- Igen, ez abszolút szokása, hogy fölülünk a lépcsõre és
onnan ugrál befelé a vízbe. Nem bírjuk kivárni az Éva nénit
sose.
Mv.: - Az elsõ perctõl kezdve ilyen bátor volt?
- Nem, õrá abszolút jellemzõ, hogy minden új dologtól fél,
de amikor már hozzászokik az új dolgokhoz utána már nagyon
bátorrá válik és nagyon tudja élvezni a dolgokat. Ez így volt
az úszással is.
Mv.: - Mennyi idõ alatt szokta meg a vizet?
- Öt-hat hónapos korában kezdtük el és rá egy két-három
hónapra már abszolút élvezte a vizet. Nagyon sokféle
gyakorlatokat mutatott az Éva néni és ezeket a gyakorlatokat
csináltuk. Alapvetõen locsoltuk õket, víz alatt gyakoroltunk,
vödörrel locsolunk.
Mv.: - Melyik volt a kedvence?
- Azt hiszem a szupi labda levétel a medence szélérõl. Akkor
neki le kell menni a víz alá, meg kell fogni és föl kell hoznia.
Mv.: - Közben fogja?
- Nem. Elengedem. Odaúsztatom õt a medence széléhez és a
medence szélénél már õ az, aki kikapaszkodik.
- Gergõ most másfél éves, õ mikor megszületett volt egy kis
oxigénhiánya, úgyhogy a körzeti doktor néni azt mondta, hogy
menjünk el vele, vizsgáltassuk meg neurológussal. Elmentünk a
Heim Pál Kórházba.
Mv.: - És miért volt ez az oxigénhiány, ezt lehet tudni?
- Császárral szültem végül is, úgy indították meg a
szülést, mert nagyon magas volt a vérnyomásom. Aztán a végén
már annyira magas lett, hogy megint romlott a szívhangja, hogy
megcsászároztak, el is altattak. Igazából az oxigénhiány, a
férjem mondta, hogy õ látta, hogy egy kicsit maszkra tették. Ott
a kórházban ott is megállapították, hogy kicsit feszesebb az
átlagnál. Mi sem figyeltünk annyira oda.
Mv.: - Nehezebben tudott mozogni?
- Egy oldalra fordult, mindig csak jobb oldalra. Én meg nem
igazából tudtam, hogy ennek mi az oka és hát akkor mondták,
hogy nem egy természetes dolog, erre oda kell figyelni és akkor
elvittük õt ehhez az alapítványhoz.
Mv.: - Akkor mennyi idõs volt?
- Három hónapos. És akkor ott jártunk tornázni és mikor öt
hónapos lett amúgy is szerettem volna, tehát hogy ha ez a
probléma nem lett volna akkor is jártunk volna úszni, de ott az
alapítványnál mondták, hogy megvan a lehetõség és akkor így
kerültünk ide az úszásra. Nagyon szereti a gyerek.
Mv.: - Sokat jelentett neki, tehát azóta teljesen ugyanúgy
mozog, mintha semmi nem történt volna?
- Igen.
Mv.: - Egy éve.
- Semmi probléma nincs már vele. Kicsit feszültebb, idegesebb,
akaratosabb mondjuk mint a többiek.
Mv.: - És mennyire könnyen lehetett õt a vízhez
hozzászoktatni?
- Õ nagyon szerette az elso perctõl fogva, tehát nem
volt vele probléma. Mikor úgy kihagyunk egy-egy idõszakot, akkor
utána egy kicsit nem minden gyakorlat úgy megy, ahogy eddig, de
semmilyen probléma nem volt vele. Beteges sem volt abszolút.
Mv.: - Gondolja, hogy ez is ennek köszönhetõ, hogy másfél
éves és még nem volt beteg?
- De volt, de érdekes módon a nyáron, amikor nem volt úszás.
Tehát télen, amikor ugye mindenki fél, az anyukák, hogy
megfáznak, tüdõgyulladás, akkor semmi probléma nem volt vele
és nyáron amikor kihagytuk, két-három hónapig szünet volt,
akkor volt beteg. De azóta megint. Mióta úszunk, azóta megint
semmi probléma. Sokat vagyunk egyedül, úgyhogy ez egy jó program
is amellett, hogy fejleszti a gyereket. Gyerekek között van itt,
szeretjük.
Borsósné Stofán Éva gyógytestnevelõ: - A merülésnek a
hosszát növeljük vele. Azt az élményt megkapja a baba, hogy
elengedjük, tehát egyedül lebeg, illetve úszik a vízben.
