- Hú, hát ezt nehéz összeszámolni, a fajtájukat el tudom
mondani, van kanári, zebrapinty és hullámos papagáj és egy
jákó papagáj. Azt hiszem, hogy hullámospapagájból most
körülbelül nyolc darab van, de a költõ oduban vannak kismadarak
és még nem néztem meg, hogy hány darab, úgyhogy még több is
lehet. Kanáriból kettõ van és zebrapintybõl pedig négy.
R.: - Itt ült egy nagy madár az elõbb, kalitka nélkül egy
kötéllétrán, õ kicsoda?
- Õ Pipike, a jákópapagáj, családnak a legfontosabb tagja,
beszélni is tud és hát mindenben részt vesz, ami a családban
történik, hozzászól, belenevet. Reggel, amikor megjelenünk
mondja, hogy jó reggelt, szia mamács, nem szabad megcsípni, és
helyzettõl függõen csöng a telefon, õ mondja, hogy halló! Ha
nagyon unatkozik, akkor próbálja utánozni a telefonhangot, hátha
leszaladunk. Úgyhogy mi már megszoktuk, hogy csak akkor vesszük
fel a telefont, ha az kettõt csönget, mert a papagáj csak egyet
csönget.
R.: - Hát itt az általatok készített nagy madárház alatt
még ha jól számolom kilenc darab kisebb, hát nem is olyan kicsi
kalitka vagy ilyen kis ketrec van, ebben kik, mik laknak?
- Vannak benne mongolfutóegerek, tengerimalac és csíkos
mókusok, hát általában úgy szoktuk tartani az állatokat, hogy
legyen párjuk, mert nagyon szeretjük, amikor születnek
kisállatok. Hát a mongolfutóegerek azok nagyon szapora állatok,
a csíkos mókusokkal azokkal kifejezetten nehéz dolgunk van,
tengerimalacok, azok pedig hát megfontolják a dolgot, de azért
szoktak lenni tengerimalacaink is. Ebben a pillanatban két felnõtt
cicánk van és öt kicsi.
R.: - Ezek itten folyamatosan elõbukkannak, különbözõ
sarkokból elõbukkannak úgyhogy vigyázni kell, hogy az ember rá
ne lépjen, még itt futnak utánunk a lépcsõn. És akkor ezen
kívül van az, hogy a lányoknak a saját szobáikban vannak a
saját állataik.
- Kosorrú lógófülû nyuszi, a vadászgörény, illetve még
van egy csincsilla. Volt régebben egy degu, hát ez fantasztikus
állat volt, együtt aludt a gazdájával, de úgy, hogy a hóna
alá, meg a nyakába bekunkorodva, tökéletesen szelíd volt és
barátságos. Hát végelgyengülésben 7 éves korában
elhalálozott.
R.: - Négy gyerekes, négylányos családotok életében hogyan
alakult az, hogy ennyi állatotok lett? Ki volt itt ilyen
állatkedvelõ?
- Ezt mind a ketten hoztuk, mert én faluról származom, ahol a
nyuszik meg a cicák meg a kismalac az olyan természetes dolog
volt. Én gyerekkoromban úgy vakargattam a kismalacnak a fülét
kint a kertben, mint más gyerekek itt Budapesten a kutyának a
fülét. Férjuramnak pedig a családja nagyon szerette a madarakat,
úgyhogy náluk szabadon röpködõ kanári az egy ilyen szokványos
dolog volt. Az állatokat végül is a gyerekek hozták be a
családba, amíg nem voltak ilyen nagyobbacska gyerekeink, addig
állataink sem voltak. Azt hiszem másodikos volt a legnagyobb
lányunk, amikor az elsõ állat ide került, egy aranyhörcsög
formájában.
R.: - Hogy alakult ez, hogy az egyik lánynak nyuszija van, a
másiknak deguja volt, harmadiknak éppen egy vadászgörény lakik
a szobájában, hogy választották ezeket?
