Michael Ende: A végtelen történet. Részlet.
"Barnabás a könyvre nézett. Azt szeretném tudni -
mormolta maga elé - mi is van egy ilyen könyvben, amíg csukva
van. Természetesen betûk vannak benne, melyeket papírra
nyomtattak, de mégis valaminek kell még lennie benne. Mert ha
kinyitom, egyszerre elõttem áll egy egész történet. Személyek
bukkannak fel, akiket még nem ismerek. Mindenféle kalandok, tettek
és harcok fordulnak elõ és néha tengeri viharok játszódnak le,
vagy az ember idegen országokat és városokat lát. Ez mind benne
van ugyanis valahogyan a könyvekben. El kell olvasni, hogy
átélhessük. Ez világos. De belül mindez már elõre megvan.
Szeretném tudni hogyan. És egyszerre majdnem hogy ünnepélyes
érzés kerítette hatalmába. Kényelembe helyezte magát, kézbe
vette a könyvet, felütötte az elsõ oldalt és olvasni kezdte a
Végtelen történetet."
- Versenyre készültek a madarak most is, ahogy minden
tavasszal. Megvárták amíg hazatérnek a fecskék és a gólyák.
Aztán felsorakoztak a versenyzõk is és a nézõk is a pusztán.
Ilyenkor szokták megválasztani a puszta királyát. Mindenki azt
jósolta, hogy idén is a sas nyeri, mint tavaly. Csak Piheszárny,
az ifjú daru vélekedett másként és így szólt édesanyjához:
- Most majd meglátod te is, hogy ki a legnagyobb madár a
pusztán. Én vagyok. Lehet, hogy a rétisas szárnya erõsebb az
én szárnyamnál, de csak itt lent a földön nagyobbak nálam.
Mert az égen én leszek a legnagyobb.
- Piheszárny képzeld el hogy néznél ki, ha olyan hosszú
lábad lenne mint a gólyának, ha olyan csõröd lenne, mint a
sólyomnak és olyan szárnyad, mint a sasnak. Micsoda formátlan
madár volnál. Mi szeretünk téged ilyen kis piheszárnyúnak,
amilyen vagy - mondta az édesanyja.
- Apám lehetek én a puszta királya?
- Még nem fiam.
- És ha majd úgy tudok már repülni, mint a sas?
- Még akkor sem.
- Mi kell ahhoz, hogy én lehessek a puszta királya?
- Az tudja igazán uralni a puszta egét, aki tiszta szívébõl
képes szeretni a puszta fenséges homokját is. Szereti minden
bozótját, bogáncsát, csalánját. Szereti télen, amikor a hó
eltakarja, szereti nyáron, amikor a nap szikkasztja. Mert õsszel
sáros, nyáron poros, de a miénk.
Rip.: - Elárulod, hogy mit olvastál Dóri?
- Piheszárny és Sutaláb. Az apukám írta.
Rip.: - Milyen érzés olvasni a saját apukád meséjét?
- Jó. Tetszik is.
Rip.: - Melyik volt az elsõ mese, amelyet apukád eléd tett és
azt mondta, hogy na kislányom olvasd el.
- Az elsõ a Holdsugárka volt.
Rip.: - És melyik meséje, amelyiket legjobban szereted?
- Ez a Piheszárny és Sutaláb.
Rip.: - Amit most olvastál. És miért?
- Mert Piheszárny a leggyengébb és mégis a versenyen részt
vesz és nem futamodik meg. Nagyra vágyott, hogy még magasabbra
tört és pedig még gyengébb volt és várhatott volna még, hogy
akkor lett volna ereje.
Rip.: - Meg szoktad neki mondani a véleményedet, vagy csak
elolvasod és kész?
- Igen meg szoktam mondani, hogy mi nem tetszik benne, mi nem,
hogy mit kéne csinálnia, hogy jobb legyen. Szóval tanácsokat
adok.
Rip.: - De remélem megfogadja.
- Igen, meg szokta.
