Vendég a háznál
2002. február. 22.
Kossuth rádió, 13.05
Rip.: - A tíz éves fia hány évig járt óvodába?
- Hét éves elmúlt, amikor az iskolába került. Kétszer volt
nagycsoportos. Az volt a probléma, hogy több irányban volt a
figyelme, mint egy konkrét dologra. Nagyon sok cikket is olvastam
evvel kapcsolatban, hogy ez nem egy kis probléma, ez egy
általános probléma, hogy a gyerekek nagyon sok figyelmet
bonyolítanak egy idõben, és ezért egy kicsit túl fokozottak is.
Annyiban változott ez az egy év, hogy tényleg kicsit komolyabb is
lett, és hát ez idõ alatt megtanult írni, olvasni. Szerintem egy
kicsit összefogottabb lett, kicsit fegyelmezettebb lett. Kicsit ez
a szétszórtsága egy kicsit összpontosult bizonyult dolgok felé.
Rip.: - Kisebbik fia Dominik sem megy most iskolába. Mivel fog
eltelni a következõ egy év az óvodában?
- Hát mivelhogy lényegében úgy készültünk, hogy esetleg
megy iskolába, úgyhogy születésnapjára õ egy íróasztalt
kért, amit már gyönyörûen berendezett és a kincsei és a gyûjtögetései
vannak. Azon kívül, hát azért vannak neki olyan elõkészületes
füzetei, amibe õ kis feladatokat készít. Úgyhogy ezeket
szereti, figyelmesen csinálja. Hát próbálunk tényleg arra
összpontosítani, hogy amit csinál, akkor arra a konkrét
feladatra figyeljen és azt hiszem ez az elsõdleges, ami fontos,
hogy ha elsõ osztályba került, ezt a 45 percet tényleg végig
tudja ülni és arra figyeljen amire a feladat õt kötelezi.
Rip.: - Ezek a kis feladatfüzetek ahogy nevezte ezek jók, ezek
hasznosak? Szeret ezekben dolgozni a fia?
- Igen. Hát kézügyessége, vonalvezetése jó. Egyébként ami
hasznos, mert hogyha az iskolába ugye fogják tanulni, meg õ is
már kezdi, hogy hogy kell a mamát. A saját nevét ugye le tudja
írni, de egy kicsit a forma, a vonalvezetés, a magasságok
tartása, logikai feladatok.
Rip.: - Ilyen elõkészíto füzetek nélkül az óvodások nem
készülnének fel az iskolára? Én úgy gondolom, hogyha egy
óvodás egész nap játszik, rajzol, közben épít, különbözõ
ritmusokat visszatapsol ugyanúgy felkészül az írás, olvasás
elsajátítására. Biztos, hogy szükségesek ezek a konkrét merev
feladatlapok?
- Nem, ezt én nem erõltetem. Szóval ez nem úgy van, hogy most
leül és negyven percig vagy negyvenöt percig feladatot készít,
hanem egy picit arra próbálom összpontosítani, hogyha öt percig
is, vagy ha csak egy sort csinál, de akkor arra figyeljen. Hát az
óvodába ugyanaz. Ott is vannak ilyen játékos feladatok,
ugyanígy saját maguk készítenek dolgokat, rajzolnak, festenek,
számolnak ugye. Hát nem papíron, de logikailag, és evvel semmi
probléma nincs. Ezek csak azért vannak, hogy a kicsi tudja azt,
hogyha majd iskolába kell kerülni, akkor ez a feladat, akkor arra
az idõre arra kell figyelni és az alatt nem lehet mondjuk
játszani.
Rip.: - Most, hogy Dominik nem megy iskolába mi lesz az
íróasztalával? Hogyan dolgozza õ
föl, hogy a többiek elmennek a csoportból iskolába, de õ még
óvodás marad?
- Ezt mi megbeszéltük egyébként a Dominikkal és hasznos az
íróasztal, mert azért ezeket a dolgokat, meg õ állandóan
gyûjtöget különbözõ képeket, matricákat, matricás
füzeteink vannak. Szóval ennek mindennek meg van a helye és
mindenféle dobozkák és szögeket, mert azt mondta, hogyha majd õ
megöregszik és nagy lesz és valakinek szüksége lesz rá, akkor
tud adni belõle. Úgyhogy semmiféle lelki válságot nem okozott.
Azon kívül a csoportjában nagyon sok gyermek maradt. Úgyhogy ebbõl
nekünk semmiféle nézeteltérés vagy probléma nem volt.
Mivelhogy így jónéhány gyermek barátja esetleg egy iskolába is
mennek.
