- Hát ez egy nehéz dolog volt. A következõ történt.
Biatorbágyon nyaraltunk négy gyerekkel, az én gyerekeim lehettek
olyan hét és kilenc évesek és hát ahol én lakom, ott nincs a
közelben üzlet. Nekünk nem volt az a lehetõségünk, mint
másoknak, akik belvárosba laknak, hogy esetleg leküldik a
gyereket, hogy szoktassák az önállóságra, hogy közel van az
üzlet és emlékszem, hogy ott nyaraltunk a barátnõmmel, neki is
két kicsi gyereke volt és akkor volt elõször, hogy elengedtük
õket. Azt úgy képzeld el, hogy egy olyan ötven méterre volt az
üzlet és a négy kicsi átbaktatott valamiért, egy kiló
kenyérért és mi ott álltunk a kapuban és feszülten figyeltük,
hogy hogy jönnek vissza szerencsés útjukról. És természetesen
semmiféle közlekedési eszköz nem állt az útjukba, tehát nem
volt forgalom. Ez volt az elsõ és amikor a nagyobbik lett olyan
ötödik osztályos, tehát 12 éves és a kicsi 10, akkor õk kierõszakoskodták
tõlem, hogy ahol lakunk, onnan egy olyan száz méterre van egy
bolt, de hát át kell menni a zebrán és úgy álltam meg azt,
hogy én a sarkon megállok és várom õket. Hát rettenetes volt.
Megálltam az utcasarkon és hát minden perc órának számított
és természetes nem mehettem utánuk, mert megbeszéltük és hát
ott álltam és tördeltem a kezemet. De hát aztán sikeresen és
ügyesen megjöttek a közértbõl. Ezek voltak az ilyen
szárnycsattogtatások és hát aztán utána ez úgy alakult ki
nálunk, hogy már felsõbb osztályba léptek és már õk kérték
tõlem, hogy most már aztán tényleg ne menjek értük és akkor
így kezdõdött a dolog, hogy egyre több tágult ez a dolog,
tehát elõször nem mentem az iskolába, akkor megjöttek, aztán
utána már különórákra is egyedül mentek. És hát olyan
nagyon hamar eljött az idõ, hogy most már ugye 18 éves lesz a
nagyobbik és hát most már teljesen önállóan, sõt most már
Balatonra is nyilván, tehát egyre nagyobbak a távok, amit
egyedül tesznek meg.
R.: - Még mindig izgulsz értük?
- Természetesen. Ez a mobiltelefon dolog, amit sokan nem
szeretnek és én sem vagyok nagyon oda érte, de azért erre ez
kiválóan alkalmas, hogy le tudja az ember kontrollálni, hogy
merre jár a gyerek, hol jár, bármi probléma van, akkor
kontaktust tud vele teremteni, úgyhogy én erre tartom jónak ezt a
mobiltelefonálgatást.
R.: - Te tanítottad õket, hogy mivel, hova, hogy kell menni
vagy ezt hogy tanulták meg?
- Hát természetesen egyrészt a gyerek borzasztóan ki van erre
hegyezve, tehát minél elõbb szeretne azért önállóan és
gondolom õk is nagyon figyeltek erre. Hát most is, hogyha valahova
el akar jutni olyan helyre, amit nem igazán ismer, akkor
természetesen elmagyarázom neki. Ez az õ figyelmük, az õ
igényükhöz alkalmazkodva történik, gondolom minden gyereknél
más ez, hogyha õt ez jobban érdekli és nagyobb hangsúlyt tesz
rá, akkor nyilván, hogy hamarabb fog ez nála kialakulni, hogy
egyedül közlekedjen. Meg hát adottság kérdése is a dolog, mert
ugye énnekem szerencsém volt ezzel, hogy egyrészt közel volt az
iskola, másrészt meg a munkámból adódóan én azért tudtam
értük menni és tudtam várni õket. Tehát hoztam-vittem õket.
De hát azért nagyon sok szülõ ezt nem tudja megtenni és
valószínû, hogy ott ennek a dolognak hamarabb kell kialakulnia.
R.: - És miért akartak a gyerekek egyedül menni? Az ciki, hogy
anyuka mindig kísérgette õket?
- Pontosan, eljön az az idõszak, amikor ez már nagyon
kellemetlen a többi gyerek elõtt és hát ez így volt.
R.: - Te voltál az utolsó anyuka az osztályban, aki még
jártál értük?