Célzottan kell fixálnia és nyúlnia is.
Mv.: - Akkor ez azt jelenti, hogy elengedi a mama a víz alatt ez
önbizalmat ad a babának?
Borsósné Stofán Éva: - Igen. Beindul ilyenkor a mozgás,
indulnak a játékért, az szolgál mint csali és megjegyzi azt,
hogy önállóan tud tevékenykedni a vízben.
Mv.: - És ez a beteg gyerekeknél, tehát azoknál akiknél van
valamilyen enyhe vagy komolyabb fogyatékosságuk náluk ez mit
jelent?
Borsósné Stofán Éva: - Náluk is ugyanúgy elindul a mozgás.
A mozgás képében más mint egy egészséges mozgás. Nekik az a
hatalmas lehetõség ebben, hogy nincs gravitáció. Olyan
mozdulatok elvégzésére képes, amire a szárazföldön nem. És
ezt az egy élményt egyedül a víz közegében lehet megadni
nekik. Ott segítség nélkül önálló mozgásra képesek.
Mv.: - És aztán ez késõbb hogyan ültethetõ át a
szárazföldre?
Borsósné Stofán Éva: - Egymásra épülnek a szárazföldi
meg a vízi gyakorlatok. Tehát amit vízben megtanítunk azt
szárazföldön is tanulni fogja vele párhuzamosan és ez
visszafele is így zajlik. Tehát mind a két munka egymást
támogatja. Vízben egyes dolgokat könnyebben megtud csinálni, a
korrigálási lehetõségek akadályozottabbak, mint a szárazföldi
mozgásnál, viszont a mozgás indításának az élményét sokszor
a vízben érzi meg elõször és utána esetleg ez már
szárazföldön is könnyebben fog neki menni.



- A Virág szülés közben megsérült, úgy született, hogy
megfojtotta ot a köldökzsinór, ezért nagyon rossz Apgar
értékeket kapott, ami 1-1-6 lett és ebbõl kifolyólag mivel
oxigénhiányos volt ebbõl voltak problémáink.
Mv.: - Nem lehetett látni szülés közben, hogy a
köldökzsinór rátekeredett a nyakára?
- Látni már nem lehetett, ez nagyon a végén történt,
igazából ezt az ember utólag nem tudja eldönteni, mert
olyankor teljesen kiszolgáltatott és megbízik az orvosában és
már a végén annyi volt, hogy nem bírtam kitolni és ezt érzi
az ember ilyenkor, nem tud semmit csinálni csak rábízza magát
az orvosra. Õt rendesen újraélesztették. Kapott oxigént,
három napig inkubátorban volt, aztán nem indultak be a reflexei
és ebbõl kifolyólag mi 8 hetes korától kezdve járunk a
Gézengúzhoz.
Mv.: - Mit csináltak vele?
- Megvizsgálták. Akkor még nagyon gyenge tünetei voltak és
akkor utána mikor egy picit idõsebbek, tehát olyan 4 hét
múlva akkor már masszírozták és szép fokozatosan egyre több
tornagyakorlatot kellett végrehajtanunk.
Mv.: - Otthon is?
- Otthon is igen.
Mv.: - Azt megtanították magának mit kell vele csinálni.
- Igen, megtanították, hogy hogyan kell egyáltalán egy pici
babát tornáztatni és ezzel párhuzamosan a kádban is voltak
feladataink, illetve foglalkozásaink és 8 hetes korától úszik
gyakorlatilag. Víz alatt van.
Mv.: - És mennyire könnyen szokta meg ezt?
- Ebbe õ beleszületett, tehát ebbe a helyzetbe, a
tornagyakorlatokba is beleszületett, az úszásba is. Neki ez az
egész játék. Tehát az egész terápia a Gézengúzban nagyon
játékosan folyik és nincs a gyereknek olyan érzése, hogy most
ezt muszáj csinálnom, hanem a játékból kifolyólag jól
beletanul és könnyen végrehajtja. Tehát öröm számára.
Járunk mûvészi tornára, úszni is, illetve gyógytornára, van
egy külön tornagyakorlatunk még és ez neki sosem volt gond.
Mv.: - Most ugye 4 és féléves. Hova jutottak ez alatt a 4
év alatt?
- Ránéz az ember akkor nem nagyon tudja megállapítani, hogy
mi történt vele. Õ nagyon rossz állapotban volt, a 10-es
értékbõl õ az 1-est kapta, tehát gyakorlatilag halva
született. Utána megmozdult, nagyon hamar rehabilitálódott, de
aztán mutatkoztak jelei az oxigénhiánynak és eléggé feszes
lett és ezt kellett feloldani.
