- Az én lányom 8 éves és mutattam neki például a
történelmi regényeket, az Egri csillagok volt olyan, amit
mutattam neki, hogy most már lassan eljut oda, hogy azt biztos,
hogy nagyon élvezné, de most olvasom amit Kepes András
válogatott novellákat a Könyvjelzõ címû könyvben,
nagyon-nagyon jó novellák vannak benne, olyanok, amiket nem az
iskolában tanultunk és már ezt is mondtam neki, hogy akár ebben
van egy-két olyan, amit most már õ is elolvashatna.
R.: - És ezekhez mit szól?
- Úgy veszem észre, hogy raktározza õket tehát úgy látom,
hogy úgy nézegeti és bele-belelapoz ezekbe a könyvekbe. Dehát
azért õ még nem tudja ezeket úgy értékelni, tehát most még
abszolút ezeknél a gyerekeknél, tehát abszolúõt ezeknél,
tehát abszolút a gyerekirodalom körében mozog.
R.: - Nem túl korai? Nem terheli meg õt bonyolult könyvekkel?
- Nem kezdi õ még el ezeket olvasni, tehát a saját
szintjének megfelelõ könyveket olvas, de úgy látom, hogy mivel
látja rajtunk, hogy mi is rengeteget olvasunk, ez õt is nagyon
érdekli és õ is már elkezdte, hogy bekucorodik a fotelba a
lámpa alá és akkor se lát, se hall és boldogan olvas és
látszik a szemén, hogy nagyon élvezi és hogy a kis agya forog
és most egy mesebeli világban van, úgyhogy én azt hiszem, hogy
õ nagyon jó úton jár azon, hogy nagyon szeressen olvasni.
Nagy Attila olvasáskutató: - A gyerekek egy jelentõs
része Kincskeresõ kisködmönt, Légy jó mindhalálig-ot, nem
mondom tovább, olyan nyelven írott könyveket, olyan
problémákkal foglalkozó könyveket, amelyeket látszólag, hadd
tegyem hozzá látszólag a mai életbe már nem találnak meg, mert
hiszen más a tárgyi világ, más beszédmód, más a konfliktusok
forrása, ezek a gyerekek azt mondják, hogy õket nem érdekli, nem
értik meg és itt van a következõ nagy probléma, hogy hogy lehet
ezeket a szókincs akadályok miatt, az élet szituáció
idegensége miatt a könyveket meg nem értõ gyereket hogy lehet
mégis elvezetni, milyen kerülõ utakkal lehet eljuttatni ahhoz,
hogy általában a könyvek iránt kíváncsiak legyenek és végül
még ezeket a könyveket is élvezettel és örömmel
elolvashassák. Jó. Tudomásul vesszük a gyerekek idegenkedését,
de hogyan lehet legyõzni? Ölbevételes, ringatós, höcögtetõs,
dúdulós, ritmikus varázslatoktól, amelyek elkezdõdhetnek két
hónapos, négy hónapos, hathónapos korban, tehát nem igaz, hogy
csak óvódás korban kell a gyereknek mesélni, nem. Az elsõ
fürdetés, pelenkázás, szoptatás, ringatás az már szöveggel
kísért legyen. Mi több, errõl adatok vannak, hogy a méhen
belüli állapotban már reagál a gyerek a ráirányuló
szeretetteljes gondolatra és beszédre. Tehát egyszerûen nem
tudjuk megmondani, hogy milyen korán kell elkezdeni. De
visszatérve az iskolára, ha azt látjuk, hogy a gyerek nem
hajlandó elolvasni, akkor ne féljünk attól, hogy az óra
felolvasással teljék el. Kezdjünk el, mi tanárként olvasni
hangosan és egy idõ múlva csönd lesz, egy idõ múlva azok a
gyerekek is, aki kifejezetten ellenszenvvel fogadják magát a
gesztust, hogy egy könyv kinyílik a tanár kezében. Csak jól
