Vendég a háznál
2002. március. 20.
Kossuth rádió, 13.05
Rip.: - Mit szoktál az udvaron játszani?
- A mozdony, az nem mászóka.
Rip.: - Szereted a vonatos játékot?
- Igen.
Rip.: - Miért szereted?
- Mert a malackám tele van pénzzel.
Rip.: - Van neked egy persely malacod, tele van
pénzzel. Mire gyûjtesz?
- Olyan vonatra, amilyen az Istvánkának van.
Rip.: - Színes vonatra?
- Igen.
Rip.: - Miért szereted te ennyire a vonatokat?
- Mert nagyon, nagyon szeretem.
Rip.: - Tudsz errõl valamilyen mondókát, vagy
verset?
- Igen.
Rip.: - Elmondod?
- Majd otthon elhozom a mikrofonom.
Rip.: - Behívjuk a Balázst, a barátodat az udvarról,
segítsen õ elmondani?
- Igen.
Rip.: - Behívtuk Balázst. Segítesz elmondani a
mozdonyos verset?
- Igen.
Rip.: - Kezdjétek el. Jól kiegészítitek egymást.
Norbika nagyon szereti a mozdonyokat, te pedig helyette elmondtad
ezt a verset. Miért jó ez a vers?
- Mert nagyon jól hangzik, meg van benne valami.
Rip.: - Mit szoktatok erre csinálni az óvodában,
amikor ezt mondjátok?
- Vonatozni.
- Gyerekek, gyerekek, szeretik a perecet. Sósat, sósat, jó ropogósat.
Aki vesz, annak lesz, aki nem vesz, éhes lesz.
Rip.: - Mirõl szól ez a versike?
- A perecrõl.
Rip.: - Hol tanultad ezt?
- Az oviban.
Rip.: - És hogyan tanultad meg?
- Hogy a gyerekek még énekelték.
Rip.: - Mikor szoktátok ezt mondani?
- Amikor a Perec Szonja szülinapja van. Meg, amikor nem.
Rip.: - Miért szeretitek ezt a verset?
- Azért szeretem ezt a verset, mert jó aranyos.
Rip.: - Mi az aranyos benne?
- Az, hogy kontyos kendõ õsz a kertben. Gondolom, hogy milyen lehet.
- Én is.
Rip.: - Az egy igazi ember, az õsz?
- Igen.
- Nem, hanem az egy anyóka.
- Az egy haj, az egy haj. A konty, az egy ilyen kis konty.
- Az egy ilyen kis kendõ.
- Az nem kendõ, hanem ilyen, így kell csinálni.
Rip.: - Hol tanultátok ezt a verset?
- Az óvodába, és a Kati néni mondta, és ezért tanultuk meg.
- Igen, hogy okosabb legyünk. Nagyon okosak legyünk.
Rip.: - Miért lesztek okosak egy verstõl?
- Hát azért, mert akkor okosak leszünk, az iskolában el tudjuk
majd mondani, hogy mit tanultunk az óvodába.
Rip.: - És miért jó az, hogyha ezt a verset elmondjátok
az iskolában?
- Azért jó, mert hogyha kérdezi a tanárnõ.
- És megdicsér minket, hogy milyen okosak vagyunk.
- Hátha kapunk piros csillagot is. Meg piros pontot.
Rip.: - Csak ezért tanuljátok a verseket?
- Én nem csak ezért, meg azért is, hogy okos is legyek.
- Meg, hogy az anyukánk örüljön, hogyha otthon elmondjuk neki.
Rip.: - Hogyan tanuljátok a verset, Kati néni
hogyan tanította ezt nektek?
- Hát úgy, hogy mondja, hogy Kontyos kendõ, õsz anyó, és akkor
mi is mondjuk utána.
- Söpröget a kertben. Piros arany falevél, és ezt is mondjuk utána.
- Kati nénivel nagyon gyorsan meg lehet tanulni, mert az ember
nem bírja benne hagyni a fejében, hogy most ez van, az a szó van
benne, az a szó van benne.
Rip.: - És amikor ti nem gondoltok arra, hogy
majd az iskolában ezért dicséretet kaptok, meg anyunak örömet szereztek,
szoktatok gondolkodni azon, hogy milyen képek vannak ebben a versben?
- Én igen. Hogyha mondjuk, látok.
- Én is.
- Kontyos kendõs õsz anyó már van.
- Már van.
Rip.: - Hol van ilyen?
- Hát az erdõkben.
- Igen, mert van, aki így hordja.
Rip.: - És az, hogy a versben úgy van, hogy a
világ a mosóteknõ, az hogy van?
- Az, hogy mosóteknõ, az nagyon mély.
- Olyan, mint a, olyan, mint a ...
