Vendég a háznál
2002. február. 11.
Kossuth rádió, 13.05
R.: - Hány éves a kislány?
- Ma 7 éves.
R.: - És miért vannak itt a beszédvizsgálóban?
- Úgy tudjuk, hogy diszlexia gyanús, nagyon keverte a bal és
jobb kezét a térirányokat, a fönt, lent, elõl hátul és
szeretnénk, hogyha normál iskolába mehetne. És nem kellene
logopédiai osztályba menni, oda szeretne menni, ahova a testvérei
is járnak.
R.: - De hátha most õ 7 éves, ez azt jelenti, hogy õ
elméletileg már tavaly szeptemberben mehetett volna iskolába.
- Igen, mehetett volna, de kértük, hogy még egy évet
maradhasson, mivel szerintem nagyon jó, hogy maradhat. A
testvéreinél is bevált ez, hogy egy évvel késõbb mentek
iskolába, mert õk is diszlexia gyanúsak voltak és így sokkal
jobban be tudtak illeszkedni és jobban vették az akadályokat az
iskolában is.
R.: - Testvéreinél hogy derült ki ez, hogy diszlexia
gyanúsak?
- Hát a legnagyobbnál csak elsõ osztály végére derült ki,
mert õ kívülrõl megtanulta az olvasmányokat és nem vettük
észre, hogy diszlexia, csak amikor már nyáron elkezdtünk idegen
szövegeket olvastatni vele, akkor cserélte a betûket. Visszafelé
kezdett olvasni, teljesen megrémültünk.
R.: - És akkor hogy tudta megtanulni a szöveget?
- Hát azt nem
R.: - Ennyire jó volt a memóriája?
- A memóriájával igen, azzal dolgozott végig. Igen. És akkor
nyáron találkoztunk egy ismerõs tanító nénivel, õ olvastatott
vele és mondta, hogy valószínû, hogy diszlexia gyanús úgy,
hogy vigyük el sürgõsen logopédushoz.
R.: - Óvodában nem nézték ezt?
- Hát óvodában kiderült utólag, hogy éppen akkor
hiányzott, amikor nézte a logopédus néni õt és aztán õt nem
küldték el külön vizsgálatra.
R.: - Akkor nála miért kérték, hogy maradjon egy évet,
évvesztes volt?
- Õ nem volt évvesztes, hát lehetett volna, de õ nagyon aludt
minden délután, úgyhogy azért gondoltuk úgy a férjemmel, hogy
hadd legyen még egy év gyerekkoruk, amikor nem kell, még
játszhatnak, gondtalanok, majdnem minden délutánom arra ment el,
hogy õket hurcolásztam így logopédushoz, akkor külön úszni
vittük õket.
R.: - És emiatt, hogy így motorosan fejlõdjön?
- Igen, amiatt is, meg asztmásak is és emiatt is. Külön
torna, úszás és szerintem ez így együtt megtette hatását.
R.: - Egyébként a diszlexia és az asztma között nincs
összefüggés vagy valami mégiscsak van?
- Most azt hallottam, épp most mondta itt a logopédus néni,
hogy van, hogy akinek ilyen kruppos, fulladásos asztmás betegsége
van, hogy valamennyire befolyásolja a diszlexiát.
R.: - Tehát az már egy jel lehet arra, hogy hajlama van?
- Igen. Azt mondja, hogy idõnként ilyen halláskiesései
lehetnek és hogy emiatt valószínûbb, hogy diszlexiás lesz. És
hogy ilyen beszédzavarai lehetnek.
R.: - És akkor most a legkisebb kislánnyal van itt, merthogy õ
most iskolába kellene, hogy menjen.
- Igen, most elsõbe kell, hogy menjen és végül is õ jár a
logopédus nénihez két éve, ez a második éve, õ most már
tanulja a betûket szótagolva, tanul olvasni.
R.: - Annak ellenére, hogy óvodás.
- Igen, megtanítja azt mondta, hogy mire iskolába bekerül,
addigra tanuljon meg olvasni, hogy ennyi elõnye legyen.
