- Jó napot kívánok! K. Zs. vagyok. Két kislányom van, az
egyik négy és a másik három hónapos. És a négy és
félévesnek körülbelül egy éve, tehát mikor a kiscsoportos
ovit kezdte és elmúlt az ovi varázsa, tehát körülbelül egy
év rémálmai kezdõdtek. Nagyon megijedtünk, több mindent
kipróbáltunk, orvosnál is voltam vele, pszichológusnál is
voltam vele, de nem tudtunk zöld ágra vergõdni. Miután
megszületett a kicsi, a rémálmok elmaradtak, olyan jó másfél,
két hónapra, majd mostanában megint újra kezdõdtek. Nagyon
sokat beszélgettünk a kislánnyal, nagy harmónia van itthon,
tehát azt se mondhatom, hogy kések repülnek a levegõben, hogy
sokat civakodnának a szülõk, de nem tudok már, tehát az, hogy
elalvás után körülbelül fél órával, háromnegyed órával
fölsír.
R.: - Mirõl szólnak a rémálmai?
K.Zs.: - Nem tudom vele reprodukáltatni, próbáltam vele
lerajzoltatni, próbáltam akkor olyan szintre hozni, hogy ezt el
tudja mesélni, de csak annyit mond mindig, hogy valami volt itt a
szobában, vagy valami kimászott a szekrénybõl, de ezt mindig
azután mondja, hogy várjál anya gondolkodom és én már tudom,
hogy amikor azt mondja, hogy akkor gyorsan igyekszik kitalálni
valamit.
R.: - Ezt rögtön éjszaka mondja el vagy másnap?
K.Zs.: - Még akkor rögtön éjszaka, mert már tudom, hogy mi a
menetrendje, tehát az ölembe ültetem, simogatom, próbálom
elérni azt, hogy fölébredjen, mert alszik, de nyitott szemmel
sír bele a világba és rémítõ.
R.: - Most õ jár óvodába?
K.Zs.: - Igen.
R.: - Szívesen megy az óvodába?
K.Zs.: - Ez is változó. Általában szívesen megy az
óvodába, de amikor elviszem az óvodába, sokszor úgy jön haza,
hogy anya mikor lesz szabadnap, mikor maradhatok itthon. De ha
itthon van, akkor újra azt kérdezi, mikor mehetek már óvodába?
A kistestvérével nincsen semmi konkfliktusa, nagyon sokszor,
amikor megkérem, hogy segítsen nekem ott a baba körül, akkor
inkább azt mondja, hogy megyek rajzolok, vagy most mennem kell
képeskönyveket nézegetni, vagy most írni kezdek, tehát olyan
nagy traumát nem okozott neki úgy érzem a kistestvére
születése.
R.: - Ha önökhöz vendégek jönnek szülõk, barátok, akkor
kit szoktak körülcsodálni-
K.Zs.: - Õt.
R.: - Nem a picit?
K.Zs.: - Nem. Mert szinte mindenki tudja, hogy nagyon goromba tud
lenni. Érdekes módon, hogy amikor a picit hazahoztuk a
kórházból, akkor mindenki, aki hozzám jött meg a picihez ment,
valahogy látta rajta, hogy elõször a nagylányt kell babusgatni,
neki kell gratulálni, hogy kistestvére született, hozzá kell oda
ülni, hogy megnézze, hogy mit rajzol és csak utána jöttek a
picihez.
R.: - És az önök pszichológusa mire jutott?
K.Zs.: - Azt mondta nekem, hogy a rajzai alapján, mivel a rajzai
kiegyensúlyozottak, színesek, a beszélgetések alapján majd
kinövi.
R.: - Valóban kinövi-e ez a kislány ezeket a rémálmokat?
- Kozek Lilla pszichológus: - Reményeim szerint igen.
