Vendég a háznál
2002. február. 5.
Kossuth rádió, 13.05
R.: - Hány évesek vagytok?
- Én már tizenegy, tizenkettõ, tíz.
R.: - Mindannyian olvastátok a Harry Pottert?
- Igen. Én csak az elsõ kettõt.
- Én mind a négyet.
- Jó ez a könyv, mert peregnek az események és nem olyan
unalmas, mint más könyvek.
- Nincsen olyan unalmas tájleírás.
R.: - Mi az, amit Harry Potter elõtt olvastatok?
- Kötelezõ olvasmányokat, azok nagyon unalmasak voltak.
R.: - Például?
- Például a Kincsekeresõ kisködmön, a Tüskevár, meg ezek
nagyon unalmasak.
- Nekem a Bogáncs nem tetszett, mert tele volt tájleírással
és nekem attól feláll a hátamon a szõr.
R.: - Te 10 éves vagy a Harry Potter elõtt olvastál más
könyvet is?
- Volt egy olyan könyv, hogy Dugó Dani, azt félbehagytam, meg
volt a - mi is annak a neve - ja igen, a (nem érthetõ) annak a
négy kötetét, csak a negyediket, azt elveszítettem, és azt nem
tudtam kiolvasni.
R.: - És most hogyhogy elolvastál két vaskos kötetet, mert
ezek a Harry Potterek elég vastagak.
- Hát mert tetszett és eleinte a Blanka olvasta, utána mondta,
hogy nagyon jó és hogy olvassam el és elolvastam és hogyha már
mindenki olvasta a családban, akkor én miért ne olvassam ki?
R.: - Õszintén, mi ebben a könyvben a jó, az izgalom, a
kaland?
- Igen, ezek a jók, az izgalom, a környezet, nem lehet
unatkozni mellette, nem lehet letenni.
- Meg ahogy az újságok is írták, beindítja a fantáziát és
akkor így elkezd gondolkozni az ember, hogy mi lenne, ha tényleg
lenne ilyen és akkor de jó lenne.
R.: - Vannak ebben a könyvben félelmetes dolgok?
- Nem nagyon, általában a végén vannak a legizgalmasabb, de
azok nem félelmetesek.
- De van, abban az erdõben, amikor ...
- Nekem pedig a negyedik végén volt egy olyan rész, ami hát
eléggé ilyen rémisztõ volt, hogy levágtak egy kezet, meg
ilyenek.
R.: - És amikor ilyen rémisztõ dolgokat olvasol, megbeszéled
a szüleiddel, hogy hú ebben ez, meg ez volt?
- Nem. Én csak elolvasom, csak annyit mondok magamban, hogy ez
egy könyv és kész. Megkülönböztetni a mesét és a
valóságot, de például az egyik országban beszüntették azt
azért mert néhány kiolvasták a negyedik részt és abban öt
ember meghal, akkor most mi lesz. Hát az akciófilmekben
felrobbannak a buszok, aztán meghal ott tíz ember, azt se tiltják
be.
R.: - Miért jó, miért fontos az a varázsvilág, ami a Harry
Potterben szerepel?
- Ezek a hétköznapok unalmasak, hogy minden gyerek bemegy az
iskolába, tanul, meg mit tudom mit csinál, ez azért sokkal
izgalmasabb, hogy már önmagában az iskolában van egy csomó
izgalom, tehát ilyen érdekes dolgok. Meg mostanában nem annyira
olvasnak az emberek és hogyha olvasnak is, azokban általában jó
sok illusztráció van és ugye nem kell elképzelnünk a szereplõket,
ez pedig, itt pedig jó sok szereplõ van és nincs kép, csak az
elején egy kicsi és így el lehet képzelni a szereplõket és nem
kell a képek alapján, hogy ez most így néz ki, ez meg úgy.
R.: - Tényleg ti, amikor olvastok bármit, akkor képek jelennek
meg a fejetekben?
- Igen, szoktak, tehát hogy leírja mondjuk az elsõ részben
hogy hogy nézett Harry és akkor már az elején is kialakul egy
kép és akkor mindig, amikor olvasok a Harryrõl, akkor
elképzelem, hogy õ ott most megy vagy mikor meg minden. Én
beleképzelem magam a Harry helyébe. Megy mondjuk az erdõben,
akkor olyan mintha és is mennék és látom magam elõtt az erdõt.
