- Igen. Csak úgy eszünkbe jutott, mert az elõbbi
építésünk az egy ilyen óriási nagy ház volt, amiben hat
szoba volt.
R.: - És minek jó ez az szék, miért találtátok ki, hogy
most duplóból széket csináljatok?
- Azért, mert rá lehet ülni.
R.: - Kik vagytok, ki most ebben a játékban?
- A fõnökök.
R.: - Ti mióta tudtok duplóból építeni?
- Mióta? Én már egy kicsit régóta, mert van otthon is,
csak még be van csomagolva otthon, meg van egy óriási csupa
Legoból készült váram. Már 3 éves koromtól kezdtem el.
R.: - És most hány évesek vagytok?
- Hat. Én hat.
- Én hat és fél.
R.: - Nehéz megtanulni duplóból építeni?
- Könnyû nagyon, hát csak így össze kell építeni a
másikra rá kell tenni.
- Játéknak felvidító a gyerekeknek, most rombolták szét
azt a régi házat, ami nemrég építettünk meg.
R.: - Te mit szeretsz a legjobban építeni?
- Dupló sínbõl a vonatnak, hogy tudjon rajta menni a vonat,
meg az autó.
R.: - Ez olyan, mint az igazi?
- Fentrõl olyan, mintha repülõgépbõl néznénk. A lego
városunk is majdnem ugyanolyan igazi, mint az igazi budapesti
város.
R.: - Amikor kint építik a kõmûvesek a házakat, azt
ugyanolyan könnyû építeni, mintha legoból vagy duplóból
építenék?
- Sokkal nehezebb azért, mert azt így betonnal össze kell
illeszteni a téglákat, és akkor még meg kell várni, hogy
megszáradjon és úgy, hogy nehogy szétessen a ház egy idõ
múlva. Tehát a házak azok sokkal erõsebbek, mint a dupló.
R.: - Felnõtt korotokban majd ti is szeretnétek házakat
építeni?
- Lehet, hogy azt fogjuk csinálni, nem tudjuk még.
- Nem, inkább ilyen ács-féléket csinálnék, az is ilyen
nagy házakhoz tartozik. Például az egyik kutyámnak most
építettünk egy óriási nagy házat, ami az egész cserépbõl
áll, meg fából.
R.: - Te mit segítettél benne?
- A falát, fölrakni a cserepeket.
R.: - Mit csinál az ács?
- A tetõket fölteszi.
R.: - Valójában azt a nehéz munkát szeretnéd majd
csinálni?
- Hát az nem olyan nehéz, csak arra kell vigyázni, hát már
a mi ácsunk az úgy megtanított erre cserepet elrakni, hogy már
tudom, csak arra nem tudok vigyázni, azt kell megtanulnom, hogy
ne essek le a tetõrõl.
R.: - Ezek szerinte fenn szoktál lenni a tetõn?
- Azért nem annyira, még mikor az ácsok építették a tetõt,
akkor még egyszer se voltam fönn, de apa, amikor az antennát
szerelte föl, akkor õ fent volt.
R.: - Miközben beszélgetünk már egészen magas lett ennek a
széknek itt a nem tudom mije, mit építettek ide?
- Ez a hátsó támasztója itt a széknek.
R.: - Óvó nénitõl nem szoktatok segítséget kérni?
- Tõle nem szoktunk, mert hát akkor az óvó néni épít
vagy mi. Mi nem férünk oda, mert olyan nagy darab egy óvó
néni.
R.: - Kipróbálod a széket?
- Igen.
R.: - Jól sikerült?
- Én szerintem igen, elbír engemet is, a Balázst is, mert
most próbálta ki. Kényelmes.



- W. István vagyok, Dunarasztiban lakunk ideiglenesen. Az
nekünk a gondunk, hogy három gyerekünk van, a legnagyobbik az
októberben volt 6 éves, a középsõ az januárban volt most öt
és a legkisebbik az meg most lesz három.
R.: - Hat, öt, három.
