Vendég a háznál
2002. május. 7.
Kossuth rádió, 13.05
R.: - Te egyáltalán nem jársz napközibe?
- Nem. Tavaly jártam.
R.: - És te mondtad a szüleidnek, hogy már most nem szeretnél?
- Igen, mert egy évvel kisebbek jártak és a mi osztályunkból
senki nem járt és hát igaz, hogy játszunk, meg minden, de elég
unalmas, mert hát végül is ott senkit sem ismertem.
R.: - És rosszul érezted magad?
- Hát igen.
R.: - És akkor most hogyan töltöd a délutánodat?
- Hazamegyek és fél óra múlva tanulok és akkor az estém meg
szabad. Végül is ugyanolyan, mintha napköziben lennék, csak
otthon.
R.: - És nem rossz egyedül otthon lenni?
- Nem. Mert tudok, hát én csak olyan nagyon csöndben tudok
tanulni, hogyha semmi nem zavar és akkor úgy jobb.
R.: - Általában a ti korosztályotokra már nem jellemzõ az,
hogy napközibe jár?
- Hát inkább az ötödikesekre, de egy páran, akiknek nagyon,
hát hogyha nagyon messze laknak és akkor onnan, mert egyáltalán
nem engedik haza egyedül a szülõk, akkor egy pár. De nem jellemzõ,
mert inkább hazamennek.
R.: - És nekik rossz, hogy napközibe járnak?
- Nem tudom. Szerintem megszokták.
-Scherman Éva, a Fõvárosi Pedagógiai Intézet vezetõ
szaktanácsadója: Elkezdhetjük onnan, hogy a napközi otthonok
elsõsorban azért jöttek létre, hogy gondoskodjanak, biztonságot
adjanak a rászoruló gyereknek, annak a gyereknek, akinek a szülei
dolgoznak. Ez volt az egyetlen kizárólagos szempont, ami miatt a
napközi otthon létrejött. Mindaz, amivel tartalomként megtöltõdött,
az a - jelenleg 2002-ben ünnepeljük a 100 éves évfordulóját az
iskolai napközi otthonoknak- , az a 100 év pedagógia
gyakorlatából alakult ki. Na most, hogy nem tekintik jó dolognak,
azt abszolút természetesnek gondolom, hogy nem normális dolog,
hogy egy gyerek a napjából 10-12 órát általános iskolában
töltsön, ahol sem lefeküdni, sem testhelyzetet változtatni, sem
csöndben lenne, sem fülét becsukni nem lehet. Tehát ez egy nem
normális állapot, ezt én tudom. A másik pedig nagyon sok szülõ
azt gondolom és nagyon sok gyermek is úgy van, hogy nagyon
szívesen tölti az idejét a napközi otthonban, tudok mondani rá
iskolákat, nevelõket és pedagógusokat, mint ahogyan az is igaz,
hogy nagyon sok szülõ és gyermek gondolja, hogy feleslegesen
tölti az idejét a napközi otthonban, mert azon kívül, hogy megõrzik
nem sok minden történik vele.
R.: - Mi minden történhetne? Vannak-e olyan alapkövetelmények,
amit egy napköziben azért biztosítani kellene.