Tehát azt tudom mondani az édesanyának, hogy tartson ki, nagyon
megértem õt, hogy amellett, hogy éjszaka is szoptat, meg minden
egyéb gondja van még hozzá is, a nagyobb kislányához is
fölkel, türelmes, ez tényleg nagyon jó dolog. És ezért is
gondolom, hogy ki fogja nõni ez a kislány. Amit még tehet
amellett, hogy a felriadáskor próbálja visszahozni a valóságba,
tehát õ is mondja, hogy próbálja fölébreszteni és
megnyugtatni, az az, hogy megpróbálja megtanítani neki a
fantázia és a valóság elkülönítését. Ez minden gyereknek
évek munkája, hogy ezt biztonsággal meg tudják tenni, de
érdemes elkezdeni és a szülõ szempontjából tudatosan
végigvinni ezt a dolgot azzal, hogy mesélek, azzal, hogy a
gyereket meséltetem, mert az természetes, hogy a gyerekben van
valamennyi szorongás. A gyermekben nemcsak az idéz elõ
szorongást, ha a szülei között konfliktus van vagy hogyha õ
valamit rosszul tesz, leszidják, hanem egyszerûen az élet
velejárója, hogy õ kicsi, sok mindenben tehetetlennek érzi
magát vagy nem elég ügyesnek, nem képesnek bizonyos dolgokra és
ez maga ad egyfajta szorongást a mindennapokban.
R.: - És ez jelenhet meg az õ rémálmaiban?
K.L.: - És ez a feszültség jelenik meg a rémálmaiban.
R.: - Ilyen hosszadalmas szenvedéssel teli álmok, milyenek az
ilyen rémálmok?
K.L.: - A gyerekek rémálmai különösen az óvódás kori
rémálmok, azok ritka, hogy tematikusak lennének. Tehát, hogy
valamiféle történetet vinnének végig, hanem valami olyasmi,
hogy jaj egy tigris bejött a szobába, vagy jaj istenem valami nagy
vadállat motoszkál a szekrényben és akkor a gyerek, amikor ezt
álmodja, sokszor mi sem rendelkezünk az álomtudattal, de biztos
minden felnõtt fel tud idézni olyan álmot, amikor azt mondja,
hogy és azért én tudtam, hogy álmodom, ami éppen történik és
ezért nem féltem annyira. De a gyerekben ez nincs benne. A gyerek
azt mondja, hogy ez van. A tigris ott van az ágyam alatt.
R.: - Kell ezek mögött az álmok mögött valami jelentést
felfedeznünk? Vagy keresnünk?
K.L.: - A pszichológiában sokszor nagyon hasznos az álmok
szimbólumát megkeresni, de azt gondolom, hogy még a nagyon korai
álmoknál, amik felvillanások és a gyerek maga se tudja
felidézni, egyszerûen nincs nagyon értelme a nyomába eredni
ezeknek a témáknak. Tehát amikor az anya megkérdezi, hogy és
mit álmodtál? És azt mondja, hogy várj, gondolkozom, akkor
valószínû, tényleg valószínû, hogy nem a tényleges álmát
fogja mondani.
R.: - Miért?
K.L.: - Mert hát nem emlékszik már rá egészen biztosan. Vagy
amire emlékszik, azt még kiegészíti és akkor a végén mond
valamit, de mindenesetre pszichológiai szempontból nem elsõ kézbõl
jövõ nyersanyag az, amit õ elmond. És ilyen szempontból már
én nem gondolom, hogy ezt nagyon muszáj lenne értelmezni.
R.: - Tehát ezek nem jeleznek semmiféle más belsõ
problémát, megbomlott harmóniát.
K.L.: - Azt gondolom, hogy a rémálmok azok a természetes és
normális szorongás szintnek az egyik levezetési lehetõségei. A
másik, amit az anyuka is csinál, hogy rajzoltatja. Nem
feltétlenül muszáj ezeket kapcsolatba hozni az álmokkal a
rajzolást meg egyik szimbolikus tevékenységet se. De hogyha
megnyitja ennek a négy és féléves kislánynak az utat, hogyha
együtt végigjárják az ösvényt, ami a szimbólumokhoz és a
fantázia világához vezet, hogyha ez biztossá teszi az utat,
akkor a szorongás lassan az éjszakából és a tudat által nem
kontrollálható idõszakból átkerül a tudatosan kontrollálható
idõszakba. Abba, amikor a gyerek rajzol, amikor együtt mesélünk,
amikor hallgatja azt, amit neki mesélnek, amikor színházasat
játszik, amikor bábozik, amikor jelmezbe öltözik, amikor a
fantázia világában él és a szimbólumaival dolgozik.
