- Hogyha a régi tantárgyak közül lehetne választani, akkor
olvasás, irodalom, de hogyha az új tantárgyak közül akkor
honismeret. Mert a honismeret valamiféle kiegészítése a
történelemnek, mert jobban belülre megyünk a történelemnek.
Szóval a községünknek, városunknak vagy falunknak a
történelmét tanuljuk.
Rip.: - Mivel ismerkedtetek meg eddig?
- Az õskorról és most az ókort tanuljuk.
Rip.: - Közben elõkerült ez a papír is, amelyet itt
rajzolgattál az elõbb. Én ilyeneket látok, hogy egy láb, alma,
kosár, nap. Ennek mi köze van a történelemhez?
- Ez az õskori képírás, mert úgy kommunikáltak, amikor még
nem igazán tudtak beszélni, hogy a földbe egy bottal belevésték
a gyerekek, hogy egy láb, egy alma, egy kosár, egy nap, egy
barlang és még egy láb, és ez mondjuk azt jelentette, hogy
elmegyek almát szedni ám mielõtt a nap lenyugszik hazaérek,
hazamegyek. És ez a szülõknek volt egy jelzés, hogy jó akkor
nem aggódunk a gyerekünkért, elment gyümölcsöt szedni.
Rip.: - Tehát különbözõ jeleket használtak ahhoz, hogy
megértessék magukat?
- Szavakat mondani tudtak, szóval a kezdetleges beszéd
kommunikáció az megvolt, de amikor még nem tudtak úgy
kommunikálni egymással akkor rajzoltak.
Rip.: - Akkor ez tulajdonképpen egy nagyon érdekes olvasás is.
- Igen, mert minden szónak megvolt a jele.
Rip.: - Na nézzük csak meg közelebbrõl. Szóval ez itt egy
láb, amelyik elindul jobbra, azután következik, mi ez alma?
- Ez egy alma, ez egy gyümölcs végül is.
Rip.: - Tehát a láb az azt jelenti, hogy?
- Elmegy, megy.
Rip.: - Az alma pedig?
- Gyümölcs.
Rip.: - És utána pedig egy kosár.
- Szed. Ezeket én találtam ki, szóval nem ezek voltak az õskori
gyerekeknek vagy szülõknek a jelei, ezeket én találtam ki. Az
volt a lecke, hogy kell mindenkinek csinálni egy ilyen kis papírt,
amire ilyen jeleket rajzol és lefordítja, hogy mit jelent. Én ezt
rajzoltam.
Rip.: - Ott tartottunk, hogy elmegy almát szedni, és miután
ezt te rajzoltad, hát gondolom ezt úgy mondod, hogy elmegyek
almát szedni. Utána van egy nap, a fején egy hálósipka.
- Igen. Ami elõtt a nap lenyugszik, ez egy nap, barlang és még
egy láb. Ami elõtt a nap lenyugszik hazamegyek, hazaérek.
Rip.: - Most szerinted az õskori anyuka erre hogyan válaszolt?
- Egy nyugodt szívvel válaszolt, hogy akkor Jézus Isten én
most nem fogok aggódni a gyerekemért, mert én tudom, hogy a
barátaival elment gyümölcsöt szedni.
Rip.: - Ezt gondolta magában, de hát vajon mit rajzolhatott a
férjének?
- Tehát egy X.
Rip.: - Mit X az mit jelent?
- Hogy nem, talán nem, mert habár õk még nem igazán
ismerhették az X-et, de nekem most ez egy X.
Rip.: - Tehát az X az annyit jelent számodra, hogy nem?
- Igen, nem. Egy anyukának a feje, két szem, száj és két
kéz az arca elõtt, hogy nem aggódok.
Rip.: - Aha tehát az anyuka azt mondja, hogy nem aggódok. Akkor
lehet, hogy úgy kellene csinálni, hogy elõre az anyukát és
utána az X-et.
- Nem, mert az aggódok nem lenne.
Rip.: - Miért?
- Mert az X az a nem és az anyuka a két kézzel aggódás, és
ilyenkor hogyha megfordítanánk ezt a két jelet az azt jelenti,
hogy aggódok nem. Így pedig azt jelenti, hogy nem aggódok.
Rip.: - Ja értem. Na és erre hogy válaszol az apuka? Mit
rajzol az apuka?
- Egy szívet, hogy imádlak benneteket.
