- BabaNet
#baba#anya
Babanet - Vendég a Háznál  02.02.14
   Mûsorarchiv
   Mûsortörténelem
   Stáblista

Vendég a háznál
2002. február. 14.
Kossuth rádió, 13.05

- Három gyerekkel csak bábszínházban voltam még együtt, rendes színházi elõadásra csak a két nagyobbal mentem el és úgy választottam, amit én jónak gondoltam, vagy tanácsot kértem a kollégáimtól, hogy õk milyen elõadásra vitték el a gyereküket, hogyan tetszett, úgy választottam az elõadást.

R.: - És mi az a bábelõadás, amit egy 4 éves, egy 8 éves, és egy 11 éves is egyaránt élvezhet?

- A Bábszínházban tartották, Sztravinszkij zenéjére csináltak egy bábelõadást, azért szerintem, hogy egy kicsit segítsék a zenét megérteni.

R.: - Az akkor még 3 éves kisfia mit szólt ehhez az idézõjelbe tett vad zenéhez?

- A zene nagyon tetszett neki, a báboktól kicsit megijedt. Azt gondolom én is, hogy ezek nem kicsi gyerekeknek való bábuk voltak, kicsit ijesztõek voltak. A nagyobbaknak tetszett. De a zene is tetszett.

R.: - Egyáltalán mit szólnak a gyermekei a színházhoz?

- Úgy érzik, hogy az, ami a színpadon játszódik, az a valóság. Azért az, hogy hús-vér emberek játszanak a színpadon ettõl sokkal hihetõbb nekik, mint például egy moziban vetített film, amin nem látják úgy az embert, mint a színházban.

R.: - Mi történik velük, amikor néznek egy darabot, milyen az arcuk, mit csinálnak?

- Azt láttam rajtuk, hogy nagyon izgulnak bizonyos részeknél, amikor olyan a cselekmény, az arcukat nem láttam, nem figyeltem közben, de úgy látom, hogy amikor olvasok egy történetet, egy mesét otthon, azt is úgy átélik és itt a színházban is ugyanúgy átélik, bár ezt mozifilmnél is láttam rajtuk.

R.: - Mitõl más mégis a színház az õ számukra?

- Az valóságszerûbb nekik, olyan valóságosabb, mint egy vetített kép. A legapróbb részletekre emlékeznek az elõadásból, ami engem nagyon meglep, mert van sok olyan rész, amin énnekem átsiklik a figyelmem, nem emlékszem rá és õk egész pici részeket is megragadnak és hetekkel késõbb eszükbe jut, hogy és arra emlékszel anya, hogy ott mit csinált kígyó vagy a párduc?

R.: - Mi alapján választja ki, hogy milyen témájú darabot mutasson meg gyermekeinek?

- Tavaly olyan darabokat választottam, aminek ismerték a történeteit. Hát például az Óz a nagy varázslót, vagy az Emil és a detektívek, amit a legnagyobbnak tavaly el kellett olvasnia, a Pál utcai fiúkat, tehát aminek a történetét ismerték, olyanra mentünk el. Volt, ami pont ezért csalódás volt a Bencének, mert nem ugyanaz volt a színházban, mint amit õ olvasott, vagy nem úgy jelenítették meg, ahogy õ elképzelte a könyv alapján azt.

R.: - Hogy érzi, hogyha nem ösztökélné a gyerekeit, hogyha nem beszélne róla folyton, hogy most ide megyünk színházba, oda, akkor õk nem is vágynának arra, hogy járjanak színházba?

- Úgy érzem, hogy a Bence, a legnagyobb már esetleg vágyna rá, de a két kisebbik nem tudom, hogy igényelné-e, hogyha én nem mondanám nekik, hogy most akkor ide megyünk vagy oda.

Mit láttál legutoljára színházban?

- Süsüt.

R.: - Hogy tetszett neked ez a mese?

- Közepesen.

R.: - Miért tetszett közepesen a Süsü?

- Mert kilátszott az az embereknek a fejük.

R.: - Milyen embereknek látszódott ki a fejük?

- Nem ismerem õket.

R.. - Emberek rendesen játszottak, vagy báboztak a kezükre, húztak ilyen kesztyûket és úgy játszottak?

