Vendég a háznál
2002. január. 15.
Kossuth rádió, 13.05
R.: - Most jelent meg Nemes Lívia gyermekpszichológus A
bennünk élõ gyermek címû könyve. Egy könyvesboltban vagyunk
éppen azért ez az alapzaj, a pszichológus asszony éppen most
megjelent könyvét dedikálja. Kiknek, kikrõl íródott ez a
könyv?
Nemes Lívia: - Hát kiknek? Mindenkinek, aki felnõtt és
valaha gyerek volt. Mindenki, akit érdekel a saját gyerekének a
fejlõdése és úgy tudja követni, hogy jé, az én gyerekkoromban
én így és így próbáltam ezt meg azt csinálni. Tudniillik sok
szülõ van, aki azt mondja, hogy én soha, én ilyet soha, mint az
én gyerekem és szinte elfelejtette, hogy vele esetleg probléma
volt vagy baj volt, vagy az iskolában nagyon izgult, vagy nem
tudott beilleszkedni, vagy nagyon egyedül érezte magát az
óvodában, ahova most beadta a gyerekét. A kisgyereknek a
legfontosabb az édesanya, akitõl leválik, másodsorban az
édesapja, aki nincs mindig otthon ugye, amikor õ kicsi, mert
valakinek csak dolgozni kell, de azért összeáll a család 3 éves
korra körülbelül. És összeáll az az együttes, akik egymással
vannak, néha féltékenyek a másikra. Aztán születik egy
kistestvér és akkor újra kezdõdik a féltékenység, hogy
õ hova is tartozik, kihez tartozik. Szóval minderrõl a
problémáról, meg arról, ami megnyilvánul a viselkedésben a
gyereknél, ezzel foglalkozik az én könyvem és szoktam
mostanában gondolni, hogy például az én gyerekkoromban
nagyon-nagy probléma volt az, hogy a gyerek eszik, vagy nem eszik,
jól eszik vagy rosszul eszik, kellõen fejlõdik-e a súlya. Mintha
ma ez kicsit kiment volna a divatból. De egy másik tünet, hogy
így mondjam, jött divatba, az, hogy a gyerek nem akar elaludni. Az
anya ágyában akar elaludni, a szülõkkel akar együtt lenni,
fölriad éjszaka, meg kell vigasztalni. Ha külön szobája van,
azért, ha nincs külön szobája, akkor azért, úgyhogy változnak
a gyerekkori tünetek és mindig van valamilyen probléma, amit a
gyerek azzal, hogy fölnõ, túlfejlõdik és vannak gyerekek,
akikben nyomot hagy az a gyerekkor, ami mindig konfliktusokkal,
problémákkal jár. Tehát a bennünk élõ gyermek, akirõl az én
könyvem szól leginkább azokkal a gyerekekkel foglalkozik, akiket
pszichológushoz is elvisznek. Vagy azért, mert az anya aggódik,
vagy azért, mert a gyereket az iskola elküldi, mert az iskolának
van problémája vele és az anya nem érti, hiszen neki semmi
problémája a gyerekkel és ugyanez fordítva. Hogy otthon baj van,
az iskolában nincs, vagy az iskolában van vele baj és otthon
nincs. Vagy, hogy továbbmenjünk, a fejlõdésben elkövetkezik a
pubertás és a pubertásig nem volt semmi gond a gyerekkel és a
pubertásban egyszerre csak kitört mindenféle probléma. Más
gyerekekkel a pubertásban mindaz, ami eddig probléma volt, hogy
rosszul aludt, elmúlik, megszûnik. Úgyhogy nagyon változatosak a
bennünk élõ gyerekek, vagy a bennünk élõ felnõtt
problémákat visszatükrözõ gyerekek. Vagy azok a felnõttek,
akik az egész gyerekkorukat boldognak, idealizáltnak tudják
elmondani és amikor beszélgetünk velük vagy mélyebben bele
tudunk nézni az õ gyerekkorukba, akkor kiderül, hogy egyik
gyerekkor se volt felhõtlen. Mindenki átment kríziseken, gondokon
és magában hordja.
- Nemes Lívia gyermekpszichológus dedikálta A bennünk élõ
gyermek címû kötetét.
  
- A lányom az évvesztes, úgyhogy négy évet járt szegény
óvodába, elõtte az az igazság, hogy minden várakozásomat
felülmúlta, tehát szinte csodáltuk a lányomat, a
képességeit, a viselkedéseit.
R.: - Bátor volt, talpraesett, mozgékony.
- Igen, abszolút önálló és ez most is egyébként
fennáll, fõleg idegen környezetben. És ez a csalódásomnak a
legnagyobb foka, hogy itthon énvelem kezelhetetlen, nevelhetetlen
és mindenhol máshol pedig tökéletesen megállja a helyét.
