- Nagyon sokszor olvasunk a kislányommal, aki 4 éves,
különbözõ könyveket és a külföldi könyveknél gyakran elõfordul,
tehát a külföldrõl fordított könyveknél, hogy jelen idõben
íródik a mese.
Mv.: - És magyar meséket miket olvas?
- Magyar meséket, hát most kicsit gondom van a lányommal, mert
azt hiszem egy kicsit leszokott, mert ezek a meséskönyvek mind
nagy színes képekkel vannak és akkor alatta egy öt mondat.
Mv.: - És úgy érzékeli, hogy a képek leszoktatták arról,
hogy a mesét csak hallgassa?
- Igen. Na most azt hozzá kell tenni, hogy mi tévét nem
nézünk, tehát naponta 10 percet, este megnézi a mesét. Ez
talán nem gond, hanem itt az, hogy nézegessünk, nézegessünk,
mindig nézegessük a könyveket.
Mv.: - És akkor a képek alapján beszélgetnek?
- Hát a meséskönyvekben olvasom a mesét, de elég érdekes az
érdeklõdése. Én biológia tanár vagyok és akkor rengeteg
állatos könyvünk van és akkor mindig az állatos könyveket
nézegetjük, csak nem tudom, hogy nem baj-e hogy nem hallgat olyan
igazi mesét. Most megvettük a Grimm összest, abban is van olyan,
hogy a farkas és a hét kecskegida vagy a malacok, ilyesmi mesék
és én próbálom rászoktatni olyan mesére, amikor nincs senki
hanem én mesélek neki, de most egy kicsit errõl leszokott. Az a
kérdésem, hogy lélektanilag fontos-e a gyereknek, hogy a meséket
jelen idõben hallja, azokat a meséket amiket én olvasok neki vagy
pedig nem gond, hogy ha múlt idõbe rakom. Van-e jelentõsége,
amiért így születnek ezek a meséskönyvek, vagy pedig egyszerûen
csak ilyen fordítási hiba?
Vekerdy Tamás pszichológus: - A mese ideje az eleve múlt
idõ, tehát egyszer volt, hol nem volt, volt egyszer egy és így
tovább. Háromszor mondom el, hogy volt. Ez a normális folyamat.
Itt a mama a Buci-Maci Magazint említette, amit én be kell
vallanom õszintén nem ismerek, de maga egy magazin az mindig
igyekszik ilyen felajzottabb lenni egy kicsit és itt a jelen idõ,
ha ebbõl idéz, akkor ez, hogy most odalép, kinyitja a szekrényt,
és így tovább, ezzel él az irodalom is néha, de a mese
klasszikus ideje a múlt idõ, ezt jól érzi a mama. Ez az egyik. A
másik, hogy kisgyereknél, 3-3 és fél éves jó, hogyha képeket
néz, de hát azt mondja a mama, hogy ezt õ úgy is tudja, szóval
jó ha egy-egy képet néz meg egy-egy mesérõl, egy szép, egy
kidolgozott képet, az elindíthatja a fantáziáját. De ha
képregényszerûen olvas mesét vagy olvastat magának mesét, erre
szokott rá, ez gond. Leszoktatni talán úgy lehetne, hogyha a mama
fejbõl mesélne a saját életébõl, a gyerek kiskorából, nagyon
rövid meséket, netán a kislány napját mesélné vissza, egy kis
medvebocsba álcázva a kislányt, amit õ fel fog ismerni. Tehát
ha fejbõl mesél az teljesen más hatású, én erre erõsen
rábeszélném.
Mv.: - De mondjuk abból semmi baj nem származik, hogy a
kislánya némelyik mesekönyvet, amelyikben sok a rajz, nagy a
kép, kevés az írás azt szereti, azt elõhozza és azt mondja
megint ebbõl mesélj és a gyerek nézi a képeket, ez nem árt a
gyereknek.
Vekerdy Tamás: - Igen, sõt akkor én elrugaszkodnék a képektõl,
nem az öt mondatot olvasnám fel, hanem egy kis bármilyen egyszerû
mesét kerekítenék.
Mv.: - És nem azt mondani, hogy ezt olvasom, hanem képzeld el
és mit gondolsz mi lenne ha, tehát játszani tovább a
történettel.
