- BabaNet
#baba#anya
Babanet - Vendég a Háznál  02.05.27
   Mûsorarchiv
   Mûsortörténelem
   Stáblista

Vendég a háznál
2002. május. 27.
Kossuth rádió, 13.05

R.: - Hányan vagytok testvérek?

- Négyen. Flóri, Ági és anyu meg apu.

R.: - Anyu meg apu a testvéred?

- Nem. Az az anyukám és az apukám.

R.: - Hány éves vagy?

- Nem tudom.

R.: - Egy szobában alszotok a testvéreitekkel?

- Én anyáéknál alszok, mert ki szeretném próbálni az új ágyat.

R.: - Hol jobb aludni, anyáékkal vagy a testvéreiddel?

- Anyáékkal.

R.: - Miért?

- Mert én szeretem.

R.: - Azt mondta a Flóri, hogy azért alszol anyáékkal, mert félsz.

- Igen.

R.: - Mitõl félsz?

- Az, hogy bejönnek az ajtón a boszorkányok.

R.: - És hogyha anyáékkal alszol, akkor is félsz?

- Nem.

R.: - Miért nem félsz akkor?

- Mert apa meg anya adnak takarót.

R.: - És a boszorkánytól félni kell?

- Igen, mert hogyha elvisznek oda.

R.: - Hova?

- A boszorkánycsaládhoz.

R.: - És mi történik ott a boszorkánycsaládnál, ha téged elvisznek oda?

- Akkor én is boszorkány leszek, akkor én is bemegyek és ellopom anyát meg apát. Apa mindig megy cigizni, és mikor jön be, akkor bezárja az ajtót.

R.: - Miért zárja be?

- Mert bejönnek.

R.: - Más is fél a boszorkányoktól a családban vagy csak te?

- Igen, csak én. De nem léteznek boszorkányok, csak mesében.

R.: - Hát akkor miért félsz tõlük, ha csak a mesében léteznek?

- Amikor anya elment reggel a boltba és addig meg Flóri velem volt és nem féltem reggel. Reggel mindig nem félek, csak este. Félek, hogy elvisznek.

R.: - És te szerinted meddig fogsz tõlük félni?

- Amíg én nem megyek iskolába.

- Fannika kicsike, négyéves, Flóra meg olyan közepes méretû és hétéves lesz.

R.: - És jó a legnagyobbnak lenni?

- Igen, mert én parancsolgatok nekik, meg én mondom nekik azt, ne csinálják.

R.: - Szót fogadnak neked a húgaid?

- Néha.

R.: - Nem mindig?

- Nem mindig.

R.: - És akkor mit csinálsz?

- Hát, inkább árulkodni szoktam, hogy megmondom nekik, hogy megmondalak, és akkor Fannika néha elkezd sírni, hisztizik egy kicsit, de nem baj.

R.: - Együtt laktok mind a hárman?

- Nem. Én vagyok tesómmal Flórival, anyukámék a Fannival.

R.: - És miért anyuékkal lakik Fanni?

- Azért, mert nem szereti, hogy, mert féltik, hogy én alszok belül, õ meg kívül alszik vagy középen, akkor Flóri sír, hogy õ kívül alszik.

R.: - Aludtatok egyszerre hárman egy ágyban, és nem tudtatok megegyezni, hogy ki hol aludjon?

- Igen, nem tudtunk megegyezni, mert Fannika rúgkapált, hogy Flóri meg azt mondta, hogy õ elmegy. Utána meg Fannika ment anyuékhoz.

R.: - Ez mióta van így?

- Már egy hónapja.

R.: - És miért nincs külön ágyatok?

- Mert fél Flóra, hogy jönnek a szellemek, aztán akkor elviszik. Mindig odabújik hozzám.

R.: - És te is félsz?

- Nem, nem.

R.: - Régebben se féltél?

- Egy kicsit féltem.

R.: - És mióta nem félsz?

- Úgy három hete.

R.: - Akkor jó volt, hogy a Flóra melléd bújt, mert akkor te se féltél?

- Igen, akkor jó volt.

R.: - És te mitõl féltél?

- Volt egy olyan film, ami, hogy leszúrták az embert, és akkor én is attól féltem, hogy engem is így leszúrnak.

R.: - És anyának elmesélted, hogy ettõl félsz?

- Igen, elmeséltem.

R.: - És õ mit mondott erre?

- Hát, hogy hülyeség az egész.

R.: - De ennek ellenére te tovább féltél.