válasszuk meg, hogy melyik az a könyv, amelyik ezt a
gyerekcsapatot el tudja varázsolni. És ha már egy könyv
elvarázsolta, akkor már jöhet a második, a harmadik és máris
ott vagyunk, hogy kezükbe adjuk nemcsak a Harry Pottert, nemcsak Lõrincze
László könyveit, nemcsak Nemere István könyveit, tehát nemcsak
a legsikeresebb, legnépszerûbb könyveket, hanem Lázár Ervint,
Szabó Magdát, Mándy Ivánt, Békés Pált, legújabban Kálnay
Adél írt nagyszerû meseregényeket, mesekönyveket, tehát van
választék. Nekem is lépést kell tartanom azzal, ami most
megjelenik és ha a megjelenõ könyvek között sok olyat látok,
amit nincs kedvem a gyereknek átadni, akkor higgyem el és itt hadd
ne mondjak negatív példákat, higgyem el, hogy a könyvtárak jó
részében igenis találok olyan könyveket, amelyek nemcsak
zanzásított változatai a régi szép klasszikus meséknek,
népmeséknek, a meseregényeknek, hanem magát az igazi
történetet is közvetítik. Könyvtárakban ezeket még meg lehet
találni, könyvesboltokban egyre nehezebben.



- A 11 évesnek, a 8 évesnek és 4 és félévesnek nem ugyanazt
a mesét olvasom. Körülbelül egy olyan 45-50 perc a mese idõ és
akkor ez oszlik háromfelé.
R.:- Például a 11 éves fia hogyan hallgatja végiga 4
éveseknek szóló mesét?
- Nem szokott kimenni a szobából, nem tudom, hogy figyeli-e,
mert van, hogy közben õ egy könyvet nézeget, de van,
amelyiket nagyon szereti õ is.
R.: - És a legkisebbik gyerek, a 4 éves kisfiú, õ mit
szól egy 9 éveseknek vagy 11 éveseknek szóló meséhez?
- Hogyha nem érti a mesét, ekkor elvonul képkirakózni vagy
rajzolni, de nem mondja, hogy ne olvassam.
R.: - Most melyik gyerekének, miket mesél?
- A nagynak nemrég fejeztük be Fekete István: Tüskevár címû
könyvét, a középsõnek a Laissit olvastam, a kicsinek a 77
magyar népmesébõl szoktam olvasni.
R.: - A nagyok miért nem maguk olvasták el a Tüskevárat vagy
a Laissit.
- A középsõ, a 8 éves még nem tud annyira olvasni, õ is
olvas magának, ez a Már tudok olvasni sorozatból ami régen volt,
abból olvasgat, de egy nap csak egy-két oldalt. A nagy olvas
magának, de fõként ilyen tudományos könyveket kölcsönöz a
könyvtárból és úgy gondolom, hogy jó, hogyha szépirodalmat is
olvas vagy hall.
R.: - Én úgy tudom, hogy a Tüskevár az kötelezõ lesz majd
késõbb neki. Nem rossz az, hogyha elõtte hallja ezt a mesét?
- Én szerintem nem, mert tavaly, amikor negyedikes volt, akkor
kétszer is elolvastam az Egri csillagokat. Egyszer azért, mert én
úgy gondoltam, hogy élveznék, másodszor kimondottan az õ
kérésére olvastam végig az egészet. Nem részleteket, végig az
egész Egri csillagokat.
R.: - Nem nagyon monoton olvasni, hosszú perceken keresztül?
- Nem. Ezeket én is nagyon élvezem, ezeket a Fekete könyveket,
bár pont a Tüskevárban a nagyon hosszú leíró részeknél
mondta a fiam, hogy nem lehetne ezeket átugrani, õ még ezeket az
eseménydúsabb részleteket szereti benne.
R.: - Volt már olyan, hogy panaszkodtak egymás meséire, hogy
ez dedós vagy pedig olyan félelmetes dolgok voltak benne, hogy nem
akarták hallgatni, kimentek a szobából?
