Vendég a háznál
2002. március. 11.
Kossuth rádió, 13.05
- Hát az elsõ emlékeim azok nekem inkább a nagypapámhoz kötõdnek,
nagyon mesélt nekem, azután pedig hát az én gyerekkoromban,
pedig az nem volt olyan régen, nem volt ennyi televízió és én
sokat olvastam.
R.: - Mit?
- Hát Verne Gyulától kezdve a Winnetou-ig végül is ami a
kezembe akadt.
R.: - Mi akadt a kezébe, mit olvasott?
- Nekem a szüleim voltak azok, akik egy kicsit vezették a
kezem, nekem
R.: - Milyen eszközt olvasott, milyen tárgyat fogott a kezébe,
amikor olvasott.
- Hát könyvet.
R.: - Úgy mondja, mintha ez olyan nagyon természetes lenne.
Mert manapság úgy tûnik, hogy már nem olyan természetes, hiszen
legalábbis vannak olyan ismerethordozók, hogy így fogalmazzak,
amelyek a helyükbe lépnek. Ilyen a számítógép és ilyen az
Internet. Éppenséggel ilyen dologban utazik maga is.
-Pintér Róbert ügyvezetõ igazgató: Igen, hát azt
lehet mondani, hogy az új hullámot lovagoltuk meg egy picit. De
éppen ma váltottunk egy levelet Bálint Ágnessel, aki annak
idején ugye a Cicavíziót meg sok egyéb mûsort elindított a
kedvenceink közül és õ írta azt, hogy õ még akkor is, amikor
nagyon tévés idõszakában volt a gyerekeit nem mindig ültette
oda a tévé elé. És hát azt kellett válaszolnom nekem, hogy
nagyon hasonlóan gondolkodunk mi is. A mi célkitûzésünk elsõsorban
az, hogy megteremtsük annak a lehetõségét, hogy aki interneten
szeretne valami értékeset találni, az megtalálja. Mi is azt
szeretjük, hogyha a gyerekeink elmennek kirándulni, könyvet
olvasnak, szaladgálnak a kutyával, de nem szabad elfelejteni, hogy
ma már ez a XXI.században vagyunk, a számítógép az itt van és
ez valós kihívás a gyerekek számára és oda fognak ülni.
Tehát azt mi nem fogjuk tudni megtiltani nekik, sõt azt gondolom
nem is kell, ez egy olyan eszköz, ami már úgy, ahogy nekünk a
televízió hozzátartozott az életünkhöz, vagy a
nagyszüleinknek a rádió, a mi gyerekeink ez a generáció lesz
az, aki a számítógépet már teljesen természetesen fogja venni
és kezelni.
R.: - A fia már bekapcsolja?
P.R.: - Igen, sõt azt kell, hogy mondjam, hogy az én
kislányom, az másfél éves és õ is hogyha meghallja ezt, amit
mi fejlesztünk az Egyszer voltnak a hangjait, mert ugye ez zenél
is, akkor szalad oda és mutogatja és örül, hogy hallja ezt a
hangot.
R.: - Megpróbálkozna ezzel a dallammal?
P.R.: - Hát azt talán nem vállalnám, viszont itt el tudom
mesélni azt, hogy igyekeztünk minden területrõl, akár a mesébõl,
akár a zenei részrõl egy nagyon komoly szakmai hátteret
felállítani magunk mellé és az egész oldalnak a zenéjét
Gryllus Vilmos szerezte.
R.: - Mióta él az Egyszer volt, hiszen ez az oldalnak a címe.
P.R.: - Igen. Néhány hete indítottuk el az oldalt, úgy
fogalmazom, hogy egy szelíd világot képviselünk mi evvel az
Internet oldallal, tehát aki egy ilyen világot szeretne
viszontlátni, az ha hozzánk jön és beüti, hogy www.egyszervolt.hu
akkor itt akár mesét, akár verset, akár dalokat, vagy
programokat megtalálhatja ezen a mi szûrõnkön keresztül.
R.: - Egészen kicsi gyerekekhez is szólnak akkor ugye? Hiszen
azt mondta mesék, azt mondta Gryllus Vilmos.