- Igen, egy kicsit.

R.: - És hogy lehet az embernek az ilyen félelmeitõl megszabadulni?

- Nem tudom.

R.: - Neked hogy sikerült, mert most már nem félsz, azt mondtad?

- Igen, azt mondom, hogy Flóri odajött, és most már nem félek, de anélkül is nem félek, anélkül se félek, hogy ott van mellettem.

R.: - És már ha külön ágyban aludnál, akkor se félnél?

- Nem.

R.: - Mennyi ideig tartott ez a félelem nálad?

- Hú, nem tudom, két hónapja, nem tudom pontosan.

R.: - Elõtte már nem féltél semmitõl sem? Csak azóta félsz, mióta ezt a filmet láttad?

- Igen, azóta félek.

- Ez eléggé olyan furcsa dolog, de hogyha mondjuk jön egy jó tündér, és mondaná, hogy van-e kívánságom, akkor azt kívánnám, hogy lenne egy ilyen medálom, ami bármilyen kívánságomat teljesítené. És ezt szoktam álmodni, és csak sokszor ebbe beleélem magam, aztán rájövök, hogy a világ nem ilyen, nincsenek varázslatok, de azért, de azért amikor például a Harry Pottert olvasom, akkor azért úgy érzem, hogy egy kis varázslat azért mégis létezik az életben. Talán még az is varázslatos, hogy boldog lesz az életem, tehát hogy úgy lesz boldog, hogy semmilyen probléma nem merül fel vagy ilyen dolgok.

R.: - A te életedben mi a kis varázslat?

- Az, hogy családom van meg szüleim vannak, testvérem. Én is boldog vagyok, igen. Meg hát vannak szüleim, van, akinek már nincsenek, és nagyon örülök, hogy itt vannak nekem.

R.: - És mit kívánnál a medálodtól?

- Hát, mindent.

R.: - Például?

- Például azt, hogy van egy jó nagy házam, és akkor hogy a szüleim õk boldogok lesznek, és minden kívánságuk teljesül.

R.: - A szüleid nem boldogok?

- Nem tudom eldönteni, nem tudom, errõl fogalmam sincs.

R.: - De azt kívánnál a medálodtól, hogy boldogok legyenek.

- Igen, ez is úgy a jövõre nézve, hogy majd legyenek boldogok, tehát hogy persze, hogy sokáig, örökké éljenek, igen, ez is nagyon fontos, és hogy egészségesek legyenek.

R.: - Úgy érzem a kívánságaidból, a vágyaidból, hogy mindent a jövõre teszel, hogy a jövõben minden szép, jó és boldog legyen. Most valami nem jó, nem szép, nem boldog?

- Boldog igen, jó most így az életem, de tehát hogy talán majd megpróbálok a jövõben könnyíteni ezeken az iskolai dolgokon, ezen a rengeteg tanuláson.

R.: - Te most úgy érzed, hogy mégiscsak kevesebbet kéne foglalkoznod az iskolával?

- Nem tudom, csak úgy könnyíteni, hogy mit tudom én, hát ezt nem is tudom eldönteni, szóval valahogy könnyíteni kéne, de nem ilyen formában, hogy ugye, az iskolából egy kicsit elmaradok.

R.: - Te ezt hogyan látod? Hogyan tudnád megtenni?

- Nem tudom, erre keresem a módot, de hát még idáig nem tudtam megtalálni.

R.: - Az elõbb utaltál rá, hogy a szüleid, a világ boldogabb legyen. Most mi nem boldog a világban? Mi az, ami nem jó, amit megváltoztatnál?

- Azt a sok gonoszságot, hogy mindenki rabol, meg volt ez az eset a World Trade Centerrel, hát az nagyon szörnyû. Ez ilyen, nem tudom, hogy elmondhatom-e, de a testvéremnek meghalt az osztálytársa meg meghalt az apukája is, ez rettentõen szörnyû. És nem szeretem azt a lányt, de nagyon sajnálom most már így.

R.: - Mire szoktál ilyenkor gondolni, mi jut eszedbe?