-Radosza Sándor újságíró: Dórika kislányom túl
szerény volt. Ugyanis nemcsak megfogadom, hanem gyakorlatilag
együtt írjuk a meséket. Amit említett már a Holdsugárka címû
mesét, az például egy Angliába kivándorolt babysitterrel kezdõdött
volna. Erre mondta Dórika, hogy hát ne babysitter legyen, hanem
egy cselédlány és ne Angliába, hanem a királyi palotába
vándoroljon föl. Tehát a meseelemeket megköveteli. Ha nem is
hétfejû sárkányt és békává változtatott királylányt vagy
királyfit, de õ vezetett rá, hogy mitõl mese a mese. Még ha nem
is tudta megfogalmazni, de nem elég egy ifjúsági novellát írni,
az nem mese. Novellának gyenge, mesének pedig nem mese. A mese mûfajában
kell valami csodálatos vagy varázslatos elem legyen.
Rip.: - Ahogy én olvastam ezeket a meséket, amelyek nemsokára
kiadásra kerülnek én is úgy láttam, hogy ezekben a mesékben
benne van minden, amirõl azt mondja az ember, hogy na ez mese. A bûvös
számok, a különös helyek, helyzetek, a legkisebb lány, vagy a
legkisebb legény, de mégis egy kicsit mai mesék ezek, tehát mai
történteket dolgoz fel a mese klasszikus elemeinek
felhasználásával.
Radosza Sándor újságíró.: - A mesébe bele lehet szõni
mindazt, amit például Andersen bele tudott szõni, hogy a Rút
kiskacsa, semmi köze, a kiskacsáról. Arról az emberrõl szól,
aki különb mint a környezete, de a primitívebb környezet egy
primitívebb lényt fogad be maga közé. A Piheszárny és Sutaláb
címû mesém az elsõ síkon nyilván arról szól, hogy a
pusztában minden évben királyt választanak. Most egy daru is
indul, aki még gyenge hozzá, de egy szerencsés áramlat, egy
széláramlat felemeli és õ lesz a király. Igen ám, de nem
száll le mikor már fönt van a csúcson, hanem meglátja a felhõben
önmaga tükörképét, azt hiszi, hogy egy másik daru. Hadat üzen
szinte önmagának. A sast le lehet gyõzni a repülésben, de a
nagyravágyásunkat soha mondom itt a mesében. Én azt hiszem, hogy
minden mese több rétegû. Tehát a Jancsi és Juliska se arról
szól, hogy kivitte a favágó meg a felesége a két gyereket az
erdõbe, hiszen a szülõ inkább a saját kezét vágja le, de nem
teszi ki a farkasoknak a gyerekét. Hanem például azt az elsõ
napot, amikor elviszi az óvodába a szülõ a gyereket és a gyerek
úgy érzi, hogy otthagyták, hogy õt cserbenhagyták és délután
öt órakor, amikor jön érte az anyukája akkor visszatalál a
gyerek a szülõhöz. Szerintem a Jancsi és a Juliska errõl is
szól, és a Piroska és a farkas sem arról szól, hogy jobban
hallhassalak aranyoskám és hamm bekaplak, hanem hogy ne legyen
hiszékeny és egy reflexet ki kell alakítani a gyerekben arra,
hogy idegennel ne álljon szóba.
Rip.: - Nagyon értesz a gyerekek nyelvén, hiszen
alapvégzettségedként tanárember vagy és hosszú éveken
keresztül tanítottál. Tehát meg tudod szólítani azt a
generációt, akinek írsz. Most elsõsorban a gyerekekre gondolok.
Radosza Sándor újságíró.: - Alsó tagozatos tanítóként
dolgoztam öt évig és ott tapasztaltam, hogy a gyerekek egyre
kevésbé olvasnak. Ez nem az õ bûnük, a televízió és a
videókazetták segítségével az erõszak felé és a rajzfilm a
könnyebb olvasmány felé mozdította el õket. A rajzfilmek minõségével
van baj. Tehát nem akarom mondani a szereplõk nevét, de a
macska-egér harcban ki robbantja fel a másikat, ki vezeti bele az
alagútba és hányszor tudja agyonütni, agyonvágni,
felrobbantani.