- Ilyenre nem emlékszem. Olyan volt, hogy én tartottam
félelmetesnek a könyvet vagy nagyon szomorúnak és akkor azt
mondtam például pont tegnap este a lányomnak, hogy nem szeretném
azt a könyvet olvasni, amit õ kikölcsönzött a
könyvtárból, mert nekem nagyon nyomasztó volt. És akkor azt
mondta, hogy jó, akkor válasszunk mást. Nem tudom pontosan a
címét, tegnap kölcsönözte ki a könyvtárból, egy kutyáról
szólt és szóval az elsõ pár oldalon csak rossz történt vele.
Verték, és olyan nagyon, nekem nagyon nyomasztó volt, mondtam,
hogy ilyet ne olvassunk este.
R.: - Soha nem maradt el még egyetlen egyszer sem az esti mese?
- Úgy emlékszem, hogy nem. Hogyha esetleg valahonnan késõbb
jöttek haza, akkor esetleg rövidebb volt a meseidõ, de
valamennyit mindegyiknek meséltem.
R.: - Hogy gyõzi ezt egyedül nevelve három gyereket, hogy
minden este egy órát teljes aktivitással rászánjon ezekre a
mesékre?
- Nekem ez annyira magától értetõdõ, hogy én ezen nem
szoktam gondolkodni. Ez olyan minthogy nem tudom enni ad nekik az
ember, akkor este meg mesét olvas neki.
R.: - Szülei ugyanígy meséltek magának?
- Igen, nekem is meséltek gyerekkoromban, meg a testvéremnek
is.
R.: - Biztos, hogy jó az, hogy a gyermekeinek regényeket olvas
föl, nem fogja leszoktatni õket az olvasásról?
- Én a nagynál éppen azért látom, hogy rászokott. Õ elsõ,
másodikban nagyon nehezen olvasott, tehát nagyon nehezen tanult
meg olvasni és negyedik osztályos volt, amikor önállóan
elkezdett olvasni és egyik nap hazajött azzal, hogy el kell
olvasni két hét múlvára a A Pál utcai fiúkat és annyira
érdekelte, hogy három nap alatt elolvasta magának az egészet.
R.: - Meddig lehet nagy gyermekeinek esti mesét mondani? Most
11, 8 évesek a nagyobbak.
- Én azt gondolom, hogy addig fogok nekik olvasni, amíg azt nem
mondják, hogy most már ne meséljél nekünk. De azt gondolom ez
így sorban fog bekövetkezni, tehát valószínûleg a legnagyobb
fogja elsõként azt mondani, hogy ne meséljek. Nem gondolkoztam
azon, hogy ez hány év múlva következik be, amikor bekövetkezik,
akkor tudomásul veszem.
R.. - Annak idején a családjukban a szülõk meddig meséltek
magának?
- Erre nem emlékszem már, talán már régen voltam gyerek, nem
emlékszem, de tudom, hogy még olyankor is meséltek, amikor már
én tudtam magamnak olvasni.
R.: - És miért volt jó akkor hallgatni a mesét?
- Az más, hogyha az embernek olvasnak, mintha magának olvas
föl, nem tudom. Sokkal jobban tud a saját gondolataira figyelni
közben, amiket a könyv kelt.



R.: - Létezik-e olyan, hogy tinédzserkönyv?
-Gábor Anikó és Balázs István az Animus Kiadó vezetõi. Természetesen
igen, mindaz tinédzserkönyv, amit a tinédzserek olvasnak. De hát
érdemes megemlíteni azt, hogy a legjobb ifjúsági könyvek, amik
a 8-14 éves korosztálynak szólnak, sokszor nem az ifjúság
részére íródtak, csak azzá váltak, akár A Pál utcai fiúkra
is gondolhatunk, de még rengeteg nagy mûre. Aztán vannak olyan
nagy mûvek, amelyek direkt az ifjúság számára íródtak. Attól
tinédzserkönyv egy tinédzserköny, hogy valahogy az írója rá
tudott hangolódni a tinédzser lelkületre és komolyan tudta venni
a tinédzsert, mint olvasót, tudta, hogy mire vágyik, mire van
szüksége, milyen az a tinédzser lélek, bele tudta magát
képzelni a helyzetébe.
