Vendég a háznál
2002. május. 30.
Kossuth rádió, 13.05
R.: - Mit szoktatok csinálni Ildikó néni óráján?
- Szoktunk egészségekrõl beszélgetni meg arról, hogy
tisztálkodásokról is, meg az, hogy nem a kezünkkel nyúlni az
orrunkba, hanem a zsebkendõvel kell.
R.: - És még mirõl?
- Fölírtuk egy lapra, amit kívánunk. Elõször magunknak meg
ilyesmit, és én elõször azt kívántam, hogy legyen kistesóm,
és utána azt, hogy az anyukám egészséges legyen.
R.: - És ez sikerült, bejött?
- Hát, a kistesó nem, de az anyukámnál igen. Hát, az
óvodában szoktunk olyanokat csinálni, hogy például a múlt
órán, hogy mit szeretünk legjobban enni? Azt mondta az Ildikó
néni, hogy édességet is írjunk, és én a tejbegrízt írtam.
- Mi arról tanultunk, hogy le kellett írni ilyen
kívánságokat meg mindent, és akkor így lejöttünk és így
zenéltünk az Ildikó nénivel. Vettünk egy hangszert, és azzal
játszottunk.
- Én jártam régen táncra, és ott megtanított minket, hogy
táncolni. És egyszer volt olyan óra, hogy képzeljünk el
mondjunk egy lebegõ fát meg egy járó repülõt.
R.: - Olyat szoktatok csinálni, hogy Ildikó néni föltesz
zenét, és akkor figyeltek rá, és akkor utána azt le kell
rajzolni?
- Igen, már kétszer is volt. Elõjönnek képek, amit majd úgy
utána le kell rajzolni, és akkor, miután meghallgattuk kétszer,
akkor már olyan könnyen megy, és már a dallamból így
érezzük, hogy mit rajzoljunk.
R.: - És te mit rajzoltál, amikor ez volt?
- Hát, legtöbbször hullámokat, de hát, az nem valami
érdekes, de hát nekem ezek jöttek elõ, nem formák meg
másmilyen.
R.: - Ha forma jött volna, akkor az érdekesebb lett volna?
- Hát, mondjuk, hogyha rajzolunk kutyát, macskát meg ilyen
dolgokat, hát akkor az biztos nem azt következtetjük ki. De
mondjuk a múltkori zenébõl lehetett valami tavaszias izét is
kihozni.
R.: - Szokott olyan lenni, hogy hallgatsz zenét és akkor valami
mese jut eszedbe?
- Szokott. Azok szoktak, azért rockzenékbõl azért elõ
szoktak jönni.
  
Konta Ildikó klinikai szakpszichológus: -
Huszonhárom-huszonnégy évig gyógyítottam felnõtt
pácienseket a Pszichiátriai Rehabilitációs Intézetben, ahol mûvészetterápiákat
alkalmaztam, és láttam a csodálatos változást az emberekben,
és egyre inkább megfogalmazódott bennem a betegségek
gyökereit megismerve, hogy hát talán elõbb kellene.
Csodálatos dolog a mûvészeti terápiákkal gyógyítani,
esztétikai élményt adni, de mi lenne, ha megelõznénk? És
akkor fogalmazódott meg, hogyha egyszer onnan eljövünk, akkor
én gyerekek közé szeretnék jönni, hogy minél közelebb
kerülhessenek olyan megoldásokhoz, ami segíti õket a
problémáikban, az eligazodásban. Hát így találtam egy
iskolára, aki éppen pszichológust keresett, és akkor
eljöttem.
R.: - És nem bántad meg?
