Vendég a háznál
2002. június. 3.
Kossuth rádió, 13.05
R.: - Ildikó, mi ez a kis mondóka, amelyet most itt a
kedvemért elmondtál?
-Sándor Ildikó néprajzkutató: Hát ezt vagy höcögtetõnek
hívják, vagy pedig térdenlovagoltató, hogy egy egész kicsi
gyereket ölbe veszünk és akkor a térdünkön õt ütemesen
ringatjuk, mozgatjuk és közben mondjuk ezt a mondókát. Hát ez
már olyan féléves, egyéves gyereknek való, de még óvodás
korban is jócskán odaülnek az ember ölébe, hogy ezt eljátsszuk
velük.
R.: - Nemcsak anyaként, hanem szakemberként is kutatod és
foglalkozol ezzel a témakörrel, hiszen van egy olyan mûsorod,
amely Tücsökhívogató vagy Tücsökringató?
S.I.: - Igen, ennek a neve Tücsökringató, persze anyaként
fedeztem föl, hogy a saját gyermekeimmel ezeket az ölbeni
játékokat játszottam és õk engem már a fiaim, leányom nagyon
sok mindenre megtanítottak, ahogy tapasztaltam, hogy ez mit ad
nekik, mit jelent, hogy mit tanít nekik, hogy mit játszanak, õk e
közben, hogyan fejlõdnek. És aztán utána ebbõl lett
játszóházi foglalkozás, tehát gyerek táncházban is szülõknek
és gyerekeknek tanítok vagy tanítunk most már többen is ilyen
ölbeli játékokat, de most már óvónõk is, akik
gyerektáncoktatói képzésen vesznek részt. És hát ezeket a
tapasztalataimat most már lassanként le is írom kis könyvecske
formájában.
R.: - Szülõk gyakorta gondolják azt, hogy minek ezzel a
gyerekkel még játszani, amikor csak pár hónapos, hiszen még
úgy se tud beszélni. Vagy hogyha játszanak is vele, akkor csak az
ilyen csiklandozó, tehát szavak nélkül gyömöszkölik,
csiklandozzák, mozgatják a gyereküket, holott a szó, az nagyon
fontos már ebben a korai idõszakban is.
S.I.: - Még én is megkaptam otthon, hogy ne vegyem olyan sokat
ölbe, mert majd hozzászokik, közben meg tudjuk, hogy a
hagyományos kultúrában, például amilyen a magyar paraszti
kultúra is volt valaha, nagyon sokat játszottak úgy a kicsi
gyerekekkel, hogy ölbe vették, testkontaktust teremtettek, tehát
érintették, simogatták és ehhez mindig mondtak valami mondókát
is, mint amilyen itt is elhangzott, nagyon rövid és erõsen
ritmizált ez a szöveg. Mondok egy ilyen tenyeres példát, hogy:
kerekes, csipkedõs, böködõs, kerekes, csipkedõs, böködõs.
És amit elmondok, mondóka gyanánt, azt persze közben az ölembe
vett gyermekkel el is játszom. És avval, hogy õ egyszerre hall
valami szöveget, érzi azt az érintést, ami megtörténik,
közben még, ha úgy adódik, akkor látja is a szemével, az a
sokféle információ mind összekapcsolódik a kicsi
fejecskéjében, ilyen módon tanul sokkal hatékonyabban, sokkal
gyorsabban. Az ölbe vétel azért is fontos, mert egy ilyen kicsi
gyerek érzelmi alapokon tud jól tanulni, tehát ahhoz az
anyukához, nagymamához, vagy nagyobb testvérhez, akihez
ténylegesen kötõdik, annak a szavára, mozdulatára jobban
odafigyel. Mára azt is bebizonyították, kimutatták a kutatások,
hogy például a sérült vagy valamelyik területen lassabban fejlõdõ
gyerekek, ha ilyen módon tanulnak, tehát a több csatornán
próbálunk elküldeni hozzájuk egy ilyen információt, akkor
valamelyik csatorna majd csak mûködik úgy, hogy így még õk is
jól vagy a vártnál sokkal jobban fejleszthetõk.
R.: - Mintha éppen ezek a játékok hiányoznának a legerõsebben
az anya és a gyerek kapcsolatából, ezek a nagyon érintõs,
ölbeli játékok. Utána már talán szívesebben játszanak a
szülõk a gyerekekkel mindenféle játékokat, de ezek hiányoznak.
Hogyha már nincs idõsebb nagyszülõ a családban, akkor nincs aki
ezeket a játékokat elmondja.
