Adamikné Jászó Anna fõiskolai tanár: - Most ezek az
olvasáskonferenciák bizonyos szempontból egyformák. Most ezen
azt értem, hogy ismétlõdõ témáik vannak. Tehát mondjuk a
szövegértõ olvasás fejlesztése a fonéma - hallás fejlesztése
vagy az olvasási problémák megelõzése vagy dislexia vagy
hasonló, tehát így végigmennek ezen a menün. Két érdekes
dolog volt itt Dublinban. Az egyik az IRA elnökének a plenáris
beszéde. Na most az IRA-n - ugye Dublinban vagyunk, ugye itt az
International Reading Assosiationt kell érteni, tehát a
Nemzetközi Olvasástársaságot és hát az elnök elmondta, hogy
azért változni fog a jövõnek az olvasása. Egyrészt elõtérbe
kerülnek ezek a gépek, tehát a számítógépek, az internet,
másrészt pedig a gyerekeknek az érdeklõdése az ismeretterjesztõ
irodalom felé fordul.
Mv.: - Ez Magyarországon is érzékelhetõ.
Adamikné Jászó Anna: - És a szülõk is, a könyvpiacon is
lehet érezni azt, hogy inkább ilyen mûveket vesznek. Most ennek
nagyon sok oka lehet. Lehet az is az oka, hogy a gondos szülõ ugye
a gyerek karrierjét akarja építeni és akkor minél több tudást
belepréselni még addig, amíg lehet.
Mv.: - Így van, ez a haszonelvû gondolkodás, szoktam mondani.
Adamikné Jászó Anna: - A másik, amirõl elõadás nem volt,
de a folyosón állandóan errõl beszéltek, ez az amerikai
elnöknek a javaslata és azok a változások amelyek várhatók az
amerikai olvasástanításban.
Mv.: - Gond van Amerikában is az olvasástanítással?
Adamikné Jászó Anna: - Jaj rettenetes, hát minden gond ott
kezdõdött szerintem 1896-ban, csak nem akarják bevallani. Túl
sok pénzt költöttek rá. Na most itten át akarják írni az
egész nemzeti tantervet, tehát fel akarják frissíteni, ezt még
nem lehet tudni, hogy hogyan, s mint. Éppen most olvastam tegnap
este az újságcikkeket errõl. A képviselõházban is és a
szenátusban is különbözõ bizottságok tárgyalják ezt a
problémát. Hat és fél millió dollárt vagy billió dollárt,
erre most nem, az m és b nagyon sokat számít, de nem tudom,
magyar számokban nem is tudom kifejezni, szóval nagyon-nagyon sok
pénzt szavaztak meg az olvasástanítás támogatására és ezt a
pénzt elsõsorban a szegény lakosságú iskoláknak fogják adni.
Tehát azoknak az iskoláknak, ahova szegény gyerekek járnak vagy
pedig problematikus gyerekek. Nagyon sok pénzt akarnak adni a
fogyatékos gyerekeknek a tanítására, aztán a kétnyelvû
iskolák tanítására és hát a harmadik a legfontosabb tényezõ
az, hogy az elnök be akarja vezetni az állami tesztelést,
mégpedig a kindergardentõl, tehát az óvodától kezdve egészen
a középiskola végéig. Föderális, tehát állami
követelményeket fognak támasztani, tehát nem az egyes államok
követelményei szerint menne a tesztelés és ott, ahol a gyerekek
sorozatosan elbuknak ezeken a teszteken ott nagyon-nagyon kemény
intézkedéseket akarnak bevezetni, egyszerûen be akarják csukatni
az iskolát.
Mv.: - Tehát egyfajta minõségbiztosítást szolgálna ez a
tesztelés ugye?
Adamikné Jászó Anna: - Lássák a szülõk is, hogy mi az,
amit elvár mondjuk egy normális állami teszt. Na most ezen
nagyon-nagyon sok vita van, mert azt mondják ugye, hogy itt majd
megfosztják az államokat az önállóságtól és akkor itt egy
állami tantervet kell majd bevezetni ehhez a teszteléshez, viszont
õszintén szólva én ahogy mintegy európai és mintegy magyar ezt
elolvastam én azt mondtam, hogy hurrá, éljen Bush elnök,
tudniillik õ rájött arra, hogy egyszerûen nem lehet
végighurcolni az egész iskolarendszeren ezt a nem olvasó
tömeget, ez az egyik. Nagyon sok pénzt akar adni még a kezdeti
olvasásnak. Elsõ osztályoknak, tehát, hogy ott tanítsák meg a
gyerekeket olvasni. Tehát meg kell tanítani, meg lehet tanítani
és nem igaz az a jelszó, hogy majd valamikor beérik.
