Vendég a háznál
2002. március. 26.
Kossuth rádió, 13.05
- A zámolyi általános iskolában ülünk, az igazgatónõ
Tamás Ferencné irodájában. Közel kétszáz tanulójuk van.
Hogyan oldják meg azt, hogyha valamelyik gyerekkel hirtelen valami
baj történik, akár baleset vagy rosszullét?
Tamás Ferencé: - Közel van az orvosi rendelõ és az
iskolaorvos egyben háziorvos is, ismeri a gyerekeket, a szülõket,
a testvéreket, úgyhogy igyekszünk oda küldeni azonnal a
gyereket. A másik pedig, hogyha ugye nem rendel az orvos, a
mobiltelefonja állandón be van kapcsolva és õt elérjük
bármikor és ez nagyon jó dolog, mert õ nagyon készséges és
mindig fogad bennünket.
R.: - Olyan elõfordult-e, hogy az orvost sem tudták elérni,
mert mondjuk éppen kiment valakihez, de közben a gyereknek is
szüksége lett volna orvosi segítségre és mondjuk a szülõ sem
tudott azonnal jönni, mert hiszen Zámolyról is nagyon sokan
bejárnak más környezõ városokba dolgozni.
T.Fné.:- Igen, nem egy eset volt már ilyen. Itt pedig úgy
oldottuk meg, hogy valamelyikünk többnyire kocsival jön iskolába
és akkor a gyereket bevittük a megyeszékhelyen lévõ kórházba.
R.:- Mi szeretnél lenni ha majd felnõsz?
- Doktor néni.
R.: - Miért pont doktor néni?
- Azért, mert akkor az embereket meglehet gyógyítani, aki
ilyen nagyon-nagy betegségben van.
R.: - Milyen nagyon-nagy betegségek vannak?
- Hát hogyha például ha valakinek szívrohama van az egy
nagyon-nagy betegség, amit nagyon nehezen lehet gyógyítani.
R.: - Láttál már olyan embert, aki szívrohamot kapott?
- Nem, csak olyat, akinek innentõl ez a részéig le volt vágva
a lába.
R.:- Mi kell ahhoz, hogy te doktor néni legyél?
- Csak elõbb iskolába kell járni, meg aztán még meg kell
tanulni lenni doktor néni, egy olyan iskolába kell járni, a
rendes iskola után, amiben ilyen doktor nénit tanítanak, hogy mit
kell csinálni, amikor gyógyítanak és milyen betegségeket lehet
gyógyítani és milyen hatással.
R.: - Hogyan kell gyógyítani?
- Úgy, hogy nem úgy szokott gyógyítani, hogyha például
valaki mandula mûtétre megy, akkor elõtte vagy szurit kap és
akkor nem kell a kezébe infúzió, de én nem kaptam szurit és
nekem infúzió volt a kezemben.
R.: - És az milyen volt, amikor az infúzió volt a kezedben?
- Hát én nem éreztem, mert én aludtam, mert engem maszkkal
elaltattak.
R.: - És te szívesen csinálsz majd ilyet, hogy infúziót
raksz be a gyerekek vagy a felnõttek kezébe vagy maszkkal
elaltatsz?
- Igen.
R.: - Nem félsz ezektõl? Nem nehéz ez?
- Nem, csak egy kicsit.
R.: - Mi az a kicsi benne, ami nehéz?
- Hát hogyha például a gyerekeknek vagy a felnõttek nem
akarják rátenni a maszkot és sírnak, meg elszaladnak, mert
anyukám mindig elszaladt a szuritól, mert félt, az utolsó volt
az iskolában a szuriban, akkor is elszaladt.
R.: - Miket csinálnak az orvosok? Maszkkal altatnak, meg
infúziót raknak be, vagy csinálnak mást is?
- Mást is, szurit adnak, meg megvizsgálnak azzal a
fülhallgatóval vagy mi a csudával.
R.: - Téged hogyan szokott megvizsgálni a doktor néni vagy
doktor bácsi?