- Eleinte minden állat közös volt, aztán lassanként, ahogy
az önállóság igényük alakult, akkor alakult ez ki, hogy ki ezt
szerette, ki azt szerette jobban. És a régen egy picike lakásban
laktunk, ott nem volt rá lehetõség, de amikor ide költöztünk
Hidegkútra és mindenkinek volt saját kuckója, akkor hirtelen
mindenki szeretett volna egy õrá jellemzõ állatot. És ezt mi
engedélyeztük is, mert úgy gondoljuk, hogy mindenkinek, hogyha
lehetõsége van, akkor csak éljen olyan életet, ami igazából az
övé. Így kialakultak ezek a személyre szabott állatok, amik
jellemzik is azt hiszem a gazdáikat. De voltak sikertelen
próbálkozások is, mert ami nem illik az illetõ egyéniségéhez
azt a fajta állatot nem tudja jól gondozni és nevelni. Például
kétszer próbáltunk meg halakat tartani és mind a kétszer
belebuktunk. Egyszerûen hiába gyönyörûek, szeretjük õket, a
haltartás, az nem nekünk való.
R.: - Nem volt olyan az életetekben, hogy hát túl sok idõt,
energiát vagy érzelmet is fókuszálnak magukra ezek az állatok.
Hát hiszen tényleg nagyon sokan vannak és nagyon kedvesek, nagyon
bájosak. Nem von-e el titeket egymástól?
- Egymástól biztos, hogy nem von el, de az, hogy idõnként az
agyamra mennek, az tény. Tehát azért nem von el egymástól, mert
nem leszek a rabjuk, azért vagyok én egy értelmes ember, hogy ne
váljak az állataim rabjává. Én itt inkább azt tapasztaltam,
hogy az együttmûködés növekedett. Az egyik lányunknak, aki
most harmadikos gimnazista egy vadászgörénye van, aki részben
napi szeretetteljes sétáltatást, foglalkozást, rendszeres
fürdetést és takarítást igényel és hogyha ezt nem teszi meg
az ember, akkor rettenetesen büdös lesz és ez a harmadikos
gimnazista lány egy idõben nagyon-nagy idõzavarba került és
akkor összefogott az ifjabb testvérével és megosztották az
állattakarításnak és a sétáltatásnak a gondját.
R.: - Ennyiféle állathoz lehet, hogy valamifajta szakértelem
is kell, nem?
- Orvosi diplomámnak határozottan nagy hasznát veszem idõnként,
mert volt olyan, hogy fiatal kisnyuszik vírusfertõzést kaptak és
két napon keresztül itatgattuk õket három óránként
szemcsöppentõbõl.
- Nem zavar téged, hogy a családi háznak a higiéniáját egy
kicsit megbontják ezek az állatok?
- Sokszor zavar és különösen akkor zavar, amikor a
vendégeken látom, hogy elkerekedik a szemük, hogy jaj, hova
csöppentek. De uraljuk a helyzetet. És egyre inkább arra tudok
gondolni, hogyha az ember nem fél ezektõl, akár allergiától,
akár a különbözõ fertõzésektõl, mivel a félelem még
hatékonyabban gyengíti az immunrendszert, mint az egyes fertõzések,
hát úgy látszik, hogy valóban tud védekezni ellene.



R.: - Milyen állataid voltak már otthon?
- Olyan állatok, amik nem karmoltak. A Berni volt meg és
utána
R.: - A Berni az milyen állat?
- Cica.
R.: - És mi történt vele?
- Elkóborolt, még csak ilyen pici volt még mindig és mindig
elkóborol azzal a fiúcicával és már úgy bele lett szerelmes,
a lány lett belé szerelmes, a fiúba.
R.: - És nem jött vissza?
- Hát nem. Már régóta már ott van a fiúcicával.
R.: - És vissza fog jönni?
- Nem. Nem fog visszajönni, mert nem jön vissza soha.
R.: - És amikor otthon volt a Berni macska, akkor te mit
csináltál vele?
- Etettem. Volt olyan macskaeledel olyan barnás és piros,
narancssárga, bordó, ennyi volt.
R.: - Te miért szeretted a macskádat, miért volt jó, hogy
volt egy macskátok?