Mv.: - És nem igaz az a megoldás sem vagy nem vezet sehova,
amit Amerikában tudom, hogy csinálnak, például, hogy az egyetem
azzal kezdõdik, hogy egy úgynevezett olvasásklinikába kerül be
a hallgató mert egyetemet azért anélkül, hogy olvasni tudjon
már tényleg nehéz elvégezni.
Jászó Anna: - Igen, hát amikor '86-ban én kikerültem, egy
évig voltam ilyen Fullbrite ösztöndíjas és hát néztem
Remedial Reading, ott volt a gyógyító olvasás a campus közepén
és megkérdeztem, hogy mi ez, hát ez egyetem, hát itt mégiscsak
olvasó emberek vannak és hát mondták akkor nekem, hogy
bizony-bizony vannak hallgatók, akikkel foglalkozni kell és
tulajdonképpen ez a bizonyos elsõ fokozatnak az elsõ két éve az
tulajdonképpen a pótlásokra megy, tehát megtanítják a
gyerekeket fogalmazni. Szegény angol tanárok mindig ilyen freshman
compositiont tanítottak, tehát ez azt jelenti, hogy az elsõ
éveseknek fogalmazást tanítanak. Egyébként a mai hallgatókra,
magyar gyerekekre is ráférne.
Mv.: - Tehát nálunk is lassan bevezetésre kerülnek az
olvasásklinikák az egyetemeken, a fõiskolákon?
Jászó Anna: - Még nem, de hogy fogalmazni meg kellene õket
tanítani az biztos. Nagyon keményen kell nekünk helyesírást is
tanítani. Tanítunk is nem magyar szakos hallgatóknak is a fõiskolán.
Mv.: - Egy pillanatra visszatérve még, tulajdonképpen ez a
rengeteg pénz, ki se tudjuk mondani, hány millió vagy billió, ez
mire megy? Hogy a legjobb tanárok kerüljenek azokba az
iskolafokozatokba, ahol az olvasástanítás igazán fontos vagy új
tankönyveket akarnak bevezetni Amerikában?
Jászó Anna: - Ez nem derült ki elég világosan a cikkekbõl,
de azt írták, hogy új programot akarnak bevezetni, új
tankönyveket és hát ahogy olvassa az ember most megint olyan
korszakban vagyunk, hogy nagyon erõsen hangsúlyozzák odaát is a
hangtanítást, tehát a hang-betû kapcsolatokon való
olvasástanítás. Volt régebben ez az egész nyelvi módszer. Hát
valami katasztrofálisan zuhantak a tesztek és olyan államban,
amely arról volt híres, hogy kulturáltabb mint a többi,
Kalifornia. Itt robbant ki két-három éve a botrány.
Mv.: - Jó lenne, hogy ha akkor ebben legalábbis mi is
követnénk ezt az amerikai példát és talán jobban
odafigyelnénk azokra a kezdeti idõszakokra, amikor a gyerekek
olvasni tanulnak.



Mikor derült ki, hogy a kislánya diszlexiás?
- Félévvel ezelõtt körülbelül. Az iskola küldte el õt a
nevelési tanácsadóba és ott derült ki, hogy õ diszlexiás és
diszgraphiás.
Mv.: - Mit szólt ehhez?
- Hát megdöbbentem, de viszont örültem, hogy szakemberek
megállapították, hogy mégis van vele probléma, tehát nemcsak
én gondoltam.
Mv.: - Hallott errõl korábban, errõl a diszlexiáról és
diszgraphiáról?
- Nem, soha.
Mv.: - Tudta, hogy ez micsoda?
- Nem.
Mv.: - És ott elmondták?