Rip.: - Ki dönti el és mi alapján, hogy egy nagycsoportos
óvodás õsztõl menjen iskolába, vagy sem?
-Rick Istvánné tanítónõ: Elsõsorban ez a döntés a
szülõ feladata, hiszen a saját gyerekérõl van szó. De
mindenképpen helyes, hogyha kikéri az óvónõ véleményét és
ezt a kettõt megpróbálja összehozni. Hogyha ez a kettõ nem
elegendõ ahhoz, hogy el tudja dönteni, akkor érdemes
szakirányban tovább gondolkodni. Ami azt jelenti, hogy az óvónõ
véleménye vagy tanácsa alapján fölkereshet egy nevelési
tanácsadót, vagy pszichológust ahol a nevelési tanácsadóban
pszichopedagógusok vizsgálata vagy velük történõ beszélgetés
alapján dõlhet el, hogy õk javasolják-e az iskolakezdést a
kisgyermek számára vagy sem.
Rip.: - Attól, hogy valaki május 31-vel betölti a hatodik
életévét automatikusan iskolás lesz, iskolássá válik?
Rick Istvánné tanítónõ.: - Az iskolaérettségnek számtalan
összetevõje van. Ez egy pszichés, egy szociális, egy fizikai,
egy szellemi érettséget jelent az iskolaérettség, ami
megnyilvánul a kisgyermek viselkedésében, magatartásában, a
különbözõ viszonyulásaiban. Ezt most hosszadalmas volna
részletezni. Csak néhány dolgot ragadnék ki belõle. Például
megnyilvánul abban, hogy hogyan viszonyul egy feladathoz. Észre
lehet venni a gyereknek a rajzában, hogy iskolaérett-e, vagy sem.
Tudatosabban rajzol például. A játékaiban céltudatosabbá
válik. A gondolkodása is egy kicsit más irányba terelõdik, az
is céltudatosabb lesz, összetettebb lesz. Ok-okozati
összefüggésekben kezd gondolkodni. Például a beszélgetésében
jól használja, helyesen használja a múlt idõt egy iskolaérett
gyermek. Illetve hát várja magát az iskolát. Kérdezi a szüleit
errõl. Ha a gyereknél ilyesmit lehet tapasztalni, akkor érdemes
ebbe az irányba haladni. Ha viszont nem, akkor megfontolandó, hogy
esetleg adunk úgymond még egy évet a kisgyermeknek. Hiszen ma
jellemzõen a gyerekeknek 70, 80, van olyan iskola ahol a 90 %-a is
hét, hét és fél évesen kezdi az iskolát.
Rip.: - Miért jó az a gyereknek, ha marad még egy évet az
óvodában?
Rick Istvánné tanítónõ.: - Én azt gondolom, hogy
semmiképpen sem üdülés. Nem pusztán arról van szó, hogyha egy
évet ott tölt, akkor az az egy év eltelik. Mindenképpen az alatt
az egy év alatt rengeteget változik. Eleve fizikai változásokban
is kell gondolkozni, hiszen fizikailag fejlõdik, nõ, erõsebb
lesz. Például egy kis termetû gyereknél kifejezetten hasznos
lehet, hogyha a fizikai teherbírása az egy év elteltével
pozitív irányba változik. Az alatt az egy év alatt fejlõdik a
gondolkodása. Számtalan olyan spontán hatás éri, amibõl
profitálhat tulajdonképpen. Ami hát kvázi felkészíti az
iskolás életre.
Rip.: - Hogyan lehet rábeszélni a szülõket, hogy ott tartsák
még gyermeküket egy évre az óvodába, hogyha arra szükség van?
Mert sokan ezt úgy gondolják, hogy ciki, vagy olyan, mint egy
bukás.
Rick Istvánné tanítónõ.: - Én azt hiszem, hogy az elsõdleges
célja minden szülõnek az, hogy a gyermekének az iskolakezdése
sikeres legyen. Én az önmagam számára megfogalmaztam, hiszen a
saját gyerekemet is tartottam egy évet az óvodában, és én
magamnak azt mondtam, ha csak egy százalék esélyt látok arra,
hogy valami úgymond nem jön be, akkor nekem az a kötelességem,
mint szülõnek, hogy ott tartsam még egy évet az óvodában, mert
a legfontosabb az, hogy az iskolakezdés a gyermek számára sikeres
legyen. Hiszen az iskolakezdés az akár hosszú évekre, vagy
talán nagy szónak tûnik, de egy életre is meghatározhatja a
gyermeknek az iskolához vagy a tanuláshoz való viszonyát.
Rip.: - Miért tartotta vissza a fiát az iskolából?