R.: - Egy könyvkiadó hogy dönti el, hogy milyen könyvet ad ki
a tinédzsereknek?
B.I.: - Hát elõször is nem szabad elfelejteni, hogy õ milyen
volt, amikor tinédzser volt, bár ez nagyon félrevezetõ is lehet.
Mert ugye én még tinédzserként ötven éves elmúltam, egymás
után vittem a gyerekkönyvtárból a Jókai könyveket. Tisztában
kell lenni azzal, hogy a mai tinédzser már nem viszi egymás után
a Jókai könyveket a könyvtárból, sõt az igazán olvasónak
tekinthetõ, 26 éves lányaim sem olvasták már gyerekkorukban a
Jókai könyveket, tehát nemcsak magát kell visszaképzelni
tinédzsernek, hanem ismernie kell a mai tinédzsereket is,
amennyire csak lehet.
R.: - De miért nem olvas a mai tinédzser Jókait, mi az, ami
nekünk jó volt és a mai tinédzsernek meg nem jó.
B.I.: - Lassú, sok benne a leírás. A tinédzser a filmszerûséghez
szokott, a kiadónak gondolnia kell arra, hogy a tinédzser szeretne
lehetõleg minden szakaszban, a könyv minden szakaszában
valamifajta új impulzushoz jutni. Lehet, hogy az egy nagyon
érdekes jelzõ, akár vagy valami váratlan fordulat, de
mindenesetre peregjen a dolog.
R.: - Hogy dõl az el, hogy melyik könyv lesz végül is kiadva,
melyik könyv az, ami valóban jó a gyerekeknek?
B.A.: - A döntés az mindig szubjektív, mert egész egyszerûen
úgy dõl el, hogy nekünk, akik vállalkozók vagyunk és egyben ez
egy üzleti kockázatot is jelent, tetszik-e, érzelmileg
megérintett-e, fontosnak tartjuk-e vagy sem? Egy kutatómunkát
végzünk miután elsõsorban a külföldi szerzõket adtunk ki az
elmúlt idõben, bár ez nem kizárólagos és nem elhatározott
végleges döntés, de így alakult. Tájékozódtunk, hogy az adott
könyvek egy nagyobb piacon Amerikában, Angliában,
Németországban milyen sikert arattak, mi a könyvek témája, mi
az, amit mi itt aktuálisnak tartunk. Mi az, ami személyesen
nekünk olyan, hogy szívesen vállaljuk, szívesen dolgozunk vele,
hiszen mindig bízni kell abban a könyvben, amit kiadunk, mindig
szeretni kell azt a könyvet, csak akkor tudunk hatékonyan dolgozni
vele, hogyha teljesen odaadóak vagyunk a munka során. Utána jön
az, hogy igazán, biztosan százszázalékosan nem lehet tudni, hogy
jól döntöttünk-e, az csak a legvégén derül ki, hogy a
gyerekek hogy fogadták, hogy a könyv fogy-e, hogy szeretik-e, mik
a visszajelzések. Tehát van egy kockázat mindig benne. De én azt
hiszem eddig elég jó érzékkel választottuk ki a megfelelõ
könyveket.
R.: - Tehát az, hogy egy könyv Németországban siker volt vagy
Angliában siker volt, ez önmagában még nem biztosíték arra,
hogy Magyarországon is az lesz?
G.A.: - Nem biztosíték, a tapasztalat azt mutatja, hogy nem
törvényszerûen van így, egyszerûen vannak nemzeti
sajátosságok, hagyományok, kulturális szokások, amik ezt
befolyásolják. Tehát nem törvényszerû a kinti siker, hogy
itthon is siker, ez így van.
