- Jó napot kívánok! Egy gyermekorvost szeretnék megkérdezni.
Nyolchónapos volt a kislány, amikor a gyermekorvos nekünk
fölírt vasat, tehát nem tabletta oldatban. Én akkor úgy
gondoltam, hogy erre nincsen szükség, mert hát végül is nem
láttam indokoltnak, hogy neki vashiánya lenne.
R.: - És az orvos miért látta indokoltnak?
- Én mondtam, hogy anyatejet kap, nem tudom lehet, hogy nem
nagyon tudja megjegyezni, mert mindig megkérdezi, hogy mivel
táplálom, sok a gyerkõc és azt mondta, hogy kevés van az
anyatejben.
R.: - De maga nyilván nemcsak anyatejet adott a
nyolchónaposnak.
- Igen, már féléves korától kezdtük neki adni a mindenféle
fõzeléket és én gondoltam, hogy ezekben a táplálékokban is
megvan.
R.: - És húst is kapott a gyerek?
- Igen, igen. Így a védõnõvel is beszélgettünk errõl és
õ is ezt mondta, hogy hát ezek után rám bízza, hogy adom neki
vagy sem. Tehát, hogy eldönthetem. Ezért voltam annyira úgy
bizonytalan még mindig, hogy most akkor hát azért az orvos, az
úgy nagyobb tudású és hogy így gondolta, nem tudta. Kérdeztem,
hogy mennyi ideig? Mert hát azért gondoltam, hogy valami
túladagolás, hogyha adjuk neki, akkor õ azt mondta, 1 éves
koráig adjuk és hát én ezt hosszú idõnek tartottam nyolc
hónapos kortól.
R.: - Ránéz a gyerekre doktor úr és azt mondja, hogy adjunk
neki vasat? Ez látszik az orvos számára?
-dr.Szamosfalvy Imre gyermekorvos: Mondjuk én még soha
nem adtam úgy vasat, hogy ránéztem egy gyerekre és azt mondtam,
hogy akkor most ennek vasra van szüksége. Én úgy gondolom, meg
úgy tanultam a szakmámat, hogy a vas terápiának annak objektív
föltételei vannak, az objektív föltételek azok laboratóriumi
leletek. Amikkel én bizonyítani tudom, hogy vérszegény a gyerek,
illetve, hogy a vérszegénységnek abba a formájába tartozik,
ahol a vashiány az elõidézõje a vérszegénységnek. Na most ha
ez nem történt meg, akkor talán még van is igazságtartalma
annak, amit az anyuka mond.
R.: - Én egyre többet hallom egyébként, azért tettem föl
így a kérdést, hogy bejön a gyerek, orvos ránéz, azt mondja
adjunk vasat.
dr.Sz.I.: - Ezt a legjobb tudomásom szerint semmiféle szakmai
fórum nem támogatja. Én is hallottam róla, hogy van ilyen
gyakorlat, de csak ellenkezni tudok vele. Tehát
R.: - Nekem az a benyomásom egyébként, hogy manapság, amikor
ugye örvendetesen nõ a szoptatott gyerekek száma, akkor támad az
orvosban valami olyan igény akkor is, hogyha mint ez esetben is a
gyerek minden más zöldséget, húst kap, hogy hát azért adjunk
neki vasat. Valahogy ilyen összefüggést vélek fölfedezni ennek
a dolognak a terjedésében.
dr.Sz.I.: - Ezzel kapcsolatban régi adatokat kell idéznem.
Valamikor volt egy olyan vélemény, hogy az anyatejnek a
vastartalma az alacsony. Ez igaz. Aztán jött egy következõ
megállapítás, ami már nem lett annyira köztudott és nem vált
a mindennapos gyakorlatnak a részévé, hogy igen, kevés a vas
benne, de az tökéletes. Hiába viszonylag kevés az anyatejben
lévõ vasnak a mennyisége, de az rendkívüli módon hasznos volt.