R.: - És amikor õ fél, akkor te is félsz?
- Nem félek, csak tudom, hogy fél.
R.: - És te miért nem félsz?
- Mert ez egy mese, kitalált történet, és hát én azért
tudom, hogy ez nem létezik, eleve ki van találva.
- Nálam pedig úgy szokott, mintha egy film menne így elõttem,
miközben olvasok és a többiek ezért is szokták mondani, hogy
hogy lehetek ilyen hülye, hogy ennyit olvasok? Nekem olyan, mintha
egy film menne elõttem és azért egyáltalán nem unalmas.
Kivétel a tájleírások.
R.: - Sokat olvasol?
- Sokat, hát. Nagyon sokat.
R.: - Harry Potteren kívül is?
- Igen, mást is szoktam olvasni.
R.: - Miket olvasol?
- Vannak ilyen életregények azokat, meg amikor állatokról
szólnak, meg ilyeneket.
R.: - Miért jó a varázslatokról olvasni?
- Szerintem azért jó, mert az ember azért szereti beleélni
magát, hogy olyan dolgokat tud csinálni, amit egyébként a mai világban,
tehát a valóságban nem lehet. Például varázsolunk magunknak,
tehát ide varázsolunk valamit, amiben eljuttatunk egy messzi
tárgyat és ezzel tényleg ki kell élni magát az embernek,
szereti elképzelni, hogy lehet, hogy tényleg van ilyen és akkor
úgy beleéli magát az ember.
- Anya azóta is sóhajtozik egy olyan házimanó után, ami
elvégzi a takarítást helyette.
R.: - Itt a mai világunkban nincsen varázslatok?
- Hát bûvészkedés van, de hát az nem igazi, a bûvészkedés,
hát nincsenek.
- Ott csalnak és nem igazi. A bûvészkedés, az csalás.
R.: - Van a mi világunkban varázslat vagy nincs?
- Szerintem nincs.
- Szerintem sincs.
- Vannak, akik azt mondják, hogy vannak csodák, de hogyha
valakinek az a csoda, hogy mondjuk, hogy két nap alatt felépül a
lába, hát hogyha azt akarja, hogy az csoda legyen, akkor gondolja
azt, hogy csoda.
- Az ilyen emberek betegségbõl, hogyha felgyógyulnak arra
szokták mondani, hogy csodás.
R.: - De az, hogy kaptok egy jó jegyet vagy nem esik az esõ,
vagy jó kedvetek van, azok nem mindennapi apró kis csodák,
varázslatok?
- Nem. Hát az a minden meg van magyarázva, hogy miért esik az
esõ és miért nem.
  
- Az Olvasás éve a gyerekeké is.
- Jó napot kívánok Nné vagyok. Én a Harry Potter témához
szeretnék reagálni vagy ezzel kapcsolatban elmondani a
véleményemet. Legutóbbi mûsorukat hallgatva én egy kicsit
úgy éreztem, hogy úgy egyoldalúan reagáltak az emberek,
illetve nem kerestek ellenvéleményt, tehát olyan szülõket,
anyukákat, pedagógusokat, akik tiltják a gyerekeket.
R.: - Maga egy ilyen ellenvélemény?
Né.: - Igen, én ez vagyok.
R.: - Mennyi idõs a gyerek?
Né.: - Most 10 éves, a nagyobbik kislányom, õ
rengeteget olvas és én azért nem engedem ezt, mert bár
Magyarországon borzasztóan materialista kultúra van és ilyen
életfelfogás vagy felfogás, de én meg vagyok gyõzõdve
arról, hogy azok a dolgok, amik a Harry Potterben szerepelnek, a
boszorkányság, fehér-fekete mágia, jövendõmondás, egyebek,
ilyen taktikák, ezek a valóságban létezõ dolgok, amiket gyakorolnak
bizonyos emberek és én nem szeretném, ha a gyerekem ezzel
kapcsolatba kerülne.
R.: - Ezek szerint maga elolvasta a Harry Pottert?
Né.: - Én nem, beleolvastam, a tartalmát olvastam tehát
magát a könyvet nem. De tudom mirõl szól, azt hiszem már a
borítóról kiderül és én úgy gondolom, hogy szóval egy
gyereknek a kezébe adni, fõleg, aki nagyon fogékony és
érzékeny arra, amit olvas és nagyon szinte vizuálisan látja
maga elõtt és átéli, amit olvas, ez borzasztóan veszélyes.