R.: - Olyan létezik, hogy egy könyv kifejezetten lányoknak,
vagy kifejezetten fiúknak szól?
B.I.: - Igen, létezik. A lányok romantikusabbak,
érzelmesebbek, szívesebben hatódnak meg, mint a fiúk, fakadnak
könnyre. Vannak ilyen könyveink, amelyek ezt nyújtják a
lányoknak, bár én azt szeretném szívem mélyén, hogyha ilyen
jellegû könyveket bizony olvasnának a fiúk is. Mert azt látom
fiúk között, hogy az érzelmi intelligencia bizony-bizony hagy
kívánnivalót maga után fiú körökben. Valamifajta
csalafintaságot el kell követni a könyvkiadónak, hogy behozza a
maga utcájába a fiúkat is és elolvassák ezeket az úgynevezett
lánykönyveket is. Egy-két könyvnél talán sikerült is nekünk.
R.: - Létezik unisex könyv is?
B.I.: - Létezik, létezik, de kicsit fordítva, tehát úgy,
hogy mi fiúkönyvnek gondoltuk, de a lányok is olvassák. A
fordítottját nehezebb megvalósítani.
R.: - Van olyan trükk, amivel be lehet csalogatni a fiúkat is
az olvasószobába?
B.I.: - Hát például a címadással és a címlappal. Például
az a cím, hogy Braedly az osztály réme, ez vonzó egy lány
számára is, mert igen tényleg a mi osztályunkban is a Petike azt
pont ilyen, de egy fiúnak is, mert tényleg a Tomika, az pont ilyen
az én osztályomban és kíváncsi rá, hogy mit csinál az az
osztály réme? Vagy a Laura titkos társasága, ez is olyan cím,
itt egy lány ugye a címszereplõ, titkos társaság lehet, hogy ez
egy kicsit inkább lánykönyv, de elolvassák a fiúk is és persze
a könyv megtervezésekor is gondolni kell arra, hogy ne legyen
nagyon habos, rózsaszín akkor sem, ha az éppen inkább lányoknak
szól, egy fiú is szívesen kézbe vegye.
R.: - Most így a Harry Potter után mi a legnagyobb siker?
G.A.: - Hát elõször is nem után, hanem közben, merthogy
folyamatosan nagyon sok Harry Potter fogy és mindenki izgatottan
várja az ötödik kötetet. Hogy mi a legnagyobb siker? Hát a
Louise Sacharnak, a Stanley illetve Bradley címû könyve, ezek
inkább úgymond fiúregények, de nagyon sok lány olvassa, igazán
nem emelnék mást ki így önmagában.



- Tanítványaim egy része komoly könyveket olvas, de vannak
olyanok is, akik csak ezeket a képes újságokat olvassák. Akik a
komolyabb könyveket olvassák, azok között is van, akinek 17
évesen már egy elég kialakult ízlése van. Van, aki például
nagy Szabó Magda rajongó, õ majdnem minden könyvét elolvassa.
Aztán van olyan, aki a felkapott éppen aktuálisan népszerû
könyveket olvassa, például most A gyûrûk urát olvassák és
aztán van, akit ezek nem érdekelnek. Van, aki olyan témájú
könyveket olvas, ami az õ korosztályukkal foglalkozik, tehát
például Egy drogos lány naplóját. És van olyan, hogy
megnéznek egy filmet és aztán elolvassák a könyv alakját és
akkor elmondom, hogy nekem mi a véleményem, ami nem mindig egyezik
az övékével, de azért meghallgatjuk egymást.
R.: - Mi most a sláger az osztályában?
- Az elõbb említett A gyûrûk urát olvassák többen is,
aztán, amit irodalom órára kell olvasni, most inkább
Shakespeare, arról szoktunk még beszélgetni.
R.: - Szoktak arról beszélni, hogy mennyire nehéz olvasni
Shakespearet vagy mennyire lehet érteni?
