- Lévai Péter 6-os vagyok.
Mv.: - Te egy nagyon érdekes verset, egy kicsit pikáns verset
választottál.
- Szerelmes verseket amik így fõként kicsúfolja igaziból a nõket.
Van néhány ilyen Vörösmarty versem. Ezeket szeretem, mert amikor
rossz kedvem van mindig földobnak.
Mv.: - És miért van olyankor rossz kedved?
- Összeveszek a szüleimmel meg ilyesmi. Mindig akkor elolvasok
egy verset és kicsit földob engem és már jobb kedvem van. Az az
igazság, hogy ritkán van rossz kedvem, úgyhogy nem annyira
sokszor olvasok verset, de azért szeretem az ilyen szerelmes meg a
vicces vereseket, de inkább a keverékeket, azokat szeretem.
Mv.: - Mikor kisebb voltál mondjuk óvodás akkor sokkal többet
verseltél mint mostanában?
- Hát ott az óvodában nagyon sok verset kellett megtanulni és
én óvodai szavalóversenyeken mindig nekem kellett mondanom. Meg
is nyertem azokat. Én annyira nem szeretem megtanulni a verseket,
mert egy idõ után már, hogy ha hosszú akkor az idegesítõ, mert
nem tudom megtanulni, de ha egy olyan közepes vagy rövid vers
akkor azt szívesen megtanulom, hogy ha tetszik.
Mv.: - De elõadni azt szereted, nem?
- Hát az jó, hogy ha nem izgulok akkor biztos, hogy jó.
Mv.: - A költészet napját egészen rendhagyó módon ünnepli
a Fillér utcai Általános Iskola. Hogyan jött ez az ötlet, ez a
nonstop verselés.
Pappné Fekete Ildikó magyar tanár: - Igazából egy régi
vágyam teljesült. Nagyon szerettem volna már régen azt, hogy
úgy gyerekek mint felnõttek a maguk gyönyörûségére mondjanak
verset. Nem azért, mert felel belõle, nem azért mert jegyre megy,
hanem csak úgy. Így jutott eszembe, ha összekötnénk egy
rekordkísérlettel az biztos a gyerekek számára is népszerûbb
lenne és könnyebben lehetne õket rábeszélni. Szerencsére nem
kellett egyáltalán rábeszélni, mert mindenki vállalkozott erre
a feladatra. Egyöntetûen a kollegáim is és a gyerekek is és ez
nagyon nagy dolog a mai világban, mert én 22 éve tanítok. Olyan
ötlet még nem volt, hogy az egyaránt tetsszen diáknak és
tanárnak.
Mv.: - 22 éve tanít, akkor éppen elég rálátása van arra,
hogy ez alatt a hosszú idõ alatt hogyan alakult a gyerekeknek az
irodalmi érdeklõdése. Tehát hogy 22 évvel ezelõtt könnyebb
lett volna-e verselésre bírni a gyerekeket mint manapság?
Pappné Fekete Ildikó: - Akkor sem lett volna könnyebb, de
talán gyakrabban forgattak verses köteteket vagy egyáltalán
könyvet a kezükben. Sok minden más felé nyitottak és annyi
minden más lehetõségük van a gyerekeknek az olvasáson kívül,
hogy a szabadidejükben nemigen töltik ezzel, versekkel meg
jóformán csak amikor muszáj. Így azért gondolom, hogy ha annyit
elértünk ezzel a mai nappal, hogy választott egy verset, amíg
kiválasztotta addig keresgélt, verses kötetet fogott a kezébe,
akkor már nagy haszna volt.
Mv.: - Mi lehet az a korszakhatár a gyerekeknél, amikor ugye
óvodásként még nagyon aranyosan mondják a verseket és tanulnak
és élvezik a rímeket a dallamokat, nem is tudják a szavak
értelmét, vagy hogy a vers is mirõl szól. Egyszerûen a
lüktetés elviszi õket és nagy élvezettel skandálnak ilyen
szövegeket és aztán mi az ami így eltántorítja õket ettõl?