- Úgy, hogy van tudod, az a fülünkben az a nagy hallgató és
akkor itt meg van az a kerek és akkor azzal megvizsgálja a
hasamat, meg a hátamat.
R.: - Te nem szoktál félni a doktor bácsitól vagy doktor
nénitõl?
- Nem, mert nekünk aranyos a doktor nénink és nekünk csak
annyit szokott csinálni, hogy így benyúl azzal a kanállal a
számba és akkor megvizsgál azzal a fülhallgatóval, meg ad
nekünk egy gyógyszert.
R.: - Hallottál már a sebész doktorokról?
- Igen.
R.: - Õk mit csinálnak?
- Nekem már volt olyan csak doktor néni volt, mert itt volt
nekem egy nagy pupli és azt szúrta ki ilyen kanalazta és csak a
fele jött ki, mert már nagyon fájt és én meg már kiszedtem a
másik felét, meg a másikat.
R.: - És nem fájt, amikor kikanalazták?
- De nagyon fájt, sírtam.
R.: - Milyen doktor szeretnél lenni?
- Hát olyan, amilyen mûtéteken dolgozik.
R.: - A sebész a mûtéteket úgy csinálja, hogy mindenféle
késsel és szikével felvágja az emberek testét. Te is ezt
szeretnéd csinálni ?
- Nem, én másféle mûtéteken szeretnék dolgozni, olyanokon,
amit nehezebben lehet gyógyítani.
R.: - Milyen nehezet?
- Ami már az az ember, akit láttam, hogy le van vágva a lába,
annak, hogy ha nem vágták volna le a lábát, mert beteg volt és
hogyha nem vágták volna le, akkor belehalt volna.
R.: - Te miért a nehéz dolgokon akarsz segíteni?
- Azért, hogy több embert mentsek meg.
R.: - Ez emberek nem tudják magukat megmenteni?
- Nem, mert õk nem doktorok. Meg õk magukon hogy segítsenek,
hogyha õk nem doktorok és nem tudják, hogy mit szoktak csinálni
a doktorok, meg hát így magát nem tudja megvizsgálni, hogy mi a
baja.
R.: - Te volt már, hogy valakin segítettél vagy valakit
meggyógyítottál?
- Nem, mert én még gyerek vagyok
R.: - És szoktál doktorosat játszani?
- Igen.
R.: - És akkor mit csinálsz benne, milyen vagy?
- Olyat, hogy megvizsgálom az anyut azzal a tudod a fejemen van
az, amivel meg szokták nézni a fogakat, meg van, amivel így
kitátják és a száját és akkor megnézik abban a kis
tükörben, hogy szépek-e fogaink, mert nekem például már van
egy lukas fogam.
R.: - Anyut szoktad mûteni?
- Igen, olyan szurival szoktam neki beadni, amivel nekem a
kórházban beadták a gyógyszert, csak nem volt benne tû.
  
- Fájt a fejem matek órán. Két magyar órán és matek
órán fölmentünk, hogy megmérjük a lázamat és akkor hõemelkedésem
volt. Zsuzsa néni telefonált, apu se tudott jönni, meg anya se
tudott jönni és akkor én meg bementem órára.
R.: - Hány órát voltál ilyen kis betegen itt az isiben?
- Három, nem volt könnyû, de azért kibírtam.
R.: - Ki az, aki tudja, hogy ki az iskola orvosa?
- Én nem ismerem. Az a neve, hogy Zsuzsa néni.
R.: - Voltál már nála?
- Igen, mikor oltást kaptunk az iskolában, bementem a rendelõbe
és lefektettek hármunkat, mert rosszul lettünk.
R.: - És hogyha máskor problémád van, bajod van, akkor is a
Zsuzsa nénihez mentek, vagy akkor más doktor nénit kerestek?