P.R.: - Így van. Igaz, hogy szülõi segítséggel, de már 3
éves gyerekek is nagyon nyitottak arra, hogy adott esetben oda
üljenek és megnézzenek egy anyagot vagy nem egy esetben ugye ezek
interaktív felületek, tehát nemcsak arról szól, hogy
meghallgatunk egy mesét, hanem bele is lehet nyúlni és a
számítógép segítségével egy-egy alternatív megoldás is
R.: - Mondja ezt
pontosabban, milyen alternatív megoldás átírom, nem lesz happy
endje a mesének
P.R.: - Hát igazából tehát a mese vonalához nem nyúlunk
hozzá, de mondjuk, hogyha egy rajzfilmre gondolok, akkor ott meg
lehet nézni a rajzfilmet és a végén mondjuk kapunk egy
állóképet, ahol ott vannak a szereplõink vagy egy napocska, fák
és hogyha bármire én ráklikkelek, akkor a napocska elmosolyodik
vagy az egyik szereplõnk dalra fakad, tehát ilyenfajta
interaktivitásra gondolok és ezt a gyerekek nagyon élvezik.
R.: - Ezek szerint tehát grafikák és rajzok is tarkítják
ezt. Nem vonja el ez a gyerekek figyelmét a mesérõl? Hiszen maga
azt mondja, hogy az elsõ élménye az volt, hogy a nagypapa mesélt
magának, nem kattintott sehova, nem nézett semmit.
P.R.: - Ezt az élményt áthelyeztük ide a mai világba és ez
oly módon mesél, például a Gyula bácsit is arra kértük
R.: - Már mint Szabó Gyulát
P.R.: - hogy úgy meséljen a gyerekeknek. Azt lehet látni, hogy
õ ott a lábánál ülnek a kicsik és meséli nekik a Móra
meséket és arra kértük, hogy próbálja meg pont ezt a
hangulatot egy kicsit visszahozni, hogy amikor vége van a mesének,
akkor úgy nincs vége a filmnek, hanem õ a végén egy kicsit
elmeséli, hogy hát miért is kell mondjuk az aranypénzbe
beleharapni, meg mi az, hogy sercli és akkor, hogy a Dióbél
királykisasszonynak ki hoz diókat és a gyerekekkel ott beszélget
és
R.: - Jóéjszakát puszit nem fog adni nekik. Szóval nem
nélkülözheti az önök kezdeményezése azért a szülõ
meséjét, azt a jó éjszakát, puszis szülõi mesét.
P.R.: - Erre is van egy kínálatunk egyébként, elindítottunk
egy esti mesét, ahol pedig minden este egy új mesét adunk pont a
szülõknek.
R.: - Honnan válogatnak?
P.R.: - Most elsõ nekifutásból Magyar Népmesék és ezt
kiprintelhetik a szülõk, amikor éppen nincs a tarsolyukban egyéb
és akkor azt el tudják mesélni.
R.: - De más módon is kapcsolatot szeretnének teremteni a
gyerekekkel, hiszen itt olvasom a tájékoztatójukban, hogy
szeretnének valami klubot, levelezõ társaságot is létrehozni?
P.R.: - Igen. elindítottunk az útjára egy meseíró versenyt
és egy rajzversenyt. Ez nekünk azért nagyon fontos, mert kapunk
egyfajta visszajelzést és ezáltal mi állandóan újra és újra
tökéletesíteni tudjuk ezt az oldalt, hogy tényleg olyan legyen,
amit a szülõk vagy adott esetben a kisgyerekek szeretnének.
R.: - Azért arról még nincs sok tapasztalatuk ugye, hogy
hányan látogatják magukat a gyerekek közül?
P.R.: - Három hét elteltével egy olyan 23 ezer látogatónk
volt.
R.: - Az nagyon sok. Meglep ez a nagy szám, amit mond. Mit
gondol vajon abból fakad-e ez, hogy olyanok rendelkeznek ma
Magyarországon internethozzáféréssel, akár a gyerekeket
tekintve is, akiknek a családjában azért számít az, hogy a
gyerek értéket kapjon?
P.R.: - Hát elképzelhetõ. Én most tudok egy-két számot
mondani, hogy ma Magyarországon az utolsó felmérésekben ilyet
lehetett olvasni, olyan 260 ezer háztartásban van ma Internettel
rendelkezõ számítógép, abból olyan 50 ezer körül van, aki
ISDN-nel tud fölmenni az Internetre. El tudom képzelni, hogy egy
ilyen családban nagyobb figyelmet fordítanak, de nem biztos, hogy
ezt lehet általánosan mondani.