Sch.É.: - Természetesen vannak. Az egyik az az, amit a
közoktatási törvény maga is megfogalmaz. De ez is nagyon
érdekes, mert a belsõ tartalmát 1978-ban írták le elõször,
hogy mi legyen a napköziotthon belsõ tartalma, és akkor már
ugyancsak volt majdnem 78 éves a napközi otthon. Mindenesetre ma
már mindenki tudja, minden napköziben dolgozó pedagógus és
minden iskolavezetõnek tudnia kell, hogy a napközi otthoni
nevelésnek négy nevelési területe van. Ez az életmódra
nevelés, a szabadidõre nevelés, társkapcsolatok vagy
csoportélet fejlesztése és az önálló tanulásra nevelés. Ami
a valóságban történik, azt nagy mértékben befolyásolja az,
hogy mekkora egy adott iskolában a napköziben dolgozó
pedagógusok fluktuációja, tudják-e, hogy mi az, amit csinálni
kell, van-e valamilyen felkészítésük arra, hogy egy napközi
otthon vezetésének melyek a módszerei, hogy egy iskola
igazgatója mit akar, mi az, ami neki fontos. Fontos-e neki
egyáltalán az iskolájában mûködõ napközi otthon, megfelelõen
finanszírozza és tartja fönn, hogy olyan körülmények között
lehetnek-e a gyerekek, amiben eleve jól érezhetik magukat és nem
szükség megoldásokban vannak. Tehát nagyon sok minden
befolyásolja, hogy az a tartalmi munka, amit törvény és
évtizedes gyakorlat igazol, hogy ennek jónak kell lenni és hogy
ez jó és nem múlik el, hanem megerõsödik, hogy a valóságban
ebbõl mi lesz, azt bizony mindig a helyszín és a helyek
specialitása határozza meg, vagy lehetõsége.
R.: - Mennyire gyakori még az, hogy vagy pályakezdõ
fiatalokkal vagy pedig nyugdíj utáni idõsebb pedagógusokkal
töltik be általában a napközis állásokat és mi ennek az oka
elsõsorban? Anyagi oka van, mert nekik kevesebbet is elég fizetni?
Sch.É.: - Anyagi oka van, hogy a pályakezdõ pedagógusoknak
kevesebb bért kell fizetni, mint az idõsebbeknek, mint a
gyakorlottabbaknak és hogy ebben a rendkívüli nagy
fluktuációban a pályakezdõrõl sosem lehet tudni, hogy meddig
marad, meddig nem. Szerezzen gyakorlatot a napközi otthonban.
Egyébként ez nem is rossz. Az már egy más dolog, hogy mennyire
vannak fölkészítve egyáltalán arra, hogy napközis munkát
végezzenek. A másik oldala pedig az, amikor a nagyon idõs
nyugdíjas kollégákat alkalmaztak és tesznek át vagy tesznek le,
idézõjelben, mert ezek a minõségi meghatározások napközibe,
annak pedig az az oka, hogy a nyugdíjba vonuló tanító nénik
vagy tanárok, akiknek szükséges, hogy tovább dolgozzanak, mert a
nyugdíjuk nem elég ahhoz, hogy fönntartsák az életüket, nekik
tovább kell dolgozniuk. A legnagyobb baj az akkor kezdõdik, hogyha
a kolléga már korát, egészségi állapotát tekintve már
képtelen arra, nincs akkora ereje, hogy a gyerek érdekében
szervezze meg a napot, hanem egyszerûen leül egy pad mellé vagy
egy asztal mellé és akkor a gyerekek testi épségére vigyáz.
Még ez is lehet jó ugye, mert ha egyébként nagyon kedves
nagymama, aki mesél, aki odafigyel a gyerekre, aki a gyermek
állapotára, lelkiállapotára érzékeny és nyitott, még õ sem
csinál nagy-nagy bajt. Én azt gondolom, hogy szándékában
egyikük sem csinál nagy bajt, meg nem is ez a szándéka a
kollégáknak, hanem egyszerûen a fizikai állapot néha olyan.
R.: - Mindenki azt hiszem inkább úgy érzi, hogy no akkor õvele
most kitoltak, vagy õt mellõzik akkor, hogyha a napközit bízzák
rá.
Sch.É.: - Igen, ez így igaz és ez megint hosszú történet,
hogy a magyar iskolarendszer, amióta van, amióta létezik ez egy
délelõttös iskolarendszer, tehát a tanításra szervezõdött.
Az a napközi otthon, ami délutánra szervezõdött, az nem a mi
saját iskolai modellünknek egy szerves része, hanem egy
hozzárgasztott másik része, tehát ahogyan Nyugat-Európában
egésznapos iskolák vannak, ahol az egész rendszer úgy mûködik,
hogy a gyermek reggeltõl a napnak bizonyos szakáig délután az
egész dolog azért mûködik, hogy egy rendszer álljon össze.