Rip.: - Te ide figyelj és kommunikálni akkor ezek szerint nem
csak beszéddel lehet.
- Nem, nem, lehet írással, testbeszéddel, mutogatással vagy
éppen egy arckifejezéssel.
Rip.: - Testbeszéddel hogy lehet kommunikálni?
- Például hogy az egyik mondjuk a középsõ ujjat, vagy a
mutató ujját a szájába veszi és úgy csinál, minthogyha
rágná a körmét. Valahogy így, így rágja a körmét és az azt
jelenti, hogy õ most fél, vagy izgul valamiért.
Rip.: - És még hogy lehet testbeszéddel kommunikálni?
- Például, hogy összegörnyed, összehúzás magát, az talán
azt jelenti, hogy fél.
Rip.: - Az arccal hogy lehet az arcjátékkal kommunikálni?
- Például, hogyha hazudunk akkor a gyerekeknek, a kamaszoknak
és a felnõtteknek is van egy ilyen jelük, hogy õk például
hazudnak. A kicsik azok jobban ki tudják mutatni. Tehát az jobban
megviseli õket, hogyha hazudnak. Tehát õk még nagyon
kimutatják. Hazudnak és akkor a szájuk elé teszik a kezüket.
Vagy a kamaszok. Õk ideteszik a szájukhoz a kezüket. Hogy ide a
szájuk csücske.
Rip.: - Tehát a száj szögletükbe?
- Igen a szájukhoz így ideteszik a kezüket vagy az arcukhoz,
hogy õk most hazudtak. De például a felnõtteknek is megvan ez a
gyerekkori, szóval valahol a tudattalattijukban nekik is megvan,
hogy hazudtak. Õk például én azt veszem észre, hogy a fejükre
teszik a kezüket és megvakarják. Ezt többször is észrevettem
már, hogyha mondjuk egy felnõtt hazudik, akkor a fejéhez kapja a
kezét és el is árulta magát.
Rip.: - Van mondjuk egy ismerõsöd, vagy valaki akivel
szeretnél összebarátkozni, akkor már használod ezeket az
ismereteidet?
- Hogyha közelebb áll hozzám. Szóval valamit akarok tõle,
vagy mondjuk kérdezek tõle valamit, vagy mondjuk megkérdezem tõle,
hogy figyelj mondjuk Zsófi átjössz ma délután hozzánk? És
akkor például ez is, ezt is általában ezt szokták a csinálni a
barátnõim, hogy á nem most apukám munkatársához megyünk, vagy
megyünk apukámhoz vásárolni. És akkor már nem is ragozom
tovább, hogy gyere már át, hát most egyedül vagyok, meg úgy
unatkozom, mert akkor tudom, hogy nem akarnak átjönni.



Rip.: - Ha jól olvasom itt a prospektusban, akkor tavaly
szeptember óta gazdagodtak itt a Rottembiller utcai általános
iskolába járók lehetõségei. Hiszen az általános iskolához
tartozik most már egy mûvészeti iskola is, mégpedig az Elõtér
Mûvészeti Iskola.
- Wéber Péter a mûvészeti iskola igazgatója.: Igazából
ez egy közös igazgatású intézmény ami azt jelenti, hogy
közös igazgatás alatt két iskolatípus mûködik. Egy
általános iskola és a mûvészeti iskola. Amelyik igazából
már nyolc, vagy kilenc éve mûködik csak eddig az Almássy
téri szabadidõközpontban. Pillanatnyilag több mint hatszáz
növendéke van az iskolának, az életkort tekintve pedig
rendkívül vegyes. Hiszen hat évestõl kezdve huszonkét,
huszonhárom, huszonnégy évesig vannak növendékeink a
különféle tanszakokon.
Rip.: - Milyen tanszakok mûködnek itt?
Wéber Péter a mûvészeti iskola igazgatója.: - Színházi
tanszak van, vagy a színházi mûvészeti ágat tanítjuk, a
táncot, amelyen belül klasszikus balett, jazz tánc, néptánc
és képzõmûvészetet, amelyen belül videó, illetve fotó
oktatás is folyik.
Rip.: - Régebben megszokott volt, hogy zenei mûvészeti
iskolák indultak, még a néptánc is megszokottabb volt, de új
a színmûvészet, a színházmûvészettel foglalkozó mûvészeti
iskola. Ez mióta lehetséges?
