Vendég a háznál
2002. május. 21.
Kossuth rádió, 13.05
Mv.: - Szokta mondani, anya, én úgy szeretnék iskolába menni,
vegyük majd meg a füzeteket, a tollakat az iskolatáskát?
Készül az iskolára, várja?
- Elõfordult, hogy ezt mondta, elõfordul, hogy mást mond.
Tehát én nem tudom azt, hogy ezt mennyire kell komolyan venni. Egy
6 éves úgy gondolom egy picit azt is gondolja, amit a környezete
sugall neki. Tehát hogyha én biztos lennék abban, hogy õ
szeptembertõl iskolába kerül akkor én bizony már olyan
játékokat játszanék vele. Akkor már olyan hangulatot
teremtenék, hogy az õ kis gondolatai ekörül forogjanak.
Mv.: - És az óvodáról mit szokott mondani, szokott
panaszkodni, hogy itt unatkozik, nem jó játszani, már tanulni
szeretne.
- Nem panaszkodik, mert hála a jó Istennek olyan csoportba jár
ami középsõ és nagycsoport is és szerintem fantasztikusan
foglalkoznak velük, mert játékosan nyitogatják az értelmüket.
Tehát éppen tegnap mesélte a fiam, hogy az ízlelés volt a téma
és olyan dolgokat ízleltek meg, különbözõ fûszereket, ami
nagyon fontos és ami egy iskolában már ezek a tapasztalati úton
történõ élményszerzések háttérbe szorulnak. Tehát én úgy
érzem, hogy az õ életkorának még ez a játékosság jobban
megfelel és az óvodában elõfordul, hogy unatkozik, lehet, hogy
elõfordul, sõt volt olyan, hogy valamilyen feladatot csináltak,
akkor õ még kért, még kért feladatot, de nem gondolom, hogy ha
egy évvel többet maradna óvodában, ez problémát okozna.
Mv.: - És a családjukban hogy oszlik meg a vélemény.
Például a férje mire gondol vagy mit szeretne?
- A férjemmel együtt csináltuk végig a nagyobbik gyereknek az
iskolakezdését, az iskolaválasztást és az eddigi éveket,
tehát az õ véleménye az, hogy a nagyobbik fiam példájából
okulva maradjon még egy évet a kicsi az óvodában. A nagyszülõk
még azt a régi szemléletet vallják, hogy az óvodában maradni
még egy évet, ha nem is szégyen, de mint hogyha a gyermek
értelmi képességeinek lenne a mutatója, tehát itt szerintem
ilyen életkori különbségek adódnak, de tulajdonképpen a
választást azt gondolom, hogy rám bízzák.
Mv.: - Hogyan fog dönteni, mitõl nyugszik meg, melyik döntéstõl?
- Nagyon nehéz kérdés, mert talán túlságosan látom az
iskolát és talán túlságosan jól ismerem az iskolai
elvárásokat és a döntés az még mindig a levegõben lóg és
még azt gondolom, hogy még mindig nem hoztam meg igazán ezt a
döntést.
Mv.: - De valójában azelõtt már arról beszélt, hogy azt
szeretné, hogyha még egy évet járna. Akkor miért nem tudja
elfogadni ezt a döntést? Van aki befolyásolja, esetleg a
nagyszülõknek a véleményétõl tart?
- Nem, semmiképpen nem tartok a nagyszülõk véleményétõl,
de például az óvónõk véleménye az, ami leginkább
elgondolkoztat, hiszen õk szakemberek ebben és nagyon sok gyerek
került már ki a kezük alól, tehát valahol az õ véleményük
az, ami leginkább elgondolkoztat. Ezenkívül pedig azért
motoszkál bennem az a gondolat is, hogy talán, hogy ha egy évvel
késõbb kerül elsõ osztályba és talán túl könnyen megy neki
akkor nem torkollik-e ez esetleg valamilyen fegyelmezetlenségbe,
tehát lehet, hogy unatkozik az órán és akkor.
Mv.: - De akkor majd feladatot adnak neki.
- Igen feladatot adnak neki, ha olyan ügyes a tanító néni és
differenciál és valóban mindenkit onnan kezd el fejleszteni, ahol
amilyen tudással õ megérkezik az iskolába. De azt
gondolom, hogy ehhez nagyon nagy szerencse kell, hogy ilyen helyre
kerüljünk. Nem irigylem a szülõtársaimat, akik hasonló
problémával küzdenek, mert állandóan döntéshelyzetekbe
kerülünk. Én úgy gondolom, és minden szülõt a jó szándék
vezérel és mégsem biztos, hogy jól fogunk dönteni.
