Vendég a háznál
2002. május. 17.
Kossuth rádió, 13.05
Rip.: - Téged hogy hívnak?
- Varga Réka.
Rip.: - És hányadikos vagy?
- Ötödikes.
Rip.: - És mi most a feladat? Itt a számítógép elõtt
ülünk és feladatokat oldotok meg.
- Hát idõpontokat kell gyûjteni, Hûvösvölgy
vonal, a Széchenyi hegyre hánykor lehet indulni munkaszüneti
napokon.
Rip.: - Vagyis egy menetrendet kell keresned az Interneten és
ebbõl megfelelõ idõpontot gyûjteni.
- Igen.
Rip.: - És könnyû ez a feladat neked vagy nehéz?
- Végül is azt beirkálni, hogy honnan, hova. Csak nem tudom
beállítani, hogy munkaszüneti napokon.
Rip.: - Ahhoz kellene egy naptár, hogy meg tudd nézni, hogy
melyik szombat, vagy vasárnap?
- Hát most mutatja a tanárom, hogy hogy lehet.
Rip.: - Ti szintén ötödikesek vagytok. Mikor kezdtetek el
számítógéppel foglalkozni vagy errõl tanulni?
- Hat évesen.
- Öt, hat évesen egyedül, meg a szüleim segítettek. De úgy
egyedül leginkább.
Rip.: - Mindannyiótoknál volt otthon számítógép?
- Igen.
- Én még legelõször öt, hat éves koromban még nem
inteneteztem, inkább ilyen harmadik, negyedik táján. Akkor
levelezek, aktívan levelezek, meg chatelek.
Rip.: - És milyen témákban levelezel vagy kikkel?
- Egy ilyen madártani egyesületnek van egy ilyen
levelezõ listája és ott állandóan kapom a leveleket.
Engem érdekelnek a madarak. De itt általában a téma az az, hogy
a madarakat hol látták.
Rip.: - Te hol figyeled meg a madarakat?
- Hát nekem a nagybátyámmal szoktunk lemenni terepre és ott
nézzük a madarakat.
Rip.: - Szoktatok-e a tanuláshoz, a tananyaghoz segítséget
kérni az Internetrõl például?
- Igen, nemrég a János vitézrõl kerestettünk, meg
kellett csinálni dokumentumokat, bemutató óra volt és lehetett
használni onnan képeket, verseket, szövegeket.
Petõfirõl, mindenkitõl akit itt találtunk.
Rip.: - És ezt magatoktól csináltátok vagy a tanár
kérésére?
- Tanár kérésére, meg magunktól is végül is.
Rip.: - És így, hogy mondjuk most már a János
vitézrõl tudjátok, hogy hogy kell, ha mondjuk legközelebb
tanultok valami más irodalmi mûrõl, akkor szintén
megpróbáljátok ezt magatoktól is?
- Persze.
Rip.: - Te élvezted ezt csinálni?
- Hát tudnék jobbat is, de igen.
Rip.: - Például mit?
- Hát például mást nézegetni.
Rip.: - Téged mi érdekel?
- Hát a Teve-klub.
Rip.: - Mi az a Teve klub, én nem tudom.
- Az egy ilyen tamagocsi szerûség, amit mindennap lehet
etetni, tanítani és itatni lehet és sok mindent meg tud tanulni
és lehet vele játszani.
Rip.: - És akkor az igazi háziállat helyett ezt gondozzátok?
- Hát igen. Mondjuk nekem van háziállatom is.
Rip.: - Mit szeretnétek tanulni? Mi az, amit úgy még érzitek,
hogy nem tudtok annyira és azt jobb lenne jobban csinálni?
- Programozás, táblakészítés. Mondjuk már megy egy kicsit,
de az alapok még nem annyira jók.
Rip.: - Nem korai még ilyenkor ötödikben?
- Nem, hát azért unatkozom akkor azt tanulgatom és tudom.