- Azért, mert föl lehetett venni, nem kellett ketrecbe zárni
és nem kellett úgy cibálni és hajkurászni. Az én macskám
nem karmolt meg, mert egyszer már így fölvettem, ideraktam a
vállamra, így megfogtam így simogattam és tökre aranyos volt,
de egyszer már Nóra meg a Balázs kiabált és itt megkarmolta
kezemet és folyott belõle a vér kifelé. Mindig és mindig
szeretem õt, mindig szerettem õt és hiába szerettem õt
állandóan, ennyiszer szerettem és hiába, csak megszökött,
hiába szeretgettem és hiába ölelgettem és hiába védegettem,
de amikor megvédtem mindig egy macskával összetalálkozott és
képzeld el, hogy egyszer bebújt a Berni macska egy bokorba, ott
volt egy fiúcica és hívtam, amikor hazamentünk hívtam, hogy
Berni, és ezt csinálta, hogy jött utána a második macska,
amelyik nem volt az enyém. És egyszer még kiszökött a
macskánk és bement a bokrok közé, oda nagy fenyõfák közé,
ahol meg a szalmák közé, meg a rácsok közé. És amikor volt
egyszer, így fázott és rám ugrott.
R.: - Õ volt a kabátod?
- Nem, csak rám ugrott a Berni, mert nagyon fázott.
R.: - Ugye nem gondolod azt, hogy temiattad ment el, temiattad
szökött el a Berni macska?
- A Nóra miatt.
R.: - Ki az a Nóra?
- Hát tudod az az iskolás, aki már nagyobb nálam, Balázs
is iskolás. És õ is nagy.
R.: - Miattuk szökött el?
- Igen, miattuk, mert bántották sokat.
R.: - A féltestvéreid bántották a macskát?
- Hát az én macskámat igazából bántották.
R.: - Az elõbb azt mondtad, hogy szerelmes lett, azért ment
el.
- Nem, a fiúmacskába volt szerelmes.
R.: - És nem azért kóborolt el?
- Nem. A Nóra hibája volt, meg a Balázs hibája volt, a kettõ
hibája volt.
- Sok kutyánk is volt, rége ahol laktunk a másik házban,
akkor volt egy rottweiler, meg volt bokszer és most volt a Riki.
R.: - A Riki az micsoda?
- Az kutya.
R.: - Mi történt a régi kutyáitokkal?
- A többit eladta apa a többi kutyát és azt mondta, hogy
amikor apa dolgozik meg anya, és mi óvodában vagyunk, addig nem
érzi jól magát, úgyhogy elvitte a mamájához. És majd vissza
fogja hozni.
R.: - Akkor most nálatok nincs is otthon kutya?
- Nincs. De majd hazahozza apa.
R.: - Amikor otthon lakott nálatok a kutya, akkor mit
csináltatok vele?
- Akkor játszottunk vele a labdával.
R.: - Hogyan lehet egy kutyával játszani? Nem bánt, nem
harap?
- A Riki az senkit nem bánt meg nem harap, csak ha õt is
nagyon megvadítják.
R.: - Ki vadítja meg?
- Egyszer egy zsizslángadög megvadította és a földhöz
taszította.
R.: - Hogy lehet vele labdázni?
- Hogy eldobjuk neki a labdát és utána szalad és
visszahozza vagy lehet õvele focizni úgy, hogy mint a rendes
emberek, mert szokott így a labdával a kezével és így
R.: - Mást is csinál még úgy, mint az emberek?
- Igen. A szájával így rajzolt, odafogta a ceruzát és
rajzolt valamit.
R.: - Szájába vette a ceruzát és úgy rajzolt?
- Igen.
R.: - És mit rajzolt?
- Nem rajzolt, csak így összevissza hát nem tudott rajzolni.
R.: - És amikor otthon van nálatok a Riki, akkor a lakásban
mit csinál a kutyátok vagy ti mit csináltok vele?
- Amikor fekszik, akkor ugatni szoktunk, gurítjuk neki a
labdát, szoktuk etetni, adunk neki olyan kutya gyógyszert.
R.: - Bemehet a szobátokba?
- Nem, mert azt mondta anya, hogy akkor szõrõs
lesz a szobánk.
R.: - És te szeretnéd, hogy bemenjen?
- Igen.
R.: - Miért?
- Azért, mert szeretem simogatni, mert aranyos.
R.: - És apát vagy anyát nem lehet simogatni?
- Apával szoktam játszani, hátra szokott így dobni,
dobálni szokott, pörgetni.
R.: - És a kutya veletek mit csinál?
- Van, amikor így meg szokott nyalogatni meg ránk ugrálni.
R.: - És te szereted, hogyha megnyal?