Vekerdy Tamás: - Gondolom igen.



Mv.: - Az a gyerek, aki könyvek között nõ fel az általános
iskolába bekerülve automatikusan fog a könyvhöz nyúlni.
Mindenféle elõítélet vagy félelem nélkül. Míg az a gyerek,
aki nem ebben a világban nevelkedett, annak bizonyos fenntartásai
vannak a könyvvel szemben. Gondoljuk meg, hogy nekünk milyen az
attitûdünk a számítógéppel szemben. Ugyanez a tartózkodás
is. Abban a pillanatban, hogy egy kicsit tartózkodva nyúlunk a
számítógép billentyûjéhez, már nem olyan természetes, már
olyan furcsa egy kicsit a dolog, talán ez történik a gyerekekkel
is nem?
Nagy Attila olvasáskutató: - Egészen biztos és tegyünk
hozzá két dolgot rögtön. A mai magyar családok egy részében
van ugyan könyv, de a könyv és itt hadd ne mondjak százalékot,
nem lehet megmondani pontosan, hogy ez 5 százalék vagy 25
százalék, de nem elhanyagolható, nem 1-200 családról van itt
szó, hogy tulajdonképpen dekoráció a könyv, nem több annál.
Tehát megveszik vagy még a nagyszülõk megvették a könyveket,
de a gyereknek tilos hozzányúlni, mert az még nem neked való
könyv. Másrészt pedig és ez a legújabb évek fejleménye,
éppen 2000. novemberében Gereben Ferenc szociológus kutató
barátom végzett egy reprezentatív vizsgálatot és abból
kiderült, az utóbbi 10 évben megnõtt azon magyar családok
száma akiknél semmilyen, egy darab könyv sincs. Tehát a könyv
árak drasztikus emelkedésével bizony visszajött az ez elõtt
30-40 évvel korábban ismert tünet, hogy van egy vékony réteg,
ahol nincs otthon könyv és ez súlyos következményekkel járhat.
Na most ha viszont az óvó néni észleli, tudja, hogy vannak
nehezen élõ családok, mert nem pusztán arról van itt szó, hogy
kulturálisan érdektelen a család, hanem olyan körülmények
között élnek, hogy nem telik rá, de az esetek többségében
inkább arról van szó, hogy nem értették meg, nem fogták föl,
nem volt jó példa elõttük. Na most ilyen esetekben azért az
óvó néni, ha erre fel tudja hívni a figyelmet egyszerûen azzal,
hogy õ naponta rendszeresen beül 9 órakor, fél 10-kor a szoba
sarkába és egy gyönyörû képeskönyvet kinyitva elkezd mesélni
és odagyûlnek mellé a gyerekek. Aztán szülõi
értekezleten elkezd a szülõknek beszélni arról, hogy nemcsak õ
mesélhet, hanem a szülõnek is jó lenne mesélni, sõt mi több
jó lenne, ha néhány könyvet megvennének. Könyvtárba viszi a
gyerekeket, óvodás csoportokat rendszeresen visznek most már
könyvtárba a legjobb óvónõk, ezzel lehet valamennyire
kiegyenlíteni ezeket a hátrányokat, mert a nehéz körülmények
közül érkezõ gyerekek jórészében is van kíváncsiság, van
fogékonyság, azaz, ha hiányzik a szülõi példamutatás az még
nem 100 százalékos gát, csak egy megnehezített pálya a gyerek
számára.



Rigó Péter pszichiáter: - Manapság ugye egyáltalán a
mesélés mint a gyerek kreatív képzeletének a fejlesztését
szolgáló eszköz hiányzik. A mai szülõk már nem tudnak
mesélni a gyerekeknek, egyszerûen nincs rá idejük, fáradtak,
kimerültek mondhatni és a gyerekek így egy nagyon fontos
fejlesztési lehetõségtõl esnek el, hiszen a mese az, ami ebben a
három-ötéves korban, amely egyébként a kreatív képzelet
kifejlõdésének igazán a korszaka az erre fogékony korszak és
késõbb ezt sokkal nehezebb vagy szinte lehetetlen igazából
fejleszteni. Nem részesülnek, mivel ugye a mesét azzal, hogy
halljuk megindítja, meg kell, hogy indítsa a képzeletet, el kell
képzeljük mindazt, amit ugye nekünk felolvasnak. A gyerekek ezt
hihetetlenül kedvelik. Hát tudjuk, hogy a meséket végtelenségig
ismételtetik és mindannyiszor, én azt gondolom, számukra ez
mindig egy másik mesét jelent és éppen azt gondolom, hogy éppen
az õ kreatív képzeletüknek a munkája következtében ugye már
halálra unjuk a meséket. Mint gyakorló szülõ adott esetben a
gyerek mindig követeli és hát ez nagy örömmel tudja az embert
eltölteni, amikor látja, hogy a mesék kapcsán ez a játékban
is, az õ tevékenységében milyen szépen vissza is tükrözõdik.