Nem tudtuk még ilyen mûvi vaskészítményekben talán elérni se,
de meghaladni biztosan nem tudtuk az anyatejben lévõ vasnak a
hasznosulási arányát. Ettõl függetlenül elõfordulhat, hogy
egy gyereknek valóban van vashiányos vérszegénysége, akár már
kettõ és fél, három hónapos kortól kezdve, késõbb talán
még inkább. Én nem ez ellen vagyok, hogy ezt megállapítsuk,
hanem amellett vagyok, hogy ezt objektiváljuk. Szemre, hogy sápadt
egy gyerek, az nagyon félrevezetõ tud lenni, mint ahogy fordítva,
a gyönyörûen piros gyerek is lehet néha vérszegény. Most ezzel
nem akarok félelmeket kelteni és remélem, hogy most nem rohan
minden pirosarcú gyereknek az édesanyja az orvoshoz, hogy akkor
csináltassunk vérképet. De elõfordulhat, hogy félrevezeti az
embert a gyereknek a külleme a vérszegénységnek a
megítélésében. Ez nem használható igazándiból. Hogyha a
gyereknek a súlygyarapodása nem olyan, mint amilyennek
szeretnénk, nem olyan a mozgékonysága, esetleg betegségekre
hajlamosabb, vagy gyakrabban fordul elõ betegség, holott otthon
tartózkodik, ahol azért mégsem indokolt, hogy olyan sok
megbetegedése legyen, ezek azok, amik fölvetik a
vérszegénységnek a lehetõségét és utána el kell kezdeni a
vasterápiát.
De végül is ki meri azt mondani a doktor úr, hogy anélkül
tehát gyereknek vasat, hogy ezt a bizonyos vérképet meg nem
néztük volna ne adjunk?
dr.Sz.I.: - Én ezt ki merem jelenteni avval együtt, hogy hozzá
kell fûznöm, hogy egy csomó gyerekorvos a véremet fogja
követelni. Még azért hadd tegyek hozzá valamit az idõtartamra
vonatkozóan. Nagyon nehéz meghatározni, hogy most akkor mennyi idõn
keresztül kell adni a vaskészítményt. Egyre jobb és jobb
vaskészítmények vannak, ami azt jelenti, hogy egyre jobban tûrik
a gyerekek, illetve, hogy egyre hatékonyabbak a
vaskészítményeink. Alapszabályként hathetes, kéthónapos
kúrát szoktunk javasolni és utána van értelme egy vérkép
kontrollnak és akkor lehet eldönteni, hogy na akkor most még
menjen-e tovább a vaskészítménynek a szedése vagy nem. Lehet
túladagolni a vasat, de általában azzal a gyakorlattal, itt
cseppekrõl beszélt az anyuka, ezeket nem túl magas mennyiségben
szoktuk megállapítani, azért ez nem egy olyan minden második
vagy akár minden ötvenedik gyereknél bekövetkezendõ veszély
és az, hogy valakinél vastúladagolás jöjjön létre, azért
ahhoz nagyon-nagy mennyiségû vasat kell a gyereknek adni vagy
valami egyéb betegsége kell, hogy legyen a gyereknek.
- Telefonszámunk: 328-8972



- Van nekem egy öthónapos kislányom, aki több fejlõdési
rendellenességgel született és tanácsot szeretnék kérni.
Mégpedig elõször volt neki egy szívzöreje, ami egyhónaposan
azt mondták, hogy enyhe és jóindulatú, ne foglalkozzunk vele.
R.: - Ilyen sok van.
- Igen. Továbbá volt neki egy csípõficama, papírkengyel volt
rajta kettõtõl öthónapos koráig, három hónapig, az most már
rendben van, egy hetek vették le róla.
R.: Hál' isten.
- És ami a legsúlyosabb, ami vagy nem is ez a legsúlyosabb,
dongalábbal született, mindkét oldali dongalábbal. Most gipszben
van a lába, még folyamatosan kezelik és felmerült most nála
valamilyen izombetegség, amit nem tudunk pontosan, hogy micsoda
még. Pontosabban voltunk neurológusnál és nem tudom
felolvashatom-e, hogy mit írt.
R.: - Nem fogom megérteni, mert nem vagyok orvos.
