- BabaNet
#baba#anya
Babanet - Vendég a Háznál  02.03.11
   Mûsorarchiv
   Mûsortörténelem
   Stáblista

Vendég a háznál
2002. március. 11.
Kossuth rádió, 13.05

- Hát az elsõ emlékeim azok nekem inkább a nagypapámhoz kötõdnek, nagyon mesélt nekem, azután pedig hát az én gyerekkoromban, pedig az nem volt olyan régen, nem volt ennyi televízió és én sokat olvastam.

R.: - Mit?

- Hát Verne Gyulától kezdve a Winnetou-ig végül is ami a kezembe akadt.

R.: - Mi akadt a kezébe, mit olvasott?

- Nekem a szüleim voltak azok, akik egy kicsit vezették a kezem, nekem

R.: - Milyen eszközt olvasott, milyen tárgyat fogott a kezébe, amikor olvasott.

- Hát könyvet.

R.: - Úgy mondja, mintha ez olyan nagyon természetes lenne. Mert manapság úgy tûnik, hogy már nem olyan természetes, hiszen legalábbis vannak olyan ismerethordozók, hogy így fogalmazzak, amelyek a helyükbe lépnek. Ilyen a számítógép és ilyen az Internet. Éppenséggel ilyen dologban utazik maga is.

-Pintér Róbert ügyvezetõ igazgató: Igen, hát azt lehet mondani, hogy az új hullámot lovagoltuk meg egy picit. De éppen ma váltottunk egy levelet Bálint Ágnessel, aki annak idején ugye a Cicavíziót meg sok egyéb mûsort elindított a kedvenceink közül és õ írta azt, hogy õ még akkor is, amikor nagyon tévés idõszakában volt a gyerekeit nem mindig ültette oda a tévé elé. És hát azt kellett válaszolnom nekem, hogy nagyon hasonlóan gondolkodunk mi is. A mi célkitûzésünk elsõsorban az, hogy megteremtsük annak a lehetõségét, hogy aki interneten szeretne valami értékeset találni, az megtalálja. Mi is azt szeretjük, hogyha a gyerekeink elmennek kirándulni, könyvet olvasnak, szaladgálnak a kutyával, de nem szabad elfelejteni, hogy ma már ez a XXI.században vagyunk, a számítógép az itt van és ez valós kihívás a gyerekek számára és oda fognak ülni. Tehát azt mi nem fogjuk tudni megtiltani nekik, sõt azt gondolom nem is kell, ez egy olyan eszköz, ami már úgy, ahogy nekünk a televízió hozzátartozott az életünkhöz, vagy a nagyszüleinknek a rádió, a mi gyerekeink ez a generáció lesz az, aki a számítógépet már teljesen természetesen fogja venni és kezelni.

R.: - A fia már bekapcsolja?

P.R.: - Igen, sõt azt kell, hogy mondjam, hogy az én kislányom, az másfél éves és õ is hogyha meghallja ezt, amit mi fejlesztünk az Egyszer voltnak a hangjait, mert ugye ez zenél is, akkor szalad oda és mutogatja és örül, hogy hallja ezt a hangot.

R.: - Megpróbálkozna ezzel a dallammal?

P.R.: - Hát azt talán nem vállalnám, viszont itt el tudom mesélni azt, hogy igyekeztünk minden területrõl, akár a mesébõl, akár a zenei részrõl egy nagyon komoly szakmai hátteret felállítani magunk mellé és az egész oldalnak a zenéjét Gryllus Vilmos szerezte.

R.: - Mióta él az Egyszer volt, hiszen ez az oldalnak a címe.

P.R.: - Igen. Néhány hete indítottuk el az oldalt, úgy fogalmazom, hogy egy szelíd világot képviselünk mi evvel az Internet oldallal, tehát aki egy ilyen világot szeretne viszontlátni, az ha hozzánk jön és beüti, hogy www.egyszervolt.hu akkor itt akár mesét, akár verset, akár dalokat, vagy programokat megtalálhatja ezen a mi szûrõnkön keresztül.

R.: - Egészen kicsi gyerekekhez is szólnak akkor ugye? Hiszen azt mondta mesék, azt mondta Gryllus Vilmos.