W.I.: - Na most akkor két és fél éve megkerestük az óvodákat,
hogy hát szeretnénk a két nagyobbat majd beadni óvodát, meg
volt még akkor január, február, hogy szeptembertõl majd
szeretnénk. Ott mindjárt azzal kezdtek, hogy hát csak a
legnagyobbal lesz esélyünk és vele is csak akkor, amikor
betöltötte az ötödik évét, merthogy annyi gyerek van
Harasztiban és 25 éve nem csináltak óvodát. Férõhelyük
egyáltalán nincs, hát akit kötelezõ lesz fölvenniük, azt
föl fogják venni. Most hát mondtuk, hogy hát ugye a feleségem
egyelõre gyesen van, tehát ez eddig nekünk nem probléma, de
hát amikor a nagynak majd járnia kell, akkor hát mindenképpen
legalább a két nagyot szeretnénk egyszerre és egy helyre
hordani, mert mondjuk ez érthetõ, hogy három gyerekkel ugye
gyalog hordaná a feleségem õket, körülbelül negyven perc tõlünk
a gyerekekkel gyalog az óvoda. Na most tavaly májusban újra
jelentkeztünk, hogy hát szeretnénk a két nagyot együtt
elkezdeni járatni, mire õk azt mondták, hogy hát mivel most
már a legnagyobb a kisfiam õ már ugye elmúlt 5 éves, hát õt
kötelesek fölvenni, de a többivel esélyünk sincs, merthogy a
mama otthon van. Hát erre mondtuk, hogy hát az igaz, hogy a
feleségem otthon van, de hát szeretne ugye gyes mellett négy
órában dolgozni és hát még azt meg tudjuk oldani, hogy a
kicsit valakire otthagyja, míg a két nagyobbikkal átvonul, de
azért is a nagyot négy órára vették volna föl. Tehát ez
még külön hozzájön, hát akkor ugye egy háromnegyed óra,
amíg fölöltözteti az ember a három gyereket, akkor
végigvonul velük egy szintén egy háromnegyed óra az óvodáig,
ott egyet levetkõztet és otthagy, a másik kettõvel visszavonul
és mire hazaér, gyakorlatilag öltöztetheti õket újra és
indulhat velük vissza. Tehát ennek semmi értelmét mi nem
láttuk. Ráadásul ugye közben ugye szeptemberben jött a
válasz, hát mi kértük már májusban, hogyha lehet, akkor
azért próbálják meg mégis a középsõt is besuvasztani, hát
semmi értesítést nem kaptunk, hogy fölvették vagy nem vették
föl, csak kiakasztották az óvodában a kapura, úgyhogy valami
ismerõs végül szólt, hogy hát látta kint a listát és rajta
vagyunk, de csak a kisfiú van rajta.
R.: - Világos.
W.I.: - Két óvónõ, valamikor arra sétáltatták õket vagy
nem tudom és hát beszóltak, hogy hát miért nem jön a Tádé
az óvodába? Mi meg mondtuk, hogy hát mi eredetileg is mondtuk,
hogy csak akkor tudjuk vinni, hogyha mind a kettõ.
R.: - Hogyha a két nagyobbat vihetik, igen.
W.I.: - Erre õ rögtön támadásba ment át, hogy én
köteles vagyok járatni a gyereket, ezt jobb ha tudom, vágta a
paragrafust, hogy minek alapján, de hát én szívesen
járatnám, ha fölvennék. Tehát én örülnék a legjobban, ha
járathatnám. Ebben maradtuk. Semmit, továbbra is írásban
semmit nem kaptunk, hogy fölvették, nem vették föl, semmi
ilyesmi. Januárban újra próbálkoztunk, merthogy ugye most már
márciusban lejár a gyes is, tehát a feleségemnek vissza kéne
menni dolgozni, újra próbálkoztunk, hogy hát fölvennék-e
most már esetleg a hármat majd, vagy hogy mit lehetne csinálni,
vagy legalább megint azt, hogy a két nagyot, most már a
középsõ is elmúlt 5 éves ugye tehát igaz, hogy most
januárban, de már elmúlt 5 éves. Hát Harasztiban továbbra is
az volt a válasz, hogy a legnagyobbikat egyedül abba az egy óvodába,
ahova mi nem szeretnénk adni, ahova tartozunk, de aminek a
legrosszabbak az adottságai, tehát egy családi házból
csinálták, semmi udvara, semmi. Körülményeiben is elég rossz
lehetõségei vannak, meg ráadásul mondjuk az volt az érzésem
is. Tehát oda nem szívesen adja a gyereket, ahol eleve úgy
állnak hozzá, hogy egy újabb nyûg a nyakamon.