- Ühm. És nem tudna nekem valakit, aki tudna nekem segíteni,
mert nekem most az lenne a konkrét kérdésem, õ nekem javasolt
egy lazító korrigáló tornát és én azt szeretném
megkérdezni, hogy itt ismerik a Dévény Anna módszerét, amit mi
elkezdtünk egy két hete most már, két-három hete járunk oda.
És van a kórházban egy Petõ módszer. Azon gondolkodunk, hogy
melyikre járjunk vagy mind a kettõre? Tanácstalanok vagyunk, még
egyelõre nem tudjuk, hogy ez a Dévény Anna módszer, ez most
jónak tûnik, most mi erre a kettõre van nekünk egyelõre lehetõségünk,
mert elég messze van Budapest. Most még nem is igazából a
dongaláb aggaszt bennünket, hanem ez az izombetegség, hogy ez
most pontosan micsoda vagy hogy még milyen orvoshoz tudnánk ezzel
fordulni. Pontosan még milyen szakághoz tartozik ez, milyen orvos
gyógyítja.
R.: - Hát azt, hogy mi baja ennek a gyereknek, én nem nagyon
tudom megítélni. Egyet azonban érzékelek, hogy megkezdõdik itt
az a kör, amikor futunk módszertõl módszerig, orvostól,
orvosig, mert a szülõ hát nem kompetens annak az eldöntésében,
hogy igazán mi segítené a gyereken. És ebben mintha nem kapna
elengendõ segítséget.
-dr.Balla Mária ortopéd orvos: A fejlõdési
rendellenességek sorába tartozik mind a csipõficam, mind a
dongaláb, de ennek a megítélése ez telefonon keresztül sajnos
nagyon nehéz. A csípõficam az egyik dolog. A dongalábnak a
megítélése viszont anélkül, hogy a gyereket látná az ember
sajnos lehetetlen. A dongaláb az egy összefoglaló elnevezés, ami
takarja azt, hogy a születéskor vagy késõbb esetleg kialakulhat
a lábfejek befele fordulnak, egymásfele néznek, a talp fölfele
néz, a sarokcsont magasan áll, az elõláb, a lábujjakkal befele
fordul, hogy ennek milyen a mértéke, mi okozza, hogy idegrendszeri
elváltozás, vagy egy veleszületett úgynevezett dongaláb egy
fejlõdési rendellenességnek a része, ezt sajnos csak akkor lehet
megmondani, ha az ember látja a gyereket. A kivizsgáláshoz ahhoz,
hogy eldöntendõ, hogy mi okozza ezt az elváltozást többféle
módszer van, az ideggyógyászati vizsgálathoz hozzátartozik
természetesen még az ortopédiai vizsgálat. Ha kell, akkor az izomból,
idegbõl mintavétel történhet és szövettani vizsgálattal ennek
a betegségnek a természetét esetleg meg lehet állapítani és
ehhez képest kell majd a kezelést alkalmazni. Na most a dongaláb
elméletileg külsõ ránézésre egy alaki elváltozás, azonban
tudjuk jól, hogy ahhoz az alaki elváltozások ne alakuljanak
vissza, ahhoz egy izomegyensúlynak vissza kell állnia. Hogy az
izomzat hogyan mûködik, hogy mennyiben vesz részt ezeknek az
izmoknak a zsugorodása az elváltozásban, ezt is csak sajnos
vizsgálat alapján lehet megállapítani. A Petõ módszer a
Dévényi módszer, mindegyik egy izomlazító, egy neurológiai
ideggyógyászati konduktív lazító izomra, idegre ható terápia.
Minden ideggyógyászati megbetegedésnek, minden módszernek
tulajdonképpen jó a hatása, egyikre se lehet azt mondani, hogy az
egyedül üdvözítõ, mertha csak egyedül üdvözítõ módszer
lenne, akkor csak azt az egyetlenegyet használnánk. Végül is
mindegyiket ki lehet próbálni, mindegyikre el lehet menni, nagyon
sok szülõ jár ide is, jár oda is, de ahhoz, hogy pontosan
tudjuk, hogy mire van szüksége ennek a gyereknek ehhez
feltétlenül egy pontos kivizsgálás és egy pontos diagnózisra
van szükség.