Pappné Fekete Ildikó: - Én azt hiszem, hogy kamaszkorban
mindenki egy kicsit az átlagosnál jobban izgul, jobban zavarban
van, szégyenli a saját érzéseit, szégyenli azt, hogy tetszik
szégyenli azt, hogy verset mond, hogy bármit mond a többiek elõtt.
Az irodalom órákon is egyre kevesebb idõ van arra, hogy hangosan
beszéljünk és ezen próbálunk mindenféle ötletekkel
változtatni, hogy akár úgy, hogy az óra elején egy-két percig
beszélhetnek bármirõl, hogy egy kicsit saját maguk is lehessenek
és ez talán majd segít ahhoz, hogy egyre több vers is sorra
kerül.
Mv.: - Maga az, hogy saját maga beszéljen és a saját hangját
hallja ez kiveszõben van az iskolában?
Pappné Fekete Ildikó: - Nem pont a mi iskolánkban, hanem úgy
általában, hiszen az óraszámok egyre csökkennek. Heti két
irodalom óránk van, ami nagyon-nagyon kevés ehhez az óriási
tananyaghoz, ahhoz, hogy azt megtanítsuk, hogy tetsszen neki, hogy
beszéljen róla és emellett még mindenki elvárja, hogy tudjanak
szépen beszélni, hogy a saját gondolatait kerek mondatba
fogalmazza, bármikor el tudják mondani. Ezen fáradozunk, hogy ez
így maradjon és tudják ezt.
Mv.: - Mire valók a versek egyáltalán manapság még 2002-ben?
Pappné Fekete Ildikó: - Én azt hiszem, hogy arra valók, hogy
egy kicsit gyönyörködjünk mások gondolataiban, azon tovább
gondolkozzunk mi is, hogy a sajátjainkat hozzátegyük. Egy 8-os
kislány egy olyan verset választott aminek az a címe, hogy aki
5000-ben élt. Pont errõl szól. Maga hozta a verset, õ kereste.
Nagyon érdekes. Lényege az, hogy vajon mi lesz 5000-ben a
költészettel.
Mv.: - És mi?
Pappné Fekete Ildikó: - Reméljük, hogy megmarad és április
11-én akkor is mindenki verset fog mondani.



Mv.: - Te egyébként is szoktál verseket mondani vagy most csak
erre az alkalomra tanultad meg?
- Hát általában nem mondani szoktam, hanem olvasgatni õket.
Mv.: - Milyen verseket olvasol szívesen?
- Teljesen mindegy, én azokat szeretem amelyiknek van valami
mondanivalója.
Mv.: - Milyen hangulataidban fordulsz a versekhez vagy miért
érzed azt, hogy olyankor verset kell olvasnod?
- Nincs ilyen hangulatom, hanem az szokott lenni, hogy ha
unatkozom mondjuk akkor néha elõveszem és elkezdem olvasgatni õket.
Mv.: - És kinek a verseit szereted?
- Leginkább Arany Jánosét és Petõfi Sándorét.
Mv.: - Akit már itt az iskolában is tanultatok.
- Azokat is szeretem, de igazából így külön szeretek
olvasgatni.
Mv.: - Fontos az szerinted, hogy az ember verseket tanuljon és
mondogasson néha?
- Hát fontosnak nem fontos, ez mûveltség kérdése. Szóval,
hogy ha valaki szereti õket akkor olvassa, de hogy ha mondjuk
valaki a regényeket szereti azt olvassa inkább. Olyan kedvem van
vershez néha és akkor jó érzés olvasni. Amikor úgy gondolom,
hogy ezeken egy csomót gondolkodtak és akkor ezt én most ilyen
teljesen egyszerûen elolvasom.
Mv.: - Nehéz szerinted verset írni?
- Szerintem igen, de akinek van tehetsége az biztos nem ezt
gondolja.
Mv.: - Próbáltál már?
- Egyszer, de már nem emlékszem rá.
- Horváth Dorottya. Én is 6-os vagyok. Én legtöbbször Weöres
Sándor verseket szoktam olvasni. Amikor el vagyok szomorodva akkor
szoktam verseket olvasni.
Mv.: - Mert vidámságot hoz a vers?
