"Tisztelt Vendég a háznál szerkesztõsége. 27 éves
gyeden lévõ anyuka, lelkes rádióhallgató vagyok. Rengeteg
hasznos tudnivalót és jó tanácsot kaptam Önöktõl a
rádióhullámok által, ezért arra gondoltam, hogy Önök
valószínûleg többet tudnak a minket foglalkoztató következõ
kérdéskörrõl. Férjem és én kiegyensúlyozott családi életet
élõ, két három év alatti kisgyermeket nevelõ diplomás
házaspár vagyunk. Hosszú lenne leírni hogyan jutottunk arra a
gondolatra, hogy ha tudjuk vállalni a feltételeket szívesen
nevelnénk családunkban állami gondozott kisgyermekeket. Errõl
azonban csak alapos tájékozódás után szeretnénk véglegese
dönteni. Városunkban van gyámhivatal, mégsem mentünk el oda
érdeklõdni, mert ez egy kis város és nem akarjuk, hogy
szándékunknak híre menjen még az elõtt, hogy végleges
döntést hoztunk volna. Az elérhetõ jogszabályok idevágó
részeit áttanulmányoztuk. Ezekben sok információt találtunk,
de sok minket érdeklõ gyakorlati, életszagú ismeretet nem
tartalmaztak. Önök talán már készítettek is riportot nevelõszülõkkel
vagy gyámügyi szakemberekkel a mûsor története során. A mi
konkrét elképzelésünk a következõ: Saját két kisgyermekünk
mellett két két év alatti azon belül is minél kisebb gyermek
nevelését szeretnénk vállalni két oknál fogva. Ebben van
tapasztalatunk és minél kisebb korban kerül hozzánk a gyermek
annál több lelki sérülést tudunk megelõzni egészséges
családi környezetet biztosítva. Férjem 32 éves tanár. Arra
gondoltunk, Õ maradna itthon a gyerekekkel, hivatásos
nevelõszülõként, én pedig a munkahelyemen dolgoznék
tovább. Ha valamikor a mûsorban szó lesz a nevelõszülõség
kérdéseirõl kérem, legyenek szívesek valamilyen formában
üzenetet küldeni nehogy véletlenül elszalasszam a mûsort.
Üdvözlöm az egész szerkesztõséget. Név, cím."
Mv.: - Nem rossz ez a nevelõszülõi állásnál,
hogy akármikor elvihetik a gyereket?
Kelemen Józsefné: - Júj, hát ez a legrosszabb benne, hogy
félek, mindig félek. Úgy este is ha gondolkozok akkor sírok,
mert nem vagyok nyugodtan. Én már kérdeztem a gyámügyest, hogy
örökbe lehetne fogadni a gyerekeket, de a szülõje míg le nem
mond róla és nem mond le róla nem lehet. Nem mond le róla a
szülõje. Én szívesen örökbefogadnám õket és ez a
legrosszabb benne, hogy bármikor elvihetik õket. Elvihetik õket
és én felnevelem õket, rendesen, normálisan és valami rossz,
mert rossz körülmények között éltek ezek a gyerekek és
gondolom kettõvel nem bírt meg, mert akkor kettõ volt, hogy az a
két kislány odakerült az intézetbe és avval nem tudott
megbírni, hát akkor ennyi kis apró gyermekkel, hat, meg mán
egyet szült azóta és odaadta az anyósának egy másik embertõl.
Most egy 19 éves fiúval volt itt az édesanyja.
Mv.: - Mikor volt itt a gyerekek édesanyja?
