


- Én azt szeretném megkérdezni - kétéves a kisfiam -, és
mostanában jön elõ az, hogyha kisgyerekekkel találkozunk,
akkor ráüt. Én itthon vagyok vele, és rögtön az arcába üt,
játékkockával szemen ütött egy kisfiút, és minden átmenet
nélkül. Tehát nem is játszanak vele, õ odamegy és bántja,
és nagyon-nagyon kellemetlen más szülõkkel szemben.
- Otthon is ilyen a kisfiú, tehát magukat is próbálja
például ütni vagy a játékait otthon csapkodja?
- Nem, nem, nem, nem. Akkor, olyankor elõfordul, hogy amikor
nagyon beszélgetünk és õ magára akarja hívni a figyelmet,
akkor úgy játékosan, de nem verekedés szinten. Tehát nem
úgy, mint a gyerekekkel. Meg igazából nagyon szépen játszik a
játékokkal is. Menne négyórás bölcsibe így délelõttökre,
hogy mert ugye, teljesen egyedül vagyunk itthon ketten, hogy
legyen gyerekközösségben azért szeretném. Nem tudom, hogy
mennyire jó ez, és pont ettõl félek, hogy ott a bölcsõdében
ugye, ha nem leszek ott, ott a gyerekeket, hogy hogy fog hozzájuk
állni. És hogy ugye, napközben annyira ketten vagyunk itt a
lakásban, én ugye mosok, fõzök, takarítok, és azt gondoltam,
hogy a gyerek jobban érzi magát, hogyha délelõtt, amíg én a
házimunkát végzem, nem velem van. Én csak azért adnám be,
hogy, és csakis négy órára, tényleg csak azért, hogy
játsszon, ellegyen, hogy ne azt kelljen néznie, hogy én
mosogatok mondjuk. Csak azért tényleg, hogy én úgy látom,
hogy amikor én végzem a házimunkát, akkor õ nagyon nyûgösen,
nagyon akaratosan, hogy vele foglalkozzam, és hát, nem tudok.
- Van Önöknek egy olyan idõszaka, amikor vele tud
foglalkozni?
- Mindig, mindig van. Tehát arra mindig szakítok idõt, hogy
a délelõttben vagy a délutánban vagy együtt ülünk le mesét
nézni, együtt nézünk mesét, együtt játszunk. Mindig van
olyan, csak õneki úgy látszik, hogy, és azért szerettem
volna, hogy menjen bölcsibe, hogy mint hogyha kevés lenne.



- Azzal kapcsolatban szeretnék tanácsot kérni: két és fél
éves a kislányom, és úgy fél évvel ezelõtt, akkor nagyon
szeretett játszótérre menni és gyerekekkel találkozni. Most
meg, amikor úgy megyünk játszótérre, látom rajta, hogy
szorong. Én nem tudom tulajdonképpen, hogy mi lehet az oka, hogy
ritkábban találkozik. És összeismerkedtem itt, mert hallja,
hogy nem vagyok magyar...
- Igen.
- Összeismerkedtem az utcában ilyen kertes házban lakom, egy
másik lánnyal, akinek hasonló korú a gyereke, és gyerekek is
jól vannak egymással. Csak amikor más gyerekeket lát, akkor
úgy látom rajta, hogy szorong. Nem akarja elengedni a kezemet,
és ha hintázni akar, akkor tegyem fel én, különben felmászik
õ magától.
- Hát, kell neki ez a biztonság, hogy maga ott legyen!
- Igen, de én ott vagyok máskor is, csak ma például vettem
észre. Hát, lehet, hogy azzal van összefüggésben, hogy
valamelyik nap, amikor voltunk játszótéren, akkor egy másik
gyerek meglökte, és lehet, hogy egy ilyen alkalom óta fél a
gyerekektõl? Meg az a kislány, akivel szoktunk játszótérre
járni vagy hozzá szoktunk menni vagy õ jön hozzánk, és akkor
én vigyázok rá, akkor az a kislány is egyszer megpróbálta,
hogy nem régen történt, éppen, amikor nálunk volt, akkor az
én kislányom nem akarta neki adni valamit, mert éppen õ
játszott vele, és akkor az a másik lány meglökte. És az én
kislányom erre elkezdett sírni, és úgy láttam, hogy nem tud
mit csinálni. És akkor utána elbújt a fürdõszobában,
próbáltam, odamentem és megvigasztaltam. Azt nem mondtam, hogy
nem történt semmi, hanem hogy fáj-e? - kérdeztem.
