Vendég a háznál
2002. április. 18.
Kossuth rádió, 13.05
- A következõben szeretném a segítségét kérni. Egy olyan szakemberre
lenne szükségem, aki rajtam tudna segíteni.
Rip.: - Igen.
- A problémám az, hogy szó volt nemrég arról, hogy a bántalmazott
gyermekek, mint olyan, és hogy azokból bántalmazó szülõ válhat eléggé
sok esetben. Nos, engem elég rendesen vertek a szüleim. Én viszont
törekszem arra, hogy ne bántsam a gyerekeimet, mert tudom, hogy
az nekem milyen rossz volt. Viszont emiatt én úgy érzem, hogy idõnként
az érzelmeim annyira feldúlnak bennem, vagy felgyülemlenek, ugye
sokáig tûrök, tartom magamat, hogy tényleg normálisan, türelemmel
a gyerekeimmel, és egy idõ után viszont egyszerûen robbanok.
Rip.: - Igen.
- Na most, amikor így robbanok, az úgy néz ki, hogy elkezdek üvöltözni
a gyerekkel, hogy már hányszor kértem, hogy nem igaz, hogy nem tudod
megérteni. És ez engem baromira idegesít, hogy én így viselkedek
a gyerekemmel, mert látom rajta, hogy õ is szenved attól, hogy én
így üvöltözök vele, és ez neki is rossz. Utána nekem is nagyon rossz,
hogy én így bántam a gyerekkel, és hát a nagyobbik, az öt és fél
éves, a kicsi meg másfél, és akkor, szóval tényleg látom a Renin
azt, hogy néha annyira távol kerülünk már emiatt egymástól, és még
csak öt és fél éves, hogy mondom, mi lesz, amikor majd kamasz lesz,
akkor hogy fogok tudni õvele kommunikálni.
Rip.: - Igen, jól értem a problémáját. Magában
van egy belsõ program, hogy hogyan reagáltak a szülei az Ön hasonló
viselkedésére. Ezt a programot nem akarja követni, de nincs másik
programja.
- Nincs. Szóval kéne nekem valaki szakember, aki tudna ebbe segíteni,
hogy hogyan tudjak én normálisan viselkedni a gyerekemmel.
Rip.: - És magát verték rendszeresen?
- Nagyon.
Rip.: - Apja, anyja, vagy?
- Apám is, anyám is. Anyám az inkább csak kézzel, bár a nagymamám
azt mesélte, hogy három éves voltam, amikor ilyen friss orgona vesszõvel
úgy elvert, hogy õ föl akarta jelenteni az anyámat. Az apám, az
meg nadrágszíjjal, fakanállal, vonalzóval, ami éppen jött.
Rip.: - És megbeszélte ezt azóta a szüleivel?
- Nem.
Rip.: - Nem, soha?
- Olvastam a Mérgezõ szülõk címû könyvet, és akkor eléggé tisztába
kerültem ezzel az egésszel. Megmondom õszintén, nem túl közeli a
kapcsolatom a szüleimmel. Szóval, sátoros ünnepeken elmegyek hozzájuk,
és akkor ottan úgy csinálunk, minthogyha jópofik lennénk, de.
Rip.: - Igen.
- De nem. Szóval, õk abszolút nem is vevõk erre az egészre, én
azt gondolom.
Rip.: - Egyedüli gyerek volt?
- Nem, van két húgom, és hát van egy nõvérem is, aki az apukám
elsõ házasságából született.
Rip.: - És ahányan voltak, ugyanezt a nevelési
stílust kapták?
- Én voltam az, akit a legtöbbet vertek, merthogy én voltam a legnagyobb.
Rip.: - Igen.
- A legkisebb húgomat, a Mónit, õt apám egyszer úgy szájon vágta,
hogy eleredt az orra vére, és akkor az anyukám azt mondta neki,
hogy ha még egyszer hozzá mersz nyúlni ehhez a gyerekhez. Na, onnantól
kezdve a Mónit nem bántotta, hanem szerintem sokkal rosszabbat tett
vele, állandóan hülyézte. Hogy te ilyen hülye vagy, te olyan hülye
vagy, és szegény Mónika húgom tényleg ilyen egyszerû kis hülyegyerek
lett. Szóval olyan kis szerény, a szakmunkást is alig bírta elvégezni,
és olyan tényleg, szóval olyan nem túl magas intelligenciára tett
szert szerencsétlen.