R.: - De miért?
- Hogy ennyi elõnye legyen. Õ hátránnyal indul és hogy ne
egyszerre kelljen neki annyi mindenre figyelni, hogy az írást és
az olvasást egyszerre, ezért.
R.: - És nem volt maga nagyon elkeseredve, hogy mind a három
gyerekrõl kiderült, hogy diszlexiás, tehát hogy eleve egy ilyen
nagy hátránnyal indulnak?
- Nem, mert a férjem is kiderült, hogy õ is diszlexiás volt
és õ egyetemet végzett, úgyhogy gondoltam, hogyha õ el
tudta végezni, akkor csak a gyerekek is. Javulni fognak és õk is
el tudnak majd valamit végezni, úgyhogy nem, igazából nem
ijedtem meg.
R.: - És a férjérõl a gyerekek kapcsán derült ki?
- Igen. Hát úgy derült ki, hogy õneki a tanár nénije mindig
mondta, akkoriban még nem mondták ezt ki, hogy diszlexia, hanem
csak, hogy nehezebben olvas, nehezebben találta meg a jobb, bal
oldalt, a térirányokat és még most is keveri jobbal, ha autót
vezet, akkor is kérdezi, hogy merre kanyarodjunk, felém, vagy
feléd, nem azt, hogy jobbra úgy, hogy végül is nála az
olvasásában még mindig neki is érzõdik. Lassabban olvas és a
gyerekek mindig is kérik, hogy inkább én olvassam a meséket,
mint õ.
R.: - És õ mit mond, hogy megszenvedte a gyerekkorát, tehát
az iskolát?
- Meg. Mondta, hogy õ nagyon szenvedett, az iskolában
nagyon. Hol nagyon jól tanult, hol nagyon rosszul, attól függõen,
hogy mennyire tudott olvasni. De hát vele mondjuk a szülei
foglalkoztak elég sokat, olvastak vele, meg nagyon jó tanító
nénije volt, aki külön délutánonként tanult vele és hát
ennek tudja õ be, hogy végül is õ felfejlõdött olyan szintre,
mint a többiek. Lehetséges, hogy el lehet érni, ezért is nem
keseredtem én mondjuk el.
R.: - És a gyerekek se, egyik se?
- Nem. Nem. Olyan vidámak, nem zavarja õket, nem tartják
szégyellnivalónak, vagy hátránynak. Azt gondolják, hogy ezen
lehet segíteni.
- Itt ugye mind a három gyermekrõl kiderült az, hogy diszlexiagyanús,
sõt a papáról is kiderült utólag, hogy diszlexiás volt. Ez azt
jelenti, hogy ez örökölhetõ?
-Csabai Katalin logopédus, az Országos Beszédvizsgáló
Szakértõi Bizottság igazgatója: - Valóban, hogy az édesapa
is sokat szenvedett az olvasással, sokat szenvedett az írással,
helyesírási gondjai, problémái voltak.
R.: - Ez már egy jel?
-Csabai Katalin logopédus, az Országos Beszédvizsgáló
Szakértõi Bizottság igazgatója: Ez már egy jel. További
jel az, hogy valóban ha olyan kórelõzmények után kutatunk, mint
betegségek, tehát egyrészt ugye a familiáris tényezõ, hogy
örökletesség. Azon kívül jelen esetben például valóban
úgynevezett asztmatikus alkatú gyerekek, tehát nem feltétlenül
asztmás, hanem allergiás, asztmás, gyakoriak a felsõlégúti
megbetegedések, igen gyakori a középfülgyulladás, a náthás,
lázas állapot, nyitott szájjal lélegzik és ezek vezetnek ahhoz,
hogy a figyelem koncentráció készsége a gyereknek nem megfelelõ,
hisz egy rossz közérzetet jelent az, hogy õ ugye nyitott szájjal
lélegzik, az, hogy õ beteg, továbbá az, hogy nem alakul ki a
gyereknél a beszédhang megkülönböztetõ képesség. Ez nem
halláscsökkenést jelent. Tehát ha én a gyereknek, nagyon
koncentrál és én a háta mögött azt súgom, gyerek ide adok
neked csokoládét, akkor biztos, hogy oda fog szaladni. De ha azt
kérem tõle, hogy most mutasd meg hol a doboz, hol van a seb, hol
van a zseb, akkor a kisgyerek, ha a hangok rezonanciája, zöngéje
között nem tud megfelelõen differenciálni, akkor nyilvánvaló,
hogy másként fogja majd a hanghoz társítani a betût is. Tehát
ebbõl adódik ez a probléma.