- Akkor örömmel csinálod és akkor sokkal jobban,
erõsebben.
Rip.: - Mennyire érzik a gyerekek azt, hogy ez elkerülhetetlen
az életükben és ennek megfelelõen ezt elég nagy
odafigyeléssel kell tanulniuk?
-Kárpátiné Barna Henriett a budapesti Gyöngyösi sétányi
iskola tanára: Esetleg más tantárgyban gond a motiváció.
Hát itt nem, mert ugye a számítógéppel mindenki szeretne
megismerkedni, dolgozni vele. Persze jellemzõ az a gyerekekre,
hogy nem mindig azt szeretnék vele csinálni, ami esetleg, mi
úgy gondoljuk, hogy hasznos. Hát ebben meg kell találni az
egyensúlyt. Tehát általában már felsõ tagozatban dupla
órák vannak és akkor a végén szoktunk nekik hagyni idõt
arra, hogy õ a saját leveleit elolvassa mondjuk az Internettel kapcsolatban, vagy olyan honlapokat nézzen meg, amit nem
én mondom, hogy õ nézzen meg, hanem az õ érdeklõdési körének megfelelõ. Tehát ebben az
egyensúlyt ha megtaláljuk, akkor azért azt is megcsinálják,
amit viszont kötelezõ. Feladatlapok segítségével
próbáljuk szorítani arra, hogy egyedül megtaláljon bizonyos
honlapokat és az azon lévõ információból is tudjon
válogatni. És hát olyan kulturális dolgokkal kapcsolatban,
tehát múzeumokkal kapcsolatban, ahova például nem juthat el,
mert messze van, nem Budapesten van stb, egyáltalán az, hogy
tudjon hozzá, hogy van ilyen honlap. Aztán vannak
számítástechnikai versenyek, kifejezetten Interneten bonyolódó
versenyek. Tehát ahol ott teszik föl a kérdéseket és Interneten
keresztül kell rá válaszolni és a válaszokat is az Interneten
találjuk meg. Például most a napokban csináltak a hetedikesek
egy feladatlapot ami a Sulinet weboldalán lévõ nemzeti
parkokkal kapcsolatos tizenhat kérdés van ott fönt és arra kell
válaszolni az Internet segítségével. Tehát ezt õk óra
alatt csinálták meg és be fogjuk küldeni.
Rip.: - Õk ha teljesen szabadon oszthatnák be magukat,
akkor mi az, ami az Interneten érdekelné õket?
Kárpátiné Barna Henriett a budapesti Gyöngyösi sétányi
iskola tanára.: - Hát nagyon ellentmondásos például akár itt a
számítástechnika tanárok között is mondjuk a chatelésnek a
megítélése, hogy most ezt hagyjuk, ne hagyjuk, veszélyes, nem
veszélyes. Ez például egy olyan, amit a gyerekek nagyon
szeretnek, viszont hát vannak hátrányai is és mondjuk elég
nehéz velük azt megértetni, hogy az, amit hogy mondjam a
névtelenségbe burkolózva valaki mond nekik, hogy ennyi
idõs, így néz ki, stb, stb. azt õk készpénznek
fogadják el. Elég naivak, hogy így mondjam és nincs bennük az a
hátsó gondolat, hogy esetleg mégsem igaz az ami, tehát, hogy nem
õszinte az, amit írnak nekik. Tehát ez például egy, vagy
olyan emberekkel kerülnek esetleg kapcsolatban ami. Tehát nyilván
nem állhatok minden gép mellett és nem olvashatom el, hogy õ mit ír, neki mit írnak. Szóval ez egy ilyen nehéz
dolog. Viszont a másik felét olyan emberekkel is esetleg akkor,
vagy gyerekekkel kapcsolatba kerülhet, ami viszont hasznos is lehet
akár a számára, mert olyan kérdésekre kaphat választ. Tehát
végül is pozitív oldala is van ennek, vagy nagyobb korban akár
idegen nyelven is lehet chatelni, ami ugye a nyelvgyakorlás. Tehát
vannak pozitív oldalai, de vannak negatívok is.
