Mv.: - Miért másfajta ez a zenei megközelítés, mihez képest
más?
Szigetvári Andrea: - A hagyományos koncertélethez képest
más. Volt alkalmam Londonban részt venni egy-két kortárs zenei
fesztiválon és hát ott láttam, hogy nekik sikerült visszatérni
a valódi játékhoz, a játszáshoz és ezt szeretnénk mi is, hogy
kombináljuk az úgynevezett professzionális koncerteket és az
amatõrök és a gyerekeknek a bevonását a programba méghozzá
olyan módon, hogy valóban kreatívan õk is csinálják a zenét.
Részben szerezzék, improvizálják, részben pedig játék során
eljátsszák. Ez az az új megközelítés, hogy úgy próbáljuk
közelebb vinni a kortárs zenét és úgy próbáljuk tanítani ezt
a nyelvet, hiszen ez is egy nyelv, hogy csinálják a gyerekek és
utána, hogyha elmennek egy koncertre akkor nagy valószínûséggel
sokkal jobban fogják már érteni a profi kollegákat is.
Mv.: - Mi az, amit itt csinálnak? Milyen játékokkal
közelítenek a gyerekek a zenéhez?
Szigetvári Andrea: - Három mûhelyünk van. Ez a mõhely, ahol
most vagyunk Trevor Richard zeneszerzõ mûhelye. Õ elsõsorban az
emberi hangot használja fel alapanyagául és majd késõbb a
nagyváros zajait és hangjait fogja fölhasználni. Az emberi
testnek és az emberi hangszálnak ugye a hangzásait használja
föl egészen új módon. Nem énekelnek itt csak a gyerekek, hanem
mindenféle hangot kiadhatnak magukból. Ugye azzal kezdtük a
játékot, hogy mindenki mondta a nevét pár taps után, aztán
mindenki mondta visszafelé a nevét. Aztán mindenkinek ki kellett
adni valami egészen különleges hangot, amit csak õ tud kiadni
és utána ezekbõl különbözõ ritmusokat épített föl és
zenei rétegeket rakott föl és ezzel pillanatok alatt tudta a
gyerekeket úgymond improvizáltatni és játszatni.
Mv.: - Ezek játéknak nagyon jó játékok, de vajon ez zene-e?
Szigetvári Andrea: - Én úgy gondolom, hogy a zene is játék.
Nem véletlenül mondjuk mi a magyarban, hogy zongorán játszom
vagy hegedûn játszom. Én azt hiszem, hogy ez még valami olyan
élményszerû az életünkben, ami igazából játék és a zene is
játékból lesz, hiszen amikor az ember zenét szerez az egy
olyanfajta intellektuális játék, amit valahonnan a
gyerekkorából hoz és azt hiszem hogy igenis, hogy ezekbõl a
játékokból lesz majd a zene és ezek a játékok fognak majd
zenévé válni.
Mv.: - Mi az amit itt csináltatok?
- Zenei és ritmikus játékokat. Az elsõ részben fõleg a
ritmussal, a második részben pedig a beszédben rejlõ hangokkal
foglalkoztunk. A második része most ez nekem jobban tetszett, mert
ezek a tapsolások könnyûek voltak. Amikor ilyen hidat kellett
alkotni akkor az nem tudtam megcsinálni.
Mv.: - Az mit jelent, hogy hidat kellett alkotni?
- Körbe kellett állni, a bal kéz egy másik ember bal kezére,
a jobb kéz egy másik ember jobb kezére került és egy ilyen
körhidat alkottunk és így kellett ritmusokat csinálni és ez
nekem nem nagyon ment.
Mv.: - És mirõl szólt ez a játék, miért kellett ezt
csinálni?
- Azért csináltuk ezt, hogy a ritmusérzékünk az fejlõdjön
és szórakozzunk.
Mv.: - És ezzel szerinted fejlõdik a ritmusérzéketek?