- Hogy milyen lehet, mert én a mennyországba szeretnék jutni, azt akarom, hogy az létezzen, azt annyira nem hiszem el, hogy van a pokol, de hát azért úgy biztos van egy olyan hely, ahol a rosszakat megbüntetik meg minden. A túlvilágtól félek, hogy milyen lesz, mert a nagymamámnak volt tizenkilenc éves korában olyan, hogy már azt mondták az orvosok, olyan beteg volt, hogy már csak a csoda segíthet, azt mondták. És megmenekült a nagymamám, és most is él még, és azt mondta, hogy õ úgy érezte, hogy lebegett. Ezt megkérdeztem tõle egyszer, és azt mondta, hogy lebegett. És attól félek, hogy csak lebegek egy helyben, az unalmas. Mondjuk úgy végül is az jó benne, hogy követhetem azokat, úgy nem jó, hogy csak úgy egy helyben áll, és akkor az idõk végezetéig, az nagyon rossz lehet.

R.: - Mióta vannak benned ezek a halállal kapcsolatos gondolatok?

- Nem nagyon tudom ezt úgy meghatározni, talán kiskoromtól.

R.: - Miket látsz ilyenkor magad elõtt?

- Hát, azt, hogy lebegek. Nem tudom, mintha úgy szellem lennék.

R.: - Kivel szoktad megosztani ezeket a gondolataidat?

- Az iskolában is felmerült irodalomórán ez a téma, hogy milyen, tehát hogy, mit tudom én, mi van az életen túl, és akkor is elmondtam azt, hogy mi van vajon a halál után.

R.: - És te mit gondolsz, mi van a halál után?

- Ezt igazából nem lehet tudni, szerintem nem lehet tudni. Csak azok tudják, akik ilyen mesterséges, már voltak így, de remélem, hogy a mennyország létezik. Olyan félelmeim vannak, hogy én nem látok magam elõtt ilyen dolgokat, csak olyanokat, hogy elrabolnak vagy hogy mi van, hogyha egyszer azt csinálják, hogy jönnek ilyen emberrablók és akkor elrabolnak. Olyankor halálra tudnék rémülni, hogyha mondjuk ilyen dolog történne velem.

R.: - Anyukádnak meséltél ezekrõl a gondolatokról?

- Nem.

R.: - Senkivel nem szoktad ezt megbeszélni?

- Nem tudom, nem nagyon tudom. Csak nagyon félek, de az osztálytársaimmal meg szoktam néha beszélni, hogy õk vajon mit gondolnak errõl.

R.: - Õk is félnek?

- Igen, õk is félnek nagyon a haláltól, de hát mondjuk ilyen fiatal korban ez szerintem normális.

R.: - Mire juttok?

- Mindenki elmondja, hogy szerinte mi van a halál után, és ezen elgondolkozunk.

R.: - Mi az, amire a legjobban vágysz az életedben?

- Hogy ne haljak meg, mert az olyan szomorú. Mondjuk, azt akarom, hogy mindig fiatal legyek, és sohase haljak meg.

R.: - Miért jó az, hogyha az ember örökre fiatal marad?

- Azért, mert akkor mindig lehet játszani meg tanulni.

R.: - Miért, te hogyan látod az idõsebbeket, az öregeket? Miért rossz nekik, miért más nekik?

- Azért, mert nekik ráncos az arcuk, és nem olyan szépek.

R.: - Az miért rossz?

- Azért, mert akkor az fáj, hogyha meghalsz, meg hogyha valami betegséged van öreg korban, az is fáj.

R.: - Neked már halt meg valakid?

- Igen, meghalt a dédpapám. Hát még fiatal volt, és nem tudom, mi történt vele, de azt tudom, hogy meghalt. Már csak a csontjai látszanak.

R.: - Valójában mitõl félsz?

- Hát attól, hogy fiatal koromban meghalok, és attól is, hogy meghalok, mert én örökre fiatal akarok lenni.

R.: - Tudsz olyanról, aki örökre fiatal maradt?

- Igen. Abban a mesében, aminek a királynak az egyik szeme sír, a másik meg nevet.

R.: - Mi van abban a mesében?

- Az, hogy volt három királyfi, és azoknak el kellett hozni az apukájuknak az élet és a halál vizét. Elhozták a halál és a fiatalság vizét, és megitta a király a fiatalság vizét, és fiatalabb lett.

R.: - Ez a mesében van. A valóságban ez lehetséges?

- Szerintem nem. Nem, de egyszer voltam a templomban, és a pap azt mondta, hogy volt egy gazdag ember meg egy szegény ember, és annak a szegény embernek mindig volt sebe, és a kutyák nyaldosták, és a szegény ember került a mennybe, és a gazdag ember meg a pokolba.

R.: - Mikor szoktak eszedbe jutni a halállal kapcsolatos félelmeid?