  
Gyenese Györgyi a fõvárosi Kékvonal Gyerek és
Ifjúsági Telefonszolgálat pszichológusa: - Öt éves volt
az eddigi legfiatalabb hívónk és a huszonöt, huszonnyolc éves
korig bezárólag hívnak bennünket, zömével azért a
tizenkettõ, tizenhét éves korosztály. A lányok majdnem
kétszer annyian, mint a fiúk.
Rip.: - Mit kérdezett ez az öt éves gyerek?
Gyenese Györgyi a fõvárosi Kékvonal Gyerek és
Ifjúsági Telefonszolgálat pszichológusa.: - Azt mesélte el,
hogy meghalt a tengerimalaca és ez egy öt éves gyereknek ez egy
valódi gyász, amivel õ akkor nyilván napok óta
birkózott és errõl szeretett volna beszélgetni, meg
arról, hogy engedik, vagy nem engedik a szülei, hogy most akkor
egy új kisállata legyen.
Rip.: - És sikerült megnyugtatnotok?
Gyenese Györgyi a fõvárosi Kékvonal Gyerek és
Ifjúsági Telefonszolgálat pszichológusa.: - Hát arról
beszéltünk, hogy mit is jelentett neki ugye ez a kis állat és
miért olyan nehéz megválni egy ilyen kis baráttól és, hogy
milyen módon lehet a szülõkkel egyezségre jutni. Tehát,
hogy milyen kis taktikái lehetnek arra, hogy megbeszéljék a
szülõkkel és, hogy neki ebbõl milyen feladatai
adódhatnak. Tehát sok mindent akkor ott végiggondoltunk
együtt.
Rip.: - A tizenéves korosztály milyen problémákkal keres
meg benneteket?
Gyenese Györgyi a fõvárosi Kékvonal Gyerek és
Ifjúsági Telefonszolgálat pszichológusa.: - Hát a
leggyakrabban elõforduló probléma párkapcsolati
probléma, ami hát egy borzasztóan szerteágazó terület. Sok
mindent felölel, de hát pont ez a korosztály az, aki megéli az
elsõ vonzalmakat. Szeretek egy fiút, hogy mondjam meg
neki? Ketten szeretjük ugyanazt a fiút. Apró kis
féltékenységek, rivalizálások a barátnõvel. A másik
ilyen szintén életkori sajátosság a szexualitás, szexuális
identitás körüli kérdések, és itt nagyon sok olyan tabu
kérdés van, amivel sem az iskola, sem a család nem tud jól
foglalkozni. Nehezen kommunikálják a gyerekek ezeket a
témákat, vagy nem nagyon tudják megfogalmazni se, hogy
mitõl is szoronganak olykor, mire lennének igazándiból
kíváncsiak. Nagyon fontos tabutéma a fiúknál az, hogyha õk megtapasztalják magukról, hogy az azonos nemû
partnerekhez vonzódnak - ez most nagyon hangsúlyozottan jelen
van a hívásokban, sokkal erõsebben, mint korábban. Azt
tudjuk, hogy ebben az életkorban a nemi identitás
kialakulásakor vannak homoerotikus képzelgések, késztetések,
fantáziák. Saját nemi identitásával még nincs teljesen
tisztába. Nagyon erõs félelmek tapadnak ehhez. Tehát
például egy tizenöt éves fiú elmondja, hogy észrevette
magán, hogy nagyon odafigyel a testnevelés óra elõtt az
öltözködõ fiúkra, hogy hogy néznek ki és, hogy akkor
ez azt jelenti, hogy õ homoszexuális? Milyen fontos lenne
errõl beszélni, hogy egyáltalán nem feltétlenül
jelenti. Hát rengeteg dolog van ami emögött a kérdés mögött
lehet, de ez inkább az idõsebb életkorban
jelentkezõ kérdés.