A gyerek a mesét is megkapja, nem lehet azt mondani, hogy nem kapja
meg, de mindent lát a különféle médiahordozókból, tehát
akár videó, akár valamiféle game boy vagy internet vagy bármi.
Mv.: - Tulajdonképpen mindent készen kap meg, tehát nem kell
dolgoznia vele.
Rigó Péter: - Nem kell ezen absztrahálni, nem kell a
képzeletet fejleszteni, ahogy mondják, a szem rágógumijaként
kell használni a televízió képernyõjét. Na most ezek a
gyerekek késõbb felnõnek, látszólag ugye semmilyen hiányban
nem szenvedve. Ugyanúgy tudnak is adott esetben a mesékrõl, de
érdekes módon, amikor eljön az a korszak, amikor a tinédzser
korszakban, amikor az embereknél a kommunikáció elõtérbe
kerül, a kontaktálás, az érintkezés, akkor ha nincs más
rendelkezés csak mi együtt ülünk és beszélgetnünk kell, akkor
egy ûr, egy hiány, egy unalom támad az ott lévõ emberekben,
mert akkor kellene valahogy mértékben ezeket a készségeinket itt
elõszedni, hogy kreatívan tudjunk egymással kommunikálni. Ha a
drognak van valahol egy funkciója, akkor ezt az ûrt "nagyszerûen"
be tudja tölteni és a kommunikációt úgy tûnik, hogy megoldja.
Mv.: - Doktor úrnak a személyes munkája során elõfordultak
olyan esetek amikor drogbeteggel ténylegesen eljutottak odáig,
hogy kiderült, hogy az illetõnek soha nem meséltek?
Rigó Péter: - Én ezt meg is szoktam kérdezni és hát sajnos
nagyon negatív válaszokat kapok. Ugye köztudott, hogy a
drogbetegnek a családja is már eleve deficites, úgynevezett
csonka család, tehát nagyon kevés, hogy úgy mondjam jól
funkcionáló család van, hiszen ez lenne a legjobb prevenció a
drog ellen. Mondani szokták az apák ma már nagyon távol vannak,
vagy nincsenek mert meghaltak korán vagy dolgoznak vagy elváltak.
Az anya egyedül marad, túlterhelt, kimerült, kiégetté válik
és egyszerûen sem ideje, sem kedve nincs már, különösen mikor
a kisgyerek korban annyi probléma van, hogy még mesélni tudjon.
Mv.: - Az világosan kimutatható mondjuk egy tizen vagy
huszonéves drogbetegnél, hogy a képzeletnek ez a fajta kreatív
fejlesztése, ami egészen kisgyerekkorban kellett volna hogy
megtörténjen, ez kimaradt, akkor ez késõbb huszonéves fejjel,
amikor már tulajdonképpen egy jócskán kialakult személyiségrõl
van szó, ez még fejleszthetõ?
Rigó Péter: - Ami fejleszthetõ az mindig a személyiség már.
Azt látjuk, hogy a drogbetegek különösen érzelmi vonalon
éretlenek, tehát mindenhol, ahol drogbetegekkel foglalkoznak a
rehabilitációs intézményekben éppen egyrészt a mozgás, a
sport és a kreatív foglalkozások azok borzasztó fontosak, mert
azok próbálják ezt valamilyen módon hát egyrészt pótolni,
másrészt fejleszteni.
Mv.: - Tartozhat konkrétan meseterápia is?