Nálunk nincs rendszer, nálunk van délelõttös tanítás és van
délután napközi otthon. A kettõnek nagyon ritkán van valami
köze egymáshoz. Összesen annyi köze van sajnos és ez rányomja
a bélyegét is, hogy a feladott házi feladatokat a napközi
otthonban meg kell csinálni.
  
R.: - Egy elsõs és egy harmadikos kisfiú édesanyja,
ön hogyan oldja meg a gyerekek délutánjait, hol töltik a
gyerekek a délutánt, az iskola után?
- Mind a két gyerekem úszik. Az egyik versenysportoló, õ
mindennap fél kettõre megy úszni. Hát én nem tudom elvinni õt,
mert áltálában négyig, ötig, hatig dolgoznak a szülõk és
vagy nagymama vagy egy bébiszitter, hát mi abban a helyzetben
vagyunk, hogy nagymama vidéken van és egy fiatal gimnazista
hordja a gyermekemet az uszodába. Ez anyagilag eléggé megvisel
bennünket, mert ezt ugye be kell építenünk a mindennapi
kiadásokba és most már ez elég húzós.
R.: - Mennyi óránként, vagy nem tudom esetenként vagy
hogyan fizet?
- Mindennap hordja a fiamat, mert õ mindennap úszik, az
iskolától csak el kell vinni az uszodáig, ezt naponta fizetem
ezer forint, azt ki lehet számolni, az egy fél fizetése az
embernek.
R.: - Húszezer forint? Nagyjából egy hónapban?
- Igen, igen, húszezer forint.
R.: - És az ön órabére például eléri ezt az ezer
forintot?
- Az enyém nincs, de én azt mondtam, hogyha a gyerek bírja
és szereti és olyan eredményeket ért el, ami tükörzi, hogy
valóban tehetséges, akkor nekem is bírnom kell. A kisebbiket
pedig én munka után és a család az uszodában találkozik este.
R.: - És a kicsi akkor napköziben van addig, amíg ön
elviszi az uszodába?
- Igen, napköziben van, de ott is próbáljuk megoldani
különféle sportok vannak és ott is nemcsak üldögélnek a
padban vagy a játszótéren verekednek, játszanak, hanem
különbözõ sportesemények vannak. Dzsúdóra járhatnak,
önvédelmi sportokat tanulhatnak és sakkoznak.
R.: - Az én korosztályomban elég rossz élmények élnek
még a napközibõl, nem tudom, hogy önnek milyenek ezek az
emlékei, de össze lehet hasonlítani a mostanival?
- Hát nekünk is elég zûrös, mert belvárosi iskolába
járnak a gyerekek, ugye a belvárosban nincsen udvar, most vagy
leviszik a játszótérre õket vagy nem. Általában nem. Mert a
játszótéren is sok gyerek van, kevés idejük van, az iskola a
torna termet próbálja kihasználni azzal, hogy ott szakköröket
szervez. A gyerek sem nagyon szeret napközibe menni, mert vagy
elkészül a lecke, vagy nem készül el. Ha el is készül, meg
kell nézni. Tehát õ is igyekszik inkább mindig választani
magának délután valamilyen programot, hogy ne ott kelljen
lennie. És inkább gyerekmegõrzések ezek a napközik, mert a
lecke nem készül el úgy, ahogy szeretné az ember és gyerek
pedig nem érzi jól magát, egész nap ül, nyolctól négy
óráig a padban, állandóan fegyelmezési gondok vannak ebbõl,
mert egy kisfiú az általában nem bírja ki egész nap
üldögéléssel és rohangálna, futkosna, úgyhogy ez a napközi
ez még mindig nem az a napközi, amit szeretnénk.
R.: - Milyen lenne ön szerint egy ilyen ideális napközi?