- Mint a gát, csak fából van, és így néz ki.
Mv.: - Amikor az ember kicsi gyerekkel beszél,
akkor még sokat hall a versrõl. Meg hát a szülõ is elmondja a zsipp,
zsupp, kenderzsupp, a csicsijja-babája, az úgy ott van az elsõ év
környékén. Aztán a gyerek elmegy az óvodába, és az ünnepségeken
verset mond, és az óvónéni Weöres verseket olvas neki, aztán mintha
úgy kihalna a gyerek életébõl a vers. Mit gondol, Csilla, miért
van ez?
- Kisgyermekkorban nagyon fontos a ritmus.
Bem.: - Sándor Csilla a Varázsceruza címû gyermekirodalmi folyóirat
fõszerkesztõje.
Sándor Csilla a Varázsceruza címû gyermekirodalmi folyóirat fõszerkesztõje.:
- Ezeknek a verseknek a ritmusa az, ami megkapó. Nem annyira a szöveg,
amirõl szólnak a versek, hanem a ritmus. És késõbb, amikor már jobban
tud a szövegre figyelni a gyerek, akkor hangsúlyosabbá válik talán
az, hogy erre figyelnek, a ritmus, az már nem annyira fontos. Végig
fontos lehetne a ritmus. Ezt egy versszeretõ ember tudja, hogy felnõtt
korban is sokszor a ritmusa miatt kedvelünk egy verset, de valahogy
ez egy ilyen életkori sajátosság, hogy a ritmusról a tartalmára
kezdünk figyelni annak, amit olvasunk.
Rip.: - Hát, ha már itt mûfajokról van szó, akkor
vajon az is életkori sajátosság, hogy mintha nemcsak a vers tûnne
ki a gyerekek életébõl, hanem a szépirodalom is? Immár jobbára azt
hallom kisiskolásoktól, mindenekelõtt fiúktól, hogy õk ismeretterjesztõ
könyveket olvasnak. Valami nagy, nagy elõretörését látom én az ismeretterjesztõ
irodalomnak. Amit nem kárhoztatok, csak így tapasztalom.
Sándor Csilla, a Varázsceruza címû gyermekirodalmi folyóirat fõszerkesztõje.:
- Van egy olyan nézet a szülõk körében, hogy az ismeretterjesztõ
könyvekbõl tanul meg a gyerek sok mindent, ami az iskolához kötõdik.
Tehát, ez egy kicsit ilyen tudás centrikus megközelítés, hogy a
fikciókból, a mesékbõl, a regényekbõl nem tanul meg annyi mindent
a gyerek, mint ezekbõl a könyvekbõl, és valószínû, hogy egy ilyen
nyomással került sokkal több ilyen könyv a gyerekek kezébe.
Rip.: - Tehát, hogy ez a szülõknek az idézõjelbe
tett bûne, vagy az iskolának a bûne?
Sándor Csilla a Varázsceruza címû gyermekirodalmi folyóirat fõszerkesztõje.:
- Elképzelhetõ, hogy igen.
Rip.: - Én azt is látom, hogy nagyon sok jó sorozat
jelenik meg, és ha az ember, most nem említem egyiket se, bármelyikünk
tudna jó néhányat sorolni, ha az ember úgy egy sorozatból megvesz
egyet, akkor már óhatatlanul megveszi a többit is. Akkor is, ha
mondjuk a bogarak a gyereket nem annyira érdekelnék, de a sorozatban
a fotó mondjuk, már nekünk megvan. Tehát, ennek is van egy ilyen
vivõ ereje. Ez most piaci szempontból érdekes talán, de azt gondolom,
hogy mintha az ismeretterjesztõ irodalommal foglalkozók, gyerekirodalommal
foglalkozók ezt jól látnák. Szóval azzal kezdtük, hogy hova tûnik
a vers, és oda jutottunk, hogy hova tûnik a regény. Egyáltalában,
mondjuk, annak a kisiskolás korosztálynak, amelyik talán már kinõtt
a mesébõl, de még nem nõtt bele az ifjúsági regénybe, lehetne mit
ajánlani, mondjuk, az ismeretterjesztõ irodalom mellé?
Sándor Csilla a Varázsceruza címû gyermekirodalmi folyóirat fõszerkesztõje.:
- A Harry Pottert azt azért nem említem, mert biztos már mindenki
elolvasta.
Rip.: - Már mindenki olvasta.
Sándor Csilla a Varázsceruza címû gyermekirodalmi folyóirat fõszerkesztõje.:
- Igen. És hát a Harry Potter mellett megjelentek más olyan regények
is. A Stanley-re gondolok, vagy a Bradleyre, ezek is most nagy népszerûségnek
örvendenek. Úgy gondolom, hogy ezt is nagyon sokan olvasták már.
