Mv.: - Ennek a könyvtárnak a polcairól nem hiányoznak ezek a
bestseller könyvek?
Kovácsné Lezmcseh Olga: - Hát sajnos hiányoznak, mert egy-egy
példányban kapjuk meg õket és a gyerekek egymás kezébõl
kapkodják. Rengeteg elõjegyzésünk van rá.
Mv.: - Miért nincs több példányban?
Kovácsné Lezmcseh Olga: - Ennek sajnos anyagi feltételei
vannak. A keretünk olyan kevés, hogy csak egy-egy példányt
tudunk ezekbõl a könyvekbõl is megvenni. Általában
könyvvásárlásra egyetlen könyvtárnak sincs pénze, sajnos
nagyon kevés az a keret amit a kultúra támogatására szán az
ország.
Mv.: - Hány kötetet tudtok megvásárolni egy évben?
Kovácsné Lezmcseh Olga: - Pontos adatot sajnos nem tudok
mondani, de mindenképpen 2000 kötet alatt van és ez a 6 ezer
olvasóra igen kevés.
Mv.: - Mennyi volna az optimális?
Kovácsné Lezmcseh Olga: - Hát a 6000 a minimum szám lenne,
legalább háromszor annyi, de akár még a többet is nagyon
szívesen fogadnánk.
Mv.: - Nott-e az elmúlt 10 évben a könyvtárlátogatók
száma?
Kovácsné Lezmcseh Olga: - Igen nõtt, mert egyszerûen az
emberek már nem tudják megvenni a könyveket és ezt
megpróbálják más módon beszerezni és erre lenne jó a
könyvtár.
Mv.: - Akkor ez azt is jelenti, hogy nem nagyon van arra
szükség, hogy egy könyvtár becsábítsa az olvasókat?
Kovácsné Lezmcseh Olga: - De szükség van rá, mert nagyon
sokan elmennek a könyvtár elõtt és látják kiírva a
föliratot, de nem is tudják, hogy mi van belül.
Mv.: - Önök mit csináltak, hogy ezek az emberek mégis
bejöjjenek?
Kovácsné Lezmcseh Olga: - Különbözõ rendezvényeket
tartunk. A gyerekek részére a bemutatókon kívül CD ROM-os
foglalkozásokat, néprajzzal, mesével kapcsolatosakat elég
gyakran szervezünk. Próbálunk ezeken a csoportos rendezvényeken
kívül egyénileg is foglalkozni a gyerekekkel. Van egy Harry
Potter klubunk, ezenkívül kézmûves foglalkozásokat tartunk az
éppen betévedõ olvasóknak, illetve meséket is nagyon szívesen
olvasunk föl nekik. És persze természetesen beszélgetünk velük
amikor igénylik.
Mv.: - A gyerekek milyen gyakran látogatják a könyvtárat és
elég gyerek van-e?
Kovácsné Lezmcseh Olga: - Természetesen soha nincs elég
gyerek és van aki naponta bejön, van akik itt írja a leckéjét,
vagy egyszerûen csak itt várja az anyukáját. De hát van aki
csak egy évben egyszer amikor éppen kötelezõ olvasmányra van
szüksége akkor jön be hozzánk.
Mv.: - És ti mit tesztek azért, hogy egyre több gyerek
jöjjön?
Kovácsné Lezmcseh Olga: - Az évek során nagyon jó
kapcsolatot sikerült kialakítani a kerületi pedagógusokkal.
Egyre népszerûbbek a csoportos foglalkozásaink. Mi minden
hónapban név szerint küldünk programot és mesefoglalkozásokat
tartunk, például óvodások nagyon-nagyon szeretik a meséket,
amit mi olvasunk el nekik és nagyon-nagyon szeretnek bábukat
készíteni, különbözõ figurákat, különbözõ technikákat
megtanulni, például nemezelünk. Nagyon szép aranygolyók
készültek, nagyon nagyon szerették a múltkor. Ablakdíszt
készítettünk viaszos vasalással. De nagyon-nagyon szeretnek
megismerkedni a különbözõ anyagokkal, rácsodálkoztak a lenre
például. A búza részeire. Nem tudják mi az, hogy korpa. Amikor
a korpából készült levesrõl beszélek, akkor mindenki
megvakarja a fejét ahelyett, hogy rájönne, hogy a korpa micsoda.