- Igen, mert hogyha ezt sokáig csináltuk volna, akkor egy idõ
után sikerült volna és akkor már jöhettek volna a nehezebb
gyakorlatok és azokat is csináljuk és azok is sikerülnek. És
akkor egy idõ után már a legnehezebb gyakorlatok is mennek és
már fejlõdött is a ritmusérzék. Régebben zongoráztam de már
abbahagytam. Most ének-zenei osztályba járok.
Mv.: - Azok a játékok amiket itt csináltatok mire jók még
azon kívül, hogy a ritmusérzékedet fejlesztik?
- A koncentrációs képességet az elsõ játékok nagyon
fejlesztették. Amikor az ember csukott szemmel ül és mindkét
irányból kétféle hang jön, akkor eléggé koncentrálnia kell,
hogy tudja, hogy most éppen hol tart a hang és hogy ha közeledik
akkor hallja a mellette ülõ susogását, tapsolását,
kiáltozását.
Mv.: - És a koncentrációképességre szükség van a
zenetanulásnál?
- Igen, a zenetanuláshoz feltétlenül, hisz több kéz
játékát össze kell hangolni.
Mv.: - Te miért jársz zenetagozatra?
- Amikor én beiratkoztam ebbe az iskolába nem is tudtam, hogy
ez zenetagozat, de aztán azt mondták, hogy ez hasznos és
mondták, hogy nekem szép hangom van.
Mv.: - És tényleg hasznos a zenetagozat, mire lehet ezt
használni.
- Például focizik az ember akkor egyszerre kell arra figyelnem,
hogy kikerüljem a jobb és a bal ellenfelemet akkor azért már
hasznos, hogy koncentrálni tudok a zeneórák segítségével.
Régebben mindig kapuba állítottak be és mikor jön ugye az
ellenfél csatára és rá akarja lõni akkor tudnom kell, hogy hova
vetõdjek, és ha már rossz irányba indultam el akkor figyelnem
kell arra, hogy ha másik irányba lövi akkor mégiscsak a másik
irányba tudjak elindulni. Apukám fociedzõ, de csak
másodállásban és apukámmal tanulgattam dolgokat. Régebben
nagyon ügyetlen voltam, most már nem annyira.
Mv.: - Úgy látom azért a foci egy kicsit jobban érdekel, mint
a zene.
- Ez nem egészen így van, mert egyik kedvenc szórakozásom
hogy leülök a zongorához és filmzenéket lezongorázok vagy
akármilyen hallott dallamot.
Mv.: - Azzal, hogy ritmusosan tapsolnak a gyerekek hogy jutnak el
odáig, hogy zongorázzanak vagy egy koncerten élvezzenek egy
zongorajátékot? Azt gondolom nagyon hosszú az út még. Ez lehet
az elsõ lépés, de a többi lépést is meg kellene tenni.
Szigetvári Andrea: - Én úgy gondolom, hogy a zenélés az
nem feltétlenül hegedülés vagy zongorázás, hanem például egy
taps az már zenélés. Ismerjük Steve Reisnek a Clapane music címû
darabját. Ugye az egy zenedarab és végül is ez az alapja amit
itt csináltunk, hogy van egy ritmusséma, azt kánonban fölrakjuk
és eljátsszuk. Föl fogunk még venni hangokat számítógépbe.
