- Hát ott kezdõdik, hogy az én szüleim rengeteget olvastak
és én ezt láttam és õk is nagyon sokat olvastak nekünk,
tehát mi abszolút kezdtük ezekkel a mesekönyvekkel, a
népmesékkel, a magyar népmesékkel, a Grimm mesékkel, az
Andersen mesékkel a klasszikus meséken át és utána jöttek
nagyon sorban az ifjúsági regények és lány lévén ugye
nagyon-nagyon szerettem ezeket a Pöttyös, meg Csíkos könyveket,
úgyhogy ezt tinédzser koromban nagyon faltam. De nagyon sok
minden, édesapám nagyon sok klasszikus könyvet is a kezembe
adott, amiket nagyon szerettem. Én nagyon sokat olvastam, nagyon
nagy könyvfaló voltam, én nagyon szerettem bezárkózni a
szobába és hason feküdni az ágyon és olvasni. De ezt is láttam
otthon és én ebben nagy örömömet leltem.
R.: - Mit kapott a könyvekbõl?
- Ugye gyerekkoromban az volt a lényege, amikor együtt
olvastunk, hogy az volt a jó a mesék mellett ugye a történetek
mellett, hogy gyõz a jó és az embernek ez olyan jó érzés volt,
hogy együtt voltunk. Aztán, amikor tinédzser voltam, akkor az
volt nagyon jó benne ugye, hogy az ember olyankor mindenféle
nehéz gondolatokkal küzd, meg nehéz a kamaszkor és mindenféle
problémái vannak az embernek és ezek a könyvek nagyon jól
segítettek, mert sok olyan volt bennük, amiben magamra ismertem
és jó volt látni, hogy az ember ezekkel az akkor nagynak képzelt
problémáival nem egyedül áll a világban.
R.: - Emlékszik konkrétan egy-egy ilyen példára, hogy mi volt
a problémája akkor és hogyan kapott választ egy-egy könyvbol?
- Ezek olyan nagyon banálisak, de például emlékszem amikor
olyan nagyobb lány lettem és már úgy érdekelt úgymond a
szerelem, ugye hát az ember tinédzser korában nem úgy esik
szerelembe meg plátói szerelmei vannak és akkor ezek a kislány
regények annyira jók voltak, amikor leírták ugyanezt, hogy ott
van egy ugyanilyen tinédzserlány akinek ugyanígy plátói
szerelme van, de hogy aztán mégis talál egy olyan fiút, akivel
és akkor ezek úgy jók voltak.
R.: Hogyan vezették aztán tovább a könyvek magát?
- Úgy, hogy ugye az ember iskolás, akkor azért egyre komolyabb
könyvekhez nyúl az ember és ugyanúgy, hogy megkaptam ugyanúgy
édesapámtól azokat a könyveket, amiket õ
Mv.: - Õ ajánlotta vagy maga választotta ezeket a könyveket?
- Hát volt ilyen is, olyan is. Nagyon sok jó könyvet ajánlott
apukám és nagyon jókra rátaláltam én is és aztán egyetemen
pedig az olyan szintûvé vált, hogy egymásnak ajánlgattuk a
könyvet és az mondjuk a barátaimmal mai napig így van, hogy ha
valamelyikünk rátalál egy olyan nagyon jó könyvre, akár a
férjemmel is, akkor biztos, hogy cserélünk és szólunk és
felhívjuk rá a másik figyelmét.
R.: - Ebben az idõben miért volt jó olvasni a könyveket,
ugyanazért, mint gyerekkorában a Pöttyös könyveket?
- Nem, hát felnõttként azért már ez más. Egyszerûen jó
egy kicsit elszakadni ebbõl a világból és a könyvekben egy
másfajta világot megtalálni.
R.: - Azt említette, hogy gyerekkorában válaszokat kapott
bizonyos kérdésekre a könyvekbõl. És felnõtt korában?