- Emberek rendesen játszottak.

R.: - Mi látszódott ki a fejükbõl, mit láttál?

- Száját, állánál túl nem, orrát és a homlokát és a szemét.

R.: - És ez rossz volt, hogy ezt így láttad?

- Nem volt azért annyira rossz.

R.: - És miért nem a mesét figyelted? Miért azt figyelted, hogy valami kilátszik.

- A mesét is figyeltem.

R.: - Mirõl szól ez a Süsü?

- Egy sárkányról.

R.: - Te ezt a mesét már ismerted máshonnan is?

- Igen, moziban láttam.

R.: - És melyik tetszett neked jobban?

- A film.

R.: - Miért tetszett az jobban?

- Mert abban nem látszódott ki a feje, a másikban meg igen.

R.: - Én azt még mindig nem értem, hogy neked miért rossz az, hogyha kilátszódik a feje?

- Én sem tudom azt.

R.: - Amikor nézted az elõadást, akkor világos vagy sötét volt a nézõtéren?

- Világos. És ha átrendezték a termet, nagyon sokszor át kellett rendezni, akkor lekapcsolták a lámpákat.

R.: - És akkor nagyon sötét volt?

- Ott elõl, ahol van a Süsü, ott sötét volt, de nálunk is sötét volt, ahol ülünk.

R.: - Nem féltél a színházban?

- Nem féltem.

R.: - Mi tetszett a legjobban a Süsü elõadásból?

- Hogy a királyfi az Ejfi barátja, az hogy dobjon el a tehén, meg ilyenek.

R.: - Ilyeneket mondtak benne?

- Ahá, az emberek.

R.: - És mi az, ami nem volt jó a darabban?

- Hogy kitagadta az apája. Még az is jópofa, hogy az elsõ részében, hogy kiejtse a szájából

R.: - Mit csinált a lázmérõvel?

- Betette a szájába és mondta, hogy ki ne ejtsd.

R.: - Mennyi ideig tartott ez az elõadás?

- Sokáig.

R.: - Nem lett volna kedved közben kimenni?

- De lett volna kedvem, még ha nem is lett volna kedvem.

R.: - Nem akartad végignézni?

- Végig is akartam nézni, meg nem is akartam végignézni.

R.: - És miért nem akartad végignézni, miért akartál hazamenni?

- Meg még rókásat játszottak és nagyon hosszú játék olyan hosszú játék, nagyon.

R.: - Ez a színházban van ez a játék?

- Nem. Otthon a gépben.

R.: - Azért akartál hazamenni, hogy számítógépezzél?

- Aha, meg még apának is kell segíteni, annyira hosszú és komoly játék.

R.: - Neked fontosabb a számítógépes játék, minthogy végignézzél egy Süsü elõadást a színházban?

- Ugyanannyira szeretem a számítógépet, mint amit néztem.

R.: - És mi a jó a számítógépes játékban.

- Hogy élvezhetjük, hogy mi lesz a vége.

R.: - És az nem izgalmas, hogy a színházban ott elõtted játszanak az emberek, a színészek, a számítógépes játékban meg csak minden oda van rajzolva, nem olyan igazi, nem olyan valódi.

- Tudom. De ha oda kattintunk, odamegy akkor a róka és

R.: - Mennyi ideig szoktál a számítógép elõtt ülni?

- Sokáig.

R.: - Hosszabb ideig szoktál a gép elõtt ülni, mint amennyi a színházban töltöttél?

- Nem, kevesebbet, sokkal.

R.: - És apának, anyának nem mondtad, hogy ki akarsz jönni a színházból, nem bírod már?

- Nem. Hogy a testvéremnek jó legyen meg az anyukámnak, apukámnak is jó legyen, hadd nézzék.

R.: - Neked annyira nem volt jó, de azért nem szóltál nekik, hogy õk élvezzék, hogy nekik ne legyen rossz?

- Aha. Igen.

- A Süsü a Vidám Színpadon volt teljesen színházi környezetben. Többször voltunk egy nagy bevásárlóközpontnak a rendezvényén, legutóbb az Aladdinon.

R.: - Hogyan viselkednek a gyermekei a színházban?