Rip.: - Azt mondjuk, hogy az olvasás, a könyv az nem csak
kulturális érték, amikor a szórakozás és az önmûvelés
eszközeként értékeljük, hanem a versenyképes tudásnak is
meghatározója. Tehát hogyha a gyerekek nem olvasnak
gyerekkorukban, akkor felnõtt korukban sem fognak olvasni, de nem
csak irodalmi mûveket, de egyáltalán meg sem értik azokat a
szövegeket amelyeket egy adott pillanatban eléjük tesznek.
Radosza Sándor újságíró.: - Azt látom, hogy a
számítógépet erõltetjük, illetve erõltetik mindenáron. Ami
nyilván nagyon fontos, a nyelvtudást, ami szintén nagyon fontos,
de az olvasás, a humán érdeklõdés háttérbe szorult. Nézd meg
az egyetemi felvételiket, hogy azért a közgazdasági egyetem,
jogi egyetem és a mûszaki egyetemnek az a része, ahol a
számítástechnikai szakembereket képzik, sokkal jobban
megcélozzák a fiatalok. Hiszen jobban el tudnak helyezkedni,
sokkal többet fognak keresni. Alapvetõ példa, hogy ugyanolyan
iskolai végzettséggel, ugyanannyi évet jár valaki, ül az
iskolapadban, ugyanannyit öl bele a szülõ pénzbe és önmaga
tudásba és ha kijönnek, akkor tízszeres fizetéskülönbségrõl
lehet szó és ez nem a humán javára. Én azt hiszem, hogy minden
kor visszatalál önmagához. Idõnként reneszánsznak hívják,
vagy hívhatják bárminek, vagy akár meg sem nevezik, megint
vissza fog jönni az olvasás kultusza. Most a számítógép, az
internet, a televíziós hálózatok és csatornák tömkelege
kicsit kényelemre készteti a gyerekeket. Inkább megnéznek
valamit videón vagy a televízión keresztül, de visszajön ennek
a varázsa, mert nem pótolja a belsõ érzést. Hiszek abban, hogy
ha nem is ez a korosztály, de a gyerekeink, vagy az unokáink
vissza fognak térni az olvasáshoz.



Rip.: - Miket szokták olvasni?
- Például az Emlékek õrét, az Osztály rémét és még
sorolhatnám.
Rip.: - Ez mind ilyen kalandos könyv. Te egy nagyon szép
mosolygós arcú kislány vagy, miért szereted ezeket az izgalmas,
kalandos könyveket?
- Olyan érdekes. Nem tudom ezt megfogalmazni ezt a csodálatos
érzést. Tehát, hogy kizökkentsen a hétköznapok unalmas
világából.
Rip.: - A hétköznapok azok unalmasak?
- Nem az, hogy unalmasak, csak ez a rengeteg tanulás. Mondjuk
nem unalmas, mert van amelyiket szeretem, de azért mondjuk
állattant azt nem szeretem és akkor az eléggé unalmas.
Rip.: - És hogyan zökkentenek ki téged a hétköznapok
unalmasságából a könyvek?
- Úgy, hogy el tudom képzelni azt, beleélem magam és akkor
semmi másra nem figyelek csak arra amit épp olvasok.
Rip.: - És akkor ilyenkor felborítod a tanulási rendedet is?
- Igen. Igen felborítom.
Rip.: - Ez mit jelent?
- Nem azt, hogy nem tanultam annyit, hanem megpróbáltam
egyeztetni az idõbeosztásommal. Vagy felborítottam az idõt és
akkor csak azt olvastam.
Rip.: - Kevesebbet aludtál?
- Lehet.
Rip.: - Hányig maradsz fenn, meddig olvasol?