Mv.: - Ti mindnyájan nagycsoportosok vagytok?
- Igen.
Mv.: - Mindenki megy iskolában idén?
- Igen. Csak pár gyerek nem.
Mv.: - De a többiek mennek.
- Igen, mennek.
Mv.: - És beiratkoztatok már?
- Igen.
Mv.: - Ki milyen osztályba fog járni?
- Én ének.
- Kézmûves.
- Számítógépesbe.
- Én is számítógépezni fogok.
- Én még fogok angolozni. Vagy angolozni, vagy németezni.
- Meg én fogok kézmûvesre járni.
Mv.: - Ez mit jelent, hogy kézmûves:
- Hát ott rajzolunk, festünk, hajtogatunk meg ilyeneket
csinálunk.
- Csináltunk agyagból ilyen szép dolgokat, szobrokat,
tálakat. Meg szíveket.
- Volt itt egy ilyen bácsi, aki meghallgatta, hogy hogy tudunk
énekelni és valaki 10 pontot, valaki csak 9 pontot.
Mv.: - És aki nem jól énekelt vagy nem úgy énekelt, ahogy a
bácsi gondolta azok mennek kézmûvesbe?
- Igen.
Mv.: - És te hová mész?
- Én a kézmûves osztályba megyek.
Mv.: - Melyiktek megy abba az osztályba, ahol majd táncolni meg
furulyázni tanultok.
- Én, én az ének-zeneibe.
Mv.: - Várjátok már az õszt?
- Igen.
- Én nagyon várom már.
Számítástechnika irányultságú az osztály. Ez azt jelenti,
hogy már elsõ osztályban megismerkednek a számítógép
kezeléssel. Természetesen játékos formában és felsõ tagozatig
ez odáig jut el, hogy az ügyes, tehetséges gyerekek már nemcsak
programfelhasználók, hanem programalkotókká is válhatnak. Én
úgy gondolom, az eddigi jelzések alapján, akik szeretnének ebbe
az osztályba jönni elsõsorban matematikai irányultságú
gyerekek, akik szeretnének ezzel a területtel foglalkozni.
Mv.: - A korai számítástechnikai oktatás nem zavarja meg õket
a tanulásban?
- Annyira játékos, mint amennyire játékos maga az elsõ
osztályos tanítás is. Ezt nem szabad elfelejteni, hogy ezek a
gyerekek óvodások szinte még, hiába eltelt három hónap az
óvoda befejezése óta. Kisgyerekek. Az elsõ félév játékos
tanulással történik. Ugyanúgy ez jelentkezik a
számítástechnikában. Játszanak. Szeretik csinálni, de azért
ismerkednek is már a géppel. Úgy gondolom, ez hasznos. Egy nagyon
komoly helyzetfelmérést végeztünk a szülõk, gyerekek és a
pedagógusok körében. Megpróbáltuk feltérképezni, hogy mik
azok a területek amik fontosak. A pedagógusok elsõsorban azt
próbáltuk feldolgozni, hogy mik azok a hosszútávú lehetõségek
a gyerekeink életében, amire feltétlenül oda kell figyelni.
Tehát mik a társadalmi elvárások tulajdonképpen hosszútávon a
gyerekek felé. Úgy gondoljuk, hogy szükség van
számítástechnikai alapismeretekre. Egy nyelv alapszintû
ismeretére és hát úgy gondoltuk, hogy az életünket megszépítõ
mûvészetek ismeretére is szükség van. Ez gyakorlatilag azt
jelenti, hogy a számítástechnika osztály alapvetõ
számítástecnikai ismereteket kap, a kézmûves osztályok pedig
természetes anyagokkal dolgoznak. Az angolt pedig heti két
órában oktatjuk a gyerekeknek, de ez mind a kötelezõ óraszámon
belül van. Nagyon sokan megkeresnek minket szülõk a leendõ elsõsök
közül itt az évek folyamán igen sok tapasztalatra tettünk
szert, hogy mik azok az alapkérdések amiket feltesznek az
iskolaválasztásnál. Az elsõ ilyen, hogy milyen plusz
szolgáltatást adunk, tehát milyen tagozat indul mondjuk az
iskolában, milyen nyelvet oktatunk, ezt a nyelvet mikor kezdjük
oktatni, hány évfolyamos az iskola. Ez egy nagyon fontos kérdés
általában a szülõknél és kik lesznek az elsõ osztályos
tanító nénik. Igyekszünk eleget tenni a szülõ kérésének,
illetve hát a tehetséges gyerekek megkapják azt a lehetõséget,
hogy tanulhatnak angolul, illetve akiknek ez nem megy azoknak
másfajta fejlesztést igyekszünk nyújtani ebben az idõben.