R.: - Igen, világos. És fog az orvos abban végül is
segíteni, hogy milyen terápiát válasszanak?
dr.B.M.: - Sajnos az a baj, hogy az elváltozásoknak a
megítélése sajnos sokszor nem egyértelmû. Nem mindegy, hogy a
gyereknek csak egy teljesen egészséges gyereknek egy úgynevezett
veleszületett dongalába van, nem mindegy, hogy a gyereknek
emellett van-e egyéb fejlõdési rendellenessége.
R.: - Van, itt van.
dr.B.M.: - Csak akkor tudnék én véleményt mondani, tehát
igazi véleményt, amire támaszkodhat a szülõ, ha én látnám a
gyereket. Különben lelkiismeretlenség lenne bármit is
tanácsolnom.
- Várjuk kérdéseiket a 328-8972-es számon



- Jó napot kívánok! Egy 15 éves gimnazista kislányommal
kapcsolatban szeretném az önök véleményét vagy tanácsát,
hogyha kaphatnám. Hatosztályos gimnáziumba jár, tehát hetedik
osztálytól. Ez egy egyházi iskola, nagyon meg van elégedve, meg
meg vagyunk elégedve mindezidáig. Nagyon jó tanuló is volt, kitûnõ
volt nyolcadikban is. Most kilencedikes és az elõzõ osztályfõnökük
elment és ez matematikát és fizikát tanított. Az új osztályfõnöknõjük
viszont egy ilyen nagyon olyan keresztényi szellemet képviselõ
mint a többiek, nincs vele úgy személyesen gondja, hanem az
inkább csupán, hogy szakmailag nem adja le az anyagot és ezzel az
õ stílusával, amilyen letaroló, megszégyeníti azokat, akik nem
tudnak. Tehát, akik kérdeznek valamit lehülyézi õket és nem
meri megkérdezni, hogyha nem ért valamit. És õ, aki kitûnõ
tanuló volt, most már egyes, ketteseket is szerzett
matematikából, fizikából.
Kozek Lilla pszichológus: - Jól értem, hogy szeptembertõl
van ez az új osztályfõnöke a lányának?
- Igen, igen.
K.L.: - Az osztályban mások is korábbinál rosszabb jegyeket
kaptak?
- Igen, igen, jóval lement az osztály átlaga, nyolc vagy
kilenc gyereket megbuktatott, de hogy azt gondoljuk azt mondta az
egyik szülõin, hogy ennyi bukott volna, hanem sokkal többen
buktak volna, csakhogy nem mert.
K.L.: - Mennyire van szülõi összefogás az
osztályközösségben?
- Hát félnek, a legtöbben, akivel beszélgettem nekik is
ugyanez volt a panaszuk, fõleg az elsõ félévben még, hogy nem
értik a gyerekek és nem tudják követni az õ magyarázatát.
R.: - Mitõl félnek?
- Hát hogy a gyerekükön megtorolja a tanárnõ, hogyha mernek
szólni.
K.L.: - Az iskolának az igazgatója egyházi vagy világi
személy?
- Nem egyházi
K.L.: - Csak hogy a szülõk néha tartózkodnak attól, hogy az
igazgató egyházi személy, akkor vele kapcsolatban a
kollégákról beszéljenek, hogy tiszteletben tartva a hierarchiát
stb. de akkor ezek szerint itt errõl nincsen szó. Azt az ötletet
vetem fel, hogy vagy két szülõt vegyen maga mellé, készítsenek
egy egyszerû kimutatást arról, hogy a korábbi években a
gyerekek átlagosan milyen teljesítményt nyújtottak ebbõl a két
tárgyból tehát matematikából, fizikából és hogy a legutóbbi
fél évben ez hogyan változott. Tehát az hihetetlen és ezt
szerintem minden pedagógus világosan fogja látni, hogy így nem
romlik minden gyermeknek a teljesítménye egy osztályon belül. Az
lehet, hogy egyvalakinek romlik, vagy kettõnek, de átlagosan és
statisztikusan ez inkább valami külsõ hatást feltételez. És
akkor ez egy olyan fogalmazzak így kemény adat, amire lehet
támaszkodni azzal kapcsolatban, hogy kísérje figyelemmel ennek az
új kollégának, ennek az új osztályfõnöknek a munkáját,
akár olyan téren, hogy bemegy órát látogatni, akár olyan
téren, hogy személyes beszélgetésre hívja meg. Olyan téren,
hogy a diákok véleményét kérdezi meg, mind a szülõknek az
iskolaszéken keresztül, mind a diákoknak a diákönkormányzaton
keresztül van érdekérvényesítési lehetõsége ilyen
helyzetekben. Egyedüli fontos dolog, hogy ne csak beszéljenek és
érzéseket mondjanak el, hanem az érveik mögött legyenek
számok, adatok.