- Nem tudom, nem vagyok benne biztos, hogy mondjuk most olyan
tudatosan olvasom már ezeket a könyveket, hát most már magáért
a könyv öröméért olvasom és nem vagyok benne biztos, hogy
mindig keresek benne valami olyasmit, amit aztán továbbgondolok
vagy nem.
R.: - Nem is arra gondoltam, hogy tudatosan vagy konkrétan
keresi a kérdésekre a választ, hanem egyszer csak rátalál, hogy
engem pont ez a probléma foglalkoztat és most ebben a könyvben
pont felleltem.
- Vannak ilyenek és akkor annak, azt úgy valahol mélyen
elraktározom, de tehát nem idõzöm rajta úgymond olyan sokáig.
Mert nagyon sok minden érdekel, nagyon sok könyvet olvasok, úgy
hogy van olyan igen, hogy rátalálok valamire, de nem teszem el
annyira tudatosan, hogy akkor most tényleg hú, ez az én
problémaköröm.
R.: - Akkor most nincs meg az az élmény, mint ami
gyerekkorában megvolt, amikor megkapta a válaszokat a könyvekbõl?
- Nem, ez már egy abszolút másfajta élmény, úgyhogy akkor
mondjuk még az embernek olyan nagyon egyszerû világa volt, tehát
egyszerû kérdések voltak, azért felnõtt fejjel ugye ez már
annyira egy összetett dolog.
R.: - Meg tud lenni egy-két napig könyvek nélkül úgy, hogy
nem olvas este?
- Nem, nem, hát nálunk minden este olvasunk a gyerekekkel is
és utána a férjemmel, olyan nincs, hogy egy nap ne olvasnék.
Abszolút azért, mert kisöpri a napi problémákat, hogy ezek
egyszerûen mind elmúlnak, amikor az ember olvas, akkor egy picit
kikerül ezekbõl a hétköznapokból és akkor úgy tud elaludni,
mintha egy nagy levegõt venne és kimenne egy nagy tavaszi rétre,
olyan könnyebben megy a dolog.
R.: - Lányait hogyan segíti olvasóvá válni?
- Úgy, ahogy engem az apukám. Tehát én is abszolút, ott ugye
nekünk nagyon-nagyon sok könyvünk van és próbálok, hát mondja
a nagyobbik az, aki olvas, már mutatom neki, segítek és nemcsak a
gyerekkönyvekre mondom azt, hogy melyik érdemes és van, amelyiket
együtt is olvassuk, hogy a húgát is kicsit belevonjuk a dologba,
hanem már felnõtt könyvekre is mondom, hogy én ezt elolvastam
és nagyon jó és hogyha majd egy kicsit nagyobb lesz, akkor
nyugodtan vegye a kezébe.



- Nagy Attila olvasáskutató: Az olvasás
megszerettetésére talán egy másik példa. Beszélgettem egy
apukával, aki azt mondta, hogy sokszor kérdez tõle a kisfia és
hát erre sokszor azt válaszolja, hogy sajnos nem tudom, de gyere
csak, nézzük meg. És odavezeti a könyvespolchoz és azt mondja,
hogy hm. itt van egy kismadár, amit a kertben láttunk, nem tudom,
hogy milyen, de keressük meg, mintegy példát mutatva arra, hogy
ugyan a szülõ lehet esendõ, nem érthet hozzá, ámde a
könyvekben ott aztán benne lehet minden. Ott van, hogy az
egerészölyvet úgy hívják Buteo buteo, meg a darut, azt úgy
hívják, hogy Grus grus, és akkor le van írva, hogy ezek a
madarak hány centire nõnek, milyen színûek. Fantasztikus, hogy
óvódás gyerekeket ilyesmikkel is el lehet varázsolni, nemcsak
mesével, hanem az autókról, az épületekrõl, az egyiptomi
piramisokról, de persze, ami mozog, az különösen izgalmas a
gyerekeknek, tehát a békák, kígyók, a madarak, a füvek, fák,
azok is mind utak ahhoz, hogy a betûk világát a gyerekek
megszeressék és ez nem mond ellent szögesen annak, amit a
mozgókép közvetít, mert a televíziónak is van számos olyan mûsora,
ami után ki lehet nyitni a könyveket. Az National Geographic meg
Spektrum adók is adnak idõnként olyan mûsorokat, amelyek után a
gyerekek akarva-akaratlanul mennek a könyvtárba és kérdezik,
hogy ennek a mõsornak a könyves változatát kérik, mert ugyanerrõl
õk sokkal többet szeretnének megtudni. Vagyis azt akarom mondani,
hogy miközben szülõként, pedagógusként a legkönnyebben
kioldódó reflex, hogy ne nézd már azt a tévét, kapcsoljuk ki
és ebben igazuk is van a szülõknek, hogyha napi három-négy
órát ül a gyerek a tévé elõtt, az nem válik javára, attól
ideges, feszült lesz, szorongóvá lesz, de azért ha válogatni
segítünk nekik a mõsorokban, akkor a mõsorok egy része ezt a
fajta információ forrást, amit nyomtatott betûnek,
képeskönyvnek, Élet és Tudománynak, magazinnak, Süninek
hívnak, ezt is a gyerek megtanulja jókedvûen kinyitni, forgatni
és használni.
