Ördögh Szilveszter: Az elefánt
Állatorvosnál voltál mi? A vörösfejû kisfiú az orrát
piszkálta aztán megdörzsölte csupasz lábszárát. Ambruska
megijedt, elpirult. Honnan tudod - kérdezte zavartan aztán
ösztönösen körbepislogott, hogy más is hallotta-e. Hát csak
azért mert kifigyeltelek - nevetett a másik. Látszott, hogy elöl
csúnya, szabálytalanul nõtt fogai vannak. Beteg a disznótok mi?
Ambruska elszégyellte magát. Nem is ismerte ezt a fiút, most
látta elõször. Nem igaz - vágott vissza gyorsan és
önkéntelenül lehajtotta fejét. Nincs is disznónk. Hiszi a
piszi. Akkor miért voltál az állatorvosnál mi? A vörös fejû
nem tágított mellõle. Ott csattogott az aszfalton szép bõr
szandálja. Ambruska lábán kopott tornacipõ volt, kilátszott belõle
retkes bokája. Ha tudni akarod azért voltam az állatorvosnál
mert megbetegedett az elefántunk. Ha, ha, ha. Hiszi a piszi
vihogottt a kisfiú és megfricskázta az orra hegyét. Hazudsz.
Olyan nincs is, hogy valakinek elefántja legyen, azt csak az
állatkertben van meg Afrikában. Láttam egy fényképes könyvben,
az apukám mutatta. De igenis nekünk van elefántunk. Azért mert
másnak nincs, attól még nekünk lehet - mondta haraggal Ambruska.
Otthon van az istállóban és ha tudni akarod, a szeme betegedett
meg. Véres a szeme. Csurog belõle a vér. Hiszem, ha akarom,
hiszem ha akarom - nevetett a másik. Hát ha nem hiszed gyere el
hozzánk, majd megmutatom. Ambruska ezt olyan hangosan mondta, hogy
maga is megijedt. Na jó, nem bánom, ha megmutatod akkor elhiszem -
egyezett bele a kisfiú, megvakarta az orrát és zsebre dugta
kezét. Milyen állatotok van még? Van még egy zsiráfunk is.
Zsiráf is, hu, az nagyon jó - bólintott most már csodálkozva a
másik és elismerõen csettintett a szájával. Meg van hat
oroszlánunk is, kettõ olyan nagysörényû tudod? Ambruska mutatta
a sörényt, aztán gyorsan visszatette a foltra a kezét. Huha, ez
aztán az igazán kafa öregem. Hat oroszlán, hu de jó neked
hékám. Még van egy tigrisünk is, meg van sok madarunk. Milyen
madarak - nyújtotta nyakát a kisfiú? Hát sokféle. Van strucc
is, meg sas is. Sasból van a legtöbb, meg van egy keselyûnk is.
És ez mind nálatok van otthon - nyitotta tágra szemét a
vöröshajú. Persze, majd meglátod. Hu, ez állati, neked csodajó.
Mindig látsz oroszlánt meg zsiráfot is. Játszani is szoktál
velük? Persze, hogy szoktam. Ambruska pirulva elmosolyodott. Mindig
én etetem õket. Az elefántot, a zsiráfot, a tigrist, meg az
oroszlánokat, a madarakat a mamám eteti. Hagytam, hogy õ etesse.
A madarakat jobban unom. Na ja, mikor ott vannak az oroszlánok is.
Itt lakunk mutatta Ambruska a házat. Szép nagy házatok van.
Ambruska megnyitotta az ajtót, érezte remeg a keze. Be van zárva.
Hirtelen megnyugodott, gyorsan visszanyúlt a zsebébe. Szorította
a kulcsot. Úgy látszik el kellett utaznia a papámnak. És a
mamád? A mamám õ üdülni van, nem mondtam? Égett Ambruska arca.
Hát akkor most mi lesz? Nem tudunk bemenni? Hát nem, meg kell
várnom a papámat, mert nála van a kulcs. Hát akkor én meg
hazamegyek. Kár, hogy be van zárva. Kár. Most nem tudom
megmutatni. Azért nem baj, majd megmutatod máskor. Hát akkor
szervusz. Ambruska az ellenkezõ irányba indult. Néha
hátranézett kémlelve, hátha elfordult már a sarkon a
vöröshajú kisfiú. Amikor látta, hogy elfordult uzsgyi vissza.