R.: - És késõbbi korban, tehát nem óvódásoknál, hanem
mondjuk már nagyobbaknál, az álmoknak lehet egy ilyen
másodjelentés tartalma, tehát azon túl, hogy amit végigálmodik
mutathat valami problémára?
K.L.: - Én azt gondolom, hogy amikor a gyerek elmondja, hogy és
ezt álmodtam, és pontosan, tehát nagyjából a gyereken látom
azt, hogy õ tényleg azt mondja el, amire az álmából emlékszik,
akkor már tudunk valamiféle tartalomról beszélni, hogyha õ ezt
már föl tudja idézni.
R.: - Álmodhat az alapján, ami vele aznap történik? Tehát
hogy nem lehet mégiscsak az álmok alapján kideríteni azt, hogy
mi van vele?
K.L.: - Álmodhat azzal, ami aznap történik, csak az
alapkérdés az az volt, hogy érdemes-e ezeket kutatnunk,
érdemes-e ezeket értelmeznünk. Én azt gondolom, hogy annyi más
út van a gyerek belsõ világához, hogyha muszáj használjuk ezt
is, de különösebb jelentõséget semmiképpen ne tulajdonítsunk
az álmok tematikájának.
R.: - És akkor a gyerekek többsége ezt ki is növi, tehát
vannak rémálmaik, még ilyen óvodás kor elején, de aztán
fokozatosan ezek elmúlnak.
K.L.: - Igen, ahogy megtanulja elkülöníteni az álmot a
fantáziát, a valóságot, ezeket a tartományokat, úgy egyre
inkább, akár ha még rosszat is álmodik legfeljebb reggel azt
mondja, hogy ó anya, olyan cudar éjszakám volt, rosszat
álmodtam.
R.: - Már nem ijed meg és nem riad föl.
K.L.: - De már nem riad föl. Tehát a gyermek nem attól riad
fel, hogy rosszat álmodik, hanem az, hogy rossz történik vele a
valóságban. És ez az, ami megijeszti és ez az, ami miatt sírva
fakad és ami végül is a szülõt is fölébreszti és ami miatt a
szülõ is bemegy a szobába. Amikor már tudja azt mondani, hogy
alszom, álmodok, tehát van egyfajta tapasztalata errõl, akkor
ezek szép lassan az idõvel elenyésznek. Amit lehet csinálni vagy
hogyha tényleg konkrétan meg tudja fogalmazni, hogy mi az, ami
megijesztette õt, akkor lehet neki a kezébe eszközöket adni.
Tehát azt mondja, hogy apa én úgy félek, hogy egy tigris van az
ágyam alatt, ez nem mindig álomban jön elõ, ez néha egy
félelem, akkor erre talán az a legszerencsésebb, ha azt mondja
neki az ember, hogy nézd, adok neked egy varázspálcát, ha erre
azt mondod, hogy csiribu-csiribá vagy az orrára koppintasz a
tigrisnek, akkor téged fog szolgálni. És nem tudom, itt õriz
téged, hogy senki ne bánthasson az éjjel. Ez lesz a te kis
házitigrised. Tehát hogyha azt mondom a gyereknek, hogy nem
mondasz igazat, vagy benéztem az ágyad alá, nyugodj meg
semmiféle tigris nincs ott, én láttam, a nagymama is megnézte,
tényleg nincs ott tigris, a gyerek attól még nem fogja elhinni,
hogy nincs ott tigris, ha benéz õ se fogja látni, de a félelme
megmarad, a szorongása megmarad. És ebben tudunk neki segíteni,
hogyha azt mondjuk, hogy ami a fantáziádban létezik, a tigris,
ahhoz én adok egy eszközt, hogy a fantáziában megküzdj vele.
Tessék itt a varázspálca.
- Mûsorunk telefonszáma? 328-8972 hívjanak bennünket.
- Vendégünk a stúdióban Kozek Lilla pszichológus, aki várja
az önök kérdéseit.



- Jó napot kívánok! Három és féléves gyerekkel
kapcsolatban szeretném kérdezni azt, hogy a beszédfejlõdéssel
kapcsolatban, az ikes igéket.
R.: - Rosszul ragoz?