Igazándiból nem tudom mire visszavezetni. Mi azt a felfogást
képviseltük a férjemmel, hogy dicsérni kell a gyereket, hogy
mindent, amit csinál és jól csinálja azt tudatosítsuk benne,
hogy az nagyon jó, hogy azzal meg vagyunk elégedve. És ez
egészen addig mûködött, amíg az igazán iskolai
teljesítmények nem jöttek és itt kezdõdnek a problémák,
mert valahogy én is úgy vagyok vele, hogy van egy képem ugye a
saját gyerekkoromról, a saját iskolás éveimrõl és én
tudom, hogy nagyon-nagy lelkesedéssel mentem iskolába, otthon
rengeteget gyakoroltam pluszban nem, azért, mert nem ment, hanem
éppen azért, mert nagyon-nagy kedvem volt hozzá és nagyon jól
haladtak a dolgaim az iskolában. És tulajdonképpen ezt érzem
nála is, hogy õ jól teljesít az iskolában, de ez az otthoni
hozzáállás, ez nagyon hiányzik.
R.: - Miért? Ha hazajön, nem akar tanulni vagy nem érdekli
vagy ellentmond neked, amikor szólsz neki, hogy csinálja?
- Csinálja õ, csak valahogy az én mércémhez képest nem
elég jól. Hát például, amikor ugye írni tanultak és
rajzolták a betûket, akkor abszolút nem érdekelte, hogy az
hogy néz ki. Tehát én azt gondoltam, hogy ugye a tanító néni
is elvárja azt, hogy azok a kerek betûk, azok szépek, kerekek
legyenek, ne átírva, hanem egy vonallal, stb. stb. és nem
érzem azt, hogy neki igényei lennének evvel kapcsolatban.
Tehát, hogy minél szebb legyen, hogy mondjam, a füzete
csinosabb legyen, tisztább legyen, ne legyenek szamárfülek,
hanem egyszerûen õ egyszer megcsinálja, minél gyorsabban túl
legyen rajta. És az egy dolog, hogy jó vagy nem jó, a lényeg
az, hogy készen van. Az esetek nagy részében talán még a minõséggel,
tehát avval, hogy jó-e a feladat, azzal nincs gond, csak a
szépségével. Tehát egyszerûen egy kislánytól én nem ezt
várom el, hanem úgy gondolom, hogy õ igenis törekedjen arra,
hogy amit kiad a kezébõl, az szép legyen és ápolt legyen,
gondozott legyen, mint ahogy õ maga is az kéne, hogy legyen
igazándiból. És tulajdonképpen például ez sem találkozik az
én elvárásaimmal, tehát nekem ez nagyon furcsa. Az egy dolog,
hogy ugye a gyerek kitûnõ tanuló lett, de nem igazán vagyok
meggyõzõdve arról, hogy ez a kitûnõ tanulóság, ez valóban
olyan kitûnõ, amit én elvárnék tõle.
R.: - Úgy érzem, hogy neked van egy képed arról, amilyennek
neki kellene lennie és ahogy teljesíteni kellene, ez a kép nem
ilyen a valóságban, úgy érzed, hogy még többet ki lehetne
hozni a gyerekbõl.
- Hát valahogy úgy gondolom, hogy ahogy én ismerem a
lányomat, annál õ sokkal többre képes, mint amit most
csinál, ugyanakkor lehet, hogy a többiekhez képest az
iskolában ez elég. Tehát nekem ez a nagy bajom, hogy nem tudom
többre sarkallni pontosan azért, mert az iskolában megkapja az
elismerést.
R.: - És van egy másik kisgyereked is, aki viszont teljesen
más típusú, mint a nagyobbik. Úgy látom én, hogy a kicsi az
inkább rád hasonlít. Egy rendkívül nyugodt, kicsit zárt
típusú ember vagy, viszont a nagylányod, az valahogy teljesen
az ellenkezõje.
R.: - Ha arra gondolsz, hogy esetleg a családból máshonnan
hozta volna ezeket a tulajdonságokat, végül is azt hiszem
igazad van, tehát elképzelhetõ, hogy a férjem tulajdonságai
erõsebbek benne. Erõsen így látszanak a dolgok. A másik pedig
az, hogy mondtad, hogy én milyen vagyok, na most hát az ember
ugye számot vet magával és az életével, hogy mit ért el
azzal, ahogyan õ élt és amilyen õ elérhet-e mást? Tehát
képes-e másra. És ugye az ember azért próbálja a gyerekét
olyannak nevelni, amilyennek szeretné, hogy õ többre vigye. Na
most pontosan ez az önállóság, ez a karakánság, ami a
gyerekben megvolt pici korában és ezt próbáltuk egyre erõsíteni.