- Hát az utolsókban voltam benne, de azért volt egy kemény
mag, aki kemény utolsó meg egy olyan öt fõs csoport, aki
rendszeresen jött kocsival vagy gyalog, úgyhogy azért egy olyan
negyedik osztályos koráig, én úgy gondolom, hogy aki nagyon
félti, de én biztos, hogy nagyon féltettem, én mentem, azért is
jöttem, sokszor azért problémás volt nekem is, de megoldottam.
R.: - És te mitõl féltetted õket?
- Nyilván az elsõdleges szempont volt a közlekedési
balesetek, tehát azt nagyon meg kell tanulni, hogy a
hebrencsségüket tegyék félre és jól nézzenek körül,
közlekedési lámpákra figyeljenek, általában a zebránál
menjenek át. A másik dolog meg, az iskola egy park mellett volt
és hát télen a plusz órák miatt is volt olyan, hogy sötétben
kellett rajta átmenni és hát akkor én mindig mentem. Ettõl az
erõszakos világunktól nagyon féltettem õket, mindenféle
szatíroktól, hogy úgy mondjam.
R.: - Megbízhatóak voltak a fiaid?
- Én azt hiszem, hogy kis korban jobban megbízhatóbbak voltak,
most így a kamaszkor felé azért már észreveszem, hogy néha
ugyancsak nem mennek el a zebráig és inkább átrohannak a
tilosba. De hát ez úgy alakul ki, hogy azért sietünk, mindenki
megszegi a szabályokat, én úgy veszem észre.
R.: - És még most is félted õket?
- Hát hogyne, azt hiszem, hogy ez örök életünkben
végigkíséri az életünket, hogy mindig reszketünk mindenféle
dologtól és nyilván ettõl is.
R.: - Te egyébként egy ilyen aggódó anyuka vagy?
- Természetesen.
R.: - Az miért természetes, hogy az ember aggódó?
- Hát én azt hiszem, hogy akinek gyereke van, az úgy azért
ismeri a világ dolgait, tehát azért félti mindentõl még talán
olyan dolgoktól is, amiktõl talán nem kéne, tehát azért van
bennünk ilyen nagy aggódás, de úgy érzem, hogy ez természetes
dolog.



R.: - Te most hol laksz?
- A mamáméknál.
R.: - És ott van szobád?
- Van. A nappali lett most a mi szobánk és akkor az õ
hálószobájukban van a tévé.
R.: - És kivel laksz a nappaliban?
- Anyukámmal, de van ott is tévé, a mi tévénk, meg van ott
is video, de hát én azért nem unatkozom, mert vannak babáim,
meg vannak mesekazettáim.
R.: - Saját szobát nem szeretnél?
- Szeretnék, mondjuk egy egész nagy írószobát.
R.: - Írószobát, miért?
- Azért, hogy iskolás koromban tudjak írni, ha esetleg nem
építenék föl addigra a házunkat.
R.: - Nincsen házatok?
- Van, csak nem emeletes, nem építettük még rá az
emeletet, mert tavasszal építkezünk majd.
R.: És miért lesz jó az, hogyha majd külön házatok,
külön szobád lesz?
- Azért, hogy egy picit hangosabban nézem a tévét, mint
anya, hogy hangosabb legyen a hangja, meg hogyha anyu esetleg
alszik, ne zavarja.
R.: - Ti egy szobában laktok anyával. Szoktatok veszekedni
most valaki hangosabban, halkabban nézi a tévét, valaki
csöndben maradjon.
- Szoktunk, de csak egy nagyon picikét, de nem csak egy kicsit
veszekedünk, hanem sokat is. Egy kicsit sokat, egy kicsit
keveset.
R.: - És ha külön szobád lesz, akkor már nem fogtok sokat
veszekedni?
- Akkor szerintem nem.
R.: - Miért?
- Hát azért, mert lesz egy külön szobám és
R.: - Te hogyan rendeznéd be a saját szobádat, mit raknál
bele, mi lenne benne?
- Ha nem lenne az anyukám? Bele raknám a szekrényemet, a
tévémet, a kazettáimat, a videómat, a magnómat és ilyesmit.
R.: - És nem unatkoznál egyedül a saját szobádban?
- Nem. Nem. Játszani tudok, meg ha eljönnek az unokatesóim
R.: - És ebben a szobában, ahol most anyával együtt vagy,
nem tudsz játszani, tévézni úgy, ahogy te szeretnéd?