Az ifjúsági regények, amelyeket mi is olvastunk, azok szintén kaphatók.
A Kastner regények ugye, nagy forgalomban vannak.
Rip.: - Eric Kastner. Igen, valamennyien olvastuk.
És tetszik is a gyerekeknek többnyire.
Sándor Csilla a Varázsceruza címû gyermekirodalmi folyóirat fõszerkesztõje.:
- Igen. Igen. Van egy könyv, ami elnyerte az év gyermekkönyve díját.
Ez Nógrádi Gábor Petepite címû könyve.
Rip.: - Petepite?
Sándor Csilla a Varázsceruza címû gyermekirodalmi folyóirat fõszerkesztõje.:
- Igen. Ez a címe, és hát ez egy nagyon izgalmas könyv. Úgyhogy,
ezt tudnám ajánlani mindenkinek.
Rip.: - Kicsoda ez a Petepite?
Sándor Csilla a Varázsceruza címû gyermekirodalmi folyóirat fõszerkesztõje.:
- Ez egy olyan kisfiú, aki egyszer reggel arra ébredt, hogy átváltozott,
és a papájának az alakját öltötte magára. A papája viszont a gyerek
alakját kapta, és hát innentõl kezdve kénytelenek egymás életét
élni, tehát a másik életét élni.
Rip.: - A másik testében a saját lelkükkel?
Sándor Csilla a Varázsceruza címû gyermekirodalmi folyóirat fõszerkesztõje.:
- A másik testében, igen.
Rip.: - És ebbõl kinek adódik több nehézsége?
Sándor Csilla a Varázsceruza címû gyermekirodalmi folyóirat fõszerkesztõje.:
- Hát a gyereknek több nehézsége adódik, mivel a felnõtt már rendelkezik
a gyerek tapasztalataival, noha ezt elfelejtette, vagy nem mindig
szereti tudomásul venni. A gyereknek viszont teljesen új életet
kell, új utakat kell bejárnia.
Rip.: - Hány éveseknek ajánlja a könyvet?
Sándor Csilla a Varázsceruza címû gyermekirodalmi folyóirat fõszerkesztõje.:
- Kilenc, tíz éves kortól bárkinek ajánlható.
Rip.: - Lányoknak, fiúknak egyaránt?
Sándor Csilla a Varázsceruza címû gyermekirodalmi folyóirat fõszerkesztõje.:
- Igen, igen.
Bem.: - Hány éves vagy most?
- Tíz.
Rip.: - Mit szoktál olvasni? Mit szeret egy tíz
éves lány olvasni?
- Az emberi testet, meg meséket.
Bem.: - Meséket miért olvasol?
- Mondjuk, beletekintek egy könyvbe, akkor megtetszik a cím, és
akkor azt elolvasom. Térszéli Katicát is szeretem, akkor a Kacor
királyt is, a Kisgömböcöt is.
Bem.: - Ezek mind egy kötetben vannak bent,
a 77 magyar népmesében. A 77 magyar népmesét olvasod?
- Igen.
Bem.: - De honnan jött ez az ötlet, hogy negyedik
osztályos korodra meséket olvass még magadnak?
- Régebben, amikor átrendeztük a szobámat, akkor került egy-két
könyv a kezembe. Hát, már gondoltam, hogy akkor olvasok egyet, kettõt,
és akkor megtetszett.
Bem.: - Mi a jó a mesékben?
- Hogy olyan dolgokat csinálnak, ami nem is létezik. A tündérek,
meg régebben, amiket a népek írtak, arról is.
Bem.: - Amikor ezeket a népmeséket olvasod,
te látod magad elõtt a történetet?
- Igen.
Bem.: - Hogyan látod, mit képzelsz el ilyenkor?
- Hogyha mondjuk, azt mondják, hogy a Katica nénit bezárják egy
börtönbe, és viszi magával a szalma babáját, ami akkora, mint õ,
akkor elképzelem, hogy milyenek a parasztok ruhái, és akkor, hogy
az milyenre van felöltöztetve.
Bem.: - Mibõl képzeled el, hogy ilyenek a parasztok
ruhái?
- Olyan csapzottak, meg hát már láttam olyat, múzeumban is voltam,
ahol ilyen parasztok voltak. Olyan parasztosak, és azoknak olyan
nyúzott ruháik vannak.
Bem.: - A tündéreket milyennek képzeled el?
- Hát szépnek, olyan szárnyasnak, hogy repülni tudnak. Meg mondjuk
a lánytündéreket, hogy ilyen szép nagy ruhájuk van, ami fehér.