  
Mahalka István az ELTE Neveléstudományi Intézet egyetemi
docense: - Valójában az egész iskolarendszert érintõ
kérdésrõl van szó. Magyarországon nagyon erõs ez a
szelekciós folyamat. A gyerekeket már nagyon korán elkezdjük
kiválogatni az egyes iskolatípusokba, iskolákba, sõt
iskolákon belül osztályokba, ami még önmagában nem lenne
túlságosan nagy probléma, ha a hangoztatott elveknek megfelelõen,
vagyis a tehetség, az eredeti adottságoknak megfelelõen
történne ez a kiválogatás. Azonban nem így történik, hanem
statisztikailag kimutatható módon a szociális különbségek, a
háttér, a szociális háttér, a család szociológiai,
ökonómiai státusza játszik szerepet abban, hogy ki hova
kerülhet ebben a szelekciós folyamatban, mennyire jó vagy
mennyire gyenge iskolába kerülhet be. Még ez sem lenne
önmagában probléma, mert hát mi következik ebbõl. Az
következik, és ezt a legújabb felmérésekkel is lehet
igazolni, hogy egy ország teljesítménye annál gyengébb,
minél inkább szelekciós az iskolarendszere, márpedig a mienk
nagyon szelekciós.
Mv.: - Nem igaz az, hogy ha kiválogatjuk a legjobb tanulókat
és akkor õk együtt tanulnak, akkor ez serkentõen hat a
teljesítményükre?
Mahalka István: - Hogy ez nem igaz, azt már korábban is
tudtuk, vagy legalábbis voltak olyan kutatási kísérleti
eredmények, amelyek ezt bizonyították, hogy a tehetséges
gyerekek a heterogén csoportokban legalább ugyanúgy tudnak
haladni, mint a homogén csoportokban. Nem szükséges ahhoz õket
feltétlenül összehozni és csak õket egy adott csoportban
tanítani, hogy jelentõs mértékû fejlõdés következzék be.
Persze itt vigyázni kell, mert ahol differenciáltan foglalkoztak
a gyerekekkel gazdag módszer együttessel, viszont ugye
Magyarországon nem egészen ez a helyzet, ezért nem egészen
ugyanazok a hatások lennének, hogy ha mi is hasonló módon
járnánk el, esetleg ugyanilyen vizsgálatokat, ugyanilyen
kísérleteket végeznénk. A lényeg azonban az, hogy ha egy
korszerû pedagógiai eljárásrendszer keretében foglalkozunk a
gyerekekkel, akkor nincs elõnye annak, hogy a kiváló tehetségû
gyerekek egy homogén csoportban vannak, egy olyanban ahol
hozzájuk hasonlók tanulnak velük együtt, sõt nevelési
szempontból kimutatható, hogy inkább annak van elõnye, hogy
minél heterogénebb legyen ez a csoport.
Mv.: - Mennyiben felelõsek a pedagógusok?
Mahalka István: - Társadalmi kérdésekben borzasztóan
nehéz felelõsségrõl beszélni, az okok vizsgálata rendkívül
összetett. Az, hogy Magyarországon a differenciált pedagógiai
kultúra nem terjedt el, az iskolarendszer úgy épül fel, ahogy
felépül, tehát egy szelekciós intézményrendszerünk van, ami
nagyon korán elválasztjuk egymástól a gyerekeket és homogén
csoportokat hozunk létre és számos más tényezõt lehet
mondani, amelyekben a pedagógusok keze is benne van. Én nem
tudom azonban abszolút felelõssé tenni õket ezekben a
kérdésekben, hiszen õk is adott társadalmi körülmények
között dolgoznak, tudjuk nagyon jól, hogy nagyon sokszor ezek a
társadalmi körülmények megnyomorítóak és nagyon nehéz
ilyen helyzetben azt mondani, hogy a pedagógus tehet mindezekrõl
a negatívumokról. Mégis azt kell mondanom, hogy a pedagógusok
tehetnének többet, lehetnének nyitottabbak az olyan új
kezdeményezések iránt, amelyek a változtatásokat lehetõvé
teszik, és észre kellene venniük azt, hogy saját
kezdeményezéseik milyen esetekben vezetnek olyan eredményekhez,
amelyek egyáltalán nem kedvezõek az ország számára. Tehát
mondjuk például a pedagógusok keze is valamennyire benne van
abban, hogy ilyen szelektív iskolarendszer alakult ki, amilyen
kialakult. Mondjuk például a hat és nyolc évfolyamos
gimnáziumok létrehozása az részben az õ akaratukon is
múlott, miközben persze én meg tudom érteni mindig az ilyen
lépéseket. Nem tudjuk megoldani a problémáinkat, ha ezt az
integrációs folyamatot nem tudjuk radikálisan végigvinni.