R.: - Mennyire biztosan lehet ezt már óvodában kiszûrni?
Cs.K.: - Óvodás korban még soha nem mondjuk ki azt, hogy
diszlexiás, sokszor még elsõ osztályos korban sem, mert ennek
nagyon sok összetevõje van. Óvodában az úgynevezett
részképességeknek a feltárása. Említette az édesanya
például a téri tájékozódást, merre van a bal, merre van a
jobb.
R.: - Tehát ha ezeket tapasztalja egy szülõ az óvódás korú
gyermekénél, akkor mindenképpen el kell vinni, hogy megnézzék,
hogy ez a gyanú, hogy ez valóban megvan-e?
Cs.K.: - Hát például tükörképpen rajzol, tükörképpen
másol a testvérétõl nagybetûket, számjegyeket, balról jobbra
helyett jobbról balra kezd el vázolgatni, rajzolgatni.
R.: - És óvódás korban, tehát nagycsoportban már érdemes
akkor leülni velük és foglalkozni, tehát csinálni feladatokat?
Cs.K.: - Hát igen, de nem mindegy, hogy miket és hogyan.
Nagyon-nagyon nem vagyunk annak pártján, hogy például
nagycsoportos óvódásokkal már betû tanítás történjen.
R.: - Tehát amirõl a mama beszélt.
Cs.K.: - És ezért harcolunk ugye, hogy az iskolát is
csúsztatva, bevezette az oktatási törvényt szabályozó új
módosító rendelet, hogy például az elsõ osztályt két év
alatt lehet elvégezni. Egy elõkészítõ játékos fejlesztõ
nulladik osztállyal és majd egy nagyon lassú léptekben egy
lexikális tudást megalapozó osztállyal.
R.: - Tehát itt azt mondja a mama, hogy a logopédus azzal
érvelt, hogy azért tanítja már a betûket, hogy azzal majd ne
kelljen foglalkoznia, tehát hogy ez ugye elõnyt fog jelenteni. De
akkor ezek szerint inkább hátrányt jelent?
Cs.K.: - Nem, akkor szokott a logopédus betût mutatni a
gyereknek, nem olvasni tanítani, legfeljebb betût kötni hozzá,
hogyha nagyon lassan és nehezen tudja az újonnan kialakított
hangokat a folyamatos beszédben automatizálni. Akkor egy játékos
hívóképpel, betû megerõsítéssel például azt mondom, hogy a
gyerek az l-helyett még mindig j-hangot ejt ugye. Na most itt a
képzõ szempontjából még nem magyarázunk egy ilyen pici
gyereknek. De l-hangnál fölemeli a padlásra nyelvét, akkor
lerajzoltunk egy olyan gyereket, akinél látjuk, hogy ilyen énekes
hangon mosolyogva, nagy szájjal fölemeli a nyelvét. A másiknak
legörbül a szája, sír, az mondjuk az a jajgatós hang, ott
leteszi a pincébe a nyelvét. És mellé írjuk a hármas
vonalközbe játékosan a nyomtatott kis l, illetve a nyomtatott kis
j-betût.
R.: - És akkor, amikor a nagy kislánynál kiderült az, hogy õ
diszlexia-gyanús, ugye az elsõ év végén, akkor nagyon megijedt?
Egyáltalán mit csinált?