Különbözõ szöveteket fogunk kreálni és itt a gyerekek ezekkel
az új módszerekkel, új hangokkal, új hangzásokkal, ritmikus
játékokat és ritmikus etûdöket fognak majd megírni. Én mióta
ezt a zenét csinálom egészen másképp hallgatom a klasszikus
zenét és sokkal jobban élvezem és egészen más oldalait ismerem
meg. Minden esetre itt amit most csinálunk ez valóban a kortárs
zene felé vezet, hiszen ez a cél, hogy ezt a zenét jobban
megértsük. Igazából amit tehetünk én azt hiszem, hogy
kinyitjuk a gyerekeknek az érzékenységét és a fantáziáját
és a befogadóképességét erre a zenére. Megmutatjuk néhány
zeneszerzõnek a technikáját, hogy hogyan építi fel a zenemûvét,
aztán meghallgattatjuk a szerzõnek a munkáit a gyerekkel. Így a
gyerek rögtön megtalálja a kapcsolatot és valószínûleg, hogy
ha ezt sokszor megcsináljuk a gyerek önállóan is képes lesz
erre az elemzõ munkára. Tehát hall majd egy zenedarabot, mivel
nyitott rá nem rögtön elutasítja, hogy én ezt a nyelvet nem
ismerem, hanem megpróbálja ezt a nyelvet megismerni majd
önállóan. Mi most még itt segítünk neki, úgymond befogadói
kulcsokat adunk ugye ezzel a kreatív mûhellyel neki és ennek
segítségével õ majd jobban érti már a zenét és ahogy nõ és
ahogy fejlõdik egyre inkább képes lesz erre az elemzõ munkára
önmaga is.
Mv.: - Tehet-e valamit a szülõ azért, hogy a gyerekeket
oktassa, mert úgy tûnik, mint hogyha ezek nem volnának
különösebben nehéz játékok.
Szigetvári Andrea: - Persze, hogy tehet a szülõ, otthon is
játszhat ilyen játékokat a gyerekeivel, én is játszom sokat,
sokszor ilyeneket a gyerekeimmel. De hát hogyha a szülõ nem
tudja, hogy hogy játsszon és miket játsszon, nem ismeri ezeket az
egyszerû játékokat elég kevés irodalom létezik, bár azért
itthon például már Sári Lászlónak a könyve, Kreatív zenei
játékokról az egy nagyon jó irodalom amit ki lehet akár otthon
is próbálni. Mindenképpen nyitottság kell hozzá és a szülõ.
Nagyon sok olyan jó játékot találnak, amit otthon tévénézés
helyett például lehet játszani a gyerekekkel.



Sári László zeneszerzõ, zenepedagógus: - 1992. és
'96. között volt szerencsém az általános iskolai elsõtõl
negyedik osztályig gyerekekkel foglalkozni. Nekem nagyon meg
kellett ismernem, hogy mi az egyáltalán amit egy 6 éves
gyerekkel, aki semmit nem tud a zenérõl mit lehet õvele
egyrészt megcsináltatni és hogy lehet neki a zenét
megszerettetni vagy közelebb hozni, hogy hallgassák a zenét és
hogy egyáltalán el tudjanak igazodni bizonyos szinten.
Körülbelül egy évig olyan gyakorlatokat, fõleg játékos
gyakorlatokat tudtam a gyerekekkel csinálni, mert ugye egyrészt
azért kicsinyek voltak, meg nagyon keveset hoztak hazulról, mert
ez egy ilyen kísérleti osztály volt, ahol kifejezetten
hátrányos helyzetû gyerekekkel foglalkoztunk. Õk azért elég
sok mondókát, verset, tanultak már az óvodában vagy otthon,
amelyek használhatók voltak arra, hogy különbözõ kis
zenedarabokat tudjunk vele csinálni, például Weöres Sándor
Bóbita címû kötetében a Haragosi. Azt csináltuk akkor, hogy
õk elmondták a verset. Csináltunk rá kis dallamot,
azután pedig meghangszereltük, tehát õk mint egy zenekar
vettek részt ebben a játékban.
Mv.: - Milyen hangszereket használtak, hát milyen hangszert
tud használni egy hatéves gyerek?
Sári László: - Csak olyan hangszereket lehetett a kezükbe
adni, amivel õk nagyon hamar sikereket is érnek el.
Például két fadarabot. Összeszedtünk például cserepeket,
köveket. Ráírták a nevüket, és akkor azt eltették.
Üvegekkel például gyönyörûséges zenét tudtunk csinálni.
Egyszerû colás üvegek, amiket ha fújjuk különbözõ
mennyiségû vizet beleöntünk. Tehát gyönyörûségesen
lehetett hangolni. Ezzel például dallamokat lehetett elõidézni.