Integrációra van szükség. Ez szükségszerû. Egyszerûen nem
tudjuk a problémáinkat másképpen megoldani. A magyar
pedagógiának, ez alatt a pedagógusokat, a szakembereket, magát
a egész gyakorlatot értem, meg kell tanulnia ezt az
integrációt. Tudnia kell, hogy hogy kezelhetõk azok a
szituációk, amelyekben integráltan tanítjuk ezeket a
gyerekeket. Ehhez alapvetõen differenciált pedagógiai
eljárások szükségesek, ezt meg lehet tanulni, ezt el lehet
sajátítani, illetve nagyon szükséges, hogy a pedagógusok
számára adjunk nagyon komoly segítséget ehhez. Mindenképpen
az integrált nevelés felé kellene elmozdulnunk. Ennek van olyan
elmélete, illetve hát ma már gyakorlata is, amely nagyon sok
országban meghatározó jelentõséggel bír, ez a
komprehenzivitás. Ez azt jelenti ugye, hogy olyan iskolák mûködnek,
ahol nincs válogatás, ahol nem homogén, hanem heterogén
csoportokban tanulnak a gyerekek, nincs felvételi. Az iskola
biztosítja azt, hogy minden tanuló a saját igényeinek megfelelõ
gondoskodásban részesüljön. Ez a komprehenzív iskola, ennek
komoly gyakorlata van már, országok vannak, amelyeknek teljes
iskolarendszere gyakorlatilag komprehenzívnek tekinthetõ.
Érdekes módon ezek az országok az utóbbi idõben az elmúlt
10-15 évben a nemzetközi vizsgálatokban rendre a rangsor élén
szerepelnek, tehát úgy tûnik, hogy ez mûködik, eredményeket
hoz, mi pedig állandóan azt hisszük, hogy csakis a gyerekek
szétválogatásával, a tehetségesek összegyûjtésével és
homogén csoportokban való rendezésével vagyunk képesek õket
megfelelõen fejleszteni. Úgy tûnik, hogy nagyon alaposan át
kellene gondolnunk ezt az elvünket.
  
- 18 éves a Balázs és borzasztó bajban vagyok vele, mert
még mindig másodikos és hogyha belegondolok, hogy 22 éves
lesz, mire egyáltalán az érettségiig eljut ami két lépcsõben
megy, mert most csak szakmunkás intézetbe jár. Tehát az azt
jelenti, hogy 20 éves lesz mire szakmunkásbizonyítvány lesz a
kezében és utána még 2 év mire, érettségire is eljutunk.
Mv.: - De hogy hogy másodikos?
- Ez úgy történt, hogy a gyereket kétszer buktatták
vissza. Elsõben is meg másodikban is osztályt kellett neki
ismételni és ami a pikantéria a dologban az az, hogy második
év végén megbuktatták matekból és fizikából.
Szakközépiskolába járt a gyerek, én akkor kivettem a
gyereket, elvittem egy másik iskolába, szakmunkásintézetbe
mert arra gondoltam, hogy a gyerek nem alkalmas arra, hogy
érettségit és szakbizonyítványt egyszerre szerezzen és
ezért én elvittem õt egy szakmunkás intézetbe ahol a gyerek
ötösre áll fizikából és éppen a megyei fizika versenyen 6.
helyezést ért el. Tehát az alapvetõ problémám az az, hogy
nem hiszem el, hogy egy gyerek négy hónap alatt bukott
fizikából, ötös fizikás lesz és megyei versenyre lehet
indítani.