- Hát talán ahol egy kicsit szabadabbak lennének. A délelõtti
tanulás után ne kelljen ismét beülnie, hanem tudjon játszani,
sportolni.
R.: - És ez, hogy nem túl jól érzik magukat a gyerekek,
vagy nincsen kész a lecke, az mondjuk az ott lévõ pedagóguson
is múlik vagy egyáltalán az iskola hozzáállásán vagy ön
szerint mitol függ ez?
- Hát talán a pedagógustól. Én ezt jól látom, mert két
gyerekem van, mind a kettõ járt napközibe, a nagyobbik most
már nem, de korábban járt, nála talán jobb volt a
pedagógusunk, a lecke is kész volt és elég sok helyre elvitte,
nemcsak a napköziben kellett ülni, játszótér, kirándulások,
ezt megoldotta. A másik tanító néni az nem annyira. A
nagyobbik fiam, aki szeretett napközbe menni, akit elvitt a
tanító néni, õ egy fiatal pedagógus volt, akinek szintén
hasonló korú gyereke volt, gondolom ennél fogva könnyebb volt,
nagobb volt az indíttatás. A másiknál egy idõsebb napközis
tanító nénink van, hát ez már nehézkesebb is a játszótér
vagy a kirándulások. Talán ez a kortól is függ.
R.: - Túl sokan vannak és azért nem tudják ott megfelelõen
elkészíteni a leckét?
- Hát mi pont túl sokan vagyunk, mert harminc fõs létszám
van az osztályban, de mondjuk a férjemmel sokszor beszéltük
ezt, ez sem lehet indok arra, hogy ne funkcionáljon, mert mi
vidéken jártunk iskolába és ugye ott a vidéki, falusi
iskolában nem volt több osztály, egy-két osztály és ott
harminc fõvel dolgoztak. Igaz, hogy ott volt udvar, le tudtak
menni szünetben, tehát egész más volt, de a létszám az nem
függõ.
R.: - És akkor a kisfiút elég nehéz rávenni, hogy
mindennap azért a napközibe átmenjen?
- Hát igen. Ezért is próbálom minden délután, egy héten
kétszer, háromszor elviszem úszni, tehát akkor már nem kell a
napköziben lennie, és a másik napokon pedig van mindig
valamilyen különóra és akkor ha esetleg lementek a
játszótérre, utána már mehet az õ kis különórájára,
játékos különórájára.
- Ismét a vezetõ szaktanácsadót hallják.
Scherman Éva: - Én azt gondolom, hogy a szülõt be kéne
avatni abba, teljesen szakértõként be kéne avatni abba, hogy
mire alkalmas a napközi otthon, mi az, amit tud adni, miért
ilyen módszereket használ, amilyen módszereket használ, mi ebbõl
a gyermek érdeke, miért történnek a dolgok így, ahogyan
történnek és akkor a dolog talán pozitívabb oldalra fordulna,
mert most a szülõ semmi mást nem tud, minthogy otthagyja
délután a gyermekét a napközi otthonban és délután négy
órakor, mint egy ruhásszekrénybõl a ruhát, mint egy
ruhatárból az ember
a kabátját leakasztja és elviszi
haza. És látja, hogy kész volt a lecke vagy nincsen, vagy jó,
vagy nem, a gyerek vagy koszos, vagy nem. Vagy verekedtek, vagy
nem. De ez megint egy izgalmas kérdés, egyetlenegyet hadd vegyek
elõ, mert ez egy olyan klasszikus példája, hogy mit akarunk és
mit nem akarunk. Ez a gyermek hazajön a házi feladattal, ami
vagy jó, vagy nem. Hát eloször is azt kéne végiggondolnunk,
hogy mi a manónak van a házi feladat? A házi feladat
egyetlenegy dologra van és ez a pedig a feladattudat alakítása.
Nem azért, hogy gyakoroljon még egy kicsit, mert az a gyermek,
amelyik nem értette a tanítási órán azt, amit tanítottak,
márpedig ilyen gyerek létezik, annak hiába adok föl nyolc
darab feladatot, az önállóan nem fogja megérteni. Következõ.