Mv.: - Mikor kezdett el õ járni?
- 17 hónapos korában. Mindent végigcsinált, tehát a fejlõdési
fokozatokat, kúszott, mászott csak egy picivel késõbb és most
is ha összehasonlítjuk a vele egykorú, társaival akkor egy
icipicit ügyetlenebbnek tûnik. Nem tud annyira gyorsan futni és
kicsit darabosabb a mozgása. Most váltottunk óvodát, nagyon
könnyen beilleszkedett az új óvodába, tehát ez neki nem okoz
problémát, hogy õ végül is így született.
Mv.: - És magának mennyire okozott ez problémát?
- Hát nagyon nehéz volt, mert õ a második gyerekünk és
hát ilyenkor az ember nem gondolja, ezt a gyerek érdekében
mindent megcsinál és nem gondolkodik azon, hogy ez most milyen
nehéz . Utólag visszagondolva nagyon nehéz.
Mv.: - És a Virággal beszélgetett arról, hogy neki miért
kell ilyen sok külön foglalkozásra járni, tehát õ
tudja, hogy neki születésekor volt egy ilyen komoly probléma?
- Valamennyit tud róla, tehát fõleg most az új
közösségben kérdezgetik a gyerekek, hogy miért kell a
Virágnak úszni és szóbakerül. De õ ezt elfogadta, tehát
amennyit õ most 4 és félévesen megért ebbõl az az,
hogy õ ugyanolyan ügyes legyen mint a többi, ugyanolyan gyorsan
tudjon futni és ezt õ nagyon jól elfogadta.
Mv.: - Nem lett ettõl se félénk, se szorongó, se túl
érzékeny, ami egyébként persze teljesen érthetõ lenne.
- Hát egy picivel érzékenyebb, de az a családban elfoglalt
szerepe is egy kicsit alátámasztja, mert ugye õ a középsõ
gyerek, egy icipicivel gátlásosabb, de gond nem származott ebbõl
eddig még.
Mv.: - És mit mit mondanak, hogy ez egyébként majd a
iskolára hogyan fog kihatni, hogy õt újra kellett éleszteni
és hogy ilyen komoly oxigénhiányos állapotban született?
- Végül is kezdetektõl abban a helyzetben volt, hogy meg fog
gyógyulni, tehát szép lassan fejlõdik és én bízom abban,
hogy az iskolában nem lesz sem az írással gond, semmi, tehát
azért hordom õt fejlesztésre és azért járunk ennyiszer, hogy
minél sokoldalúbban kapja meg ezeket a fejlesztéseket és az
iskolára, hát szerintem egy teljesen normális osztályba be tud
illeszkedni. Ezért dolgozunk.
Mv.: - És amiatt, hogy a Virág ilyen komoly problémával
született nem volt olyan érzés, hogy akkor majd nem mer több
babát vállalni, vagy nem volt félelem amikor már kiderült,
hogy jön a harmadik baba is?
- Hát volt, nagyon féltem végig. Mondjuk én úgy oldottam
meg, hogy én orvost váltottam, kórházat váltottam és az
elejétõl kezdve figyeltük a babát.
Mv.: - Úgy érezte ez a kórháznak vagy az orvosnak a
hibája?
- Igazából a végén, ilyenkor mindenkit hibáztat az ember
amikor bármi történik és haragszik a világra, haragszik,
vádolja önmagát elõször,
Mv.: - Önmagát miért, hát maga mit tehetett volna, hogy ez
ne így történjen?
- Nem, nem bírtam megszülni. Utána haragudtam az orvosomra,
haragudtam mindenkire, hogy így történt, de aztán ezen
túlkerekedik az ember és akkor dolgozik a gyerekéért. De nekem
ez megnyugvást adott, hogy egy teljesen más környezetbe
kerültem a harmadik terhességgel és a végén amikor már
köldökzsinór gond lehet akkor számozzuk a magzatmozgásokat.
Mindennap kétszer kellett számolnom és hát maximálisan meg
voltam elégedve ezzel a stábbal, ahol szültem mert végig
mellettem voltak és mindenben segítettek. Végül is a harmadik
gyerekünkön is rajta volt a köldökzsinór.
Mv.: - Õ sem császárral született?