- Van-e remény arra, hogy jól fog ragozni, mert hullámokban
szokott, vagy mindent m-mel vagy mindent kával.
R.: - És vannak kifejezett szavak, amelyeket rosszul mond, vagy
ez minden ikes igére jellemzõ?
- Minden ikes igére jellemzõ, hogy vagy azt mondja, hogy eszem,
iszom, alszom, jövöm, megyem, vagy jövök megyek, eszek, iszok,
alszok.
R.: - És egyébként a környezetében az óvodában mennyire
beszélnek tisztán?
- Az ikes igékkel kapcsolatban nekem nagyon széles körû rossz
tapasztalataim vannak.
R.: - Tehát ön azt tapasztalja, hogy általában a gyerekek
rosszul ragoznak.
- Meg általában a felnõttek rosszul ragozzák az ikes igéket.
R.: - És próbálta neki valamilyen szinten, már a maga
szintjén elmondani?
- Csak mindig javítom és akkor azt õ kijavítja, de az neki
nem jelenti azt, hogy a másikat is jól mondja, hanem csak az
összeset m-mel fogja mondani akkor egy ideig.
R.: - Ühm. És hogy javítja ki, tehát rászól?
- Igen, amikor beszél, akkor én mondom, hogy mit tudom én azt
mondja, hogy jövöm az asztalhoz, akkor én mondom, hogy jövök.
Akkor õ is mondja utánam, hogy jövök az asztalhoz.
R.: - És azt nem próbálta még, hogy úgy javítsa ki, hogy
ön mondja helyesen helyette a mondatot, tehát hogy ne érezze azt,
hogy most õ valamit rosszul csinált.
- Ilyen problémája nincsen neki, ezek a javítások, ezek
beépültek a mindennapokba, ez gördül tovább a beszéddel.
R.: - És egyébként tisztán beszél, ezt leszámítva?
- És egyébként tisztán igen. Szójátékokat mond, három és
félévesen.
R.: - Hát szerintem akkor nem kell aggódnia. Azért õ még
kicsike, szóval neki még van ideje ezt megtanulni.
- Hát nem tudom és javítsam folyamatosan? Van-e reményem
arra, hogy fog disztingválni?
R.: - Kell aggódni ennek a mamának? Probléma az, hogyha egy
három és féléves gyerek nem tud még tökéletesen ragozni és
nem ismeri a magyar nyelvtani szabályokat?
- Csabay Katalin logopédus: - Hát nekem egy kicsit
mosolygós kérdés volt, mert azt hiszem így az anyuka egy kicsit
teljesítménycentrikus, illetve a gyermeki nyelv fejlõdésével,
nyilvánvaló, hogy nincs tisztában, mert nem szakember. Most
három és féléves gyereknél még egyáltalán nem követelmény
a fõnevek, igék adekvát használata. Legfõképpen nem a
ragozott, a grammatikai szerkezeteknek a használata. Azt, hogy
õ az ikes igét egyszer azt mondjam, hogy eszemm, iszomm, az
tetszik neki valószínû, az édesanya is még megnyomja, tehát
nyomatékosabb egy mmm kihallása, mondása egy zöngés hangnak,
mint az, hogy eszek, iszok, ahol végül is a gyerek a szó végét
lehet, hogy még le se hallja. Na most ez a beszédhang
megkülönböztetõ képesség, a hangoknak a differenciáltsága
általában 6 éves kor után alakul ki. Három és féléves
gyereknél még azt mondjuk, pláne, hogyha már mindent mond és
beszél, hogy szó sem lehet róla.
R.: - Tehát egy három és féléves gyereket nem is szabad
kijavítani, hogyha esetleg rosszul mondja?
Cs.K.: - Nem. Nem. Hát a gyerek úgy, ahogy mondja, hát
nyelvtanilag hogy lenne szabad egy három és féléves gyereket.
R.: - És hány éves kortól kell akkor esetleg kijavítani?
Cs.K.: - Hát nem kell kijavítani, mert ez spontán magától
fog, nagyon sokat kell a gyereknek mesélni, élõ mesét, tehát
nem a tévé elé ültetni, nagyon sokat kell neki mondani népi
mondókákat,
R.: - De kijavítani semmiképpen nem szabad.