- Hát nem egészen.
R.: - Miért?
- Hát tévézni tudok, játszani is tudok, de nem úgy, ahogy
szeretnék.
R.: - Volt már neked valaha saját szobád?
- Nem.
R.: - Miért más az, hogyha anyuval osztod meg a szobádat
vagy hogyha van egy saját különbejáratú kuckód, szobád?
- Hát azért, mert nem játszhatok azt, amit akarok, meg
ilyesmi.
R.: - Ilyenkor rád szólnak?
- Igen.
R.: - Mit mond anya?
- Hát azt, hogy vigyázz nem nyúlhatsz. Nagyon szeretnék
már magamnak régóta egy saját szobát, egy igazi tetõtéri
ablakos szobát.



- Te mindig egyedül aludtál, soha nem aludtál anyáékkal?
- Én soha nem aludtam anyuékkal.
R.: - Nem is akartál velük aludni?
- Nem.
R.: - És az jó, hogy hárman laktok egy szobában? Te
szereted, vagy szeretnél más külön szobát?
- Én szeretnék már külön szobát. Azért, merthogy
Flóriék elfoglalják az egész tért, hogy õk játszanak,
én meg nem tudok tanulni.
R.: - Sokat tanulsz?
- Igen. Nagyon sok házi van. És úgy egy-két órába
beletelik míg megcsinálom.
R.: - És nem hagynak téged tanulni?
- Nem, mindig lökdösnek, meg beszélnek hozzám.
R.: - Nem lennél magányos, hogyha külön szobád lenne?
- Nem. Nem lennék magányos.
R.: - És lesz egyszer külön szobád, mit gondolsz?
- Igen. Hát talán akkor apunak van pénze, akkor majd
veszünk nagyobb lakást és lehet, hogy lesz.



- Anyukámnak néha segítek fõzni, meg teregetni a ruhákat,
meg hajtogatni, meg akkor asztalt teríteni, meg ilyet.
R.: - Fárasztó dolgozni?
- Igen nagyon, meg még cipekedni is szoktam.
R.: - És miért dolgoznak az emberek?
- Azért, hogy pénzt keressenek, mert hogyha nincs pénz,
akkor mi se lennénk, mert hogyha nincs pénzünk, akkor mibõl
vesszük az ennivalót, meg az innivalót, meg a házat, meg
mindenünket.
R.: - Mindenki ugyanannyit dolgozik?
- Szerintem nem.
R.: - És ez miért van így?
- Hát azért, mert valakinek szabadságot vett ki, valaki nem,
mert sokat akar dolgozni. Valakinek kell dolgoznia, valakinek meg
nem kell dolgoznia.
R.: - Te majd hogyha felnõtt leszel, akkor keveset vagy sokat
akarsz dolgozni?
- Nagyon-nagyon sokat.
R.: - Miért?
- Azért, mert én dolgos szeretnék lenni, nem olyan, hogy
mindig kiveszek egy szabadságot.
R.: - Miért? Ki az, aki mindig kivesz egy szabadságot?
- Hát van olyan ember.
R.: - És az miért baj?
- Azért, mert akkor nem dolgozik sokat és az nem olyan
szorgalmasság. Mert az a szorgalmasság, hogyha sokat dolgozunk
nagyon.
R.: - De ha valaki sokat dolgozik, akkor könnyen elfárad,
biztos, hogy jó sokat dolgozni?
- Nekem igen.
R.: - És hogy fogod majd gyõzni mellette a többi dolgot
megcsinálni?
- Könnyen.. Úgy, hogy reggel megcsinálok mindent, ami van
otthon munka, és akkor majd utána jön a dolgozóban a munka
mondjuk meg kell csinálnom azt, hogy mondjuk letörlöm az
asztalt, felrakom a székeket, söprök.
R.: - Azt mondtat az elõbb, hogy meg kell csinálni, akkor azt
jelenti, hogy rád szólnak, hogy légy szíves csináld meg vagy
pedig magadtól is eszedbe jut és van hozzá kedved?
- Igen. Szokott hozzá kedvem lenni, de hogyha mondjuk
például kupi van a szobában, azt nem akarom megcsinálni, csak
azt nem szeretem, hogyha a szobában kell rendet rakni.
R.: - És azt ki szokta eltenni?
