Dr. Móczár Istvánné tanár: - Nehéz megtudnia, mert
nincsen rá lehetõsége úgy és alkalma, hogy a gyerekét
valamennyi szülõ az iskolában lássa. Hogy hogyan reagál, hogy
hogyan viselkedik, hogy hogyan illeszkedik be a társai közé és
milyenek a gyermeki kapcsolatok, az egymás közötti kapcsolatok
és ezek bizony évrõl évre változnak. A gyerekeknek az
egyénisége ahogy nõ, a személyiségük ahogy változik,
vele együtt ezek a tényezõk is változnak és a szülõ ha észre
is vesz ilyen dolgokat, változásokat a gyereke életében ez a
változás ez más képet mutathat otthon, mint amit az iskolában a
gyermeki közösségben.
Mv.: - Gyakran van nyílt nap, amikor be lehet menni különbözõ
órákra és akkor meg lehet nézni, hogy a gyerek mit csinál. De
én úgy gondolom, hogy mégsem reális az a kép, mert hiszen az
egy csinált helyzet, amelyre felkészülnek mind a pedagógusok,
mind a gyerekek, mind a szülõk. Tehát egy kicsit olyan
színháznak érzem én ezt sok esetben.
Dr. Móczár Istvánné: - Valóban tûnhet úgy kifelé, hogy ez
színház, de a tanárok ahogy az órákat megkezdik, ahogy a
gyerekek közé belépnek, ahogy a gyerekek a tanárnak a
kérdéseit fogadják, reagálnak 5-10 percen belül ez a
színházszerep ez fel fog oldódni. A gyerek is, a nevelõ is
önmagát tudja adni. Minden évben egyszer biztos, hogy van a mi
iskolánkban, hogy nyílt napot tartunk. Erre sajnos az idén a
szülõk negyedrésze sem jött el. Ez egy szombati nap volt,
úgyhogy én úgy gondolom, hogy mindenféleképpen egy reális
rálátással rendelkezhetnének abban az esetben, hogyha vennék a
fáradságot, hogy ha nem lennének annyira hajszoltak, elfoglaltak.
Itt a saját gyerekükrõl aztán tényleg egy új világkép
nyílhatna számukra, mert más a gyermek. Más az órán, más
otthon és másképp nézné az a szülõ is a gyermekét.
Észrevenné, hogy hol kell a gyereke jellemén javítani, hol kell
még a vadhajtásait nyesegetni. Mi az ami tetszik, ami
továbbfejleszthetõ a saját gyerekemben. Erre ezek az alkalmak
remek lehetõséget adnának.
Mv.: - Meg talán arra is hogy a szülõ ne csak a saját
gyerekét lássa, hanem tudja viszonyítani a többi gyerekhez is,
hiszen ahány gyerek van annyiféle.
Dr. Móczár Istvánné: - Aztán lehet tanulni abból is, hogy
más gyerek hogyan viselkedik. És a szülõknek viszont van egy
olyan tulajdonsága és talán a világ is olyan amiben élünk,
hogy le ne maradjunk a többiektõl. Hogy alkalmazkodni a világhoz
és itt a jó példákat volna jó, hogyha a szülõk ellesnék.
Mv.: - Aztán van még egy alkalom erre az információcserére,
a szülõi értekezlet. Hogy zajlanak általában? Úgy, hogy
egyenként odamennek a szülõk az osztályfõnökhöz és akkor az
szinte súgva elmondja a gyerekrõl a véleményét, hogy nehogy a
szülõ megsértõdjön, hogy valaki még ezt hallja rajta kívül
is, vagy pedig kérik azt a szülõk, hogy most mindenki elõtt
hangozzék el az osztály összes gyerekérõl, hogy ki hol tart
akár tanulmányilag, akár emberségben.
Dr. Móczár Istvánné: - Szülõkkel való kapcsolattartásnak
az egyik legfontosabb színtere a szülõi értekezlet. A szülõi
értekezleteknek a látogatottsága 70-75 százalék. Nem sok, bár
volt már ennél rosszabb is. Nem szeretjük egyéb iránt a
pusmogást és egymás háta mögött elsuttogni, hogy ki mennyit
ért el. A szülõk maguk is igénylik azt, hogy hallják a többi
gyerekrõl alkotott tanári véleményt és odafigyelnek rá.
Mv.: - Megállítják-e a szülõk a pedagógust, kistelepülés
révén gyakran találkoznak akár boltban vagy köztereken,
utcákon. Megállítják-e a pedagógust és kérdeznek-e a gyerekrõl.
