- Három gyerekkel csak bábszínházban voltam még együtt,
rendes színházi elõadásra csak a két nagyobbal mentem el és
úgy választottam, amit én jónak gondoltam, vagy tanácsot
kértem a kollégáimtól, hogy õk milyen elõadásra vitték el a
gyereküket, hogyan tetszett, úgy választottam az elõadást.
R.: - És mi az a bábelõadás, amit egy 4 éves, egy 8 éves,
és egy 11 éves is egyaránt élvezhet?
- A Bábszínházban tartották, Sztravinszkij zenéjére
csináltak egy bábelõadást, azért szerintem, hogy egy kicsit
segítsék a zenét megérteni.
R.: - Az akkor még 3 éves kisfia mit szólt ehhez az idézõjelbe
tett vad zenéhez?
- A zene nagyon tetszett neki, a báboktól kicsit megijedt. Azt
gondolom én is, hogy ezek nem kicsi gyerekeknek való bábuk
voltak, kicsit ijesztõek voltak. A nagyobbaknak tetszett. De a zene
is tetszett.
R.: - Egyáltalán mit szólnak a gyermekei a színházhoz?
- Úgy érzik, hogy az, ami a színpadon játszódik, az a
valóság. Azért az, hogy hús-vér emberek játszanak a színpadon
ettõl sokkal hihetõbb nekik, mint például egy moziban vetített
film, amin nem látják úgy az embert, mint a színházban.
R.: - Mi történik velük, amikor néznek egy darabot, milyen az
arcuk, mit csinálnak?
- Azt láttam rajtuk, hogy nagyon izgulnak bizonyos részeknél,
amikor olyan a cselekmény, az arcukat nem láttam, nem figyeltem
közben, de úgy látom, hogy amikor olvasok egy történetet, egy
mesét otthon, azt is úgy átélik és itt a színházban is
ugyanúgy átélik, bár ezt mozifilmnél is láttam rajtuk.
R.: - Mitõl más mégis a színház az õ számukra?
- Az valóságszerûbb nekik, olyan valóságosabb, mint egy
vetített kép. A legapróbb részletekre emlékeznek az elõadásból,
ami engem nagyon meglep, mert van sok olyan rész, amin énnekem
átsiklik a figyelmem, nem emlékszem rá és õk egész pici
részeket is megragadnak és hetekkel késõbb eszükbe jut, hogy
és arra emlékszel anya, hogy ott mit csinált kígyó vagy a
párduc?
R.: - Mi alapján választja ki, hogy milyen témájú darabot
mutasson meg gyermekeinek?
- Tavaly olyan darabokat választottam, aminek ismerték a
történeteit. Hát például az Óz a nagy varázslót, vagy az
Emil és a detektívek, amit a legnagyobbnak tavaly el kellett
olvasnia, a Pál utcai fiúkat, tehát aminek a történetét
ismerték, olyanra mentünk el. Volt, ami pont ezért csalódás
volt a Bencének, mert nem ugyanaz volt a színházban, mint amit
õ olvasott, vagy nem úgy jelenítették meg, ahogy õ
elképzelte a könyv alapján azt.
R.: - Hogy érzi, hogyha nem ösztökélné a gyerekeit, hogyha
nem beszélne róla folyton, hogy most ide megyünk színházba,
oda, akkor õk nem is vágynának arra, hogy járjanak
színházba?
- Úgy érzem, hogy a Bence, a legnagyobb már esetleg vágyna
rá, de a két kisebbik nem tudom, hogy igényelné-e, hogyha én
nem mondanám nekik, hogy most akkor ide megyünk vagy oda.



Mit láttál legutoljára színházban?
- Süsüt.
R.: - Hogy tetszett neked ez a mese?
- Közepesen.
R.: - Miért tetszett közepesen a Süsü?
- Mert kilátszott az az embereknek a fejük.
R.: - Milyen embereknek látszódott ki a fejük?
- Nem ismerem õket.
R.. - Emberek rendesen játszottak, vagy báboztak a kezükre,
húztak ilyen kesztyûket és úgy játszottak?
- Emberek rendesen játszottak.
R.: - Mi látszódott ki a fejükbõl, mit láttál?