Kelemen Józsefné: - Már most volt kétszer is, akkor az fel is
zaklatott minket, hogy megérkezett az édesanyja mert szóval a
gyerekek rossz körülmények között is éltek akkor. Meg félnek,
bújnak el felé az anyjuktól. Nem szeretik az anyjukat. Egyszerûen
nem fogadják el anyjuknak, pedig én próbálom bebeszélni. Fájó
szívvel, hogy márpediglen kisfiam én nem vagyok, ez szült, ez az
édesanyád, ha megnõsz bármikor. Szóval tudni kell nekiük. Ez a
feltétel nekünk. Hát a tanfolyam nekünk utána volt, amit nem
tudtunk. Tudni kell nekik, de õk nem is akarnak róla
hallani. Én nem is akartam végül is gyerekeket hozni. A barátnõmmel
mentem be Debrecenbe. Én mentem az OTP-be, õ ment, mert õnála
volt már akkor egy gyerek és õ rábeszélt, hogy hozzak ki
egy gyereket, mert már nagyok a gyerekek. Hát, mondom jól van,
egyet megpróbálok így. Kijöttek kivizsgálni a dolgot, hát ez a
lakás nagy, ide nem egy gyerek kell. Na négy gyerek itt volt,
akkor megfeleztük a sógornõmmel, mert õ is jelentkezett,
hogy én meghallottam. Na így kerültek a gyerekek ide. Nekem 12
gyereket felneveltem. És már eszembe sem jutott volna, hogy
gyereket hozzak ki. Csak a barátnõm rábeszélt az elsõre, utána
bekerültek a kislányok, a testvérei. Ezt külön családnak nem
adták és tudták, hogy én milyen vagyok és ideadták nekem a
gyerekeket. Hál Istennek.
Mv.: - Milyen állapotban kerültek Önhöz a gyerekek?
Kelemen Józsefné: - Fejletlenek voltak a gyerekek, ápolatlanok
voltak a gyerekek. Még ha intézetben is voltak ápolatlanok voltak
a fiúk. Bélférgesek voltak. Hát ótvarnak nevezik, sebesek
voltak, meg minden és ezért le kellett õket nyírni kopaszra.
Szörnyû volt még látni is mikor ott bemutatták a gyerekeket.
Kopaszon is akkor nagy pillája volt a kicsinek, Kittynek, hát
csodálatos gyerekek voltak akkor is. Utána mentem látogatni mán
egyre szebbek voltak, szóval. Meg akár milyenek is lettek volna,
testvérei, legyenek egybe a gyerekek, mert most ki vitte volna
valaki más, széjjel lettek volna szakítva a testvérek. Így jó,
hogy együtt vannak a gyerekek.
Mv.: - Most viszont nagyon jó állapotban vannak, szép kerek a
pofijuk. Szeretnek enni?
Kelemen Józsefné: - Ó, hát az nem kifejezés amennyit esznek.
De hát az nem baj. Az a baj, amikor nem esznek a gyerekek, mert
akkor betegek.



Csipák Irén: - A törvény az úgy rendelkezik, hogy
maximum öt gyereket lehetne egy családban nevelni. De miután én
is hivatásos nevelõszülõ vagyok, meg a párom is hát
elég sok gyerekem van. Kis kompromisszummal van így, meg hogy a
gyerekeknek egy jó része olyan gyerek, akit csak úgy itt fogunk
és szeretetbõl nevelünk, tehát hogy õk nincsenek idehelyezve
törvényileg.
Mv.: - És akkor õnekik mi a családi hátterük?
Csipák Irén: - Például a Janika õ helyettes szülõségben
lévõ gyerekem volt. Nem oldódott meg a helyzete, viszont azt sem
szeretném, hogy õt gyermekvédelmi támogatásban részesítsék
és elvigyék, mert úgy beépült a családomba, úgyhogy itt
valószínûleg családba fogjuk majd fogadni. Jogilag is rendezve
legyen a helye, hát ha megengedi a helyi gyámhatóság akkor
saját, mink leszünk a gyámjai. Akinek volt vérszerinti
kapcsolata ott azon igyekeztünk, hogy õk találják meg a saját
családjukat, tehát hogy mindegyik próbálja a maga családját erõsíteni,
mert az nem fér bele egy ember életébe, hogy 25-30 gyereknek úgy
legyen a hozzátartozója, hogy én legyek a nagymama, én legyek az
akihez tartoznak. Ahol ez megoldható volt ott mindenütt a saját
családjuk felé próbáltuk õket és csak azok, akik, az a 6-8
gyerek fog úgy életvitelszerûen életünk végéig velünk
maradni, akiknek nincsenek ilyen családi kapcsolata, akiknek nem
tudtunk találni.
Mv.: - Kis Zsuzsi mikor született?