S.I.: - A mi generációnk is úgy vált anyává, hogy velünk
az édesanyánk nem volt otthon, nem játszott ilyen játékot,
bölcsõdébe kerültünk egészen kicsi korunkban. Itt van egy nagy
szakadás, tehát van egy olyan több anyageneráció is, amelyik
ezeket a játékokat már nem tanulta meg az anyai szerephez
tartozó dologként. Vissza kell tanulni ezekbe a játékokba,
hiszen a gyermek elsõ életszakaszának ez a játéka, a
legfontosabb játéka. Minden más csak ez után következik, az
ölbeli játék után. Ha ez kimarad, nem tanul meg igazán jól
játszani, nem tanul meg kooperálni, együttmûködni másik
emberrel vagy emberekkel. Ami aztán minden más játékban benne
van. Nem tanulja meg a zenét. Hát ezek a zene elsõ
megnyilvánulásai. Ugyanígy a költészeté. Hadd mondjak egy
példát erre. Egy olyan szöveget, azt mondja, hogy: Hazamegyek.
Kinyitom az ajtót, kinyitom az ablakot. Kisöprögetek. Becsukom az
ablakot. Becsukom az ajtót Csavarintok egyet a kulcson és elmegyek
otthonról. És míg ezt a
szöveget mondjuk, addig a gyerek arcát kell érintgetni, illetve a
szemét kell kézzel kinyitni, becsukni, a homlokába simítani a
hajat, tehát amikor megint olyan áttételes képi metaforikus
gondolkodás van, amikor a gondolkodásnak is nagyon fontos
struktúráit és a költészetet tanulja meg. És hát a mozgásos
fejlesztésébe, hogy merre van jobbra, balra, elõre, hátra,
fölfelé, lefelé, az összes játékban a höcögtetõ, billegtetõ
elemek mind-mind az irányokat, a mozgás dinamikáját tanítják,
abból lesz ügyesen mozgó gyerek, aki sok ilyen játékot
játszik. És hát ahogy a költõi példára utaltam, ahol ilyen
gazdag szókincs van ezekben a nagyon rövidke mondókákban, ilyen
sokféle módon mutat rá a világra, mindenre, ami körülöttünk
van. Állatokra, növényekre, emberekre, munkafolyamatokra,
ezáltal a nyelv, az anyanyelv is fejlõdik, tehát az anyanyelvi
nevelésnek is nagyon fontos eszközévé válik és ez bizony a
gondolkodásra is visszahat.
  
R.: - Mi az, ami most történik?
-Ónódy Csilla gyógypedagógus a GEKKO Játszóház vezetõje:
Testsémafejlesztés van. Mi újszülött kortól az
általános iskola végéig foglalkozunk gyerekekkel és az a
tapasztalat, hogy napjainkban nagyon sok iskolás korú gyermek
küzd tanulási, viselkedési vagy figyelmi problémával és
mindezeket nagyon korán észre lehet venni, nyomon lehet
követni, ezeket a tüneteket komolyan kell venni és ezeknek
jelentõséget kell tulajdonítani, mert a korai életszakasztól
fölismerhetõk és megelõzhetõek ezek a problémák.
R.: - Tehát az iskolában jelentkezõ problémák láthatók
már mondjuk az óvodában.
Ó.Cs.: - Igen, vagy még az óvódás kor elõtt is, így van.
Ezek olyan tünetek egyébként, amelyek önmagukban egyáltalán
nem veszélyesek, tehát nem lehet azt mondani, hogyha valaki nem
kúszik és nem mászik, akkor biztos, hogy cserélni fogja
olvasás során a b és a d betût, viszont rizikótényezõk.
Tehát érdemes odafigyelni, mert hogyha még ehhez társul
valamilyen beszéddel vagy ritmussal kapcsolatos eltérés vagy az
emlékezete nem megfelelõ, vagy a figyelme nem olyan szintû a
figyelmének a terjedelme, mélysége, akkor bizony ezek így
együttesen már tudnak okozni a tanulásban, az olvasás, írás,
számolás megtanulásában nehézségeket.
R.: - Miért nem az óvodában foglalkoznak a gyerekekkel ilyen
oldalról?