- Igazán a mi családunkban nem volt jó példa, tehát nem
kaptam elég jó példát az olvasásra a szüleimtõl. Alig volt
otthon könyv, egyrészrõl, másrészrõl pedig ami volt otthon
könyv és nekiálltam olvasni is, például Tolsztojtól az Anna
Karerinát, de nem igazán értettem gyerekfejjel. 8-9 éves
lehettem. Nagyon sokszor nem értettem belõle és körülbelül a
tizedik oldalnál abba is hagytam.
R.: - Gyerekkorában akkor szinte semmit sem olvasott?
- Mondhatni úgy, hogy szinte semmit, ezen kívül még egy
folyóirat volt, amire nagyon emlékszem ez a Dörmögõ Dömötör
címû folyóirat, amit nagyon szerettem és ezt mindig meg is
vettük.
R.: - Nem hiányoztak a könyvek?
- Nem. Nagyon sokkal másabb töltötte ki az életünket,
építkeztünk. Én vidéki lány vagyok, úgyhogy nálunk ez
teljesen természetes volt, hogy hét végén az iskolai tananyag
megtanulása után a kertben segédkeztünk, tehát kertápolás
volt úgymond, a kertészkedés volt a fõ elfoglaltságunk és
utána pedig a malter meg a téglapucolás.
R.: - És a barátnõitõl sem kapott ösztönzést, akik
megbeszélték egymással a könyvélményeket?
- Körülbelül olyan barátnõim voltak, olyan kaliberûek, mint
én, tehát nálunk ott mindenkinek ez töltötte ki szinte az
életét.
R.: - Szülei sem olvastak, nagyszülei sem?
- Nem, nem emlékszem rá, hogy olvastak volna. Talán egy
polcnyi könyvünk volt összesen otthon sajnos, visszagondolva
sajnos, tehát nem kaptam elég alapozást erre.
R.: - Nem volt más csábító könyv azon a polcon, amit
elolvasott volna?
- Õszintén mondjam a Káma-Szútrán kívül nem volt semmi,
azt pedig nem igazán értettem, ezt a kámaszutrás dolgot még nem
értettem, aztán késõbb mire megértettem volna, addigra ez
nagyon mélyen el volt ásva otthon, tehát már nem találtam meg.
De annyira lekötött más dolog, hogy nem volt idom sem rá, nem
volt rá idõ. Hétköznap nekünk kitöltötte minden idõnként a
háztartási munka, mostunk, vasaltunk, rendet raktunk otthon, mire
a szüleink hazajöttek esetleg fõztünk valami egyszerûbb ételt.