Tehát mindenféle olyan eszközt használtunk. Például
konyhaeszközöket, kanalat, villát, fedõket. Nem kellett nagyon
sok biztatás, mert a gyerekek egyre másra hozták a különbözõ
szerszámokat. Egyik gyerek egy kulcskészlettel jelent meg. Olyan
hangja volt mint egy harangnak. Tulajdonképpen óriási
élménnyel gazdagodtam én is meg a gyerekek is.
Mv.: - Az énekléssel is így voltak a gyerekek, ugyanolyan
boldogan vettek benne részt mint a hangszeres zenélésben?
Sári László: - Azért az énekléssel egy kicsit nehezebb
volt a dolog, mert nagyon nehezen akartak megnyilvánulni az
éneklésben.
Mv.: - Erre is van valami módszere amivel elõ tudja húzni a
gyerekekbõl az énekhangot?
Sári László: - Azt csináltam, hogy csináltunk ilyen
sípokat. Mindenkinek saját magának volt egy sípja, ami nagyon
egyszerû ezekbõl a mûanyagcsövekbõl. Kis fadugót kellett
beletenni és akkor ha megfújta már azonnal egy hangot adott, ha
alul befogta akkor még egy másik hangot. Én azt csináltam,
hogy fújja hosszan azt a hangot amit a síp kiad. Most próbálja
meg azt a hangot elénekelni, hogy különbözõ hangszerhangokat
hallgattattam velük és azt próbáltam, hogy énekhangra
áttegyék. Viszont amit tudtak népdalt énekelni vagy
gyerekdalt, azt nagy elõszeretettel énekelték és szétszedtem
alkotórészeire. Egy dallamot hangonként és gyermekenként
próbáltuk összerakni. Mentünk körbe és mindenki abból a
dallamból, úgy az elejétõl a végéig egy-egy hangot kellett,
hogy beénekeljen és így állt elõ maga a dallam, tehát nem
egy gyerek énekelte, hanem tíz gyereknek az egymás után
következõ hangjaiból állt elõ az a dallam. Vagy például azt
nagyon szerették, hogy egy egyszerû dallamot ugyanígy hangra
szedtük szét, de tovább tartotta az egyik gyermek a hangját
mint ameddig a másik belépett, tehát három-négy gyermek
hangjáig kitartotta és ilyen módon magából a dallamból elõállott
harmóniákat kaptunk. Ezek a gyakorlatok én úgy szoktam
mondani, hogy szövegzenék amiket én használok. Tehát az azt
jelenti, hogy a kotta az nincsen a zene és az illetõ gyerek vagy
bárki között. Tehát ezt a nyelvet, amit borzasztó nagy
kínszenvedéssel ugye a gyerekek évtizedekig tanulnak az egyszerûen
itt ki van küszöbölve.
Mv.: - A módszernek tulajdonképpen az a lényege, hogy a
passzív zenehallgatóból aktív zene csináló lesz és ezzel
olyan élményt adunk a gyerekeknek amitõl megtáltosodnak és
megszeretik a zenét?
Sári László: - Pontosan. Nagyon szeretik például a
kollektív zenei kompozíciót, tehát hogy mindenki részese
legyen egy zeneszerzési folyamatnak. Van egy olyan gyakorlat,
amit én hangkígyónak szoktam nevezni. Van tíz hallgató.
Mindenki egy hangot énekelhet és a következõ az az elõzõt
megismételve hozzátesz egy hangot és így megy tovább egyre
nagyobb lesz a dallam és akkor ezekkel még külön játékokat
lehet csinálni, hogy még ritmust rendelünk az egyes hangokhoz,
akkor ezt elénekeljük, akkor elénekeljük úgy, hogy elölrõl
vagy hátulról egy-egy hangot elveszünk, de végül mindig
nagyon jó az ami elõáll. Azt vettem észre, hogy minél idõsebb,
tehát az iskolába kikerült embereknél még nagyobb az a
gátlás, hogy õ nem mer egyrészt megnyilatkozni, mert hogy õ
se énekelni nem tud, se ritmust nem és ezeknek a rövid kis
kurzusoknak a végére õk csodálják a legjobban, hogy milyen
eredményeket tudtak elérni.