Ó.Cs.: - Az óvodában is foglalkoznak a gyerekekkel ilyen
oldalról is, de az a tapasztalat, hogy szükség van egy ilyen
kiegészítõ intézményre. A kiegészítõ intézmény fogalmat
úgy értem, hogy nagyon jól funkcionálnak a már meglévõ és
gyermekekkel foglalkozó intézmények, tehát akár az
egészségügy, akár az oktatás vonalán. Ugyanakkor mégis az a
tapasztalat, hogy közel minden negyedik, ötödik gyermek ezekkel
az elõbb említett problémákkal küzd. Tehát ha prevencióról
beszélünk, akkor mindenképpen az igazi prevenció az, amikor
ép, egészséges, ügyes, okos gyerekeket nézünk meg és
játszunk velük azért, hogy ez így is maradjon. Tehát nagyon
fontos megnézni, hogy az életkorához képest a különbözõ
funkció területeken megfelel-e? Elsõ alkalommal egy
állapotfelmérésen vesznek részt a gyerekek, amikor azt
nézzük meg, hogy az életkorához képest a gyermek hogyan
teljesít a különbözõ funkció területeken. Van egy tól-ig
határ, amin belül ki kell alakulnia bizonyos képességeknek,
például a beszéd kialakulásának, illetve a kúszás,
mászás, tehát ilyen nagyon fontos mozgásfejlõdési
szakaszoknak is és még sok ilyet említhetnék, megvan az az idõintervallum,
amin belül ki kell alakulnia. Hogyha nem alakul ki, akkor az arra
épülõ funkciók fejlõdését veszélyezteti vagy eltérõen
vagy hiányosan szervezõdnek.
R.: - Én azt gondolnám, hogy azért ennek mégiscsak az óvodában
kellene megtörténnie. Miért van szükség arra, hogy külön
még elvigye az anyuka a gyereket egy ilyen játszóházba?
Ó.Cs.: - Erre nincsen ugyanis idõ és kapacitás egy óvodai
csoportban, ahol egy óvónõnek többnyire húsz gyerek, vagy
húsznál több gyerekkel kell egyszerre foglalkoznia. A mi
intézményünkben ez úgy zajlik, hogy az állapotfelmérésen
végigtekintjük a gyermek fejlõdésének a mérföldköveit,
tehát hogy mi történt egészen a terhességtõl napjainkig,
arra vagyunk kíváncsiak, hogy történt-e valami, ami nem úgy
szokott és aminek vagy a jelenre, vagy a jövõre nézve
bármilyen következménye lehet. És ezután folytatódik úgy az
állapotfelmérés, hogy megnézzük, hogy pontosan akkor milyen a
beszéde, a mozgása, azon belül milyen a nagy mozgása, a
mozgáskoordinációja, milyen ügyesen tud a kezével fûzni,
kötni. Megnézzük, hogy milyen a figyelme, emlékezete, de azt
is megnézzük, hogy mennyire tûri a szabályokat, tehát hogy
milyen a feladattudata.
(Foglalkozás az óvódás csoportban.)
Bence édesanyja: - Észrevettük, hogy logopédiai
foglalkozásra lenne szüksége, bár az óvodában azt mondták,
hogy nincs, de hallottam a GEKKO-ról és akkor elhoztuk ide, meg
ugye van itt ilyen általános fejlesztés is és arra
kíváncsiak voltunk, hogy esetleg miben van lemaradva.
R.: - És miben van lemaradva?
Bence édesanyja: - A beszédkészség az mindenképpen. Eleve
késõbb indult el a beszéde, mint az átlagos gyerekeknek és
fogalmazásilag vannak nála problémák, meg nem tudja magát
kifejezni. Végül is ez, ami nagyon szembetûnõ, nyolcféle
tesztet végeztek el vele és ebbõl olyan ötnél megfelelt, a
többit azt fejleszteni.
R.: - Mik ezek a képességek, amiket fejleszteni kell
Bencénél?
Édesanya: - Azt tudom, hogy a hallási figyelmet, meg a
térben tájékozódást és szerintem a harmadik volt az a
logopédiai dolog.
R.: - Mióta jártak ide?
Édesanya: - Mi most már fél éve járunk és még úgy az
iskolakezdésig tervezzük, hogy járni fogunk.
R.: - Azt nem mondták az óvodában, hogy lehet vinni
nevelési tanácsadóba is?
Édesanya: - Nem, azt mondták, hogy nincs rá szüksége, de
mi észrevettük, hogy kell, úgyhogy végül is nem adtunk a
véleményükre úgymond.
R.: - Nem lehet, hogy ezeket a dolgokat az óvodában is lehet
fejleszteni?
Édesanya: - Hát szerintem nem, mert nagyon sok gyerek van és
csak két óvónõ, nincs lehetõség egyéni fejlesztésre.
R.: - És az nem lehetséges, hogy a Bence magától is
megtanult volna beszélni?