Csipák Irén: - Zsuzsika most már 17 éves felnõtt hölgy és
érdekes módon mikor Borikát magunkhoz vettük már abban az
évben terhes maradtam. Azt mondták, hogy egy hormonzavar, aztán
megmozdult a kis hormonzavar. És így lett egy egészséges felnõtt
hölgy aki nagyon önálló a maga 17 évével.
Mv.: - Neki milyen a kapcsolata vagy a gyerekeknek kölcsönösen
milyen a kapcsolata egymással.
Csipák Irén: - Hát nem mondhatom azt, hogy sosincs köztük
nézeteltérés ahol ennyi különféle gyerek él, de ez mindig
leküzdhetõ és mindig megoldható és azért tényleg elmondhatom,
hogy segítik egymást és nem nehezítik egymás életét.
Mv.: - Miért pont õk élnek veletek, hogyan választottátok õket,
hogyan kerültek hozzátok? Biztos mindegyik egy külön történet,
csak úgy általánosságban.
Csipák Irén: - Az elsõ generációk, akiket már
kiröpítettünk, ott úgy kerültek, hogy ilyen próbálkozása
volt a Fõvárosi TEGYESZ-nek, hogy ilyen átmeneti befogadó
családként mûködtünk és az ebbõl való tevékenységünk
során azok a gyerekek, akik senkinek nem kellettek, akik nem tudtak
továbblépni azok ragadtak itt. 15 ilyen gyerek volt, aki itt
megragadt. Õk már zömében mind kirepültek és azóta mindig
ahogy a sors, akik rám vannak szorulva, szóval soha nem úgy mûködött,
hogy mi kiválasztottunk vagy akartunk, hanem a sors valami módon
hozzánk rendelte õket és itt maradtak a maguk gondjaival,
problémáikkal.
Mv.: - Annak idején ez hogy történt, hogy az elsõ egy-két
gyerek után hosszan gondolkodtatok, hogy fogadjatok-e magatokhoz
még vagy úgy történt magától spontán?
Csipák Irén: - Ez azért nem tudtunk ezen gondolkodni, mert mi
átmenti befogadó család öt gyerekre szólt a munkaszerzõdése a
férjemnek, mert hivatásos nevelõszülõ, itthon maradt fõállásban,
és errõl szólt a munkaszerzõdésünk, hogy öt gyereket fogadunk
be a családunkba. A gyerekek cserélõdtek, azok viszont, akiknek
nem tudtuk meg a megfelelõ utat azok mindig itt ragadtak és aztán
egy idõ után volt ez a helyzet, hogy már ennyien voltak.
Mv.: - Összességében a múltat és a jelent egybevéve hány
fõs a család?
Csipák Irén: - Ezt azért nem tudom most konkrétan
kijelenteni, mert ez szinte egyik percrõl a másikra változik,
mert van úgy nagy gyerekem úgy gondolja, hogy megpróbálja mindig
segítséget nyújtok hozzá, hogy lehetõvé tegyem az
önállósulását. Ha nem mûködik visszajön. Ha mûködik, akkor
nagyon jó, mert azért egyik gyerektõl sem lehet elvárni, hogy
rögtön és azonnal önálló felnõtt legyen, úgyhogy ezt így
sose tudom pontosan megmondani, hogy hány fõs a családom, mert ez
állandóan változik nálam.
Mv.: - A valódi szülõkkel van-e kapcsolatotok?
Csipák Irén: - Akkor könnyû a munkám, ha van. Tehát én meg
is szoktam erõszakkal is keresni, még ha a gyerek ellenkezik vagy
nem nagyon akarna, mert nekem nagyon fontos a vér szerinti szülõ
meg a régi vagy a másik családjuk, mert én csak akkor tudok
velük úgy foglalkozni, ha ismerem honnan jött, kik a szülei, mi
az indíttatása, hogy élt, mint élt és nagyon fontos a vér
szerinti szülõ minden gyereknek.
Mv.: - És akkor õk látogatják õket, õk járnak ide?