- Igen. Azt mondták ezekre a gyerekekre, hogy hülye
gyerekek, de most azt mondják, hogy ez a betegségük tehát ez egy
állapot. Végül is nem betegség, de valamikor betegségnek
hívják.
Mv.: - És mi változott azóta, mióta ezt tudják?
- Több idõt kap a gyerek a dolgozat megírására, de mióta
ezt megállapították azóta be akarja bizonyítani mindenkinek,
hogy õ nem hülyegyerek.
Mv.: - Õ ezt hogy élte meg, amikor ez kiderült, megijedt?
- Igen, elõször nagyon megijedt. Elõször is tõlünk félt,
mert jól akart teljesíteni és mivel hogy rossz jegyek jöttek
folyamatosan ezért nagyon félt, de viszont megnyugodott, hogy mi
már ezért nem bánthatjuk, mert õneki betegsége van. Tehát nem
szidhatjuk meg, hogyha rossz jegyet hoz, hanem ezt tudomásul kell
vennünk, mert õ diszlexiás és diszgraphiás és ezt õ mondja
is.
Mv.: - Korábban megszidták, amikor rossz jegyet hozott?
- Megszidtuk igen, a 2-es az már elég rossz jegy, de ez annyit
jelent, hogy nagyon sokat gyakoroltunk és tanultunk vele minden
este 8-ig, 9-ig még az iskola után és a hétvégeket is erre
szántuk. Szerintem megterheltük nagyon a gyereket evvel a
tanulással.
Mv.: - Hányadikos most?
- Harmadikos.
Mv.: - És egész elsõben meg másodikban minden este 9-ig
tanultak?
- Nem, itt Pesten elkezdte az iskolát, leköltöztünk félév
környékén vidékre és ott járt három-négy hónapot
körülbelül és az utolsó négy hétben jöttünk ide vissza és
már akkor kiderült, hogy le van maradva a gyerek. Olyan 3 hónapos
különbség volt a két iskola között és nagyon hamar kellett
bepótolni. Egész nyáron gyakoroltunk, az utolsó három hétben
azt vettük, amit a gyerekek itt fél évig és akkor a második
évben volt ez, hogy fölhozzuk az elsõ év lemaradását, plusz
még a második év folyamatos ütemét és mondták a
pszichológusok, hogy ne terheljem annyira a gyereket, mert
valószínûleg ez is fokozott rajta. Tehát túlterheltem az
agyát.
Mv.: - És most már nem terheli?
- Egy héten talán egyszer-kétszer és hétvégén, szombat
délután és vasárnap délután egy-egy órákat foglalkozom vele.
Mv.: - Ott a nevelési tanácsadóba elmondták, hogy hogy kell
vele foglalkozni, mert gondolom nem úgy, mint ahogy más gyerekkel.
- Igen a készségfejlesztõ tanár néni, aki hetente kétszer
foglalkozik vele õ mondta, illetve beültem egy nyílt órára és
ott megmutatta, ahogy a csoporttal foglalkozik és ezeket lehet
otthon gyakorolgatni a gyerekkel. Magnószalagra szavakat fölvenni
és akkor a gyerek mondja a szalag után a dolgokat és ilyen
játékos tanulással végül is.
Mv.: - Szereti a gyerek ezeket a tanulásokat?
- Megunta. Megunta, úgyhogy most nem nagyon akar vele
foglalkozni, de viszont, hogy ha házi feladatot ad föl neki a
készségfejlesztõ tanító néni akkor még szorgalmit is meg
mindenfélét ír, hogy lássa, hogy õ igyekszik és nagyon akarja.
Tehát ha én adom föl, akkor nem akarja csinálni. De ha az a
Márti néni adja föl, akkor igen.
Mv.: - Hogy megy neki az olvasás most, harmadikban?
- Most már kezd javulni, de most sem mondhatom, hogy nagyon jó.
Négyes fölé lett a legutóbbi olvasása és még igyekeznie kell,
hogy ötös legyen.
Mv.: - Szeret olvasni?
- Nem. Mert idáig nem tudott rendesen olvasni, de most viszont,
hogy kezd neki menni egyre többet akar velem. Újságcikkeket
például, hogyha lát valamit akkor igyekszik elolvasni és megkér
engem, hogy hadd olvassa el nekem. Tehát a kötelezõ dolgokat itt
sem szereti elolvasni, de ami nem kötelezõ és érdekli azt
többször is elolvassa.