Édesanya: - Szerintem nem. De mondjuk mi is hibásak vagyunk
ebben, én úgy érzem, mert lehet, hogy nem beszélgetünk vele
eleget, nem meséltünk neki eleget, szóval ezekkel mi
fejleszthettük volna.
R.: - És most beszélgettek vele eleget, meséltek neki?
Édesanya: - Igen, meg itt mindig kapunk ilyen házi feladatot,
azt elvégezzük és akkor így végül is közös erõvel fejlõdik.
R.: - Látványos a Bence fejlõdése?
Édesanya: - Igen. Végül is õneki két betûvel volt
problémája, az l betûvel, meg a r betûvel és az egyiket már
tökéletesen kiejti.
R.: - Az iskolaérettségében van valami gond vagy probléma?
Édesanya: - Nincs, az óvodában azt mondták, hogy mehetne,
de végül is mi kértük, hogy hadd maradjon, mert itt azt
tanácsolták, hogy még maradjon, mert elég játékos, még
szükség van erre az egy évre. De addigra biztos, hogy jó lesz.
(óvodai foglalkozás)
- Gyógypedagógus: - Mikor a szociális érettségrõl
beszélünk, ami egy nagyon fontos terület és mi ennek is
figyelmet szentelünk az állapotfelmérés és a fejlesztõ
foglalkozások során, akkor két dologról beszélünk:
egyrészt, hogy mennyire önálló, hogy tud öltözködni, hogy
gombolja be magán az inget, tud-e kezet mosni vagy a vécén
önállóan látja-e el magát a gyermek. Ugyanakkor arról is
szó van, hogy a társas érintkezés szabályait mennyire érti
meg vagy mennyire sajátította el és hogy mennyire tudja
alkalmazni ezeket. Két és fél évvel ezelõtt jött hozzánk
egy olyan kisfiú, aki épp akkor középsõ csoportos óvódás
volt és nagyon virgonc volt. Úgy kezdõdött az
állapotfelmérés, hogy a szobában lévõ váza pillanatok alatt
összetörött, tehát egy ilyen folyamatos motoros nyugtalanság
jellemezte ezt a kisfiút, aki egyébként nagyon-nagyon
értelmes, gyönyörûen beszél és hihetetlenül jól
gondolkodik. Azóta is jár hozzánk, hetente egy alkalommal,
azóta nagyon sok változáson ment át ez a kisfiú, többek
közt most már elkezdte az elsõ osztályt, iskolás, most
egyébként a legjobb tanulók között van. Õ tehát nagyon
szereti az iskolát, komolyan veszi, ügyesen figyel, tud
koncentrálni, gyönyörûen ír, jól számol, tehát csak nagyon
jókat tudok róla mondani.
(foglalkozás az iskolás csoportban)
R.: - Elmondod, hogy milyen feladatot kellett csinálniuk?
- Ez egy olyan játék, ami a sorrendiséget fejleszti.
Érzékeljék, hogy mi van elõl, mi van utána, egymás után a
dolgok hogyan következnek, például az olvasásnál is ez fontos
ugye, hogy az egyes betûk vagy a beszédben az egyes hangok
hogyan jönnek egymás után, de fõleg az olvasásnál fontos,
hogy a betûknek, illetve a szótagoknak a sorrendjét jól
érzékeljék a gyerekek. És ezt végül is ennek a
sorrendiségnek a kialakítását segíti ez a játék is és a
végén, amit még játszottunk vele nemcsak, hogy kirakjuk a
sorrendet az elején, hanem azt csináltuk, hogy megjegyeztük és
mellé egy váltási sorrendi emlékezõ feladat lett belõle.
- Az óvódás korban, akkor talán mondhatjuk azt, hogy ez egy
megelõzés, ez a játszóház. Mit nyújt iskolás korú
gyerekeknek?
- Iskolás korú gyerekeknél is meg tudjuk elõzni az iskolai
évek során kialakuló problémákat, sajnos itt az a
tapasztalat, hogy egy-egy olvasástanítási módszer is ki tudja
termelni az olvasási nehézségekkel küzdõ gyerekeknek a
sorát. De általában egyébként iskolás korú gyerekek közül
akkor fordulnak hozzánk, amikor valamilyen eltérést
tapasztalnak, akár a szülõk, akár a pedagógusok. De voltak
olyan tanítványaim is, akik olyan iskolába jártak, ahol
köztudottan nagyon-nagyon magas elvárásoknak kell megfelelni a
gyerekeknek, többnyire nagyon magas, kiemelkedõ
intelligenciával rendelkeznek. Viszont a sok-sok kudarcélmény
hatására nagyon fontos volt, hogy eljöjjenek heti egy vagy két
alkalommal, tehát önmagában az, hogy valakinek az önbizalma
helyreáll, az aztán mindent beindít. Jobb lesz a figyelme, a
türelme, jobban megy a matek, jobban megy az olvasás.