Szerintem ez borzasztó fontos.
Mv.: - És ezekbõl az óvodásokból aztán késõbb a
könyvtár olvasói lesznek?
Kovácsné Lezmcseh Olga: - Igen. Nagyon nagy százalékban
járnak vissza. Nagyon kedves élményem volt nem olyan régen
amikor egy óvodás visszajött a szüleivel apukát is, anyukát is
kézen fogva visszajött és elmesélte nekik, hogy mit csinált itt
délelõtt. Mutatta, hogy ezekkel a kövekkel csináltunk esõt, itt
rajzoltunk, nézd apa itt vannak a könyvek a polcon és ez nekem
nagyon tetszik és vigyük el.
Mv.: - És apukát, anyukát beíratta az óvodás a
könyvtárba.
Kovácsné Lezmcseh Olga: - Igen, beíratta utána apukát,
anyukát a könyvtárba, úgyhogy nekünk ez egy nagyon hasznos
dolog volt.



- A kötelezõ olvasással kapcsolatban szerettem volna
elmondani azt, hogy én úgy gondolom, hogy a jelenlegi
iskolarendszernek ez egyenes következménye. Az óvodában
kisgyerekkorban még nagyon szeret, olvasni szeretõ gyerekek
bemennek az iskolába és ott mindenrõl le vannak szoktatva.
Mv.: - De mitõl?
- Én úgy gondolom, hogy attól, hogy nincs szükség arra,
hogy kifejezzék magukat. Minden teszt és minden írás és semmi
nem szóbeli és miután az olvasás a szókincsüket fejleszti,
visszafejleszti ez a módszer, ennek következtében a gyerekek
nem látják szükségét az olvasásnak. Úgy utálják a
kötelezõ olvasmányt, hogy az borzalmas. Nekem az unokámból
három már olyan, akinél már ezt tapasztaltam, illetve
háromból kettõ, mert a harmadik az olvas mindennek ellenére
és a gyerekek egymást uszítják arra, hogy nem kell elolvasni a
könyveket.
Mv.: - És mást se olvasnak ezek az unokák vagy csak a
kötelezõt nem?
- Nagyon nehezen lehet õket. Újságokat Schumacherrol és a
Hakkinenrõl nagyon szívesen olvasnak tudósításokat,
könyveket, semmi mást, de ezen kívül irodalmat, semmit a
világon. Úgy kell rákényszeríteni õket és úgy kell szinte
ostorral odaverni, hát ezt képletesen mondom természetesen.
Borzalmas bánatom.
Mv.: - Tudja ezen én sokat gondolkodom, hogy vajon baj-e
hogyha a Schumacherrõl szóló könyvet olvassa, én azt
gondolom, hogy.
- Nem baj, hogy olvassa, csak az a baj, hogy mást nem
olvasnak. Nincsenek olyan olvasmányélményeik, amelyek nekünk
voltak annak idején és én változatlanul azt mondom, hogy a
tanításban látom a hibát, mert be kell magolni valamit, meg
kell tanulni. Nálunk még az én idõmben, régen volt, akkor
fölkeltették a tanárok az érdeklõdést és nekiestünk,
bizony még az Eötvös A falu jegyzõjének, amelyik az egyik
legnagyobb olvasmányélményem volt. És a tragédiát abban
látom, hogy itthon van nálunk, a férjem irodalomtanár,
középiskolai tanár, tehát nálunk gondolhatja, hogy a könyv a
reggeli, ebéd, vacsora, és a gyerekek is el voltak, vannak
látva és nem, még a töméntelen könyv látványa sem
ébreszti föl bennük az olvasás iránti igényt.
Mv.: - Ez nagyon megdöbbent tényleg, hogy a család ennyire
nem képes ellensúlyozni az iskolát.
- Nem képes.
Mv.: - És annál az egy gyereknél miért képes?
- Mert az az egy gyerek az olyan természetû, egy eléggé
zárkózott, szeret egyedül lenni és az egyedüllétet az
olvasásban tudja megvalósítani. A másik két kicsi, sokkal
kisebbek a testvérei azok állandóan õt akarják igénybe venni
és idõnként föllázad és olvas, rengeteget olvas, de lehet,
hogy ez valami atavisztikus ösztön, ami talán tõlünk
származik. Nem tudom, fogalmam sincs.