Dr. Móczár Istvánné: - Én nem tudok végigmenni úgy az
utcán vagy elmenni a postára, hogy ha szülõvel találkozom akkor
a gyerekérõl ne essék egy-két szó. Érdeklõdik a szülõ. Jók
ezek a találkozások. Végül is, hogyha a gyerek hazaviszi azt a
bizonyítványt és vannak abban mindenféle osztályzatok számok,
jegyek, egyet világosan látnunk kell, pedagógusoknak,
gyerekeknek, szülõknek egyaránt, hogy ezek csupán számok és
ami a számok mögött húzódik az egy gyermek lelke, egy gyermek
világa, amire nagyon de nagyon oda kell figyelnünk.



Mv.: - Vajon a mai iskolákban a tananyag nehezebb mint a te
korodban, hogy érzed mint szülõ. Most gimnazista a kislányod.
- Én már nem tudom követni az õ tananyagukat. Szóval olyan
mértékben nehézzé vált, hogy fõiskolát végeztem, azért
végig tanultunk matekot. Körülbelül olyan 6-os koráig tudtam
neki még úgy ahogy segíteni a matematikában például, de
nagyon nehéz most a tananyag. Matekból külön tanárhoz jár.
Saját igénye volt, hogy tudja követni a dolgokat és tanuljon.
Énnekem az a benyomásom és ahogy õ elmondja, hogy nagyon
rohannak is az órákon, tehát teljesíteni kell egy bizonyos
tananyagot és a tanárnak nincs ideje arra, hogy alaposan
elmagyarázza nekik a dolgokat, hanem csak a következõ órán
már számon kérik és a gyerek még meg se értette.
- Tegnap voltam a fiamnak a szülõi értekezletén és év
elején nagyon örültünk, mert az órarendbe beiktattak olyat,
hogy tanulásmódszertan. Na most én kíváncsi voltam, hogy mit
csinálnak ezeken az órákon, de kiderült, hogy három vagy
négy óra lett ebbõl megtartva. Nem igazán arról volt szó,
amit én vártam. Nagyon egyszerû dolgokat mondtak a gyerekeknek,
olyasmit, hogy például világos helyen tanuljanak vagy ne
egyenek közben. Effektíve az, hogy egy szöveget hogyan
értelmezzenek vagy különbözõ írásbeli anyagokat õk hogy
tudnak otthon feldolgozni vagy netalán tán egy vázlatot hogy
tudnak maguk készíteni, hát ilyenrõl egyáltalán nem volt
szó.
Mv.: - Pedig maga ezt várta volna.
- Ezt vártam volna, sõt azt, hogy tantárgyi módszertan
jelleggel kapjanak ilyen tanulási, technikai segítséget, de errõl
sem volt szó.
- Énnekem a 6-os unokám nagyon könnyen memorizál és ennek
következtében olyan tantárgyakat is mint biológia, földrajz,
tehát amit nem úgy kéne, magol. Itt pedig a dolgozatoknál van
a probléma, mert amikor egy-egy dolgot kell csak kiemelni belõle
és elmondani nehéz neki. Nem egy beszédes gyerek, eléggé
visszafogott, majdnem hogy azt mondom, hogy faggatni kell idõnként,
hogy megnyilatkozzon. Ritkán van úgy, hogy úgy önmagától.
Egyébként jól tanuló gyerek, két négyese volt, tehát nincs
itt probléma, csak én attól tartok, hogy hát most 6-os, most
már lesz olyan négyes körülbelül, aztán ahogy halad elõre,
hát nem lehet reggeltõl estig asztal mellett ülni. Már
viccelve mondtuk azt is neki, hogy eladjuk az ágyát. Szóval
nagyon-nagyon hosszú ideig tanul és ugyanakkor önmagával
szemben hát igénye van arra, hogy tudja azt amit, de szinte
mindent szóról szóra akar mert nem tudom. Szóval amit meg kell
tanulni, németbõl nagyon jó, ötöse van, meg minden olyan
dolgot, szabályt és egyebeket, nyelvtani dolgokat nagyon jól
tud.
Mv.: - Értem. Kisfiú, kislány?
- Kisfiú.
Mv.: - Igen, abból, hogy mondta, hogy nem beszédes, meg
faggatni kell eléggé ki lehetett találni, hogy ez inkább egy
kisfiú. És mondja, az iskola vajon mit kér tõle, mert lehet,
hogy az iskola támogatja ezt a magoló tanulási stílust nem?