Énekes Katalin a Bajza utcai zenetagozatos általános iskola
énektanára: - Nagyon érdekelt ez a program, új utakat
mutasson. Én egy kicsit konzervatívnak érzem magam, amióta az
eszemet tudom mindig zenében és ritmusban éltem és
ritmusmániás tanár vagyok. Nagyon szeretem a ritmust és az az
egyik életelemem, hogy nagyon szerettem volna, hogyha a gyerekek
is átérzik ezt a kreativitást, az improvizáció lehetõségét.
Nekem is nagyon jó, mert látom, hogy õk mennyire nyitottak rá.
Van aki rögtön rákap és ráharap mert az egész életritmusa
olyan, hogy mindenre fogékony. Nyílt az agya. Ezek a gyerekek
másban is nyíltak. Nyíltak nemcsak a zenére, de nyíltak a
nyelvekre, nyíltak akár a matematikára, illetve ha nem
nyitottak akkor általam talán egy kicsit hozzásegítem õket
arra, hogy még jobban érzékeljék ezt az egészet akár a
ritmust, akár a világot, körülöttünk lévõ zsivajt.
Mv.: - Te mint tanár mit fogsz innen elvinni magaddal? Fogsz-e
késõbb a gyerekekkel ilyesmit játszani énekórán?
Énekes Katalin: - Már játszom az énekórán. Mi akik
zenetagozatosak vagyunk, nekünk az éneklésben nagyon fontos az,
hogy a rekeszizmunk rendesen mûködjön, a levegõvételünk, a
megformázásunk, a beszédtechnikánk mind rendesen mûködjön,
ezenkívül a fantáziájuk legyen nyitott mindenre. Mindenben
lásson valami jót. A legkisebb apróságból is tudjon valamit
kezdeni.
Mv.: - Ha ezt minden énektanár elsajátítaná ezt a fajta
játékos zenei nevelést, ez bizonyára segítene abban, hogy a
gyerekek közelebb kerüljenek a komolyzenéhez, mert most én azt
tapasztalom, hogy nagyon messze vannak.
Énekes Katalin: - Hát messze vannak és minden úton-módon
meg kell õket próbálni, hogy a szépre és a jóra neveljük.
Úgy gondolom, hogy ez nemcsak a zenei neveléshez, hanem a
megnyilvánuláshoz, egyáltalán a más emberekkel való
kommunikációhoz is ránevel. A helyes beszédre ránevel,
úgyhogy ez nemcsak a zenére kivetõdik, hanem egyáltalán a
társadalmi éltre kivetõdik ez.



- Egy mûsort megérdemelne, hogy milyen hatással van a zene a
gyerekek fejlõdésére. Egy dolgot, ami engem tudományosan meggyõzött,
agykutatók következõt mondták, hogy az agyban különbözõ
csatornák alakulnak ki a mozgással meg egyéb ilyen dolgokkal
összefüggésben és aki zenét tanul annak több alakul ki és a
jobb és a bal félteke között is.
Mv.: - És maga mit tapasztal a gyerekeknél?
- Azt, hogy nagyon jó a tanulási képességük, mindegyik kitûnõ
tanuló. Most nem azért, mert én vagyok olyan nagyon okos, meg a
feleségem az anyjuk, hanem ez a zenének köszönhetõ. Én
biztos vagyok benne. A két lány kitûnõ tanuló Szolnokon a
Varga Katalin Gimnázium két tannyelvû. Az ország elsõ tízben
van benne és görcs nélkül. Tehát különösebb nagyobb erõlködés
nélkül érik ezt el.
Mv.: - Ez a jó és szívesen tanulják a zenét?
- Nagyon szívesen.
Mv.: - Soha nem volt probléma abból, hogy gyakorolni kell?