- Hát igen, igen. Nagyon megijedtem, mert az iskolában
kiderült, hogy olyan módszerrel is tanultak, ami a
diszlexiásoknak nem a legjobb, hogy egy nap többet tanultak, nem a
szótagolóssal, hanem a kép
R.: - képolvasással.
- Képolvasással tanultak igen és akkor ez a tanító néni,
akit mondtam, ez az ismerõsöm mondta, hogy akkor vigyem át olyan
helyre, ahol vagy szótagolásra, vagy meixneres módszerrel
tanulnak. Nyáron mint az õrült rohantunk, kerestünk iskolát,
végül találtunk egyet a közelünkben, ahol meixnerrel tanultak
és oda át is vittem. És azóta is odajár, nagyon szeret.
R.: - Akkor nem járatta vele újra az elsõt, tehát folytatta
másodikban.
- Nem, folytatta, igen.
R.: - És járt logopédushoz?
- Azóta is, igen, folyamatosan járt négy évig.
R.: - És most hogy áll a tanulással?
- A számolással nem volt gondja, az olvasásnál ott még
mindig érezhetõ szerintem kicsit. Most õ hatodikos, de jó
tanuló annak ellenére, pár darab négyese van, a többibõl
ötös és negyedikben nyelvtan versenyre is küldték annyira
felfejlõdött végül is. Otthon is foglalkoztunk vele.
R.: - Mibõl? Hát honnan tudta, hogy mit kell csinálni?
- Hát folyamatosan kérdeztem a tanító nénit, aki tanította
meixneressel és konzultáltunk a logopédus nénivel is, akihez
járt még külön.
R.: - Akkor ez nagyon sok energiájába került magának.
- Nagyon, igen. Hát nem tudtam volna csinálni csak úgy, hogy
otthon vagyok fõállású anyaságon vagyok.
R.: - És délutánonként mennyi idõt foglalkozott egy
gyerekkel, tehát például a legnagyobb kislányával akkor, amikor
már lehetett tudni, hogy õ diszlexiás.
- Hát körülbelül naponta egy órát.
R.: - És bírta?
- De kis részletekben, szóval nem folyamatosan.
- Tehát nem összefüggõen.
- Nem, nem, soha nem, mert õk azt nem bírják, hogyha
folyamatosan, hanem közben szünet egy kis játék és úgy
nagyjából összesen egy órát.
R.: - És õk tudták azt, hogy miért kell velük
foglalkozni, vagy megkérdezte, hogy most anya miért kell plusz
olyan dolgot csinálni, amit az osztálytársaimnak nem kell?
- Tudták igen, õk tudják, hogy diszlexiásak, meg is mondtam,
hogy diszlexiásak vagytok
R.: - Így ezzel
a szóval?
- Igen, igen.
R.: - Nem ijedtek meg tõle? És el is magyarázta, hogy mi ez?
- Igen, hogy nem tudtok rendesen olvasni, cserélitek a betûket,
de ezt meg lehet tanulni, javítani lehet rajta. És akkor mindig
mondták, hát mi diszlexiásak vagyunk, ha nem ment nekik az
olvasás, hát mi diszlexiásak vagyunk.
- Ahá, tehát erre lehet hivatkozni.
- Igen. Úgyhogy õket ez igazából nem zavarta, hogy õk kicsit
mások, mint a többiek.
R.: - És akkor, amikor már a nagylánya iskolába járt, róla
kiderült, hogy diszlexiás, akkor a középsõ óvódás volt már?
- Óvódás volt, igen. És akkor én kértem, hogy vizsgálják
meg õt is, hogy nála is kiderül-e ez a diszlexia. Meg is
vizsgálták és kiderült, hogy õ is hajlamos rá és akkor õ is
már elkezdett járni óvodába, nagycsoportba, és úgy került elsõ
osztályba már.
R.: - És akkor neki úgy minden jobban és könnyebben ment
emiatt, hogy hamarabb kezdte el, tehát látványos volt a nagyobb
lányhoz képest a változás?
- Igen, sokkal flottabbul mentek neki a dolgok igen. És most is
folyamatosan jár, az iskolában szerencsére van logopédus nem
kell elhordani és ott hetente kétszer jár.