Mert én már kiskorom óta tudok fõzni, tehát tanultam, mire
hazajöttek a szüleim, addigra már úgy kicsit pihenhessenek,
ezért mi mindent megpróbáltunk, rendet rakni, meg megpróbáltunk
mindent megcsinálni, hogy nekik már ezt ne kelljen pluszban
megcsinálni. A hétvége pedig azzal telt, hogy nagymosás,
takarítás, rendrakás, kertgondozás, kicsit tanulás és utána
egy pár órát játszhattunk, tehát nem igazán fért bele az idõnkbe,
minden percünket szinte kitöltötte ez a munka.
R.: - A kötelezõ irodalmakat mindig elolvasta?
- Mindig, mindig. Egy kötelezõ olvasmány volt mindig a
kedvencem és azt legalább tízszer elolvastam, az az Egri
csillagok.
R.: - Mikor volt már ideje és lehetõsége olvasni?
- Szakközépiskolába mikor elkezdtem járni, ott elég kevés
volt a tudásom és megpróbáltam ezt a könyvekbõl pótolni. Én
mûszaki szakközépiskolába jártam, úgyhogy fõleg mûszaki
könyvek, de aztán voltak olyan magasröptû könyvek, amit nem
igazán tudtam elolvasni még elsõ, másodikban és aztán azt késõbb
próbáltam pótolni.
R.: - És a regényekre mikor lelt rá valójában?
- Legalábbis 25 éves voltam, mire a regényekre ráleltem,
tehát amikor megszületett a kislányom, utána kezdtem el inkább
regényeket olvasni, mert több idom volt, szabadidom.
R.: - Nem volt furcsa, hogy gyerekkorában szinte semmit sem
olvasott, kamaszkorában is alig valamit és 25 éves korában lelt
rá igazán az olvasás örömére, ez milyen érzés volt?
- Furcsa, de egyben megkapó is, mert mikor elolvastam talán az
elsõ nagyobb regényemet, akkor nagyon meglepõdtem és nagyon
örültem neki, amíg megértettem, felfogtam, addig nagyon sok idõ
eltelt, de nagyon rákaptam az ízére.
R.: - Miért? Mit adtak a könyvek?
- Erre nehéz válaszolni, de nagyon sok mindent. A szókincsemet
bõvítették, az egész felfogásomat, formálták az életrõl,
arról az idõrõl, amirõl olvastam. Az én érdeklõdésem inkább
a történelmi regények iránt vonzott engem, próbálkoztam
egy-két szerelmes regénnyel, de az nálam nem jött be.
R.: - És a klasszikusok?
- Inkább most, hogy újra elkezdtem iskolába járni, ez most
inkább most kezdett el. Vannak itt is nagyon kedvenceim, aztán
vannak olyanok, amik kevésbé kedvenceim, inkább a magyar
regényírókat szeretem.
R.: - Mindennap olvas?
- Igen. Muszáj, muszáj.
R.: - Most is csak annyi könyve van otthon, mint a szülei
házában volt vagy másképp van ez már?
- Megpróbálok mindent begyûjteni, ami érdekel. Kicsit az
gátol abban, hogy kicsit nagyon drágák a könyvek.
R.: - Hogy érzi, a lányának is majd olyan utat kell követni,
mint magának, õ is nehezen fog majd olvasni az elsõ idõben vagy
õ jobban válik olvasóvá?
- Nem, mert én már pici kora óta olvasok neki, minden este
mesét olvasunk. Hogyha egyik könyvet befejeztük, akkor veszünk
új mesekönyvet is. Én próbálom rászoktatni arra és õ nagyon
szereti a könyveket, úgyhogy õ remélem még nálam is többet
fog olvasni. Én például nem emlékszem arra, hogy az én anyukám
mesélt volna nekem egy mesét is gyerekkoromban, tehát én egy
ilyenre se emlékszem vissza. És szerintem egy gyereknek
mesevilág, az fantasztikus, a fejlõdéséhez, az értelméhez az
kell. Egyszerûen elengedhetetlen.