Bem.: - És az arcuk, a testük, az ugyanolyan,
mint az embereké?
- Nem. A fülük, az nagyobb, mint a miénk, aztán a szemük, az ki
van festve. Meg azok nem úgy születnek, ahogy mi.
Bem.: - Hanem hogyan születnek?
- Tán még tojásból is születhetnek.
Bem.: - Ezt honnan veszed?
- Volt egy ilyen mese, már onnan, tudod mi volt a címe, hogy tojásból
születtek ki a manók is.
Bem.: - És milyen az ördög, a boszorkány, hogy
néz ki?
- Az ördög, az olyan piros, szarvas, és van farka. A boszorkány
pedig olyan csúnya, és olyan fekete ruhába van, meg van egy ilyen
nagy kalapja, az orra is nagyon nagy, és ilyen bibircsókos.
Bem.: - És amikor ezekben a mesékben valaki
meghal, vagy kegyetlenül elpusztítják, mert a népmesében sokszor
történik ilyen, akkor nem ijedsz meg?
- Nem.
Bem.: - Miért?
- A Térszéli Katicában is úgy van, hogy megölik, aztán mégse õt
ölik meg, hanem a szalmababájába beleszúrják a kést.
Bem.: - Mikor szoktad ezeket a népmeséket magadnak
olvasni?
- Esténként, lefekvés elõtt.
Bem.: - Minden este olvasol?
- Nem.
Bem.: - Miért nem?
- Mert valamikor mondjuk, rajzolgatok az ágyamban, meg szoktam
egy kicsit gondolkozni, hogy holnap milyen nap lesz, meg milyen
óráim lesznek, és akkor mondjuk, nem olvasok.
Bem.: - Ha nem népmesét olvasol, akkor még miket
olvasol?
- A Kétbalkezes varázslót, meg néha úgy elõveszem Az emberi testet,
és akkor ott megnézegetem, hogy ott épp mi van, és akkor elolvasok
egy-két részletet, ami érdekel.
Bem.: - Miért ennyire fontos neked Az emberi
test címû könyv?
- Mert én, amikor felnõtt leszek, akkor Aids kutató akarok lenni.
Bem.: - Tíz évesen hogy állíthatod ezt ilyen
határozottan?
- Sok ideje arról álmodozom. Amikor ezt a könyvet megkaptam, akkor
már azt gondoltam, amikor erre odalapoztam, erre a könyvre, és volt
egy fiú, aki 13 évesen meghalt, és arra gondoltam, hogy akkor így
az emberi testen segíthetnék.
Bem.: - Mi az az Aids?
- Az Aids, az olyan vírus, amitõl meg lehet halni.
Bem.: - És te tudod, hogy azt hogyan kapják
az emberek?
- Igen, testen át.
Bem.: - Te errõl csak olvastál, vagy anya, apa
is mesélt róla?
- Anya is, meg apa is, meg a könyvben is volt.
Bem.: - Õk mit szólnak hozzá, hogy te ezzel
szeretnél foglalkozni?
- Azt mondják, hogy jó, akkor majd csináljam ezt, õk azt nem bánják.
Bem.: - És nem borzaszt el attól, hogy emberi
testeket kell majd felnyitogatni, hogyha orvos leszel, vagy kutató?
- Nem.
Bem.: - Miért?
- Mert én nem vagyok olyan, aki ilyenektõl undorodik.
Bem.: - És miért fontos az, hogy te Aids kutató
legyél?
- Sok pénzem legyen, mert ha mondjuk, feltalálom az Aidsnek az
ellenszerét, és kiutazok, ahonnan származik ez az Aids, és elmondhatom
nekik, és azt mondják, hogy köszönik, és hatni fog, akkor nagyon
sok pénzt fognak nekem adni.
Bem.: - És mi kell ahhoz, hogy valaki kutató
legyen?
- Sok nyelvet kell hozzá tanulni, meg olyanokon kell levizsgázni,
hogy fel kell boncolni az embert, mármint a testét, és akkor, ha
az sikerül, akkor átengednek téged Aids kutatónak. Azért esténként,
ha mondjuk, eszembe jut, hogy azért mondjuk, olvassak valamit, akkor
mondjuk errõl is olvasok, néha a kezembe kerül ez a könyv. De amikor
még olyan kisebb voltam, és errõl nem tudtam, akkor még rendõr akartam
lenni, de amikor megkaptam ezt a könyvet, akkor akartam Aids kutató
lenni.
Bem.: - És ha kapsz, mondjuk, egy másik könyvet,
akkor lehet, hogy onnan majd egy másik ötleted születik?
- Hát lehet, de szerintem, nem hiszem, mert ez Az emberi test,
ez is nagyon drága volt már.
|