R.: - Pontosan.
W.I.: - Tehát, hogy én nem akarok gyereket fölvenni, de ezt
muszáj, hát akkor ezt fölveszem. De tényleg egy kicsit ilyen
hangnemben is közölték, ezt úgy kiéreztették, hogy hát
szívességet tesznek, ha azt az egyet fölveszik. A többi óvodát
is megkerestük, mindenütt az volt a válasz, hogy õk még azt
se, aki kötelezõ, azt vigyük oda, ahova tartozunk. És akkor
végül bent Pesten a Vágóhíd utcai óvóda õk ott nagyon
rendes volt a vezetõ óvónõ mondta, hogy lehet, hogy már most
tavasztól, de õsztõl biztosan föl tudják venni mind a
hármat. És akkor mondtuk, hogy jó rendben van, hát nekünk
ugye ez sokkal rosszabb, mintha Harasztiban járna, de hát
megoldjuk. Úgy nézett ki, hogy egy tényleg kedvesek voltak, meg
normálisak voltak az óvónõk is, meg felszerelések, ott
például van uszodája az óvodának ilyesmi, meg mellette van
egy sérült gyerekekkel is foglalkozó óvoda, az nekünk
különösen szimpatikus volt, nekem egyik gyerekem sem sérült,
de mi magunk éltünk sérült emberek között, tehát szeretem,
hogyha van körülöttünk sérült ember. Abba maradtunk, hogy
akkor szeptembertõl fognak majd oda járni a gyerekeink. Most
erre a múlt pénteken kaptam egy idézést mindenféle elõzetes
bármi írásbeli értesítés nélkül, hogy egyáltalán nem
vették föl, fölvették, bármi, kaptam egy idézést a
gyámhatóságtól Harasztiból, hogy ezen a hétfõn fél tízkor
jelenjek meg a kisfiam ügyében. Hívtam õket, hogy én
dolgozom, tehát ez nem úgy van, hogy most ugorjak be, elõtte
pénteken kapok egy levelet, hogy hétfõn ne menjek dolgozni,
hát mondtam, hogy délután tudok bemenni, vagy másnap
délután. Akkor mondta, hogy menjek másnap délután. Másnap
délután bementem, ez volt tegnap, eléggé minõsíthetetlen
hangnemben fogadtak ott, tehát az osztályvezetõ, az mindjárt
kiosztotta az ügyintézõt gyámügyes osztályvezetõ kolléga,
hogy miért nem jelent meg akkor, amikor beidéztük, az idézésre
akkor kell jönni, amikor meg van idézve, ez állampolgári
kötelessége. Akkor bementem aztán mondtam neki, hogy ne
haragudjon, de én azt hittem, hogy ma már egy kicsit más
hangnemben szokás ügyintézni. És akkor elmondtam, hogy
énnekem mi az álláspontom a gyerekkel kapcsolatban. Semmilyen,
se emberi, se racionális érvük nem volt csak azt mondták, hogy
akkor is a törvény szerint nekem járatni kell, az a vége a
dolognak, azzal váltunk el egymástól tegnap, hogy hát a jövõ
hétfõre újra beidéznek engem, újra menjek be és akkor egy
jegyzõkönyvet fog ott fölvenni, merthogy ebbõl ügy lesz,
ezzel zárta le a dolgot, hogy ebbõl ügy lesz. Tehát ami még
kérdésem lenne, mert erre végül is tegnap valahogy nem tudom
miért, de kétszer is rákérdeztem és kitért elõle, hogy
egyáltalán milyen szankciók vannak, mert most ügy lesz. Tehát
azt nem tudom, hogy most ilyenkor mi van. Mit csinálnak? Lelõnek?
R.: - Tudunk-e valami megnyugtató választ mondani az
apukának?
-Kojanitz László az Oktatási Minisztérium
közoktatásfejlesztési és értékelési fõosztályának vezetõje:
A végén kezdve csak akkor jár el a jegyzõ és akkor
szankcionálja a kötelezettség elmulasztását, ha a helyzetet
tisztázta. Én azt gondolom ennek a helyzetnek a tisztázása és
annak az eredményeképpen kiderül az, hogy a szülõ eleget
kíván tenni ennek a kötelezettségnek, tehát valószínû,
hogy a szankció elmarad és megnyugtató megoldást lehet
találni az elhelyezésre is a gyermeknek az óvodában.