Wéber Péter a mûvészeti iskola igazgatója.:
Tulajdonképpen az oktatási törvény megjelenése óta 93 óta.
Nem akarok egészen a görögökig visszamenni. A drámával, a
szerepjátszással tanulni lehet mindenekelõtt persze
viselkedést, személyiségfejlõdést, személyiségalakulást
tanítani és tanulni hát az réges rég óta. Hiszen jól
tudjuk, hogy az iskoladrámáknak nagy hagyománya volt
Magyarországon. Aztán az iskolai színjátszásnak akár az elsõ
vagy a második világháború elõtti gimnáziumokban nagy, nagy
hagyománya volt. És hát persze szerte a világon is így van
mindenütt. Az iskolai színjátszás tehát egy nagyon fontos
dolog. De idõközben ugye megjelent a pedagógiában, illetve
eredetileg a pszichológiában, szociálpszichológiában
megjelent a szociodramatikus, pszichodramatikus,
drámapedagógikus, drámajátékos megközelítés. Aminek ugye
az a lényege, hogy nem egyszerûen elmondjuk, hogy mi a helyes
viselkedés, hanem a gyerekekkel átéletjük részben azokat a
dolgokat, amiket õk átéltek és esetleg helyesen csináltak
vagy helytelenül csináltak. Akkor ez keresztülmegy egy bizonyos
elemzési fázison és utána egy korrekciós fázison. Ha mondjuk
egy szituációt úgy érzi a gyerek, hogy nem helyesen oldott
meg, vagy a kibontás során, az elemzés során kitûnik, hogy
nem helyesen oldott meg, akkor módja van nem csak végig gondolni
újból, hanem át is élni újból azáltal, hogy egy
szerepjáték formájában lejátssza újból úgy, ahogy esetleg
most már csinálná. Aki pedagógiával foglalkozik az pontosan
tudja, hogy ennek óriási a jelentõsége, hiszen az ember
cselekvésével legtöbbször nem az a baj, hogy nem tudja, hogy
mit és hogyan kellene csinálni, hanem nem képes
technológiailag kivitelezni azt a cselekvés sort amit õneki
kellene csinálni.
Rip.: - Talán azért is nagyon jó, merthogy eljátszhatják
azt, amilyen helyzetekbe majd az életben kerülnek.
Wéber Péter a mûvészeti iskola igazgatója.: - Igen, de
hát ennél továbbmegyek. Hogyha valaki mondjuk üzletembernek
vagy jogásznak készül, akkor nyilvánvaló ezt mindenki egy
pillanat alatt átláthatja, hogy egészen másképp léphet föl
ezen a pályán, más esélyekkel léphet föl ezen a pályán
akinek van gyakorlata kisgyerekkorától kezdve arra, hogy hogyan
tudja eredményesen kommunikálni azt, ami szeretne, hogyan tud
olyan cselekvéseket végrehajtani, aminek következtében
eredményesen elérheti azt, amit kitûzött célul magának.
Tehát tulajdonképpen azt mondanám - én persze egy kicsit
elfogult vagyok - azt mondanám, hogy az egyik legeslegfontosabb
dolog ennek a tantárgynak a bevezetése lenne jó nagy
óraszámban az összes oktatási intézményben a megfelelõ
szinten. Tehát az óvodától kezdve a felsõfokú oktatásig. Na
most azért egy kicsit, ha nem is nyitott a kapu, de résnyire
már nyitva van a kapu, mert ezt nemcsak én találtam ki a nagy
eszemmel, hanem ezt azért nagyon sokan akik döntéshelyzetben
vannak is tudják.
Rip.: - Amikor ide bekerülnek a gyerekek, akkor mit tapasztal,
hogy milyen céllal érkeznek?
-Kardos Anikó tanár: Az a tapasztalatunk, hogy a nagy
százalékban úgy jönnek ide, hogy színészek szeretnének
lenni. Amikor kikerülnek innen, akkor sokkal nagyobb
önbizalommal rendelkeznek, sokkal nyitottabbak a világra,
kreatívabbak, a gondolkodásuk, a humoruk mindenképpen fejlõdik,
de nem biztos, hogy már mindegyik színész szeretne lenni, csak
megtalálja a helyét a világban és körülbelül úgy az
egyharmad, aki továbbmegy és a színészi pályán folytatja.