- Igen.
R.: - Az miért jó?
- Akkor ad puszit.
R.: - És anya mit szól ehhez?
- Anya azt mondjam, hogy ne engedd, hogy nyaljon, mert akkor
bacilusos lesz a kezem.
R.: - Azt mondtad az elõbb, hogy apa a régebbi kutyákat
eladta. A Rikit is el fogja adni?
- Nem.
R.: - És te nem sajnáltad a régebbi kutyákat?
- De.
R.: - És akkor miért adta el õket?
- Õk nem fértek volna a lakásba és egy kisebb kutyát
akartunk venni, mert kicsi volt hozzá a lakás a nagy kutyához.
R.: - És a Riki elég kicsi.
- Igen.
R.: - De még sincs most nálatok?
- Majd visszahozza apa.
R.: - Ha te nagy leszel, felnõtt leszel, te szeretnél
állatot tartani?
- Igen. Kutyát, macskát, meg nyuszit, meg kakast.
R.: - És ezt lakásban fogod tartani?
- Majd lesz kertes ház és a kertben fogom tartani.



R.: - Milyen veszélyekkel jár a kisgyerek részére, hogyha
valamilyen kisállatot tartanak otthon? Gondolok itt nyúlra,
papagájra, ékszerteknõsre, aranyhörcsögre. Jár-e ez
valamilyen fertõzésveszéllyel?
-Dr.Mészner Zsófia a László Kórház fõorvosa: Hát
bizony jár. És ezek a fertõzések józan ésszel és némi
tájékozottsággal elkerülhetõek. Elõször is a kisállatokat
lehetõség szerint úgy kell választani, hogy az adott
körülményben, az adott lakóhelyen minél inkább a saját
természetes életkörülményeikhez hasonló módon lehessen õket
tartani. Hiszen akkor a kisállatok is egészségesek lesznek és
általánosságban elmondható, hogy a legtöbb egészséges
kisállattól a gyerekek se fognak megbetegedni. Vannak azért
kivételek, amiket nem árt tudni, ilyen például a vízben
tartott állatok, teknõsök, halak lehetnek szalmonellafertõzõdtek,
azonban ez a szalmonella nem repül. Tehát gondos kézmosással,
szappanos kézmosással elkerülhetõ a fertõzõdés. Ugyanígy a
szõrõs állatok, a hörcsögök, egyéb kisemlõsöknek
számos kórokozója lehet, amilyen például a mikroplazmák, itt
általában a beteg állat fertõz, tehát nem egészséges
hordozók. A szárnyasok, papagájok, madarak szintén akkor fertõzik
meg a környezetüket, hogyha betegek. Ilyenkor általában
nemcsak a gyerekeken, hanem a felnõtteken is mutatkoznak légúti
betegségek tünetei, tüdõgyulladás. Nagyon helyteleníthetõ
szokás az emeletes házban lévõ lakásokban húsvét táján
éppen elválasztott vagy még azt a kort sem elérõ kisnyuszik
tartása, ugyanis ezek a kisállatok különbözõ hasmenéses
betegségeket kaphatnak amiatt, hogy nem kapják a számukra
legideálisabb anyanyuszi tejet és ezért aztán megbetegedve
megbetegíthetik a gyerekeket is. Nagyon sokszor maguk a beteg
állatok hasonló kórokozókkal lehetnek tele, mint ami
gyerekeket is megbetegít, ezek a különbözõ gombásfertõzések,
ezt viszont a szõrõs állatoknak a bundáján nagyon
jól lehet magán az állaton is látni. Tehát ezeknek
általában az állat betegsége a forrása a gyerek
betegségének. Tisztelni kell az állatnak is a saját élõhelyéhez
való jogát és nem szabad õt olyan játékszernek tekinteni,
mint egy gumiállatot és be kell tartani az alapvetõ
szabályokat.



R.: - Van valamilyen állat itt a kertben?
- Igen. Kutya, disznó, meg volt kiskacsánk is, csak a
görény megette. Meg volt tyúkunk is, csak levágtuk.
R.: - Most is van csirkétek?
- Hát most nincsen, mert levágtuk, csak disznó van meg
kutya.
R.: - És volt kedvenced?
- Igen. A Bogár.
R.: - Õ milyen fajta, azt tudod?