Csipák Irén: - Járnak, sõt van egy gyerekem, akinek az
édesanyja itt él, van egy másik aki nálam szülte meg a
gyerekét és hát õ, tulajdonképpen ez az állandó lakása, de
már próbálkozik albérlettel, ezzel, azzal, tehát õ is egy
önálló fiatal hölgy és jár a kisfiához és nagyon jó a
kapcsolatuk. Ahol nem árva a gyerek ott minden gyerekkel, mindegyik
gyereknek megvan a kapcsolata a vér szerinti családjával.
Mv.: - Idõközben pályamódosítást is végeztél. Milyen
szakmából milyen szakmába mentél?
Csipák Irén: - Hivatásos nevelõszülõ voltam tavaly december
31-ig és sikerült a helyi Gyermekjóléti szolgálathoz
átkerülnöm családgondozónak.
Mv.: - És most még egy nagyon új dologba is vágtad a
fejszédet.
Csipák Irén: - Igen, mert hogy csak akkor végezhetem ezt a
tevékenységet, ha felsõfokú végzettségem van és fölvételt
nyertem egy szociális munkás szakra, úgyhogy csak lesz diplomám
mire nyugdíjba megyek. Egyszerre egy újabb szerepkörbe lépek,
mert tanuló is leszek ami nagyon jó, mert biztos sok olyan
információhoz jutok, ami elengedhetetlenül kell a munkámhoz.
Nagyon jó dolog, mert a kerület gyerekeit így tudom még pluszban
segíteni, akik egy kicsit így hozzám tartoznak. És szeretném,
hogy ha már nyugdíjban ezt a tevékenységet folytathatnám.



- Egy nagyon érdekes mesét fogunk elolvasni és utána az lesz
a feladatotok, hogy készítsetek hozzá rajzot. Le kell
rajzolnotok, hogy mirõl szólt mese. Elkezded az olvasást Roland.
Mv.: - K. Rolanddal beszélgetek itt Gyõrben a Újvárosi
Családsegítõ Központ gyermek klubjában, ahová Roland
rendszeresen jár. Mindennap jártok ide Roland, vagy hogyan van ez?
K. Roland: - Nem. Szerdán és csütörtökön. Tanulunk,
rajzolunk és beszélgetünk.
Mv.: - Maradjunk egy kicsit a rajzolásnál. Én úgy tudom, hogy
te ebben különösen tehetséges vagy.
K. Roland: - Igen, jól tudok rajzolni.
Mv.: - Ki mondja azt, hogy jól tudsz rajzolni?
K. Roland: - A tanár néni is, itt is szoktam rajzolni, meg hát
otthon is. Van amikor embereket is rajzolok oda.
Mv.: - Mit rajzolsz legszívesebben?
K. Roland: - Képeket.
Mv.: - De hogy mi van a képeken?
K. Roland: - Ilyen domborzat, meg folyók, fák, virágok,
sziklát.
Mv.: - Csupa olyan hely ahová te magad is szívesen elmennél.
Gyõrön kívül hol voltál még?
K. Roland: - Gyöngyösön, Kapuváron.
Mv.: - Ki vitt el téged oda?
K. Roland: - A dédnagymamám.
Mv.: - Õ még él, Roland?
K. Roland: - Nem, meghalt.
Mv.: - És hogyan emlékszel rá, õ milyen nagyi volt?
K. Roland: - Erõs szívû és szeretett minket.
Mv.: - Mit jelent, hogy egy nagyi erõs szívû?
K. Roland: - Hogyha beteg volt akkor még meggyógyult, meg hát
nem tudott sírni.
Mv.: - Bennetek is tartotta a lelket?
K. Roland: - Igen, tartotta.
Mv.: - Figyelj ide és ti most a nagymama lakásában laktok,
hogyha jól tudom. A ti lakásotokkal mi van most?
K. Roland: - Elhagytuk ma a mi lakásunkat.
Mv.: - Miért hagytátok el?
K. Roland: - Azért mert elköltöztettek minket, de nem tudom,
hogy miért.
Mv.: - És hányan laktok most egy lakásban?
K. Roland: - Heten lakunk.
Mv.: - Mekkora ez a lakás?
K. Roland: - Közepes. Nem olyan nagy, nem olyan kicsi.
Mv.: - Mi van benne?