- Különleges élményben van részük, fõleg, hogyha ez igazi színházban történik a szó szoros értelmében, hiszen az egy teljesen más környezetbe máshová varázsolja a gyereket, mint például az említett bevásárlóközpont rendezvénye. Ott nincsenek meg azok a fények, nincs az a csend, nem tud úgy átszellemülni a gyermek az említett bevásárlóközpontnak a rendezvényén, így konkrétan az Aladdinon. Igazából mi ott

R.: - Az is egy színházi elõadás volt?

- Az egy színháznak mondott elõadás volt, igen. De szerintem nem volt ugyanolyan minõségû, mint a Süsü. Teljesen más hatást váltott ki a gyermekekbõl és ott sokkal nyugodtabban tudtak viselkedni, hiszen senki nem beszélgetett körülöttük, senki nem állt föl és az a varázs, az bele tudta magát élni a gyermek a mesébe.

R.: - Õk rendszeresen járnak színházba?

- Mivel kisebbekrõl van szó, ezért

R.: - Hány évesek?

- Öt és fél és három és féléves gyermekeim vannak, nem járunk rendszeresen színházba, pár elõadáson fordultunk csak meg, ez körülbelül három-négy elõadást jelent.

R.: - Nem ijedtek meg elõször a sötéttõl? Nem volt nekik túl hosszú, fárasztó, unalmas, végigülni egy másfélórás darabot?

- Szerencsére nem. Ha jól emlékszem, akkor a Süsü közben két szünet is volt, ahol felálltunk és kimentünk egyet sétálni. A gyermekek ismerték már a Süsüt mind könyvbõl, mind pedig rajzfilmbõl is, ezért szinte várták és tudták, hogy mi fog következni és ez a várakozás, ez együttjárt azzal, hogy nyugodtan végigülték a darabot. Azt mondanám, hogy más tudatállapotban van ilyenkor az ember. Mint ahogy mi is, hogyha nézünk egy filmet, akkor abba beleéljük magunkat, átéljük az ott történt dolgokat és eseményeket és szinte ugye a fõhõssel vagy mellékhõsökkel, akikkel éppen szeretnénk, azzal azonosulni próbálunk. Ezt a színház ezt az azonosulást és ezt a varázst, ezt át tudja adni. Azonban egy olyan hely, ami nyitott és közben a hátunk mögött jönnek-mennek az emberek, illetve az anyukák beszélgetnek, miközben megy az elõadás, azt nem tudja adni.

R.: - Ott nem élvezték az elõadást a gyerekei?

- Nem. Nem tudják átélni, egy fehér falak között, szinte megvilágítatlan színpadon, nagyon rossz hangminõségben élvezhetetlen az elõadás és az ember tudja, hogy nem benn van a mesében, hanem ott van valósággal két lábbal a földön.

R.: - És hogyan látja, mi van nagyobb hatással rájuk, a színházi elõadás, a film, vagy az élõ mese?

- Én biztos vagyok benne, hogy mindhárom teljesen más, máshonnan közelíti meg a gyermeket. Kezdeném mondjuk a tévével, ami a legszemélytelenebb úgy érzem ezek közül. Ha belegondolunk mi anyukák, hogy mikor szoktunk bekapcsolni a gyermekeknek tévét, akkor szoktunk, amikor pont az ügyes-bajos teendõinket próbáljuk megoldani, illetve megcsinálni, ekkor mi nem vagyunk jelen és a gyermek egyedül a tévével van kapcsolatban, ami elég személytelen. Az élõ mese ezzel szemben, a mi személyünk van ott, ott már ugye közösen történik a cselekvés és a meseolvasás, az már akkor ugye az anyukával történik. Egy színház annyival több, hogy ott van az egész család vagy legalábbis a szülõknek vagy az anyuka, vagy az apuka a testvér. Ez már egy közös program, amire ugye elmennek, kiöltöznek, érzi a gyerek, hogy ez egy más nap, ez egy egészen más program, mint ami szokott lenni és itt nem az anyuka, nem az apuka, nem valamelyik családtag próbálja a gyermeket a mesébe varázsolni, hanem teljesen más bábuk ugye vagy Bábszínházban vagy pedig olyan emberek, akik beöltöznek valamiféle szerepbe.