Konta Ildikó klinikai szakpszichológus: - Nem, nem. Eleinte
úgy éreztem egy kicsit, hogy a szakma neheztel, hogy ilyen
területelhagyó vagyok, de az elmúlt nyolc év bebizonyította,
hogy itt is lehet eredményeket elérni. És valóban, a megelõzés
a fontos, a bajok elkerülésének a lehetõsége. A gyerekkori
mintanyújtás az, ami ha nem is rögtön, abban az évben hat a
gyerekekre, de megérinti õket az élmény, megérinti õket
egy alternatíva, amibõl késõbb választhat, és talán
máshogy alakul az élete. Ha szorongáscsökkentésre talál
módokat, akkor nem biztos, hogy rögtön a cigaretta lesz az elsõ,
amihez hozzányúl vagy az alkohol. Különösen, hogyha errõl
nyíltan beszélünk is velük. Én azt hiszem, hogy ezekkel a
hangszeres csoportokkal is, amikor a hangokkal ajándékot adunk
egymásnak vagy bemutatjuk önmagunkat egy-egy kis hangszerrel, ez
is mind-mind az önismeretnek egy közvetett útja. Könnyebb,
mint szavakkal, különösen kisiskolás korban, de mintát kap
önmagáról, jobban megtalálja a helyét a világban, ha valahol
megéli azt élményként, hiszen a tapasztalás a tanulásnak az
egyik legfontosabb oldala, nem pedig a szóbeli
információszerzés. A szavaknak akkor van hitele, hogyha már
tapasztalat. Ezt tudjuk jól, egy kisgyereknek hiába mondjuk,
hogy forró a kályha, ne fogd meg. Nem tudja, mi az, hogy forró,
azt is mondhatnánk neki ahelyett, hogy csokoládé. Hát, neki
akkor a forró lesz a csokoládé. A szavak az élményen, a
tapasztaláson keresztül öltenek igazán testet, és ebben
nagyon sokat lehet segíteni egy iskolában.
R.: - Milyen típusú munkát kell itt csinálni egy
iskolában?
Konta Ildikó klinikai szakpszichológus: - Hát az
általános, úgynevezett rutinfeladatokat, aminek az elsõdleges
célja a pedagógiai munka segítése, így szoros
együttmunkálkodásokban vagyunk a tanárokkal, osztályfõnökökkel,
tanítókkal. Vagy õk ajánlják a velük való foglalkozást.
Van, amikor a szülõk kérik, van, amikor a gyerek, de van,
amikor én választom ki egy-egy órai hospitálás során, hogy
kinél érzem úgy, hogy szükség lenne rá, mondjuk
figyelemkoncentráció-erõsítés, egy kis emlékezetfeltárás,
akkor tanulási tanácsadás. Csak úgy tudok, ha egy kicsit
közelebbrõl megismerem a gyereket. Tehát elsõdleges itt a
tanulás segítése, a tanítás segítése, és ebben
együttmunkálkodunk. Aztán menet közben, épp talán mert az
egészségügybõl jöttem, és a megelõzés az egy ilyen
mániám is egyúttal, kialakítottunk egy egészségnevelési
programot; test, lélek, szellem, környezet. Ezt is a
kollegákkal együtt végezzük, nem kampányszerûen, egytõl
nyolcadig osztályig. És ennek a keretében is benne van ugye a
léleképítés, az életkori sajátosságoknak megfelelõ lelki
problémák, a kiskamaszkor, a kamaszkor, a szerelmek, a
párkapcsolatok, családi életre nevelés. De a higiénénél
kezdjük, étkezési kultúrát is beiktatjuk, egészen a
külvilággal való kapcsolatig megpróbáljuk felölelni, amit az
élet ad, és azt együtt a gyerekekkel feldolgozni.
  
- Játszottunk körjátékokat meg olyat, hogy volt két boltos
és egy pad volt a pult, és akkor oda kellett menni és kérni
kellett ilyen ételeket, venni kellett. És akkor én is voltam
eladónõ meg vevõ is. Meg játszani is szoktunk meg beszélgetni
nagyon sokat. Kívánságokról meg a tisztálkodásról.
Például volt egyszer egy olyan óra, illemtudó vagy ilyesmi,
ahol mindenkinek kellett hozni szalvétát, és akkor azt
csináltuk, hogy a szalvétával hajtogattunk olyasmit, amit az
asztalra kell tenni például a pohárba vagy a villa meg a kés
alá, meg hogy hova kell rakni mindent, meg hogy a tányért
középre. Utána a kiskanalat meg a kisvillát föl, meg hogy
hova kell tenni a poharat.
R.: - Nálatok otthon ez így van, így terít anyukád?
- Hát, mi segítünk neki teríteni, én meg a testvérem.
Ahogy én tudom, én úgy megcsinálom és betartom.
R.: - És ezt anyukád tanította neked vagy Ildikó néni?
- Igazából egyik se, mert én voltam már ilyen lakodalmakban
vagy ilyesmi, és akkor ott láttam, hogy hogyan van, és azt
megjegyeztem és otthon úgy adtam elõ.