Rip.: - És emellett a mûvészeti iskola mellett õ rendesen
járja a maga hivatalos iskoláját, ki általános iskolába, ki
középiskolába jár egyébként.
Kardos Anikó tanár.: - Igen természetesen.
Rip.: - Kik voltatok, akik azt a jelenetet játszottátok, hogy
mit akarsz te, ki voltál?
- Szerintem egy olyan személy aki nem nagyon van tisztában
saját magával és amit mi játszottunk a Timi, meg én az
tulajdonképpen szerintem egy személynek a két énje volt. Aki
nem tudja eldönteni, hogy tulajdonképpen mit is akar.
Rip.: - Téged mi hozott ide?
- Valószínûleg üresen telnének a heteim, hogyha nem
járnék ide, mert nincsen más.
Rip.: - Hogy érted, hogy nincsen más, hát annyi minden van a
világban, amivel lehet foglalkozni.
- Igen, viszont könnyen lehet, hogy itt mindenbõl megvan egy
kicsi, amivel lehet foglalkozni, és tudom is használni itt-ott.
Rip.: - Például hol?
- Emberekkel ahogy beszélgetek. Látom a helyzeteket, vagy
tudom magamat kívülrõl látni és picit tudom magamat
kontrolálni, hogy mikor milyen vagyok. Azt gondolom, meg itt
olyan emberekkel vagyok, akikkel tudok is beszélgetni, és az is
nagyon fontos.
- Az emberek között nagyon sok minden történhet itt, és
szerintem ez a jó, hogyha idejön valaki, akkor megvan arra a
lehetõsége, hogy itt barátokat szerezzen és úgy fogadják el,
ahogy van, és megkaphatja a kritikát is, de az a kritika az
mindig olyan, hogy építõ jellegû és nem hazudnak neki és van
egy ilyen nagyon jó hangulat.
Rip.: - És te Szilvi?
- Azt hiszem, hogy mindenki keresi az utat és arra a
kérdésre válasz, hogy kik is vagyunk mi és azt hiszem, hogy az
Elõtérben meg lehet találni, vagy legalábbis egy fajta út ,
mert sok olyan gyakorlatot csinálunk ami koncentráció fejlesztõ
meg önismereti. Sokat tanultam a színházról is meg magamról
is, és azt hiszem, én három éve járok ide és akik ismernek
engem azóta azok elmondhatják, hogy én sokat változtam. Mert
változni is akartam, és kábé ennyi.
- Olyan dolgok is vannak, amiket tán kevésbé szeretnék. Ez
persze az én személyes dolgom, hogy vannak olyan tantárgyak,
amikhez nem vonzódom fõleg a reál tárgyak közül, de ezeket
se úgy kell, hogy engem nem érdekel. Engem érdekel, csak
annyira nem, hogy én most ezt az összeset szó szerint
megtanuljam. A középiskolai oktatással szerintem az a
probléma, hogy nem elégíti ki mindenkinek a vágyát, hogy mit
szeretne tanulni. Persze ezt nem is lehet. Vannak olyan lényeges
szempontok, amik nagyon is hiányoznak a középiskolai
oktatásból. Például nincsen politika óra. Például az
iszlám vallásról nagyon keveset tudunk, és gondolom ezzel nem
csak én vagyok így, hanem úgy általában a magyar népesség
jelentõs hányada és hajlamosak vagyunk arra, hogy elõítélettel
telve mindenféle alap nélkül véleményeket mondjunk
különbözõ dolgokról. Most például ugye ez nagyon aktuális
ez az iszlám kérdés. Ami történelembõl ezt érinti az
kimerül körülbelül abban, hogy Mohamed futása 122-ben és
ezzel még nagyon nem lehet megérteni azt, hogy mi zajlik a
világ másik oldalán.
Rip.: - Ez érdekelné a fiatalokat?
- Engem mindenféleképpen és szerintem nem csak az
iszlámról kéne tanítani, hanem például a környezõ
országokról is.
Rip.: - Úgy látom téged ez a dolog nagyon érdekel. De hát
azért meg lehet szerezni ezeket az információkat a médiából
is. Miért kellene tanulni az iskolában?
- Azokról az okokról kéne tanulni, hogy miért alakultak ki
ezek az ellenséges viszonyok. Teszem azt a keresztény és az
iszlám világ között, vagy a magyar, román vetélykedés
mondhatjuk így.