P.R.: - Így van. Igaz, hogy szülõi segítséggel, de már 3 éves gyerekek is nagyon nyitottak arra, hogy adott esetben oda üljenek és megnézzenek egy anyagot vagy nem egy esetben ugye ezek interaktív felületek, tehát nemcsak arról szól, hogy meghallgatunk egy mesét, hanem bele is lehet nyúlni és a számítógép segítségével egy-egy alternatív megoldás is

R.: - Mondja ezt pontosabban, milyen alternatív megoldás átírom, nem lesz happy endje a mesének

P.R.: - Hát igazából tehát a mese vonalához nem nyúlunk hozzá, de mondjuk, hogyha egy rajzfilmre gondolok, akkor ott meg lehet nézni a rajzfilmet és a végén mondjuk kapunk egy állóképet, ahol ott vannak a szereplõink vagy egy napocska, fák és hogyha bármire én ráklikkelek, akkor a napocska elmosolyodik vagy az egyik szereplõnk dalra fakad, tehát ilyenfajta interaktivitásra gondolok és ezt a gyerekek nagyon élvezik.

R.: - Ezek szerint tehát grafikák és rajzok is tarkítják ezt. Nem vonja el ez a gyerekek figyelmét a mesérõl? Hiszen maga azt mondja, hogy az elsõ élménye az volt, hogy a nagypapa mesélt magának, nem kattintott sehova, nem nézett semmit.

P.R.: - Ezt az élményt áthelyeztük ide a mai világba és ez oly módon mesél, például a Gyula bácsit is arra kértük

R.: - Már mint Szabó Gyulát

P.R.: - hogy úgy meséljen a gyerekeknek. Azt lehet látni, hogy õ ott a lábánál ülnek a kicsik és meséli nekik a Móra meséket és arra kértük, hogy próbálja meg pont ezt a hangulatot egy kicsit visszahozni, hogy amikor vége van a mesének, akkor úgy nincs vége a filmnek, hanem õ a végén egy kicsit elmeséli, hogy hát miért is kell mondjuk az aranypénzbe beleharapni, meg mi az, hogy sercli és akkor, hogy a Dióbél királykisasszonynak ki hoz diókat és a gyerekekkel ott beszélget és

R.: - Jóéjszakát puszit nem fog adni nekik. Szóval nem nélkülözheti az önök kezdeményezése azért a szülõ meséjét, azt a jó éjszakát, puszis szülõi mesét.

P.R.: - Erre is van egy kínálatunk egyébként, elindítottunk egy esti mesét, ahol pedig minden este egy új mesét adunk pont a szülõknek.

R.: - Honnan válogatnak?

P.R.: - Most elsõ nekifutásból Magyar Népmesék és ezt kiprintelhetik a szülõk, amikor éppen nincs a tarsolyukban egyéb és akkor azt el tudják mesélni.

R.: - De más módon is kapcsolatot szeretnének teremteni a gyerekekkel, hiszen itt olvasom a tájékoztatójukban, hogy szeretnének valami klubot, levelezõ társaságot is létrehozni?

P.R.: - Igen. elindítottunk az útjára egy meseíró versenyt és egy rajzversenyt. Ez nekünk azért nagyon fontos, mert kapunk egyfajta visszajelzést és ezáltal mi állandóan újra és újra tökéletesíteni tudjuk ezt az oldalt, hogy tényleg olyan legyen, amit a szülõk vagy adott esetben a kisgyerekek szeretnének.

R.: - Azért arról még nincs sok tapasztalatuk ugye, hogy hányan látogatják magukat a gyerekek közül?

P.R.: - Három hét elteltével egy olyan 23 ezer látogatónk volt.

R.: - Az nagyon sok. Meglep ez a nagy szám, amit mond. Mit gondol vajon abból fakad-e ez, hogy olyanok rendelkeznek ma Magyarországon internethozzáféréssel, akár a gyerekeket tekintve is, akiknek a családjában azért számít az, hogy a gyerek értéket kapjon?

P.R.: - Hát elképzelhetõ. Én most tudok egy-két számot mondani, hogy ma Magyarországon az utolsó felmérésekben ilyet lehetett olvasni, olyan 260 ezer háztartásban van ma Internettel rendelkezõ számítógép, abból olyan 50 ezer körül van, aki ISDN-nel tud fölmenni az Internetre. El tudom képzelni, hogy egy ilyen családban nagyobb figyelmet fordítanak, de nem biztos, hogy ezt lehet általánosan mondani.