Rigó Péter: - Hogyne, sok helyen van mese, illetve ebbõl a
mesébõl kiinduló kreatív vagy akár csoportos foglalkozások. Ez
a mese a történetszövés, a narráció ez mindig egy állandóan
elõjövõ téma lehet, akár mesének nevezhetjük a mítoszokat
is, a mondákat is, amelyek alapvetõ emberi történésekrõl
szólnak, alapvetõ emberi mûködéseknek a modelljét hivatottak
és válaszokat is adnak bizonyos konfliktusmegoldó helyzetekre.
Ezek nem egyéni pszichoterápiás vagy terápiás, hanem itt a
közösségnek van egy döntõ, a közösségnek ez a kollektív
személyiségfejlesztõ szerepe. Ebben természetesen a mesék,
mondák felhasználása ma is él.



Részlet Hamikus Zsuzsanna: A fénytündérek tánca címû
családi mesekönyvébõl
A málnakancsó
A málnakancsó kint állt a kerti asztalon és nagyon fázott.
Hiába volt nyár, az éjszakák hûvösek voltak és hajnal didergõs
harmattal pöttyözte be õt. A hegyek fölött már pirkadni
készült, hívogatón bújt elõ a napsugár. Észrevette a mázas
cserépedényt és átkarolta, hogy megmelengesse.
- Ne ölelgess - szólt rá mogorván a kancsó. Egyszer úgyis
meg fogok fagyni. Mindig csak kint hagynak az emberek, törõdnek is
azzal, hogy mi lesz velem.
- Pedig olyan szép vagy - próbálta õt vigasztalni a
napsugár. Gömbölyû, fényes és piros. Biztos jókedvében
készített a fazekas. Olyan vagy, mint egy érett málnaszem.
- Még, hogy én szép, nézd mekkora hasam van és eláll a
fülem, meg túl vastag a nyakam is. Én egyáltalán nem tetszem
magamnak. És biztosan másnak sem. Ezért hagytak itt kint a kerti
asztalon árván.
A napsugár sajnálkozva tárta szét a karját és tovább
állt. A málnakancsó durcásan nézett utána. Magának sem merte
bevallani, hogy bizony jól esett volna egy kis dédelgetés.
Hamikus Zsuzsanna: - Csoportterapeuta vagyok, ezt jó pár
éve csinálom. Felnõtteknek segítek, lelki otthonteremtés,
párkapcsolat terápia és ami a fõ profilom, az pedig a sérült
belsõ gyermek gyógyítása, tehát a gyermekkori sérüléseink,
elakadásaink felismerése és azok a játszmák, amiket már
kiskorunkban kialakítottunk és fölerõsítve viszünk tovább,
még finomabbra kidolgozva felnõtt korunkra, ezeket felismerjük,
abbahagyjuk. És bizony nagyon sok olyan célirányos gyakorlatot
kell csinálnunk, ahol egyáltalán ráismernek arra, hogy hát
amikor a gyermekeinknek van valamilyen szükséglete, akárcsak
éhes, szomjas vagy pisilni kell vagy föl kell õt vinni mondjuk
ölben a másodikra babakocsival, ami hát elég nehéz egy lift
nélküli házban. Megtesszük, de oda szúrunk neki egy picit vagy
befizetjük egy nyaralásra és azt mondjuk, hogy látod, én most
elintéztem neked egy kéthetes balatoni nyaralást, nekem bezzeg ez
nem adatott meg kiskoromban. Tehát kielégítjük a gyermekeink
szükségleteit, de ugyanakkor egy picit odaszúrunk neki, a saját
sérüléseink följönnek. Nem vesszük észre, hogy milyen
súlyosan bántjuk a gyermekeinket ezáltal.
Mv.: - A te terápiás gyakorlatodban volt szerepe a meséknek, a
történeteknek, tehát segítségül hívtad már akkor is, mielõtt
megszülettek ezek a mesék?
Hamikus Zsuzsanna: - Végül is én mondhatom azt, hogy a
terápiás tapasztalatom alapján születtek ezek a mesék, mert
általában tíz emberrel dolgozom és hát tíz különbözõ sors,
múlt, sérülések, tehát ott nem lehet célirányosan tízféle
mesét elmondani, hanem inkább ilyen terápiás kiegészítõnek
használom ilyenkor a meséket, mert akkor õ, ezt úgy mondjuk,
hogy regrediál, tehát visszamegy egy kicsit gyermekkorba és az
így visszamenõleg segíti az õ gyermekkori gyógyulását.