R.: - Õ most hányadikos?
- Õ harmadikos.
R.: - És akkor most már rendesen megtanult olvasni,.
- Igen. Döcög, azért érezni rajta, de olvasásból ötös
lesz végül is. Úgyhogy a nyelvtan az egyedüli, ami a
helyesírásában látszik, amibõl négyes lesz. Én meg vagyok
nagyon elégedve velük.
  
R.: - Most ez a mama ugye mind a három gyermekének megmondta,
hogy mi a problémájuk. Ezzel jót tett õ, mert úgy tûnik,
hogy a gyerekeket ez nem zavarja, vagy azért nem jó, hogyha a
gyerekeknek megmondják, hogy õk diszlexia gyanúsak?
Csabai Katalin logopédus, az Országos Beszédvizsgáló
Szakértõi Bizottság igazgatója: Hát azért ezt a
gyerekkel nem kéne így tudatni, mert a gyerek még azt se tudja,
hogy mi az, hogy diszlexia. Sokszor mi sem tudjuk. Úgyhogy én
azt gondolnám, hogy a gyerekben semmi olyan negatívumot nem
kéne tudatosítani, pláne amirõl nem tudja, ugye. Mert van
olyan kisgyerek, akinek nem túl jó a zenei hallása, azt a
gyereket nem fogjuk ének-zenei általánosba vagy akinek nagyon
mackós, kicsit suta a mozgása, azt nem fogjuk beíratni a
balettintézetbe.
R.: - Ezeket a gyerekeket egyébként milyen iskolába érdemes
beíratni? Tehát melyik az a módszer, ami elõnyükre válik és
melyik az, amelyik még rosszabb helyzetbe.
Cs.K.: - Mindenféleképpen az 1978-as tanterv elõtt használt
hangoztató, szótagoló olvasástanítási módszer, amikor az
elsõ év végére kellett a gyerekeknek megtanulniuk az összes
betût és összeolvasniuk. Na most jelenleg két olyan
olvasókönyv van, amit nagyon jónak találunk, ami valóban
figyelembe veszi a gyerekeknek ezt a fejlettségi szintjét, az
életkori sajátosságokat és magyar nyelv írásbeliségének a
sajátosságát, ami nagyon-nagyon eltérõ más nyelvek
írásbeliségétõl. Ezért Adamikné Jászó Anna, Gorsi
Máriának a köznyelven úgy használt, hogy törpés abc-je ez a
Dinasztia Kiadónak a könyve, Mesék csodái, ez már végig
ötödik osztályig felmenõ rendszerrel kidolgozott, nagyon
kedves, nagyon játékos. A másik ez a Meixner Ildikó
Játékház, ami szintén hangoztató, szótagoló olvasókönyv.
Most én már találkoztam olyan gyermekkel, akit ugyan ebbõl a
könyvbõl tanítottak, de szintén a pedagógus két hónap alatt
akarta ezt a könyvet teljesíttetni a gyermekkel és masszívan
diszlexiássá nevelte.
R.: - Mennyi idõ alatt hozzák be ezek a gyerekek ezt a
hátrányt? Tehát mi az, amit el lehet tõlük várni?
Cs.K.: - Ez változó, ez nagyon változó, ez attól is függ,
hogy a gyerek mennyire elõkészített, otthon mennyire tud az
édesanya ilyen tudatosan, ilyen kedvesen foglalkozni vele. És
hát az, hogy milyen a tanító néni, rengeteget számít. Tehát
itt nagyon sok függ attól, hogy igen lassan, a gyerekeknél
egyéniesítve az egyéni fejlõdést figyelembe véve szabad csak
haladni. Na most nyilvánvaló, hogy az a gyerek, akit nem így
tanítanak meg elsõben, annál a gyereknél a késõbbiek során
komoly problémák jelentkeznek.
R.: - Tehát nem szívesen fog olvasni.
Cs.K.: - Nem fog szívesen olvasni, nem fog tudni helyesírni.