- Száját, állánál túl nem, orrát és a homlokát és a
szemét.
R.: - És ez rossz volt, hogy ezt így láttad?
- Nem volt azért annyira rossz.
R.: - És miért nem a mesét figyelted? Miért azt figyelted,
hogy valami kilátszik.
- A mesét is figyeltem.
R.: - Mirõl szól ez a Süsü?
- Egy sárkányról.
R.: - Te ezt a mesét már ismerted máshonnan is?
- Igen, moziban láttam.
R.: - És melyik tetszett neked jobban?
- A film.
R.: - Miért tetszett az jobban?
- Mert abban nem látszódott ki a feje, a másikban meg igen.
R.: - Én azt még mindig nem értem, hogy neked miért rossz az,
hogyha kilátszódik a feje?
- Én sem tudom azt.
R.: - Amikor nézted az elõadást, akkor világos vagy sötét
volt a nézõtéren?
- Világos. És ha átrendezték a termet, nagyon sokszor át
kellett rendezni, akkor lekapcsolták a lámpákat.
R.: - És akkor nagyon sötét volt?
- Ott elõl, ahol van a Süsü, ott sötét volt, de nálunk is
sötét volt, ahol ülünk.
R.: - Nem féltél a színházban?
- Nem féltem.
R.: - Mi tetszett a legjobban a Süsü elõadásból?
- Hogy a királyfi az Ejfi barátja, az hogy dobjon el a tehén,
meg ilyenek.
R.: - Ilyeneket mondtak benne?
- Ahá, az emberek.
R.: - És mi az, ami nem volt jó a darabban?
- Hogy kitagadta az apája. Még az is jópofa, hogy az elsõ
részében, hogy kiejtse a szájából
R.: - Mit csinált a lázmérõvel?
- Betette a szájába és mondta, hogy ki ne ejtsd.
R.: - Mennyi ideig tartott ez az elõadás?
- Sokáig.
R.: - Nem lett volna kedved közben kimenni?
- De lett volna kedvem, még ha nem is lett volna kedvem.
R.: - Nem akartad végignézni?
- Végig is akartam nézni, meg nem is akartam végignézni.
R.: - És miért nem akartad végignézni, miért akartál
hazamenni?
- Meg még rókásat játszottak és nagyon hosszú játék olyan
hosszú játék, nagyon.
R.: - Ez a színházban van ez a játék?
- Nem. Otthon a gépben.
R.: - Azért akartál hazamenni, hogy számítógépezzél?
- Aha, meg még apának is kell segíteni, annyira hosszú és
komoly játék.
R.: - Neked fontosabb a számítógépes játék, minthogy
végignézzél egy Süsü elõadást a színházban?
- Ugyanannyira szeretem a számítógépet, mint amit néztem.
R.: - És mi a jó a számítógépes játékban.
- Hogy élvezhetjük, hogy mi lesz a vége.
R.: - És az nem izgalmas, hogy a színházban ott elõtted
játszanak az emberek, a színészek, a számítógépes játékban
meg csak minden oda van rajzolva, nem olyan igazi, nem olyan
valódi.
- Tudom. De ha oda kattintunk, odamegy akkor a róka és
R.: - Mennyi ideig szoktál a számítógép elõtt ülni?
- Sokáig.
R.: - Hosszabb ideig szoktál a gép elõtt ülni, mint amennyi a
színházban töltöttél?
- Nem, kevesebbet, sokkal.
R.: - És apának, anyának nem mondtad, hogy ki akarsz jönni a
színházból, nem bírod már?
- Nem. Hogy a testvéremnek jó legyen meg az anyukámnak,
apukámnak is jó legyen, hadd nézzék.
R.: - Neked annyira nem volt jó, de azért nem szóltál nekik,
hogy õk élvezzék, hogy nekik ne legyen rossz?
- Aha. Igen.
- A Süsü a Vidám Színpadon volt teljesen színházi
környezetben. Többször voltunk egy nagy bevásárlóközpontnak a
rendezvényén, legutóbb az Aladdinon.
R.: - Hogyan viselkednek a gyermekei a színházban?