Mv.: - De lehet, hogy különbség van a szakközépiskola
követelményei és a szakiskola, szakmunkásképzõ
követelménye között.
- 10. évfolyamig mindenki egyformát tanul. Ugyanazt tanulja a
szakmunkásintézetben a gyerek, mint amit a szakközépben. Na
most hogyha valaki a 10. évfolyamon annyira rossz fizikából,
hogy meg kell buktatni és a pótvizsgán sem mehet át az nem
lesz három hónap múlva ötös fizikás és nem fog megyei
versenyen indulni.
Mv.: - Ugyanabból az anyagból.
- Ugyanabból az anyagból, pontosan, ugyanabból az anyagból.
Az elsõ pillanattól kezdve ez volt a problémám, hogy ebben az
iskolában a gyerekeket borzasztó nagy mennyiségben és minõségben
buktatják meg. Két év leforgása alatt a gyerek 8, 7, 6, 5 tantárgyakból
bukott és soha nem értettem, hogy mi a probléma, amikor
történelembõl 4-es, 5-ös, tehát valahol nem a gyerek
tanulási képességével van a probléma, hanem ha a gyerek nem
tud tanulni, akkor nem tud történelembõl sem ötös lenni,
hanem akkor mindenbõl 1-es, 2-es és azt mondja az ember, hogy
jó, hát ilyen képességû, ez van. De ahol az egyik
tantárgyból 5-ös, 4-es a gyerek a másik tantárgyból 1-es,
sehogy se lehet két év alatt egy szintre hozni ez a dolgot, ott
valahol én úgy érzem, hogy valami fonákhelyzet van a
pedagógiában.
Mv.: - Mikor elsõ osztályban 8-ból megbukott, akkor
odamentél az osztályfõnökhöz, beszélgettél errõl a
tanárokkal?
- Persze, természetesen. Hát az elsõ helyzetben ugye egy
szülõ ilyenkor pánikba esik, amikor 8 tantárgyból áll
bukásra a gyerek, megkerestem az akkori osztályfõnököt is, az
igazgatót is, mindenkit megkerestem. Az volt a válasz a dologra,
hogy a gyerek nem alkalmas erre az iskolára, hogy nagyon rossz
tanuló, de ne izgassam magam, mert az egész osztály ilyen, és
hogy tulajdonképpen a 31 gyerekbõl 30 gyerek hasonló kaliberû,
mint a Balázs és hogy majd ez ki fog alakulni, majd idõvel jobb
lesz a dolog. Hát ez a szakmunkás meg a szakközépiskoláknak,
fõleg a fiús osztályoknak a szokásos menete, hogy hát ez
bizony elsõ félévben ennyire sokan buknak meg.
Mv.: - Amikor év végén is megbukott, akkor úgy gondoltad,
hogy mégis érdemes neki még egyszer járni ugyanezt az elsõ
osztályt, vagy nem kellett volna elvinned egy másik iskolába?
- Megmondom õszintén, hogy fölmerült bennem a gondolat,
hogy el kéne vinnem, csak arra gondoltam, hogy egyszer már
valahol meg kéne állni a gyereknek a helyét, hogy ki kell
verekednie magának. Én azt hittem, hogy olyan emberekkel állok
szembe, akik azért valamilyen szinten ismerik a gyerekeket. Egy
ló is megvadul, ha folyamatosan verik. Tehát én azt hittem,
hogy egy idõ után majd a dolog át fog váltani oda, hogy el
fogják ismerni a gyerekeket embernek, emberként fogják õket
kezelni és akkor partner lesz a gyerek és ráadásul az én fiam
meg pláne olyan, hogy ha õt ütik, akkor begubózik,
bezárkózik, magára húzza a rolót és egy szót nem lehet belõle
kiszedni, ellenben hogyha dicsérik vagy partnerként kezelik,
akkor szárnyakat kap és bármire képes. Számítógépmûszerész
szeretett volna lenni. Hát most már nem lesz az belõle. Most
éppen karosszérialakatos lesz, ami elég nagy váltás szerintem
egy 18 gyerek elképzeléseiben.
Mv.: - Nagyon akarta, nagyon szereti õ a számítógépeket?