Cs.K.: - Isten õrizz! Hát ez a legnagyobb vétség. A gyerekben
ne adj Isten kialakulhat egy beszéd gátlás és egy olyan
szorongás, vagy talán éppen egy késõbbi dadogásnak a
melegágya lehet.
- 14 óráig hívható mûsorunk a 328-8972-es telefonszámon.
Vendégünk Kozek Lilla pszichológus, aki továbbra is várja az
önök kérdéseit.



- Jó napot kívánok! Vidékrõl beszélek egy édesanya, akinek
most egy harmadik osztályos kislánya és ilyen iskolaválasztás,
illetve hát már az eldöntött dolog, de olyan bizonytalanul
indulunk bele, mert most kezdõdött egy választás, illetve
félévkor, hogy nyelvi tagozatra, intenzív nyelvi tagozatra ment
az osztály egyik része, a másik része meg maradt egy sima
tagozat nélküli osztályban. És a mi leánykánk itt a két
osztály között, tehát az eredménye is olyan négyes, erõs
négyes tanuló, itt lebegett a két lehetõség között és aztán
mi úgy döntöttünk mégis, hogy a sima osztályban hagyjuk õt.
R.: - Nem terhelik még plusz a nyelvtanulással.
- Így van pontosan, beszéltünk nyelvtanárokkal az alsótagozatos
nyelvtanulás problémáiról, nem igazán javasolták és
igazából minden szempontból nekünk jó lenne egy ilyen sima
osztály, csak itt olyan magatartásbeli problémákkal küszködõ
gyerekek sokasága van, körülbelül hét-nyolc ilyen fiúcska van.
R.: - Tehát emiatt gondolta, hogy lehet, hogy mégis jobb lett
volna, hogyha egy válogatottabb
- Igen, igen, pontosan. És ugyanakkor viszont a másik oldalon
ott, ahova ment volna nyelvi tagozatra nem igazán szimpatikus
tanító néni tanította volna õt, tehát nem tudtam volna nyugodt
lélekkel elengedni ebbe a tanító néni kezébe, hogy így
mondjam.
R.: - És miért, milyen a tanító néni, nagyon szigorú?
- Pontosan és az én lányom meg szerette a tanító nénit, aki
szigorúan, de kedvesen nevelte és tanította õt, mi is ezt
tartjuk itthon. De itt úgy tûnik, hogy a kedvessége ennek a
tanító néninek kevésbé van jelen ott az osztályban.
R.: - És egyébként a lányát érdekelte volna, milyen nyelvet
tanul?
- Németet. Hát ilyen nyelvfürdõt vettek, tehát ilyen
játékos volt az elmúlt két évben, de igazán nincs kimondottan
jó nyelvérzéke, hát azért nehéz ilyen korban még ezt
megállapítani.
R.: - És nem is szerette különösebben ezeket az órákat vagy
játékokat?
- De, de pontosan a játékosságából fakad. Nagyon jó két
nyelvtanára volt, tehát tényleg ez egy igazi nyelvfürdõ volt,
tehát nem vitte túlzásba a követelményt, tehát szerette volna,
inkább nekünk ez a problémánk, hogy olyan az életvitelünk,
hogy mi szeretjük itthon játszatni a gyereket. Tetszik érteni?
Ritmikára nevelni és örvendeni a mindennapoknak. Most
utánakérdeztem, hogy akik a tagozatra járnak erõs
követelményekkel, alig van szabadidejük. A sima osztályokban
szinte minden iskolában pedig igen, hogy is mondjam, egy kicsit
elhanyagoló családok szülei, magatartásbeli problémák, a
gyengébb tanulók, azt hiszem nem kell nagyon körülírnom.
R.: - Tehát attól fél, hogyha ezen osztályok valamelyikébe
kerül a kislánya vagy marad, ahol eddig volt, akkor leromlik a
tanulása, leromlik a magatartása, rossz hatással lesznek rá.
- Én azt hiszem, hogy a tanulásában nem, mert itt azért
helytáll, meg serkenteni fogjuk, inkább a magatartás. Odáig
eljutottunk a második év végén, hogy nem igazán szeretett
emiatt az idétlen fiús kis csoport miatt már iskolába járni.
R.: - Barátai nincsenek az osztályban?