R.: - Tehát írjon az apuka a jegyzõnek elõszöris és írja
le abban, hogy mi minden történt idáig a gyermek óvodába
járásával kapcsolatban?
K.L.: - Én azt gondolom, hogy mindenképpen rögzítenie kell,
hogy õ a körzeti óvodában megkísérelte a felvételét a
gyermeknek, azt is le kell írni, hogy milyen indokok miatt és
miért nem vette igénybe ezt a szolgáltatást. Arra is érdemes
kitérnie, hogy közben egy körzeten kívüli óvodában
ugyancsak kezdeményezte a felvételt és ez folyamatban van.
Amikor egyébként ez megtörténik, akkor annak az óvodának a
vezetõje köteles is értesíteni ezt a jegyzõt arról, hogy
megtörtént a felvétel, tehát eleget tett a szülõ a
kötelezettségének.
R.: - Miért fajultak idáig a dolgok? Mit kellett volna
másképpen csinálni?
K.L.: - Én azt gondolom, hogy egy pontot kell tisztázni a
jegyzõnek, ez pedig az, hogyha felvételt nyert és jogosan
felvételt nyert a gyermek az óvodába, hiszen 5 éves kor után
számára kötelezõ is ennek az igénybe vétele, akkor ettõl
kezdve a szülõnek a joga az, hogy a teljes nyitvatartási idõ
alatt hogyan, milyen módon kívánja igénybe venni az óvoda
szolgáltatását. Tehát olyan korlátozást az óvoda
egyoldalúan maga részérõl nem hozhat, ami négy órára szûkíti
ennek az igénybe vételét. Fordított a helyzet a szülõnek van
joga arra, hogy adott esetben ezt a négyórás foglalkoztatást
vegye csak igénybe. Ha õ ennél hosszabb idõt igényel,
azt rugalmasan az óvodának teljesítenie kell.
R.: - Tehát akár oda mehet az apuka az óvodába és
közölheti a vezetõ óvónõvel, hogy õ hozhatja 8 órára is,
ezt a vezetõ óvónõ rosszul tudja, hogy 4 órában korlátozza
a gyermek felvételét?
K.L.: - Az óvoda nem hozhat ilyen korlátozó intézkedést az
idõre vonatkozóan, számára teljes nyitva tartási idõ alatt a
szülõ igényeihez igazodva kell biztosítani az ellátást.
R.: - Hogy az óvoda nem értesítette szülõt, ebben helyesen
járt el?
K.L.: - Erre vonatkozóan az a gyakorlat, hogy a helyi
szokásos módon szokták kihirdetni. Ez nem feltétlenül jelenti
a névre szóló határozat kiküldését postán, ennek megfelel
az is akár, hogy az óvodánál a megfelelõ hirdetési táblán
jelennek meg a felvett gyerekeknek a nevei. Az viszont
mindenképpen fontos, hogyha erre a felvétel kezdeményezéskor
felhívják a szülõ figyelmét, hogy ilyen formában kapja az
értesítést.
R.: - Arról, hogy az apuka kérheti azt, hogy a gyermeket
mentesítsék az óvodai kötelezettség alól, erre kinek kellett
volna fölhívni a figyelmét?
K.L.: - Az ilyen típusú információkat elsõ kézbõl az
óvodának érdemes elmondani, hiszen a szülõ vele találkozik
ezekben az ügyekben és õ az, aki errõl pontos
felvilágosítást tud adni. Tehát amikor kiderült például,
hogy valamilyen ok miatt a szülõ úgy nyilatkozott, hogy
számára ez nem megfelelõ, akkor érdemes lett volna az
óvodavezetõnek felhívni a figyelmet, hogy a kötelezettség az
ettõl még fennáll. Ha valóban úgy ítéli meg, hogy ezt nem
tudja megoldani, akkor ezt írásban kérelmeznie kell az óvoda
vezetõnél, a vezetõnek van joga mérlegelve a helyzetet az
engedélyt a felmentésrõl megadni. Mindenfajta kérelem nélkül
egyoldalúan az, hogy akkor nem jár a gyerek óvodába, ez nem
volt egy helyes lépés, ennek a következménye az, hogy a jegyzõ
jogosan, hiszen semmilyen írásos dokumentum nem jelezte, hogy mi
a mulasztásnak az indoka, eleget tett a törvényi elõírásoknak
és megkereste a családot, felhívta a figyelmét arra, hogy itt
egy törvényes kötelezettség mulasztást jelent, hogy nem jár
még mindig óvodába a gyermek.