Ha hibátlan házi feladatokat küldök önnek haza, mindennap azt
látja, hogy a gyermek hibátlan házi feladatot visz, vajon mi a
véleménye? Csak az lehet, hogy az én gyerekem a dolgot érti,
rendben van minden, semmi probléma nem lehet. És egyszer csak
jön egy dolgozatírás és a dolgozat elégtelen. És akkor
megkérdezhetjük, hogy vajon miért elégtelen egy dolgozat,
amikor minden önálló feladatát hibátlanul tudta megoldani? A
házi feladat hibája a hibátlansága. Eloször is nem végezheto
el más módon hibátlan házi feladat a napközi otthonban,
huszonötös létszámmal, vagy harmincassal, mintha fölírom a
táblára a jó megoldást és jó esetben a gyermekek - jó
esetben - lemásolják hibátlanul. Kérdezem, ennek mi köze van
a tudáshoz? Ennek mi köze van a tanulsához és mi köze van a
hatékonysághoz? És erre mondtam én azt, hogy egy szülot be
kéne avatni, hogy a dolgokat miért úgy csináljuk, ahogy
csináljuk és miért három gyerek füzetét javítom ki ma és
javíttatom, és látja a szülõ, hogy mi volt a hiba és úgy
javíttatom, hogy mellette a jó megoldás és miért van az, hogy
nem nézem meg mind a huszonöt gyerekét? Mert az is igaz, hogy
nem azt kell megtanulni egy gyereknek, hogy azért dolgozom vagy
azért végzem el, mert mindennap végignézik a leckémet és
orrbavágnak érte, ha nem készült el, hanem azért, mert ez a
kötelességem.
R.: - És akkor ez a picike, hogy a szülõ ezt tényleg tudja
vagy a pedagógussal vagy az iskolával együtt ezt õ így
átlássa és értse, hogy mi, miért van, ez miért hiányzik?
Miért nem lehet a szülõket még mindig felnõttként kezelni?
Sch.É.: - Hogy miért nem avatjuk be a szülõket? Azért,
mert erre nincsen gyakorlatunk, ez valóban így igaz. Az a
kolléga meri fölvállalni ezeket a szülõi ismertetéseket vagy
a szülõkkel való szoros kapcsolatot és beavatást, amelyik
pedagógus profi módon fölkészült a napközi otthoni
nevelésre. Mert õ tud érvelni és tud ok-okozati
összefüggéseket elmondani. Tudja, hogy amit választok, annak
várhatóan az a következménye, ez a pedagógia munka.
  
- Ti a Deák diák iskolába jártok és éppen itt délután
játszotok kinn az udvaron. Ti szerettek-e napközbe járni?
- Nagyon szerertünk. Elsõsorban azért, mert jók a tanító
nénik és még azért is, mert kedvesek és hogy nem kezdünk
rögtön leckét.
R.: - Hát hanem?
- Hanem négykor elkezdjük a leckét.
R.: - És addig mit csináltok?
- Hát játszunk, rajzolunk, legtöbbször elmegyünk az
Orczyba is.
R.: - És az Orczyban mit lehet csinálni?
- Ott is szoktunk játszani, meg van, amikor ilyen abba a kis
faházba megyünk, játszóházba és akkor ott mindenféléket
lehet csinálni.
R.: - Szoktatok-e itt unatkozni?
- Nem. Hát néha valaki egy kicsit igen, például a Dávid
szokott egy kicsit, de õ legtöbbször hátul elfoglalja magát.
R.: - És Dávid miért unatkozik?
- Nem tudjuk igazából.
R.: - Nem szeret a többiekkel játszani?
- Nem, nagyon durcás, dacos, mindig rossz.
R.: - A rossz, az mit jelent?
- Hát nálunk azt jelenti, hogy az órán nem figyel,
összevissza rohangál, a Tomival játszik. Tomi se jó. Meg a
Berci se.