- Egyszer volt, a legidõsebb lánynak nem erõltettük annyira
a dolgot, csak szerettük volna mert én is szeretem a zenét, a
feleségem is és nekünk nem volt lehetõségünk az az igazság
hozzá annak idején. Én próbálgattam magamtól zongorázgatni.
Na most a feleségem tangóharmonikázott különben, de
abbamaradt neki a dolog. Nos a kislánynál volt egy idõszak,
hogy abba akarta hagyni. Óvatosan rábeszéltük, hogy folytassa
és most ugye már föl tudja érni ésszel, hogy mi van és hogy
van ez, nagyon örül neki, hogy de jó, hogy anya, hogy nem
hagytátok. Aztán a másik kislányt is zongorára taníttattuk.
A kisfiút is szerettük volna, hogyha tanul valami zenét.
Hallani nem akart róla. Aztán nem is erõltettük a dolgot és
egyszer csak rátalált és hát akkor a fiúnak, egyébként
õ jó fizikumú és akkor trombita és nagyon szépen
trombitázik õ most harmadik éve. A lányok már 10 éve meg 8
éve zongoráznak. A lényeg, hogy nagyon jót tesz a tanulásban.
Amellett nagyon pozitív dolog lenne, hogy ugye fellépésre
mennek és ott egy határozott kiállást megtanulnak, a
vizsgadrukk az már nem olyan, bátran kiállnak emberek elé,
sokkal könnyedébben veszik.
Mv.: - És úgy látja egyébként, hogy a gyerekek például,
ha valami bajuk van akkor úgy odanyúlnak a hangszerhez, szóval
az érzelmi életüket is segíti a hangszer?
- Borzasztóan. Számtalan eset volt rá. Az iskolában nagyon
nagy a követelmény és ki vannak merülve, stresszes ez az
iskola, szóval túl nagy hajtás, de hát ez van, ezt vállaltuk.
Õk is akarják, tehát nincs itt ezzel probléma, viszont van,
hogy hazajön, el van keseredve már és kisírja magát, hogy
hogy ki van fáradva és akkor leül a zongora mellé játszik egy
kicsit és utána teljesen fölszabadul, mintha most jött volna
haza valami üdülésbõl és ezt õ maga meg is fogalmazza, hogy
anya, tudod milyen jó, hogy szó szerint tudom mondani,
kizongorázom a bánatomat.
Tornai Balázs a fóti Waldorf Iskola tanára: - MATÁV
együttesben zenélek már 16 éve, nagyon sokat merítettem a
tanításban ezekbõl a zenei élményekbõl, tehát nekem ez
nagyon jó, hogy aktívan zenélek és zenéltem és hát nekem
elég rossz élményeim voltak gyerekkoromban a szolfézs
tanításról, énekórákról. Gondolkodtam, hogy mi az, amit
heti két órában lehetne a gyerekkel kezdeni aminek értelme van
és örömük telik benne. Mert hogy az volt az elsõ gondolatom,
hogy a legfontosabb a zenetanításban az öröm, a zenei
örömnek az átélése.
Mv.: - Hogy fogott hozzá?
Tornai Balázs: - Már rögtön az elején arra gondoltam, hogy
egy kicsit azzal foglalkoznánk a gyerekekkel, hogy mi is az a
zene, milyen dolgokból tevõdik össze a zene, hogy ne valami
kész dolgot nyújtsak nekik, hanem együtt ismerkedjünk ezzel a
jelenséggel, ezzel a furcsa dologgal, amit mindannyian ismerünk
csak mégis érdemes körüljárni és akkor olyanokat találtam
ki, hogy megkértem õket, hogy maradjanak csöndben. Furcsa egy
zeneórán és figyeljük, hogy mit hallunk. Csukjuk be a
szemünket mi minden történik. Akkor utána beszámoltak a
gyerekek a hallottakról elment egy autó, egy madár csiripelt,
valaki a folyosón becsukott egy ajtót és hogy ez már egy
figyelmet teremtett meg, egy belsõ nyugalmat. Aztán olyan
feladatokat adtam nekik, hogy hangszer nélkül egészen halk
zajokat kellett kelteni, figyelni csukott szemmel a társait
hogyan csatlakoznak ehhez a mondjuk csak egy tenyereknek a
surlódásához. Milyen ez az élmény. Akkor különbözõ
feladatokat kaptak, hogy egymás után kell belépni, nincsen
szabály, csak meg kell várni azt amíg úgy érzik, hogy most ez
az énekszó vagy furulyaszó elérkezik egy tetõponthoz. Nem
volt karmester, aki ezt jelezte volna nekik, hogy mikor van.