Hát most tulajdonképpen ez üt vissza igazándiból, amikor
õ makacs, mint egy öszvér és nem hajlandó a saját
elképzeléseit feladni, hát gyakorlatilag én akartam ezt, hogy
ilyen legyen. Úgyhogy evvel is szembesülnöm kell.
R.: - Az apukától hozott jegyek erõsek benne, hát akkor
tudjuk, hogy az apuka nagyon sikeres ember, de hát akkor
elképzelhetõ, hogy a kislány is ilyen lesz, csak más módon
közelíti meg a dolgokat, mint te.
- Na most pontosan ez az, hogy az, hogy egy ember felnõttként
sikeres lesz-e vagy sem, az végül is ezeken az idõszakokon is
múlik. És hát ugye a gyerek most kiskamasz, egyébként is egy
nehéz idõszakban van, plusz még mondom ezek a tulajdonságok
és hát nagyon úgy nézem, hogy egyébként a gyerekek, ahogy
születnek, ahogy ugye genetikailag végül is meghatározott
tulajdonságokat is hoznak és a nevelés az pont, ahogy mondtad a
másik gyerekemen látom, hogy aki ugye éppen most
R.: - Unatkozik, mert vele nem foglalkoztunk.
- Beleszólt a beszélgetésbe, hogy bizonyos szinten nemcsak
nevelés kérdése, tehát én úgy látom, hogy ahogy
megszületnek, nagy százalékban meghatározó dolgokat hoznak
és ilyen szempontból nevelhetetlenek.
- Vekerdy Tamás pszichológus: - Kicsit elvesztettem a
kötelezõ objektivitásomat vagy az arra való törekvésemet
miközben ezt hallgattam és arra gondoltam, hogyha én lennék
gyerek és netán ennek a mamának a gyereke lennék, akkor
biztos, hogy engem is kezelhetetlennek és nevelhetetlennek
talál. Ugyanis, amikor panaszkodni kezdett az iskoláról, azt
hittem, hogy most kiderült, hogy a gyereknek ez bizony
egyáltalán nem megy. De hát az derült ki, hogy a gyerek kitûnõ
tanuló,
R.: - De ez nem az a kitûnõ, amit õ gondol.
V.T.: - Még kitûnõbb lenne. Én nagyon sok ami gyereket
ismerek és nagyon-nagyon keveset lányokban is, akik szépen,
kereken írnak, akik különösen rendesek, különösen akkor, ha
élénkek és önállóak és értelmesek. Ezek a gyerekek
pontosan így csinálják, gyorsan összecsapják a sokszor
tökéletesen értelmetlen leckét, az a lényeg, hogy megvan. Itt
megtudtuk azt is, hogy még jó is. Én egy nagyszerû kislányt
ismertem meg abban az áradatban, amit a mama elmondott és én
nem hiszem, hogy a gyereknek bármiben változnia kéne. Csak azt
szeretném, még egy apró megjegyzés, hogy évvesztesnek nevezte
szegény kislányt, aki négy évig járt óvodába. Én
természetesen évnyertesnek nevezném, hogy milyen igazán
megérhetett az iskolára, sokat játszhatott, sok mesét
hallhatott, tehát nagyszerû és azt mondta még, hogy csodáltuk
az óvoda elõtt, azt hittem elõbb egy óvódás kislányról van
szó, de hát ugye mostanra, legalábbis a mama csalódott benne.
Én azt hiszem, hogy a gyerek most is egy csodálatot érdemlõ
kislány és hogy csak irigyelni lehet a szülõket a gyerekért.
És hogyha tényleg konfliktusaik vannak a mamával, azt hiszem ez
az eset, amikor a mamának önmagával kéne szembesülnie, hogy
neki tényleg ezt kell-e és így kell-e elvárnia ettõl a
gyerektõl.
R.: - Ezen túlmenõen általában igaz az, hogy a szülõ
bármit próbálhat, bármit mutathat, a példával, finom
nevelési eszközökkel, a gyerek hoz magával egy karaktert, egy
alkatot. Vannak genetikailag kódolt tulajdonságai, tehát
mondjuk a papához is van némi köze a gyereknek.
V.T.: - Feltétlenül és még ugye itt el se váltak a szülõk,
tehát érthetetlen, hogy a papa tulajdonságai miért ilyen
üldözöttek? Talán azért, mert egy leánygyermek, egy fiúnak
talán ez megengedhetõ volna, de a leánynak nem.
R.: - A mama egy nagyon jól teljesítõ kisgyerek volt meg
iskolás gyerek volt, õ mindent élvezett, amit az iskolában
kértek és azt is túlteljesítette és úgy érzi, hogy ilyen
módon lehet az ember csak sikeres.