R.: - Ezért írjon a jegyzõnek az édesapa, de a
gyámhatóságon megfenyegették szankcióval is. Milyen
szankcióktól tarthat most az apuka?
K.L.: - Hát én azt gondolom, hogy ebben az esetben semmitõl
nem kell tartania, mert a helyzet pontos tisztázása alapján
egyértelmûvé válik, hogy nem egy rosszhiszemû mulasztásról
van szó. Ha adott esetben errõl lenne szó, akkor ez egy
szabálysértési eljárást jelenthet, hát pénzbírsággal
sújtható az, aki ilyen kötelezettségének nem tesz eleget.
R.: - Ennek az apukának az is problémája volt, hogy három
gyermeke van, mind a három óvodás korú és hiába próbálta a
többit is bejuttatta az óvodába, mindig rendre csak a
legnagyobbat vették föl. Megteheti ezt az óvoda?
K.L.: - Kényszerhelyzetben igen. Tisztázni kell azt, hogy
óvodai ellátás kötelezettség az az önkormányzatnál áll,
mégpedig nemcsak az 5 éves korra, hanem 3-tól 6 éves korig. Ez
azt is jelenti, hogy törekednie kell minden önkormányzatnak
arra, hogy igény szerint a 3-4 éveseket is lehetõleg teljes
számban óvodai ellátásban tudja részesíteni. Az
természetesen elképzelhetõ, hogy bizonyos létszám problémák
miatt alkalmanként adódhat olyan helyzet, hogy ezt nem tudja
megfelelõen biztosítani, ebben az esetben arra van lehetõsége,
hogy a 3 és 4 éveseket átmenetileg elutasítja, az 5 évesek
esetében viszont ilyenkor sem teheti meg azt, hogy nem
biztosítja az óvodai ellátást.
R.: - Lehetõség van arra, hogy az 5-6 éves gyerek otthon
maradjon és otthonról menjen iskolába? Ezzel kapcsolatban,
milyen tapasztalatai vannak a minisztériumnak?
K.L.: - Adódhat egy család életében olyan helyzet és olyan
körülmény, ami miatt valóban indokolt lehet egy ilyen
felmentés kérése. Mi úgy gondoljuk, hogy alapesetben
mindenképpen az a hasznos a gyerek számára, ha résztvesz
korábban is az óvodai ellátásban, de legkésõbb 5 éves
korában olyan óvodai ellátásban, nevelésben részesüljön,
ami egyben már az iskolai életmódra való felkészítést is
szolgálja.
R.: - De ha erre nincs mód és a család kellõ hátteret tud
biztosítani, akkor így is indulhat a gyermek iskolába?
K.L.: - Ez a felelõssége az óvodavezetõnek, hiszen õ kapja
meg azt a konkrét kérelmet és a gyereket is õ láthatja és
ennek alapján minden körülményt mérlegelve kell meghozni a
döntés, hogy mi a gyerek érdeke. Az, hogy valóban felmentést
kapjon, vagy adott esetben az, hogy mégiscsak a kötelezõ
ellátásban vegyen részt.
R.: - Ha nem jár a gyerek óvodába, akkor kötelezõ a szülõnek
elvinni nevelési tanácsadóba és úgy felvételiztetni a
gyereket az iskolába?
K.L.: - Minden tanköteles korú gyerekkel kapcsolatban egy
iskolaérettségrõl szóló írásos véleménynek kell
készülnie. Ezt az óvodába járó gyerekek esetében az óvoda
készíti el, ha valaki felmentés következtében nem jár
óvodába, akkor viszont nevelési tanácsadóban kell egy ilyen
véleményt kikérni és megkapni.