R.: - De akkor, amikor már behozzák ezt a hátrányt és már
viszonylag jól olvasnak, akkor érdemes külön leültetni és
olvastatni õket? Vagy a hangos olvasás, az segíti azt, hogy õk
megszeressék ezt, meg hogy
Cs.K.: - Na ez a probléma, hogy éppen hogy a hangos olvasás
nem. Gondoljunk bele, ha mi olvasóvá válunk, ha mi szeretünk
olvasni, ha este lefekvés elõtt olvasunk, hangosan olvasunk vagy
magunknak olvasunk? Tehát a gyereknek azt kell megtanulnia, hogy
az olvasás, az egy öröm, az egy élmény, ez csak abból
adódhat, ha õ ezt olyan szinten teszi, amikor már túljut azon,
hogy nem a technika köti le a figyelmét, hogy jaj istenem, most
ez milyen betû? Most hogyan kötöm ezt a betût ahhoz a betûhöz?
Most mi lesz ez a szó? Nos ez ma-jom vagy ma-ma tehát ez egy
nagyon nehéz feladat. Na most ha a gyerek maga rájön arra és
némán olvashat, akkor megszeret olvasni, tanulni olvasni és azt
is nagyon, viszont szerencsés, hogyha a gyerek elolvas valamit,
akkor mirõl olvastál? Tehát játékosan kutakodni, hogy a
gyerek valóban érti-e amit olvas, az értõ olvasás, ez az
alapja. Ugye számtalanszor a vizsgálataim során, amikor a
gyerekeknél hangos olvasás vizsgálatot végzünk és
visszakérdezzük, hogy mirõl olvastál? Hát ugye már abból is
látszik, hogy nem egyszer le kell állítani a hangos
olvastatásnál és azt mondom most olvasd tovább némán
magadnak. Nem tudja visszaadni a tartalmat. Vissza tudja adni a
tartalmat, ha némán olvas. És ez sajnos az
iskolarendszerünknek is nagyon-nagyon hibája, hogy sokszor ilyen
hangos versenyolvastatást végeztetnek a gyerekekkel.
  
R.: - Neked milyen problémákat okozott az, hogy diszlexiás
vagy?
-Ludwig Tibor az Öveges József Gimnázium diszlexiás
szakközépiskolai osztályának végzõs tanulója: Fõleg az
olvasási nehézség, aminek a következtében elég hamar fel is
adtam azt, hogy nagyon törõdjek azzal, hogy olvassak. És ebbõl
végül is elég sok problémám lett. Szüleimnek elég nagy gond
volt az, hogy én végül is nem igazán olvasgattam, a kötelezõket,
azt megszereztem általában videon vagy megnéztem tévén és
azokból általában kihúztam magam. De hogyha volt egy olyan
kötelezõ, amit nem tudtam így megszerezni, abból például
elég sok egyest beszereztem, meg a helyesírásom miatt is.
Úgyhogy a magyar nyelv és irodalomból eléggé rossz jegyeim
voltak, aztán mikor nyelvet is kellett már tanulni, akkor abból
is és nem igazán voltak jók az eredményeim.
R.: - És most ez itt ebben a középiskolában megváltozott?
L.T.: - Radikálisan megváltozott, hogy úgymond, mert az
általános iskolai kettõ, három egész közötti átlagom, az
most elcsúszott 4,2 és 4,8 közötti átlagra.
R.: - Megváltozott az olvasáshoz a viszonyod?
L.T.: - Igen, megváltozott, mert több idõt is hagynak
olvasni és sok olyan dolog volt, amivel szépen lassan aztán
rászoktam az olvasásra.
R.: - Most már habzsolod a könyveket, azt lehet mondani?