- Attól függ, hogy mit olvasok. Hogy amikor már, mert ugye ezt
nem lehet letenni, és akkor nagyon sokáig szoktam olvasni amikor
rám jön az öt perc. Kényszeríteni kell arra, hogy lerakjam,
tehát, hogy ne olvassak, vagy hogy egyek is, meg mit tudom én.
Attól függ, hogyha iszonyú izgalmas éppen az a rész, akkor
végigolvasom és nem érdekel semmi.
Rip.: - A kötelezõ, olvasmányokkal hogy állsz?
- Most szeretem a Pál utcai fiúkat, az nagyon tetszett nekem,
és érdekes, hogy utálom az ilyen kötelezõket és már még
egyszer elolvastam, mert olyan izgalmas is. Tehát ez a Harry Potter
miatt is van, hogy ez megszerettette velem az olvasást.
Rip.: - Elõtte nem nagyon olvastál?
- Igazat megvallva nem.
Rip.: - Miért jó olvasni?
Mert beleélem magam abba a világba, hogyha varázslatos, vagy
ilyesmi.
Rip.: - A Pál utcai fiúkba nem éled bele magad?
- De azt meg elképzelni olyan jó, hogy ilyen izgalmas is.
Tehát az ilyen kalandregényeket szeretem nagyon.
Rip.: - Tehát ott tartottál, hogy azért jó olvasni, mert
beleéled magad ebbe a világba. És?
- És meg vannak olyan könyvek, mondjuk nem csak gyerekeknek
ajánlanak és akkor, hogyha sokan olvassák, akkor ugye azt
érdemes elolvasni és akkor mindenki szereti és olyan jó
megbeszélni az iskolával és ez például erõsíti a
barátságot, itt nálunk ez így van, hogyha mondjuk ezt
megbeszéljük, meg minden. Ez nagyon sokszor téma.
Rip.: - Azt tudod, hogy a szüleid mit olvasnak, mit szeretnek?
- Apukám már kb. húszszor elolvasta az Egri csillagokat mégis
az Életem ártatlan örömei a kedvence, de azt nem olvasom el
sokszor. Anyukámnak pedig például ... valami ilyesmi volt. Most
nem tudom. De õ is szeret olvasni.
Rip.: - A családban szoktatok-e közösen olvasni? Arra
gondolok, hogy egymásnak felolvasni?
- Néha amikor beteg vagyok, akkor a tesóm olvas, vagy valaki.
Rip.: - Mit olvasnak akkor neked?
- Amit éppen volt. De anyukám szokta neki mondani. De úgy
egyébként régebben nagyon sokat olvastak ugye amikor ilyen
meséket, de most már annyira nem.
Rip.: - Mennyiben más, amikor neked olvasnak, mint amikor te
olvasol?
- Azért jó, hogyha nekem olvasnak, mert mondjuk hogyha fáradt
vagyok, és akkor olvasok és azon alszom el.
Rip.: - Amikor ilyen alaposan, mélyen belemész és mondjuk anya
szól, hogy gyere vacsorázni te akkor teljesen tudod, hogy hol van
ez az itteni világ, vagy még benne vagy a könyvféle világban?
- Még teljesen benne vagyok abban a világban és errõl
beszélek egész végig.
Rip.: - Szokott olyan lenni, hogy rossz kedved van, vagy eleged
van a tanulásból és akkor gyorsan leveszel egy könyvet, hogy
elvarázsoljon, hogy elvigyen téged valahová?
- Igen szokott ilyen lenni. Amikor irtózatosan sok a lecke és
akkor egy kicsit félredobom, de aztán tudom, hogy vissza kell
térni. Úgyhogy inkább tanulok utána, de azért olvasok.
Rip.: - Ezt minden nap szoktad csinálni?
- Nem minden nap. Attól függ, hogy milyen kedvem van. Mondjuk
hétvégén egész hétvégén olvasok. És akkor szoktam igazából
mindent félredobni, mert ugye akkor kéne tanulni, mert akkor van
sok idõ és akkor teljesen végig olvasok.
Rip.: - Ilyenkor hány órára függeszted fel a tanulást?
- Nagyon sokra.