Másrészt azért is, mert esetleg ha nem is e könyv kapcsán, de
kezébe kerülhetnek olyan könyvek, amik késõbb bevezetik õt
ezekbe a dolgokba. Tehát ezekbe a gyakorlatokba. Most az, hogy
van boszorkányegyház Magyarországon és mûködik ilyen iskola
azt hiszem Szegeden
R.: - Iskola?
Nné.: - Igen, én úgy tudom. Boszorkány fõiskola, ahol nem
csúnya vasorrú néniket oktatnak, hanem nagyon is normális
kinézetû férfiak és nõk tanulják ezeket a dolgokat, rontás,
átok, rámondás, egyebek. Meg azt hiszem vagy hallottam errõl,
hogy hirdetéseket is adnak fel bizonyos emberek, hogy õk
vállalnak ilyeneket, tehát hogy ezeket. Ez nem mese, hogy az
emberek úgy gondolják, hogy ezek ilyen mesebeli dolgok,
kitalációk, a valóságban nem létezõ dolgok és hogy ez így
teljesen ártalmatlan a gyerekre és végre olvas a gyerek. De én
úgy gondolom nem mindegy, hogy mit.
R.: - Úgy gondolja, hogy a végtelenségig tudja majd
irányítani, tiltani, szabályozni, hogy a gyerek például mit
olvas vagy milyen élmények érik?
Nné.: - Ó, én, nem ez a tervem, hogy én az õ életét majd
70 éves korában is befolyásoljam és egyáltalán nem is így
élünk, hanem szeretném megtanítani arra õt, hogy mi a jó és
mi a rossz és tudjon különbséget tenni a dolgok között és
egy idõ után õ maga tudjon dönteni és nyilván nem fog engem
megkérdezni majd 20 évesen, hogy
R.: - Mikor van az az idõ után?
Nné.: - Hát úgy gondolom, hogy már most is nagyon jól tud
dönteni dolgok között, amik felmerülnek vagy szituációk vagy
akár könyveket is ha megméri úgy a tartalma alapján, mert
nagyon sokat beszélgetünk.
R.: - Én is így gondolom, ezért kérdeztem, mert én is úgy
gondolom, hogy 10 évesen már nagyon sok minden között tud
dönteni és az esetleg nem merült föl magában, csak azért
kérdezem tudja, mert hiszen hát tapasztalható, hogy van egy
Harry Potter láz, ami a film bemutatásával csak nõtt, hogy
vajon az nem lenne jobb megoldás, hogyha maga is elolvasná a
Harry Pottert, esetleg együtt olvasnák el és utána errõl is
beszélnének, szóval biztos-e, hogy a tiltás a legjobb
megoldás?
Nné: - Most nem kell tiltani, mert õ ezt nem akarja
elolvasni.
R.: - Hát úgy könnyû,
Tehát nem az van, hogy õt le kell errõl beszélni, mert én
törekszem arra, hogy igényes, magas színvonalú irodalmi
alkotásokat olvasson el és ezt is teszi.
R.: - Mit olvas például, mit olvas?
Nné.: - Ó, hát most Gárdonyi Gézától kezdve Jókaiig nem
is tudom, hát nagyon sokféle könyvet
Mv.: - Most cím szerint nem emlékszik
Né.: - Most nem emlékszem rá, szokta írni és jegyezni.
Nyilván most Dosztojevszkijt nem adok a kezébe, tehát nem
arról van szó, hogy én egy ilyen könyv ilyen elit valakit
akarok belõle, aki nagyon, szóval ilyen egysíkú ember lesz,
olvasson bármit, ami vicces, humoros, csak az a lényeg, hogy jó
hatással legyen a gyerekre és jó értékrendet közvetítsen.
R.: - Hogyha benne mégis feltámad a vágy, tehát ha holnap
beállít és azt mondja, hogy anyu én mégis szeretném
elolvasni a Harry Pottert, aki maga mit mond?
- Természetesen, akkor amit ön javasolt körülbelül én is
így gondolnám, hogy együtt olvassuk és megbeszéljük,
természetesen.
R.: - Igen, akkor egyetértünk, nincs vita köztünk.