L.T.: - Hát azért azt nem mondhatnám, hogy habzsolom a
könyveket, de szívesen ülök le olvasni és szívesebben
olvasok sokkal, mint régebben. Az olvasással még mindig
ugyanúgy nehézségeim vannak, csak mivel többet olvasok, jobban
megy, gyorsabban megy valamennyire, mint régebben és nyilván
gyakran elõfordul az, hogy utána kell visszaolvasnom, hogy
megértsem, hogy mi történt, mert például amit elõbb
olvastam, azt nem értettem meg annyira, de áthaladtam rajta és
emiatt vissza kellett lapoznom, de sokkal jobban megy most már
és nem kell annyit visszalapozgatnom és élvezetesebb is így
olvasni sokkal. Nyilván meg kell teremtenem azt a környezetet,
ahol olvasni tudok, mert ahogy más ember le tud ülni egy buszon
vagy vonaton olvasni, addig nekem teljes csöndnek kell lenni
körülöttem, hogy oda tudjak figyelni teljesen arra, amit
olvasok és ne kelljen utána visszalapozgatni.
R.: - Mikor meglátsz egy könyvet, nem kezdesz el szorongani tõle?
L.T.: - Hát mikor meglátok egy könyvet, egybõl kinyitom az
utolsó oldalnál, megnézem a tartalomjegyzéket, hogy hány
oldalas, utána megnézem, hogy milyen sûrûn vannak a betûk és
hát minél több oldal, annál jobban szédölgök, de aztán
mire a végére jutok, akkor azt mondom, hogy úristen! ennek
vége van, ez elfogyott, ezen is túl lettünk.
R.: - Akkor ez egy öröm, ez egy sikerélmény?
L.T.: - Hát igen, ez egy sikerélmény, amit sajnos elég késõn
sikerült megtapasztalni.
R.: - Mi volt az e legvastagabb könyv, amit elolvastál
ideáig?
L.T.: - Hú! Ez egy jó kérdés. Például utoljára az Édes
Annát olvastam most és nagyon meglepõdtem, hogy úristen! vége
lett a könyvnek? Hova tûnt az a sok oldal, ami elõtte volt,
mikor kinyitottam.
R.: - Van kedvenc írod?
L.T.: - Olyan nagyon kedvenc íróm nincsen, mert nem sok
könyvet olvastam még ezidáig, de vannak olyan könyvek, amiket
szeretek.
R.: - Mik ezek?
L.T.: - Az elsõ könyv, amit itt magamtól elolvastam, az
Stanislav Lemtõl volt a Solaris címu könyv, ami egy elég
nehéz könyv volt és elég sokat küszködtem vele, de a
könyvnek a témája, az nagyon megfogott és onnantól kezdtem el
lapozgatni más könyveket is.
R.: - Van-e olyan könyv, amit kinéztél már magadnak, hogy
nagyon szeretnél elolvasni, csak még nem jutott rá idõd?
L.T.: - Nagyon érdekelnek az ilyen fantasztikus könyvek,
amiben egy kis filozófia van és hát már kinéztem Az istenek
harca, ha jól emlékszem az a címe a könyvnek, ami eléggé
vaskos, jó hatszáz, hétszáz oldal körül van és mikor elõször
megláttam, hát eléggé megszédültem tõle, de aztán nagyon
megtetszett a könyv.
R.: - Szoktál könyvtárba, vagy könyvesboltba járni?
L.T.: - Mostanában egyre gyakrabban.
R.: - Van olyan reflex nálad, hogy vékonyabb könyvért
szívesebben nyúlsz, mint egy vastagért?
L.T.: - Hát igen, ez elég gyakran megtörténik, hogy
nézegetem a könyveket és megnézem, belelapozok, hogy de kis
betûk, hú de sok betû, hú de sok oldal. Inkább rakjuk vissza.
És akkor hát nem tudom, valakitõl hallottam, hogy ez egy nagyon
jó könyv és talán mégiscsak meg kéne nézni. És akkor
végül is eljutok oda, hogy ráveszem magam, hogy no jó, hát
akkor nézzünk bele. Beleolvasok, elolvasom a könyvrõl, amit
írnak a hátulján vagy beleolvasok az elsõ néhány oldalba és
akkor úgy döntök mégis, hogy megveszem.
  
|