- Különleges élményben van részük, fõleg, hogyha ez igazi
színházban történik a szó szoros értelmében, hiszen az egy
teljesen más környezetbe máshová varázsolja a gyereket, mint
például az említett bevásárlóközpont rendezvénye. Ott
nincsenek meg azok a fények, nincs az a csend, nem tud úgy
átszellemülni a gyermek az említett bevásárlóközpontnak a
rendezvényén, így konkrétan az Aladdinon. Igazából mi ott
R.: - Az is egy színházi elõadás volt?
- Az egy színháznak mondott elõadás volt, igen. De szerintem
nem volt ugyanolyan minõségû, mint a Süsü. Teljesen más
hatást váltott ki a gyermekekbõl és ott sokkal nyugodtabban
tudtak viselkedni, hiszen senki nem beszélgetett körülöttük,
senki nem állt föl és az a varázs, az bele tudta magát élni a
gyermek a mesébe.
R.: - Õk rendszeresen járnak színházba?
- Mivel kisebbekrõl van szó, ezért
R.: - Hány évesek?
- Öt és fél és három és féléves gyermekeim vannak, nem
járunk rendszeresen színházba, pár elõadáson fordultunk csak
meg, ez körülbelül három-négy elõadást jelent.
R.: - Nem ijedtek meg elõször a sötéttõl? Nem volt nekik
túl hosszú, fárasztó, unalmas, végigülni egy másfélórás
darabot?
- Szerencsére nem. Ha jól emlékszem, akkor a Süsü közben
két szünet is volt, ahol felálltunk és kimentünk egyet
sétálni. A gyermekek ismerték már a Süsüt mind könyvbõl,
mind pedig rajzfilmbõl is, ezért szinte várták és tudták, hogy
mi fog következni és ez a várakozás, ez együttjárt azzal, hogy
nyugodtan végigülték a darabot. Azt mondanám, hogy más
tudatállapotban van ilyenkor az ember. Mint ahogy mi is, hogyha
nézünk egy filmet, akkor abba beleéljük magunkat, átéljük az
ott történt dolgokat és eseményeket és szinte ugye a fõhõssel
vagy mellékhõsökkel, akikkel éppen szeretnénk, azzal azonosulni
próbálunk. Ezt a színház ezt az azonosulást és ezt a varázst,
ezt át tudja adni. Azonban egy olyan hely, ami nyitott és közben
a hátunk mögött jönnek-mennek az emberek, illetve az anyukák
beszélgetnek, miközben megy az elõadás, azt nem tudja adni.
R.: - Ott nem élvezték az elõadást a gyerekei?
- Nem. Nem tudják átélni, egy fehér falak között, szinte
megvilágítatlan színpadon, nagyon rossz hangminõségben
élvezhetetlen az elõadás és az ember tudja, hogy nem benn van a
mesében, hanem ott van valósággal két lábbal a földön.
R.: - És hogyan látja, mi van nagyobb hatással rájuk, a
színházi elõadás, a film, vagy az élõ mese?
- Én biztos vagyok benne, hogy mindhárom teljesen más,
máshonnan közelíti meg a gyermeket. Kezdeném mondjuk a
tévével, ami a legszemélytelenebb úgy érzem ezek közül. Ha
belegondolunk mi anyukák, hogy mikor szoktunk bekapcsolni a
gyermekeknek tévét, akkor szoktunk, amikor pont az ügyes-bajos
teendõinket próbáljuk megoldani, illetve megcsinálni, ekkor mi
nem vagyunk jelen és a gyermek egyedül a tévével van
kapcsolatban, ami elég személytelen. Az élõ mese ezzel szemben,
a mi személyünk van ott, ott már ugye közösen történik a
cselekvés és a meseolvasás, az már akkor ugye az anyukával
történik. Egy színház annyival több, hogy ott van az egész
család vagy legalábbis a szülõknek vagy az anyuka, vagy az apuka
a testvér. Ez már egy közös program, amire ugye elmennek,
kiöltöznek, érzi a gyerek, hogy ez egy más nap, ez egy egészen
más program, mint ami szokott lenni és itt nem az anyuka, nem az
apuka, nem valamelyik családtag próbálja a gyermeket a mesébe
varázsolni, hanem teljesen más bábuk ugye vagy Bábszínházban
vagy pedig olyan emberek, akik beöltöznek valamiféle szerepbe.