R.: - Ráadásul hogyha én is egy közbevetõ mondatot tehetek,
a gyerekeknek az a joga, hogy nyugodt körülmények között
járhassanak iskolába, az egy elsõrendû jog az iskola
tekintetében.
K.L.: - Olyan szempontból is fontos lenne, hogy nemcsak a
matematika-fizika jegyek szempontjából, illetve a továbbtanulás,
kitûnõ bizonyítvány, stb. szempontjából, hanem abból a
szempontból is, hogy ezek a gyerekek most formálódnak a kamaszkor
sûrûjében és hogyha most azt tapasztalják meg, hogy õket meg
lehet szégyeníteni és meg lehet alázni katedráról, valamilyen
hatalmi pozícióból, akkor az a késõbbiekben megnehezítheti a
hatalomhoz való viszonyukat vagy az életüket más újabb
területeken is.
- Pontosan.
K.L.: - Tehát itt most nemcsak úgy kell ezt fölfogni mint
egyfajta személyes ellentétet a gyerekek és az osztályfõnök
között, hanem egyfajta szülõi felelõsség is van itt, hogy
kutya vigye el, hát a gyerekemnek az autonómiájáról van szó.
- Pontosan. Tulajdonképpen az az érdekes, hogy egyébként mint
embert szeretik, mert jópofáskodik. De nem lehetne azt mondani,
hogy most én egyik gyereket vagy a másikat ellene tudnám
állítani. Hát nincs is szándékomban nyilvánvaló, mert az én
magam gyerekeit is kérleltem, hogy menjünk át másik osztályba
vagy esetleg másik iskolába, de szó sincs róla, ettõl jobb
iskolát õ el nem tudna képzelni. Viszont nem mertem elmenni az
igazgató úrig ezzel.
K.L.: - Azért ajánlottam azt, tényleg egyedül az ember
sokszor kevésnek érzi magát, mindenképpen vegyen maga mellé
még egy vagy két szülõt, tehát legyenek ketten, hárman, mert
egész osztályközösséget negyven szülõt úgyse lehet
összefogni, de két-három szülõ igenis tud olyan erõt
képviselni különösen mondom, hogyha adatokat is állítanak
maguk mellé, ami meggyõzõ lehet. A megoldás, hogy ezt a
helyzetet hogyan kezeli, az igazgatónak a dolga és az õ felelõssége.
A szülõk dolga az, hogy ezt az érdeket, hogy a gyerekek
kérdezhessenek és embernek érezhessék magukat matek órán, ezt
a szülõk dolga képviselni és a gyerekeké, akár a
diákönkormányzaton keresztül.
- 14 óráig él telefonvonalunk a 328-8972-es számon.



- Nekem az a problémám, hogy van egy 11 éves enyhe fokú
sérült fiam és az a problémám, hogy az elsõ osztályt rendesen
kijárta úgy, ahogy és egyszerûen átrakták õt a
foglalkoztatóba, mert egyszerûen nem akar tanulni. Nem akar
olvasni, nem akar számolni, nem akar írni. És nem tudjuk, hogy
valami tanácsot szeretnénk kérni, hogy egyszerûen a gyerekkel
hogyan lehetne megszerettetni a tanulást?