- Igen, meg az olyan jó dolog amikor szomorú vagyok és bele
tudom élni magam a versekbe, meg amit ki akarnak fejezni.
Mv.: - És olyankor inkább szomorú verset keresel vagy
vidámat?
- Attól függ, ami megtetszik nekem. Én inkább a komolyabb
verseket szeretem.
Mv.: - Mit jelent, hogy komolyabb?
- Inkább ilyen történetet mesélnek el vagy izgalmasak. Hogy
ha szomorút olvasok akkor úgy beleéljük magunkat a
történetébe. Olyan, mint hogy ha én is benne lennék, a versnek
egyik szereplõje lennék.



- A gyerekeknek minden este lefekvés elõtt olvasok külön mind
a háromnak. Mivel különbözõ korúak mind a háromnak
különbözõt.
Mv.: - És ilyenkor mind a hárman mindenki meséjét
végighallgatják?
- Tulajdonképpen igen, mind a hárman bent vannak a
gyerekszobában. Közben esetleg játszanak vagy rajzolnak és az
akinek éppen a meséjét olvasom az ül az ölembe vagy ül a
közelembe.
Mv.: - Akkor ezek a mesék nem intim félhomályban, nem az
ágyban történnek?
- Nem, mert ezt nem lehet megoldani technikailag, hogy az
emeletes ágyra odaüljek vagy fölüljek a nagy mellé, úgyhogy a
földön ülve olvasunk.
Mv.: - Nem nagyon nagy veszõdség kitalálni a kicsinek, a
középsõnek és a nagynak is hogy mindennapra milyen mese legyen
nekik?
- Nem én ezeket szeretem és a két nagyobbnak inkább olyasmit
szoktam olvasni, ami egy könyv, egy egész könyv és akkor minden
nap olvasok belõle néhány oldalt vagy verseket is szoktunk
olvasni. Tehát a mese az nem mindig mese.
Mv.: - Nem szoknak el így az olvasástól a gyerekei?
- Nem. A nagy mindennap körülbelül egy 15-20 perccel elõbb
ébred föl, mint én és amíg a reggeli készül az egy olyan fél
óra még, addig õ minden reggel olvas és napközben is amikor
hazajön az iskolából.
Mv.: - Hogy lehet, hogy valaki 11 éves korában is igényli az
esti mesét, igényelje azt, hogy az édesanyja mindennap meséljen
neki egy regénybõl.
- Én azt gondolom, hogy akkor érzi, hogy azért hiába ott van
a másik kettõ, olyankor azért õvele foglalkozok, õrá figyelek,
ez az egyik. A másik, hogy valószínûleg látja, hogy én is
olvasok, úgyhogy utánoz ebben.
Mv.: - Ilyenkor az 50 perc alatt hány oldalt szokott összesen
elolvasni?
- Hát olyan 40-45 oldalt körülbelül. Én ezen nem szoktam
gondolkozni. Én ezt soha nem érzem fáradságnak. Én is élvezem
ezt a mesélést.
Mv.: - Amikor különbözõ felnõtt állatszerepek fordulna elõ
ezekben a mesékben, beleéli magát a hangjukba?
- Állatszerepekbe nem nagyon, de legutóbb Janikovszky Éva Már
óvodás vagyok címû könyvét olvastam a legkisebbnek, és a
különbözõ gyerekeket más hangon olvastam föl. Ez olyan
spontán jött. Én nagyon szeretem, tehát nekem megvannak ezek a
könyvek otthon. Én úgy szoktam olvasni, hogy én választok
valamit és aztán a gyerekek megmondhatják, hogy tetszik nekik,
olvassam-e tovább vagy nem tetszik és válasszunk más.
Mv.: - Miért fontosak ezek az esti mesék? Mitõl lesz más az
estéjük a gyerekeinek?
- Én úgy látom, hogy szükségük van rá, ezzel úgy
elnyugszanak az egész napi mindenféle tevékenység után. Kell
nekik ez a kis idõ, hogy megnyugodjanak és azt gondolom, hogy
ezért nem volt soha probléma a lefektetésükkel. Vége a
mesének, fogat mosnak és lefekszenek szó nélkül. Tehát soha
nem volt azt, hogy még háromszor kijönnek, fölkelnek vagy
nyafognak, hogy nem akarnak aludni még.