  
Banyekné Fitzer Erzsébet, a Pályi Bocskai István
Általános Iskola igazgatója: - Én úgy gondolom, hogy
minket, pedagógusokat igazából nem készítettek föl a
másfajta gyerekekre. Fölkészítettek az átlagra, aki
nem lóg ki se jobbra, se balra a sorból, de hát õk vannak
nagyon kevesen, egyre kevesebben. Az, hogy kilóg a sorból, és
nem olyan, mint a többi, ez nem valamifajta negatív címkét
jelent az én számomra, csak más. És ezt a másságot nem
igazán tudjuk kezelni, vagy talán most már, mióta van
pszichológusunk, talán jobban tudjuk. Én úgy gondolom, hogy
azért mi is változtunk ezzel együtt. És akkor én úgy
gondoltam, hogy nekünk meg a gyerekeknek kell valami külsõ
segítség, egy pszichológus, ezért hirdettük meg ezt az
álláshelyet, miután a fenntartó megengedte. Mára már a
pszichológust elfogadták a szülõk is és a gyerekek is, de
hát, azért a kezdet nem volt ilyen felhõtlen. Úgy gondolták,
hogy aki pszichológushoz jár, az biztosan hülye. Az eltelt hét
év bizonyítja, hogy nem így gondolkodnak már a szülõk.
Elérte azt, hogy õ emberi kapcsolatokat nagyon könnyen
teremt, ezt a maximális segítõ szándékot, amit látnak benne,
ez változtatta meg én szerintem a gondolkodásmódjukat a szülõknek
és a gyerekeknek is, hogy népszerû lett. A gyerekeinknek
negyven százaléka veszélyeztetett, tehát ez a gyerekréteg
mindenképp igényli a pszichológus-foglalkozást. Azon túl van
körülbelül száz olyan tanulónk, akinek tanulási gondjai
vannak, õk úgyszintén igénylik a pszichológus segítségét.
Elmondhatjuk, hogy mind a háromszáznegyven gyerekünknek
szüksége van pszichológusra.
R.: - Mind a háromszáznegyven gyerek jár is a
pszichológushoz?
Banyekné Fitzer Erzsébet, a Pályi Bocskai István
Általános Iskola igazgatója: - A tanítási órákon, tehát ez
beépítve az órarendbe, van szociális készségfejlesztés, ami
az alsó tagozatban folyik heti rendszerességgel. Aztán vannak
olyan foglalkozásai, ami még csatlakozó órában, de nagy
gyerekcsoportokat érint, vannak kiscsoportos foglalkozásai és
vannak egyéni fejlesztõ foglalkozásai is.
Konta Ildikó iskolapszichológus: - Bemutatkozom az
osztályokban, bemutatkozom a szülõknek és elmondom, hogy mivel
foglalkozom. Így errõl legalább van egy képük. Amikor meg
egyéni és csoportos foglalkozáson kölcsönösen megismerjük
egymást, és általában szeretik, még akkor is, hogyha a
tanulási készségeket fejlesztem, ugye, az egy kicsit szárazabb
része a dolognak, de hát, azért a figyelem,
emlékezetgyakorlatok, ha azt játékosan csináljuk, azt is
elfogadják.
R.: - A szülõkkel nehezebb volt a dolgod?
Konta Ildikó iskolapszichológus: - Tulajdonképpen nem. Akik
felkerestek, azokkal nem, mert azért kerestek föl, mert valamit
szerettek volna megismerni, valamit szerettek volna velem
megbeszélni vagy segítséget kérni. Akkor volt gond, hogyha
mondjuk ilyen szocializációs problémával rendelkezõ gyerek,
tehát nem akart, nemcsak nem tudott, hanem nem is akart
beilleszkedni, egy dac volt benne a felnõttekkel szemben, és
emiatt sok összeütközésbe került osztálytársaival is már a
végén, mert zavarta õket a tanulásban. Meg a felnõtt
világgal, tanárokkal, más munkatársakkal, és hát, ha ilyen
esetekben kell a szülõt is behívni, ugye, ez mindig egy kicsit
kínosabb. De ha partnerek ebben, akkor közös megoldást
próbálunk keresni a gyerekeknek. Én úgy érzem, a gyerek az
mindig tünethordozó, tünethordozója a felnõtt világnak,
tünethordozója a lakókörnyezetének, és tünethordozója a
saját családjának. Nem könnyû gyereknek lenni. Nem is a
személynek, hanem magának a pszichológia, a lélekkultúrának
szerettem volna megnyerni a gyerekeket, és a felsõ tagozatosok
között meghirdettem a pszichokozmetika címû csoportot.