- Hát én nem tudom. Ez egy olyan érdekes gyerek, hogy én
mondtam is, hogy talán már probléma az is, hogy soha nem
válaszolt még vissza, soha nem feleselt vissza. Ha én azt
mondtam, hogy saját szavaiddal mondd, próbáld meg akkor, hogy
add ide mama akkor még egyszer elolvasom, és akkor megpróbálom
a saját szavaimmal mondani. Hát keveset olvas sajnos, hát ez
azt hiszem, hogy korjelenség annak ellenére, hogy nagyon sok, a
Tudásfától kezdve mindent megveszünk, kikeressük neki. Engem
a férjem szid, hogy az iskolából idejön, itt ebédel nálunk,
én már nyugdíjban vagyok, valamikor én is három évvel ezelõtt
még pedagógus voltam és hát azt mondta, hogy kiéled abban,
hogy nem tanulhatsz, hogy mellette ülsz. Hatodikos gyerek mellé
már nem szabad, de õ mondja, hogy gyere mellém és mondjad és
segíts. És nem tudom, hogy hol a hiba, hogy szabadna hagyjam
teljesen magára és akkor visszaesik, nem tudom.
Mv.: - Talán azon kellene gondolkodni, hogy van ebben a
kisfiúban ahogy elmondja valami feszültség, valami minden áron
megfelelni akarás. Ezt hallom a szavaiból.
- Igen.
Mv.: - Vannak barátai?
- Nem nagyon, illetve õ mondja, hogy õneki van barátja. Na
most õ azzal az iskolában tehát egy-két olyan gyerek akit
mindig megnevez, hogy a barátja. Meg õ úgy mondja, hogy a
barátaim, csak az én fogalmam szerint, tehát én visszagondolva
az én gyerekkoromra énnekem a barátaim eljöttek hozzánk meg
én elmentem hozzájuk, szóval ilyen kapcsolat nincsen.
Mv.: - És mit gondol ez mitõl van?
- Hát nem tudom. Zárkózott talán. Egyébként a barátja
ugyanilyen, két szót se szóló gyerek, úgyhogy mondtam, hogy
nagyon jó barátok lehettek mert szépen elsétáltok együtt
síri csöndben akármeddig. Hát nem tudom, persze lehet, hogy
beszélgetnek valamirõl, fogalmam sincs.
Mv.: - És van az életnek valami olyan területe, ahol el
tudja engedni magát ez a kisfiú? Sport, játék?
- Nem. Nem egy sportman, kézügyessége az nagyon kevés. Úgy
érdeklik dolgok, szóval én nem mondanám azt, hogy semmi nem
érdekli.
Mv.: - Nem, nem is azt kérdezem, hanem, hogy miben tud
önfeledt lenni?
- Hát nem tudom. Amikor elmegy görkorcsolyázni, de hát az
is egyedüli dolog ugye. Annak ellenére, hogy unokám rengeteget
van itt, pici korától is nagyon sokat volt nálunk, a lányom
beteges volt és nem. Szóval én is érzek valami feszültséget
benne, de soha nem beszél mikor kérdezem, hogy van valami baj,
mondjad, mesélj. Nem. Ez valóban igaz, hogy megfelelni akarás
mert amikor jó jegyet hoz haza örömmel, akkor azt mondja, nem
is azt, hogy ötöst, hanem hoztam neked sok örömet, szóval.
Mv.: - Igen. Esetleg azt érzi, hogy nem örülnek neki
eléggé, vagy.
- De hát nagyon szeretjük, meg hát megtörte õt az, hogy az
édesapja elhagyta õket. Szóval, de õ elõtte se volt ez
negyedikes, két éve volt, de elõtte sem volt különösebben bõbeszédû
meg egyebek. Szeretném ha úgy elmondaná, hogy néha, hogy mi
bánt, vagy valami amikor vannak ilyen feladatok. Múltkor
nyelvtanból volt, hogy az óhajtó mondatok meg nem tudom miket
írtak, és mi az ha lenne három kívánságod. És akkor azt
mondta rögtön, hogy hát én nagyon szeretném ha apa
visszajönne, de úgyis tudom, hogy nem jönne és ilyet úgysem
írok le. Tehát ezt nem közli már se a tanárral, se senkivel
úgy kifelé. Ilyet én nem írok le. Semmit, azt, hogy kamasz
gyereknél már van úgy hogy visszamond valamit vagy
visszaválaszol vagy nem úgy, de ennek akármit mondunk, mondtam,
hogy ha azt mondanám, hogy ugorj le az emeletrõl abban a percben
azt is. Szóval nem tartom normálisnak miután tényleg gyerekek
között éltem le az életem, hogy véletlenül is ki ne
csússzon egy nem vagy egy valami a száján, mert az öccse egy
eleven kis kölök, és mindig azt hallja, hogy hát õ milyen
jó, õvele tényleg soha semmi probléma nem volt, õ olyan
dolgok, hogy este mikor néz valami tévét, ilyen Batman szerû
valamit és azt mondom, hogy na kisfiam most annyi az idõ, hogy
le kell feküdnöd. Föláll a tévé elöl, a másik vitatkozik
meg nem tudom én mit csinál a kisebb, ez föláll és elmegy
aludni. Nem jó. Legalább egyszer mondanád azt, hogy mama én
ezt végig akarom nézni vagy valamikor egyszer az akaratodat
nyilvánítsd már ki.