Rip.: - Igen, hát ezek meg a machbeti jóslatok,
ugye amint mondani szokták, hogy amit ráidézünk egy gyerekre, az
olyan lesz.
- Az olyan lesz, így van.
Rip.: - A mamát is verte a papa?
- Nem.
Rip.: - Nem. De ezek szerint az édesanyja azért
egyetértett ezzel a nevelési módszerrel. Kivéve, hogy ez már vérrel
is jár.
- Ez szerintem onnan jött, hogy az õ édesanyja õt szintén nagyon
verte, meg azt mesélte, hogy egyszer arra ébredt, hogy késsel áll
az anyja õfelette. Szóval õ is eléggé terhelt volt gyerekkorából.
Rip.: - Igen, és ez volt a természetes stílus.
És magának mikorra sikerült kikeveredni, ebbõl a dologból? Mert,
ahogy hallom, maga nem ilyen Móni típusú.
- Nem. Nem, hát nekem egyetlenegy szerencsém volt, hogy szerencse,
szóval ez is idézõjel. 16 éves voltam, amikor egy nálam 16 évvel
idõsebb pasival összeálltam, és hát õ volt az, aki végül is ösztönzött
arra, hogy tanuljak, hogy legyenek céljaim. Motivált engem.
Rip.: - Nagyon nagy szerencséje van, mert tudja,
hogy nagyon, nagyon gyakori az, hogy az ilyen fajta vert lányok
megtalálják azt a férfit, aki hasonlóképpen fogja majd az õ gyerekeiket,
meg esetleg õket is verni.
- Igen. Hát nekem ez, hál isten, sikerült. És én azóta is, tehát
leérettségiztem, és azóta is tanulok. Most fogok fölvételizni majd
a pedagógiai fõiskolára.
Rip.: - Akkor magát a pedagógia felé irányította
ez a gyerekkor.
- Igen, és végül is ez a szociálpedagógia az, amire úgy gondolom,
hogy fel tudok majd készülni.
Bem.: - F. Várkonyi Zsuzsa pszichológus.
F. Várkonyi Zsuzsa pszichológus.: - Ez a fiatal anya azok közé
a szerencsésebbek közé tartozik, aki megállította azt a rossz programot.
Csak most az az õ nagy baja, hogy nincs helyette más. Mert akkor
mit csináljak? Most igaz az, hogy valakinek boldogtalannak kell
lenni, vagy a gyerekemnek kéne boldogtannak lenni, mert én is leverem
rajta az elképzeléseimet, vagy énnekem kell boldogtalannak lenni,
mert õ hajtja be rajtam, amit õ akar? Nekem eszembe jut egy ilyen
nagyon, nagyon egyszerû, és Magyarországon is hozzáférhetõ programcsomag,
kapható könyv formában is, tanfolyam formájában is. Én ennél jobbat
nem tudok, és ez Thomas Gordonnak a modellje arról, hogy egy kapcsolatot
hogyan lehet úgy vezetni, hogy senki se legyen vesztes. Ezt legelõször
egyébként szülõknek találta ki, és szülõknek tanította tanfolyam
formájában, jóval késõbb jött ki a könyv, amiben már meg is fogalmazta,
hogy mi ennek a modellnek a lényege. Én megpróbálom két szóban elmondani.
Az a lényege, hogy nem minõsítem a másikat, és nem elõírom neki,
hogy mit csináljon, hanem elmondom neki azt, hogy én hogy vagyok
most bajban, nekem mi a bajom ebben a helyzetben, engem mi zavar,
és nekem mire lenne szükségem.
Rip.: - Tehát ebben az esetben, például ennek
az édesanyának azt kellene mondania, hogy nem tudok veletek mit
csinálni, nem szeretnélek megverni benneteket, de tehetetlen vagyok,
vagy mit?
F. Várkonyi Zsuzsa pszichológus.: - Ezek nem rossz mondatok, mert
alapvetõen arról szól, hogy én most hogy érzem magamat, és ez egy
átlagos, egészséges gyerekbõl együttérzést vált ki. Vannak már nagyon
elrontott kapcsolatok, ahol az elején ez az együttérzés egyáltalán
nem jön be, hiába próbálok most másként beszélni a gyerekekkel.