Megütötte-e magát? Azt mondta, hogy nem, hogy pusziljam meg a
könyökét, amelyik, de szerintem nem ütötte meg.
- Csak rosszul esett neki nyilván, hogy a barátnõje
megütötte.
- Rosszul esett neki és vigasztalást akart.
- És utána nem is játszott már ezzel a kislánnyal?
- De igen. Szeret oda menni, nincs ott baj, csak én nem nagyon
tudom, hogy hogy reagáljam ilyenkor, mert az anyukája nem volt
ott. Én hiába mondtam neki, a másik lánynak, hogy ne csináld,
mert õ csak csinálta tovább is. Majd amikor jött az
anyukája, akkor még egyszer megpróbálta megcsípni az arcát,
akkor a Kincsõ, aki az én kislányom, úgy arrébb ment, de
akkor...
- Valószínûleg látta, hogy ezt a maga kislányával meg
lehet tenni.
- Igen. Én azt nem tudom, hogy hogy reagáljam? Mondjam neki,
hogy csípd vissza vagy lökd meg, vagy hát, nem akarom ilyenre
buzdítani, de attól félek, ha hagyja magát, akkor a másik
gyerek ki fogja használni majd.



- Én most már lassan kezdem érteni, hogy akkor, amikor
kommunikációs zavarról beszélünk, akkor nem arról van szó,
hogy a gyerek nem tud beszélni. Ez sokkal többet jelent, valami
olyasmit, hogy nem tud létezni abban a szociális miliõben, az
óvodai csoportban, a tágabb családban, amelyben neki léteznie
kell.
Szomor Éva logopédus, a Nyelv-, Beszéd- és
Kommunikációfejlesztõ Központ vezetõje: - Ne menjünk
óvodába, maradjunk a bölcsõdénél! Gyönyörûen lehet látni
az úgynevezett nagycsoportban, tehát akik a kétévestõl
felfelé van, a kettõ és három között, amikor kinn vannak az
udvaron és minden gyerek egy vagy másik két társával vagy
másik hárommal például homokozik, vagy például bicikliznek,
vagy például szaladgálnak egymás után vagy egymás mögött,
és akkor van egy, akirõl én azt szoktam mondani, hogy ott a
lézengõ, aki örökké úgy jön-megy, úgy csapódik hol ide,
hol oda, és sehova se tud bekapcsolódni. A másik kétéves nem
is hívja be, mert nem tudja, hogy behívni, mert ez csak úgy
érintõlegesen van ott.
- Jó. De azért vannak szemlélõdõ típusú gyerekek, vannak
olyanok, akik nem szeretnek mindig a kör közepén lenni, ugye?
Szomor Éva logopédus, a Nyelv-, Beszéd- és
Kommunikációfejlesztõ Központ vezetõje: - Persze!
- Az még attól...
Szomor Éva logopédus, a Nyelv-, Beszéd- és
Kommunikációfejlesztõ Központ vezetõje: - Persze, de egy
darabig. Aztán egyszer csak neki is történik valami
mondanivalója, vele is történik valami, amit meg kell
próbálni, amikor ki kell venni a másik kezébõl a lapátot.
Azok a gyerekek, akikrõl én beszélek és akiket én szeretnék
látni és megsegíteni, azok azok, akiktõl el lehet venni
mindent, akik nem harcolnak, akik úgy eleresztik a dolgokat.
Akik, hogyha a kezükben van egy vödör vagy egy kislapát vagy
egy bármi, és az útban van, akkor úgy elengedik. Nem leteszik
vagy odavágják, hanem elengedik. Az úgy nincs. Soha nem néznek
utána a valaminek, ami például leesett. Úgy mintha nem
érdekelne a dolog, mert úgy van is meg nincs is, meg minek is
van. Aztán van egy rosszabb változat, amikor a változást
bírom nehezen.