Kiírtam a tematikáját, lélekápolás, testápolás,
arcápolás, ezek voltak. Lényeg az, hogy sikerült megértetni a
gyerekekkel, ezek ilyen tíz foglalkozásból álló
összejövetelek voltak, hogy ahhoz, hogy a külsõnket ápoljuk,
hát a külsõt is tisztává, széppé kell tenni. De mindez csak
akkor megy jobban, hogyha a lelkünk tiszta. És hogy mi az a
lélek? Hát, ugye ebben van a jóság, a szeretet, az irigység,
a rivalizálás, a tudás, a szelídség, a gátlás, a stressz,
és ezeket mind megbeszéltük, és mindig hogy melyik hogy
jelenik meg a mimikában, a testben, milyen arckifejezés a
gonoszság, az irigység, és ezeket eljátszottuk, és akkor a
végén tényleg ami a csali volt ebben a címben, hogy a
kozmetikához is eljutottunk, de mire eljutottunk odáig, az
szinte másodlagossá vált az önismeret mellett, és nagyon
szerették a gyerekek ezeket a foglalkozásokat. Érdekes a
gyerekek viszonyulása a pszichológiához, mert vagy éppen a
személyemhez is. Nem mindig tudják, hogy hogyan értékeljék
azt, amikor õket komolyan veszik, mert megszokták, hogy van,
amikor azt mondják, hogy hát, mert kiabálás, rájuk szólás,
inkább ezeket szokják meg a felnõttektõl, mint azt, hogy
partnerként tekintsék õket. Valamikor én azt tanultam, hogy a
betegben tisztelni az embert, és ezt ezen a területen átvittem
a gyerekekhez, a gyerekben is tisztelni az embert. Nagyon
fontosnak tartom. Néha ettõl meglepõdnek, de nagyon sok gyerek
ezért kötõdik, mert érzi, hogy partner, érzi, hogy fontos.
Tapasztalták a titoktartásomat, így aztán a kamaszkor minden
problémájával, a szerelemmel kapcsolatos kíváncsiságtól
egész a csalódásig megkeresnek, és én ezt nagy
megtiszteltetésnek tartom.
  
R.: - Mit szoktatok Ildikó nénivel csinálni?
- Hát, szoktunk beszélni lányokról meg azért vannak
olyanok, hogy mondjuk, hát, hogy a kamaszok, hogyha mondjuk ilyet
éreznek vagy bármilyet, és akkor akkor mit kell csinálni. És
akkor azt meg szoktuk beszélni minden.
R.: - Milyet szoktál te érezni, mint kamasz?
- Hát, a kamaszok legtöbbször az ilyen kiskamaszok azok
inkább a menõséggel törõdnek, nem a lányokkal, úgyhogy
hát...
R.: - Az mit jelent, hogy "menõség"?
- Hát, hogy vagányak vagyunk, teljesen furán beszélünk,
csak ilyen hõsködve, ilyen menõn, vagányan.
R.: - És akkor erre mit mondott az Ildikó néni, hogy ez jó?
- Hát, hogyha a lányoknak így udvarolni akarunk, akkor
lehet.
R.: - És akartok udvarolni a lányoknak?
- Hát, mostanában nem.
R.: - Miért?
- Hát, mert mostanában inkább megharcolnak a lányokért,
mert hogyha mondjuk egy fiú meglátja, hogyha az egyik, mondjuk
van egy barátnõje, és egy másik fiú elkezd neki udvarolni,
akkor biztos nem hagyja annyiban, úgyhogy mindig valami
kakaskodás elõ szokott jönni.
R.: - Harcolni kell a lányokért?
- A lánynak a barátja az nem nagyon tûr minket, akkor
biztos, mert vagy õ kezdi el vagy mi.
R.: - És ezt megbeszélitek Ildikó nénivel az órán?
- Nem mind, de azért szoktunk róla beszélni.
R.: - Mond valami tanácsot nektek, szokott nektek segíteni?
- Igen, sokszor.
R.: - És miket mond?
- Mondjuk, hogy legtöbbször kerüljük a rosszalkodást, mert
akkor az a mi kárunkra megy úgy is.
R.: - És mi számít rosszalkodásnak?
- Ha egymásnak dobálunk valamit, másiknak baja esik, azért
a tanító néni sem hagyja annyiban.