(foglalkozás iskolás csoportban)
Laci mamája: - Egy hete járunk ide a GEKKO-ba, mert a
gyermekemnek ilyen diszkalkulia, diszgraphia, de inkább
diszkalkulia, diszlexia problémái vannak és mi jártunk egy
logopédushoz szeptembertõl, de sajnos nem vált be. Csak
egyedül a gyerekem járt hozzá és nem volt olyan motiváló,
mint itt a közösségben. Itt nagyon jól érzi magát,
játékosan tanulnak, több gyerek között van, tehát nem érzi
azt, hogy csak õ van számon kérve, neki kell mindig szerepelni
és azt mondhatom, hogy szerencsére szeret idejárni. Van kedve
idejönni.
R.: - Mikor derült az ki, hogy diszlexiás?
Laci mamája: - Hát jelek már utaltak rá kicsi korában is,
például nem tudta, hogy jobb, bal, elõttem, utánam, tehát
ilyen hely, idõzavarai voltak, úgy vettem észre. De én ezt nem
tudtam megmondom õszintén, az ember nem találkozik ilyen
problémával, nem tudtam, hogy ez mit jelent. Próbáltam
tanítgatni, hát és akkor elõször járt egy spanyol iskolába
és ott szûrték ki õket az elõkészítõn és ott foglalkozott
vele logopédus, sõt a csoportjából több gyermekkel is,
folyamatosan, ha így veszem, akkor két éve járunk már.
Amikor elkezdtünk járni ebbe a
spanyol iskolába, amit az édesapja szorgalmazott, akkor a gyerek
még nem volt 6 éves és nyolc órában tanultak ezek a pici
gyerekek is, nyelvet is, eredeti angol nyelvû pedagógus
foglalkozott, illetve spanyol nyelvû pedagógus foglalkozott
velük reggel nyolctól délután négyig. Az iskola ugyanilyen
beosztásban volt, tehát egy pici elsõ osztályos gyerek
ugyanúgy reggel nyolctól délután négyig tanult, de már a
matematikát és egyes tantárgyakat anyanyelven tanították
nekik. És akkor az elsõ félévben túlzottan elõjöttek ezek a
problémák és akkor rábeszéltem a férjemet, hogy vessük alá
a gyereket egy vizsgálatnak, mert a Laci sírós lett, nyugtalan
lett és ilyen viselkedési zavarokat is kezdett mutatni. Tehát
az én édes, aranyos, nyugodt kisgyerekem egy kicsit túl
mozgékony lett és túlsírós lett. Aztán utána, amikor hát
rájöttünk mi is arra, hogy ez nem lesz így jó, akkor
átkerült egy másik iskolába is a gyerek, ott már jobban érzi
magát. Én nem mondom azt, hogy kudarcoknál nincsenek ilyen
viselkedési problémák, de azt mondhatom, hogy jó úton
vagyunk, picit mintha megnyugodni látszana a gyerek.
R.: - Miért kellett a gyereket elsõsen egy spanyol nyelvû
iskolába adni?
Laci mamája: - Ismeretségi körben jött ez az ötlet, nagyon
szép egyenruhájuk volt a gyerekeknek, nagyon jókat mondtak az
iskoláról egyébként, úgy látszólag tényleg nagyon jó az
iskola. Problémák ott is voltak, ez egy keményen fizetõs
iskola, egy nagyon szép helyen Budán, többen eljöttek. Ha csak
annyit mondok, hogy abban az iskolában, amibe most járunk a
Pitypang utcai általános iskola, oda ebbe az osztályba nyolc
gyerek jött át innen a spanyol iskolából.
R.: - Most milyen állapotban van Laci?
Laci mamája: - Nagyon remélem, hogy Laci kezdi megtalálni
önmagát, mivel mi most kezdtük el, hát egy év biztosan, de
közben fog azt mondták ez kiderülni, hogy hogy halad a gyerek.
Én szerintem nem lehet gond.
R.: - Említetted azt, hogy most is vannak Lacinak viselkedési
zavarai. Ez mibõl adódik?
Laci mamája: - Ez a kudarcélményeibõl adódik.
- A mai mûsort Mohácsi Edit, Pór Mária és Horváth Ida
készítette.
  
|