Mv.: - Reméljük, hogy majd a többin is kijön ez az
atavizmus.
- Reménykedem benne, hát elõbb-utóbb rá fognak eszmélni,
de én ezt egy nagy tragédiának tartom és látom a tendenciát.
Mv.: - Hát sokan ezt látjuk hasonlóképpen és fájdalmasan
ezt a tendenciát amirõl nagymama beszél, de vajon tényleg az
iskola a hibás, az iskola neveli le a gyereket az olvasásról?
Adamikné Jászó Anna fõiskolai tanár: - Jaj, erre
nagyon-nagyon nehéz válaszolni. Tudniillik mégiscsak tanár
vagyok és iskolapártinak kell lennem, de van egy olyan
érzésem, hogy vannak az iskolában is negatív tendenciák.
Visszaemlékszem a saját iskolai éveimre, hát a magyar óra
mindig egy gyönyörûség volt, tehát reszketve vártuk a magyar
órát és akkor a tanár csodálatosan felolvasott és élveztük
a magyar órát. Az egyszerûen nem is tanítási óra volt, hanem
egy élmény, egy színházi esemény, vagy nem is tudok nagyobb
szót találni erre.
Mv.: - És ma mi történt? Irodalomtörténetet tanítunk a
magyar órán, az a baj?
Adamikné Jászó Anna: - Az irodalomtörténet tanítás nem
volna baj, hát azt lehet kombinálni.
Mv.: - Akkor irodalomelméletet tanítunk?
Adamikné Jászó Anna: - Az egyik probléma valóban a sok
tesztben van és a tanárok nem tartanak ilyen beszélgetésen
alapuló órát vagy legalábbis visszaszorultak ezek az órák.
Volt egy idõszak, amikor tiltották kifejezetten alsó tagozaton
a '80-as években a bemutató olvasást.
Mv.: - Tiltották?
Adamikné Jászó Anna: - Tiltották mondván azt, hogy akkor a
gyereket megfosztjuk a kreativitástól és a gyerek csak
önállóan saját magára hagyva tudja a szöveget isten
igazából megérteni. Na most ez valami olyan rettenetes
észellenes és emberellenes dolog, mert hát annál nagyobb
gyönyörûség nincs, mint mikor egy magyar tanár magával
ragadja az osztályt és a közösséget viszi az a nagy-nagy
lendület ugye az irodalmi mû megismerésében, élvezésében.
Tanáraim mindig magukkal hozták az olvasmányaikat. Egyszerûen
tudtuk azt, hogy Andrási tanár úr éppen most mit olvas, vagy
Kiss György tanár úr, vagy Tarnói tanár úr, Ágai Ágnesrõl
tudtuk, õ volt az orosz tanárom, õróla tudtuk, hogy éppen
most milyen színdarabot látott mert azt rögtön elmesélte.
Elmesélte a Háború és békét, az Anna Kareninát, utána meg
elolvastuk. Istenien tudott mesélni.
Mv.: - Térjünk még egy picit vissza a nagymamához. Mert
amit én még nem értek és amin sokat gondolkodom ugye egy
család. Mindegyik gyerek azt a sok-sok könyvet látja a polcon,
ami a nagypapáé, akirõl hallottuk, hogy középiskolai magyar
tanár. Az egyik gyerek olvas, a másik gyerek nem olvas. Mitõl
függ ez?
Adamikné Jászó Anna: - Hát én nem tudom, én azért
megnézném a nem olvasó gyerekeket, hogy tudnak-e olvasni.
Sokszor azért nem olvasnak a gyerekek, mert megakadnak a szó
közepén, türelmetlenek, nem elég figyelmesek. Lehetséges,
hogy ezért nem olvasnak.
Mv.: - Vagy az mondja a nagymama, hogy az a gyerek amelyik
olvas az egy olyan csöndes, magába forduló. Hát fogadjuk el,
hogy csak a csöndes, magába forduló gyerek az, aki a könyv
felé hajlik?