Nyitotta gyorsan a kaput. Apjáék sötétedéskor jöttek meg a
földrõl. Kapálni voltak. Csörgött a vizeskanna a biciklin. Azt
mondta a doktor bácsi, hogy holnap reggel 6-kor kijön. Az apa nem
szólt. Vizet eresztett a vödörbe, beleállította a kapákat. Az
anya fõzéshez kezdett. Leült a sámlira, elotte fületlen
garaboly, benne krumpli. Adtál délben gazt a csirkéknek? Igen.
Ambruska a konyha ajtajában guggolt. Szedtél céklalevelet a
malacoknak? Igen. Hátul sivalkodni kezdtek a malacok. Az apa most
öntötte ki a vályúba a moslékot. A tojást összeszedted?
Össze. 6 db volt. A szakajtóba tettem. Nem volt itt senki? Senki.
Aztán csönd lett. A zsír sercegni kezdett a tûzhelyen. A malacok
türelmetlen falása hallatszott még. Az égen a csillagok álmosan
pislogtak.
Mv.: - Szokott neked anya otthon mesélni?
- Igen szokott. A babóról, a télapóról, azt, hogy elindultak
Filivel Kilivel és Bomborral a sárkányhoz már elérkeztek, hogy
elvegyék tõle a kincseket.
Mv.: - Sok-sok kalandon mennek keresztül ugye? Találkoznak a
farkasokkal, a sasok is elviszik õket az óriások.
- Az már volt.
Mv.: - Sõt törpék és tündérek is vannak ebben a mesében.
Jól emlékszem?
- Meg manók is vannak és a sárkány, az nagyon gonosz és
megnézték, hogy hol szúrható, a mellén és akkor majd egy
másik ember fog szúrni a mellébe és vége lett és eltemetik
vele az õskövet.
Mv.: - És te is szoktál mesélni anyának?
- Én szoktam. Például, hogy volt egy makkocska, megkapta a
makkot a mókus, aztán fölmászott a fára, a barátaival
megosztoztak. Itt a vége, fuss el véle. Egyszer volt, hol nem
volt, élt egyszer egy kis malacka. Találkozott egy fügével ami
tudott menni, volt lába, keze, feje és összebarátkoztak és a
füge evett másik fügéket aztán egy mókusnak adott. Sok-sok
farkas odajött és tüzet gyújtott köréjük. Itt a vége fuss el
véle.
Mv.: - És magadról is szoktál mesélni?
- Hát nem szoktam mesélni.
Mv.: - Magadról nem mesélsz, arról, hogy mi történik itt
veled az oviban.
- Szoktam, de most elfelejtettem.
Mv.: - És te mit gondolsz, az ami a Babóval történt abban a
mesében, hogy találkozott a tündérekkel, a sárkányokkal az
igaz?
- A sárkányok azok csak mesében léteznek, de manók sem
léteznek, törpék sem léteznek. Ennyi.
Mv.: - És az ami a te mesédben volt az igaz volt?
- A farkasok azok nem tudom, hogy léteznek-e.
Mv.: - Hát az hogy a füge tudott beszélni és találkozott a
farkasokkal az hazugság vagy nem hazugság?
- Az nem hazugság, csak ezt kitaláltam. A füge nem tud
beszélni, nincs is keze, nincs is lába.
Kozek Lilla pszichológus: - A mese és a valóság a gyermek
mindennapjaiban nagyon gyakran összekeveredik, hiszen a mese a
fantázia világának egy része. A gyerek mindennapi életének az
eleme, ugyanúgy ahogy mi meghallgatjuk a Reggeli Krónikát vagy
elolvassuk az újságokat, úgy õ is ebben él nap mint nap
és nagyon különös lenne rajta számon kérni ennek az
igazságát, hogy ennek tényleg mennyi az igazságalapja, hiszen ez
egy más kategória, a morális szempontból valóságos és igaz
dolog, meg a mesében igaz dolog, a mesében lehetséges dolog. Hogy
ha a kislányom azt mondja, hogy látott egy sárkányt akkor
megkérdezhetem tõle, hogy a mesében láttad vagy az utcán
láttad valóságosan.
Mv.: - És ha azt mondja, hogy az utcán látta, akkor
belemehetek egy ilyen játékba, hogy megkérdezem milyen volt a
szeme? Tehát hogy segítsem azt, hogy akkor õ még inkább
mozgassa a fantáziáját, a kreatív képzeletét?