- Akkor szoktunk menni a körzeti orvoshoz a Bánfalvi
doktorhoz, anyukám mindig oda szokott vinni. Én azért
szeretném, ha itt lenne a Bánfalvi doktor, mert olyan kedves és
hozzá nagyon szeretek járni. Mikor oltást kapok, ha a másik
doktorhoz megyek, akkor jobban félek, egy kicsit félek.
Bijácsiné Benkõ Zsuzsa a székesfehérvári István király
általános iskola tanára: - Egy olyan nagy iskolában, mint
a miénk ötszáznál több gyereket tanítunk itt, igen gyakran
elõfordul, hogy egy-egy gyerek megbetegszik napközben. Ez annál
is inkább így van, mert a szülõk nagy többsége fél
otthagyni a munkahelyét, elengedi úgy a kisgyereket, hogy
esetleg kapott egy lázcsillapítót vagy tudja, hogy fáj a feje
vagy fájt a hasa, jelzi is esetleg reggel, de nem tud a
munkahelyérõl eljönni, csak akkor megy el, ha már tényleg
kiderül, hogy lázas beteg, fekvõbeteg a gyermek. A teremben
csak a padokra tudjuk õket maximum elfektetni, de hát nyilván
nem egy kényelmes helyzet egy kisgyereknek. Nem beszélve a fertõzésveszélyrõl,
mert elég sok olyan fordul elõ, hogy hányással, hasmenéssel
járó betegség, ezekre a helyzetekre egyáltalán nem vagyunk
fölkészülve és sajnos a szülõket is ritkán tudjuk csak
elérni.
Elég közel van a körzeti orvosi
rendelõ, tehát hogyha valami súlyos nagy probléma történik,
akkor pár percre innen át tudjuk vinni a gyerekeket. Az mondjuk
ritkábban fordul elõ, hogy a doktornõt hívjuk ki, mert ha
rendelésen van, nem jöhet el nyilván. Iskolaorvosunk van, õk
oltják a gyerekeket, védõnõ is rendszeresen jár hozzánk, de
nyilván nagy szükség lenne különösen ezekben a náthás
téli idõszakokban, hogy lenne itt egy olyan doktornõ, aki
készenlétben várná a kisbetegeket. Sokszor akár egy asztmás,
allergiás gyerek esetében bizonyos elbizonytalanodunk, hogy azt
a sprayt fújhatjuk-e, kell-e, szükség van-e rá, illetve, hogy
milyen gyógyszert kaphat, hogy azt beadhatjuk-e, ami nála van,
mert nem tudjuk felmérni, hogy mennyire súlyos a pillanatnyi
állapota. Mi csak, mint anyák és apák tudjuk megállapítani
saját gyerekeink tapasztalataiból, hogy hogyan értékeljünk
egy-egy eseményt.
- Sz. Veronikának egy gyermeke ide jár ebbe az iskolába, egy
pedig egy másik iskolába. Két helyrõl is van tapasztalata. Jó
lenne az, hogy egy iskolában, egy nagyobb iskolában lenne
iskolaorvos, aki ismeri a gyerekeket, esetleg testvéreket is,
halmozódó vagy öröklõdõ problémákat.
Sz.Veronika: - Azt gondolom, igen visszaemlékezve csak a
saját gyermekkoromra, hisz amikor létezett ez az intézmény,
történtek olyan események a gyerekeimmel, amik talán kicsit
másképp is végzõdhettek volna, ha az iskolában van
iskolaorvos. Az enyhébbik eset az egy komolyabb horzsolás, ami
az udvaron történt. Hát a nagy zûrzavarban, meg ahogy a
gyerekek saját maguknak el tudják látni az ilyen igazából nem
komoly, de mégis csak odafigyelést igénylõ sérüléseket,
megtették, amit tudtak, úgy, ahogy kimosták, de mire a gyerek
hazakeveredett különórák, stb. hát úgy tûnt, hogy ez nem
volt elégséges, az ügyelethez kellett fordulnunk és bár nem
egy olyan nagyon traumatikus dolog egy tetanusz oltás, de
mégiscsak meglehetett volna úszni egy szakszerûbb ellátással.