R.: - Hogy gondolja, mi fog náluk gyõzedelmeskedni, a film
hatása, a mese hatása, a színház hatása vagy esetleg a
számítógépé. Mi az, amelyik el fog uralkodni?
- Úgy látom a gyermekeink életében nagyon-nagy szerepet tölt
be a tévé és a számítógép. Ezt ugye mindenki úgy értékeli,
ahogy õ azt személyesen látja. Ellenben az, hogy mi megmutatjuk
nekik, hogy van színház és van másfajta elõadásmód is, sokkal
emberibb és személyesebb is, így talán azért az is gyõzedelmeskedni
fog náluk.
(színházi elõadás részlet)



R.: - Hogy tetszett ez az elõadás, amelyet most láttatok?
- Nem tudom, nehéz volt, majd biztos fogunk róla beszélni.
R.: - Tudjátok, hogy ez a színpadi adaptáció, ez a három
történet, három jelenet, melyik regénybõl, mibõl van, milyen
irodalmi anyagból?
- Igen, hát a Tavasz ébredése. Arról szólt, hogy volt egy
fiatal lány, akinek gyereke lett és kapott ilyen szereket, aminek
hatására elvetélt. És akkor ezt úgy érzékeltették, hogy
szétszedték azt a játékbabát.
R.: - Mennyire volt hatásos szerintetek ezt a jelenet, ez az elsõ
jelenet, ez mennyire döbbentett vagy mennyire rázott meg
benneteket?
- A megvalósítás, az kicsit mintha túllõtt volna a célon,
tehát eléggé el lehetett képzelni a szétszedett gyerek után az
egész dolgot. Szóval megdöbbentõ volt szerintem az egész.
- Hát nekem ez nagyon nyomasztó volt és nagyon-nagyon nem
tetszett és ilyen nagyon rossz érzés volt.
R.: - De miért nem tetszett, a témája miatt, vagy a
megvalósítása miatt?
- Nem tudom, úgy a kettõ nem jött be, egyszerûen nagyon
nyomasztó volt és olyan, kiakasztott szóval úgy végig kellett
ülni és úgy végignézni ezt az egészet és nagyon nem tetszett.
R.: - Nagyon sokkoló volt.
- Igen.
R.: - De lehet, hogy ez volt a céljuk, hogy felrázzanak egy
kicsit.
- Hát éppen ezt akarom mondani, hogy szerintem pont ezért volt
nagyon jó, mert ez az egy volt szerintem, amit én legalábbis
megértettem és szerintem ez tök jó volt, hogy ilyen így tudták
érzékeltetni, hogy tényleg ilyen sokkolóan, szerintem ez volt a
legjobb.
R.: - Az egész az mirõl szólt számotokra.
- Tabu témákról szólt mind a három történet, amirõl így
nem lehet beszélni,
R.: - Mi az a három tabu téma?
- Mondjad Gergõ.
- Tehát például ez a leányanyaság. Tehát fiatal korban,
nekem úgy tûnt, mintha ez a Marci vagy melyik, tehát valamelyik
fiú követte volna el ezt, a követte volna el ezt a lánnyal.
R.: - Ti hányadikosok vagytok?
- Kilencedikesek.
R.: - És melyik iskolába jártok?
- Kölcsey Ferenc gimnázium.
,R.: - Nem éreztétek ezt korban hozzátok közelálló
témának? Nem foglalkoztat ez benneteket?
- Engem pont azért nem tudom, én mondjuk tudok errõl
beszélni, de lehet, hogy vannak mások, akiknek nem ilyenek, nem
ilyen konzervatív nézetûek a szülei és hogy nem tudnak errõl
beszélni.
- Én nem értek egyet azzal, hogy ez csak a gyerekeknek fontos,
ugyanis én a szüleimmel is nagyon szívesen elolvastatnám, mert
szerintem ennek a három tragédiának mind az az alapja, hogy a
szülõi megértés, illetve, hogy nem beszéli meg a gyerekkel a
gondjait és ezért menekül a gyerek az öngyilkosságba. Úgyhogy
szerintem ez a szülõknek is nagyon érdekes olvasmány lehet.