Banyekné Fitzer Erzsébet, a Pályi Bocskai István
Általános Iskola igazgatója: - A pszichológusnak el lehet
mondani mindazokat, amit nem biztos, hogy megoszt a gyerek a
tanítójával vagy az osztályfõnökével, még a szülõjével
sem. Tehát ez egy olyan bizalmas kapcsolat, ami két ember
között van, hogy én úgy gondolom, hogy ez eleve biztosítja
azt, hogy egy pszichológus kedvelt legyen egy intézményben. Egy
pszichológus olyan, mint hogyha nem a felnõttek oldalán állna,
hanem a gyerek oldalán, és ezt a gyerek én szerintem érzi és
tudja.
R.: - Lehet-e felfedezni valamiféle fejlõdést a gyerekek
pszichés állapotában? Ez mérhetõ-e valamilyen módon?
Banyekné Fitzer Erzsébet, a Pályi Bocskai István
Általános Iskola igazgatója: - A szociális készségüknél
mérés történt. Aztán mérések vannak osztályfõnöki
órán, a pszichológus állítja össze ezeket a mérõanyagokat,
és egyértelmûen megfigyelhetõ, hogy van elõrelépés. De hát
ez mondjuk nem olyan, mint egy tantárgyi tudás, de van eredmény
és van fejlõdés.
R.: - Változtat-e valamit a pedagógusok szemléletén az,
hogy ebben az iskolában pszichológus mûködik?
Banyekné Fitzer Erzsébet, a Pályi Bocskai István
Általános Iskola igazgatója: - Én azt hiszem, hogy most már
nekünk annyira természetes, hogy van, de folyamatosan
változtat. Más szemléletet sugall a pedagógusoknak, tehát nem
azt, amit megtanultunk öt éve, tíz éve, húsz éve a fõiskolákon,
egyetemeken. Egy olyan gyerekcentrikus szemléletet sugall a
kollegák felé, aminek van eredménye. Tehát valahol mi is
változunk menet közben ennek hatására. Mióta pszichológusa
van az iskolának, azóta tartunk regionális szakmai napokat,
minden évben egyet, meghívjuk ezekre a szakmai napokra a régió
pedagógusait. Próbálunk mindig olyan témákat
összeállítani, amirõl úgy gondoljuk, hogy szüksége van a
pedagógusoknak, a lélektanhoz köze van, tehát a
pszichológiához. Mindig találunk olyan témákat, amirõl úgy
gondoljuk, hogy beszélnünk kellene, hogy egy kicsit tágítania
kellene mindenkinek ezzel kapcsolatban az ismereteit. Most ebben
az évben például a tanulás tanítása egyértelmûen kiderült
negatívumként velünk kapcsolatban, hogy nem igazán tanítjuk
meg a gyerekeket tanulni. Na most, ez lesz az elsõ lépése, hogy
jön elõadó és beszél nekünk errõl. Tehát én azt
szeretném, hogy ez majd mûködjön az iskolában, mert szerintem
nem tanítottak meg bennünket, hogy hogyan adjuk át ezt a dolgot
a gyerekeknek, és valamilyen formában az elsõ hetet augusztus
végén arra szánjuk, nem fogunk tanítani, hanem ilyen jellegû
ismereteket adunk át a gyerekeknek. Nem hiszem, hogy
elvesztegetett idõ lesz, hogy mi a tanításból öt napot
elveszünk, és kidolgozunk erre egy speciális programot, mert ha
az általános iskola nem alapoz itt a gyereknél, akkor nem fog
tudni középiskolában sem. Azért is jó, hogy egy iskolának
pszichológusa van, nem kell gyereket küldeni a nevelési
tanácsadóhoz. Na most, a nevelési tanácsadó pénzbe kerül.
Most a pszichológus mindezeket a feladatokat fölvállalja, a
nevelési tanácsadóba egyáltalán nem küldünk gyerekeket.
Képességvizsgálóba is csak akkor jut el gyerek, hogyha a
pszichológus elvégezte az elõzetes szûréseket,
vizsgálatokat, és õ is úgy értékelte, hogy szükség van
arra, hogy a képességvizsgáló megnézze, és rátegye a
pecsétet, mert ugye, erre nincs jogosítványa. A szülõnek idõbe
és pénzbe kerül, hogy a gyerekeket elvigye, hogyha mondjuk
fejlesztést írnak elõ, hetente kétszer-háromszor elvinni
mondjuk Budaörsre. Hát, szóval egyszerûen kivitelezhetetlen
dolog. És ezt mind megkapja helyben, és nem kerül neki semmibe.