A másik eset, az kicsit komolyabb volt, egy kéztörés, amit
szintén hát saját maguk nem tudtak megítélni, hogy mennyire
komoly dolog és végül is ez is félnapnyi törött kézzel
való járkálás után került ellátásra, szintén az
ügyeleten. Én azt gondolom, hogy egy iskolaorvos
biztonságérzetet nyújtott a szülõknek is, hát az éppen
aktuális vírusos betegségeket vagy ne adj isten járványszerû
elõfordulást sokkal jobban tudta követni, mint egy gyerekorvos,
akihez ugye több iskolából, több vírussal, több bacilussal
fordulnak. Most, hogyha valami van, mindig el kell mondani, hogy
az iskolában éppen volt ilyen vagy nem volt ilyen, tehát sokkal
több információja lehet egy iskolaorvosnak, mint egy
háziorvosnak.
R.: - Azt tudja, hogy itt ennek az iskolának például ki az
iskolaorvosa?
Sz.V.: - Igen.
R.: - És õhozzá viszi, hogyha baj van a gyermekkel, vagy
inkább a körzeti orvoshoz, a családorvoshoz?
Sz.V.: - Akkoriban, amikor a kártyát le kellett adni hozzá
és enyhén szólva bonyolult a kártyáknak az átcserélése,
ezért még mindig a háziorvoshoz viszem a gyereket.
  
- A Vendég a háznál korábbi mûsorai során elég sok szó
esett az iskolaorvos gyakorlatáról, az iskolai, óvodai szûrõvizsgálatokról.
Nagyon sokan mondták el ezzel kapcsolatban véleményüket.
Voltak olyanok, akik nehezményezték például, hogy miért kell
neki az iskolai fogorvoshoz vinni a gyerekét? Ebbe a vitába
szólt bele egy mama.
- Jó napot kívánok! K. E. vagyok. Hallottam, most beszéltek
vizsgálatokról. Egyetértek a szülõvel azzal, hogy meg kell
hagyni a választást, hogy én eldöntsem, hogyha valami
problémája van a gyereknek melyik orvoshoz szeretném vinni,
viszont van egy olyan terület, amit a szülõk kevésbé szoktak
kontrollálni, az pedig a szemészet. És mégpedig azért, mert a
gyereknek a szeme elég sokáig ugye nagyon-nagy
dioptriatartományt korrigálni tud, tehát észre sem vesszük,
hogyha valami probléma van. Ez saját tapasztalatom, én sem
vettem észre a gyerekemen, hogy valami gond van, az óvodából
kaptam egy értesítést, hogy a szemészeti szûrés lesz,
mondtam, hogy igen, nyugodtan vigyék a gyereket. Ott
megállapítottak valamit, amit utána én tovább
kontrolláltattam és természetesen a gyereknek azóta is
szemüvege van.
R.: - Egyébként mit tapasztalat a szûrõvizsgálatok
esetében, hogy melyek azok, amelyek mûködnek és melyek azok,
amelyek esetleg kevésbé? Mert nagyon igaza van, amit a
szemészeti szûréssel kapcsolatban elmondott.
K.E.: - Én úgy érzem, hogy a fogászatra is én is azt
mondom, hogy én is elküldöm a gyerekemet, mert végül is
miért lógjon õ ki a sorból? Az tény, hogy én is
külön fogorvoshoz vitetem. Én jónak tartom ezeket.
R.: - Igen, és az iskolaorvosi hálózat, az maga szerint mûködik,
mit tapasztalt?