Egy nem nagyon elrontott kapcsolatban ki kell próbálni. Nem kell
elhinni, amit mondok. Hogyha azt mondom el a gyereknek, hogy én
hogy érzem magam ebben a helyzetben, sokkal nagyobb lesz a valószínûsége,
hogy együttmûködik velem, mint hogyha azt mondom, hogy õ milyen
egy gazember, egy lehetetlen, vagy hogy õ mit csináljon. Tehát az
utasításnál is jobb az, ha problémánk van egymással, hogyha elmondom,
hogy engem ez nagyon megdöbbent, és én nagyon magamra hagyva érzem
magamat, és nincs kedvem ilyenkor semmit se csinálni veletek, amikor
így alakulnak a megállapodások, vagy bármi. Most mondtam néhány
mondatot.
Rip.: - Ez leblokkolja a gyereket? Mondjuk, verekszik
ott a két testvér, vagy eltörte a legértékesebb kristály hamutartót.
Ebben a pillanatban, ha egy ilyen mondatot hall, akkor megáll, csodálkozva
rám néz?
F. Várkonyi Zsuzsa pszichológus.: - Az, hogy a testvérével verekszik
az egy nagyon más helyzet, mint az, hogyha az én kristályvázámat
dobja le a földre, vagy ejti le. Ugyanis mindenki megtanulja a Gordon
tanfolyamon, hogy meg kell tudni különböztetni, hogy kié a probléma.
Ha két gyereknek baja van egymással, akkor az enyém egy egész más
probléma lehet ennek kapcsán, az alap probléma nem az enyém. Tehát,
ezt például nem szabad összekeverni, mert akkor már biztos, hogy
nem mûködik ez az új fajta kommunikáció majd. Valóban van olyan
indulatos állapot, amikor semmi mást nem tudok tenni, mint mondjuk
a veszélybõl kihozni õket. Tehát mondjuk lefogni két gyereknek kezét,
mert éppen egymás szemét kaparnák ki, akkor muszáj nem pedagogikus
módon, hanem ilyen józan paraszti ésszel a veszélyeket elhárítani.
Utána meg kell várni, míg a gõz annyira lemegy, hogy az illetõ már
hallja, amit mondanak neki. Tehát sem felnõtt, sem gyerek, ameddig
teljesen be van gõzölve az agya a dühtõl, addig úgysem hallja, hogy
mit mondanak. Most ez ugyanúgy áll, hogyha nagyon jót mondok, nagyon
megérthetõ, elfogadható, és nem nyomasztó az, amit én közlök, akkor
is, hogyha azt teljes tajtékzás közepette mondtam, nem fog használni.
Várni kell fél percet, egy percet, öt percet. Azért érdemes elmenni
egy tanfolyamra, mert a saját élethelyzeteimhez begyakorolni ezeket
az új készségeket, ahhoz jó, ha van egy csoport, akik ugyanolyan
cipõben járnak, ugyanolyan gondjaik vannak, ugyanattól akarnak megszabadulni.
De itt egész más az, amikor még ugyanazt a lemezt teszem föl, amit
a szüleim föltettek, mint amikor már hoztam egy nagyon klassz döntést,
hogy nem viszem tovább az átkot hetedíziglen, huszonheted-íziglen,
viszont tessék mondani, akkor mit csináljak? Na most, ez a jobbik
eset, mert akkor itt azt lehet mondani, hogy kérem szépen van egy,
ha nem is varázsszer, de van egy olyan eszköztár, ami megtanulható.
Még hadd mondjam azt is, hogy ennek a megtanulásához semmiféle iskolai
végzettség nem kell. Illetve azt mondom, hogy három doktorátussal
sem tudja valaki megtanulni, ha nincs benne az az elszántság, hogy
jobban akar mûködni a kapcsolataiban. És ha megvan benne ez, akkor
nulla iskolai végzettséggel is kitûnõen meg fogja tanulni, mert
ez az érzelmi intelligenciának a nevelõdése és nem az iskolai ismereteké.
Rip.: - Ha már a kapcsolatokról esett szó, engem
õszintén szólva az is érdekel, hogy egy életre meg kell válni ezektõl
a szülõktõl? Azt mondja az édesanya: nincs nagyon kapcsolatom a
szüleimmel, nem tudok velük mit kezdeni. Nem lenne neki könnyebb
az élete, ha megpróbálná visszamenõleg ezt a kapcsolatot rendezni,
vagy nem lehet?
F. Várkonyi Zsuzsa pszichológus.: - Milyen nyereséget gondolsz
abból, hogyha õ visszamegy a szüleihez?
Rip.: - Például nagyszülei lesznek a gyerekeinek.