- Általában mesekönyvbõl szoktunk olvasni nekik. Elég kicsi
a korkülönbség a két kislány között, másfél év, ezért
általában mind a ketten élvezik a kiválasztott mesét, nagyon
ritkán van az, hogy egyik tiltakozik azért, mert már neki esetleg
kicsit úgymond dedós a mese, a másik meg szereti. Kicsit egyszerûbb
mesét, de azért általában sikerül megtalálni azt, amit mind a
ketten élveznek. Elõfordulhat, hogy mesélünk róluk. Ez
gyakrabban inkább akkor történik, amikor nagymamához lemennek
és õ szokott inkább az õ kiskorukról mesélni nekik meg az én
kiskoromról és azt nagyon szokták élvezni. Ez nálunk sajnos
sokszor elmarad az ilyenfajta mese.
Mv.: - Maga is szokott az õ kiskorukról meséket fabrikálni?
- Szoktam igen, sajnos viszonylag ritkán, mert egyszerûbb
talán leülni és belefogni egy mesébe amit csak olvas az ember.
De néha elõkerülnek olyan momentumok, elõkerülnek esetleg
fényképek, amik aztán úgy beindítja az ember fantáziáját és
akkor így könnyû mesélni nekik.
Mv.: - Ilyenkor miket mond?
- Ilyenkor nagyon sokszor valóságról is mesélünk nekik,
tehát, hogy pontosan hogy történt, mondjuk, hogy születtek meg,
mi történt akkor, hogy jöttünk haza a kórházból. De elõfordulnak
olyan mesék is, amikor elindulunk valami valóságos helyzetbõl
és ebbõl egy mesét fabrikálunk. Egy valós történet, de
szerintem úgy tûnhet nekik, mint hogyha egyfajta mese lenne,
szerintem ez úgy keveredhet náluk még, mivelhogy a meséket is
sokszor úgy élik meg, mint egyfajta valós történet.
Mv.: - Mit szólnak a lányai a róluk szóló mesékhez?
- Tetszeni szokott nekik nagyon. Általában kérdeznek sokat
ennek kapcsán, hogyha elkezdünk egy történetet mesélni nekik
kíváncsiak nagyon arra, hogy mi történik, amikor még nagyon
picik voltak, amire nem emlékeznek és egy picit talán így át is
értékelik a jelent vagy beleélik magukat abba, ami régen
történt.
Mv.: - Neked volt-e már olyan hogy hallgattál zenét és valami
mese eszedbe jutott róla?
- Hát volt. Otthon is, amikor bekapcsolom a magnómat,
lefekszem, lecsukom a szememet és akkor ilyen állatok szoktak elõjönni.
Elefánt, kutya. Legtöbbször mászkálnak meg futnak. Állatok
szoktak elõjönni meg néha vizek. Hát a tenger, a folyók, amik a
hegyekben vannak, ilyenek.
Mv.: - És milyen ez, szép?
- Hát amikor én látom, akkor gyönyörû. A vizek azok kékek,
a hegyek azok zöldek.
Mv.: - Láttál már tengert?
- Igazából? Igen. Amikor apukámmal, a szüleimmel bementünk a
nagymamámhoz akkor arra van.
Mv.: - Azt tudod, hogy a tenger vize sós?
- Amikor szokott menni a tévében a mese, akkor mindig mondják.
Mikor megkóstolják.
Mv.: - Mi szokott még így elõjönni kép?
- Legtöbbször emberek.
Mv.: - Mit csinálnak azok az emberek?
- Táncolnak meg beszélgetnek.
Mv.: - Mirõl beszélgetnek, az hallod?
- Azt nem, csak látom, hogy a szájuk tátog. Szokott elõjönni
hullámok, meg repülõk.
Mv.: - Az égen repülnek vagy lent vannak a földön.
- Lenn vannak a földön.
Mv.: - Repültél már?
- Igazából még nem, csak láttam.