K.E.: - Nálunk, ahová mi jártunk óvodába és most
általános iskolába, én úgy láttam, hogy mûködik. A szülõkben
sok esetben vannak elõítéletek, hogy ez most jó vagy nem jó,
ez biztos helyzete válogatja, de hogyha valaki más is megnézi a
gyerekemet lehet, hogy valami mást fog látni. Nekem is volt
olyan, hogy azt mondták, hogy hall valami szívzörejt és
lélekszakadva rohantam vissza a gyerekorvoshoz és az egyik
kórházból a másikba, de végig kellett csinálni és akkor
nyugodtam meg, amikor a szív ultrahang azt mutatta ki, hogy
nincsen semmi. Ez még mindig jobb, mintha nem vennék észre,
bármi lehet és nem mindig csak az a betegség, amit mi látunk
és nem mindig csak az a betegség, ami fáj.
R.: - Mi tapasztalt doktor úr ezeken a szûrõvizsgálatokon,
hogy nagyon sok olyan eset van, amikor fel kell hívni valamire a
szülõk figyelmét? Amikor elsõként ezeken a szõrûvizsgálatokon
vesznek észre valamit?
-dr.Szamosfalvi Imre gyermekorvos: Mielõtt a
kérdésre válaszolnék, hadd mondjam el azt, hogy az
iskolaorvosi hálózattal, a gyerekorvosi hálózattal
egyáltalában az egészségügyi ellátással kapcsolatban hogyha
véleményt alakítunk ki, akkor nem lehet az ország egészére
vonatkozó véleményeket kialakítani. Én ezt az egyik
legfontosabb kérdésnek tartom. Borzasztó nagy különbségek
vannak az ország különbözõ területei között. Nem mindegy
az, hogy egy gyerek kitûnõ szociális helyzetben lévõ esetleg
túldajkált, túlajnározott környezetben nõ föl és esetleg
több gyerekorvos ugrál körülötte, vagy pedig valahol az
utolsó gyerekorvostól 15 kilométerre nevelkedik és éli az
életét. Mindenféleképpen különbséget kell tenni ezek
között. Az a gyerek, amelyik rendszeresen a szülõvel együtt
háromhavonta fogorvoshoz jár, ott valóban nincs indoka annak,
hogy akkor még közben valamikor egyszer megnézze a vagy akár
kétszer egy esztendõben az iskola vagy az óvodafogászat, mert
nem fog találni semmit se. De hát sajnos nem ez a jellemzõ. Én
úgy gondolom, hogy nagyon-nagy föladata és nagyon hasznos
föladatai vannak úgy az iskola, mind az óvoda ellátásnak.
Különösen a szociálisan kicsikét vagy jobban hátrányos
helyzetben lévõ gyerekeknél. Én még azt is hozzátenném,
lehet, hogy ezért egy-két kolléga, vagy sok kolléga meg fog
haragudni rám, én nem bánom, ha az én általam ellenõrzött
gyereket egy másik kolléga mint iskolaorvos megnézi. Mert hogy
mondjam, ez olyan, mint amikor az ember a saját gyerekét
nevelgeti. És egyszer eljön hozzá a valamelyik nagybácsi, aki
tõlük ötven vagy száz kilométerre lakik és azt mondja, hogy
te, hát ennek a gyereknek a mellkasa nem olyan, mint - és az
ember döbbenten ránéz és a mindennapi látás miatt valóban
nem vette észre, hogy ez valahogy nem egészen olyan, mint
amilyen a gyerekek általában lenni szoktak. Van egy ilyen szûrõfunkciója
is az iskolaorvosnak, amit talán kár elveszíteni. És itt
megint viszont a szabályozás körül vannak problémák, hogy
nagyon nehéz ezt rendszerbe foglalni.
R.: - Mit?
dr.Sz.I.: - Olyan értelemben, hogy minden gyereket, minden
esztendõben és sorozatosan arra végig vizsgálni, hogy piros-e
a torka? Lehetne még egy pár ilyen példát mondani, hogy a
tüdeje fölött nincs-e valamilyen zörej vagy a szívvizsgálat
is, szóval, hogy túlzásba ne essünk azt akarom mondani, hogy
ne váljon a mindennapi életnek a nyûgös rutinjává az
iskolaorvos számára sem a gyerekeknek a folyamatos vizsgálata.