- Anyukám rám szokott szólni, nekem minden könnyû a
szobán kívül.
R.: - Miért? Mi van a te szobádban, hogy ilyen nehéz rendet
rakni benne?
- Azért, mert sok kacatot összevissza szoktam rakni és el
kell rakni.



- Vajon örülnek-e annak, ha kamasz gyerekük szobáját
elborítják a magazinok, a piszkos ruhák és az ételmaradékok?
Bevallom, engem bizony bosszantott a gyerekeim rendetlensége
legalábbis mostanáig. Mert egy nemrég megjelent rövid kis
újsághír azt állítja, hogy mindez az önállósodás jele.
-Dr.Antalfai Márta pszichológus: - A kamaszoknál ez a
rendetlenség valóban részben az önállósodás jele, mert a
kamaszkor a nagy változásoknak az idõszaka. Elindulnak a nagy
biológiai, nagy hormonális változások és ezek mindig magukkal
hoznak olyan állapotokat, amit mi rendetlenségnek nevezünk.
Ahhoz, hogy valami új létrejöjjön, valaminek meg kell halnia.
És az átmenetileg felborítja a meglévõ rendet. Tehát
valóban egy pozitív dolog, mert azt jelzi, hogy valami belsõ
változás elindult.
- A rendetlen szoba az a leképezõdése az õbennük lévõ zûrzavarnak?
Dr.A.M.: - Így is lehet mondani, környezetünk tükrözi a
belsõ lelkiállapotunkat. A másik ok, hogy az érzelmi élet
kerül a központba. Ezt megelõzõen a kisiskolás korban lévõ,
iskolás korban a gondolkodás, a racionalitás volt a
meghatározója a személyiségfejlõdésnek, a kamasz korban ez
háttérbe szorul és jönnek az érzelmek. És hogy ezek
megtalálják a maguk terét az õ életükben és fejlõdésnek
induljanak, ahhoz ugye nagyon sok társkapcsolat kell. Nagyon
fontosakká válnak a külsõ kapcsolatok és ezért a család, az
otthon, a tárgyak háttérbe szorulnak. Nagyon érdekes, a kamasz
gyermek szinte nem is veszi észre a környezetét, hiszen a belsõ
forrongásaival van elfoglalva, meg a külsõ kapcsolataival, hogy
azt, amit a szülõ lát, õ egyszerûen nem látja. Ennek is van
egy nagyon lényeges szerepe abban, hogy akkor úgymond
rendetlenség alakul ki.
R.: - Ez nem a szembenállás jele?
Dr.A.M.: - Ez is benne van, hiszen a szülõknek már van egy
kialakult rendje, a felnõttnek. Na most nem fogadja el azt, ami
megvan, mert õ újat akar létrehozni, ami már nem lesz azonos a
szülõvel, legfeljebb hasonló vagy talán még az sem, és a
szülõ is provokálja ezzel a szembenállást, mert õ
megkívánja a rendet.
R.: - Azért kérdeztem, mert egy 15 éves lány azt mondta,
hogy õ az egész lakásban hajlandó kitakarítani, de megõrül
attól, ha azt akarják, hogy a saját szobáját tegye rendbe.
Dr.A.M.: - Hát igen, ezt nagyon szépen fogalmazza meg, hogy
õ ráadásul el is fogadja azt, ami a szülõnél van, a rend.
Lehetne úgy is fogalmazni, egy kicsit mintha úgy inkubátorban
lennének, amit saját maguk teremtenek meg, ebben forró
személyiség úgy, mint mikor egy alkímiai mûhelyben vagy egy
ilyen vegyi mûhelyben, ahol fortyog, forr és alakul és akkor
abból valami megszületik. Ez egy nagyon szép folyamat és a
szülõknek ott kell lenni, hiszen a serdülõ vagy a kamasz
ilyenkor a saját határait is egy kicsit elveszíti és nagyon
fontos a szülõk szerepe, de csak úgy, hogy ad egy keretet. Egy
tartást, õbenne alakulhat, változhat, részben akaratlanul,
hiszen az a biológiai fejlõdés történik, ugyanakkor az
érzelmi fejlõdést meg átéli. Ilyenkor vannak a nagy érzelmi
krízisek és nagy érzelmi kirohanások lehetnek és ez a
szembenállás, ebben benne van valóban a lázadás is. És ez
nagyon-nagyon fontos. Tehát a szülõnek ettõl nem kell
megijednie, hiszen valami ellenében hozhatom én létre
önmagamat.