- Õ is simán. Õ sem császárral született, de nála
maximálisan odafigyeltek mindenre és a végén ha kellett volna
akkor császár lett volna a vége, de szerencsére nem kellett.
És õ teljesen egészségesen született.
Mv.: - És akkor kiderült, hogy ennek mi az oka, hogy az elsõ
gyereknél is rajta volt a köldökzsinór?
- Igen, az elsõ gyereknél is rajta volt, ezt senki nem tudja,
ez teljesen véletlen lehet. De hát háromszori véletlennél az
ember már úgy elgondolkodik, de hát végül is minden jó, ha
jó a vége és én örülök, hogy így sikerült.
Mv.: - Soha nem volt olyan pillanat, miközben azért így
hordta fejlesztésre és esetleg egy kicsit megállt, hogy úgy
elkeseredett, hogy nem fogja tudni fölfejleszteni a Virágot?
- De biztos, hogy volt ilyen pillanat, fõleg amikor egy
egészségesebb gyereket lát az ember az õ sérültebb gyereke
mellett, azt nagyon nehéz feldolgozni. Ilyenkor szerintem
mindenkinél más. Ha bármit lehet csinálni és legvégsõ
esetben segítséget is lehet szakembertõl kérni. Én mondjuk
elég erõs vagyok és én tanultam pszichológiát, én tudom
magamat önfejleszteni, tudom, hogy mi kapcsol ki, mi segít egy
picit és ilyen szempontból szerencsém van, hogy én tudom, mi
kell nekem, hogy átjussak a holtpontom.
Mv.: - És mi kell, lehet errõl beszélni?
- Lehet. Hát egy kicsit foglalkozni kell önmagammal. Én
nagyon szeretek barkácsolni, akár a lakásunkat díszíteni,
akár a gyerekekkel csinálni. Foglalkozásomat tekintve óvónõ
vagyok és itt az alapítványnál is csinálok egy ilyen kézmûves
szakkört ami azt célozza meg, hogy minél jobban megismerjék a
szülõk magukat vagy egymást, mert fõleg a gyerekek neveit
tudtuk és egymást nem is tudjuk megszólítani, mert itt az
öltözésnél nincsen idõ meg nincs erre lehetõség. És akkor
pont ezt célozza ez a kis szakkör, hogy egy kicsit közelebb
kerüljenek egymáshoz a Gézengúzhoz kapcsolódó családok.
Igazából valahol egy ilyen sérült szülést egy egészséges
szülés gyógyíthat meg. Az én esetemben már volt egy
egészséges gyerek.
Mv.: - Emiatt könnyebb volt.
- Emiatt könnyebb volt elfogadni a sérültebb gyereket is,
végig az motivált, hogy igen is ugyanolyannak kell lennie, mint
a nagy egészséges gyerekemnek.



Mv.: - Itt nyilván a legelsõ feladat az, hogy egyáltalán a
vizet megszokják ezek a gyerekek. Hogyan lehet hozzászoktatni a
gyerekeket? Mennyire ösztönös az, hogy a gyerek a víz alatt
tudjon mozogni?
- Ez attól is függ, hogy mekkora korában került be a baba.
Minél kisebb annál könnyebb általában a vízhez szoktatás. Fõleg,
hogyha esetleg elõtte kádazott is a gyerkõc, mert akkor esetleg
a búvárreflex fenntartása megtörténik.
Mv.: - Tehát ez egy ilyen ösztönös reflex, ami azt jelenti,
hogy ha a babát víz éri akkor automatikusan nem vesz levegõt?
- Igen, ez egy bizonyos életkorig fennáll.
Mv.: - Mennyi ideig?
- 16-20 hetes koráig egész biztosan, utána elkezd kialudni,
de utána tudatossá válik. Tehát ezért fontos, hogy minél
hamarabb elkezdeni a vizet velük, mert ez annál könnyebb ez a
mozdulat végrehajtása, de a nagyobb babákat is vízhez lehet
szoktatni.
Mv.: - Akkor visszajön ez a reflex?
- A tudatossága jön vissza akkor már, tehát akkor azt
tanulja meg, hogy hall egy bizonyos szót és arra víz fog
következni.
Mv.: - Ez a szó a merülünk hopp, ahogy itt a mamák
ezt többször, illetve hát minden gyakorlat elõtt mondják.
Ekkor a baba pontosan tudja, hogy most õ víz alá fog kerülni?
- Kezdetben azt tudja pontosan, hogy locsolás fogja érni.
Ugyanerre.
Mv.: - Hogy víz éri és nem szabad levegõt venni.