Mv.: - Szorong a gyerek, mit lát rajta emiatt a sok
sikertelenség miatt, ami idáig érte õt?
- Igen. Volt egy idõ amikor szorongott, mert csupa rossz
jegyeket hozott, közben magántanárhoz is járt és az egész
hétvégéje evvel ment el és nem látta a jó jegyeket, tehát nem
kapott jó jegyet mindig csak rosszat és lelombozódott ettõl.
Mv.: - Van valami, amit ezen kívül csinál amiben sikeres lehet
és esetleg kompenzálhatja az iskolai sikertelenséget?
- Rajzolni nagyon szeret és tud és hát a tánc, éneklés
inkább, amit nagyon szeret csinálni. Meg sport. Tehát remélem,
hogy ha a tanulásban nem is fog jeleskedni, akkor legalább valami
sportot, most lenne itt az ideje, hogy válasszon.
Mv.: - És meddig fog tartani ez a tanulási nehézség nála,
ezt lehet tudni?
- Hát azt mondták, hogy megváltozhat egyik pillanatról a
másikra, de sokan meg azt mondják, hogy nem fogja kinõni soha, de
szerintem sem fogja soha kinõni. Mikor leülünk és az ly-nál
j-nél tartunk mindent tud és utána egy hét múlva már nem
tudja.
Mv.: - És haragszik ezért a gyerekre, hogy ennyi gondok okoz?
- Nem, csak sokszor nem tudom elolvasni, mit ír.
Mv.: - És akkor most mi lesz, végig nyolcadikig vagy esetleg
érettségiig együtt fognak így tanulni?
- Együtt mindenképpen mert egyszerûen nem lehet mit kezdeni
vele.



- Jó napot kívánok. Én F. Gyné vagyok és érdeklõdni
szeretnék a mûsorukkal kapcsolatban. Beszéltek a diszlexiás
gyerekekrõl és az idegen nyelvbõl való felmentésrõl. Most
nekem az lenne a kérdésem, miután az érettségihez kötelezõ a
idegen nyelv érettségi, most akkor ez hogy mûködik ez
diszlexiásnál. Akkor egy diszlexiás gyerek így esetleg nem tud
leérettségizni? Mert énnekem az a probléma, hogy a
középiskolás fiam annak azért úgy kettesre megy, de a hetedik
osztályos fiam az például egyszerûen nem tud idegen nyelvet
tanulni. Õ is diszlexiás. Nem marad meg, és ugye õ is jövõre
továbbtanulás és itt most gondolkodni kell, nem tudom, hogy mi
legyen akkor tovább.
Mv.: - Diagnosztizálták az õ diszlexiáját?
- Diagnosztizált igen, mind a kettõnél. És a hetedik
osztályos fiam hát egyszerûen nem tudja megjegyezni az idegen
szavakat, tehát akkor egyáltalán merjek-e olyan
szakközépiskolában gondolkodni például.
Mv.: - Nem Budapestrõl.
- Nem Budapestrõl igen, elég messze lakunk.
Mv.: - Értem, és mondja, akkor Önöknek van egy hivatalos
papírjuk, felmentésre vonatkozólag?
- Igen, van.
Mv.: - És ön attól fél, hogy a gyereket nem is fogják
középiskolába felvenni?
- Igen, mert ugyanis énnekem például a nagyfiamnál a szomorú
tapasztalat, hogy aztán végül is nyolcadikban, mikor meg akarták
buktatni, hogy ne buktassák meg, félévkor felmentést kapott, és
aztán év végén, amikor már amikor gyakorlatilag kettesre állt
a gyerek a jegyei alapján nyelvtanból és idegen nyelvbõl is,
beírták neki, hogy felmentés és aztán, hogy mit hallgatott ettõl
a középiskolában magyar tanárjától, hogy mi az hogy õt
felmentik, meg hogy-hogy felmentették, stb. Szóval azt ne tudja
meg.
Mv.: - És foglalkozik valaki a gyerekekkel?
- Hát a hetedikes fiam az jár, de a középiskolás azzal már
nem foglalkozik senki.
Mv.: - Mert miért nem?