Meg kell egy nagyon jó szûrõprogramot csinálni, hogy
háromévenként vagy négyévenként nézzék meg a szívét,
csak találomra mondok számokat, tehát ezzel nem irányt akarok
én szabni semminek sem, hogy legyen kétévenként vagy
háromévenként ellenõrizve valamilyen úton-módon a szeme, de
lehet, hogy ötéves ez a periódus, ezt nem nekem kell
meghatározni, vagy idõnként legyen megnézve.
R.: - Tehát legyen eldöntve az, hogy milyen rendszerességgel
néznek milyen szervet?
dr.Sz.I.: - Igen, legyen eldöntve, de ne legyen túlzásba
víve. Ha minden esztendõben mindent végig kell vizsgálni,
akkor ebbõl egy favágás lesz és akkor ugyanolyan valószínûséggel
nem éri el a célját a vizsgálat, mintha nem csinálnánk
semmit.
R.: - A múltkor hallottam egy nagyon riasztó adatot az egyik
budai kerületbõl. Az iskolaorvosi szûrõvizsgálatokat követõen
ugye küld az iskolaorvos egy papírt a szülõnek, hogy én már
kaptam például ilyet, nézessem meg a gyerek gerincét, mert õ
úgy tapasztalja, hogy valami gond van. Ezeknek a vizsgálatoknak
egy töredéke valósul meg, tehát a szülõk nem viszik el
ezekre a szakorvosi vizsgálatokra a gyerekeket. Tapasztal ezzel
kapcsolatban valamit, tehát hogy kvázi nem veszi komolyan a
szülõ az iskolaorvosnak a jelzését?
dr.Sz.I.: - Ha ez így történik, az hiba. Azért mondom,
hogyha ez így történik, mert arról viszont nem tudunk, hogy az
a gyerek, aki folyamatosan esetleg kéthavonta vagy
negyedévenként a gyerek háziorvosánál megjelenik és egy
folyamatos jó kapcsolatban és ellenõrzésben nevelkedik
gyerekorvosi szempontból, ott nem az történik-e hogy az
iskolaorvos fölfedez valamit, például egy zörejt a szíven,
amirõl a háziorvos már régesrégen tud, sõt talán már ki is
vizsgáltatta. Még az is lehet, hogy valamikor
gyerek-kardiológusként is szerzett valamilyen képesítést és
úgy lett háziorvos, még az is lehet, hogy a gyerek általános
fejlettségi állapota alapján meg egy néhány kiegészítõ
vizsgálat alapján már régen eldöntötte, hogy ez nem olyan
zörej, ami miatt ultrahangot és gépcsodákat kell igénybe
venni ahhoz, hogy megállapítsuk, hogy ez a gyerek egészséges.
A lényeg az az, hogy egy ilyen figyelemfölkeltés megtörténjen
és utána még egyszer legyen a háziorvosnak a figyelme
fölhíva arra, hogy itt lehet, hogy van valami. Ha ezt alaposan
végiggondolta az illetõ háziorvos jó régen ismerve a gyereket
és úgy dönt, hogy talán még sincs szüksége erre a külön
szakorvosi vizsgálatra, ez talán nem olyan nagyon-nagy baj. Én
megint azt gondolom, lehet, hogy ez túlzott optimizmus a részemrõl,
hogy egy ilyen figyelmeztetést kap az ember, mint háziorvos,
akkor az esetek nagy többségében örül, hogy más is
odafigyel, nemcsak õ vagy legalábbis így kellene lennie. És a
másik az az, ha valaminek a gyanúja fölmerül és nem vagyok
százszázalékos abban, hogy azt a gyanút én kizárhatom, akkor
mégiscsak engedem, hogy megtörténjen, vagy adok további
javaslatot arra, hogy menjen el a szakorvoshoz és a több szem
többet lát alapon és ugye annak az alapján, hogy amit
elmulasztunk a gyerekkorban, az késõbb borzasztó nehezen
pótolható. Mindig beszélünk megelõzésrõl, prevencióról.