K. Roland: - Szekrény, ágy, szék, konyhai szekrény,
Mv.: - Tehát akkor ez egy szoba-konyhás lakás?
K. Roland: - Igen.
Mv.: - És ti gyerekek hányan vagytok?
K. Roland: - Hárman.
Mv.: - Mi szeretnél lenni, hogyha majd nagyobb leszel?
K. Roland: - Mûvész.
Mv.: - Húha, hát ez nagy szó. Van-e valaki aki példaképed?
K. Roland: - A F. Laci az nagyon szépen tud rajzolni az
iskolában.
Mv.: - Ki õ, tanár?
K. Roland: - Nem, az osztálytársam.
Mv.: - És a felnõttek közül van-e akit te nagyon tisztelsz
azért, mert szépen rajzol és szépen fest.
K. Roland: - A papámat. Meg azért tud rajzolni a sógorom is.
Mv.: - Hogy szoktatok így családilag, kollektíve rajzolni?
K. Roland: - Igen. Szoktunk.
Mv.: - Van olyan, hogy lerajzolod a társaidat vagy megpróbálod
legalább is lerajzolni?
K. Roland: - Nem szoktam, csak hát a könyvben vannak ilyen
arcok, Petõfi Sándor, meg ilyeneket azokat le szoktam rajzolni.
Mv.: - Tudod is róluk, hogy mondjuk Petõfi Sándor ki volt?
K. Roland: - Igen tudom, költõ.
Mv.: - Van-e tõle valami kedvenc versed? Tanultatok tõle
valamit?
K. Roland: - Igen. A Talpra magyart.
Mv.: - Most vagy negyedikes és 12 éves. A kettõ nem teljesen
jön össze. Hogy-hogy még csak negyedikes vagy?
K. Roland: - Mert buktam egyet és visszafogtak egy évet az
óvodában.
Mv.: - Én azt hallottam ám rólad, hogy te egy nagyon jó
tanuló fiú vagy, akkor hogy-hogy buktál?
K. Roland: - Hiányoztam az iskolából.
Mv.: - És ezért ugye nem igazolták az évedet.
K. Roland: - Nem.
Mv.: - És most szeretsz-e iskolába járni?
K. Roland: - Igen.
Mv.: - Mik a kedvenc tárgyaid?
K. Roland: - Matek meg a rajz, meg a nyelvtan meg az olvasás.
Mv.: - Mi a jó abban, hogy együtt tanultok?
K. Roland: - Hát akkor nem beszélgetünk, amikor tanulunk, meg
odafigyelünk.
Mv.: - Kalandozzunk egy kicsit a felnõttkorba, hogy ha majd te
már nagy leszel, édesapa leszel, te mit szeretnél majd nevelni a
te gyerekeidbõl, megtanítod mondjuk õket rajzolni?
K. Roland: - Megtanítom õket, hogy õk is tudjanak szépen
rajzolni, meg hát lehessen õbelõlük is mûvész.
Mv.: - Én úgy tudom, hogy bizonyos értelemben foglalkoztok
tehetséggondozással is. Rolandnak éppen egy olyan iskolát
keresnétek, ahol egy kicsit felkarolnák a tehetségét.
Jurik Mária családgondozó: - Mindenképpen szeretnénk,
hogyha Roland egy olyan helyen tanulna tovább, ahol tényleg
segítik a hátrányos helyzetû, de tehetséges gyerekeket. Én
úgy érzem, hogy a jelenlegi helyzetben, családi helyzetben amibõl
naponta elindul az iskolába, nem fogja legyûrni az akadályokat,
tehát mindenképpen egy hetes kollégiumi megoldással és valami
nagyon szuper tehetséggondozó iskolával kellene õt segíteni,
hiszen említetted, hogy rajzból tehetséges, tehetséges
matematikából is. Õ az, akit tényleg segíteni kell, hogy ne
kallódjon el a hátrányai miatt. Hetente legalább két-három
alkalommal találkozunk. Egy alkalommal a csoport valamennyi tagja,
egy másik alkalommal fõiskolások korrepetálják a gyerekeket és
a harmadik alkalommal pedig Drezdából van egy önkéntesünk, akit
Stefannak hívnak és õ pedig német nyelvre tanítja a
gyerekeket, akik ez után érdeklõdnek.