- Amikor anyuka azt meséli mondjuk, hogy egy királyfi meghalt, aki már öreg volt, vagy levágták a nyakát a királyfinak.

R.: - Anyát ilyenkor miért nem faggatod ki, miért nem kéred, hogy nyugtasson meg, hogy addig meséljen, meséljen, amíg te megnyugszol?

- Én nem szeretem azt hallgatni, hogy valaki meghal.

R.: - Akkor miért nem szólsz anyának, hogy ne meséljen ilyeneket?

- Mert van olyan mese, aminek szeretem a címét, meg az eleje jó meg a vége jó, csak a közepe nem jó.

R.: - Ki az, aki segíthetne?

- Hát mondjuk anyu, hogyha rosszat álmodok, akkor behívom, meg anyu egy kicsit ott marad.

R.: - Mindig meg lehet ilyenkor vele beszélni ezeket a dolgokat?

- Nem mindig, amikor mesél, akkor azt mondja, hogy hagyjál békén, mert most mesélek.

R.: - És akkor meséli mondjuk ezt a rossz halálos mesét?

- Igen.

R.: - Akkor miért nem mész ki?

- Mert minden este szoktam hallgatni a mesét meg a vetítést, és az nagyon jó, hogyha mesél anyu.

R.: - Ha anya nem mindig tud megvigasztalni, ki az, aki segíteni tudna neked?

- Hát, újra elalszok és akkor nem fogok már rosszat álmodni szerintem.

R.: - Mi kéne ahhoz, hogy ne féljél?

- Mondjuk egy nyugtató gyógyszer.

R.: - Gyereknek nyugtató gyógyszer?

- Igen.

R.: - Én ahogy rád nézek, én nagyon nyugodt kisfiúnak látlak, nem hiszem, hogy neked gyógyszer kéne. Miért jutott ez eszedbe?

- Azért, mert akkor megnyugodok.

R.: - Nálatok ki szed nyugtatót?

- Senki.

R.: - Miért van gyógyszerre szükség? Nem lehet papával, anyával vagy nagymamával megbeszélni, ami benned van?

- Én mindig megbeszélem, csak amikor mesél anyu, akkor mindig azt mondja, hogy hagyjál békén, mert mesélek.

R.: - És ez miért rossz?

- Azért, mert akkor rám jön a félelem mindig, amikor fogat mosok, és felnyúl az egyik polcra, és levesz valamit, akkor mindig azt hiszem, hogy megver, mert már olyan sokszor megvert.

R.: - Ha anya nem tud megvigasztalni, miért nem mész oda apához?

- Azért, mert apuka vegyészmérnök, és hatkor felkel.

R.: - Na de este, amikor anya mesél, biztos ott van, nem?

- Ott van, csak nézi a tévét, azokat a halálos filmeket.

R.: - És nagyival lehet beszélni?

- Igen, hogyha sokszor szólok neki, hogy nagyi, nagyi, akkor lehet.

R.: - Nagyi veletek lakik?

- Nem, egy másik lakásban lakik.

R.: - Amikor találkoztok, el szoktad mondani, hogy neked milyen félelmeid vannak?

- Nem, csak anyu mondja, hogy mondjuk akkor a Dávidka éjjel rosszat álmodott, és behívott, mert félt.

R.: - Szerinted jó ötlet az, hogyha legközelebb találkozol a nagymamával, akkor amikor csak ketten vagytok, elmondod neki, hogy mitõl félsz?

- Nem hinném, mert a nagypapa ott van, és neki nem szeretném elmondani, csak a nagymamának.

R.: - Hát találj valami alkalmat arra, hogy a nagymamát félrevond és csak neki mondjad el!

- Mondjuk van, amikor ott alszok a nagymamánál, és akkor lehet, hogy elmegy a papa vásárolni, és akkor meg szoktam beszélni vele.

R.: - Van még valaki, akivel meg tudnád ezt beszélni?

- Hát, nem nagyon.

R.: - És te hogy érzed, mennyire rossz ez? Igazából nem is olyan rossz, vagy mégiscsak rossz?

- Szerintem nagyon-nagyon rossz.

R.: - Mit gondolsz, mitõl fog elmúlni vagy megváltozni ez a félelem benned?

- Hogyha már öreg leszek, mert akkor igaziból megtörténik. 

R.: - Mi játszódhat le ennek a kisfiúnak a lelkében?