- Elköltözünk például.
Szomor Éva logopédus, a Nyelv-, Beszéd- és
Kommunikációfejlesztõ Központ vezetõje: - Hát, az aztán
pláne, de elég csak annyi, hogy minden csütörtökön délután
a nagymamához szoktunk menni. Most én nem azt hiszem, hogy a
gyerek a kalendáriumot ismeri, hanem õ azt pontosan tudja, hogy
mikor van az a bizonyos csütörtök, amikor menni szoktunk a
nagymamához, és most a nagymama jött hozzánk. És akkor nem
akarok szóba állni a nagymamával, mit keres ez itt? Mikor nekem
most mennem kellett volna. Mindig a mama jön értem a bölcsõdébe,
és egyszer a papa jön. Ezek ki tudnak borulni ezek a gyerekek
egy-egy ilyen változástól. Vagy nem azon az útvonalon
megyünk, amelyiken szoktunk. Szoktuk megkérdezni a szülõket,
hogy hogy lehet megnyugtatni a gyereket, mennyire lehet
megnyugtatni, mennyire lehet õt, azt mondani, hogy jó, nem
történt semmi most, majd. Bizony, ezeket a gyerekeket nagyon
nehéz megnyugtatni.
- Ezek hisztériáznak, vagy éppen ellenkezõleg?
Szomor Éva logopédus, a Nyelv-, Beszéd- és
Kommunikációfejlesztõ Központ vezetõje: - Én ezt nem
szeretem mondani, hogy hisztériáznak, egyszerûen nem tudják,
hogy mi történt. Nem tudnak megnyugodni, nem tudnak
belehelyezkedni az új szituációba, az új helyzetbe. Minden
tragikusan tûnik nekik, mert nem értem.
- És akkor mi történik velük, Éva? Megállapítja, hogy ez
a gyerek problémája, nem tud kommunikálni a körülötte lévõ
világgal. És akkor? Attól, hogy játszik velük, vagy mit
csinál?
Szomor Éva logopédus, a Nyelv-, Beszéd- és
Kommunikációfejlesztõ Központ vezetõje: - Attól, hogy
játszom velük.
- Attól? Mit játszik?
Szomor Éva logopédus, a Nyelv-, Beszéd- és
Kommunikációfejlesztõ Központ vezetõje: - Jaj, mindent!
Leginkább azt, amit õ akar. Na most, ez a következõ:
erre meg kell tanítani a szülõket. A szülõk azt szokták
mondani, hogy na már nehogy az történjen mindig, amit a gyerek
akar!
- Majd én fejlesztõ játékot játszom vele.
Szomor Éva logopédus, a Nyelv-, Beszéd- és
Kommunikációfejlesztõ Központ vezetõje: - Majd én
fejlesztem, majd én tudom, hogy mi kell neki, majd én
megtanítom. Szó nincs róla! Én ez persze, azt gondolom, hogy
minden gyerekre ez így vonatkozna, de ebbe most ne menjünk bele.
Ezeknél a gyerekeknél a legeslegelsõ lépés az, hogy ki kell
találjam én, a szülõ, én, a felnõtt, én a gondozó, hogy
tudom észrevenni, hogy õ mit akar, és mindig észre lehet
venni. Ha én tudom, hogy nekem ezt észre kell venni, észre is
tudom venni. És õ elkezd valamivel játszani, és én hátulról
belemegyek az õ játékába, és õ azt akarja játszani, hogy
harminckétszer tolja az autót balról jobbra, ami nem megfelelõ
játék egy két és fél éves gyerek színvonalának, és akkor
én kitalálom, hogy hogy tudok ebbe akciót vinni, hogy tudok én
mondjuk karambolozni. Na most, a gyerek alaptermészete persze bõven
benne van, és hogyha ez a gyerek olyan, akivel nem szívesen
kéne karambolozni, mert ezt õ nem veszi, akkor kiskockát viszek
az én autómon, és megpróbálom áttenni az övére.
- Mindegy, de valami olyasmit csinál, ami nincs benne a
forgatókönyvben. Mint hallottuk, ezt a gyerek rosszul tûri, és
akkor mi történik, jön a konfliktus?