Adamikné Jászó Anna: - Hát én nem tudom, mert nekem is van
egy fiam és annak 4 gyereke van, három már iskolás és ugye õk
is látják otthon a könyveket, nálunk is látják és bõszen
olvasnak. Igaz, hogy a tanító néni irodalmi színpadozik meg
foglalkozik sokat a gyerekekkel. Valószínûleg ez is a
háttérben van, de a mûveket a gyerekek életéhez kellene
kötni. A mindennapi életéhez és itt visszakanyarodok a
kérdésedhez, ahhoz, hogy talán túlságosan elméleti a
tanítás. Bizony, egy bizonyos szinten túl túlságosan
elméleti és azt tanítják meg a gyerekeknek, hogy X
irodalomtörténész Y mûrõl mit mondott és a gyereknek nem ez
kell, hanem olvasnia kellene a mûvet és a saját életéhez
kapcsolni. Persze ez eléggé kényes dolog és eléggé
veszélyes dolog. Nem tudom, hogy ismerik-e azt a filmet, hogy
Holt költõk társasága. Ott a fõszereplõ tanár
tulajdonképpen ezt tette. Szóval nem mindig egyszerû. De a jó
tanárok ezt megteszik. Tulajdonképpen választ vár a gyerek a
könyvtõl a saját életére és ezért talán egy mélyebb
gondolkodású gyerek az, aki olvas. Talán õneki vannak
elképzelései, amelyekre választ kap a könyvekben.



Mv.: - Hétköznap délelõtt van és ti itt vagytok a
könyvtárban. Mit kerestek itt?
- Bombariadó van az iskolánkba.
Mv.: - Ha bombariadó van akkor rögtön a könyvtárba
jöttök.
- Úgy gondoltuk, hogy itt jobban el tudjuk magunkat foglalni
mint kint a hidegben.
Mv.: - Gyakran jártok könyvtárba?
- Igen, havonta egyszer-kétszer.
Mv.: - Most éppen mit olvastok?
- Természettudománnyal foglalkozó könyveket.
- Én is a természettudomány, szépségápolás, és ilyen
boszorkányos könyvek általában.
Mv.: - És most mennyi idõtök van a könyvtárban?
- Egy órát maradhatunk itt.
Mv.: - És mit fogtok ez alatt csinálni?
- Mindenféle könyvekbe beleolvasgatunk ami érdekel minket.
Mv.: - Mi az ami érdekel benneteket?
- Ez a mágia meg ilyen misztikus dolgok.
Mv.: - Miért érdekel benneteket a mágia, boszorkánynak
készültök?
- Nem, nem, csak úgy érdekességképpen.
Mv.: - És mi az, amit tanultál idáig a mágiáról, mit
tudsz róla?
- Eddig még nem sokat, mert nem igazán találtam olyan
könyvet, ami nekem megfelelt volna. Ilyen hókusz-pókusz, meg
elvont embereknek a bugyuta történetei, de semmi jópofát eddig
nem találtam.
Mv.: - Téged mi érdekel a természettudományok körébõl?
- Szeretem nagyon a kémiát, a fizikát. Kémiából az
osztályban én vagyok a második legjobb, mert szeretem a
kísérleteket. Általánosban nagyon sokat segítettünk a
tanároknak.
Mv.: - Regényeket szoktatok-e olvasni?
- Igen, sokat.
Mv.: - Mit?
- Hát szoktam ilyen szerelmes regényeket is meg ilyen
életrajzszerû regényeket.
Mv.: - Most mit olvasol?
- Most A gyûrûk urát.
- Én is A gyûrûk urát.
Mv.: - És ha vége lesz A gyûrûk urának mit fogtok olvasni?
- Hát ha megjelenik a Harry Potter ötödik része akkor azt,
de majd nézek valamit.
Mv.: - Magyar regényt mi az amit utoljára olvastatok?
- Én a magyar regényeket annyira nem szeretem. Inkább csak
azokat olvasom el, ami irodalomból szükséges.
- Nagyon szeretem a Tüskevárat, meg a Beszélõ köntöst.
Ezeket tényleg szeretem.
Mv.: - Amikor itt kerestek könyveket akkor milyen szempontok
szerint kerestek?
- Legyen izgalmas.
Mv.: - Az hogy derül ki, hogy izgalmas-e.
- Kicsit beleolvasok és akkor tudom, hogy érdekel vagy nem.
- Én a címébõl próbálom megállapítani, hogy milyen
lehet a könyv.
Mv.: - Milyen cím az, ami felkelti az érdeklõdéseteket?