F. Várkonyi Zsuzsa pszichológus.: - Hát, hogyha valaki ilyen bölcs
döntésre tud jutni, hogy félre tudja tenni a saját gyerekkori sérelmeit,
és azt mondani, hogy jó, hát apám már megszelídült, anyám már ilyenebb,
olyanabb, és ez nagyon jó lesz az én gyerekimnek, akkor ez egy kétségtelenül
nagy nyereség. Egyébként sok nyereséget tudnék én is elmondani a
szülõkkel való kibékülésrõl. Például azt, hogy nyugodtabb a lelkiismeretem,
hogy nem hagytam el õket. Mert amikor a szülõk meghalnak, akkor
szoktunk ilyeneket érezni, ha elõtte összeveszünk velük, vagy elhagytuk
õket, Az is nagyszerû élmény lehet, hogy annyira felnõttem, hogy
már tudom õket egy kicsit kívülrõl nézni, kicsit talán megbocsátóan
is, vagy nem is kicsit megbocsátóan. Nagyon gyakran tapasztalom,
hogy egyszer csak átbillen ez a sértett, és jogosan sértett, fájdalmas
gyerekhang, és lesz belõle egy ilyen széttárt karral, sóhajtva,
józanul megnyilvánuló felnõtt hang, ami azt mondja, hogy hát istenem,
bevallom most is, hogy az én gyerekeimnek is mond hasonló borzasztókat,
vagy hülyeségeket, de hát õ se tehet róla, végül is õ is ezt a csomagot
kapta.
Rip.: - Könnyebb lenne neki így tovább élni, nem?
Én csak ezért forszíroznám ezt a dolgot.
F. Várkonyi Zsuzsa pszichológus.: - Én tulajdonképpen ezt nem forszíroznám,
ezt mindenki maga dönti el. Néha óriási terhet jelent, kétszeres
terhet is jelent a sok kibékülési kísérlet. Az egyik az az, hogy
ezt a frissen meglelt új programozást, ezt az önbizalmat, amit mondjuk
egy ilyen önismereti munka, vagy tréningen való tanulás hozott,
ezt még nagyon könnyen megingatja az a provokáció, ami ugyanolyan
hangon van, ugyanolyan szavakból áll, mint három éves koromban,
vagy kilenc éves koromban. Tehát, még egy nagyon zsenge hajtást
kezdünk el püfölni a régbõl jövõ nehéz dorongokkal, erõs fegyverekkel.
Tehát, ez az egyik, amirõl szoktak panaszkodni kibékülési kísérleteiknél.
A másik az, hogy még akár elkezdõdhet egy szülõi versengés is ilyenkor.
Mert az óhatatlan, hogy az a fiatal szülõ azt mondja, hogy márpedig
anyám, én nem így csinálom, és nem is engedem, hogy te ezt csináld
a gyerekkel. És ilyenkor a nagyszülõ, az azt mondja, hogy hoppá,
most kapom meg a rossz bizonyítványomat, ezt nem tudom elviselni,
és elkezdi nyomasztani a saját lányát, fiát, hogy hát te hülye vagy,
hát így gondolod, hogy így lehet gyereket nevelni? Na, ne mondd
már nekem, majd megnézem én azt. És egy borzasztó erõs új szorongást
tesz bele a gyerekébe, hogy az, amit õ most tanul, vagy most próbál
bevezetni, hogy az nem fog mûködni. Olyan feszültségteret tudnak
a szülõk, öreg szülõk behozni így a gyerekeik életébe, mert valóban
elbizonytalanítják õt, hogy jó-e az új program, jó-e az, hogy nem
veri a gyerekét, jó-e az, hogy rábízza a gyerekre, hogy az élete
kérdéseiben döntsön. Csak jó néhány év távlatából látja azt egy
fiatal szülõ, hogy tényleg klassz a gyerekem, hogy tényleg az én
gyerekemmel nem fordulhat elõ, hogy kibújik a felelõsség alól, mert
nem ostorral értem el nála.
Bem.: - Csutoros Gergely jegyzete.
Csutoros Gergely.: - Tavaly nyáron történt. A Szabadság téren, a
Magyar Televízió épületében ültem. Éppen szürkült. Végre elviselhetõvé
vált a hõség. Minden ablakot sarkig tártunk. Ketten gépeltünk csak
a szobában, és az utcáról minden zaj behallatszott. A tévé elõtt
van egy lepusztult, elhanyagolt játszótér. A málladozó kis játékházban
csövesek laknak, a homokozóba nem lehet belépni, mert utána órákig
takaríthatja a cipõjérõl az ember a mocskot. A téren, a betonpályán
gyerekek fociztak. Rettentõen zavart, ahogy rugdosták a sörös dobozokat.