Szomor Éva logopédus, a Nyelv-, Beszéd- és
Kommunikációfejlesztõ Központ vezetõje: - És akkor jön a
konfliktus.
- És?
Szomor Éva logopédus, a Nyelv-, Beszéd- és
Kommunikációfejlesztõ Központ vezetõje: - És akkor van a
feszültség. És akkor van az a feszültség, hogy egyszer csak
õ föltûnik neki, hogy jé, itt történt valami, itt van
valaki, aki engem zavar. Na de, akkor kell nekem nagyon ügyesen
belefolynom abba, hogy te, én nem zavarlak, én veled akarok
játszani. És ez mindig sikerül, mert egy gyerek nem keresi a
konfliktust, õneki az nem jó, hát, senkinek sem jó.
- És akkor nem más történik, mint hogy egy idõ után eltûri,
hogy az Éva néni állandóan odarakja a piros kockát.
Szomor Éva logopédus, a Nyelv-, Beszéd- és
Kommunikációfejlesztõ Központ vezetõje: - És akkor egyszer
csak lelöki.
- De egyszer csak el fogja viselni, hogy csütörtökön nem a
nagymama jön, hanem mi megyünk oda.
Szomor Éva logopédus, a Nyelv-, Beszéd- és
Kommunikációfejlesztõ Központ vezetõje: - Bizony! Meg akkor
azt lehet mondani, hogy ja, mintha mondtak volna valamit, hogy itt
a nagymama? Ja, hát akkor az is jó, hát végül is a nagymama a
lényeg.
- Meddig kell a kockát odatologatni? - kérdezem képletesen.
Szomor Éva logopédus, a Nyelv-, Beszéd- és
Kommunikációfejlesztõ Központ vezetõje: - Hát, van, amikor
nagyon sokáig. Van, amikor nagyon sokáig, van, amikor rövidebb
ideig. Ez rajtam is múlik, szóval magyarul: a felnõttön is
múlik, a gyereken is múlik, az állapoton is múlik, a koron is
múlik. Na most, ez egy borzasztó fontos dolog...
- Hogy hány éves a gyerek.
Szomor Éva logopédus, a Nyelv-, Beszéd- és
Kommunikációfejlesztõ Központ vezetõje: - Minél hamarabb
kezdtük el, annál könnyebb dolgunk van, hiszen nem egy
megrögzött valamibe kell belelépni sok-sok-sok
kudarcélménnyel a hátam mögött nekem, a két és fél
évesnek, hanem még alig-alig tapasztaltam meg azt a rosszat.



- Hány éves most a kislány?
- A kislányom két és fél éves múlt, augusztus végén
lesz hároméves. Most jöttünk az óvodába beiratkozni. Nagyon
tetszik, ahogy fel van díszítve a folyosó, mindig az évszaknak
vagy az ünnepnek megfelelõen. Az óvónõk nagyon kedvesek,
nagyon kreatívak. A kislányom rögtön bement a csoportba, igaz,
hogy ide jár az unokatestvére is, nagyon jól érezte magát,
rögtön elvegyült a csoportban, az udvaron is utána egy kicsit
játszott kinn, és nagyon tetszik neki, szinte nem is hiányolt
engem.
- Hogy telt ez a két és fél-három év, amíg együtt voltak
otthon?
- Nagyon jól, sokat sétáltunk, elmentünk játszóterekre,
jártunk a máltai játszótérre kézmûves foglalkozásra és
baba-mama klubba, ahol más gyerekekkel is egy picit tudott
ismerkedni, picit közösségben tudott lenni. Nagyszülõknél is
volt, meg hát otthon a kertben és a Duna-parton.
- A kislányát hagyta már huzamosabb ideig magától távol?
- Nagymamánál volt egy-egy nap, volt, hogy ott is aludt, de
úgy hosszabb, tehát két-három napra még nem.
- És hogyan készülnek fel az elszakadásra, az egymásról
való leválásra?
- Hát, igyekszem már felkészíteni most, hogy esetleg a
nagymamánál nyaral mondjuk egy hetet, és így megpróbáljuk,
hogy hát hogyha sikerül, de elõbb-utóbb mindenképpen be kell
illeszkednie a közösségbe. Lehet, hogy sírni fog, de az is
lehet, hogy az óvónõk segítségével nagyon jól fogja érezni
magát, és zökkenõmentesen fog ez a folyamat megtörténni.