R.: - Újabban, hogyha az ember rákattint, rááll az internetre,
akkor talál ott sok olyan oldalt, ahol például igen színvonalas
gyerekirodalom van. Vajon ezek a modern eszközök, amelyeket annyi
szidunk, a televízió, a számítógép és most az Internet, ezek
biztos csak elidegenítenek az olvasástól vagy pedig nem õk
a bûnösök?
-Adamikné Jászó Anna fõiskolai tanár: Nem, nem, nem. Errõl
sokat szoktunk beszélni, hogy valahogy a televíziózást meg
kellene beszélni, tehát családon belül, mit nézzen a gyerek,
szelektálni kell, válogatni. Például ment nagyon régen, hát
nem olyan nagyon régen egy pár évvel ezelõtt az RTL-en a Kicsi
ház a nagy erdõben sorozat, ez Lora I. Widernek egy nagyon, ez
Amerika egyik legnépszerûbb írója, csak egyik könyve van
lefordítva, egy sorozat a Kicsi ház a nagy erdõben a
gyerekkoráról, valami fantasztikus tündéri könyvsorozat. És
tudom, mikor megnézték a gyerekeim, akkor ezt a bizonyos magyarra
fordított elsõ kötetet el is olvasták. Tehát ösztönözhet a
televízió, hát az Internet is, számítógép is, hát föl lehet
a jóra használni. Ezeket a gyilkolászós játékokat tiltanám el
nagyon-nagyon keményen és ezeket a trágár dagonyázó szövegû
mindenféle filmeket, amiket bizony-bizony néznek a gyerekek.
R.: - Igen, a család ezt megteheti, szóval azt gondolom, hogy
ahelyett, hogy sokszor hát beszélgetve a szülõkkel szidják a
televízió ilyetén mûsorkínálatát, mi se dicsérjük, de
szoktam mondani, hogy bizony a szülõnek jogában áll válogatni
és kikapcsolni azt a filmet, amit nem szeretné, hogy a gyermeke
lásson. Szóval akkor önmagában az, hogy a gyerek nem egy
könyvet olvas, hanem mondjuk az Interneten olvas jó irodalmat, az
nem baj.
Ané.J.A.: - Hát miért volna baj?
- Mokos Anikó középiskolai tanár: Általában
óraközi szünetekben odajönnek hozzám és megkérdezik, hogy ezt
vagy azt a könyvet olvastam-e és hogy tetszett-e, mit szólok
hozzá? Vagy csak mutatják, hogy õk éppen most ezt olvassák.
R.: - És miért magától kérdezik ezt meg?
- Azt gondolom, hogy azért, mert olyan viszonyban vagyunk, nem
azért, mert én tanítok nekik mondjuk magyar irodalmat, én
matematikát tanítok nekik, egyszerûen beszélgethetnek velem
ilyen témákról is. Mondjuk ami a matematikához kapcsolódó ilyen
matematika történeti dolog, arról szoktam nekik beszélni, de
amikor egymás között szünetben beszélgettek és én
hozzászóltam, akkor meglepõdtek, hogy én ezt honnan tudom?
Mondom, tanultam én is a gimnáziumban. Ez úgy lassan alakul ki,
tehát, amikor õk elkezdték ezt a gimnáziumot és engem
kaptak egyik tanárukként, akkor elõször úgy puhatolóztak.
Mindig vannak olyan gyerekek, akik úgy könnyebben megnyílnak,
hamarabb odamennek olyanhoz is, akit nem ismernek és aztán látva
a reakcióimat, akkor úgy a többiek, akik egy kicsit nehezebben
oldódnak, õk is oda merészkedtek. Ez természetes nekik, hogy van
olyan felnõtt, akivel lehet így beszélni és van olyan, akivel
pedig nem lehet. Nem tiszteletlenek, de én azt, hogy így hasra
essenek elõttem, szóval azt én soha nem vártam el, én egy
ilyenfajta ember vagyok és a tanítványaimhoz is csak így tudok
közeledni.
R.: - Szokott-e ötleteket, útirányokat adni, hogy mit, hogyan
olvassanak?