- Nem tudom. Én úgy tudom, hogy az iskolának kellene ezzel
foglalkozni. Teljesen tájékozatlanok, majd most lesz a Pedagógiai
Intézetbõl kijönnek, a Megyei Pedagógiai Intézetbõl az
iskolába és akkor fognak ott beszélni meg tanácsokat adni a
tanároknak.
Mv.: - Ugyanis ez az iskolának nyilvánvalóan kötelessége.
Tehát õ nem egy büntetõintézményként van jelen az
életünkben, hanem egy képzõintézményként. Az oktatási
törvény tartalmazza, hogy az iskolának kötelessége ez a fajta
felzárkóztatás.
- Igen, csak ez kellemetlen, hogy ezt a szülõ mondja el az
iskolának, tudja.
Mv.: - Én ezt megértem. És hol voltak, ahol a felmentést
adták?
- Ez Miskolcon volt, Megyei Pedagógiai Intézetben. Hát lehet,
hogy meg fog oldódni, mert most kell majd a gyerekeknek azt hiszen
kontrollvizsgálat vagy felülvizsgálat nem tudom, mindegy, valami
most lesz és remélem, akkor meg fog oldódni csak engem, ami
konkrétan érdekelt, hogy ha annyira súlyos a diszlexia, akkor
létezik esetleg érettségi úgy, hogy csak szóbeli.
Mv.: - Ez a mama konkrét kérdése, hogy mi lesz az
érettségivel. Talán a nagyobb még valahogy túlesik rajta, de a
kicsivel teljesen reménytelennek látja.
Csabay Katalin a Beszédvizsgáló Országos Szakértõi
bizottság igazgatója: - A közoktatási törvénynek az egyik
fejezete, ez a 30. paragrafus ami a fogyatékossággal, így a
beszédfogyatékossággal a más fogyatékosságon belül a
tanulási nehézséggel, tanulási zavarral is foglalkozik, és ez
lehetõséget ad arra, hogy mentesítést kapjon egy tanuló
szakértõi vélemény alapján az értékelés, illetve minõsítés
alól bizonyos tantárgyaknál vagy tantárgyrészeknél. Mit
jelent? A súlyos diszlexiás vagy diszgraphiás például, ha már
elõzõleg diagnosztizálták, hogy õnála ez a probléma van,
tehát nem az érettségi elõtt jön ki rajta. Ez így teljesen
egyértelmû, de ezt általában mondom, akkor nyilvánvaló, hogy
ha például rettenetesen rossz a helyesírása, olyan az
írásképe, hogy egész egyszerûen az érettségi elnök esetleg
visszaadja, akkor olyan mentesítési javaslatot adunk a 30.
paragrafus 9. bekezdése értelmében, hogy az érettségi állami
vizsgán az anyanyelv, azaz a magyar nyelv és irodalom az
írásbeli beszámoltatás szóban történjen. Ez azt jelenti, hogy
két irodalom és két nyelvtan, tehát megváltja az írásbelit
plusz egy tétellel. Nem azt jelenti, hogy õneki csak egyszer kell
szóban felelnie. Arra is lehetõsége van, hogyha az iskola
biztosítani tudja, akkor például számítógépen írjon, ha tud
számítógépet használni és mondjuk ott nincs például egy
ilyen diszlexiás téri orientációs zavar, hogy például nem
találja meg a billentyût vagy az irányt. Tehát az sem mindig
jó. Olyan lehetõség is van, hogy megírja az írásbelit, de
plusz 60 percet kap a felkészülésre.
Mv.: - Hogy lassabban írhasson.
Csabay Katalin: - Hogy lassabban írhasson, hogy legyen ideje
átnézni, sõt egy olyan lehetõség is van, mert itt a törvény
amiket felsorol ezek példák, de amiket még konkrétan
kidolgoztunk és az érettségi elnököknek eljuttattunk az
OKÉV-en keresztül, hogy például helyesírási szótárt
használjon. Na most ehhez is azért kell egy tudás, az se könnyû.