R.: - Ez után, hogyha innen hazamentek, elindultok egy
könyvesboltba majd valamelyik nap és megpróbáljátok megszerezni
ezt a könyvet?
- Hát végül is, hát miután könyvesboltban nem, de mondjuk
azért könyvtárba azért lehet, hogy benéznék és még
megnézném, hogy egyáltalán ott van-e ez a könyv és
beleolvasnék. Mert vannak benne olyan részek, amiket valószínûleg
csak a könyvbõl megtudnék.
R.: - És érdekelne majd ez a téma?
- Hát igen, végül is igen, érdekelne.
- Hát szerintem ez az a téma, ami legjobban megfogja a mi
korunkbelieket, merthogy végül is a szex vagyis így, meg a
párosodás, meg hát végül is a tanulmányok, merthogy az egyik
el volt keseredve, hogy nem sikerült neki a felvételi, tehát
nekünk is tavaly még ez volt az egyik legfontosabb téma és
szerintem ez nagyon megfog ez a téma minket.
R.: - És el fogod olvasni ezt a könyvet?
- Hát nekem ilyen problémáim úgy érzem nincsenek, úgyhogy
nem fogom elolvasni, mert értettem nagyjából a lényegét és nem
igazán tetszett. Tehát nem hiszem, hogy elolvasom.
- Szerintem sokan úgy vannak vele, hogy inkább elõször
elolvassák a könyvet és így elképzelik a szereplõket és
utána nézik meg a darabot. Tehát inkább az olvasás az, ami
színházi elõadásra hangol.
R.: - Úgy érzed, hogy benned az olvasási élmény az nagyobb,
mint az, hogyha elmész utána és ugyanazt meglátod színpadi
változatban.
- Hát végül is nagyobb, de hát a színpadi változat megerõsíti,
amit magamban elképzeltem elõtte a könyv olvasása közben.
- És hogyha teljesen másképp dolgozza fel, mint ahogy te
elképzelted?
- Hát az se baj, mert én máshogy látom lehet, hogy más
fogott meg a könyvben.
- Van olyan mû, aminél tényleg mondjuk egy színházi darab
vagy egy film, vagy valami hasonló az sokkal jobban segít a
megértésében, mint mondjuk maga a könyv. Mert mondjuk a
könyvben nem olyan jól van leírva. De néha meg fordítva van,
hogy annyira, tehát nem úgy adja vissza az emberben és ez néha
rossz azért.
- A színdarab, az egy ember, nem egy, de azért majdnem, hogy
egy ember szemszögébõl, a rendezõjébõl látjuk azt és ha
olvassuk, akkor azért mi többet odaképzelhetünk.



- A Marcibányi téri Mûvelõdési Központ adott helyet a
Színházi Nevelési Társulatok II.országos találkozójának. Az
idõszerûséget növeli az is, hogy éppen tíz esztendeje lépett
a nyilvánosság elé az elsõ hazai TIAÉ társulat, amely az akkor
még Gödöllõi Kerekasztal Társulás nevéhez fûzõdött. A név
azóta változott Kerekasztal Nevelési Központra, de hogy mi
történt ez alatt a tíz év alatt a színházi nevelés terén,
azt Kaposi László mûvészeti vezetõ mondja el. De még mielõtt
a közepébe vágnánk, egyáltalán mit is jelent az, TIAÉ?
Kaposi László - Színház és drámajáték valami sajátos
párosítása. Arról szól a dolog, hogy színházon keresztül
hatnak a gyerekekre, a színház felvet problémát, beviszi
a gyerekekkel együtt töltött idõbe, a közös munkába, a
közös játékba és utána a gyerekekkel építjük, bontjuk
tovább azt a világot, amit a színház felmutatott. Tehát
megjelenik a probléma a színházon keresztül és
továbbépítés, a folytatás, a továbbgondolás, mögé
gondolás, a mélyítés, a dolgok mögé nézése, az már egy
közös tevékenység része. Elvileg élmény két oldalról, a
színház maga élményt kell, hogy adjon, a gyerek egy
tisztességes játékörömöt, játékélményt kaphat és hát
szerencsés esetekben tanulhat is, ezen keresztül.
R.: - Akkor azért különbözik ez a színházi társulat,
nevelési társulat az átlag mûvészcsoportoktól, akik
eljátsszák az elõadást és utána hazamennek. Mert itt azért
még történik utána nagyon fontos dolog.