Kozek Lilla: - Amennyiben akarok vele játszani és tudom neki
jelezni, hogy akkor meséljünk errõl a sárkányról és kimondtam
akkor, hogy innentõl mesélünk errõl a sárkányról, akkor lehet
mesélni a sárkányról. De van egy másik út is, amit
választhatok, hogy vajon mi lehetett az, amit õ sárkánynak
nézett és elkezdhetek nyomozni és hogy nézett ki az a sárkány.
És akkor õ elmondja, hogy sárga volt, hosszú volt, csilingelt
és akkor kiderül, hogy az a villamos. Amikor egy indián törzsfõnök
Budapesten járt akkor bizony õ is a törzse nagy szellemének
nézte a villamost, holott mi tudjuk, hogy egy közlekedési
eszköz. Tehát arra a kérdésre visszatérve, hogy mi van, hogyha
azt mondja, és õ az utcán látta a sárkányt és nem a mesében
látta a sárkányt, akkor azt mondhatom, hogy akkor meséljünk
akkor a sárkányról aki az utcán sétál és ezzel kijelöltem a
kereteit a további beszélgetésünknek, hogy akkor most
képzeletben egy mesét kezdünk el szõni mi ketten.
Mv.: - És a gyerekek szempontjából mi a jobb, hogy ha ilyen
esetben egy szülõ belemegy egy ilyen játékba, tehát hogy akkor
engedjük el a fantáziánkat, a képzeletünket, találjunk ki
történeteket errõl a sárkányról, vagy az, hogyha megpróbálja
neki elmagyarázni, hogy ez nem egy sárkány, hiszen látod, hogy
ez egy villamos.
Kozek Lilla: - A gyerek számára az a jó, hogyha a szülõ
biztonságos kereteket ad neki. Tehát, hogyha a szülõ ki tudja
jelenteni és ki tudja jelölni azt a keretet, hogy akkor mi most
együtt mesélünk errõl a sárkányról, akirõl persze mind a
ketten tudjuk csendben és titkon, hogy ez egy villamos, akkor a
gyereknek az biztonságos. De ehhez kell az, hogy mind a ketten
tudjuk, hogy villamos. Tehát elsõ körben, amíg a gyerekben ezt
nem tisztáztuk, beszéljük meg, hogy ez bizony egy olyan tárgy
amivel az emberek közlekednek és persze, igazából hasonlíthat a
sárkányhoz, hiszen képzeljük el a kínai ünnepi felvonulások
sárkányait amik hihetetlen hosszúak, sok ember megy alattuk, nagy
fejük van és közben hangosan tülkölnek és mindenféle zajt
adnak. Hát simán lehet azonosítani õket egy villamossal.
Mv.: - Azért ez kisebb gyerekekre jellemzõ, tehát az
óvódásoknál ez nem fordulhat elõ, hogy a villamost sárkánynak
nézik, õk nyilván másról fognak fantáziálni.
Kozek Lilla: - Ez pontosan így van, hogy ami a gyerek
ismeretanyagából hiányzik az sokszor nem akadály az õ
számára, hogy azt mondja, hogy akkor majd én kitalálom. A
gyermek sokkal kevesebbszer mondja azt, hogy nem tudom, mint azt,
hogy majd kitalálom. Ez egy nem tudatos döntés, hogy én ki
akarom találni azt amit nem tudok, csak egyszerûen így mûködik
a gondolkodása. Az, hogy õ valami reális dologra nem tud választ
adni, az nem lehet akadály. Neki muszáj választ adni, muszáj
megnevezni.
Mv.: - Itt jön elõ az õ képzelete és fantáziája.
Kozek Lilla: - Így van, ez így van.



Mv.: - Szoktak otthon arról mesélni a gyerekei, hogy mi
történik velük az óvodában?
- Igen, teljesen változó, hogy melyikõjük hogy élte meg. Ha
nagyon beleléptek a lelkivilágába vagy nagyon érdekelte a dolog,
akkor elmesélik, ha nem akkor csak említést tesznek vagy nem
tesznek róla.
Mv.: - Szoktak-e történeteket mesélni, amiket õk
kitalálnak?
- Nem igazán. A fiamnál régebben volt olyan, hogy megpróbált
lódítani, de rá lett szólva egyszer-kétszer, amikor így kitûnt
belõle, hogy ez már azért mese lehet és akkor leszokott róla,
egész egyszerûen nem próbál meg így átverni.
Mv.: - És mi volt az, ami lódítás volt?