Rip.: - Van-e még valami, amit te szeretnél tanulni az
iskolában és nem tanulhatsz?
- A mûvészettörténet talán még azt így kicsit
szélesebben.
Rip.: - Nincsen mûvészettörténet tanítás az iskolában?
- Rajztanítás van, de az más irányba mutat mint a mûvészettörténet.
Mondjuk fel lehet venni így szakkör szinten mûvészettörténetet,
de az nagyon sokszor ütközik más szakkörökkel és hát a
délutáni szabadidõbe nem mindig fér bele.
Rip.: - Mi az ami téged érdekelne mûvészettörténetbõl?
- Hát festészetbõl mondjuk így az olasz reneszánsz, az
itáliai reneszánsz, akkor építészetbõl a gótika ami nagyon
tetszik, ami úgy megfogott.
Rip.: - Ezt nem lehet otthon megszerezni ezeket az
információkat?
- Meg lehet szerezni, de az teljesen más amikor én otthon
magamnak bújom a könyvet, vagy mint hogyha iskolában mondjuk
új osztályszinten, vagy kiscsoportokban beszéljük meg a
témát és akkor mondjuk érdekes dolgokat mesél a tanár.
Tehát azért nagy különbség van a kettõ között.



-R. Tományák Gitta rajztanár: Az egyik legfontosabb
dolgom az, hogy nem egyszerûen megtanítsam a tantárgyat, hanem
elhiggyék nekem, hogy ennek a tantárgynak a léte létkérdés.
Nem azért, mert én elfogult vagyok a tantárgyammal szemben,
hanem azért, mert egy olyan értékválságos világban élünk
ahol éppen az esztétikum is ilyen válságban van. Tehát
rondák a házak, csak a pénz szaga látszik rajta, az
esztétikum háttérbe szorul, az okosság háttérbe szorul. Csak
a kivagyiság van rajta. Az öltözékek nagy része ronda, nem is
okos, nem is szép, nem is jó, nem is egészséges.
Rip.: - Ez azt jelenti, hogy errõl szoktatok beszélgetni,
mondjuk a gyerekek megkritizálják egymás öltözékét egy
rajzórán?
R. Tományák Gitta rajztanár.: - Nehéz lenne. Azt hiszem,
hogy izgalmas lenne. Mindenesetre például amikor színtanról
van szó, akkor a feladatok egyike a saját ruhatára színeinek
az összeállítása, összevetése a másikéval. A színek
szimbolikájának, a színek térhatásának, a színek
lélektani, élettani hatásainak megismerése. Térbeliségének,
térképzõ szerepének. Tehát ezek nagyon is praktikus dolgok,
mert akkor a saját sporteszközein, a bringáján, a kocsijukon,
a mobilján, ezeket akkor így elemzi. És ez a feladata, hogy a
színeket a saját tárgyi világában vagy a színeket a
természet világában értelmezze. Hogy az most rejtõzködésért
van-e, vagy éppen felhívó jelleggel van-e. Azért-e mert az
illetõ így szeret lenni. Ez az állatvilágtól kezdve mindenre
vonatkozik. De nem csak errõl van szó. A tárgyak világára is
óriási hangsúly esik. Nem egyszerûen beszélgetünk ezekrõl.
Ezeket elemezzük. Az anyagszerkezet, rendeltetésforma
összefüggéseit. Jó-e az a tárgy vagy sem. Megfelel-e a
reklámnak amit róla mondanak. Tehát ez egy nagyon sokrétû
dolog. Itt nem egyszerûen készségtárgyról van szó. Hát ez
már réges rég nem errõl szól ez a dolog. Az, hogy õ le tudja
rajzolni azt a tárgyat szerkezeti elemeire bontva az nagyon
dicséretes dolog. De hogyha rájön, hogy az Eiffel torony miért
van vasból és hogyan szerelték össze és hogy ez az õ
fémépítõ játékával bizonyos dolgokban közös, és hogy a
Nyugati pályaudvarig el tud ez a gondolatmenet haladni, akkor
már a tárgyról van szó.
Rip.: - Úgy látom, hogy talán a gyerekeket sikerül
megnyerni a rajz és a mûvészettörténet szeretetének. De
vajon a tanár kollégáidat sikerül-e megnyerni? Sikerül-e
megértetni velük, hogy ez a tárgy ugyanolyan fontos, mint a
matematika vagy a magyar? Vagy egyáltalán ez nem probléma?