Mv.: - Milyen lehet az, gondolkoztál már ezen?
- Szerintem nagyon jó lehet, élvezetes.
Mv.: - Mihez hasonlít vajon?
- Lehet, hogy hülyeséget mondok, de hát lehet, hogy a lifthez.
Mert a lift is megy fölfele, a lift is megy lefele.
Mv.: - Melyik jobb, ha fölfele megy a lift vagy ha lefele?
- Hogy ha lefele megy akkor szeretem.



Dr. Hadas Katalin gyermekpszichológus, pszichoterapeuta: -
Relaxáció. Ezt a szót úgy gondolom mindenki ismeri, ez
ellazulást jelent és egy ilyen megváltozott tudatállapotot hoz
létre az emberben. Eredetileg a régi francia szó azt jelentette,
hogy kiengedni a rabot. Ez azt jelenti, hogy bizonyos feszültségek
bennünk rabkén el vannak fojtva és ezeket szeretnénk kiengedni
ezeket az energiákat, ami elvész az ember számára, hogy ha ott
leszorítva tartjuk. A szakirodalom eddig úgy vélte, hogy 8-9
éves kortól lehet a gyerekeknél alkalmazni a relaxációt.
Kolléganõmmel azon törtük a fejünket, hogy hogyan lehetne
profitálni a kisebb gyerekeknél is ebbõl a módszerbõl, hisz
nagyon sok problémával küszködnek a kicsit is. Akkor jöttük
rá arra, hogy a gyerekhez legközelebb a mese áll, így
próbáltuk összekapcsolni a mesét a relaxációval és így
született meg az új gyermekrelaxációs módszer, amely a mesét
használja fel.
Mv.: - A mesét terápiás eszközként használják, ez itt egy
meseterápia?
Hadas Katalin: - Nem meseterápia, hanem pszichoterápia,
amelynek egyik segédeszköze a mese, ugyanis ennél a terápiás
módszernél arról van szó, hogy feldolgozzuk az élményeket,
amiket a relaxáció során az ember átél. Ezeket az élményeket
megpróbáljuk képbe áttenni és keresni a hasonlatokat, hogy
mikor és hol élt át hasonló élményt, mivel tudja ezt
összekapcsolni. Most a gyerek ilyen bonyolult munkára képtelen.
Sokkal kevesebb élménye van, kisebb a szókincse, nem tudja
kifejezni magát. És nagyon jól tudjuk, hogy a mesékben sok
mindenen keresztülmennek a hõsök. Sokféle állapotba kerülnek.
A gyerek, hogy ha megismerkedik ezekkel a mesékkel, akkor össze
tudja hasonlítani a saját élményét amit relaxáció alatt
átélt olyannal, amit melyik mesehõs, melyik mesében mit élt
át.
Mv.: - Belehelyezik a gyereket egy-egy mesehõs szerepébe,
helyzetébe?
Hadas Katalin: - Házi feladatnak is megkapja a gyerek azt, hogy
meséket keressen, amiben õ hasonló állapotokat talál egyes
mesehõsnél. Négyéves gyerek már azért reprodukálni tudja a
mesét, hogy mi történt benne, mit élt át a mesehõs és hogyha
otthon a mamával gyakorolja ezt a relaxációt, ami nagyon
leegyszerûsített szöveg és szintén egy mesehõs élményeire
épül maga a relaxációs szöveg is, és akkor õ már relaxáció
alatt is tulajdonképpen azzal próbál azonosulni, hogy olyan ez,
mint amikor ez meg az történik a mesében. És nagyon jó, hogy a
mamával közösen végzik ezt, mert egy biztos pont a gyermek
számár a mama és nagyon jól megjavul a gyermek, anya kapcsolat
is. Kialakul egy nagyon jó spontán viszony gyermek és anya
között ami lehet, hogy elegendõ ahhoz, hogy a meglévõ
problémákat eltörölje.
Mv.: - Arról van szó itt a terápia folyamán, hogy az ember
jobban tud beszélni arról, ami nem õvele történik, tehát
kívülrõl lát valakit egy bizonyos szituációban?