R.: - Mit jelent az, hogy enyhe fokban sérült? Hány évesen
kezdte õ például az iskolát?
- 7 évesen kezdte az iskolát és enyhe fokú sérült azért,
mert hát a születés is, koraszülött volt, akkor feküdtem bent
a kórházban három és fél hónapot véreztem, koraszüléssel
oxigénhiánnyal és így enyhe fokú sérültnek van titulálva.
R.: - Értem. És mielõtt iskolába ment önök a nevelési
tanácsadóban jártak, vagy hogy került sor arra, hogy végül is
7-8 évesen kezdte?
- Hát az óvodában már akkor különc volt, hogy mikor voltak
az óvodában ezek a csoportos foglalkozások, õ már akkor így
agresszíven fellépett, hogy nem csinálom, nem akarom és akkor az
óvodának a javaslatára vittük el a nevelési tanácsadóba és
akkor ott már úgy javasolták a gyereket, hogy kisegítõ
iskolának az elsõ osztályát kezdje el. És akkor hát így
kijárta az elõkészítõ osztályt kétszer elég sikeresen,
elkezdte az elsõ osztályt, ott az elsõ félévben nem is volt
semmi baja a tanulással és a második félévkor nem tudom, hogy
mi történhetett a gyerekkel, hogy azóta egyszerûen nem akar. És
amikor írni, olvasni vagy számolni, akkor tör, zúz, dühöng.
És egyszerûen nem tudjuk, hogy mit csináljunk vele.
R.: - Csak a nevelési tanácsadóban voltak akkor, amikor az
iskolakezdésre került a sor?
- Igen és akkor közben utána voltunk ilyen szakértõi
bizottságnál és ott mondták, hogy mivel a gyerek enyhe fokú
sérült, hogy ne is akarjunk tõle annyit, de hát most ide járt a
Lomb utcába, a XIII.kerület és mikor volt a
bizonyítványosztás, mert most a foglalkoztató ötös csoportját
végezte és akkor azt mondta a tanító néni, hogy a gyerekem kitûnõ
tanuló is lehetne. Át is kerülhetne simán a kisegítõ
osztályból, akkor nagyon mérges lettem. Úgyhogy most nem tudom,
hogy most ez az akarat miért van benne, hogy nem akarok olvasni.
Én is, meg a férjem, meg a nagymama is mindent megteszünk annak
érdekében, hogy a gyereket egy kicsikét valahogy rá tudjuk venni
a tanulásra és egyszerûen nem megy, dühöng, tör, zúz. Nem
akarja.
R.: - Hát persze, nézze én azt gondolom, hogy se ön, se a
nagyszülõk nem gyógypedagógusok és nem az önök igyekezetén
múlik, hogy akkor most a gyerekkel mi van.
- Akkor hát tavalyelõtt azt mondták, hogy enyhe fokú sérült
a gyerek és akkor tavasszal voltunk és akkor már azt
állapították meg, hogy nem enyhe fokú sérült, hanem
középsúlyos értelmi fogyatékos. És az lehetséges, hogy egy
év alatt ennyi romlott, hogy enyhébbõl átment a
középsúlyosba?
R.: - Az ilyenfajta beszélgetésekben engem, ami legjobban
zavar, az a szülõi lelkiismeretfurdalás. Azt mondja ez az
édesanya, hogy hiába igyekszünk mi, hiába igyekszik a nagymama
mégse tudunk segíteni. Szinte minden alkalommal szembesülök
ezzel, hogy a szülõ úgy érzi, hogy õ mulasztott valamit.
Mulasztott-e a szülõ?
-Kõpatakiné Mészáros Mária a Fõvárosi Pedagógia
Intézet szaktanácsadója: Azt gondolom nem. Nem feltétlenül.