De ha semmiféleképpen nincsenek ilyen mankók, ilyen lehetõségek,
akkor pedig két irodalom és két nyelvtan tételbõl szóban és
természetesen példákat szóban, nyelvtani példákat szóban
elmond. Hogy áll ez az idegen nyelvnél. Az idegen nyelvnél, hogy
ha valóban diszlexia, diszgraphia, elõzõleg diagnosztizált,
akkor az évek során, a tanulmányi évek során az értékelés
alóli mentesítés, tehát ez most nem azt jelenti, hogy a tanuló
nem ül benn az órán, mert benn ül az órán, de nem kell
értékelni, nem buktathatják meg az idegen nyelv alól. Vagy
megpróbálnak egy minimális legalább szóbeli feleletet alapján
egy minimális teljesítményt, tehát hogy egy kettest legalább
kapjon, de az írásbelit nem értékelik. Hogy néz ki az
érettségi. Az a tanuló, aki nyilvánvaló, hogy elsõ
gimnáziumban, második gimnáziumban nem tanult idegen nyelvet,
illetve ott ült, de nem ugyanúgy értékelhetõ, az egy-két év
alatt nem fogja úgy megtanulni, tehát ez automatikusan szintén
ugyanez a paragrafus, az érettségire is vonatkozik és akkor ez
úgy módosulhat, hogy idegen nyelvbõl nem kell érettségiznie,
hanem az idegen nyelv helyett választhat egy másik tantárgyat,
teszem azt biológiát vagy földrajzot.
Mv.: - Tehát ugyanúgy kötelezõ meghatározott számú
tantárgyból érettségiznie, de kiváltható.
Csabay Katalin: - De az idegen nyelv kiváltható és addig sem
buktatható meg az idegen nyelvbõl.
Mv.: - Felfoghatatlan a számomra, hogy az iskolák ezt miért
nem tudják, hiszen hallottuk az édesanya történetét, nem
tudják.
Csabay Katalin: - Sajnos az a probléma, hogy a közoktatási
törvény a 30. paragrafusnál elkezdi a fogyatékosságnak a
tárgyalását. Na most ezt általában az iskolaigazgatók azt
mondják, hogy ez rám nem vonatkozik. Itt van az 52. paragrafus 7.
bekezdése és ez az új oktatási miniszteri rendelet a legutóbbi,
a 4/2001-es, amit szintén nem ismernek az oktatási intézmények
vezetõi vagy legalábbis nem mindenki, hogy az iskolának a
kötelessége az egyéniesítés, a felzárkóztatás.
Meghatározza, hogy évfolyamonként, hogy melyik osztályfoknál
heti hány órában kell a korrekciós foglalkoztatást, illetve a
felzárkóztató foglalkoztatást megadni a gyereknek. Tehát ez nem
megoldás, hogy ha egy kicsit megakad a gyerek, akkor rögtön
küldik, hogy menjen ehhez a bizottsághoz, menjen ahhoz a
bizottsághoz és vigyen papírt, mert egyébként megbuktatják.
Nem. Ez az iskolának a kötelessége, hogy az alapellátási
kötelessége, hogy ezeket a gyerekeket segítse. Most hadd térjek
vissza a kisebbik gyerekre. Hetedikes gyereket minden további
nélkül ugyanez a szakértõi bizottság megállapítja a
problémát, ha a gyereknél ép az intellektus, akkor ugyanúgy
megadja a mentesítést. Hát hogyan tanuljon tovább ez
nyilvánvaló, hogy attól is függ, hogy általában milyen a
gyermeknek az intelligenciastruktúrája.
Mv.: - Ez önmagában nem lehet akadály a továbbtanulásban,
mert ahogy most tudomásul kéne vennie az iskolának, hogy a gyerek
ilyen és neki dolga a felzárkóztatás mint az elhangzott, a késõbbi
iskolafokozatnak ugyanez lenne a dolga. De persze azt mondja az
édesanya, hát most én magyarázzam el a tanároknak? Várható
ettõl a Megyei Pedagógiai Intézettõl, hogy megbeszéli az
iskolával, hogy mi lenne a dolga?
Csabay Katalin: - Szerencsére egyre több olyan középiskola
van, aki fogadja ezeket a gyerekeket, kénytelen is fogadni mert
sajnos ezeknek a gyermekeknek a száma nõ. .:
- A gyerekek abszolút száma viszont csökken, tehát akkor a
gyerekek hol tanulnak tovább, hogyan tanulnak tovább?