R.: - Próbáljunk akkor egy kicsit rendet tenni. Tehát oda kattint a gyerek az egyszervolt.hu oldalra és akkor mintegy tartalomjegyzék-szerûen mit talál ott?

P.R.: - A négy alappillérünk az a játékok, mesék, a versek és a dalok. Ezeken belül mind találunk ennek a címszónak megfelelõ részben rajzfilmes feldolgozást, részben filmes feldolgozást, ezt egészíti ki a programajánlónk.

R.: - Márhogy gyerekprogramokat ajánlanak, országosan?

P.R.: - Hát megpróbálunk országosan, de ez fejlesztés alatt van. Ahogy az elején elmondtam, mi ezt nagyon támogatjuk ezt a vonalat, tehát az Internet az arra lenne jó egyébként, hogy megtaláljuk ezeket a vonalakat és utána valaki nálunk meghallgat egy Móra mesét, akkor nyugodtan menjen el el egy könyvtárba és vegyen ki egy Móra könyvet, mert meglátja pont mi mutatunk rá, hogy ez milyen szép. Hogy nálunk találhatja meg, hogy hol lesz mondjuk Kaláka koncert éppen a hét végén és sorolhatnám. Tehát mi erre szánjuk elsõsorban ezt az oldalt.

R.: - Örülök, hogy ezt mondja, mert éppen azt szántam volna én zárókérdésnek, hogy de azért én változatlanul reménykedem abban, hogy könyvvel a kezükben mesélõ nagypapák lesznek és gyerekek, akik átveszik majd tõlük a könyvet. Akkor maguk se akarnak mást.

P.R.: - Így van, mi pontosan ez az alapvetõ célkitûzésünk. Mint ahogy az elején is elmondtam, mi annak örülünk, hogyha kimehetünk a gyerekekkel jó idõben egyet sétálni, kirándulni vagy este leülhetek és elolvashatok a gyerekeimnek egy mesét és ha meg oda kerülünk az internethez, akkor ott is találjunk egy olyan anyagot, amire érdemes odanézni és segítséget tud abban nekünk adni, hogy hol töltjük el a szabadidõnket, mit olvassunk, mit hallgassunk.

- Az Olvasás éve a gyerekeké is.

R.: - Számodra mit jelentenek a könyvek?

- Egy nagyon-nagy élményt, hogyha például egy jó könyv akad a kezembe, akkor azt éjjel-nappal olvasom, nem tudom letenni.

R.: - Az mit jelent, hogy éjjel-nappal? akár a tanulás rovására is mehet?

- Akár arra is. Legjobb példa erre a Harry Potter, amikor azt kezdtem el olvasni, akkor szinte mindent félretettem vagy hogyha nem is, de éjszaka olvastam.

R.: - Miért varázsolt el ez a könyv, miért tud elvinni?

- Mert ez egy más világ, talán egy olyan világ, ahol mindannyian szeretnénk élni, akinek legalábbis tetszik.

R.: - Miért kell nekünk ez a más világ? Miért fontos?

- Hogy kilépjünk egy kicsit a szürke hétköznapokból.

R.: - Csak a könyvek segítenek? Az álmodozás, ábrándozás nem?

- Az is szokott segíteni, tehát például hogyha elkezdek tanulni és nagyon nem megy, akkor elképzelek egy horgászélményt, akár le is írom vagy elkezdem olvasni a Sporthorgász egyik számát, amit még nem olvastam vagy már nem emlékszem rá.

R.: - De ez nem ugyanaz, mint ami a könyvben történik.

- Nem, mert a könyv az egy meghatározott világ. Tehát én nemcsak Harry Pottert szoktam olvasni, hanem gyilkossági regényeket, Lawrence regényeket is például, sci-fiket.

R.: - Hogyan kapcsol át az agyad, amikor olvasol, mit látsz, mire gondolsz?

- Amit a könyv leír olyan filmszerûen megjelenik elõttem az egész.

R.: - Hogyan mész be ezekbe a világokba, vagy késõbb hogyan jössz ki belõle, amikor itthon mondjuk enni kell vagy

- Egyszerûen becsukom a könyvet.

R.: - És akkor már el is múlik számodra ez a varázslatos világ?

- Még egy pár percig arra gondolok, aztán átkapcsolom az agyamat.