-Dr. Varró Gábor pszichiáter: Nagyon nagy bizonytalanság van benne a körülötte élõ emberek által nyújtott biztonságérzettel kapcsolatban. A legtöbb kérdésre adandó válaszából az tûnik ki, hogy nem kap olyan támaszt, nem kap olyan biztonságot a környezetébõl, ami átsegíthetné akár ezen a halálproblémán, akár valószínûleg nagyon sok egyéb, számára szorongást okozó problémán. Úgy tûnik, hogy a dédpapa halálát õ egyáltalán nem dolgozta föl.

R.: - És csak rakódott-rakódott-rakódott rá a többi rossz élmény?

Dr. Varró Gábor pszichiáter: - Igen. Én azt gondolom, hogy nem is rakódott erre, hanem ez már maga a rárakódás. Tehát a dédpapa halálának a feldolgozatlansága az csak egy része az õ problematikájának, aminek az a lényege, hogy nagyon sok mindent nem tud feldolgozni. Tehát azokat, amit õ a mesébõl megkap, azt a szülõktõl való magyarázattal és a rájuk való érzelmi támaszkodással kellene kiegészítenie, amit viszont nem kap meg. Nem kap meg az édesanyjától, nem kap meg valószínûleg a papától sem, mert õ kevesebbet van otthon, sokszor tévét néz, amikor arra lenne szükség, hogy beszélgessen a kisfiával. A nagymama talán alkalmas lenne arra, hogy egy csomó mindent feldolgozzon a gyerekkel, de ott is van egy akadályozó tényezõ, nem tudjuk miért, a nagypapa. Na most, visszatérnék a mamára, mert hogy azt gondoljuk, hogy azért a legtöbb családban még mindig a mama az, aki a legfontosabb, és a pszichológiai fejlõdésünkben is a legkorábbi kezdetektõl az anya a legfontosabb számunkra. Kétszer említi a riportban a gyerek azt a kifejezést, hogy hagyjál békén, mert most mesélek. Na most, borzasztó tancélos lehet ez a mondat, hiszen tulajdonképpen a mama evvel a mondattal azt fejezi ki, hogy pontosan azt a lényeget nem teszi meg, amit õ úgy lát vagy úgy érez, hogy megteszi, hiszen amikor mesélünk, akkor nem azért mesélünk, hogy ezt kipipálhassuk, hogy valami feladatot teljesítsünk. Ez a mondat pontosan erre utal, hogy a mama így fogja föl ezt az egész szituációt, és amikor a gyerek belekérdez, ahelyett, hogy próbálná magyarázni ezt a helyzetet, próbálna segíteni neki, érzelmileg egy kapcsolatot kialakítani a konkrét szituációban a gyerekkel, ez nem történik meg. Hiszen a gyerek pontosan ezt mondja, hogy nem mindig. Ez a nem mindig ebben az esetben valószínûleg azt fejezi ki, hogy soha. Konkrét adatok is vannak arra, hogy itt ebben a családban nem minden úgy mûködik, ahogy ez optimális lenne a gyereknevelés szempontjából. Itt tünetként fogható fel a halálfélelem, tünetként fogható föl az, hogy valószínûleg sok egyéb problémát sem beszélnek meg a gyerekkel. Sok minden nem mûködik a mindennapokban. A gyógyszer említése, az agresszió említése a gyerek részérõl. Nyíltan kimondja ezt a gyerek, ezek nyíltan zajlanak a családban. A gyerek ezeket sem tudja feldolgozni. Nemcsak a halált nem tudja feldolgozni, hanem nem tudja feldolgozni azt sem, hogy miközben õneki érzelmileg van egy szükséglete, ezek helyett valami egészen mást kap. Na most, említi még a kisfiú azokat a halálos filmeket, amit õ így nevez, amit a szülõk néznek a tévében. Ez egy nagyon gyakori probléma, hogy felvetõdik, hogy valójában hát attól problémás-e egy helyzet, egy gyerek, egy érzelmi kapcsolat, hogy a gyerek sokszor néz tévét, és hogy a tévében sajnos, sok tévében pontosan ilyen filmeket adnak. Na most, én azt gondolom, hogy ezek a filmek ezek megerõsítik csak ezeket a rossz irányokat. Nem arról van szó, hogy amiatt került volna olyan helyzetbe a kisfiú, mert hogy sok ilyen filmet néz az édesapja, az édesanyja vagy akár õ maga, hanem hogy mint ez egy kicsit kihangsúlyozza azt az érzelmi kapcsolat-hiányt, ami otthon a családban uralkodik, és ezt mintegy felerõsíti, mintegy továbbviszi az a külsõ körülmény, hogy õk milyen filmeket néznek otthon.