K.L.: Formailag is nagyon erõs a különbség. Mindig egy
maximum negyven fõs gyerekcsoportot fogadunk a játékainkra. Ezek
a játékok három órahosszat tartanak minimum, mindig életkorra
hirdetjük meg a játékainkat, tehát nem játsszunk olyat, hogy
ami 13-14 éveseknek szól, akkor azt kérésre játsszuk majd a 17
évesnek vagy a 12-nek, mert azok nagyon-nagyon másféle lelki,
fizikai felépítésûek. Tehát életkornak szól. Korlátozott
létszám, testközelbõl játszanak a színészek, más
eszköztárat használnak a színházban, mint a kõszínházakban
megszokott. Tehát itt nem a musical színészek nyomják a mûsort,
itt azt gondolom, hogy valami egészen másfajta létezés van a
színházban és játékban egyaránt.
R.: - Miben különbözik konkrétan az effajta színházi
létezés a hagyományostól?
K.L.:- Megérkezik egy hétköznap délelõttben egy iskolai
osztály mondjuk ide a Marcibányi téri Mûvelõdési Központba
és fogadják õket a színész drámatanárok. Gyorsan próbálunk
minél többet megtudni az osztályról. Tehát nem kérdezõsködünk,
hanem figyeljük õket, együtt vagyunk velük. Azt nézzük, hogy
hogyan ülnek le, hogyan fordulnak egymás felé. Mert hát ezzel az
osztállyal mélyre kéne menni vagy mélyebbre kéne menni, nem
felszínen szeretnénk maradni és ezért nagyon sok információt
kéne gyorsan begyûjtenünk. Annak következtében, hogy mit
tudtunk meg róluk a nyitó pillanatokban alakulhat, változhat a
játék. Az nem fog változni, hogy a színház mi lett benne, mert
az hoztuk és az kész. De az, hogy utána milyen mondatokat, milyen
tempóval, milyen fogalmazásban, milyen stílusban mondanak a
tanárok, az már nagyon erõsen változhat. Lement az elõadás,
utána többnyire tanáros fejtegetésként induló tevékenység
következik, ami pillanatokon belül játékba torkollik.
R.: - Éppen zajlik most bent ugyanabban a teremben, ahol az elõbb
az elõadás folyt.
K.L.: - És ez a játék ez nagyon gyakran csoportos
tevékenység, tehát csoportbontással, ami mindenféle
differenciálással az osztály rétegzõdése szerintire és a
tematikusra is lehetõséget ad. A csoportmunkáról természetesen
beszámolnak egymásnak a csoportok és hát az együtt töltött idõ
hosszától és a téma mélységétõl függõen gyakran ez a
közös beszámoló zárja a délelõttöket.
- Mitõl függ, hogy milyen irodalmi anyagot választanak
témaként?
K.L.: - Olyasmit, ami a gyereknek szól, vagy ami a gyerekrõl
szól. Most éppen a Tavasz ébredése címû drámából készült
játékot láthatták a nézõk és ezt játsszuk tovább velük.
Azt gondolom, hogy csak súlyos és fajsúlyos és nagyon tömény
anyagokat érdekes hozni.
R.: - Ez a Tavasz ébredése ez egy elég nehéz, elég súlyos
anyag. Talán nem biztos, hogy minden gyereknek megnyeri a
tetszését, mert éppen azért, mert annyira az õ korának való
tehát õt nagyon mélyen megérinti belülrõl, talán fél egy
kicsit, eltolja magától.
K.L.: - A helyzet az, hogy akárhogyan is védekezik a gyerek az
ellen, hogy igazat mondjanak neki, õ magában valahol azt érzi,
hogy ezzel neki mégis foglalkoznia kell. Tehát a dolog egyfajta
ilyen jég vagy üvegtörõ, át kell menni a falon és hogyha
átmentél a falon, akkor azt gondolom, hogy valami más régió,
más tartományba értél, akkor lehetõséged van arra, valami
mást is megszólíts a gyerekbõl, amit lehet, hogy éppen az
iskola, meg ezeknél az erõs hatások nélkül nem lehetne
megtenni.