R.: - Miért kell, hogy a könyvek eltávolítsanak minket a hétköznapoktól? Annyira elviselhetetlen a mai világ?

- Többé-kevésbé, például van ez a terrortámadás is, amibõl szóval azért kellenek a könyvek, hogy ne gondoljunk arra, ami mostanában történik vagy akár pár évvel ezelõtt, vagy fog történni.

R.: - Most te konkrétan a szeptember 11-i terrortámadásra gondolsz, vagy egyáltalán arra gondolsz, hogy szürkék a hétköznapok?

- Igen, úgy általában nagyon szürkék, tehát én hazajövök, megírom a leckémet, vagy nézem a tévét, hallgatom a zenét, alszom, akkor újra fölkelek, elmegyek az iskolába és ez egy idõ után unalmas. Számomra azért szürke, mert mindig ugyanazt csinálom tulajdonképpen. Nincs semmi változatosság.

R.: - És csak a könyvek hozzák a változatosságot az életedbe?

- Nem, tehát például említhetem a zenét is vagy akár a horgászatot.

R.: - Baj az, hogy ilyen szürke a világ?

- Szerintem jó lenne, hogyha lehetne változtatni rajta.

R.: - Hogyan?

- Például még ez a terrortámadás mindjárt eszembe jutott, meg ez, hogy vannak ilyen milliomosok, akiknek a pénze csak így szórják a pénzt és szóval akár nekem is adhatnának annyit, hogy én is olyan milliomos legyek, mint õk. Szóval meg kéne szüntetni egy csomó mindent a világban azt, hogy minden jó legyen, de hát akkor már nem is lenne tulajdonképpen ilyen, mert túlságosan unalmas lenne, meg túlságosan jó lenne minden.

J.Rordari: Kétszer volt, hol nem volt. Székely Éva fordításában. (zárszó)

R.: - Talán furcsa, hogy egy könyvrõl, egy mesekönyvrõl, errõl majd még esik szó, szóval egy könyvrõl való beszélgetést azzal kezdünk, hogy elhangzik a zárszó. De ez egy furcsa történet. Már a címe is. Kétszer volt, hol nem volt. Nagyon szokatlan. J.Rodari írta azt a könyvet, amelyrõl beszélgetünk és amelynek a szerkesztõje a mûsoruknak a vendége.

dr.Fried Ilona az ELTE Tanárképzõ Fõiskolai Kar Olasz Tanszékének tanára. - Rodari Olaszországban nagyon ismert, de Magyarországon is egy idõben ismert volt, hiszen több mûve is megjelent. Legismertebb a Hagymácska volt, ami 1956-ban jelent meg és azt hiszem, hogy egy generáció olvasmánya volt. Olaszországban talán mondhatjuk nyugodtan, hogy a legismertebb gyermek és ifjúsági, koraifjúsági író. Megnyerte a legnagyobb meseírói díjat, az Andersen-díjat, ami ugye tudjuk, hogy az ifjúság számára készült irodalom Nobel díja. Nagyon olvassák, nagyon szeretik.

R.: - És magát Ilona mi vonzza Rodarihoz?

dr.F.I.: - Gyönyörûszép a nyelvezete és talán azért is, mert õ a klasszikus mesét az egészen modern élet legaktuálisabb problémáival ötvözi. A humoráért is és a kicsit groteszk megközelítéseiért. Rodari tanító volt és ez nyilván meglátszik a mûvein is, nagyon sokat járt iskolákba is és gyerekekkel együtt dolgozott.

R.: - Azért ne ijesztgessük a szülõket, meg a gyerekeket sem az, hogy tanító volt, nem azt jelenti, hogy itt valami didaktikus tantörténet jár elõttünk.

dr.F.I.: - Nem, éppen nem, hanem õ egy nagyon másfajta iskolát képzelt el, mint az aktuális olasz iskola volt a hatvanas, hetvenes években. Õ olyan iskolát képzelt, ahol a gyerek van a középpontban.