- A kislánya mennyire készül az óvodára? Mennyire tudja,
hogy egy fél napig, egy napig anyukájától távol lesz sokáig?
- Tudja. Már mondtam neki, hogy az unokatestvére is oviba
jár, ott vannak az óvó nénik, sok gyerek van, igyekszem neki
mondani, hogy nagyon sok jó dolgot fog tanulni, énekelni,
rajzolni, gyurmázni, hogy a sok gyerekkel együtt fog játszani,
nemcsak anya lesz, hanem rengeteg játszópajtása. Igyekszem neki
a jó dolgokat elmondani, és remélem, hogy ezért könnyebb lesz
neki és szeretni fogja az óvodát.
- És maga mennyire készült fel arra, hogy két és fél
éven keresztül végig együtt voltak, és most minden nap
öt-hat-nyolc órára el kell válnia a szeretett lányától?
- Igen, ez egy elég nehéz dolog, mert azért eléggé
összeszoktunk, és most, hogy ugye nagyobb, azért már okosabb,
sok mindent megért, és jobban tudunk kimozdulni, elmenni
programokra, és most igen, ez nehéz lesz, hogy tõle el kell
válni, de sajnos, ez ezzel jár. Én is dolgozom, a gyereknek is
meg kell szokni, hogy neki is közösségbe kell járni. És
inkább azt mondják, hogy az anyukának nehezebb a gyereket
elengedni. Lehet, hogy fogunk sírni mind a ketten, de én inkább
abban bízom, hogy mosolyogni fogunk, megbeszéljük, hogy este
jövök érte, fogunk találkozni, és menni fog ez a dolog, mert
muszáj mennie.
- Azt mondta, hogy nehéz lesz. Mitõl lesz nehéz?
- Inkább attól lesz szerintem nehéz, hogy egy megszokott
környezetbõl most kiszakítom a gyereket, a megszokott
rutinból, amihez õ végül is szokott, ami neki
biztonságot adott. Most ezek a dolgok meg fognak változni. És
szerintem ettõl lesz nehéz, hogy ezt a változást neki fel kell
dolgozni, hogy most másképp fogunk élni, korábban kelni,
nemcsak õrá fognak figyelni, hanem még rajta kívül lesz még
több gyerek. Tehát neki is meg kell szokni azt, hogy
türelmesebbnek lenni, várni, amíg a másik gyereket az óvó
néni mondjuk megeteti vagy segít a másik gyereknek, és ezt
mondjuk meg is kell nekik tanulni.
- És maga ezt hogyan fogja megtanulni, maga hogyan készült
föl arra, hogy a kislánya, aki idáig a világ közepe volt,
most egy csoportban ugyanolyan lesz a többi huszonöt között,
mint bárki más?
- Én ezt úgy próbáltam megcsinálni, hogy otthon is
például próbáltam rászoktatni arra, hogy egyedül is
játsszon. Tehát hogy nem mindig én játszom vele. Igaz, hogy
abba kellett hagyni a mosogatást, abba kellett hagyni a
vasalást, és akkor egy negyedóráig megmutatni neki, hogy a
kockából lehet vonatot csinálni, a kockából lehet tornyot
építeni, a kockát lehet egymás mellé rakni, tehát
alakzatokat kirakni, esetleg gyöngyöt fûzni megmutattam neki az
elején, és akkor negyedóra után otthagytam, és akkor elõször
öt percig játszott, tíz percig játszott, most már fél
óráig is képes egyedül eljátszani, vagy akár labdázni vagy
motorozni az udvaron. Tehát én igyekeztem õt az önállóságra
nevelni, hogy ne mindig csak az legyen, hogy én szórakoztassam
õt, hanem próbáljon kreatív lenni, és felfedezni a világot,
és saját magát elszórakoztatni. Így remélem, hogyha látja,
hogy más gyerek mit csinál az oviban, esetleg odamegy, fog vele
játszani, és nem mindig azt várja, hogy az óvó néni
szórakoztassa õt.