- Hát most két barátnõje volt, de a két lány átment a
német tagozatra.
R.: - És a barátnõk miatt nem akar esetleg átmenni?
- Hát igazából ezt nem tettük így fel a kérdést.
R.: - Hát lehet, hogy meg kellett volna kérdezni.
- Én azt gondolom, hogy itt ebben az esetben meg lehet õt
kérdezni, de a döntés azért elsõsorban a mi hatáskörünk, nem
láthatja õ még annak a következményeit, mi sem nagyon
látjuk, ez igaz.
R.: - Egy ilyen dilemma eldöntésénél mi a fontosabb szempont
amit a szülõknek figyelembe kell venni az, hogy már most egy
teljesítménycentrikusabb osztályba kerüljön, ami egy
válogatottabb osztály vagy ugye ott maradjon abban az osztályban,
ahol nyugodtabban tud élni, de ahol bizony azért nem biztos, hogy
olyan gyerekekkel van körülvéve, akik az õ fejlõdését
segítik.
-Varró Gábor pszichiáter: Minél kisebb a gyerek, annál
fontosabb a számára az a biztonságot nyújtó érzelmi
környezet, amelyre késõbb majd rá lehet építeni azt a
teljesítménycentrikusságot, amely nyilvánvaló abból fakad,
hogy egyrészt a szülõknek milyenek az elvárásaik, hogy a gyerek
milyen mintákat kap és ebbõl következõen õneki milyen lesz a
saját maga felé nyújtott elvárása. Na most a konkrét esetben
nagyon érdekes volt a mama két kifejezése, amit így megjegyeztem
magamnak a nyelvfürdõ és örvendeni a mindennapokban. Azért
örültem ennek a felvetésnek, mert nyitott volt a mama. Sok szülõnél,
akik elõször fordulnak hozzánk az a probléma, hogy miközben
nyitottnak tûnnek, valahol belül már mégis õk eldöntötték
azt, hogy milyen megoldást választanak. Errõl mamáról éreztem
azt, hogy mind a két oldalt reálisan és tüzetesen megvizsgálta,
hogy milyen elõnyei és milyen hátrányai lennének abban az
esetben, ha akár átvinné a lányát, akár hagyná ebben az
osztályban. Na most, amit az elején említettem, minél kisebb a
gyerek, annál fontosabb a számára az, hogy kapjon egy olyan
érzelmi támaszt, amire aztán rá lehet építeni azt, hogy milyen
teljesítményt fog nyújtani. Na most ez nyilvánvalóan egyrészt
korfüggõ is, másrészt pedig személyiségfüggõ is. Egy 9-10
éves kislány, ahogy az esetünkben ez történik, valóban már
abban a helyzetben van, ahol látjuk, hogy ki az a személyiség,
akinek több érzelmi támaszra van szüksége még ebben a korban
is és ki az, aki már kevésbé így mûködik, hanem sokkal több
idejét tudja eltölteni azzal, hogy bizonyos teljesítményeket
kihoz magából.
R.: - Nem kellett volna megbeszélni a kislánnyal, hogy õ mit
gondol, mi a jobb neki azzal együtt, hogy a mamának nyilván abban
teljesen igaza van, hogy ezt a kislány nem láthatja, hiszen még
õk sem látják pontosan.
V.G.: - Miközben úgy érzem, hogy a mama teljesen nyitott ebben
a kérdésben, egy hibát talán elkövetett, illetve hát nem
tudjuk, hogy ez pontosan megtörtént-e ez a hiba, vagy milyen
formában történt meg, hogy a gyerekkel õ milyen mélységben
beszélte meg. Tudniillik azt gondolom, hogyha a mama ilyen alaposan
átgondolta a problémát, az 50 százalékban segíthet a helyzet a
megoldásában, a másik 50 százalék azonban a gyerek kezében
kellene, hogy legyen. Ha ismerem a saját gyerekem személyiségét,
nagyjából tudom, hogy milyen teljesítményre képes és ismerem
azokat a külsõ körülményeket, amely szerint döntenem kell, én
azt gondolom, hogy akkor tudunk helyesen dönteni. Azt szoktam
mondani ilyenkor a szülõknek, amikor iskolát választanak vagy
iskolát váltanak és ez fõleg és nyilvánvaló inkább kisebb
korosztályokra érvényes, akkor ne iskolát válasszanak, hanem
pedagógust. Nézzék meg, hogy ki az a pedagógus, aki képes ennek
a gyereknek megfelelni akár az érzelemcentrikusság, akár a
teljesítménycentrikussága szempontjából. Éppen az utóbbi
években gyorsult fel az a tendencia, hogy fõleg a teljesítményt
tesszük elsõ helyre. Azt gondolom, hogy ez nem hiba abban esetben,
amikor a gyerek egy stabil érzelmi háttérrel rendelkezik,
megfelelõ képességei vannak arra, hogy az adott iskolát
elvégezze és egy megfelelõ pedagógus áll rendelkezésre, hogy
ezt a pluszt teljesítményt kihozza.