R.: - De a könyvet olvasva felmerült bennem az a kérdés, ami tulajdonképpen nemcsak a Kétszer volt, hol nem volt könyvvel kapcsolatban merülhetne fel, hogy hogy is van az mechanizmus, hogy olvasnak a gyerekek egy történetet, ami hát nem a való világnak a leképezése. Fejetetejére állított világ ez, hogy segít egy ilyen könyv abban, hogy a saját életének a problémáit oldja meg. Mondjuk az a vonal, az a szál, hogy itt Lamberto báróból, akit az elsõ oldalakon 94 évesnek ismerünk meg és a történet végére 13 évesként áll elõttünk, ez valami olyasmit képes sugalmazni a gyereknek, hogy akár minden megtörténhet veled is?

dr.F.I.: - Talán azt nem sugalmazza, hogy akármi megtörténhet, hanem azt, hogy idõnként játszhatunk, idõnként eltávolodhatunk a valóságtól és olyankor feldolgozhatjuk ezeket a traumákat. Tehát azokra a percekre, amíg olvassuk, addig egy saját magunk által elképzelt valóságban élhetünk és ennek a segítségével megtanulhatjuk valóságos problémáinkat kezelni.

R.: - Lamberto báró elvárja, hogy szolgái és udvartartása folyton és egyfolytában, persze szigorú váltásban a nevét emlegessék Lamberto, Lamberto mondja itt mindenki a környezetében és valami olyan hát tanulságra, nem nagyon szeretjük ezt a szót, fut ki a történet, hogy akinek a nevét sokáig emlegetik, az sokáig örökké képes élni.

dr.F.I.: - Ebben a paradoxonban is megnyilvánul Rodari humora is, hiszen azt mondja, hogy van egy egyiptomi mondás, ami errõl szól, hogy akinek sokszor emlegetik a nevét az sokáig él, de hát saját maga is ugye a mesében is azt mondják, hogy ez volt a fáraók titka, azt válaszolja Lamberto, hogy mégis egytõl-egyig meghaltak, hogy lehet az, ha egyszer ismerték a mondást? Nem hittek benne, mondja a komornyik. Tehát a név emlegetés, az nyilván rettenetesen fontos, hogy foglalkoznak vele, hogy törõdnek vele, hogy az emberek emlékezetében él és hát valahol a mese végkicsengése is azt gondolom, hogy ezt sugallja, hogy valahol az ember mégiscsak jelet hagy.

R.: - Azt emlegetjük akit szerettünk, aki jelen volt az életünkben és az nem hal meg soha. Még egy nagyon-nagyon nehéz kérdésem van Ilona, kiknek ajánlja ezt a könyvet? Azért is kérdezem, mert én magam ugye messze túl a gyermekkoron szívesen és örömmel olvastam és nem tudok arra a kérdésre válaszolni, hogy hány éves az a gyerek, aki már ezt örömmel forgathatja.

dr.F.I.: - Ha feltétlenül ajánlani kéne, talán kiskamaszoknak ajánlanám, de azt gondolom, hogy tényleg felnõttek is elolvashatják, mert van ebben a groteszk humorban olyasmi, ami leginkább felnõttek számára érthetõ. Minden korosztály a saját magának valót ki tudja belõle csemegézni és azt gondolom, hogy mindenki számára érdekes olvasmány lehet.

R.: - Igen, hát az igazi jó könyvek, azok ilyesfajták. Ilyen a Micimackó, ilyen A kis herceg, amiket klasszikus gyerekkönyvként emlegetünk, miközben a felnõtt számára egy egészen mélyen filozofikus tartalmat hordoz, de a gyereket is megérinti egy rétege ennek a könyvnek. Olyan idõket élünk, amikor nem úgy van az, hogy bemegyünk a könyvesboltba és megveszünk egy könyvet. Ez a könyv egyáltalában kapható valahol?

dr.F.I.: - Minden nagyobb könyvesboltban kapható, nagyon szépek az illusztrációk.

R.: - Gyönyörûek, említsük ezt külön, mert én külön örömmel nézegettem, hogy ezek nem azok a fajta illusztrációk, amelyek manapság nagyon gyakoriak a maguk túl színes, túldíszített, túlrészletezett jellegével, hanem inkább vonalszerûek, fekete-fehérek, de ugyanakkor hallatlanul sokat mondanak és hordozzák ugyanazt a humort, amit a szöveg hordoz. Ajánljuk tehát figyelmükbe a Kétszer volt, hol nem volt címû könyvet.

A musort Szebeni Gál Vera és Horváth Ida készítette.

 

 

 


 

Szakértõink
  e-mail

 

X
EZT MÁR OLVASTAD?