- Õ nagyon. '83-ban született a gyerek, '86-ban találkozott
az elsõ számítógéppel. '86. óta olyan közegben él, ahol
folyamatosan van körülötte számítógép. Mindig, mindenhol,
mindenki számítógépen dolgozik. Ebbe nõtt föl. Benne van a
vérében. Úgy szedi szét és rakja össze a gépeket, ahogy egy
tanult mérnök ember komolyan mondom nem biztos, hogy meg tudja
csinálni. Õ az én rendszergazdám, én számítógépen
dolgozom, a nõvéremnek nagyon sokszor rakja össze, szedi szét,
javítja meg a gépeit. Az édesapámnak õ a rendszergazdája.
Szó szerint a vérében van a gyereknek. Na most ehhez mérten
most karosszérialakatos lesz.
Mv.: - Nem tudtatok az után az iskola után, ahol kétszer
megbukott egy másikat keresni, ahol ezt tudná tanulni?
- Próbáltam, nagyon sokáig próbáltam. Végigjártam a
gyerekkel az összes pesti iskolát, hogy hol tudják õt fogadni.
Eleve ez egy kereszt. Tehát az ember visz magával egy olyan
keresztet, hogy a gyerek kétszer bukott és most is megbukott és
bukott gyerekként kéne valahova betenni. Senki nem áll az
emberrel szóba. Vidéken lakunk. 5 órakor kell kelni ahhoz, hogy
a gyerek följusson valahová. Nem választhatok neki egy iskolát
a város túlfelén, mert akkor azontúl, hogy be kell jutni
Pestre még át is kell neki menni Pesten. Szakmunkásképzõbe
tudtam nagy nehezen.
Mv.: - És tanul egy olyan szakmát, amelyben nem biztos, hogy
fog dolgozni, mert nem biztos, hogy érdekli majd.
- Nekem volt egy nagyon kedves kollegám, aki azt mondta nekem,
amikor megbuktatták a gyereket másodszor, hogy meg kell, hogy
adjam a gyereknek a lehetõséget arra, hogy bármilyen
bizonyítványt is szerezzen. Teljesen mindegy, hogy
tulajdonképpen milyen szakma vagy milyen bizonyítvány ez, de ne
8 általánosa legyen, hanem legyen meg neki legalább egy szakma
a kezében ahhoz, hogy tovább tudjon mûködni valahogy az
életben.
Mv.: - Mert az is fölmerült már akkor, hogy hát 18 éves
akkor hagyjuk az iskolákat, menjen el dolgozni valahova, aztán
majd lesz valahogy.
- Pontosan errõl van szó, én akkor elsõ dühömben azt
mondtam, hogy kiveszem a gyereket, menjen el dolgozni,
befejeztük, én nem csinálom ezt tovább és akkor ez a nagyon
kedves kollegám leültetett engem és egy olyan három órán
keresztül gyõzködött arról, hogy értsem már meg, nem lehet
magára hagyni a gyereket.
Mv.: - Átírattátok ebbe a szakmunkásképzõbe ilyen
megfontolások alapján, itt meg jól megy neki az iskola.
- Igen ez a helyzet állt fönn. Kiragadtam abból a közegbõl,
beleraktam egy olyan helyre, ahol nem biztos, hogy azt tanulja
amit akar, de jól érzi magát. Elfogadta az osztály,
elfogadták a pedagógusok, megbíznak benne, támaszkodnak rá,
segítik a gyereket. Ennek a következménye az lett, hogy a
gyerek most éppen ötös fizikából.
Mv.: - Mit szûrsz le magadnak ezekbõl a dolgokból?
- Én azt szûröm le ebbõl az egész dologból, hogy nem
értem, hogy mi zajlik egy szakközép és egy szakmunkás
intézetben elsõ osztályban meg második osztályban. Nem
értem, hogy mi zajlódik le a pedagógusok fejében, hogy miért
kell ezeket a gyerekeket megtörni, összezúzni és amikor az
ember megkérdezi, hogy miért kell kiosztani ennyi bukást, akkor
azt mondják, hogy azért mert nyolcadikból a gyerekek
különbözõ szinten jönnek ki és ezt nem lehet másképp
kompenzálni, csak úgy, hogyha elsõben. Na most én szerintem
lehet. Mert lehet az elsõ év elsõ félévét arra szánni, hogy
a gyerekeket egy szintre hozzuk és akkor onnan kezdjük el a
középiskolai anyagot tanítani a gyerekeknek, mert nem a
gyerekek tehetnek arról, hogy ennyiféle módszer szerint kell
nekik tanulni és ennyiféleképpen jönnek ki az általános
iskolából. Ez nem hiszem, hogy a gyerekeknek a hibája lenne.
  
|