R.: - Mit lehet ilyenkor elvárni? Azt mondta, hogy elveszíti
a saját kereteit ugye, nem tudja a határokat és olyan
durvaságokig vagy olyan szélsõséges rendetlenségig vagy
nemtörõdömségig vagy szétesettségig tud elmenni. Mik itt a
határok és hogyan lehet ezeket megtalálni?
Dr.A.M.: - A szülõ a saját életét kell, hogy vigye, tehát
a saját határait tartja állandó mintaként, merthogy õ saját
magát kialakítja és szembefordul a meglévõvel, ez nem azt
jelenti, hogy késõbb is százszázalékig majd õ valami egész
extrát fog létrehozni. Az újnak és a réginek valamilyen
ötvözetét kell majd a következõ generációknak mindig
létrehozni, de ott van a realitás, tehát, hogy az élet mit
követel, az életet kell a szülõnek valahol képviselnie. Most
konkrétan itt nagyon fontos az aranyközépút. Az, hogy na
hagyom, hogy olyan, amilyen. Majd 20 éves korában benyitok a
szobába, na most már kisfiam vagy kislányom tegyél rendet, 20
éves vagy. Tehát nem ez a megoldás. De az sem, hogy én
mindennap megkövetelem tõle a rendet. Viszont mégis fontos,
hogy megköveteljük, de kicsit úgy idõszakosan, ünnepekkor, ha
jön egy barát, érezze, hogy van egy nyomás azért a szülõkre.
Az elvárást érezni kell.
R.: - A másik kérdés, hogyha ez a fejlõdésnek a
velejárója, akkor vajon azoknál a gyerekeknél, akiknél ez nem
következik be, ott baj van?
Dr.A.M.: - Oda kell arra is figyelni, hogy lehet, hogy baj van,
ugyanis ha a szülõ a másik végletbe esik, tehát állandóan
ellenõrzi, kicsi kortól talán túl követelte a rendet, a
tisztaságot, akkor lemerevíti és gátolja pont ezeket a belsõ
érési folyamatokat, forrongásokat. Gátolja azt, hogy õ maga
próbáljon esetleg a szépen kifestett falra összevissza
szögekkel vagy ragasztókkal fölrakni valamit.
R.: - És akkor benne sem tud ez a rendetlenség létrejönni?
Tehát õ akkor túlságosan csak meg akar felelni?
Dr.A.M.: - Igen, van egy ilyen, hogy meg akar túlságosan
felelni és még neurotikus vonások is kialakulhatnak, mert a
belsõ indulatait, érzéseit csak feszültség formájában éli
meg és nem jelenik meg szavakban, idézõjelben rendetlenség nem
jelenik meg. Ha megjelenik valami, ami bennünk van, kívülre
kerül, akkor szembe tudok vele nézni, meg tudom ismerni. Ha meg
bennem van, akkor lehet csak feszültség, szorongás, pánik,
lehetnek ilyen kényszeres rendrakásos tünetek. Tapasztaltam
hogyha ez a folyamat megszakad, megtörik vagy nem jön létre,
akkor esetleg ezek a szorongások olyan mértéket ölthetnek,
hogy tényleg egy lecsupaszított, egy sivárnak tûnõ, belsõ
motivációját elvesztõ ember rettenetes szorongásokkal él.
Tehát az egészségességnek az egyik feltétele, a külsõ és a
belsõ között egy folyamatos áramlat és ennek vannak szélsõséges
formái. A kamasz nem tudja ezeket és azért olyan rettenetes a
kitörése és a szülõnek is sokszor a viszontreagálása, de ez
nem baj.



R.: - Szoktad a gyerekeket elküldeni egyedül vásárolni?
- Szoktam, persze. Mikor már megtanultak számolni, akkor az
egy nagyon izgalmas feladat volt, hogy önállóan vásároljanak
valamit és akkor próbálkoztak ilyenekkel. Azóta is
rendszeresen elõfordul és mostanában akkor szoktak önállóan
bevásárolni, amikor mennek táborba vagy kirándulni, akkor
mindig az szokott lenni, hogy megmondom hogy menj el és vedd meg,
amit el akarsz vinni. Ennivalót vagy ilyesmit.
R.: - Tudják azt, hogy mi mennyibe kerül?