R.: - Na most, hogyha ez a kisfiú továbbra is ebben a helyzetben marad, márpedig nyilván ebben a helyzetben marad, akkor ez hova juthat el? Tehát ez egy nagyon-nagyon kóros állapotig eljuthat nála?

Dr. Varró Gábor pszichiáter: - Nem tudjuk pontosan megmondani, hogy milyen mértékû kóros állapotig juthat el. Valóban szakember segítségét igényelné a kisfiú. Na most, itt jegyzem meg azért, hogy sok rosszabb helyzetben lévõ családdal ellentétben itt azért mesélnek. Nagyon sok családban egyáltalán nem mesélnek a szülõk. Itt a kisfiú elmondja, hogy a mama mesél. Csakhogy borzasztóan fontos az, hogy arra is odafigyeljünk, hogy hogyan mesélünk. Ne pipáljuk ki a mesélést, ne egy tevékenységet lássunk a mesélésben, hanem egy érzelmi kapcsolatot. Ez egy kapcsolatteremtési forma. A gyerek nemcsak azt érzi meg, hogy most mesélnek neki, hogy leültek és ott ülnek az ágyam szélén, nemcsak azt érzi meg, hogy mi az, ami történik a mesében, hanem a gyerek azt is megérzi, hogy amikor õ ebbe a problematikába bele szeretne menni, belekérdezne, akkor hogyan reagál az a fél, aki ebben a helyzetben egyedüli segítõje lehetne, az egyedüli megoldást tudná szolgáltatni. Na most, én abban reménykedem, hogyha ez megtörténik, és még egy-két ilyen gesztus a gyerek érdekében megtörténik, akkor a szülõk azt is tudnák vállalni, hogy együtt elmennek a szakemberhez, mert ezekben az esetekben amellett, hogy a gyereknek szüksége van pszichoterápiás segítségre, amellett valószínûleg a családnak is szüksége van segítségre.

R.: - Az, hogy ez a kisfiú, nekem legalábbis úgy tûnt, mintha nem akarna fölnõni, tehát õ fél az öregedéstõl, õ fél attól, hogy nem lesz már fiatal. Ebben benne lehet az, hogy õ úgy látja, hogy a szülei esetleg nem egészen jól élnek? Vagy mi lehet emögött, hogy egyszerûen nem akar felnõni, miközben azért azt látjuk, hogy a gyerekek a játékaikban is egy csomó helyzetben felnõtteset játszanak, ez a kisfiú pedig folyamatosan arról beszél, hogy õ retteg attól, és hogy azután jön majd ugye a halál.

Dr. Varró Gábor pszichiáter: - Igen. Itt valóban én két dologra gondolnék. Egyrészt, amit Ön említett, hogy valamiféle félelem lehet ezzel kapcsolatban, hiszen õ olyan mintákat kap otthonról, amit valójában félig tudatosan, félig tudattalan formában nem akar követni. Tehát kifejezi ilyen módon azt, hogy õ ilyen formában nem akar felnõtt lenni, nem szeretne odáig eljutni, amennyiben õ ugyanilyen helyzetekbe kerülhet, mint felnõtt. A másik dolog evvel kapcsolatban az, hogy az öregség fogalma; itt két szót írtam föl magamnak, amit a kisfiú használt, a "ráncos" és a "beteg". Olyan szavak, amit egyáltalán nem lenne probléma kimondani egy családban. Az esetben viszont, hogyha ezek a szavak, illetve ez a problematika nincs feldolgozva, nincs megbeszélve, nincs megmagyarázva otthon, ez esetben negatívumként jelenik meg a gyerek fejében. Tehát ezek a jelek is arra utalnak, hogy valami nem úgy mûködik ebben a családban, ahogy kellene. Azt gondolom, hogy legfontosabb az az információ, az a mintakörnyezet, amit otthon õk a családjukban kapnak. Egy érzelmi biztonságot, meleg családi környezetet kapnak, mint mintát, abban az esetben mindenképpen pozitív jövõkép alakulhat ki bennük.

- A mûsort Mohácsi Edit, Sándor Kata, Uhrin Csaba és Horváth Ida készítette.

 

 

 


 

Szakértõink
  e-mail

 

X
EZT MÁR OLVASTAD?