Rip.: - Az mit jelent mennyi?
- Mondjuk elolvasok egy-két könyvet, tehát olyan tizenkét
órára nem tudom. Attól függ, mert ugye közben azért mást is
csinálok. Eszek, meg ilyen dolgok. Alszom. Szóval nem tudom.
Rip.: - Te 11 évesen hétvégén képes vagy annyira
kikapcsolódni, hogy tizenkét órán keresztül olvasol?
- Igen képes vagyok.
Rip.: - De ez óriási nagy dolog. Ezt ritkán csinálják. Mit
szólnak ehhez a szüleid? Nem mondják azt, hogy gyere most már
enni, foglalkozz valami mással, tanuljál?
- Szokták mondani. Anyukám még azt csinálta, hogy eldugta a
könyveket, hogy olvassak egy másik könyvet és utána majd mindig
ad egyet. És már meg is csinálta, de aztán megtaláltam a
rejtekét. Úgyhogy most megvannak.
Rip.: - Milyen érzés az, amikor egy egész napon keresztül
csak könyveket olvasol?
- Nyitott szemmel is azt látom magam elõtt, és hogyha mondjuk
nem olvasok egy ideig, akkor már eléggé nem az, hogy rosszul
érzem magam, hanem olyan kielégítetlen, hogy még vágyok
valamire. Tehát, hogy olvassak.



Bem.: - Az olvasás éve a gyerekeké is.
-Klim Zsófia tanár: Mivel idén az olvasás éve van,
ezért az iskolánkban az egyik kolléganõmnek az az ötlete
támadt, hogy akkor ennek tiszteletére meg kéne rendezni az
olvasás éjszakáját. Ez úgy zajlott, hogy este nyolctól reggel
nyolcig az iskolában olvastunk. Szabadon jelentkezhetett bárki,
tanárok is és gyerekek is. A gyerekeknek alá kellett íratni a
szüleikkel egy papírt, amiben a szülõk elengedték õket.
Lehetett hozni természetesen hálózsákot és matracot azt kellett
is, hogyha véletlenül elálmosodnának, akkor tudjanak aludni meg
élelmet magukkal. De hát mi is fõztünk ott teát, meg volt egy
kis sütemény, amit mindenki hozott valamit. És a mûvek
kiválasztása az úgy történt, gondolkodtunk, hogy mik legyenek a
szempontok. Hogy legyenek csak versek vagy novellák. Tehát inkább
ilyen rövidebbek, hogy ne fáradjunk el, de aztán úgy
döntöttünk, hogyha egy mûvet olvasunk egész éjszaka az jobb,
mert kevésbé lehet elfáradni, mint hogyha állandóan valami
elkezdõdik és befejezõdik, elkezdõdik, befejezõdik. Tehát így
aztán úgy döntöttünk, hogy minden kollegám, aki ebben részt
vesz az kiválaszt egy mûvet, saját magának egy kedvenc mûvét,
amit úgy gondolja, hogy a gyerekek is élvezni fognak és ebbõl a
mûbõl egy részletet és ez egész éjszaka úgy fog kezdõdni,
hogy ezeket a részleteket felolvassuk és ezután a gyerekek
szavaznak, hogy melyik mûvet akarják hallani egész éjszaka. Hát
ez így is történt. Különbözõ mûvek voltak. Például Tamási
Áronnak az Ábel, akkor Márai Sándornak a Csutora címû
kisregénye, sõt még Esterházy Péternek a Harmonia Caelestis is
terítékre került és el kell, hogy mondjam a gyerekek ezt
választották, csak mi gyõztük meg aztán õket, mivel egy nagyon
jó részletet választott ki belõle a kolleganõm, de aztán mi gyõztük
meg õket, hogy ehhez azért történelmi háttérismeretekre és
nagyon sok mindenre van szükség, meg hát igazából ezt azért
nehéz nekik tizenkét órán keresztül ezt hallgatni. Akkor Szerb
Antal Utas és holdvilág, Szerb Antal Pendragon legenda, Tamási
Áron Zöld ág. Hát több mû is volt. Tehát lényeg az, hogy
így a második helyen tulajdonképpen Szerb Antal Pendragon legenda
végzett és így aztán a Pendragon legendát olvastuk egész
éjszaka, úgy, hogy félóránként váltogattuk egymást. Hát a
végére már eléggé eléfáradt mindenki. Volt aki elment egy
órára aludni aztán visszatért, de lényeg az, hogy aztán az a
kolléganõ akitõl az egész alapötlet tulajdonképpen
származott, tehát õ volt a legkitartóbb és õ volt, aki a
végén a gyerekekbe verte a lelket és az utolsó oldalaknál is
még mondta, hogy most pedig már nem lehet abbahagyni és akkor
tényleg aztán fél kilencig tartott és befejeztük az egész
Pendragon legendát.