R. Tományák Gitta rajztanár.: - Valamikor probléma volt,
mert ha dolgozatot íratott valaki és kifutott az idõbõl, akkor
á csak rajzóra lesz és akkor nyugodtan bejöhettek késõbb
negyed órával. Én nagyon hamar leneveltem errõl a
kollegáimat.
Rip.: - Ez hogy sikerült?
R. Tományák Gitta rajztanár.: - Azt hiszem, hogy humorral.
Az óra szentsége hétszentség a szentségit! Megcsináltam azt,
hogy tovább tartottam én is negyedórával az órát és akkor
azt mondtam, hogy legyetek szívesek mondjátok meg, hogy egy,
egy. Többet nem fordult elõ.
Rip.: - Nem érezted magad sohasem másodrendû
állampolgárnak a tantestületben?
R. Tományák Gitta rajztanár.: - Nagyon furcsán hangzik, ha
azt mondom, hogy úgy veszem észre a tantestületben, hogy nagyon
is fontos állampolgár vagyok? Volt aki ezt a félévi vagy az
év végi konferencián vette észre, hogy jé jobban ismerem a
gyereket, mint õ aztán õ az osztályfõnök. Vagy
észrevették, hogy a rajzterem az ilyen állandó társalgó, egy
központ.
Rip.: - Ide ülnek be a gyerekek beszélgetni?
R. Tományák Gitta rajztanár.: - Igen. Rendszeresen bejönnek
lyukas órán, más órán, de hospitálnak a gyerekek egy másik
osztály óráján. Vagy egyszerûen, ha ráér, vagy nincs dolga,
még nem akar hazasietni beül, könyvet kér, filmet néz.
Rip.: - És miért ismered te jobban a gyerekeket? Azért, mert
nem annyira feszített a te tanmeneted és van idõd a gyerek
felé fordulni, vagy azért, mert olvasol a rajzaiból?
R. Tományák Gitta rajztanár.: - Olvasok a rajzaikból, ez
kötelességem, és akkor segítek neki, mert ez terápia ez a
tantárgy. A gyerekek megbíznak bennem és a rajzaikon rám
bízzák magukat. Olyan dolgokat elárulnak magukról. Például
most hadd mondjam azt a tegnapi osztályzásom egyik pillanatát.
Kinyitottam egy dossziét és egy csodálatos vers volt benne.
Akkor tudtam meg, hogy ez a gyerek arról is mer verset írni,
amirõl nem beszél. Nagyon is komoly családi problémáról
vallott és ezt illusztrálta, és megbízott bennem, hogy én
ezzel nem élek vissza, hogy én ezt megtartom ezt a titkot amit
õ rám bízott és ez gyönyörû dolog. Az, hogy kétszer egy
feladat nem ismétlõdik, én minden osztályra, minden
társaságra, minden évjáratra más, más dolgot találok ki.
Engem igenis köt a tananyag. Persze csak annak a tananyagnak
sokkal kevésbé meghatározhatóak a koordinátái, mint más
tárgyaké. Hogyha arról van szó, hogy tér és forma, forma a
térben, tér a formában, akkor ezt Henry Moortól kezdve az
égvilágán mindenen meg lehet tanítani. Akár a saját iskolám
épületén, vagy a gyerek koponyájának a belsõ szerkezetén.
Tehát amikor én azt mondom, hogy tér a formában, forma a
térben, akkor megcsinálhatja, hogy a saját fejét megrajzolja
ahogy az elõbb említettem és belerajzolja a mit tudom én, hogy
mi jár az õ fejében. Anatómiailag egyszer helyesen, okosan,
szépen, gimnazista módon és egyszer csodálatos humorral, az
anyós utáló központ helyétõl kezdve a szex és a lányok és
a foci és a meccs eredmények és a leomlott tornyokig, hogy mi
hol lakik és mennyi helyet foglal el a fejében. Tehát én soha
meg nem fogom unni ezt a tárgyat, mert mindig más és más a
megoldás. Mindig egyéni arcú. Van aki tud élni ezzel a
szabadsággal amit én adok. Én óriási szabadságot adok a
feladatok értelmezésében, és szeretném megtanítani a
gyerekeket, hogy evvel tudjanak élni, mert erre lesz az életben
is szükségük.