Mv.: - Hát több komoly kérdést is fölvetett a nagymama.
Menjünk sorba. Az egyik ugye az volt, hogy a kisfiú ugye nagyon
meg akar felelni ezért csak akkor érzi magát biztonságban,
hogyha szó szerint megtanulja az éppen feladott leckét és
hogyha a nagymama ugye leül mellé és segít. Na most mind a
kettõ úgy tûnik, hogy probléma.
Kozek Lilla pszichológus: - Igen, az elsõ amit a
beszélgetésben ki is hámoztak együtt, hogy itt az iskola
nagyon fontos tényezõ a memorizálásban, hiszen évekig az
iskolarendszer elején az tud jó jegyeket szerezni és az ér el
sikereket akinek türelme, elhivatottsága, kötelességtudata és
tehetsége van ahhoz, hogy furcsa és különösebben össze nem
függõ dolgokat mint a számok meg a szorzótábla megjegyezzen.
Na most ahogy halad elõre a tanulmányaiban a gyerek egyre
bonyolultabb tárgyakkal találkozik és egyre több olyan
helyzetbe kerül, amikor a megismert, már korábban
elsajátított alapelemekbõl valami új rendszert kell hogy
önállóan létrehozzon. Tehát ami kreatív, problémamegoldó
lépést kell, hogy tegyen. És az a gyerek aki nem tud
elszakadni, tehát ahogy említette is, aki nem érzi magát
biztonságban, amikor önállóan tesz valamit az újra és újra
vissza fog térni ahhoz ami már eddig bevált, ahhoz a
módszerhez, hogy memorizál.
Mv.: - De hát ez a memorizálás ugye ez nem fog segíteni, ez
látszik ennél a kisfiúnál is. Egyre magasabb iskolai
osztályba jár és egyre magasabbak lesznek a követelmények,
egyre kevésbé fog tudni megfelelni, hiszen már a memorizálás
nem tud neki segíteni, az sem biztos, hogy segít, hogy a
nagymama mellé ül. Ugye ez is egy kérdés, hogy jó-e hogy a
nagymama mellé ül, tehát ki tud ennek a kisfiúnak segíteni,
tehát meg kellene õt tanítani tanulni?
Kozek Lilla: - Meg kellene õt tanítani mesélni. Arra, hogy
szabadon a maga kedve és belátása szerint alkosson
történeteket, gondolatokat, összefüggéseket. Nem biztos, hogy
ez a mese az õ korában a sárkányról és a
királylányról fog szólni meg a legkisebb királyfiról, az sem
baj, de lehet, hogy ezek a történetek, ezek a mesék mondjuk egy
kutató útjáról szólnak majd aki újabb és újabb természeti
csodákat fedez fel, ismeretlen õserdõk mélyén. Számos
témája lehet ezeknek a meséknek és úgy érzem, hogy a
nagymama valóban sok idõt tölt ezzel a kisfiúval és élõ
köztük a párbeszéd, tehát akár a nagymamával is lehet
ezeket a meséket szõni.
Mv.: - Olvasni kellene, ugye arról a nagymama beszélt, hogy a
kisgyerek keveset olvas.