R.: - És még mi szokott lenni, jártok valamilyen szakkörbe
vagy tanultok valami pluszt itt délután a napköziben?
- Én elmegyek ide az iskolába sakkörre meg
számítógépezni.
- De én mindig ebéd elõtt szeretnék hazamenni, mert akkor
mindig tévézhetek otthon.
- Én nem szeretek ebéd utána hazamenni, csak tanulás után,
mert akkor sokkal többet tudok játszani otthon, mert akkor nem
kell otthon még megírnom a leckémet.
R.: - Könnyebb, ha itt megcsináljátok?
- Könnyebb.
-dr.Várnai Andrásné, a Deák diák iskola igazgatója: -
Én azt hiszem, hogy mi abból indultunk ki, hogy a gyerekeknek az
itt tölött ideje, ami nagyon hosszú, hát a napnak a legnagyobb
részét végül is az iskolában töltik, mert körülbelül 8
órától átlagban öt óráig benn vannak az iskolában, hatig
tart úgy egyébként a napközi, az legyen ugyanolyan gazdag,
mintha otthon töltené és lehetõleg oldjuk meg azt, hogy bár
állandóan csoportban kell lenni, bár állandóan alkalmazkodni
kell egymáshoz is, hiszen itt nem teljesen egyénileg azt
csinálja minden pillanatban, amit akar, azért ezen belül legyen
neki egy olyan változatos élete, amely gyönyörködteti, hát
kellemetességet okoz neki. Na most ez volt az egyik oldal, a
gyerek oldala. A másik oldal pedig az, hogy vannak tanítóink,
akiknek közös ambiciójuk az, hogy mindegyik szeretne tanítani,
tehát nem igazán kedvelik azt a megosztást, hogy az egyik a
délelõtti az órákat csinálja, és a délutánban pedig csak a
szabadidos tevékenységeket csinálja a másik. Valamikor
évekkel ezelott nem tudom, talán öt, hat, még régebben is
alakult ki az, hogy egy páros összefogott és akkor ketten
lettek, két mamája lett az osztálynak, megosztottak minden
feladatot. Ez annyira jól sikerült, hogy azután sorban
összeálltak a tanítók ilyen párokká, úgyhogy nálunk minden
osztálynak, minden alsós osztálynak van két mamája és ez a
két mama megosztja a tantárgyakat is. De megosztja a délutánt
is. Tehát ez munkaidõ beosztásban csak azt jelenti, hogy egyik
nap az egyik többet van délelõtt és kevesebbet délután és
aztán fordul a kocka. Sok elõnye van, hiszen a gyerekek ugye van
egy életrendjük. Az életrendjük az úgy néz ki, hogy mondjuk
az elsõsnek 12 óra körül, de a negyedikesnek azért már fél
kettõ körül fejezõdnek be a tanítási órák. Akkor van egy
ebédelési korszak, utána jön egy nagy levegõzés, egy biztos,
hogy garantáltan a leghidegebb idõben is kint kell lenni a
szabadban. Utána kezdõdik egy közös tanulás, ami nagyon jó,
hogy olyan tanító nénivel csinálják, aki egyben a tanítási
szituációban is volt velük és akkor négy órától kezdve
vannak az úgynevezett klubok. Valamikor 15 évvel ezelõtt 40
klubunk volt, hát most azért ezt már nem tudjuk elmondani, de
mondjuk az alsósok számára most is öt-hat klub áll
rendelkezésre délutánonként és ezen kívül rendezünk
úgynevezett játszóházakat a gyerekeknek. Évszakonként van
egy ilyen nagy játszós délután, visszük õket uszodába,
sokat járnak múzeumba, az Orczykert közel van hozzánk,
úgyhogy elég sokszor mennek át az Orczy kertbe és akkor még
az Orczy kert különbözõ foglalkozásain is vesznek részt,
hiszen az egy közmûvelõdési intézmény is egyben. Úgyhogy
elég változatos a programjuk.