- Igen, ezt szokták nekem mondani, hogy miért pont ezt kellett
olvasni, tehát gyakorlatilag panaszkodnak, hogy miért ezt kellett,
de olyankor, ha összegyûlnek úgy többen körülöttem, akkor
mindig van olyan, akinek tetszik az, amit kötelezõ elolvasniuk,
mert szépen elolvassák azért azok, akiknek nem tetszik és akkor
ezt úgy egymás között is megbeszélik. Én csak egy vagyok a
vitatkozó emberek között.
R.: - Van olyan, aki egyáltalán nem olvas?
- Egyáltalán nem olvas könyvet olyat látok igen, csak ezeket
a képes újságokat olvassa.
R.: - És ez baj?
- Én annak tartom, szóval én úgy meglepõdöm mindig, amikor
kiderül, hogy csak ezeket olvassa és nézi a tévében a
sorozatokat, akkor úgy megkérdezem, hogy miért nem olvassa a
könyveket és hát azt mondja, hogy õt ezek nem érdeklik.
R.: - Azt lehet tudni, hogy képes újságokat olvas, esetleg az
iskolába is behozza, de azt már honnan lehet tudni, hogy a
sorozatokat is nézi? Elmondja?
- Megkérdezik tõlem, hogy láttam-e tegnap vagy tegnapelõtt
vagy a hét végén vetített filmet a tévében? Igen. Tehát
megkérdezik a véleményemet róla.
R.: - Történt már valami elrettentõ példa, hogy valaki
annyira borzalmas könyvet olvasott, hogy elmondta az élményét,
hogy nem tudta feldolgozni?
- Van olyan osztály igen, amelyikben ezt tapasztaltam, érdekes,
hogy õk nagyon kevés klasszikus könyvet olvasnak, tehát õk
inkább olyan könyveket olvasnak, ami velük egykorú gyerekkel
játszódik és például egy amerikai drogos lány naplóját
amikor olvasták, akkor mondták, hogy olvassak bele én is és
beszélgessek errõl, mert nekik ez nagyon nyomasztó volt ez a
könyv. Akkor beleolvastam részleteket és akkor próbáltam
beszélgetni velük errõl. Azért volt ez érdekes, mert én is
akkor egy ilyen drogos elõadáson egy ilyen drogprevenciós elõadáson
voltam és próbáltam azt is egy kicsit úgy belecsempészni a
beszélgetésbe.
R.: - Lát olyat is, hogy valaki olyan nehéz irodalmat olvas,
amit mondjuk nem 17 hanem 35 éves korban kéne elkezdeni?
- Van olyan, amikor olyan könyvet olvasnak, ami szerintem nekik
vagy nem értik, vagy nehéz, ezt úgy meg szoktam mondani, de nem
mondom azt, hogy te most ezt ne olvassad, hanem azt mondom neki,
hogy szerintem ezt neked még most korai elolvasni, de ha õ úgy
dönt, hogy azt olvassa, akkor én abba nem szólok bele semennyit.
R.: - Szoktak még a 17 évesek mesét olvasni?
- Hát hogyha például ha Harry Pottert mesének nevezzük, mert
szerintem az, azt nagyon lelkesen olvasták igen. Van, aki ezt
olvassa nyíltan, tehát ott van a könyv nála az iskolában nem
szégyelli, hogy ilyet olvas, beszél is róla, de úgy látom, hogy
õt ezzel együtt elfogadják a többiek. És aztán van, aki nem
olvas ilyet, nem tudom, hogy õ titokban otthon olvassa-e vagy
tényleg nem is érdekli.
R.: - Egy átlag osztályban az önök gimnáziumában hány
diák tanul?
- Olyan harminc fõs osztályok vannak nálunk.
R.: - Ebbõl a harminc fõbõl hogyan oszlik meg az olvasók, nem
olvasók száma?
- Nincs egy ilyen átlag. Van olyan osztály, ahol mondjuk én a
felét tanítom egy-egy osztálynak, ahol mondjuk a 15-17 gyerekbõl
12-13 is olvas komoly könyveket és a másik osztályban meg
mondjuk csak egy-két gyerekrõl tudok.