R.: - Próbáljunk akkor egy kicsit rendet tenni. Tehát oda
kattint a gyerek az egyszervolt.hu oldalra és akkor mintegy
tartalomjegyzék-szerûen mit talál ott?
P.R.: - A négy alappillérünk az a játékok, mesék, a versek
és a dalok. Ezeken belül mind találunk ennek a címszónak
megfelelõ részben rajzfilmes feldolgozást, részben filmes
feldolgozást, ezt egészíti ki a programajánlónk.
R.: - Márhogy gyerekprogramokat ajánlanak, országosan?
P.R.: - Hát megpróbálunk országosan, de ez fejlesztés alatt
van. Ahogy az elején elmondtam, mi ezt nagyon támogatjuk ezt a
vonalat, tehát az Internet az arra lenne jó egyébként, hogy
megtaláljuk ezeket a vonalakat és utána valaki nálunk meghallgat
egy Móra mesét, akkor nyugodtan menjen el el egy könyvtárba és
vegyen ki egy Móra könyvet, mert meglátja pont mi mutatunk rá,
hogy ez milyen szép. Hogy nálunk találhatja meg, hogy hol lesz
mondjuk Kaláka koncert éppen a hét végén és sorolhatnám.
Tehát mi erre szánjuk elsõsorban ezt az oldalt.
R.: - Örülök, hogy ezt mondja, mert éppen azt szántam volna
én zárókérdésnek, hogy de azért én változatlanul
reménykedem abban, hogy könyvvel a kezükben mesélõ nagypapák
lesznek és gyerekek, akik átveszik majd tõlük a könyvet. Akkor
maguk se akarnak mást.
P.R.: - Így van, mi pontosan ez az alapvetõ célkitûzésünk.
Mint ahogy az elején is elmondtam, mi annak örülünk, hogyha
kimehetünk a gyerekekkel jó idõben egyet sétálni, kirándulni
vagy este leülhetek és elolvashatok a gyerekeimnek egy mesét és
ha meg oda kerülünk az internethez, akkor ott is találjunk egy
olyan anyagot, amire érdemes odanézni és segítséget tud abban
nekünk adni, hogy hol töltjük el a szabadidõnket, mit olvassunk,
mit hallgassunk.
  
- Az Olvasás éve a gyerekeké is.
R.: - Számodra mit jelentenek a könyvek?
- Egy nagyon-nagy élményt, hogyha például egy jó könyv
akad a kezembe, akkor azt éjjel-nappal olvasom, nem tudom
letenni.
R.: - Az mit jelent, hogy éjjel-nappal? akár a tanulás
rovására is mehet?
- Akár arra is. Legjobb példa erre a Harry Potter, amikor azt
kezdtem el olvasni, akkor szinte mindent félretettem vagy hogyha
nem is, de éjszaka olvastam.
R.: - Miért varázsolt el ez a könyv, miért tud elvinni?
- Mert ez egy más világ, talán egy olyan világ, ahol
mindannyian szeretnénk élni, akinek legalábbis tetszik.
R.: - Miért kell nekünk ez a más világ? Miért fontos?
- Hogy kilépjünk egy kicsit a szürke hétköznapokból.
R.: - Csak a könyvek segítenek? Az álmodozás, ábrándozás
nem?
- Az is szokott segíteni, tehát például hogyha elkezdek
tanulni és nagyon nem megy, akkor elképzelek egy
horgászélményt, akár le is írom vagy elkezdem olvasni a
Sporthorgász egyik számát, amit még nem olvastam vagy már nem
emlékszem rá.
R.: - De ez nem ugyanaz, mint ami a könyvben történik.
- Nem, mert a könyv az egy meghatározott világ. Tehát én
nemcsak Harry Pottert szoktam olvasni, hanem gyilkossági
regényeket, Lawrence regényeket is például, sci-fiket.
R.: - Hogyan kapcsol át az agyad, amikor olvasol, mit látsz,
mire gondolsz?
- Amit a könyv leír olyan filmszerûen megjelenik elõttem az
egész.
R.: - Hogyan mész be ezekbe a világokba, vagy késõbb hogyan
jössz ki belõle, amikor itthon mondjuk enni kell vagy
- Egyszerûen becsukom a könyvet.
R.: - És akkor már el is múlik számodra ez a varázslatos
világ?
- Még egy pár percig arra gondolok, aztán átkapcsolom az
agyamat.