M.A.: - Ilyen értelemben nem szoktam ötleteket adni, egyszerûen
elmesélem, hogy én mit olvastam és az, hogy tetszett-e nekem vagy
nem és hogy azt gondolom, hogy érdemes lenne elolvasniuk. Csak
ennyi, tehát javaslok csak nekik.
R.: - Ezeket is a szünetekben mondja el?
M.A.: - Igen, órán nem nagyon szoktam. Jobban mondva hogyha
látom, hogy mondjuk nagyon fáradtak egy nap, akkor lehet, hogy az
óra 35. percében már onnantól kezdve nem matematikával
foglalkozunk, hanem mondjuk ilyesmirõl beszélünk. De ez nem egy
ilyen rendszeres dolog. Ez az adott, tehát a szituációtól függ,
hogy mit csinálunk.
R.: - Mit szokott elmesélni vagy mit mesélt el?
M.A.: - Fõként olyankor szoktunk beszélni róla, ha én is azt
a könyvet olvasom éppen, amit õk. Például így volt ez a
Harry Potter könyveknél, nagyon tetszett nekik, olvasták, az én
nagyobbik fiam is olvasta és õk unszoltak, hogy olvassam el
és amikor elkezdtem olvasni, akkor megkérdezték, hogy és hogy
tetszett nekem mondjuk az elsõ vagy a második vagy a harmadik
kötet és akkor arról beszéltünk, hogy nekem melyik rész
tetszett, mi az, ami tetszett ebben az egész sorozatban és mi az,
ami nekik tetszett benne.
R.: - Nem szokott vita kialakulni?
M.A.: - Olyan értelemben nem vita, hogy én elfogadom, hogy neki
nem ugyanaz tetszik, ami nekem és próbálom azt elfogadtatni
velük, hogy ez egy természetes dolog, hogy egy könyv másként
hat különbözõ emberekre. Tehát hogy neki más tetszett benne,
mint nekem, vagy neki tetszett egy olyan könyv, ami nekem nem és
fordítva.
R.: - Mennyire van meg a trendje, a rendje, hogy milyen
sorrendben olvasnak könyveket, akár klasszikusok, akár könnyû
irodalmak értelmében?
M.A.: - Én úgy látom, hogy ezt mind otthonról hozzák, tehát
aki például komoly könyveket olvas, azért, mert otthon ezt
látja szüleitõl. Tehát nem tudom, hogy az iskola milyen
hatással van rájuk, de azt látom, hogy ez inkább ilyen szülõi
hatás és az, aki klasszikusokat olvas, az azért azt olvassa, mert
mondjuk otthon a szüleinek az van meg, azt ajánlották neki. Nem
tudom mondjuk, hogy az én hatásom mennyire érzõdik, de azt
érzem, hogy ez ilyen otthonról hozott.
R.: - Mennyire tükrözõdött vissza a diákjai olvasmányában
a saját hatása? Észlelt-e valami ilyesmit?
M.A.: - Azt nem látom, hogy az én hatásomra elkezdenének
valamit olvasni, de azt, hogy így megbeszélünk, ebbõl az alakul
ki, hogy egyre többen odajönnek szünetben beszélgetni vagy
kérdezik a véleményemet. Tehát ezt látom inkább. Van olyan,
hogy elolvassák azt a könyvet, amit ajánlottam, de én ebbõl nem
csinálok ügyet, hogyha senki nem olvassa el azt, amirõl én
beszéltem.
R.: - És az baj, hogyha valaki 17 évesen nem olvas? Mert
esetleg majd késõbb rákap a könyvekre és akkor bepótolja.
M.A.: - Ezt nekem azért nehéz megmondani, mert nekem az a
természetes, hogy amikor megtanul egy gyerek olvasni, onnantól
kezdve olvas. Tehát azt gondolom, hogy azért aki 17 éves koráig
nem kezdett el ilyen komolyabb könyveket olvasni, nem hiszem, hogy
késõbb rászokik.
R.: - Miért fontos egy tanárnak a szerepe, ráadásul hogyha
nem magyartanár és nem is az osztályfõnökük?