Tudniillik, hogyha ez a kisgyerek a szülési sérülés
következtében egyfajta fejlõdési és fejleszthetõségi utat
bejárt, az adott iskolában és ezt követõen a tanulmányait egy
másik iskolában kell, hogy folytassa, akkor ez, ha nem is gyakori,
de bizony elõforduló eset a gyakorlatban. Azt gondolom, hogy a
szülõ támogató viselkedése, amely szerint utánanéz a gyerek
fejlesztésének, fejlõdésének, beszél az iskolában a
pedagógussal, feltételezhetõen rendszeresen hordja az iskolába,
ez azt jelzi a számunkra, hogy mindent, ami tõle telhetõ, megtesz
annak érdekében, hogy a kisgyereke fejlõdhessen.
R.: - Igen, de mintha a szakemberek egy dolgot nem tettek volna
meg, nem tették volna világossá a szülõk számára, hogy a
gyerek milyen mértékben fogyatékos? Egyáltalában hogy van ez,
hogy egyszer azt mondtuk, hogy enyhén fogyatékos, utána azt
mondtuk, hogy középsúlyos, ez hogy történhet meg?
Kné.M.M.: - Rengeteg oka lehet, hogy valaki valamilyen szintrõl
elindul és aztán úgy mondja a szakember, hogy dementálódhat,
dementálódik.
R.: - Megreked, visszafejlõdik?
Kné.M.M.: - Visszafejlõdik, visszafejlõdik. Igen. Lehet az õ
magatartásának az is oka, hogy a követelmények még mindig
megmaradtak azon a szinten, amit õ régebben tudott
teljesíteni, most pedig nem. A szülõ nagyon jól teszi, hogy
követel, elvár a gyerekétõl, azt kell nagyon megnéznie, hogy
melyik szinten teszi ezt meg.
R: - Meg kell neki mondani, már bocsánat, el kell a szülõnek
mondani.
Kné.M.M.: - Igen, ez így van, azt gondolom nem lehet
megmaradnia neki követelményekben azon a szinten, azon a tartalmi
rendszeren, amit két évvel ezelõtt elvárhatott ettõl a
kisgyerektõl. Nagy jelzés a gyerek agressziója, a keserûsége,
az, hogy õ tör-zúz arra vonatkozóan, hogy tegyük lejjebb azt a
mércét. Fejlesszük, amennyire csak engedik a képességei, a
meglévõ képességei. Ne törõdjünk bele, ne nyugodjunk bele az
õ egész napos sarokban ülésébe, tehát fejlesszük, de ne olyan
õrült nagy lépteket követeljünk tõle, mint ezt megelõzõen
követeltünk. Most már õ erre valószínûleg nem képes.
R.: - Igen, én azt gondolom, hogy az iskola és a szülõ
kapcsolata minden iskolafokozaton nagyon fontos, de talán a
gyógypedagógiai eseteknél még inkább, hiszen a szülõvel itt
állandóan meg kell beszélni azt, hogy a gyerektõl mi várható
el és mi nem és a szülõt folytonosan segíteni kell talán abban
az elfogadásban, ami hát nem könnyû.
Kné.M.M.: - Szinte naponta, de a gyógypedagógusok ezt egyéni
indíttatásból is megteszik, hogy beszélnek a szülõkkel. Az a
gyógypedagógus, aki a kisgyerekkel most foglalkozik, ennek a
gyereknek pillanatnyilag a legjobb ismerõje, biztosan rávehetõ
arra, hogy részletesebben, egészen egyénre, arra a kisgyerekre
lebontva adjon feladatokat, adjon olyan lehetõséget a szülõ
kezébe, amik a gyerekbõl nem agressziót váltanak ki, hanem
együttmûködési készséget.
R.: - És ezek szerint a szülõ fogadja el, hogy a gyerek egy
olyan iskolába menjen, ahol az õ középsúlyos értelmi
fogyatékosságának megfelelõen foglalkoznak majd vele.
Kné.M.M.: - Igen. Igen. Nagyon sok szakember megnézi, utána
együtt egy csoportos megbeszélésen egységesen foglal állást
arról a dologról, amit a vizsgálat megállapított, tehát nem
csúszhat, nagyon-nagyon valószínûtlen, hogy kicsúszott a
figyelmükbõl valami és alulértékelték ezt a kisgyereket.
- A mûsort Balogh Erzsébet, Sándor Kata, Szebeni Gál Vera és
Horváth Ida készítette.