R.: - Hogy gondolja, mi fog náluk gyõzedelmeskedni, a film hatása, a mese hatása, a színház hatása vagy esetleg a számítógépé. Mi az, amelyik el fog uralkodni?

- Úgy látom a gyermekeink életében nagyon-nagy szerepet tölt be a tévé és a számítógép. Ezt ugye mindenki úgy értékeli, ahogy õ azt személyesen látja. Ellenben az, hogy mi megmutatjuk nekik, hogy van színház és van másfajta elõadásmód is, sokkal emberibb és személyesebb is, így talán azért az is gyõzedelmeskedni fog náluk.

(színházi elõadás részlet)

R.: - Hogy tetszett ez az elõadás, amelyet most láttatok?

- Nem tudom, nehéz volt, majd biztos fogunk róla beszélni.

R.: - Tudjátok, hogy ez a színpadi adaptáció, ez a három történet, három jelenet, melyik regénybõl, mibõl van, milyen irodalmi anyagból?

- Igen, hát a Tavasz ébredése. Arról szólt, hogy volt egy fiatal lány, akinek gyereke lett és kapott ilyen szereket, aminek hatására elvetélt. És akkor ezt úgy érzékeltették, hogy szétszedték azt a játékbabát.

R.: - Mennyire volt hatásos szerintetek ezt a jelenet, ez az elsõ jelenet, ez mennyire döbbentett vagy mennyire rázott meg benneteket?

- A megvalósítás, az kicsit mintha túllõtt volna a célon, tehát eléggé el lehetett képzelni a szétszedett gyerek után az egész dolgot. Szóval megdöbbentõ volt szerintem az egész.

- Hát nekem ez nagyon nyomasztó volt és nagyon-nagyon nem tetszett és ilyen nagyon rossz érzés volt.

R.: - De miért nem tetszett, a témája miatt, vagy a megvalósítása miatt?

- Nem tudom, úgy a kettõ nem jött be, egyszerûen nagyon nyomasztó volt és olyan, kiakasztott szóval úgy végig kellett ülni és úgy végignézni ezt az egészet és nagyon nem tetszett.

R.: - Nagyon sokkoló volt.

- Igen.

R.: - De lehet, hogy ez volt a céljuk, hogy felrázzanak egy kicsit.

- Hát éppen ezt akarom mondani, hogy szerintem pont ezért volt nagyon jó, mert ez az egy volt szerintem, amit én legalábbis megértettem és szerintem ez tök jó volt, hogy ilyen így tudták érzékeltetni, hogy tényleg ilyen sokkolóan, szerintem ez volt a legjobb.

R.: - Az egész az mirõl szólt számotokra.

- Tabu témákról szólt mind a három történet, amirõl így nem lehet beszélni,

R.: - Mi az a három tabu téma?

- Mondjad Gergõ.

- Tehát például ez a leányanyaság. Tehát fiatal korban, nekem úgy tûnt, mintha ez a Marci vagy melyik, tehát valamelyik fiú követte volna el ezt, a követte volna el ezt a lánnyal.

R.: - Ti hányadikosok vagytok?

- Kilencedikesek.

R.: - És melyik iskolába jártok?

- Kölcsey Ferenc gimnázium.

,R.: - Nem éreztétek ezt korban hozzátok közelálló témának? Nem foglalkoztat ez benneteket?

- Engem pont azért nem tudom, én mondjuk tudok errõl beszélni, de lehet, hogy vannak mások, akiknek nem ilyenek, nem ilyen konzervatív nézetûek a szülei és hogy nem tudnak errõl beszélni.

- Én nem értek egyet azzal, hogy ez csak a gyerekeknek fontos, ugyanis én a szüleimmel is nagyon szívesen elolvastatnám, mert szerintem ennek a három tragédiának mind az az alapja, hogy a szülõi megértés, illetve, hogy nem beszéli meg a gyerekkel a gondjait és ezért menekül a gyerek az öngyilkosságba. Úgyhogy szerintem ez a szülõknek is nagyon érdekes olvasmány lehet.