- Így van. Kezdetben ezt tudja, késõbb pedig hát a
merülésnek az elõkészítése lesz ez. A lényeg az, hogy a
gyerek egy bizonyos szóra tudjon asszociálni, hogy ebbõl
merülés fog következni.
Dr. Schulteisz Judit gyermekorvos: - Nagyon részletes
anamnézis felvétellel kezdõdik a kapcsolatépítés. A
neurológusunk vizsgálja meg a gyereket oly módon, hogy a
család is részt vesz, a gyerekorvos is résztvesz, illetve a
terapeuták is jelen vannak. Ez nálunk jellemzõ módon a
földön történik, tehát úgy kell elképzelni, hogy a
kisbabát vagy a kisgyereket körülüljük és ez egy
konzultáció. Mindenki láthatja, hogy hogyan vizsgálja meg a
gyereket az orvos és megbeszéljük, hogy mit látunk.
Mindannyian elmondjuk a véleményünket és a szülõ kérdez.
Utána jön az a párbeszéd, hogy mit tud erre a problémára
ajánlani az alapítvány. Ezt a család elfogadja-e és
tulajdonképpen itt egy szerzõdéskötés történik, egy
konszenzus, hiszen nekünk az az érdekünk, mindannyiunknak
persze, hogy a gyerek meggyógyuljon. Az elsõ idõben sokszor a
családhoz megyünk ki és az otthoni környezetben mutatjuk meg
az elsõ fogásokat.
Mv.: - Megtanítják a mamát arra, hogy mit csináljon.
Schulteisz Judit: - Igen, mindent a családnak mutatunk meg.
Papának, mamának akár testvérnek, nagyszülõnek és minden
héten így tovább tudjuk vinni a gyerek fejlõdését. Ez
részben egy babamasszázzsal, részben pedig egy kádas
programmal indul, hogyha nem kapott esetleg más terápiát az
egészségügyi ellátórendszerben. A hidroterápiát, a kádas
programot a papáknak szoktuk megmutatni, és a babamasszázst és
egy-két tornafogást az édesanyáknak. Hogyha az elején ezt
otthon megtanulták akkor járnak be ambuláns módon az
alapítványba és folyamatosan egyre több gyakorlatot is kapnak
a gyerek fejlesztéséhez. Ezek olyan gyakorlatok, ahol a mozgás
és az értelmi feladatok összekomponálódnak, együtt
mozdítjuk meg a gyerek fejlõdését. Mindezt olyan játékokkal,
illetve anyai testre építve, hogy a gyerek jól érezze magát,
hogy az õ pszichés fejlõdése is megfelelõ legyen. Az elsõ
csoporttal való találkozás az 5-6 hónapos korban következik
be, amikor is medencébe érkeznek a gyerekek és ott vesznek
részt egy 5-6 fos csoportos foglalkozáson. A következõ
csoportos találkozás lehetõsége a tipegõ csoport, amikor már
fölállnak és akár bizonytalanul is, de egy-két lépést már
megtesznek a gyerekek kapaszkodva. Ilyenkor a szülõkkel együtt
dolgoznak, ez egy 8 fos csoport, ahol végigvesszük a nagymozgás
fejlesztéstõl a beszéd elõkészítésig a finommanipulációig
mindent és innentõl különbözõ korosztálynak különbözõ
csoportjaink vannak. Kisdedcsoport, óvodáscsoport, a nagyoknak mûvészi
torna csoportunk is van. Ezen felül vannak olyan lehetõségek,
amikor a szülõk és a gyerekek is többféle
diagnóziscsoportban tudnak találkozni. Ezek a kézmûves
foglalkozásaink vagy a szombati családos úszóprogram.
Mv.: - Nyilván minden családot nagyon megvisel, hogyha nem
egy tökéletes, teljesen egészséges gyerek születik, tehát
ahhoz, hogy végig tudják csinálni ezt a terápiát ahhoz meg
kell erõsíteni a családokat, meg kell erõsíteni a mamákat,
sok esetben nyilván a papákat is, mert õk talán még
nehezebben viselik el. Akkor amikor õk már belépnek
Önökhöz már rögtön az elsõ pillanatban egy ilyen lelki
megerõsítés elindul, tehát a terápiának része az is, hogy
ily módon foglalkozzanak ezekkel a családokkal?