R.: - Miért kell, hogy a könyvek eltávolítsanak minket a
hétköznapoktól? Annyira elviselhetetlen a mai világ?
- Többé-kevésbé, például van ez a terrortámadás is,
amibõl szóval azért kellenek a könyvek, hogy ne gondoljunk
arra, ami mostanában történik vagy akár pár évvel ezelõtt,
vagy fog történni.
R.: - Most te konkrétan a szeptember 11-i terrortámadásra
gondolsz, vagy egyáltalán arra gondolsz, hogy szürkék a
hétköznapok?
- Igen, úgy általában nagyon szürkék, tehát én
hazajövök, megírom a leckémet, vagy nézem a tévét,
hallgatom a zenét, alszom, akkor újra fölkelek, elmegyek az
iskolába és ez egy idõ után unalmas. Számomra azért szürke,
mert mindig ugyanazt csinálom tulajdonképpen. Nincs semmi
változatosság.
R.: - És csak a könyvek hozzák a változatosságot az
életedbe?
- Nem, tehát például említhetem a zenét is vagy akár a
horgászatot.
R.: - Baj az, hogy ilyen szürke a világ?
- Szerintem jó lenne, hogyha lehetne változtatni rajta.
R.: - Hogyan?
- Például még ez a terrortámadás mindjárt eszembe jutott,
meg ez, hogy vannak ilyen milliomosok, akiknek a pénze csak így
szórják a pénzt és szóval akár nekem is adhatnának annyit,
hogy én is olyan milliomos legyek, mint õk. Szóval meg kéne
szüntetni egy csomó mindent a világban azt, hogy minden jó
legyen, de hát akkor már nem is lenne tulajdonképpen ilyen,
mert túlságosan unalmas lenne, meg túlságosan jó lenne
minden.
  
J.Rordari: Kétszer volt, hol nem volt. Székely Éva
fordításában. (zárszó)
R.: - Talán furcsa, hogy egy könyvrõl, egy mesekönyvrõl,
errõl majd még esik szó, szóval egy könyvrõl való
beszélgetést azzal kezdünk, hogy elhangzik a zárszó. De ez
egy furcsa történet. Már a címe is. Kétszer volt, hol nem
volt. Nagyon szokatlan. J.Rodari írta azt a könyvet, amelyrõl
beszélgetünk és amelynek a szerkesztõje a mûsoruknak a
vendége.
dr.Fried Ilona az ELTE Tanárképzõ Fõiskolai Kar Olasz
Tanszékének tanára. - Rodari Olaszországban nagyon ismert,
de Magyarországon is egy idõben ismert volt, hiszen több mûve
is megjelent. Legismertebb a Hagymácska volt, ami 1956-ban jelent
meg és azt hiszem, hogy egy generáció olvasmánya volt.
Olaszországban talán mondhatjuk nyugodtan, hogy a legismertebb
gyermek és ifjúsági, koraifjúsági író. Megnyerte a
legnagyobb meseírói díjat, az Andersen-díjat, ami ugye tudjuk,
hogy az ifjúság számára készült irodalom Nobel díja. Nagyon
olvassák, nagyon szeretik.
R.: - És magát Ilona mi vonzza Rodarihoz?
dr.F.I.: - Gyönyörûszép a nyelvezete és talán azért is,
mert õ a klasszikus mesét az egészen modern élet
legaktuálisabb problémáival ötvözi. A humoráért is és a
kicsit groteszk megközelítéseiért. Rodari tanító volt és ez
nyilván meglátszik a mûvein is, nagyon sokat járt iskolákba
is és gyerekekkel együtt dolgozott.
R.: - Azért ne ijesztgessük a szülõket, meg a gyerekeket
sem az, hogy tanító volt, nem azt jelenti, hogy itt valami
didaktikus tantörténet jár elõttünk.
dr.F.I.: - Nem, éppen nem, hanem õ egy nagyon másfajta
iskolát képzelt el, mint az aktuális olasz iskola volt a
hatvanas, hetvenes években. Õ olyan iskolát képzelt, ahol a
gyerek van a középpontban.