Mv.: - A Kossuth utcai Családsegítõ Központ gyermekklubjába
zömében roma gyerekek járnak. Egyáltalán hogy sikerül õket
becserkészni, a családok mennyire voltak ebben partnerek?
Jurik Mária: - Én azt gondolom, hogy minden szülõ, tehát
ebben a roma szülõ meg a magyar szülõ között semmi
különbség nincsen, hogyha azt gondolja, hogy jó helyen van a
gyereke, akkor örömmel fogadja, hogyha ott várják. Itt a Roland
is mondja, hogy az õ anyukája nagyon is örül neki, hiszen
nyugodtak lehetnek. Hozzák a szülõk maguk is a problémákat,
hogy van vele valamilyen gond és akkor ugye tetszik segíteni, hogy
azt hogy lehetne megoldani. Azt tudják, hogy azért tanulásban
mióta idejárnak a gyerekek bizony sokkal jobbak az eredményeik
és hát itt a Kossuth Lajos Iskolával nagyon jó kapcsolatot
sikerült kialakítani, tehát a kollegákkal olyan jól együtt
tudunk mûködni és annyira kölcsönös, hiszen õk is rengeteget
tesznek ezekért a gyerekekért és nagyon szívesen fogadnak
mindenkit, aki ebben partner. Örül a gyerek és örül a szülõ,
hiszen egy jó helyen és jó idõfelhasználással töltik az
idejüket. Minden csoporton azért sor kerül arra, hogy figyelemmel
kísérjük a gyerekeknek a tanulmányi munkáját. A fõiskolásokkal
amit kialakítottunk, hetente egy nap amikor õk jönnek akkor
kimondottan azokkal a gyerekekkel foglalkoznak és abból a
tantárgyból, ahol az iskolában nehézségük van. Sajnos most nem
mondhatjuk el azt, amit évek óta elmondhattunk, most már itt a
klubban, hogy nem bukott meg gyerekünk, bár év végén nem
szokott. Most volt három olyan kisgyerek, aki sikertelenül zárta
ezt a félévet, de hát németbõl itt van nekünk a Stefan, aki
segít, fizikából majd a fõiskolás fiúk és nyelvtanból én
leszek az aki a bukott nebulónak segít abban, hogy felzárkózzon.
Mv.: - Évzáró bulit rendeztek itt az újvárosi Családsegítõ
központban Gyõrben. Mi ez az évzáró buli?
- Ez kétszeresen is évzáró, egyrészt a Pumukli Klubnak egy
záró összejövetele, egy egész évi foglalkozássorozatot
zárunk most le, illetve egy másik alkalom, hogy egész évben a
klubnak vendégei voltak, hát nem is vendégek, hanem nagyon aktív
közremûködõk. A Széchenyi István fõiskola hallgatói voltak,
akik a gyakorlatukat töltötték az intézményben és hát nekik
véget ért ez a gyakorlat. Ezen a napon tõlük is szeretnénk
elköszönni a gyerekekkel együtt, úgyhogy a programoknak a
javarészét õk szervezték a gyerekek számára.
Mv.: - Dalma aki hozta ennek a totónak az eredményét, a
kitöltését. Te hány éves vagy Dalma?
- 8.
Mv.: - Klubos vagy te is?
- Igen. Sokat tudunk tanulni. Játszunk, rajzolunk, festünk, meg
készítünk sok mindent, amivel tudunk játszani meg Marika
néninek is készítünk ajándékokat.
Mv.: - Juhász Péter. Már indulóban. Egy mondat erejéig. A
Széchenyi István Egyetem szociális munkás hallgatójaként.
Juhász Péter: - Az volt a legfontosabb, hogy megismerjük a
közeget meg az intézményt, testközelbõl megtapasztaljuk a
problémákat. A csoportfoglalkozások keretében a tanulási
problémák kerültek ugye elõ és a gyerekekkel való
kommunikáció közben azért a családi problémák is kiderültek.
Gyakorlatilag folyamatosan négy éven keresztül van úgy, hogy
egymásra épülnek a gyakorlatok.