Schulteisz Judit: - A lelki megnyugvás, a lelki béke akkor
következik be, ha biztonságban érzi magát az ember. Ezt a
biztonságot az elsõ pillanatban úgy próbáljuk a szülõknek
odaadni, hogy egy védõnõ fogadja az orvosteam mellett a szülõket,
aki el tudja mondani, hogy az adott problémához milyen lehetõségek
vannak az országban. Milyen segélyezési rendszer, milyen
papírok társulnak hozzá. Tehát lássák a perspektívát, ne
egy szorongással kelljen megküzdeni. Amikor beállítjuk a
terápiát, akkor részben a terapeuta az, aki folyamatosan az
által, hogy megtanítja a szülõnek a gyakorlatokat erõsíti az
õ biztonságérzetét, hogy igen is képes rá, hogy a
gyerekének örömet adjon úgy, hogy közben fejleszti, részben
pedig a pszichológusaink foglalkoznak a családokkal. Egyéni
beszélgetésekkel, párkapcsolati terápiával kibõvített
családterápiával, amikor a nagyszülõk is jelen vannak, akár
úgy, hogy a barátok is jelen vannak és azok a terapeuták akik
mind foglalkoznak a gyerekkel.
Mv.: - Mennyire lehet a papákat bevonni ebbe?
Schulteisz Judit: - Akkor tudjuk jól bevonni, ha az elsõ
pillanattól fogva szerepet kapnak. És nálunk ez nagyon fontos
ugye, hogy néhány hetes korban kezdõdik a terápia és akkor a
kádas programra az apákat hívjuk. Ezenkívül sok ötletünk
és technikánk van, hogy közösen a kádba hogyan tudnak
felkészülni a terápiára, hogy ki ül be a gyerekkel a kádba
egyszerre és egymáson is hogyan próbálják meg azokat a
masszázsfogásokat, amit a gyereken kell aztán elvégezni.
Tehát ez az aktivitás nagyon jól összekovácsolja a családot
és utána is meg szokták tartani a papák azt a lehetõséget,
hogy õk hozzák a gyerekeket az uszodába. Ha nem tudnak
kiszakadni a munkából akkor ezért van az a lehetõség, hogy az
alapítványnak szombat reggel is van ilyen foglalkozása. Akkor
az egész család együtt tud jönni és így tudnak résztvenni
együtt a terápiás folyamatban.
Mv.: - Mikor érzi azt, hogy sikeres a terápia, tehát meg
lehet azt fogalmazni, hogy hova kell eljuttatni ezeket a
gyerekeket, ezeket a családokat?
Schulteisz Judit: - A honnan hová az mindig egy út. Hogy
honnan indulunk sem mindig tudjuk, meg hogy hova érkezünk azt
sem tudjuk. A siker sokféle lehet. Persze arról álmodik mind a
szülõ, mind a gyerek, mind a terapeuta, hogy minden gyerek
meggyógyul. Ez nem így van. Súlyos anatómiai
elváltozásoknál, egy genetikai rendellenességnél
gyógyulásról egyáltalán nem beszélhetünk. Tehát ha
meggyógyul mindenki örül. Ha százalékokat tudunk javítani
egy gyerek állapotán és élhetõ boldog életig, egy
önellátásig el tudjuk vinni, az is fantasztikus mind a
gyereknek, mind a családnak. De elmondanék egy példát, amikor
olyan helyzet alakul ki, amikor a gyerek érzi sikernek azt az
apróságot ami az õ életében megkapható. Egy izombeteg kicsi
lányról van szó. Néhány nappal ezelõtt hívott föl az
édesanya. Láttuk azt, hogy igazándiból a fejlesztése a
betegsége által nagyon behatárolódik, tehát azt próbáltuk
elérni, hogy a kislány minél közvetlenebb legyen, minél
nyugodtabb legyen és minél hamarabb be tudjon illeszkedni a
társai közé. Õ nem tud járni, nem tud állni, csak ülni és
ülve játszani. Az is nehezére esik. 4 évesen mégis sikerült
vidéken egy olyan óvodával a kapcsolatot fölvenni, akik
szívesen látták ezt a kicsi lányt és be tudott illeszkedni a
csoporttársai közé. És most ötévesen sikerült neki szerezni
egy olyan elektromos széket, amivel megkapta azt az
önállóságot, amelyre szüksége van egy egészséges ötéves
gyereknek is. És ez a kislány ki se akart szállni most ebbõl
az elektromos székbõl és azt mondta a minap az édesanyjának,
hogy anya nekem már más boldogság nem is kell az életben.
Mv.: - A Gézengúz Alapítvány a születési károsultakért,
a 243-8595-ös telefonszámon érhetõ el.