- Igen, tudják. Fõleg az élelmiszereknek az árát, azt
abszolút tudják, de általában mindent, szóval most már, hogy
nagyobbak most már nagyon sokszor van, hogy cipõt is egyedül
mennek el venni vagy nadrágot és akkor megmondom, hogy most
tudom, hogy van olyan nadrág, ami ötször ennyibe kerül, mint
ami most pénzt adok, de ennyibõl próbálj meg venni. És akkor,
hát eleinte voltak ilyen izék, hogy húzták az arcukat, hogy
hú, most ennyi pénzzel nem lehet semmit venni, csak valami
vackot és akkor aztán most már úgy látom például a fiamon
is, hogy elmegy és elmegy öt helyre és talál magának egy jó
nacit, ami neki tetszik és akkor örül, hogy még maradt egy kis
pénz, amin vesz egy kazettát vagy trikót.
R.: - Azt tudják, hogy mi az, ami sokba kerül és mi az, ami
mondjuk olcsó?
- Igen, tudják.
R.: - Te tanítottad meg nekik?
- Igen, errõl mindig beszélünk. Vannak olyan dolgok, amiket
nem mindegy, hogy hol veszel meg és ezt erre mindig felhívom a
figyelmüket, hogy itt ne vegyünk semmit, mert ugyanezt megkapod
valahol olcsóbban, azt is nagyon jól tudják, hogy vannak
akciók.
R.: - A gyerekek azt tudják, hogy nektek be kell-e osztani a
pénzt vagy nem?
- Körülbelül tisztában vannak õk is azzal, hogy milyen az
anyagi helyzetünk és vannak olyan alkalmak, amikor nem értünk
egyet valamiben. Például a nagyfiam õ szeretne jogosítványt
szerezni és most már lassan abban a korban lesz, hogy el is
mehetnek most már és én mondtam neki, hogy jól van kisfiam,
én úgy gondolom, hogy elõször leteszed a nyelvvizsgát és
utána majd kifizetjük neked az autóvezetést. Az is elég sok
pénzbe kerül. És akkor õ mondta, hogy de hát az lenne a
logikus, hogyha most szerezné meg, mert mit tudom én, mert
gondolom egy csomó barátjának már van jogosítványa. És én
mondtam, hogy ez nem logika kérdése, én úgy gondolom, hogy ez
egy olyan dolog, ami nem kötelezõ minimum, tegyél le valamit az
asztalra te is és utána. Most mondta, hogy majd akkor õ
elmegy dolgozni és akkor majd õ, dehát az se biztos, hogy ez
így lesz. Azért volt olyan, hogy dolgozott nyáron és amit
keresett, azt úgy költötte el, hogy azt se tudja, hogy mit vett
rajta. Szóval hiába, hogy tisztában van vele, hogy mi, mennyibe
kerül, de azért, amikor benne volt a pénz a zsebében, akkor
azért szépen lazán el tudta úgy költeni, hogy semmi komoly
dolgot nem vett. Én nem szóltam bele, hagytam, hogy hadd
tapsolja el a pénzét és akkor utána azért visszagondolt rá,
hogy mondjuk mennyi idõt dolgozott azért, meg milyen sokat.
R.: - Azt tudják a gyerekek, hogy mennyi a családi
költségvetés? Mennyibõl éltek hónapról-hónapra?
- Hát ezt így konkrétan nem szoktam velük megbeszélni vagy
nem szoktuk. Azt tudják, hogy milyen számláink vannak, mennyit
fizetünk egy hónapban villanyra, vagy mennyi a vízdíjunk, úgy
konkrétan azt nem szoktam nekik elmondani, hogy mennyibe kerül
mit tudom én egy hónapban az élet.
R.: - Mikor kell a gyerekeket ebbe beavatni, vagy egyáltalán
be kell-e valamikor?
- Az a fontos, hogy mire már a saját lábára áll, addigra
tisztában legyen azzal, hogy például, hogyha lesz egy fizetés,
hogy abból mit tud kezdeni. Vagy például ilyenek voltak már,
hogy van egy pár dolog, amire konkrétan megmondtam a
gyerekeimnek, hogy ezt most megkaptad, a következõt a
fizetésedbõl veszed. Hát például most a kerékpár vagy a
snowboard.
R.: - Szerinted meg tudnának már állni a maguk lábán?
Képesek lennének beosztani a pénzt és kitartana az mondjuk hó
végéig? Tehát ennyit tudnak már?