- Fekete korcs. Jobb, mint a nagyobbik.
R.: - Volt egy nagyobbik kutya?
- Igen, meg egy kisebb is, csak az elszaladt.
R.: - Te mit szoktál játszani a kutyával?
- Játszok vele, kicsit elengedem, gyepeljen, de többet nem
tudom, mert elszalad, vége is van elszaladt.
R.: - És milyen állatot szeretsz még?
- A disznót, meg a kisdisznókat.
R.: - Szoktad õket etetni?
- Igen.
R.: - Mit esznek a disznók, mit szoktál nekik adni?
- Tápot. Meg tengerit.
R.: - És van most kismalac?
- Most nincsen. Meghalt.
R.: - A kismalac halt meg vagy az anyakoca?
- A kismalac.
R.: - És szeretnél valamilyen állatot ide a lakásba is?
- Nem.
R.: - Például hallottál arról, hogy papagájt lehet tartani
a lakásban? Vagy akváriumban halat? Vagy tengerimalacot ilyen
állatokat láttál már?
- Nem.
R.: - Három disznó van minden évben?
- Minden évben három disznót nevelünk. Meg nevelünk
kacsákat, csirkéket, úgyhogy sokat szoktunk venni, száz
csirkét, harminc-negyven kacsát, mert a húsért nem adunk
pénzt a boltban. Azt szeretjük, amit mi nevelünk, ott vágjuk
és azt esszük.
R.: - A gyerekek segítenek az állatok nevelésében?
- Segítenek a jány, Imikém meg morzsolja a tengerit is, még
darálja is a tengerit, még oda is adja a disznónak. A
csirkének is, Ildikó a tojást úgy szalad szedni összefele, a
kakas megtámadta. Visítottak a tyúkólba, anyu szaladj, mert a
kakas itt van nekem támadt. No akkor aztán a kokas levágtuk,
nem kell kokas tovább.
R.: - Fél a kokastól?
- Félt a kokastul, félt, mert hát hamis volt, az az igazság
az a kokas, csak mondom csak jó a tyúkok, ha van egy de hát
aztán ment a tojást szedni, azt akkor megöltük.
R.: - Kutya is van?
- Van egy kutyánk is.
R.: - Nem félnek a gyerekek a kutyától?
- Nem, nem hamis kutya, olyan kis jámbor kutya, de az a
disznóólnál van hátul megkötve. Elõl nem tartjuk a kutyát,
mert félünk, hogy a gyerekek közt itten összevissza piszkol.
R.: - Egyébként rendesen besegítenek a gyerekek az állatok
nevelésébe? Nem kell nagyon nógatni õket?
- Nem, nem kell nekik, olyan ügyesek ezek a gyermekek
tényleg, hát gazt is hogyha megyünk szedni, akkor úgy
szoktunk, hogy na menjünk gazt szedni vigyük a kosárt, úgy
szaggatják lefelé õk is, én is a disznónak vagy a
csirkéknek, besegítenek õk, olyan ügyes gyermekek. Meg én
nevelem is õket arra, hogyha kikerülnek a szárnyunk alól, hogy
önállóak legyenek. Vegyenek példát. Mert az enyémek is úgy
nõttek, hogy õk is besegítettek, bizony van mindegyiknek. A
jányomnak is száz csirkék, disznók, no mondjuk az egy pesti
fiamnak nem, mert hát azok a nagyvárosban élnek, azoknak nincs,
azok nem tudnak ott nevelni, de a többi gyerekeimnek mindnek van
R.: - És tehén, vagy kecske, birka, ezek nem szoktak lenni?
- Nahát, azok nagy állatok, azok olyanokkal nem szoktunk.
Régen volt az is, még fiatalabbak voltunk, de már most olyan
nagy állatokkal nem foglalkoztunk.
R.: - Te láttál már tehenet?
- Láttam. Arra Ilonka néninél.
R.: - És miért mentek Ilonka nénihez?
- Tejért.
R.: - Azt a tejet honnan veszi Ilonka néni?
- Izé, a tej, a tehénbõl lefejti.
R.: - És te szeretnéd, hogy legyen itthon tehenetek?
- Igen. Kedves.
R.: - Kedves állat a tehén?
- Igen.
R.: - És kecskét láttál-e már?