Játék közben folyamatosan káromkodtak. A hangjukból ítélve nyolc,
kilenc évesek lehettek. Szidták a másik anyját, egymást, az életet.
Mintha nem is gyerekek, hanem a börtönöket többször megjárt dörzsölt
kocsmai verekedõk hangoskodtak volna. Egyre hangosabbak lettek,
egyre jobban kiabáltak, és az üvöltésbe egy kisebb, fiatalabb gyerek
sírása keveredett. Már nem lehetett nem oda figyelni. A sírás egyre
élesebbé vált. Olyan volt, mint a malac visítása, amikor a torban
ölik. Az üvöltés elmosódott, és csak értelmetlen hörgést, zihálást
lehetett hallani. Nem tudom, mennyi idõ alatt értem le az elsõrõl.
Csak arra emlékszem, hogy feldöntöttem a kijáratnál az egyik biztonsági
õrt, átugrottam egy virágágyást, és ordítva rohantam a gyerekek
felé. Mint a vadak az erdõben, amikor megérzik a veszélyt, úgy rebbentek,
futottak szét. Jól éreztem. A földön fekvõ fiúcska valóban egy-két
évvel fiatalabb volt, mint a többiek. Arccal félig a homokozóban,
félig a betonon feküdt. Összekuporodva úgy, mint az anyja méhében.
Csak álltam ott, és üvöltöttem azzal az egyetlen gyerekkel, aki
még nem futott el. Valami olyasmit mondtam, hogy aki még egyszer
a kisebbet bántja, annak én verem szét a fejét, meg, hogy aki még
egyszer verekedni mer, annak eltöröm a kezét. Idõközben feltápászkodott
a földrõl a kisfiú, és most már õ is azt hallgatta, hogyan ordítok.
A nagyobbik halálos lelki nyugalommal szólalt meg. Most mit izgul,
mit veri itt a nyálát, nem én voltam, hanem õk. Biccentett alig
láthatóan a sarkon gyülekezõ társai felé. Nem jutottam szóhoz a
döbbenettõl. Itt áll egy vadidegen, 186 centi magas, 80 kilós kopasz
üvöltõ férfi ez elõtt a nyolc éves kis vakarcs elõtt, és ennek a
szeme se rebben. Hitetlenkedve bámultam a két gyerekre. Pontosan
tudták, mi történt. Még a kisfiú is. Pontosan értették az indulataimat,
a reakcióimat. Egyszerûen hihetetlen volt, hogy semmilyen megilletõdöttség
nem látszott rajtuk. Úgy álltak ott, úgy viselkedtek, mintha valamilyen
hétköznapi dolog történt volna. Természetesnek vették ezt a helyzetet.
Nem tudtam, mit tegyek. Körülnéztem, csak egy csöves üldögélt nem
messze tõlünk a padon. Valamit evett és minket nézett, de szólni
nem szólt. Kicsit lehiggadtam, szusszantam egy nagyot, és megsimogattam
a szipogó, maszatos, arcát törülgetõ, összevert kisfiú fejét. Jól
van na, ne sírjál. Most menj haza, már nem fognak bántani. Menj
haza szépen, majd az anyu megvigasztal. És akkor olyat láttam, amit
nem lehetett elfelejteni. A két gyerek nem értette, amit mondok.
Láttam a szemükben, az arcukon a csodálkozást. A kisfiú nem értette
a simogatást, a vigasztalást. Nem húzta el a fejét, csak tartotta.
De úgy tartotta, és úgy figyelt, ahogy az ismeretlen látványra csodálkozik
a gyerek.
- Szerintem, van egy társadalmi norma, amit a társadalom elvár
minden szülõtõl. Ezeket ugye, minden szülõ próbálja így nevelni
a gyerekét. Aztán vannak olyan dolgok, amit átvettem a szüleimtõl,
de nagyon sok dologban nem. Tehát, amit én úgy érzek, hogy rosszul
neveltek, vagy nem így kellett volna, azt én elhagytam és ehhez
hozzá alakítottam a saját életemet, hozzáalakítottam az olyan dolgokat,
amit én próbálok beleültetni a kislányomba.