Rip.: - Baj az, hogy a fiatalok ezt egy kékvonalon beszélik
meg valakivel, vagy ez teljesen természetes, mert nem lehet
mindent a szülõvel, a barátokkal, a rokonokkal
megbeszélni?
Gyenese Györgyi a fõvárosi Kékvonal Gyerek és
Ifjúsági Telefonszolgálat pszichológusa.: - Nehezen tud a
gyerek megbeszélni néhány dolgot a szülõjével. Tehát
fontos, hogy legyenek olyan mások és ez lehet egy
segélytelefon, ez lehet egy más felnõtt, ez lehet egy
idõsebb barát, nõvér, bárki akivel õ ezeket meg tudja osztani. Tehát ez egy szerintem ez egy
elfogadható dolog, hogy így van. Ugyanakkor meg azt gondolom,
hogy például a kékvonalban nagyon sok olyan eset van, ahol
egyszerûen azért fordul a gyerek hozzánk, mert a
környezetében nem veszik észre, hogy õt nyomasztja
valami, hogy neki baja van. Ezekben az esetekben tényleg a
szülõ vagy a felnõtt környezet felelõssége.
Nekünk arra van valamennyi rálátásunk, hogy a 93 óta eltelt
idõszak alatt mennyire változott a hívások tartalma.
Például mostanában megjelent egy olyan téma, ami korábban nem
volt ilyen hangsúlyos, a szülõk munkanélkülisége. A
szegénység megjelenik olyan vonatkozásban, hogy nehezen élik
meg a gyerekek közti óriási különbségeket.
Rip.: - Milyen a viszonya a gyerekeknek most a
szülõkhöz?
Gyenese Györgyi a fõvárosi Kékvonal Gyerek és
Ifjúsági Telefonszolgálat pszichológusa.: - Azt érzékeljük,
hogy nagyon kevés a felnõtteknek az idejük a gyerekekre.
Egyre kevesebb az a lehetõség amikor együtt
csinálnak valamit, ahol mód van arra, hogy összemelegedve egy
idõ után tényleg beszélgessenek egymással és egyre
inkább magukra tudnak maradni a gyerekek a problémáikkal.
- A fõvárosi Kékvonal Gyerek és Ifjúsági
Telefonszolgálat ingyenesen hívható száma: 06-80-505-00-00.
  
- Farkas Imre a Gyermek és Ifjúsági
Telefonos Lelkisegélyszolgálatok Szövetségének
megalakítója.: - 1988-ban volt a kisebbik lányom
kettõ éves és készítettem neki egy nagyon aranyos
Mikulás ruhát. Amikor láttam az örömét, azt a kifejezett
csodálatát, akkor támadt bennem egy gondolat, hogy hát a
többi kisgyerek ezt miért nem érezheti? És akkor jött az
ötlet a feleségemtõl, hogy csináljunk egy mikulásozást
és hogy egy évben az Aranykapu vásárba dolgoztunk, mint
szabók és ott a kollégáknak is odahozzák a szülõk a
gyerekeket és indult egy ilyen kis bolondozás. Akkor ezt
megismételtük a következõ évben, de akkor már ugye
készültünk rá. Majd ekkor jött egy kislány, hogy hát neki
van egy szobája, ahol a nagypapa lakott, de hát papa már ugye
visszament a régi házba és hát én ott ellakhatnák. És
mondtam neki hát tudod nekem a manócskák. És õ mondta,
legalább a címet adjam meg, ahol õ tud egy levelet írni.