R.: - De a mama végül is ez alapján döntött, hiszen neki nem
volt szimpatikus a tanító néni, ahova átkerültek volna. Azt
gondolta, hogy nem szabad túlterhelni a gyereket, tehát úgy
gondolta, hogy túlságosan sok teher, feladat rakódna rá és úgy
véli, hogy jobb az, hogyha otthon vannak és többet tudnak
játszani. De még mindig ott van az a dilemma, hogy nem rontja-e
majd a kislány magatartását vagy nem fogja esetleg rossz irányba
vinni az õ személyiségét az, hogy megmarad egy olyan
osztályban, ahol azért nem a legjobb gyerekek vannak.
V.G.: - Én nem is arra helyezném a hangsúlyt, hogy nem a
legjobb gyerekek, hanem arra, amit a mama konkrétan említett, hogy
két olyan kislány, akivel komoly érzelmi kapcsolatban valószínûleg
barátságban volt, szintén átkerült az elõbb említett
osztályba. Na most ezért lenne nagyon fontos, hogy õk beszéljék
meg ezt a gyerekkel, hogy õ mit gondol mind az iskolai
követelményekrõl, mind a gyerekekhez fûzõdõ kapcsolatáról,
mind a pedagógusokhoz fõzõdõ kapcsolatáról és ez alapján
döntenek. Hiszen adott esetben lehet, hogy a tanárnõ nem
szimpatikus a gyereknek, ugyanakkor az a két barátnõ, akik
átkerültek a másik osztályba, sokkal fontosabb érzelmi
kapcsolatot jelent a gyerek számára és ezáltal nemcsak
érzelmileg érezheti stabilabban magát, hanem a teljesítménye is
jobb lehet, tehát az esetleg addig dilemmaként jelentkezõ
nyelvtanulása akár kevésbé problematikus is lehet. Na most
nagyon fontos itt megjegyezni az idõtényezõt, vannak olyan
esetek, amikor nem lehet errõl hirtelen dönteni, amikor akár
hónapokig, akár egy-két évig is várunk azzal, hogy egy ilyen
komoly változást igénylõ döntést végrehajtsunk, addig gyûlik
össze annyi adat, hogy valójában a gyereknek mi lenne
pozitívabb, inkább maradni az elõzõ környezetben vagy
átkerülni egy másik csoportba.
R.: - Igen, csak közben lemarad a többiektõl. Tehát itt
megoldást jelentett volna-e az, vagy még akár jelentene, hiszen
még csak most harmadikos a kislány, hogy átkerül ebbe az
osztályba, ahol a barátnõi vannak és ha úgy látja õ maga,
hogy neki ez sok, nem szereti, akkor visszakerül a régi
osztályába, vagy az már egy akkora kudarc-
V.G.: - Én azt gondolom, hogy éppen itt van arra szükség,
hogy várjunk egy picit. Ebben az életkorban azt gondolom, hogyha
egy átlagos képességû gyerekrõl van szó és nem egy
túlkövetelõ osztályról, akkor ebben az életkorban és evvel a
tempóval ezek a hátrányok behozhatóak. A visszatérést semmi
esetre sem tartom jónak, ezért lenne szükség arra, hogy egy
kicsit várjunk meghallgatva a kislányt, a pedagógusokat és az
összes érzelmileg érintett személyt a gyermek közelében és
összevetve ezeket a véleményeket egy bizonyos idõ után
döntsünk.