Mv.: - Ott fogant meg egyáltalán benned ez a gondolat, hogy
akkor meséket is kellene írni, tehát nemcsak ott a terápián,
ami éppen eszedbe jut, arról beszélni, hanem akkor leülni és
akkor tudatosan megírni egy mesét, vagy ez hogy volt?
Hamikus Zsuzsa: - Hát ez egy nagyon érdekes dolog volt. Egy
nyári délután ültem a kis Polszkimban, vártam valakire és
eszembe jutott egy mese. És akkor ami papírfecniket találtam a
kocsiban arra elkezdtem úgy ráfirkantgatni és este otthon
összeállítottam és így született meg az elsõ mesém, A
tündérek bolygója. Amikor két tündér lejön a földre, hogy
segítsen az embereknek megtanulni a szeretetet. És azóta
született még 13. Tehát a hét év alatt én így ezt a 14 mesét
megírtam, amibõl most összeállt egy mesekönyv. Ez családi
mesekönyv, kétszer hét mese szeretetrõl, arról az érzésrõl,
amire annyira vágyunk és amit nagyon nem engedünk meg magunknak
mégsem. És az elsõ hét mese gyerekeknek szól, a második hét
pedig felnõtteknek, de mondhatom azt, hogy átjárás van a könyv
két része között, hiszen az elsõ hét mese ugyanúgy
fogadtatásra találhat a felnõttek részérõl, míg a másik hét
mese a gyerekek részérõl. Sõt van egy olyan titkos vágyam, hogy
esetleg a nagyobb gyerekek mesélnek hangosan a szüleiknek, hiszen
ahogy én a terápiás munkám során látom, 50-60 éves felnõttek
annyira vágynak a mesére, a simogatásra. Van is egy ilyen
gyakorlat az egyik terápiás csoporton, hogy a gyermekkori
vágyaink kielégítése.
Mv.: - És itt mindig elõkerül a mese? Õk beszéltek arról,
hogy nekik ez mit jelent vagy hogy gyerekkorukban mit jelentett és
most miért van újra szükségük erre?
Hamikus Zsuzsa: - Igen, két fõ kategória van. Az egyik, akik
nagyon sok mesét kaptak és hallgattak is és maguk is olvastak, de
õk is nagy örömmel hallgatták a terápiás csoporton is az
én meséimet. A másik, a szomorúbb kategória, akiknek nem volt
idejük, a szüleiknek, hogy mesét mondjanak nekik és õk
százszoros nyitottsággal fogadták be.
Mv.: - Neked egyébként mennyit meséltek gyerekkorodban?
Hamikus Zsuzsa: - Nem emlékszem. Engem 10 hetes koromtól már
nem tudtak vállalni a saját szüleim, úgyhogy vidékre kerültem
ki nevelõszülõkhöz, két nagyon idõs emberhez. Inkább arról
vannak tudatos emlékeim, hogy én nagyon sokat olvastam és a Grimm
mesekönyv volt a kedvencem. Voltak olyan mesék, amiket kívülrõl
tudtam, de mégis 26 ezredszer is elolvastam, meg olyan mesét, ahol
királylányok vannak meg minden olyan mesét, aminek a vége jó,
tehát jóra fordul.
Mv.: - És ez egy menekülés volt?
Hamikus Zsuzsa: - Lehet. Valószínûleg igen, úgyhogy én magam
vigasztaltam magam mesékkel.
Mv.: - Tehát abból, hogy megszületett ez a mesekönyv ezzel a
14 mesével, abban akkor ennek is feltehetõen nagy szerepe volt
akkor, amikor írtad ezeket a meséket, az is megfogalmazódott
benned, hogy neked keveset meséltek. Tehát ezért most te úgy
gondolod, hogy amit te magad részérõl meg tudsz tenni azért,
hogy a szülõk meséljenek a gyereküknek, akkor azt meg kell
tenned és ez adott esetben az, hogy megírsz egy ilyen
mesekönyvet.