És akkor jött az ötlet, hát ha Finnországba lehet írni,
akkor miért ne lehetne nálunk. És mondtam, hogy na figyeld a
Kisalföld újságot. Majd ott elolvashatod, hogy te hova
írhatsz. És nyitottam egy postafiókot, megszerveztem egy ilyen
levelezõ kiscsoportot tanárokból és elindult a Mikulás
posta. Két, három év múlva, amikor a gyerekek ilyen kilenc,
tízévesen ugye kezdtek írni, tizenegy, tizenkettõ éves
lett és szembetalálta magát olyan problémával, amit nem mert
sem otthon, sem az iskolában elmondani és egy anonim valakinek a
Mikulásnak, hiszen onnét már õ kapott választ, ott
valakik vannak gondolták és egyre több problémával
jelentkeztek be. Amikor is két évig bírtuk azt, hogy
válaszolgatni, pszichológushoz mentünk tanácsot kérni,
gyámügyre, önkormányzatra és dr. Varga Gábor fõorvos
javasolta, hogy annyi problémával jöttök már, miért nem
csináltok egy közvetlen elérhetõséget egy lelkisegély
szolgálatot? Ekkor hoztuk létre 95 januárban az MM vonalat.
Mesélj magadról. Fogalmunk sem volt, hogy mit indítunk el.
Olyan csapot nyitottunk meg, amit nem is lehet többé elzárni
annak, akinek lelkiismerete van. Ez nem egy csevegõ vonal,
itt életekrõl van szó. Ide betévednek azok a fiatalok is
akik komoly krízisben vannak, akik akár komolyan foglalkoznak a
halál gondolatával is. És 95-ig, amíg ez a szolgáltatás
Gyõrben nem mûködött addig tíz, tizenkettõ
fiatal vetett saját kezével véget az életének. Amikor
elindultunk fél éves mûködésre még abban az évben
felére lejött. 96-ban ez négy fõ lett és 97-tõl
ilyen egy fõk lettek. Igazolt bennünket az, hogy 99-ben
három hónapra meg kellett állítani ezt a szolgálatot, amikor
egy nagy esõzés kiöntött bennünket és három hónap
alatt a semmibõl elõjött az az öt elsõ
fiatal, aki véget vetett az életének. 2000 januárban tudtuk a
szolgálatot újra elindítani és 2000 évben nem volt
öngyilkosság Gyõrben. Folyamatosan kell ügyelõket
képezni, továbbképzéseket tartani. A drogprevenció miatt
mindig újabb képzéseket kell szervezni és ez egy olyan nagyon
kemény égõtér, ahova mi behívjuk az önkénteseket,
akik ingyen ügyelnek, hogy nem vállalhatjuk tovább mint három
év, és utána pihenõt kell nekik adni, regenerálódási
lehetõséget és akkor egy év múlva visszajöhetnek.
Kiderült, hogy tizenkét ilyen csoport mûködik
Magyarországon és akkor én egy konferenciára meghívtam ezeket
a szolgálatokat és a készülõdés alatt merült föl az
ötlet, hogy egy szövetséget kellene létrehozni. 97 április
12-én megalakult a GYITOSZ. Gyermek Ifjúsági Telefonos
Országos Szövetség. Most tizennyolc tagunk van, megcsináltuk a
krízisközpontot Miskolcon és ma az egész ország
területérõl hívhatóak vagyunk. 06-80-505003. Ez 24
órában fogadja a fiataloknak a hívását. Aki beül a telefon
mellé azt a jogot kapja meg, hogy egy olyan fiatalnak a kezét
foghatja meg telefonon keresztül, hiszen erre már volt is
példa. Egy tizennyolc éves kislány a tízemeletes tetején
üldögélt az épületnek a szélén és azt mondta, hogy õ addig nem fog leugorni amíg el nem mondja azt, hogy
õ miért teszi meg. Nincs lelkiereje levelet írni, ötször
nekiállt búcsúlevelet írni, de most hallott errõl a
lehetõségrõl és itt elmondja és lehet, hogy
egyszer majd valamikor a szülei meg fogják tudni, hogy miért
ugrott le, és mi õt lehoztuk a tetõrõl. Na most az az ügyeletes, aki az ifjúsági lelkisegélyben
ügyeletet vállal bármely pillanatban egy ilyen hívást
fogadhat.
  
|