- Mondjuk olyan ami vicces, vagy rendesen leírja, hogy mi van
benne a könyvbe.
Mv.: - Mint például Aranyember, az jó cím?
- Aranyember? Szerintem igen.
Mv.: - Elolvasnátok?
- Kellett olvasni, de azt nem szerettem.
Mv.: - Akkor mégsem teljesen a címtõl függ ugye?
- Hát nem.
Mv.: - Miért, mi volt az Aranyemberrel a baj?
- Nekem unalmas volt egy kicsit, de filmben láttam, az
tetszett.
Mv.: - Mitõl unalmas egy könyv?
- Nem tesznek bele vicces részeket vagy kalandot.
Mv.: - Mi az, ami kalandos nektek?
- Hát a szerelem például.
Mv.: - Hát az Aranyemberben volt szerelem.
- Hát de túl aprólékosan írt le bizonyos részeket.
Mv.: - Mi az ami egyáltalán nem volt nektek unalmas?
- Hát a Tüskevár.
- Nekem az Egri csillagoknak a vége. És A gyûrûk ura, amit
most olvasok.
Mv.: - Neked mi lesz a következõ könyv, amit elolvasol?
- Nem tudom, én nagyon szeretem a második világháborús
történeteket. Szerintem majd anyutól kérek egy ilyen könyvet
és akkor majd azt elolvasom. Általában az ilyeneket szeretem.
- Most azt hiszem, hogy egy Karinthy könyvet fogok olvasni, az
Orvosok és betegek.
Nagy Attila olvasáskutató: - 1215 17 éves,
középiskolába járó, tehát gimnazista, szakközépiskolás
és szakképzõ intézetet is látogató tanulót kérdeztem meg
és az õ válaszaikat összesítve két dolog látszik nagyon
világosan. Az egyik, hogy az olvasmányválaszték beszûkült.
Egy 20-30 évvel ezelõtti vizsgálatban sokkal szélesebb
skálán mozgott a gyerekek válaszainak eloszlása. Sok volt
köztük a még mesekönyvet olvasó, már felnõtt irodalmat
olvasó és a közbelsõ sáv, az iskolai kötelezõ olvasmányok,
az aktuális divatolvasmányok és voltak 20-30 évvel ezelõtt a
kamaszok között olyanok, akik az akkor éppen aktuális,
izgalmas kortárs irodalmat Sarkadi Imrétõl Weöres Sándorig
sok mindent olvastak. Manapság a skála sokkal szûkebb. Azt
lehet mondani, hogy a domináns elem az az iskolai tantervekbõl
következik, az Odüsszeától a Tüskevárig vagy a Vuktól
Shakespeare-ig, ezek kötelezõ és ajánlott olvasmányok. Na
most ezeken kívül feltûnõen hiányzik a kortárs magyar és
azt kell mondanom, hogy az európai irodalom jelenléte. Három
kérdéssel futottunk neki a dolognak. Egyrészt kérdeztük, hogy
mit olvastál legutóbb, másrészt vannak emlékezetes
olvasmányaid, harmadrészt kedvenc szerzõid. Hadd mondjak
egyetlen egy példát, a legutolsó olvasmányok listájának
végén ezer gyerekbõl talán négyen említették, hogy Stephen
King valamelyik softhorrorját olvasta legutóbb, de ugyanakkor,
ha a másik listát veszem elo és azt mondom, hogy emlékezetes
olvasmányaidat sorold fel, akkor Stephen King már ott van az elsõ
tíz között. Akkor Robin Cook már ott van az elsõ 15-ben.
Akkor a Harry Potter szerzõje Rowling ott van ugyancsak a 15-20.
helyen. Tehát a kortárs irodalom a mai középiskolások
olvasmányai színképében szinte csak ezekkel az amerikai
könnyed lektûrökkel van jelen és bejön még néhány
európai, illetve Lõrinc L. László és Nemere István éppen
frissen megjelent izgalmas, fordulatos könyvei, de 1200 gyerek
nem említette egyszer sem Kányádit, nem említette egyszer sem
Esterházyt, Nádast, Petrit, Nagy Gáspárt, Lázár Ervint,
sorolhatnám a szerzõket. Egyet kivéve, Szabó Magda. Hála
Istennek még köztünk van és az Abigél az egy kicsit már
iskolai olvasmány lett. Az Abigélnek hála Istennek televíziós
sorozatváltozata volt és ez olvastat is. Tehát ez mutatja, hogy
a médiának óriási felelõssége lenne abban, hogy a kortárs
java magyar irodalom alkotásaiból évenként egy-kettõt ha
megfilmesítene, akkor ez a magyar kultúra egészére jótékony
hatással lenne.