Én azt mondtam a kollegáimnak, hogy mivel arra nem
számíthatunk, hogy a gyerekek változnak, egyre több olyan
gyerekünk van, aki nem fér be a skatulyába, és a legegyszerûbb,
hogyha erre a másságra mi fölkészülünk. Meg kell tanulnunk
nekünk pedagógusoknak, hogy hogyan kell a
részképesség-gyengeségeket fejleszteni, mert nem biztos, hogy
lesz fejlesztõ pedagógusunk. Igenis, tudnunk kell valamit
kezdeni bizonyos szinten a diszlexiával, diszgrafiával,
diszkalkuliával. Nekünk helyben kell valamiképpen megbirkózni.
Általában a pedagógusok nem tudnak mit kezdeni az átlagostól
eltérõvel, mert nem tanították õket meg erre, és ezért
lenne nagy szükség minden iskolában, hogy legyen pszichológus,
hogy legyen fejlesztõ pedagógus, hogy valahol ezt a másságot
el tudja rendezni.
R.: - Honnan van pénze erre az iskolának?
Banyekné Fitzer Erzsébet, a Pályi Bocskai István
Általános Iskola igazgatója: - Ha a fenntartóval jó az
intézménynek a kapcsolata vagy az intézmény vezetõjének,
mert ugye, õ tartja a kapcsolatot, akkor ez elérhetõ. Amikor
én ezt a státust kértem, hozzájárult. Akkor is meg tudtuk a
pszichológust tartani, amikor úgynevezett csõdeljárás folyt a
településen, akkor is meg tudtuk védeni a pszichológus
státusunkat.
Konta Ildikó iskolapszichológus: - Egyre többen
jelentkeznének iskolapszichológusnak, mert csodálatos terület,
nagyon nagy alkotási lehetõséget ad a nagy felelõsség
mellett, hogyha lenne ennek presztízse, és hogyha lenne
kimenete. De csodálkozom azon, hogy nagyon kevés helyen alkalmaz
az önkormányzat pszichológusokat, holott egy iskolában lévõ
segítõ csoport, pszichológus, logopédus, fejlesztõ pedagógus
annak a lakóhelynek a jövõjét alapozza meg azzal, hogyha a
gyerekeket sikeresebbé tudja tenni, ha a kudarcoktól meg tudja
óvni, ha reális pályaválasztásra épít. Hogyha az
életvezetési tanácsadással értékeket ad nekik, a negatív
értékekkel szemben, alternatívákat nyújtana. Tehát ezzel
gyakorlatilag egy egész település is fejlõdne, hiszen a
pszichológia egy iskolán belül nem a fogyatékosságok
karbantartása miatt van, hanem az egész személyiség önépítõ,
saját magát támogató készletét segítené elõhozni, és
ehhez adna ötleteket, hogy ki hogyan tud önmagán segíteni.
Tehát tulajdonképpen itt a segítésen van az elsõdlegesség,
és hát, örülnék neki, hogyha egy iskolában vagy egy faluban
nem gyógyítani kellene, hanem a gyógyítást meg lehetne elõzni
azzal, hogyha úgy mindenki egy kis önismeretre szert tenne.
Önismeret által a környezete és a világ megismerését is
másként látná. Nem elég az, hogyha mi, akik tapasztaljuk és
tudjuk, hirdetjük, hogy nagyon fontos, nem elég az, ha kutatási
programokkal, mint ami itt ebben az iskolában folyik, ez a
szociális készségfejlesztõ zeneterápiás keretben, hogy errõl
majd könyv jelenik meg, és a pedagógusok is tudják, ha a
saját félelmeiket vagy elõítéleteiket a pszichológiával,
mint szakmával szemben levetik, hogy az fontos és jó dolog. Itt
az kellene, hogy akik alkalmazzák, akik a státusokat
létrehozzák, azok ismerjék föl, hogy igazán nemcsak a
csatornázással és a járdával tesznek jót egy településen,
egy kerületben, egy faluban, hanem hogyha annak a településnek
a lelki egészségét is megteremtik. Ez egy nagy ajándék lenne
azon emberek részérõl, szinte egy ilyen teremtõi adomány
lenne, ha ezt felismernék.
B.: - A mûsort Mohácsi Edit és Sándor Kata készítette, a
felelõs szerkesztõ Horváth Ida.
|