Kozek Lilla: - Igen, itt az olvasás is nagyon sokat tud
segíteni. A másik, vannak olyan szülõk és vannak olyan
családok ahol éppen ellenkezõ a probléma, hogy a gyerek ugyan
soha nem tanul és hihetetlen lusta, de mindig jó jegyei vannak,
mert kivágja magát egyszerûen a nyelve és az esze
hozzásegíti ahhoz, hogy kivágja magát váratlan helyzetekbõl
a feleléskor. Nem mondom, hogy a két szélsõség ami
célravezetõ, biztos, hogy középen van az igazság. A lényeg
az, hogy ezt a kisfiút egy kis vagányságra próbálnám meg
elcsábítani, hogy igen is tudjon mesélni, tudjon nem igaztalan
dolgokat állítani, de a maga kreativitásából felszínre hozni
valamit. Képzeljük el, hogy ez a fiú 25-30 évesen a
hihetetlenül megbízható és precíz memóriájával elvégez
egy jogi egyetemet. Nagyon sokat szenved mert az asztal mellett
görnyed mert csak memorizálni tud, tanul, de az amire õ
képes pontosan megfelel annak a pályának ami egy jogász
hivatásával együtt jár. Na most ezek után találkozik az elsõ
jogesetével, ahol alkalmazni kéne a jogszabályokat. Vagy részt
vesz egy tárgyaláson, ahol meg kell nyilatkozni és azt kell
mondani, hogy ezeket a jogszabályokat én hogyan csoportosítom
egy érvrendszerbe meg hogyan értelmezem és ezt akkor fogja
megtudni, ha õ a mese talaján annak idején meg a valós
történetek talaján biztonsággal mozog.
Mv.: - És jó az, hogy a nagymama minden délután odaül
mellé?
Kozek Lilla: - Ez a kérdés már átvezet a nagymama által
felvetett következõ problémához, tehát hogy a kisfiú
kinyilvánítja-e az akaratát. Itt elég sok példát említett
akár az esti tévénézéssel kapcsolatban. Szóval itt a
kérdés nem az, hogy a kisfiúnak van-e akarata vagy nincs vagy
akaratgyenge, ennek a kisfiúnak van akarata.
Mv.: - Nincs önbizalma, azt én jól gondolom?
Kozek Lilla: - Én azt gondolom, hogy biztonságérzete
nincsen. Azért az egy más, tehát nincs biztonságérzete.
Nagypapa azt mondja, hogy minek egy hatodikos gyerek mellé
tanítónõ, miért ülsz mellé, magadat éled ki és a gyerek
azt mondja, hogy ülj mellém, legyél velem. Neki igazából ez a
fontos. Tehát õ azt tudja mondani mindaddig míg a biztonságát
akarja teljesebbé tenni és a szeretett személy jelenlétét
akarja magának biztosítani, addig ki tudja mondani, hogy legyél
velem. És amikor a szeretett személy a nagymamája akihez
igazán ragaszkodik azt mondja, hogy annyi az idõ, hogy el kell
menni lefeküdni persze, hogy azt fogja mondani, megyek máris,
mert szeretlek. Mert arról is hallottunk, hogy az édesapja két
éve kilépett a családból, korábban sem volt felhõtlen a
kapcsolat, tehát minimum egyszer a kisfiú már megélte azt,
hogy el lehet veszteni embereket, akiket szeretünk.
Mv.: - És ezért megpróbál mindig minden pillanatban
megfelelni, csak attól fél a nagymama, és hát ezt gondolom
azért jogos félelem, hogy ennek az lett a következménye, hogy
mindig mások akaratának fogja alárendelni a saját életét és
a saját akaratát.
Kozek Lilla: - Hogyha a nagymama segíteni akar az unokájának
akkor visszatérve erre az esti tévénézés helyzetre azt
javaslom neki, hogy kérdezzen. Tehát ahelyett, hogy azt mondja,
akár a legszelídebb és legszeretõbb hangján is, hogy hát
kicsi most már annyi idõ van, hogy el kell menni lefeküdni,
ahelyett föltesz egy kérdést, hogy meddig tart még a film,
hány óra van most, akarod-e végignézni a filmet.
Mv.: - Tehát döntési helyzetekbe kell folyamatosan hozni,
tehát ezek lehetnek a napnak ilyen apró kis praktikái amikkel a
kisfiút rá lehet vezetni arra, hogy neki is van akarata, neki is
van élete és azt magának kell kialakítania, élnie és nem
szabad minden pillanatban mások akaratának alárendelni magát,
tehát meg kell hozni a kompromisszumokat amikor arról van szó,
de egyébként pedig úgy kell tennie, ahogy ezt a belsõ élete
diktálja.