R.: - Ezek a klubok , ezek milyen tematikában mûködnek?
dr.V.Ané.: - Van aerobic, karate, sakk, kis természettudós,
van egy könyvmoly ilyen köynvolvasó klub, no persze nyitva van
a könytár, tehát ott zenét is lehet hallgatni, meg könyvet is
lehet olvasni, aztán van egy külön erre a célra egy kis
számítógépes termünk, ahol pedagógiai asszisztens
felügyelete mellett a gyerekek, ha készen vannak a leckével,
akkor felmehetnek számítógépezni, játszani.
R.: - Gyakorlatilag délután megnyílnak a termek, megnyílik
az egész iskola és akkor mindenki vándorolhat és éppen oda
ül le és oda húzódik be, ahol õt érdeklõ dolog történik?
dr.V.Ané.: - Na most ez azért ugye így lenne idális, mert
akkor lenne az, hogy úgy él, mint otthon. De hát ezt 440
gyerekkel nem lehet megcsinálni és csoportok vannak. Alsóban
vannak az úgynevezett napközis csoportok, a felsosöknél ezt
tanulószobának hívjuk. A tanulószoba az a nevébõl adódóan
azt jelenti, hogy elsõsorban a tanulásra van és ez igazából
egy fél háromtól négyig terjedõ tanulást jelent szigorúan
véve, no de itt van az ebédelés fél három között is és
akkor folyik az, hogy foleg sportolnak az udvaron. Na most én azt
nem mondom, hogy az alsótagozatos gyerekek azok önállóan
mehetnek akárhova, nem errõl van szó. A csoportban él, de
mondjuk hogyha készen van a leckével és elkezdõdött már a
sakk klub, akkor felmegy a sakk klubba. És akkor ott megint egy
csoportban van, a sakk klub csoportban, vagy felmegy aerobicra.
R.: - Akkor ebben az iskolában nagyon ritkán vagy
egyáltalán nem is fordul az elõ gondolom, hogy a gyerek
kézzel-lábbal tiltakozik, hogy nem akar napközis lenni és az
anyuka valahogy oldja meg az õ elhelyezését.
dr.V.Ané.: - Nem, én szerintem egyáltalán nincs itt, sokkal
inkább az a gondunk, hogy nagyon sok a napközis, tehát az alsó
tagozatosok azt mondhatnám, hogy százszázalékig benn vannak az
iskolában és mondom a felsõ tagozatban pedig hát nem tudom
néhány évvel ezelõtt egy tanulószobai csoport volt és most
három van. Ez azért nem egy könnyû eset azért az
önormányzatnak sem, mert ugye a törvény elõírja, hogy
amennyiben a szülõk igénylik, akkor az önkormányzat köteles
napközis csoportot is és tanulószobai csoportot is beállítani,
de hát azért ez mindig egy pluszköltség. Tehát nálunk
valóban nagyon nagy számban vannak benn a gyerekek, sõt van egy
olyan is, hogy aki nincsen sehova befizetve, az is nagyon nehezen
megy haza. Ezt idõnként úgy kell õket hazaküldeni az
iskolából, tényleg nagyon-nagyon szeretnek itt bent lenni. Én
azt gondolom, hogy azért most van az iskolák számára egy nagy
lehetõség, ez a szabadidõ szervezõ. Persze megint arról van
szó, hogy ha az önkormányzat tudja finanszírozni, mert elõször
kötelezõ volt, aztán visszavonták, hogy ez nem mindenhol
finanszírozható és azt hiszem 2003 szeptember 1-jétol lesz
majd kötelezõ a szabadidõ szervezõ. Most ahol ilyen van, az
biztos, hogy nagyon sokat segít a napköziseknek, hogy akár
külsõ, belsõ progoramoknak a megszervezésében. Szerencsések
vagyunk, mert nálunk az önkormányzat 2001 szeptmeber 1-jétol
biztosítja a szabadidõ szervezõt is. Bizony ezeket a
programokat szervezi és hozza, visszi a gyereket.
  
|