- Emberemlékezet óta nem volt ilyen, nem tudom. Az él bennem,
hogy nem volt valósághû amit elmondott, de az, hogy mi volt
történetesen az, amit mondott azt nem tudom. Tehát azt tudom,
hogy rá lett szólva egyszer-kétszer, az biztos.
Mv.: - Ez baj volt?
- Hát akkora marhaságokat mondott, igen. Tehát hogyha valami
valósághû dolog lett volna esetleg beszélgetés tárgyát
képezhette volna, de tényleg annyira nem állt meg az életben,
amit mondott, hogy szólni kellett neki, hogy ez így nem.
Mv.: - És õ ezt hogy fogadta?
- Semmi, abbahagyta, jóváhagyta és utána legközelebb nem
csinálta.
Mv.: - Tud maga szerint egy ennyi idõs gyerek hazudni?
- Persze. Hogyne tudna. Történetesen mivel két gyerek van,
esetleg a másikra akarja kenni a saját okosságát.
Mv.: - És az már hazugság?
- Ilyen szinten én azt hiszem, hogy igen és nem is helyes.
Mv.: - És az is, hogyha az óvodai történeteket esetleg
másképp mesélik el, amirõl lehet sejteni, hogy ez nem felel meg
a valóságnak, az baj?
- Attól függ. Hogyha valóságba átültethetõ vagy elõzõ
pár napon belül történt dolgokat épít bele ilyen szinten,
akkor nem helyes és akkor rá is szólok, hogyha teljesen kitalált
szituációban és semmit nem találok, ami összeegyezik az elõzõekkel
akkor nem szólok neki érte. Tehát akkor mese szinten, tehát
tényleg kitaláció szinten beszéljük meg a dolgot, de nem sûrûn.
Mv.: - És nem szabadna hagyni egyébként, hogy a gyerekek
fantáziálhassanak és találhassnak ki történeteket, akár
saját magukról is ami nem biztos, hogy úgy történt.
- Nincsen baj azzal, hogy ha fantáziálnak és kitalálnak
történeteket. Nekem alapvetõen azzal van a bajom, hogy ha ezt a
valóság, tehát ami ténylegesen megtörtént vele annak az
elferdítésével és úgy próbálja elõadni, illetve hogyha nem
megfelelõ cselekménnyel csinálja, tehát hogy ha negatív
dolgokról kezd el fantáziálni.
Mv.: - Mi történik azokkal a gyerekekkel, akiknek nem hagyják
szabadon a fantáziáját. Ezt sokszor úgy magyarázzák a szülõk,
de hát hogy ne hazudjon a gyerek, én idõben le akarom szoktatni a
gyereket a hazugságról. Leszoknak ezek a gyerekek, tehát ezek a
gyerekek igazmondóbbak lesznek késõbb?
Kozek Lilla pszichológus: - Azt gondolom, hogy a szülõ az
igazmondásra a saját példájával nevel. Amikor õ nem
hazudik és õ igazat mond, akkor a gyerek is igazat fog mondani és
nem fog hazudni. Az az utasítás, hogy fiam ne hazudj már ekkorát
arra ösztökéljük, hogy hihetõt hazudjon és akkor már
végképp nem fogjuk tudni beazonosítani, hogy mikor mond igazat
és mikor lódít vagy mikor állít valótlan. Még ha azt mondjuk,
hogy most mesélünk, most igazat mondunk, akkor kijelöljük a kettõ
kereteit. Úgy tudnám ez érzékeltetni, hogy a fantázia az egy
ismeretlen ország, ahol a gyerek utat épít magának, mindenféle
úthálózatot és akkor a szülõ reagálhat úgy, hogy kijelöli a
nyomvonalakat, azt mondja erre mehetsz, erre nem mehetsz, vagy pedig
egyszerûen megcsinálja helyette az utakat és így a felfedezés
fáradságát is, de az örömét is elveszi a gyerektõl. A szülõnek
az a feladata, hogy kihelyezze a közlekedési táblákat és
betartassa a közlekedési szabályokat, tehát hogy tanuld meg
használni a fantáziádat, hogy mikor, hol és hogyan mûködhet
jól.
Mv.: - Vannak olyan helyzetek amikor nagyon egyértelmûen azt
kell mondani, hogy márpedig ez nem volt igaz amit te mondtál és
maradjunk akkor az óvodás kornál. Tehát amikor tényleg valóban
szembesíteni kell azzal, hogy ez nem volt igaz.