Na most a prevenciónak a gyerekkorban kell kezdõdnie és
azután, hogy a legcsúnyább és veszedelmesebb fertõzõbetegségeken
azt lehet mondani, hogy már túljutottunk, a krónikus
betegségek nagyon jelentõs részét kézben tudjuk tartani, a
következõ lépés föltétlenül az, hogy korán tudjunk arról,
hogy egy cukorbetegség kezdõdik, korán vegyük észre azt, hogy
a gyereknek magas vérnyomása van, próbáljuk meg befolyásolni
az étkezési szokásait, hogy ne kövéren érkezzen meg 18 vagy
20 esztendõs korába, mert borzasztó nehéz ott már
változtatni az étkezési szokásokon meg az életmódon. Nem a
szépség a fontos, az egészségesség, hogy ne hordozzon az
élete folyamán végig 20, 30,vagy 50 kiló súlyfölösleget.
  
R.: - Robi mikor vetted észre vagy mikor gondoltál elõször
arra, hogy hát lehet, hogy egy picit le kéne fogynod?
Robi: - Középsõ csoportosban oviban vettem észre, hogy
dundibb vagyok akkor csúfoltak. És amikor elsõs voltam, akkor
már kezdték abbahagyni.
R.: - Óvodában hogy csúfoltak?
Robi: - Daginak, meg ilyen van ez a digidagidaganat, úgy is
hívtak. Digidagidaganat, kergeti a halakat, de a halak ügyesek,
digidagi elesett. És ez nagyon bántott.
R.: - Sokat sírtál?
Robi: Nem sírtam ezért, eleinte még észre se vettem, mert a
hátam mögött mondták.
R.: - De mikor észrevetted, akkor bizony nagyon rosszul esett,
gondolom.
Robi: - Igen.
R.: - És te mit mondtál, amikor így csúfoltak téged?
Robi: - Visszacsúfoltam, hogy csontkollekciók, meg ilyeneket.
R.:- Telt, múlt az idõ és csak nem lettél vékonyabb,
amikor bekerültél az iskolába. Még ott is bántottak érte?
Robi: - Ott már nem. Nem. Akik bántottak, azok lettek az
osztálytársaim és velük összeismerkedtem és most az egyik
nagyon jó barátom.
R.: - És testnevelés órán, tornaórán amikor fel kellett
mászni a kötélre vagy futni kellett, vagy szekrényt ugrani az
zökkenõmentesen történt?
Robi: - Néha igen, néha nem. A futásban az elõzõ osztályfõnököm
még le is állított, hogy kifújjam magamat, mert lehet a
súlyom miatt nem bírtam az iramot. A többiek nagyon gyorsak és
akartam azt az iramot tartani.
R.: - És aztán rájöttél, hogy ez nem fog menni.
Robi: - Igen és akkor vettem észre, hogy ehhez nagyon
fáradok.
R.: - És kifáradtál?
Robi: - Igen.
R.: - Szíved és jobban dobogott, vagy mit éreztél, nem
szédültél?
Robi: - Semmit, csak a combomon éreztem, hogy fájt egy
kicsit, de azután meg rájöttem, hogy ez azért, mert izmosodik
a lábam. És mikor attól, hogy dagadt voltam, attól még nagy
volt az erõm.
R.: - És figyelj ide, hát most ötödikes vagy, te vagy
szerintem a legmagasabb az osztályban.
Robi: - Igen, egy fejjel magasabb vagyok a többieknél.
R.: - Tiszteletben tartanak téged azért, hogy te ilyen nagy
vagy és erõs vagy?
Robi: - Igen.
R.: - Jól érzed magad így bõrödben Robi?
Robi: - Igen, mostanában szoktam sokat biciklizni és most
már fogyókúrázom is és jól érzem magamat az utóbbi idõkben,
mert aki a szomszédom, azzal most már együtt járok iskolába,
amikor megyek le, akkor se vagyok egyedül.
|