R.: - És mi a különbség a két osztály között?
- Olyan értelemben semmi, hogy mind a kettõ nyelvtagozatos
osztály, tehát azt gondolná az ember, hogy hasonló az érdeklõdésük,
de mégis másmilyenek a gyerekek. Aki olvas, annak ez magától
értetõdõ, aki pedig nem olvas, az mindig talál valami kifogást,
hogy éppen miért nem olvas könyvet.



- Segíthetnek-e a kampányok? Tegyük fel az Olvasás éve
kampányt.
Balázs István - Meggyõzõdésem, hogy igen, konkrét
példákat hadd mondjak, naponta megjelenik a szlogen, a Babits
idézet: Csak a könyv kapcsol múltat a jövõbe.
Nagy Attila: - Ez nyilvánvalóan egy elfogult fogalmazás,
minden, ami kultúra, az kapcsolatot jelent. Kapcsolatot a múlttal,
kapcsolatot a másik emberrel, kapcsolatot legbelsõ önmagunkkal.
Ha ezt a mondatot újra, meg újra fölvillantja a televízió, ha a
rádióban elhangzanak ilyen mûsorok, de továbbmegyek, amióta Az
olvasás évét meghirdették, számomra megdöbbentõ módon, nem
vagyok rendszeres tévénézõ, de megdöbbentõ, kellemesen nem is
megdöbbentõ, meglepõ módon egyszer csak megláttam a képernyõn
egymás mellett ülve Esterházy Pétert, Szakonyi Károlyt,
Gyurkovicsot, Lázár Ervint és sok mindenki mást, azaz tudomásul
vesszük, hogy az emberek sokkal több idõt töltenek a képernyõ
elõtt, mint a nyitott könyv elõtt, akkor a tévé mûsorát is
fel lehet használni arra, hogy ne csak gyilkolászás, ne csak
üldözés, ne csak kábítószerezés, ne csak a bûn jelenjék
meg, hanem jelenjék meg az a világ is, amire azt mondjuk, hogy
érték, amire azt mondjuk, hogy a jövõnket formáló gondolat. A
múlttal szembesít, a jövõre felkészítõ jószándékú emberi
szó.
R.: - Angliában ugyanez a kampány, tehát az Olvasás éve
mérhetõ sikerrel járt. A gyerekek többet olvastak, a felnõttek
is többet olvastak. Esetleg az az összeg, amit egy ilyen
kampányra fordítanak nem lehetne okosabban felhasználni? Tehát
nem lehetne úgy fölhasználni, hogy mondjuk a
gyermekkönyvtárakat fejlesszék vele vagy pedig az nem ilyen
látványos, ezért nem járna ekkora sikerrel.
B.I.: - A gyerekkönyvtárak fejlesztése mellé hadd tegyem oda
az iskolai könyvtárak fejlesztését, hadd tegyem oda a kis
települések könyvtárainak fejlesztését, mert ma
Magyarországon azt látjuk, hogy városi, kisvárosi könyvtárak,
amelyek úgy többé-kevésbé ellátottnak minõsíthetõk, ott
fuldokolnak szó szerint. A Kecskeméti Megyei Könyvtár az én ismereteim
szerint az elmúlt évben háromszázezer látogatót fogadott egy
év alatt. Elképesztõ szám egy százezres városban. De
ugyanakkor az elõbb említett intézmények, tehát iskolák,
kistelepülések környékén bizony sokkal kevesebb pénz jut arra,
hogy fizetés, tisztességes fizetésért szakképzett könyvtárost
alkalmazzanak és egy tisztességes összeggel a frissen megjelent
legjobb kiadványokból legalább egy-egy példányt beszerezzenek,
a legértékesebb oktatási segédletként használható
folyóiratok egy bizonyos választékát megrendelhessék és
beszerezhessék.