Kozek Lilla: - Természetesen vannak olyan helyzetek, tehát a
gyereknek a saját fizikai jóléte megköveteli, hogy bizonyos
dolgokban igazat mondjon. Tehát vegyük azt, hogy nyitva találom a
fürdõszobaszekrényt ami pedig gyerekzáras, benne a
gyógyszeresdobozt és megkérdezem, hogy te nyúltál hozzá fiam.
És akkor, ha azt fogja mondani, hogy nem, a Pistike járt erre,
vagy kitalál valami mesét, akkor bizony bajban leszek, hogy vajon
hiányzik-e a gyógyszerekbõl, mi történt. Akkor el kell neki
mondanom, hogy nézd most miattad muszáj, hogy tudjam mi történt.
Nem azért, hogy megbüntesselek, hanem azért, hogy
megvédhesselek.
Mv.: - Tehát nem mondom neki, hogy akkor te most hazudtál. Ezt
a kategóriát ezt nagyon sokáig nem szabad használni?
Kozek Lilla: - Az az igazság, hogy a gyerek, amikor azt mondja
nekem négyéves korában, hogy nem õ vette el az irataimat vagy
nem õ firkálta össze a leveleimet, akkor és valószínû, hogy
õ volt, mert megismerem a dolgokat, akkor szembesítenem kell
azzal, hogy igen is tudom, te voltál. Most az, hogy hazudtál, nem
hazudtál ez egy olyan dolog amit a szülõ néha mérgében mond,
de az igazsággal akkor is szembesítenem kell. Tehát azt, hogy
kimondjam, hogy hazudtál az szerintem egy késõbbi korban
értelmezhetõ.
Mv.: - Hány éves kor?
Kozek Lilla: - Mindenképpen az iskolás korban zajlik már ez,
amikor igen is muszáj azt mondani, tehát amikor már képes, a
lelkiismerete tart már ott, hogy az igazság eltorzítása miatt
lelkiismeretfurdalást érezzen.
Mv.: - De akkor is, ha vannak történetei magáról,
fantáziál, hogy õ bátor, erõs, szép, azokat akkor is hagyni
kell. Tehát arra nem szabad azt mondani, hogy ez nem egy igaz
történet.
Kozek Lilla: - Mindenképpen hagyni kell és, az ésen van a
hangsúly, kereteket adni neki. Tehát akkor én mehetek vele, ha
tudom azt mondani a gyereknek, hogy igen is meséljünk rólad. Vagy
meséljünk most errõl. Vagy úgy örülök, hogy te mesélsz,
hiszen ezzel hova vezetem el a gyereket? Ahhoz a biztos úthoz, hogy
mindig kapcsolata lesz a valósággal és a saját képzeletvilága
között, ugyanakkor megadom neki a realitás kontrollt, hogy
nemcsak tervezget majd felnõtt korában, hanem meg is valósít
dolgokat. Elvezetem oda is, hogy egy mûvészeti produkciót tud
élvezni, hogy bele tudja magát élni mások helyébe és ez aztán
majd odavezet, hogy meg is tud majd érteni másokat, akik nem
feltétlenül azonosat gondolnak õvele és azonos élethelyzetben
vannak, hogy át tud lépni a másik ember cipõjébe, ez az
empátiának az útja.



- Én a gyerek hazugságával kapcsolatban akartam, hogy a
gyerekeknek amikor abban a korban vannak, 3-4 éves korban, már
jól beszélgetnek, de a fantáziájuk akkor nagyon élénk és késõbb
is természetesen, de akkor kezdjük észrevenni azt, hogy valótlan
dolgokat mondanak. Én óvónõ vagyok, nyugdíjas óvónõ és az
én unokámnak az esetét szeretném elmondani. Jöttünk haza az
óvodából kézenfogva és kis verebek röpködtek ott
körülöttünk és kislány ugye kezdett nekem mesélgetni, hogy az
õ kertjükben a kis verebek rászállnak a fejére, aztán ott
összepiszkítják és azt le kell mosni. Hát én tudtam, hogy ez
valótlanság, ez fantázia.
Mv.: - És meg is mondta neki?
- Dehogy mondtam. Aztán ezen elgondolkoztam, most miért kezdi
ez a gyerek ezeket a dolgokat így, mert ugye valóságos kis
lényekrõl volt szó, nem kitalált sárkány, meg ilyesmi. Aztán
azon gondolkoztam, hogy ez a gyerek úgy mondja el mintha
megtörtént volna, de mivel még kicsi még nem tud jól fogalmazni
õ úgy mondja el mintha ez megtörtént volna és én azt a
szót, hogy elképzelem meg kitalálom akkor tanítottam meg neki.