Rip.: - Mi az, amiben úgy érzi, hogy rosszul nevelték?
- Az én szüleimnek nem igazán volt ideje nevelni minket. Az édesapám
egyáltalán nem, az anyukám nevelt, de annyi minden hárult rá, háztartás,
iskolába járt, építkeztünk közben, hogy úgy nevelt, hogy sokat kiabált
velünk, például, ami engem nagyon bántott. Én nagyon lelkizõs gyerek
voltam, és ez engem nagyon bántott. Én megpróbálok nem kiabálni
a kislányommal.
Rip.: - És ezt mindig meg tudja tenni? Nincs olyan,
hogy mondjuk, kibújik belõle a saját édesanyja, és ugyanúgy kiabál?
- Van, nagyon ritkán. Nagyon ritkán elõfordul, de akkor utána egybõl,
egybõl eszembe jut az, hogy mi nem volt jó az én gyerekkoromban,
és egybõl bocsánatot kérek, meg megpróbálok utána nyugodtan beszélni
vele, és higgadtan.
Rip.: - A saját édesanyjával valaha tisztázni
azt, hogy anya, nekem annak idején nagyon rossz volt, hogy te kiabálták
velem? Vagy ezt bármikor meg tudta vele beszélni?
- Megbeszéltem vele, de nem igazán értette meg. Abban a korban,
abban az idõben, amikor én gyerek voltam, mondjuk ez nem volt olyan
nagyon régen, de ez teljesen normális volt, és a többi szülõ is
így nevelte szerintem a gyerekét. Tehát, nem volt elég idejük, mert
nem ezzel voltak elfoglalva, a gyerekneveléssel.
Rip.: - Hogyan szerette volna, hogy hogyan neveljék
magát?
- Én sokszor mondtam édesanyámnak, hogy jobban elviselnék egy pofont,
mint azt, hogy kiabál velem, mert engem lelkileg, engem ez nagyon
megviselt, az, hogy kiabált velem, és sokkal többet töprengtem azon,
hogy kiabál, mint hogyha kaptam volna egy pofont, és helyrerakott
volna.
Rip.: - Mi változott meg magában attól, hogy a
szülei nem úgy nevelték, ahogy kellett volna, hogy az édesanyja
kiabált magával, ez milyen irányba vitte?
- Én nagyon lelkizõs lettem emiatt. Nagyon lelkibeteg voltam, szinte
napokig ezen rágódtam. Ez nagyon, nagyon rossz volt.
Rip.: - És akkor, gyerekfejjel nem szállt szembe
az édesanyjával, nem szólt akkor neki?
- Már nyolcadikos koromban, úgy már kicsit mertem szólni. Visszabeszéltem,
de anyukám mindig erõsebb volt.
Rip.: - Hogy érzi, hogyan oldódott meg ez a probléma
maga és az édesanyja között?
- Most már sajnos nem igazán tudok errõl beszélni, mert az édesanyám
beteg, úgyhogy ezt a témát, ezt nem nagyon tudom neki felhozni,
mert nem érzi át. Olyan betegsége van, amibõl ez nem derül ki. Tehát
nem tudok vele ilyesmit már megbeszélni.
Rip.: - És magában ezt hogy dolgozta föl, vagy
mennyire maradt ott egy tüske?
- Ott maradt, viszont én mégsem merem azt csinálni, tehát az én
kislányomat soha nem verném meg. Soha nem bántottam, és nem is fogom.
Szóval, ez sem egy jó megoldás, hogy inkább vágott volna pofon,
mint hogy kiabált. Talán, megpróbálok megbeszélni vele mindent.
Úgy, hogy õszintén leülök vele, és megbeszélem vele.
Rip.: - És mindent meg tud úgy csinálni, ahogy
szeretné, vagy azért vissza-vissza köszönnek azok a nevelési elvek,
ahogy nevelték, és nem tudja legyõzni azokat a rossz dolgokat?
- Hát vissza, visszaköszön sajnos, ritkán. Próbálok minél kevesebbszer
visszatérni erre a nevelési módszerre, de azért nagyon ritkán elõfordul
sajnos.
Rip.: - És miért tudja mégis legyõzni, miért tudja
másképp nevelni a gyermekét, mint ahogy magát nevelték?
- Eszembe jut az, hogy nekem milyen rossz volt, és félek, hogy
ettõl a kislányomnak is lelki betegsége lesz, úgyhogy megpróbálok
úgy csinálni, hogy neki minél jobb legyen.
|