Hamikus Zsuzsa: - Igen, ez egy visszamenõleges felnõttkori
vigasz, saját magamnak és most hogy így mondod nagyon sok
mesében én szerepelek. Például az a legelsõ mese is, hogy egy
árva kis manólány születik a gonosz varázsló által
elátkozott erdõben és õ elõször magát gyógyítja meg
szeretettel és ezt a szeretetet tudja sugározni aztán és ettõl
feléled az erdõ és elmúlik róla az átok. Az erdei kis manók
gyógyítják az erdõ virágait, állatait és simogatják õket
és szeretik õket, ahogy egy gyermeknek is nagyon-nagyon fontos az
édesanyja simogatása, úgyhogy így a meséken át én végül is
áttételesen gyógyulási lehetõséget adok felnõtteknek is és
gyerekeknek is. A pácienseim gyerekeinek küldtem el, hát csúnya
szóval teszteltem le náluk, hogy milyen korosztálynak valók ezek
a mesék és úgy vettem észre, hogy olyan 4-5 éves kortól már
mindenki befogadó rá.
Mv.: - Neked van saját gyermeked?
Hamikus Zsuzsa: - Sajnos nincs, nem lehet, már tinédzser
koromban kiderült, hogy nem, úgyhogy most már 43 elmúltam és le
is mondtam róla. De van nagyon sok tanítványom, akiknek így
vagyok én a tyúkanyója és tavalyelõtt volt egy nagyon szép idõszaka
az életemnek, amikor ágyszínházaztam. Ez egy tíz éve
fennálló kis közösség, egy karitatív közösség.
Gyermekkórházakba, illetve kórházak gyermekosztályaira járunk
ki és játszunk a gyerekekkel és mesét is mondunk és ezeket a
meséimet ott kipróbáltam a kórházban és nagyon nyitott és
szeretetteli fogadtatásra találtam és akkor elhatároztam, hogy
amint lesz pénzem, alkalmam, lehetõségem kiadni könyv alakban
ezt a 14 mesét, akkor én fogok juttatni minden kórház
gyermekosztályára egy-egy ajándék példányt, mert én tudom mit
jelent szülõk nélkül az otthontól távol kórházban feküdni
betegen. Mert olyan a kórházi rendszer, hogy sok szakkórház csak
Pesten van és például Nyíregyházáról nincs pénz, lehetõség
följönni az anyának mindennap. Volt olyan 4-5 éves gyerek, hogy
egy héten egyszer volt csak fönt a mamája és éreztem, hogy én
egy kicsit tudom pótolni. Kapja a figyelmemet, együtt játszunk,
volt úgy, hogy tisztába is tettem, kimentem vele pisilni vagy
virslit sütöttem neki ott a mikrohullámúba. Úgy hogy így.
Mv.: - Abban, hogy ti kapcsolatot létesítsetek egymással, a
meséknek ebben mekkora szerepe volt?
Hamikus Zsuzsa: - Nagyon nagy segítség volt ilyenkor a mese,
mert látszólag fal volt köztünk, a gyermek legalábbis annak
élte meg, hogy hát ugye itt van egy idegen néni, nagyon sokszor
percekig tartott, amíg egyáltalán mint a kis hercegben meg tudtam
szelidíteni egy-egy kis beteg gyermeket és amikor elõvettem egy
mesét és elkezdtem azt olvasni vagy akár az õ meséskönyvébõl,
akkor ez egy híd volt köztünk és így fel tudott oldódni és
mire a mesének vége lett addigra már felém is jobban ki tudott
nyílni. Azért fontos és azért ideálisabb, hogy a szülõ a
saját maga által kitalált meséit olvassa, mert ez is egy
közvetlen híd a gyermek és a szülõ között, és hát ugye
amíg kisebb a gyerek addig inkább csak a saját napját meséljük
el neki, hogy õt belehelyezzük, hogy Pistike most veled ez meg ez,
meg ez történt, tehát egyes szám harmadik személyben és ahogy
nõ természetesen így föl tudja dolgozni a saját félelmeit,
hogyha olyan jellegû a mese, vagy ugye a végén gyõz a jó és
akkor hát õ is beleképzeli magát a hõs legkisebbik királyfi
szerepébe és ez úgy meg is nyugtatja õt, oldja a félelmeit.