Nné.: - Persze csak inkább az, hogy hosszú távon mibe
vezeti be õket, hogy a természetfölöttire fognak-e nyitni és
hogyha igen, akkor esetleg melyik oldalára és mibe viheti be
mondom õket késõbb és milyen könyveket emelhetnek le a
könyvtárakból ezek után, amik veszélyesek lehetnek rá
esetleg.
  
- Szerintem nagyon izgalmas, mert elmennek a varázsló
iskolába, vicces is, meg izgalmas, hogy mi történik Harryvel.
- Sok szülõ nem engedi meg a gyerekeknek, hogy olvassa, mitol
félnek a szülõk szerinted?
- Mert a Titkok kamrájában kicsit ilyen horror volt,
fölakasztották a macskát, egyébként nem halt meg csak kõvé
változott.
- Azért nem szeretik, mert nem akarják, hogy a gyerekek ilyet
játszanak ilyen értelmetlen játékokat, amik igazából nem is
léteznek.
- Lehet, hogy attól is félnek, hogy néhány gyerek azt
hitte, hogy õ is rendelkezik ilyen képességekkel, õ is
kipróbálja, hogy fölszáll egy seprû repülni próbál.
R.: - Te láttad is, meg olvastad is a Harry Pottert. Melyik
tetszett jobban a film vagy a könyv?
- Hát mind a kettõ nagyon tetszett, legfeljebb a könyvben
részletesebben voltak leírva dolgok, amik nem voltak a filmben.
R.: - Volt-e valami olyan tanítás ebben a filmben, amit te
megjegyeztél?
- Például, hogy a jövõdet ne álmokból építsd.
R.: - Mit jelent?
- Ne az álmoknak éljünk, hanem a jelennek. Azért, mert
valaki kivételes gyerek, túl élõ, attól még ugyanúgy neki
meg kell harcolni a hétköznapi dolgokért.
R.: - Nem zavaró, hogy a filmben megjelenítenek neked
valamit, amit ha elolvasol, te egészen máshogy képzelsz el?
- Csak annyiban nem volt ugyanaz, hogy nem volt benne az
összes jelenet, de akkor nagyon hosszú lett volna a film, de ami
benne volt, az mind ugyanaz volt és nem csalódtam benne és
csodálkoztam is, hogy mennyire hasonlítanak, mint akiket
elképzeltem.
- Sokszor mondják a felnõttek, hogy azért nem jó a Harry
Potter, mert esetleg a gyerekek utánozni akarják ezeket az
elképesztõ kalandokat.
- Szerintem abban igazuk van, hogy 7 éves gyereknek ne adják
oda, legfeljebb egy 10 éves gyereknek.
R.: - Te hány éves vagy?
- Tizenhárom.
R.: - És miért mondtad, hogy ez nem ajánlott?
- Még akkor van az, hogy Télapó, mindenben hisznek, akkor
még tündérek is vannak, akkor õk könnyebben elhinnék és egy
nagy csalódás lenne ilyen nagy korukban megtudni, hogy ez csak
egy kitaláció.
R.: - És akkor esetleg kipróbálná azokat a furcsa
kalandokat.
- Nem hiszem, hogy át akarna menni a falon, csak csalódás
lenne neki, hogyha megtudná, hogy ez így nem igaz. Nekünk is
rossz, tehát, akik így nagyon szeretik a könyvet, de tudjuk,
hogy nincsen ilyen világ, akkor örülök, hogy valaki megteremti
ezt könyvben és én elolvashatom és ezekbõl én is kaphassak
ötletet.
R.: - Azt mondják, hogy a Harry Potterben nagyon sok a
félelmetes elem, nagyon ijesztõ.
- Én nem értem, hogy miért vannak úgy felháborodva a felnõttek,
hogy nem mutatják még a 11 éves gyereküknek se és közben 6
éves, 5 éves gyerekek hallgatják a Jancsi és Juliska
meséjét, ahol felhizlalja a boszorkány a Juliskát, hogy meg
tudja õket enni. Ezek a felnõttek, akik ellenzik a filmet, meg a
könyvet, biztosan elfelejtették, hogy milyenek lehetettek
õk is gyerekkorukban és mit szerettek, miben hittek.
R.: - Miért van az, hogy a Harry Potter olyan sok gyereknek
tetszik, mi a titka?