R.: - Ez után, hogyha innen hazamentek, elindultok egy könyvesboltba majd valamelyik nap és megpróbáljátok megszerezni ezt a könyvet?

- Hát végül is, hát miután könyvesboltban nem, de mondjuk azért könyvtárba azért lehet, hogy benéznék és még megnézném, hogy egyáltalán ott van-e ez a könyv és beleolvasnék. Mert vannak benne olyan részek, amiket valószínûleg csak a könyvbõl megtudnék.

R.: - És érdekelne majd ez a téma?

- Hát igen, végül is igen, érdekelne.

- Hát szerintem ez az a téma, ami legjobban megfogja a mi korunkbelieket, merthogy végül is a szex vagyis így, meg a párosodás, meg hát végül is a tanulmányok, merthogy az egyik el volt keseredve, hogy nem sikerült neki a felvételi, tehát nekünk is tavaly még ez volt az egyik legfontosabb téma és szerintem ez nagyon megfog ez a téma minket.

R.: - És el fogod olvasni ezt a könyvet?

- Hát nekem ilyen problémáim úgy érzem nincsenek, úgyhogy nem fogom elolvasni, mert értettem nagyjából a lényegét és nem igazán tetszett. Tehát nem hiszem, hogy elolvasom.

- Szerintem sokan úgy vannak vele, hogy inkább elõször elolvassák a könyvet és így elképzelik a szereplõket és utána nézik meg a darabot. Tehát inkább az olvasás az, ami színházi elõadásra hangol.

R.: - Úgy érzed, hogy benned az olvasási élmény az nagyobb, mint az, hogyha elmész utána és ugyanazt meglátod színpadi változatban.

- Hát végül is nagyobb, de hát a színpadi változat megerõsíti, amit magamban elképzeltem elõtte a könyv olvasása közben.

- És hogyha teljesen másképp dolgozza fel, mint ahogy te elképzelted?

- Hát az se baj, mert én máshogy látom lehet, hogy más fogott meg a könyvben.

- Van olyan mû, aminél tényleg mondjuk egy színházi darab vagy egy film, vagy valami hasonló az sokkal jobban segít a megértésében, mint mondjuk maga a könyv. Mert mondjuk a könyvben nem olyan jól van leírva. De néha meg fordítva van, hogy annyira, tehát nem úgy adja vissza az emberben és ez néha rossz azért.

- A színdarab, az egy ember, nem egy, de azért majdnem, hogy egy ember szemszögébõl, a rendezõjébõl látjuk azt és ha olvassuk, akkor azért mi többet odaképzelhetünk.

- A Marcibányi téri Mûvelõdési Központ adott helyet a Színházi Nevelési Társulatok II.országos találkozójának. Az idõszerûséget növeli az is, hogy éppen tíz esztendeje lépett a nyilvánosság elé az elsõ hazai TIAÉ társulat, amely az akkor még Gödöllõi Kerekasztal Társulás nevéhez fûzõdött. A név azóta változott Kerekasztal Nevelési Központra, de hogy mi történt ez alatt a tíz év alatt a színházi nevelés terén, azt Kaposi László mûvészeti vezetõ mondja el. De még mielõtt a közepébe vágnánk, egyáltalán mit is jelent az, TIAÉ?

Kaposi László - Színház és drámajáték valami sajátos párosítása. Arról szól a dolog, hogy színházon keresztül hatnak a gyerekekre, a színház felvet problémát, beviszi a gyerekekkel együtt töltött idõbe, a közös munkába, a közös játékba és utána a gyerekekkel építjük, bontjuk tovább azt a világot, amit a színház felmutatott. Tehát megjelenik a probléma a színházon keresztül és továbbépítés, a folytatás, a továbbgondolás, mögé gondolás, a mélyítés, a dolgok mögé nézése, az már egy közös tevékenység része. Elvileg élmény két oldalról, a színház maga élményt kell, hogy adjon, a gyerek egy tisztességes játékörömöt, játékélményt kaphat és hát szerencsés esetekben tanulhat is, ezen keresztül.

R.: - Akkor azért különbözik ez a színházi társulat, nevelési társulat az átlag mûvészcsoportoktól, akik eljátsszák az elõadást és utána hazamennek. Mert itt azért még történik utána nagyon fontos dolog.