R.: - De a könyvet olvasva felmerült bennem az a kérdés,
ami tulajdonképpen nemcsak a Kétszer volt, hol nem volt
könyvvel kapcsolatban merülhetne fel, hogy hogy is van az
mechanizmus, hogy olvasnak a gyerekek egy történetet, ami hát
nem a való világnak a leképezése. Fejetetejére állított
világ ez, hogy segít egy ilyen könyv abban, hogy a saját
életének a problémáit oldja meg. Mondjuk az a vonal, az a
szál, hogy itt Lamberto báróból, akit az elsõ oldalakon 94
évesnek ismerünk meg és a történet végére 13 évesként
áll elõttünk, ez valami olyasmit képes sugalmazni a gyereknek,
hogy akár minden megtörténhet veled is?
dr.F.I.: - Talán azt nem sugalmazza, hogy akármi
megtörténhet, hanem azt, hogy idõnként játszhatunk, idõnként
eltávolodhatunk a valóságtól és olyankor feldolgozhatjuk
ezeket a traumákat. Tehát azokra a percekre, amíg olvassuk,
addig egy saját magunk által elképzelt valóságban élhetünk
és ennek a segítségével megtanulhatjuk valóságos
problémáinkat kezelni.
R.: - Lamberto báró elvárja, hogy szolgái és udvartartása
folyton és egyfolytában, persze szigorú váltásban a nevét
emlegessék Lamberto, Lamberto mondja itt mindenki a
környezetében és valami olyan hát tanulságra, nem nagyon
szeretjük ezt a szót, fut ki a történet, hogy akinek a nevét
sokáig emlegetik, az sokáig örökké képes élni.
dr.F.I.: - Ebben a paradoxonban is megnyilvánul Rodari humora
is, hiszen azt mondja, hogy van egy egyiptomi mondás, ami errõl
szól, hogy akinek sokszor emlegetik a nevét az sokáig él, de
hát saját maga is ugye a mesében is azt mondják, hogy ez volt
a fáraók titka, azt válaszolja Lamberto, hogy mégis egytõl-egyig
meghaltak, hogy lehet az, ha egyszer ismerték a mondást? Nem
hittek benne, mondja a komornyik. Tehát a név emlegetés, az
nyilván rettenetesen fontos, hogy foglalkoznak vele, hogy törõdnek
vele, hogy az emberek emlékezetében él és hát valahol a mese
végkicsengése is azt gondolom, hogy ezt sugallja, hogy valahol
az ember mégiscsak jelet hagy.
R.: - Azt emlegetjük akit szerettünk, aki jelen volt az
életünkben és az nem hal meg soha.
Még egy nagyon-nagyon nehéz kérdésem van Ilona, kiknek
ajánlja ezt a könyvet? Azért is kérdezem, mert én magam ugye
messze túl a gyermekkoron szívesen és örömmel olvastam és
nem tudok arra a kérdésre válaszolni, hogy hány éves az a
gyerek, aki már ezt örömmel forgathatja.
dr.F.I.: - Ha feltétlenül ajánlani kéne, talán
kiskamaszoknak ajánlanám, de azt gondolom, hogy tényleg felnõttek
is elolvashatják, mert van ebben a groteszk humorban olyasmi, ami
leginkább felnõttek számára érthetõ. Minden korosztály a
saját magának valót ki tudja belõle csemegézni és azt
gondolom, hogy mindenki számára érdekes olvasmány lehet.
R.: - Igen, hát az igazi jó könyvek, azok ilyesfajták.
Ilyen a Micimackó, ilyen A kis herceg, amiket klasszikus
gyerekkönyvként emlegetünk, miközben a felnõtt számára egy
egészen mélyen filozofikus tartalmat hordoz, de a gyereket is
megérinti egy rétege ennek a könyvnek. Olyan idõket élünk,
amikor nem úgy van az, hogy bemegyünk a könyvesboltba és
megveszünk egy könyvet. Ez a könyv egyáltalában kapható
valahol?
dr.F.I.: - Minden nagyobb könyvesboltban kapható, nagyon
szépek az illusztrációk.
R.: - Gyönyörûek, említsük ezt külön, mert én külön
örömmel nézegettem, hogy ezek nem azok a fajta illusztrációk,
amelyek manapság nagyon gyakoriak a maguk túl színes,
túldíszített, túlrészletezett jellegével, hanem inkább
vonalszerûek, fekete-fehérek, de ugyanakkor hallatlanul sokat
mondanak és hordozzák ugyanazt a humort, amit a szöveg hordoz.
Ajánljuk tehát figyelmükbe a Kétszer volt, hol nem volt címû
könyvet.
A musort Szebeni Gál Vera és Horváth Ida készítette.
  
|