- Talán az, hogy nem egy ilyen együgyû gyerekvilágot akart
megteremtetni az írónõ. Itt is gyerekek vannak, például olyan
helyzetben, hogy szomorúak és akkor egy olyan világba
menekülnek, ahol varázslatok vannak, ahol õk vannak a
középpontban, mint Harry Potter, ott jónak számítanak, ott
mindenki dicséri, jönnek akadályok, de azt is le tudják gyõzni.
Egy gyerek ilyenben szeretne élni.
R.: - Te is álmodozol ilyesmikrõl?
- Igen. Például valakit kirekesztenek vagy bármi baja van,
akkor az õ gondolataiban õ jónak számít, mindenki
szereti és õ mindenkivel jóban van. Néha azért örülnék,
hogyha abban a világban élnék, amit én találnék ki, de
sajnos nem így van.
R.: - Azért fantáziálnak a gyerekek, mert szomorú az
életük általában?
- Nem kell feltétlenül szomorúnak lenni, például unatkozik
egy gyerek, vagy hogyha tanul is, közben eszébe jut mondjuk
kedvenc könyve, vagy film, õ is elképzeli, hogy ugyanúgy
vannak sárkányok, szellemek csak a szereplõkkel õ magát, más
helyszín, más történet. A fantázia világba mindig bármikor
be lehet lépni és így jönnek az ötletek. Ha elindultak, akkor
valaki végiggondolja. Én remélem olyan felnõtt leszek, hogyha
felnövök is ugyanúgy fogom szeretni ezeket a kalandos dolgokat.
  
Kende Hanna pszichológus: A Harry Potter titka címû könyv
szerzõje: - A Harry Potter könyvek másképpen beszélnek a
varázslókról meg a boszorkányokról, mint mondjuk a népmese.
A népmesében is jó varázsló és azt mondják, hogy a
boszorkány eredetileg tündért jelentett etimológiailag és ez
változott meg. A népmesékben sajnos többnyire egy gonosz
öregasszony, de van úgy, hogy megengesztelhetõ, mert ugye
mondják, hogy a boszorkány azt mondja, szerencséd, hogy
öreganyádnak szólítottál, amikor is jóindulatúvá
változtatható. Azt gondolom, hogy a valahai pogány mítikus nõkép
vagy anyakép kettévált a mesében, a késõbbi, a Grimm
mesékben vagy a magyar népmesében és a tündérre hárultak a
pozitív tulajdonságok és a boszorkányra a negatív.
Többnyire, hogyha le akarom egyszerûsíteni, a Rowling nem
szereti a tündéreket, és nem is használja õket, õnála
mindaz, ami képzeletgazdag és érdekes, úgyhogy az õ
boszorkányát lehetne varázslónõnek szólítani, mert az
angol, francia kifejezésmód nem kifejezetten boszorkányt vagy
rossz boszorkányt jelent. De mindenesetre õ megváltoztatta a
szó értelmét. Azt mondják, hogy rossz ideálokat tükröz
vagyis hogy az, hogy a mágikus kultusz az okkultusz most, hogy
mintha arra nevelné a gyerekeket, hogy varázslatot
gyakoroljanak, varázsvilágban éljenek és azt mondják, hogy
nincsen jó és nincsen gonosz varázslat, minden varázslat, mint
olyan elítélendõ. Ez az okkultusz most.
Nem ismerik föl, hogy a gyerekek fantáziavilága az, ami ezt a
csodavilág igényt mozgósítja és hogy ennek semmi okkultista
lényege nincs, hanem az, hogy a gyermeki képzelõerõt nagyon
sokféle szörnyek, sokféle lények népesítik be és hogy ez a
csodavilág vagy ez a varázsvilág vagy a képzeletvilág egy
párhuzamos világ, amely minden gyerekben megvan, ami nem zavarja
õt abban, hogy a valódi világot ettõl függetlenül megélje,
és hogy ebben a világban õ kompenzálja mindazt, ami
hiányérzete a valódi világban van. Ennek van egy funkciója
és a fõ funkciója szerintem a gyerek önteremtése, mert a
gyerek a saját fantáziájának mozgósításával teremti meg
önmagát, de mindennek az okkultizmushoz semmi köze. Valóban a
valóságos világ és a képzeletvilág két úton fut, de ezek
összeegyeztethetõek és párhuzamosan léteznek.