- Ennek egyetlen oka volt. Az óvónõvel való beszélgetés
alapján az óvónõ véleménye az volt, hogy a rajzaiban még nem
nyilvánulnak meg azok a motívumok, amik egy iskolaérett
gyermeknek szükségesek, illetve a koncentrált figyelmében
tapasztalt néhány hiányosságot és én azt gondoltam, hogy akkor
megéri az az egy év, amíg teljesen beérik. És ez igazolta is az
óvónõt és az én döntésemet is. Hiszen ma boldogan jár
iskolába, nagyon jó a bizonyítványa, és az elmúlt egy évben,
hiszen most másodikos, soha nem tapasztaltam azt, hogy fáradt lett
volna például.
Rip.: - Mikor mész iskolába?
- Õsszel, amikor meglátom a motyolit naptáron a motyolit.
Rip.: - Mi az a motyoli?
- Egy kis mosómedve, egy állat.
Rip.: - És oda van rajzolva a naptárra?
- Hát igen. Inkább fotó.
Rip.: - És milyen lesz az iskola?
- Jó szerintem. Hát sok szék lesz és sok gyerek lesz és jó
lesz.
Rip.: - Mit fogtok csinálni?
- Tanulni.
Rip.: - Mit?
- Olvasni, matekozni, meg csillagokat kapni. Ilyenek.
Rip.: - Mire fogod kapni a csillagot?
- Amikor jókat csinálok. Például megtanulok egy valamit.
Rip.: - És amikor nem tanulod meg, vagy rosszat csinálsz, akkor
mit fogsz kapni?
- Egy fekete pontot.
Rip.: - Ezt honnan tudod?
- Ezt sokszor hallottam róla.
Rip.: - És várod már az iskolát?
- Igen.
Rip.: - Miért?
- Hát mert ott jó lesz szerintem. Lehet tanulni is. Olyan lesz,
mint az óvoda.
Rip.: - Az óvodában is kell tanulni?
- Hát nem, csak néha vannak foglalkozások.
Rip.: - És tanulni jó dolog?
- Igen.
Rip.: - És játszani jobb vagy tanulni?
- Tanulni is, meg játszani is.
Rip.: - És az iskolában lehet játszani?
- Lehet.
Rip.: - És az órán, órán is lehet játszani?
- Akkor nem.
Rip.: - És hány tanár néni lesz, azt tudod?
- Szerintem nyolc.
Rip.: - Miért pont nyolc?
- Vagy öt.
Rip.: - És miket fognak tanítani neked?
- Hát matekot, meg fizika órát, meg angolt, meg ilyeneket.
Járok angolra az oviban.
Rip.: - Miért kell iskolába járni egyáltalán?
- Hát azért, hogy okosak legyünk és ügyesek és sokkal
többet tudjunk amikor elmegyünk a munkahelyre.
Rip.: - És az, aki nem jár iskolába azzal mi történik?
- Hát az nem tud olyan nagyon kevés mindent. Nagyon sok mindent
meg kell majd tanulni a munkahelyén, meg nem tud valamit.
Rip.: - Te milyen munkahelyre szeretnél menni?
- Én apánál fotós lennék.
Rip.: - Mit csinál egy fotós?
- Plakátokat fotóz meg állatokat. Mondjuk az szerintem könnyû
dolog. Csak a gombokat meg kell tanulni nyomogatni, meg ilyenek.
Rip.: - Mi az, amit nagyon szeretnél, hogy legyen az iskolában?
- Lehessen minden szünetben játszani, meg focizni, meg kimenni
az udvarra, meg enni. Meg azt is akarom, hogy legyen sok barátom.
  
Rip.: - Az iskolaválasztás heteit, napjait, hónapjait
éljük. Kezdenek a szülõk tájékozódni, a nagycsoportos
óvodások szülei, hogy merre induljanak. Mi olyan sokszor
elmondtuk már ebben a mûsorban, hogy nem iskolát kell
választani, hanem tanító nénit. Ilyenkor szokták a szülõk
megkérdezni, hogy na de hogyan? Hogyan kell Katalin tanítónõt
választani?
- Görög Katalin tanítónõ: Hát minden iskola
szerintem most hirdet nyílt napokat. A mi iskolánk is ezzel így
van. Állandóan elmondjuk, hogy ezek a nyílt napok nem csak a
szülõknek szólnak, hanem a gyerekeknek.
Rip.: - Úgy gondolja, hogy erre a nyílt napra szülõ
gyerekkel együtt menjen?
Görög Katalin tanítónõ.: - Én úgy gondolom, hogy igen.