- Közösen hogyan várják az óvodát, hogyan készülnek
rá?
- Én mondom a gyereknek, hogy milyen jó lesz az oviban, sok
gyerek lesz, sok pajtása lesz, rengeteg játszótársa lesz,
tehát próbálom neki ezt elmondani. És hogy anya majd fog
jönni érted az oviba, tehát megbeszélem vele azt, hogy nem
marad itt, hanem haza fogom õt este vinni, és akkor tudunk este
otthon játszani. A gyereknek mondtam, hogy õ vegyesen fogadja
ezt a dolgot, van, amikor azt mondja, hogy igen, hogy menjünk
oviba, mert õ már most akar oviba menni. Van, amikor azt mondja,
hogy õ nem akar oviba menni, õ otthon szeretne maradni vagy a
mamánál szeretne lenni. Tehát õ még elég vegyesen fogadja
ezt az óvoda-dolgot, mert valószínû, nem tudja, hogy mit takar
neki ez a szó, hogy óvoda. De szerintem õ, amikor jártunk a
máltai játszótérre, õ azt mondta, hogy õ a máltai iskolába
jár okosodni, és õ mondta, hogy õ már nem is óvodába
szeretne járni, hanem iskolába. Tehát végül is õ tudja
ezeket a fogalmakat, csak szerintem még nincs tisztában vele,
hogy mit is jelent az, hogy óvoda, egész nap ott lenni. De
szerintem nem lesz probléma.
- Most, hogyha valahol ott hagyja a kislányát, hogyan reagál
rá?
- Attól függ, hogy milyen kedve van, hogy kialudta-e magát
vagy sem. Van, amikor szó nélkül elmegy, integet és mosolyog,
ha a nagymamáék jönnek érte, vagy hogyha ott hagyom, vagy a
férjemmel van ugye, az apukájával. Van, amikor viszont sír és
kiabál és toporzékol, és nem akar ott maradni. De ugye,
mindenkinek van jó kedve vagy rossz kedve, attól függ, milyen
napja van, a gyerekeknél is szerintem ez így van, tehát
változó.



Török Sándor írásából:
- A gyermek születése után mint élet még sokáig össze
van kötve az anyjával. Jólesõ neki az anya közelsége,
fájdalmas a távolodása. Elõfordul, hogy nem is látja az
anyját, nem látja, hogy most például bejött a szobába, és
mégis mosolyog már, és a háta mögött megy ki, és õ sírni
kezd. Még bizonyos egységben élnek. Ez az állapot, ez az
életteljes összefûzöttség megbomlik úgy a hatodik-hetedik
év táján, a fogak cserélõdésének idején, s õ újból
megszületik, még önállóbb lesz, s így tovább és tovább. A
pubertás idõiben, mint érzõ lény születik meg. Végül
húsz-huszonegy éves, mikor gondolkodásában, cselekvéseiben is
önmagává születik. De nézzük, mit beszélnek õk szüntelen
születéseik közepette? Õk folyton egyeztetnek, belsõ igazukat
a kívülrõl való valósághoz mérik, mikor mi a teendõ,
viselkedés, mik a megállapodások, mit diktál az óriások, a
felnõttek illemrendje, amit úgy látszik, fel kell venni,
különben az ember nem jó, és ebbõl kellemetlenségei
származnak. De mi az, hogy jó? Ezt is csak lassanként lehet
megtanulni. Beke Manó, a nagy matematikus házában egy belsõ
falépcsõre alánézõen a falon ott volt az érzelmes festmény,
azt hiszem, Ude német festõ mûve, Jézus a gyermekek között.
Engedjétek hozzám a kisdedeket! Nagyapa két kislány
unokájának mesélt errõl a képrõl, milyen a jó bácsi. Õrzi
a gyermeket. Többször is mesélt errõl. Egy nap azután lánya,
a két kicsi anyuja, Beke Margit, a mûfordító-író, a nagy
északi mondák ismerõje, hallja, amint a nagyobbik lány, Kata
vezeti fölfelé Icát, a kicsit, s így oktatja: - Nézd csak
Jézust! Látod, jó bácsi, nem pisil be.