V.T.: - Normális és élénk szellemû mai gyerekek így
rázzák le a házi feladatokat, ahogy ez kislány és így van
jól. Szerintem.
R.: - Az édesanyának vigasztalásképpen nem tudna még
valamit mondani, ami segítené õt abban, hogy talán önmagával
más viszonyba kerüljön.
V.T.: - Hát talán még azt a sokszor elmondott mondatot, hogy
egy normális kisgyerek, legyen fiú vagy lány, a nap végére
piszkos és szakadt. Nem pedig ápolt és gondozott, pláne, ha
élénk, pláne, hogy mozgékony, mert mindenfélével
foglalkozik, törõdik, de semmiképp nem a külsejével. Be kell
vallanom, én ezeket a gyerekeket jobban is szeretem, mint azokat
a gyerekeket, - talán hiba - akik megtanulják nagyon korán,
hogy annyira kell vigyázni a ruhára, a cipõre, a nem tudom mire
és alig érik el a tizedik életévet, már tulajdonképpen kis nõk
tipegnek elénk, amit szerintem nekik se tesz jót, de
látványként se igazán kellemes.
R.: - Tehát valahogy meg kéne próbálni ezt a kislányt
nemcsak, hogy elfogadni, hanem nagyon örülni annak, hogy ilyen.
V.T.: - A mamának, csináljon bármit, nem tud eléggé
megfelelni, itt éppen ez derült ki. Minden sikerült, kivéve
néhány ilyen dolgot, hogy a külalak milyen, az ápoltság
milyen és a gondozottság milyen. Én pedig ezeket a
problémákat be kell vallanom nem tudom igazán komolyan venni
és itt biztos bennem van a hiba vagy bennem is van a hiba. Én
elégedett vagyok nagyon a megismert kislánnyal. Továbbá az,
hogyha egyszer mi akartuk, hogy ennyire önálló legyen, ennyire
karakán legyen, erre neveltük, akkor most miért baj, hiszen én
akartam, hogy ilyen legyen. Hát most ilyen.
  
R.: - Ismét az édesanya:
- Végül is ez az ember feladata, hogy megbarátkozzon azzal,
amit kapott, meg mondom most egy kicsit úgy a ló két oldalán
kevergünk, mert ugye a kezdet kezdete az túlságosan is jó volt
talán most így utólag és most estünk át a ló túloldalára.
Tehát most itt az ideje, hogy magamban is helyre tegyem a
dolgokat, a gyerekkel valami olyan kontaktust alakítsak ki, ami
ugye a normál középre helyezi majd a hangsúlyokat és
normálisan tudunk együtt élni.
R.: - Mondtad már ezt neki, hogy ez téged bánt, hogy õ ezt
csinálja, vagy amazt nem csinálja, szóval úgy
beszélgettetek-e már errõl?
- Igen, beszélgettünk és úgy érzem, hogy van is valami
hatása annak, hogyha az ember leül a gyerekével és nyugodt
hangon, tehát nem hisztérikusan, nem kiabálva nem valamiféle
zsarolások után vagy útján próbál vele kapcsolatot teremteni
és elérni valamit, hanem tényleg este esetleg egy veszekedés
után lecsillapodva kicsit késõbb õ is utána gondol, én is
utánagondolok és utána úgy értelmesen meg tudunk beszélni
dolgokat. És valóban látom, hogy van van hatása másnap, két
nap múlva, hát remélem, hogy hosszú távon azért ez kialakul,
hogy emlékeztetni tudja az ember arra, hogy végül õ maga is ki
tud mondani dolgokat, megoldási javaslatokat, a hangot kell
megtalálni. Hogy az ember szereti a gyerekét, ezt meg kell tudni
mutatni. És vele is úgy éreztetni, hogy az tényleg az legyen,
hogy tényleg szeretem és azért várok el tõle dolgokat, azért
kérek tõle dolgokat, mert azt szeretném, hogy neki jobb legyen,
de ezt követelve nem megy. Képtelenség bizonyos dolgokat
megváltoztatni, bizonyos nagyon mélyen lévõ dolgokat, nagyon
mélyen lévõ tulajdonságokat megváltoztatni. Nyilván az ember
törekszik rá, példát próbál mutatni, olyan dolgokat
megmutatni a gyereknek, ami esetleg irányítja az életben, olyan
társaságba vinni, olyan emberek közé, olyan felnõttek kezébe
adni, de hát hiába. Szóval azért azt szerintem mindenki
látja, akinek a gyereke közösségbe jár, hogy a gyerekek
sokkal jobban hatnak egymásra, mint ahogy mi gondoljuk és mint
ahogy mi szeretnénk sokszor.
  
|