Rip.: - Hány gyerek vett részt ezen az olvasás éjén?
K.Zs.: - Azt hiszem olyan harminc és negyven között. Nem tudom
pontosan megmondani, de ilyen számban.
Rip.: - És milyen korúak?
K.Zs.: - Mi hatosztályos iskola vagyunk és hetedik,
nyolcadikosoknak nem lehetett, mert úgy gondoltuk, hogy ott nagyon
nehéz olyan mûveket találni, ami hetediktõl tizenkettedikes
korig, tehát egy tizenháromévestõl tizennyolc éves korú
gyerekeket egyaránt leköt. Tehát így a kilencedik és
tizenkettedik korosztály, tehát tizennégytõl tizennyolc éves
korig.
Rip.: - És az iskolának milyen helyiségében zajlott ez az
olvasás éje?
K.Zs.: - Ez ott egy teremben zajlott. Nem is tudom, hogy mi
alapján választottuk ki a termet. Azt hiszem az alapján, hogy a
székeket, mert ilyen kényelmesebb székeket hoztunk be és akkor
ilyen kényelmesebb székekkel berendezett teremben,
osztályteremben zajlott. Két párhuzamos osztály van nálunk,
tehát nyolc osztályból került ki ez a negyven gyerek. Ez azt
jelenti, hogy egy osztályból úgy öt gyerek. De egyébként így
is volt. Tehát nem lehetett elvileg egy osztályból többen.
Minden osztály öt cédulát kapott és azt mondtuk, hogy ahol nem
kerülnek fölhasználásra a cédulák, tehát ahol nincs ekkora
érdeklõdés, akkor azt át lehetett adni, de nem lehetett mondjuk
egy osztályból tizenöt. Pont ezért, mert nem akartuk azt, hogy
egy akkora teremben legyen, hogy nem lehet hallani, hogy mikrofon
kelljen, vagy valami. Tehát ezt nagyon okosan lett. Csak most ahogy
mondom most jutott eszembe, hogy ez miért volt így, mert ez
igazából okosan volt így. Én nem tudom, így utólag a gyerekek
azt mondták, hogy nagyon jó volt. Tehát élvezték, egyáltalán
nem bánták meg. Azt nem tudom, hogy milyen visszhangja lesz
bennük olyan szempontból, hogy olvasnak-e azóta többet, hogy
ezek a mûvek, amikbõl még hallottak részleteket, hogy ezek
esetleg megragadták õket, felkeltették-e az érdeklõdésüket
és olvastak-e ezekbõl. Hát én magamról tudom, hogy én mindig
is nagyon szerettem olvasni, de most az utóbbi idõben hát ugye
annyi volt a dolgom, hogy nem nagyon volt erre idom és nem is
próbáltam szakítani. De most amióta ez volt, azóta felhalmoztam
magamnak egy csomó könyvet ezekbõl is többek között amiket itt
hallottam és olvasok, azóta olvasok. Egyfolytában olvasok amikor
van idom. Úgyhogy szerintem ez egy nagyon nagyon jó dolog volt és
nagyon nagy élmény volt.
( Részlet a Végtelen történet címû mesébõl. )