- Láttam, arra mikor megyünk arrafele, abban a házban két
kecske, fehér.
R.: - És birkát láttál már?
- Hát tévében. Azok aranyosak, odalökjük neki a labdát,
idehozza.
R.: - Nem lehet, hogy csak egy kutya tud ilyet?
- De.



R.: - Ti hogy látjátok, hogy a gyerekek életében végül is
mit jelent, miért fontos, hogy ilyen más élõlény veszi õket
körül?
- Ezen már elég sokat gondolkoztunk, mert ezt a kérdést
már sokan föltették nekünk, hogy miért jó ez, mert inkább
bolondériának tûnik. De én úgy látom, hogy sokkal közelebb
hozza õket a valós élethez. Az õ számukra természetes az,
hogy születés van, természetes az is, hogy halál van, a
kertben van egy kis terület, ahova az elhalt állatokat eltemetik
és bizony ott virágok vannak. A születés pedig számukra
egyértelmûen és leplezetlenül kezdõdik azzal, hogy a fiú és
a lány állatot összerakjuk és amikor nõ a mamának a
pocakja, akkor együtt drukkolnak és nézegetik, hogy jaj vajon
mennyi van és milyenek lesznek. Itt nálunk már több
generáció óta a cicák úgy születnek, hogy a gyerekek végig
ott vannak mellette, simogatják, a cica már el is várja, hogy
ott legyenek mellette a bábák. Nincsen titok, nincsen félelem.
A másik pedig, ami miatt nagyon-nagyon jónak tartom ezt a sok
állatot, hogy a gyerekeknek nagy szükségük van arra, hogy a
szeretetüket egy önálló lény felé ki tudják fejezni, akinek
a szeretetéért egy kicsit meg is kell küzdeni, mert mondjuk egy
degu vagy egy cica vagy egy csincsilla nem akkor lesz kedves,
amikor én akarom, hanem akkor, hogyha valóban jóban vagyok
vele. Hatalmas tapasztalatokat szerezhet felelõsségrõl,
türelemrõl, kitartásról.
- Én ismertem több olyan gyereket, fõleg kamaszokat,
akiknél az állattartás az, hogy volt egy kutyájuk, az egy
kicsit ilyen pótcselekvés volt. Hogy nem kaptak valóban elég
szeretetet, meg nem tudtak adni senkinek a környezetükben és
egy magánynak a megosztása volt az állat, sõt azt is mondta
egyszer az egyik kis kamaszlány, hogy hát van egy öcsém, de a
kutyám.
- Én pótszernek a fogalmán elgondolkodnék elõször, mert
bizony vannak olyan élethelyzetek, amikor szükséges az, hogy
valamiféle kisegítést kapjon az ember, mert nem megy döccenõ
mentesen az élet. És különösen a kamaszok kerülnek
lelkiválságba, természetes állapotuk tulajdonképpen a
lelkiválságnak az állapota és ez egy egészséges segítség a
számukra, hogyha egy ilyen igazi érzelmi kötõdésük lehet.
R.: - A négy lányod közül volt, hogy tapasztaltál ilyet,
vagy láttál az életükben ilyet, hogy most éppen fontos volt,
hogy õ a kis nyusziját szeretheti?
- Mindegyiknek így ha végiggondolok biztosan volt ilyen idõszaka,
sõt a saját életemben is egy aranyos nagyszemû írszetter
kutya nagyon sokat segített nekem kamasz koromban.
R.: - Ti összességében egy nagyon derûs, szabad jó
értelemben vett, egymást szeretõ család képét nyújtjátok.
Vajon ennek van ahhoz köze, hogy így éltek és ennyi más
teremtmény között éltek?
- Nehezen tudok erre válaszolni, mert én úgy gondolom, hogy
az, hogy ennyi állatunk van az inkább kisugárzása a nagy
életszeretetünknek. Ezt az életszeretetet sokszor nehezen tudom
másoknak elmondani, hogy ez mit is jelent. Hogyha én egy
növényre vagy egy állatra nézek, akkor derül a lelkem és ha
jó kedvem van még egy madaram, tehát mintha nem õbelõlük
merítenénk az erõt ahhoz, hogy boldogok legyünk, hanem a mi
boldogságunkból fakad az, hogy még ennyi élõlényt
befogadunk.