Hadas Katalin: - Természetesen. Sokkal könnyebb nekünk
véleményt mondani másokról. A legnehezebb munka az emberben
magában folyik és ugyanígy a gyerekkel is ez van, de hogyha
látja a gyerek, hogy valakivel valami hasonló történt és ez nem
valami olyan egyedi dolog, hogy csak vele, akkor könnyebben
összekapcsolja a két dolgot. Elõször semleges szinten elmondja
vagy átéli és aztán megpróbálja magára vonatkoztatni és
tulajdonképpen ezzel már elértük a célt. Amikor már magára
tudja vonatkoztatni és hogy ha valamit összehozunk egybevetünk
akkor ez már maga megnyugvással jár.
Mv.: - Tanfolyamot hirdetnek a szülõknek is, az anyukáknak is
ahová el lehet jönni, vagy pedig elmennek õk egy szakemberhez,
aki végigjátssza ezt velük kettõjükkel, mert gondolom nemcsak a
gyerek van ott egyedül.
Hadas Katalin: - A szülõ jön a gyerekkel, hogy valamilyen
probléma van és akkor megajánljuk ezt a terápiás módszert
azzal, hogy elõször a szülõt bevezetjük a relaxációba és
tulajdonképpen õk naponta dolgoznak a gyerekkel, aki ezt
felvállalja az alkalmas is rá. Bárki képes megtanulni.
Mv.: - Milyen problémával jelentkeztek a szülõk, illetve a
gyerekek, milyen alkalmakkor szokták Önök ezt a lehetõséget
megajánlani?
Hadas Katalin: - Nagyon jó eredményeket lehet elérni
hiperaktív gyerekeknél, különféle szomatikus betegségben
szenvedõ gyerekeknél. Ez az egész foglalkozás úgy kezdõdik,
hogy ha a gyereknek azt mondjuk, hogy most el fogsz lazulni, hát
szegénynek, egy négyéves gyereknek mondjuk ez nagyon elvont
fogalom. Mi az, hogy ellazulni. De hogyha elolvassuk például a
Hamupepejke címû mesét, ez egy szlovák népmese, ami magyar
nyelven is megjelent, aki tulajdonképpen egy ilyen lusta, henyélõ
legényke volt, aki egész nap a kemencepadkán heverészett.
Elolvassuk a gyereknek ezt a mesét, hogy hogyan telt a Hamupepejke
napja és akkor õ mit érzett a kemencénél. Akkor a gyerekben
kialakul egy kép, hogy tulajdonképpen mi is az, hogy ellazulni.
És aztán kereshet otthon a gyerek újabb meséket, ami szerinte
ezt az élményt fejezi ki és akkor a gyerekek ilyen meséket
hoznak, mint a Holle anyóban amikor megrázza a párnát a lány
és akkor repülnek a pelyhek a párnából, a hópelyhek. Ez egy
ilyen kellemes ellazulás vagy amikor az elnehezedést gyakoroljuk
akkor ez olyan, mint a Piroska és a farkasban ugye a vadász
belevarrja a köveket a farkas hasába és ettõl nehéz lesz a
farkas, vagy az átmelegedésnél, hogy a 12 hónapban amikor ugye
változtatni tudják a hónapokat mikor van a meleg, mikor van a
hideg. Tehát ezekre az ellentétekre hozunk példát a gyerekeknél
és a gyerek maga is keres aztán otthon a mamával az újabb és
újabb meséket, hogy egyre gazdagabban tudja kifejezni a saját
belsõ élményét.
Mv.: - Van-e olyan mesekönyv vagy olyan mesegyûjtemény,
amelyet odaadnak az anyának vagy ajánlják, hogy keresse meg vagy
vegye meg boltban?
Hadas Katalin: - Mi a klasszikus mesék hívei vagyunk és ezeket
ajánljuk Nagyon sok archetípust tartalmaznak ezek a mesék, olyan
dolgokat amik mindenkiben megtalálhatók és ha nem is beszélnek
róla, de beépül a gyerekbe. A meséknek régen is ez volt a
szerepük, hogy útmutatást adjanak az embereknek és például
szolgáljanak az életükben.