Mv.: - Minek köszönhetõ az, amit most elmondott, hogy a
kortárs mai magyar irodalom vagy akár a világirodalom ilyen
kevéssé van jelen a gyermekek tudatában?
Nagy Attila: - Sajnos nagyon direkt az összefüggés.
Ugyanezeket a tendenciákat tapasztalta Gereben Ferenc tudós
kollegám aki 2000. novemberében végzett egy országos
reprezentatív vizsgálatot és ugyanezeket a tendenciákat
találja, hogy a kortárs magyar irodalom visszaszorulóban van,
majdnem hogy eltûnik a legutóbbi meg a kedvenc olvasmányok
listavezetõi közül.
Mv.: - Ez minek köszönhetõ?
Nagy Attila: - Nagyon sok mindennek. Elsõrenden annak, hogy az
egész életszemléletünk, értékrendünk radikálisan és
folyamatosan átalakul. Manapság és ez a manapság most már az
utolsó évtizedet, másfél évtizedet jelenti, a haszonelvûség,
a racionalitás. Tehát az ami közvetlenül kifizetõdik, az az
érték, ami pénzt hoz és ezért a felnõttek életében is ha
könyv, ha az olvasás felmerül, akkor az elsõdleges motívum
az, hogy valaminek utána akarok nézni, meg akarok tudni. Egy
friss jogszabályt, praktikus információkhoz akarok jutni és ez
a belefeledkezõ lélekfrissítõ rekreatív, tehát önmagamat
újraépítõ olvasás ez tûnik el, miközben ha megkérdezne egy
gyakorló pszichológust, pszichiátert akkor elmondanák, hogy
hogyan növekszik a neurotikus vagy még súlyosabb panaszokkal
jelentkezõk aránya. És itt hadd ugorjak egy nagyot. A
pszichoterapeuták körében egyre divatosabb az úgynevezett
imaginatív terápiák használata. Ez azt jelenti, hogy
leültetik a pácienst és azt kérik, hogy csukja be a szemét
és induljon el egy virágos mezõn és ezen a virágos mezõn
elindulva patak partjára érve, hídkorlátra támaszkodva mondja
tovább a történetet, hogy mit lát, mit jelenít meg és attól
kezdve már természetesen nem a terapeuta diktál, hanem a belsõ
szorító tudat alá nyomott vágyfantáziák, félelmek fognak
megjelenni. Na most elõször képzeleti képeknek kell megjelenni
és ezeket a képeket hangosan el kell mondani, hogy a
pszichiáter megpróbálja megérteni, hogy mi bántja ezt az
embert, a pácienst, mi okozza nála azt a tünetet, hogy fóbiái
vannak, nem mer átmenni az utcán, és így tovább. Nem mondom a
tüneteket. Na most fordítsuk vissza. Vajon nem az lenne-e az
öngyógyításnak, mi több a megelõzésnek az egyik legjobb
eszköze, ha ezeket a könyveket kinyitva, idõnként a szemünket
becsukva, elengedve az író kezét, az író elvezetett
bennünket valamilyen problémához és ennek a probléma mentén
mi elkezdenénk fantáziálni, hogy ugyanezt a problémát hogy
oldanánk meg mi magunk, majd a könyvet újra folytatjuk és egy
variációját találjuk ami esetleg egyezik, megerõsít engem
vagy szembesít azzal a hazugsággal, azzal félreértéssel, ami
eddig zavart engem, azaz tükröt tart elém. Megengedjük
magunknak azt a luxust, hogy nem adunk idõt lelkünk
építéséhez, lelkünk rendbetartásához, lelkünk
egyensúlyban tartásához. Ez visszaüt. Adjunk 5 percet, 10
percet, 30 percet naponta arra, hogy ezt a belsõ rendet, békét
és nyugodt, pihentetõ mély álmot a gyerekeinknek és magunknak
is megszerezzük.