Mv.: - Elképzelhetõ, hogy valami ilyen területen fogsz
dolgozni?
Juhász Péter: - Elképzelhetõ, persze.
Mv.: - Te vagy a?
- Horváth Veronka.
Mv.: - Neked hogy tetszett eddig klubnap?
- Nagyon jól. Rajzoltunk, meg most festegettünk,
közmondásokat egészítettünk ki, mindenben segítünk
egymásnak.
Mv.: - Itt van Marika néni.
- Hát nem mindig és nem egészen így van, de azért már
kezdek felfedezni olyat, hogy itt a klubtagokban megnyilvánul
összetartás. Néha még az is, hogy büszkék arra, hogy õk ennek
a klubnak a tagjai.
Mv.: - A klub a gyerekek egyben második otthona is -
fogalmazhatunk így?
- Ez nagyon jó hely, ahol játszani lehet és ugye azt mondják
a pszichológusok, hogy minden lehet játék, tehát a nagy
örömöt és a nagy bánatot is meg a feszültségeket is ki tudjuk
játszani magunkból. Én nem mondom azt, hogy egy második otthon,
de hogy egy olyan hely, ahova szívesen jönnek és jól érzik
magukat ez egészen biztos. Itt ebben az iskolában amelynek a
könyvtárában vagyunk én azt gondolom, hogy a gyõri iskolák
közül a legtöbb ilyen nagyon problémás gyerekkel találkoznak
és azt hiszem, hogy az itt dolgozó pedagógusoknak a munkája
többszörösen nehezített emiatt, hiszen azt azért tudjuk, hogy
az a környezet, ahol a gyerek az elsõ szavakat tanulja, ahol ha
mesék veszik körül akkor nagyon jó. Hogyha egy szép nyugodt
környezet veszi körül, esztétikus környezet veszi körül az
egy egészen más indulást jelent egy iskolába való
beilleszkedésnél mint az, hogy ha ennek éppen az ellenkezõjébõl
indulna. Ezek a gyerekek egészségtelen lakásokban élnek, nincs
íróasztaluk, nincs saját helyük, tehát azért az nagyon komoly
nehézségeket okoz számukra az iskolában való beilleszkedésnél
és hát az egész iskolai pályafutásukat sajnos ez
nagymértékben megnehezíti.
Jurik Mária: - Említettem nektek, hogy készülök egy hatalmas
meglepetésre, hogy írtam levelet bácsiknak, néniknek, hogy
nyáron együtt el tudjunk menni táborozni Zánkára és ma tudtam
meg és most tudjátok meg ti is, hogy sikerült. Ki nem volt még a
Balatonon, hány gyerek nem volt még soha a Balatonon? A csoportnak
a zöme még nem volt soha. Öt napra. És teljesen ingyen és nem
kell fizetni semmiért. Discó is lesz biztos, de nagyon sok
vetélkedõt írtam már.
Mv.: - Mit jelent ez a pályázat?
Jurik Mária: - A Mobilitás Regionális Ifjúsági Irodájában
adtuk be ezt a pályázatot. A lényege az volt, hogy hátrányos
helyzetû gyerekeknek akik programot szerveznek öt napot
eltölthetnek Zánkán úgy, hogy mi egy életmód táborra
pályáztunk. Tulajdonképpen amit egész évben csinálunk a
klubban azt szeretnénk a gyerekekkel folytatni. Ott öt napban
egész nap. Mi szerveztünk nyáron most már három éve bejáró
táborokat, de hát ez egész más lesz. A Balatonon egész nap
együtt alvás és nem discó lesz, hanem tábortûz, meg esti
túra, meg olyanok, amiket csak mi tudunk csinálni senki más. Jó
kaja is lesz.
Mv.: - Hány gyereket tudtok elvinni?
Jurik Mária: - 20-at, de hát még esetleg lobbizgatunk. Mivel
25 fõs tényleg a csoport és a szívem megszakadna, ha
bárkit itt kellene hagyni és hát vannak ígéreteink, hogy
esetleg még megtángálnak minket egy kis pénzzel és akkor a
másik öt gyerek is eljöhetne velünk.