Ez a legfontosabb. Hiszen a gyerek fog együttmûködni egy
tanító nénivel. A gyereknek kell megismerni és megszeretni és
elfogadnia. Õ érzi azt, hogy tud-e ezzel a tanító nénivel
együtt dolgozni, szimpatikus-e neki vagy nem.
Rip.: - Van valami élménye arról, hogy a gyerek magát
választotta?
Görög Katalin tanítónõ.: - Igen én nagyon sokszor
éreztem azt, hogyha bejött hozzám egy kisgyerek, akkor kötõdik
egyáltalán az én stílusomhoz. Elfogadta, nem fogadta, odajön
hozzám és most is volt egy ilyen élményem, holott én jövõre
nem leszek elsõs tanító néni, hogy a bejövõ kis
vendéggyerek nagyon elkezdett hozzám kötõdni. Nagyon sokszor
odaszaladt hozzám, tõlem kérdezett meg dolgokat és úgy fájt
egy kicsit a szívem, hogy nem én leszek a tanító nénije, bár
ezt elmondtam neki. És úgy éreztem, hogy neki biztos jó lenne,
hogyha én lennék, de hát nem lehetek minden évben elsõ
osztályos.
Rip.: - Persze nem csak a gyerek választ, hanem a tanítónõ
is. Katalin ez biztos szentségtörésnek hangzik, mert ugye
szokták volt mondani, hogy márpedig a pedagógusnak minden
gyereket egyformán kell szeretnie. De azt gondolom, hogy ahány
tanítónõ, annyi stílus és talán különbözõ gyerekekhez
tud jól hozzáférni. Van tanító néni aki inkább a
kislányokat szereti és nagyon kevés, de van olyan is, aki
szereti a kicsit rendetlenebb fiukat. Szóval a tanítónõ az
hogy választ gyereket?
Görög Katalin tanítónõ.: - Énszerintem õ is ugyanúgy,
ahogy a gyerek kiválasztja õt, hogy van egy belsõ érzés
amivel érzi, hogy ez a kisgyerek esetleg más, mint a többi.
Lehet, hogy az egy rendetlen kisfiú, egy rosszalkodó kisfiú, de
van benne valami, ami neki nagyon fontos. Énszerintem minden
gyerekben, az lehet rendetlen, lehet nagyon okos, lehet egy nagyon
csöndes gyermek meg lehet azért azt a dolgot találni,
kitapintani azt a részét, ami nagyon szép és érdemes vele
foglalkozni, ami érték abban a kisgyerekben. De mi is
választunk természetesen valahol, de hát odakerül az iskolába
és akkor úgyis megismerem a többi oldalát is.
Rip.: - Nincs könnyû dolguk a szülõknek. Bemennek ezekre a
nyílt napokra, nagyon régen jártak már iskolában, valamikor
akkor, amikor õk odajártak. Nem is nagyon tudják, hogy mire
figyeljenek, vagy mit kérdezzenek, minek alapján teszteljék,
hogy úgy mondjam az iskolát és a tanítónõt? Mire figyeljen a
szülõ?
Görög Katalin tanítónõ.: - Hát ami nagyon fontos, hogy
hogyan szól a tanító néni az õ gyerekéhez, akár a többi
gyerekhez. Az, hogy milyen az óra abba úgysem tud
beleszólni, mert nagyon sokszor nem is elsõ osztályba megy
órát látogatni. Hiszen az a tantó néni már esetleg második
osztályban tanít, vagy esetleg negyedik osztályban, mert onnan
megy vissza elsõ osztályba. És akkor el szokták követni, de
hát, hogy most õ nem tudja, hogy hogyan tanít. Viszont
szerintem a személyiségébõl nagyon sok mindent ki tud olvasni
egy szülõ.
Rip.: - Szóval az a lényeg, hogy nekem tetszik, vagy nem
tetszik, ilyen nagyon egyszerûen szól a történet?
Görög Katalin tanítónõ.: - Nem. Szerintem ez egy nagyon
belsõséges dolog, amit nagyon nehéz megfogalmazni, mi az, ami a
másikban engem rögtön megfogott. És azt a szülõk is érzik
azért azt az emberséget, a kisugárzását egy tanítónak.
Rip.: - Legjobb, ha a szülõ saját magára hallgat ugye?
Tehát ne arra hallgasson, hogy ez a kerület legjobb tanító
nénije, ez a kerület legjobb iskolája.
- Nagyon fontosnak tartom, hogy a szülõ ragaszkodjon hozzá,
hogy bemehessen az iskolába és megnézhesse a tanító nénit
tanítás közben.
  
|