M.A.: - Én úgy látom, hogy egyáltalán az fontos nekik, hogy
beszélgessen velük valaki nem arról, hogy hogy tanulnak, hogy a
szabadidejükben hova mennek, milyen élmények érték õket,
tehát egyszerûen úgy látom, hogy arra van szükségük, hogy
beszélgessen velük valaki.



Az Olvasás éve a gyerekeké is!
- Van olyan emléked, hogy neked egy saját
olvasmányélményedet, ami olyan nagy igazi olvasmányélmény
volt, azt sikerült átadni gyereknek?
-Jakab Judit magyar tanár: Úgy érzem, hogy több ilyen
volt egyébként, de ami most beugrik, az meg is lepett. Az Kuprin:
Szudamitja volt, ami ugye nem kötelezõ olvasmány, ami nagyon
távolról kapcsolódik a középiskolás tananyaghoz. Sikerült egy
órán abból részleteket felolvasni és valahogy olyan volt a
csillagok együttállása, a borús idõ, meg talán az, ahogy
akaratlanul is, de a szépségtõl, mármint a szöveg szépségétõl
elcsukló hangon, mindenesetre az egyik osztály, ahol ezeket a
részleteket fölolvastam, néhány tagja egy héttel késõbb
jött, hogy elolvasták és nagyon köszönik. Hát számukra a
szerelemrõl gondolkozni, a testi szerelemrõl gondolkozni ez után
a könyv után mást jelentett, mint ez elõtt. Tehát ez
elfelejthetetlen élmény volt.
R.: - És te kaptál-e már gyerektõl olyan olvasmány címet,
ami neked lett igazán élmény?
J.J.: - Verseket sokszor kapok. A múlt héten is kaptam egyet,
volt egy nézeteltérésem az osztályomba járó egyik fiúval, õ
kivonta magát a felelõsség alól mondván, hogy õ nem vett
részt a többiek szervezkedésében. Én ezt tudomásul vettem és
másnapra vittem neki egy részletet a Jónás könyvébõl. Hát a
vétkesek közt cinkos, aki néma. És ez a gyerek másnapra hozott
egy képeslapot egy verssel, egy Bodor Béla nevû mai magyar költõ
az Éterrõl címû és az Élet és Irodalomban megjelent versét
írta le, aminek a lényege annyi, hogy a hang az nem az agyból
jön, hanem a torokból és az egész verset õ közölte. Ebben a
válaszban nagyon ott volt az, hogy õ megértette az én
kérdésfelvetésemet, megértette azt, hogy én miért Babitscsal
próbálok protestálni az õ magatartása ellen és benne volt az a
gesztus, hogy talán egyetért. Sokszor mutatnak a gyerekek
verseket, az õ verseiket, sokszor mutatnak hihetetlen fércmûveket,
kínrímekkel, mekegõ strófákkal, nagy vallomásokat
megfogalmazva ezekben az írásokban. Nagyon örülök ezeknek a
verseknek és nagyon nehéz ezekrõl a versekrõl nekik úgy
beszélni, hogy ne bántsam meg õket, de azért azt tudassam
velük, hogy ezek sok esetben nem versek, amelyeket õk
készítenek még akkor is, hogyha nagyon õszinték és nagyon a
saját érzelmeikrõl szólnak. Viszont van, amikor visszaélek
ezekkel az õszinte percekkel és a témához kapcsolódó igazi
verseket viszek nekik mintául megmutatni, hogy más hasonló
helyzetben, hogy fogalmazta meg a gondolatait. Hogy hasonló
élethelyzetre, hasonló fájdalmas vagy örömteli pillanatra,
milyen mûvek születtek, születhettek. Úgy veszem észre, hogy
sok esetben ez segített, segített abban, hogy egyik-másik gyerek
lemondott arról, hogy költõ legyen. Annyit talán mindenképpen
elkönyvelhetünk mind a ketten magunknak, hogy néhány gyönyörûbb
vallomással gazdagabbak lettünk õ is, én is.