Tehát õnekik kellett ezt megérezni és aztán onnan egy
halkítással ezt a zenei folyamatot befejezni. És amit éreztem
végig, hogy a hangszerrel való kapcsolat rettenetesen fontos a
gyerekeknek.
Mv.: - Milyen hangszert fognak ezek a gyerekek a kezükbe?
Tornai Balázs: - Hát az nagyon nehéz, mert ugyan a Valdorf
iskolában elsõtõl kezdve tanulnak a gyerekek furulyázni, de
ezen kívül csak néhányan tanulnak zeneiskolában hangszeren,
de mégis nagyon sok lehetõségünk van magunk készítette
hangszerekkel is, hogy ha csak két kavicsot beviszünk és azt
összeütjük már annak egy más hangja van. Lehet
alumíniumcsövekbõl gyönyörû hangú harangokat, csõharangokat
készíteni. Persze kell venni kisebb cserépdobokat amik nem
olyan nagyon drágát, citerákat, tehát olyan hangszereket
amikkel hamar sikerélményhez juthat egy olyan gyerek is, aki
különben nem tanult hangszeren játszani. Gitározni is el lehet
kezdeni és nagyon nagy élmény a gyerekeknek, mikor egy akkord
megszólal és akkor azt akár hosszú ideig pengetheti és
közben improvizálhat rá, énekelhet, furulyázhat a társa. Egy
élõ kapcsolatuk legyen a zenével, hogy örömet adni a
gyerekeknek a zene által és ez óriási dolog. Egy alapszinten,
ahogy a törzsi népeknél is egy teljesen tanulatlan ember is
nagyon aktív részese lehet ezeknek a közös zenéléseknek. Az
osztálytanítók is minden napot úgy kezdenek el, hogy mikor
beérkeznek az iskolába akkor egy 20-30 percet együtt mozognak,
különbözõ ritmikus gyakorlatokat végeznek, mondókákat
mondanak, táncolnak, énekelnek, amivel felébresztik a
gyerekeket és utána egy ilyen koncentrált állapotban tudnak a
tananyaggal foglalkozni.
Mv.: - Lehet itt az a cél, hogy a gyerekek ha felnõnek egész
életükben zenéljenek vagy pusztán csak annyi, hogy otthon
föltegyenek egy Beethoven szimfóniát vagy néha elmenjenek egy
koncertre?
Tornai Balázs: - Hogy ha valakiben el tudom hinteni ezt a
zeneszeretetet, tehát megfogan benne ez a vágy, akkor az úgyis
fog zenélni és keresi ezeket az alkalmakat, meg koncertre fog
járni. Természetesen amikor nagyobbak a gyerekek már akkor már
nemcsak ezek a játékos feladatokat kapnak, hanem hallgatunk
komolyzenét is, tanulunk több szólamban énekelni, tehát
minél nagyobbak már egyre nyitottabbak az intellektuálisabb,
összetettebb zenékre is és hát járunk velük koncertre, most
voltunk a Zeneakadémián néhány nappal ezelõtt.
Mv.: - És mi volt az utólagos reakció?
Tornai Balázs: - Vegyes volt. Volt olyan gyerek, akinek ez
nagyon idegen volt és tiltakozott ellene, de hát a saját
tapasztalatomból tudom, hogy nagyon fontos ennek ellenére
átélni ezeket az élményeket. Egyszer 10 év múlva vagy 20 év
múlva azt fogja mondani, hogy jé ezt én már hallottam és hogy
akkor nem tetszett, de most már valamit értek belõle.