Nem mondtam, hogy hazudsz, hanem azt mondtam, hogy én is
elképzeltem, hogy ha mit tudom én, valamilyen állat már nem
emlékszem a történetre, ide jönne hozzám és csinálna vele
valamit meg elképzeltem madárkákat meg cinkéket meg hasonlókat,
de hát én ezt kitaláltam és ezt elmeséltem neked és
elképzeltem, hogy milyen érdekes lenne és a végén nagyon jót
nevettünk azon, hogy én is el tudom képzelni, meg õ is ki tudja
találni és hogy ha majd õ nagy lesz akkor ezt le fogja írni.
Mv.: - És azóta is játszanak ilyen játékot?
- Na mostan ez nem a most közeli idõben történt, ez a
kislány már egyetemet végzett, magyar szakos, angol szakos. Egy
könyvet már lefordított angolból és akkor, amikor még kicsi
volt ezt a tulajdonságot észrevettem. Öcsikéje volt, akkor õneki
is mesélt. Amikor még nem tudott olvasni nézegette a könyveket,
ugye képolvasás szerûen mondta el a történetet. Nem emlékszem
már pontosan. Valamilyen kis szereplõ volt és altatta volna az
öccsét. És mondta neki, hogy te nézz ide, ez itten egy psziché,
ezt egy tündér, az meg itt az Ámor, ez egy fiú. Látod, most nem
akarom pontosan idézni mert lejegyeztem hamar gyorsan, mert nagyon
kedves volt, és azt mondja, hogy de ez a psziché ez nem piszé,
érted, a piszé akkor lenne, hogy ha neki olyan orra lenne mint nem
tudom melyik kis társának, olyan kis picike orra lenne. Ez
psziché, de jól jegyezd meg, még az öccse nem tudott beszélni.
Tehát ilyen volt a kislány. Meg is maradt ilyennek, iskolában
színdarabokat írt, elõadták és maradt ezen a területen.
Mv.: - És soha nem tapasztalták azt, hogy iskolás korában,
hogy mondjuk esetleg hazudna.
- Nem.
Mv.: - Tehát ami a valós életrõl szólt, ott õ mindig igazat
mondott.
- Õ mindig igazat mondott.
Mv.: - Csak hagyta a fantáziáját szabadon.
- Gazdag fantáziája van igen és most is írogat meséket. Hát
csak úgy magának. Na most az az érdekes, ezt még szeretném
elmondani, az iskolában, gimnáziumban amikor fogalmazott, magyar
szakos tanára ezt nem vette jónéven. Annyira elvette a gyereknek
a kedvét a magyartól, hogy 3-ra érettségizett.
Mv.: - Nem tetszett a tanárnõnek az, hogy õ túlságosan
elengedi a fantáziáját.
- Nem tanárnõ volt, tanár. Pontosan, ilyen kis önálló
dolgai voltak. Általánosban jutalomkönyveket kapott érte.
Szóval a tanárnak nem tetszett, úgyhogy õ nem is ment magyar
szakra, nem is akart menni emiatt és sérült kifejezetten. Nem
bízott magában valószínû, önbizalmát sértette meg.
Mv.: - És maguk tudtak neki segíteni ebben?
- Na most aztán elment egy volt tanárához, egy régebbi magyar
szakos tanárához aki fölkészítette õt az egyetemre magyarból.
Aztán rájött, hogy õ csak szereti a magyart, elmúlt ez a
gátlásos idõszak, az angol maradt, úgyhogy fölvették az
egyetemre, elvégezte a magyar szakot és aztán az angolból
fordított egy könyvet sikerrel és aztán kiadták a kislánynak a
könyvét.
Mv.: - Tehát õt segítette az életében az, hogy ilyen dús
volt a fantáziája.
- Õneki a fantáziája is segített. Tehát nem szabad a
gyereknek az ilyen igyekezetét, ha ilyen fantáziája van, hogy
hazudik, hanem elképzeled, kitalálod, ezeket a szavakat õ még
valószínû nem ismeri. Kitaláljuk, elképzeljük, és mi lenne
ha. Föltételes módban, tehát nem az, hogy hazudsz, tehát el
köll terelni és helyrehozni azt, hogy õ oda helyezze az õ
elképzeléseit ahova való.