R.: - A Harry Potter regényekben és a Harry Potter filmben is
mindig történik valami csoda. Tehát úgy vigasztalódik Haarry
Potter, hogy varázsol és akik õt bántalmazzák, azok megbûnhõdnek.
Amit én gondnak érzek, az az, hogy az életben nincsenek
csodák. Mit tanít ez a gyereknek, tehát hogy készíti föl egy
ilyen csodamegoldás arra, hogy az életben nem csodákkal is meg
tudjon oldani egy számára hátrányos helyzetet.
- Azt gondolom, hogy ez nem errõl szól, amikor a valós
helyzete Harrynak elviselhetetlen, most mi ugye a nagybátyja
családjában töltött vakációkról beszélünk, amikor a
helyzete olyan elviselhetetlen, hogy más kiút egyáltalán
elképzelhetetlen, akkor jön, amit én úgy nevezek, deus ex
machina, tehát a csoda. Na most a deus ex machnina az
természetesen a görög drámának is egy fordulata és egy
ismert fordulat arra, hogy egy megoldhatatlan, reménytelen
helyzetbõl kiutat mutasson. A gyereknek ez nem azt mondja, hogy
akkor varázsoljunk, hanem azt gondolom, hogy az egésznek a
szelleme az, hogy azért vonulnak el a csodavilágba, a saját
képzeletvilágukba vagy a varázsvilágba, hogy ott
ellensúlyozzák azokat a bántalmakat vagy azt a helyzetet, amit
õk bizonyos értelemben elviselhetetlennek éreznek. Alfred Adler
individual pszichológus, õneki az elmélete, hogy a képzelõerõ
olyankor lép be, amikor a gyerek az élet nehézségeivel szemben
úgy érzi, hogy tehetetlen és úgy érzi, hogy nem tud
megoldást találni. És azt mondom, hogy a Harry Potter könyvek
egyik érdeme éppen, hogy ezeket a gyerekeket erõsíti meg, hogy
az elbizonytalanodás az nem egy rossz dolog, hanem egy
szükségszerû vagy egy elkerülhetetlen jellemvonás az emberek
egy részének mielõtt cselekvésképes lesz. És ezt teljesen
szembeállítja Supermen nevezetû hõsökkel, akik mindig
tudják, mindig a helyzet magaslatán állnak, mindig erõsek, õk
a legszebbek, a legjobbak, a legnagyszerûbbek szemben a Harryvel,
aki egy kis satnya, bántalmazott, nem a legokosabb, nem a
legszebb, nem a legképzettebb és nem a legerõsebb lény. Csak
éppen meghallja a hivatás hangját, hogy amikor cselekedni kell,
akkor sohasem habozik, hanem beveti magát.
R.: - Nekem talán legeslegjobban az tetszett ebbõl a
történetbõl, hogy Harry Potter jószándékú, jóindulatú,
jóra törekvõ, de nem mulya. Tehát nem arra tanít a
történet, hogy az ember akkor is legyen jó és akkor is fogja
be a száját, amikor az érdekeiért kellene harcolnia, mert
Harry Potter tud harcolni, ha kell, ha muszáj.
- Ez biztos, hogy nem mulya, de az én számomra mégse ez a
legnagyobb tanulsága a dolognak. Hanem nyilvánvaló, hogy ugye
ezzel azt mondod, hogy hivatása van és hogy a világnézete van,
hogyha ezt merném használni ezt a szót, mondjuk élethivatása
vagy életcélja van, az õ életcélja a jót gyõzelemre
juttatni egy veszélyeztetett világban, mert a világ
veszélyeztetettsége minden kötetben megjelenik és valószínûleg
most élesebben. Tehát tulajdonképpen azt mondja, hogy gyenge
létére valaki erõs lehet, hogy ezt a képet sugallja a
gyerekeknek a maga közvetett és költõi vagy ha úgy tetszik
csodálatos vagy varázslatos módján azt sugallja, hogy hiába
õ csak egy kis átlagos gyerek és mégis ereje lehet arra,
hogyha van elég energia benne és eléggé bízik önmagában,
hogy ebben a harcban, ebben a világméretû harcban, ami
szerintem õsidõk óta folyik a jó és a rossz erõi között,
hogy ebben neki helye lehet, hogy elfoglalhatja és hogy érdemes.
|