Kozek Lilla: - Azzal, hogy a nagymama kérdéseket tesz föl a
kisfiúnak és döntési helyzetbe segíti és a kisfiú eldönti,
hogy igen én most ezt a Batman filmet végig fogom nézni és a
nagymama nem morcogva vonul el. Amiben biztos vagyok, hogy nagyon
szereti az unokáját, hanem azt mondja, hogy jó, tudom, itt
leülök melléd, vagy jó, akkor minden esetre beállítom az
ébresztõórát nehogy elaludjál. Tehát, hogy a szeretetérõl
és az elfogadásáról biztosítja annak ellenére, hogy esetleg
nem úgy döntött, ahogy azt a nagymama gondolta vagy elvárta,
tehát, hogy döntési helyzetet ad és elfogadást, ezzel tud
érte a legtöbbet tenni azért, hogy az akarata megtalálja a
maga önállóságát a maga hangját.
Mv.: - Igen, csak itt még egy apró probléma van, nem tudom,
hogy ez mennyiben segíti a nagymama helyzetét, hogy ugye van egy
kisebb testvér aki viszont pont az ellenkezõje aki még akkor is
rossz mondja, hogy márpedig nem, amikor lehet, hogy azt gondolja,
hogy igen.
Kozek Lilla: - A kisebb testvérnek sem fog ártani, hogyha a
döntés felelõsségét megtapasztalja. Tehát ez a nagyobb, a
báty aki kötelességtudó és nagyon fontos számára a
teljesítmény, biztos vagyok benne, hogy legalább öt perccel az
ébresztõóra elõtt fog ébredni. A kisebb testvér meg esetleg
aznap álmosan megy iskolába és rosszul felel, stb. tehát hogy
nem feltétlenül ez az a következmény, amibe mindenképpen bele
kell engedni a gyereket, de igen is szembesüljön azzal, hogy ha
õ este 11-ig tévét néz akkor annak másnap bizony lehet, hogy
õ látja kárát. Ezt lehet, hogy egyszer meg kell csinálni és
utána meg kell velük beszélni.
Mv.: - Néha egyébként ki is tudnak nyílni, hát nem tudom,
hogy a kisebb fiú mennyire beszédes, de ugye a nagy akinél
problémák vannak, róla a nagymama elmondta, hogy nem tudja,
hogy mi történik vele, hogy nem nagyon beszél, tehát hogy
valahogy segíteni kellene, hogy ki tudjon nyílni, hogy legyen
legalább egy ember, ha már barátai nem nagyon vannak akkor
legyen mondjuk a nagymama, akinek el tudja mondani, hogy mi
történt vele, mi bántja.
Kozek Lilla: - Azt gondolom, hogy a nagymama tényleg figyel
erre a kisfiúra és sok mindent megtesz érte. A lényeg az, hogy
ha megmarad közöttük ez a bizalmi légkör ami megvan, és a
nagymama tartózkodik attól, hogy számon kéri hát mi volt
veled, látom, hogy szomorú vagy, legalább nekem mondd el, és a
kisfiú persze nem biztos, hogy elmondja, lényeg az, hogy a
számonkéréstõl tartózkodjon. Tehát a gyerek mindig érzi,
hogy ki az akire számíthat, akkor is ha nem bizonygatom neki,
hogy bármilyen helyzetben számíthatsz. A gyerek pontosan tudja,
hogy kire számíthat és hogyha a nagymama el meri fogadni azt
is, hogy esetleg nem mindig úgy dönt a gyerek, ahogy õ azt
gondolja vagy ahogy õ azt a leghelyesebbnek látja, akkor az
unokája elmondhat neki olyan dolgokat is, amikrõl azt gondolja,
pedig a nagymama lehet, hogy nem helyeselné és lehet, hogy most
ennek kárát láttam, hogy nem tudom én, összevesztem valakivel
az udvaron vagy nem csináltam meg a leckémet, bár az õ
esetében ez nem jöhet számításba, de minden esetre a nagymama
azon túl, hogy nem kéri számon és biztosítja a bizalmáról
azt hiszem, hogy nem nagyon tehet mást. Nem érdemes vájkálni.
Amikor azt látja, hogy a gyerek elkezd olyan tüneteket mutatni,
hogy nem alszik, hogy izzad, hogy remeg a keze, tehát hogy valami
olyan belsõ problémát hordoz akkor igen is érdemes valahogy
leültetni, faggatni akárhogy kiszedni belõle vagy ha semmiképp
nem mûködik, akkor elvinni egy nevelési tanácsadóba, de amíg
a gyerek teljesen normálisan a maga hétköznapi módján mûködik,
addig azt gondolom, hogy nem érdemes túlzottan faggatni õt,
akkor is, ha a legjobb szándék vezérli az embert.