K.L.: Formailag is nagyon erõs a különbség. Mindig egy maximum negyven fõs gyerekcsoportot fogadunk a játékainkra. Ezek a játékok három órahosszat tartanak minimum, mindig életkorra hirdetjük meg a játékainkat, tehát nem játsszunk olyat, hogy ami 13-14 éveseknek szól, akkor azt kérésre játsszuk majd a 17 évesnek vagy a 12-nek, mert azok nagyon-nagyon másféle lelki, fizikai felépítésûek. Tehát életkornak szól. Korlátozott létszám, testközelbõl játszanak a színészek, más eszköztárat használnak a színházban, mint a kõszínházakban megszokott. Tehát itt nem a musical színészek nyomják a mûsort, itt azt gondolom, hogy valami egészen másfajta létezés van a színházban és játékban egyaránt.

R.: - Miben különbözik konkrétan az effajta színházi létezés a hagyományostól?

K.L.:- Megérkezik egy hétköznap délelõttben egy iskolai osztály mondjuk ide a Marcibányi téri Mûvelõdési Központba és fogadják õket a színész drámatanárok. Gyorsan próbálunk minél többet megtudni az osztályról. Tehát nem kérdezõsködünk, hanem figyeljük õket, együtt vagyunk velük. Azt nézzük, hogy hogyan ülnek le, hogyan fordulnak egymás felé. Mert hát ezzel az osztállyal mélyre kéne menni vagy mélyebbre kéne menni, nem felszínen szeretnénk maradni és ezért nagyon sok információt kéne gyorsan begyûjtenünk. Annak következtében, hogy mit tudtunk meg róluk a nyitó pillanatokban alakulhat, változhat a játék. Az nem fog változni, hogy a színház mi lett benne, mert az hoztuk és az kész. De az, hogy utána milyen mondatokat, milyen tempóval, milyen fogalmazásban, milyen stílusban mondanak a tanárok, az már nagyon erõsen változhat. Lement az elõadás, utána többnyire tanáros fejtegetésként induló tevékenység következik, ami pillanatokon belül játékba torkollik.

R.: - Éppen zajlik most bent ugyanabban a teremben, ahol az elõbb az elõadás folyt.

K.L.: - És ez a játék ez nagyon gyakran csoportos tevékenység, tehát csoportbontással, ami mindenféle differenciálással az osztály rétegzõdése szerintire és a tematikusra is lehetõséget ad. A csoportmunkáról természetesen beszámolnak egymásnak a csoportok és hát az együtt töltött idõ hosszától és a téma mélységétõl függõen gyakran ez a közös beszámoló zárja a délelõttöket.

- Mitõl függ, hogy milyen irodalmi anyagot választanak témaként?

K.L.: - Olyasmit, ami a gyereknek szól, vagy ami a gyerekrõl szól. Most éppen a Tavasz ébredése címû drámából készült játékot láthatták a nézõk és ezt játsszuk tovább velük. Azt gondolom, hogy csak súlyos és fajsúlyos és nagyon tömény anyagokat érdekes hozni.

R.: - Ez a Tavasz ébredése ez egy elég nehéz, elég súlyos anyag. Talán nem biztos, hogy minden gyereknek megnyeri a tetszését, mert éppen azért, mert annyira az õ korának való tehát õt nagyon mélyen megérinti belülrõl, talán fél egy kicsit, eltolja magától.

K.L.: - A helyzet az, hogy akárhogyan is védekezik a gyerek az ellen, hogy igazat mondjanak neki, õ magában valahol azt érzi, hogy ezzel neki mégis foglalkoznia kell. Tehát a dolog egyfajta ilyen jég vagy üvegtörõ, át kell menni a falon és hogyha átmentél a falon, akkor azt gondolom, hogy valami más régió, más tartományba értél, akkor lehetõséged van arra, valami mást is megszólíts a gyerekbõl, amit lehet, hogy éppen az iskola, meg ezeknél az erõs hatások nélkül nem lehetne megtenni.

 

 

 


 

Szakértõink
  e-mail

 

X
EZT MÁR OLVASTAD?