Vendég a háznál
2002. január. 4.
Kossuth rádió, 13.05
- Múltkor nagyon érdekes élményem volt a Városligetben. Ott
a gyerekek mondták, hogy le akarnak futni valami távot és hárman
elmentek futni és ott maradtam kettõvel. A Gida ott volt a
babakocsiban és jött egy anyuka és ugye ilyenkor mindig
beszélgetésbe elegyednek a kismamák és akkor egy kislánnyal
volt és úgy kérdezte, hogy hát mennyi idõs a kicsi és hogy mit
eszik, hogy eszik, meg mik a szokásai. És hogy ugye már így
sokkal könnyebb a másodikkal, merthogy mindenki azt mondja, hogy a
másodiknál már sokkal ügyesebben meg másképp csinálja az
ember. És akkor én mondtam, hogy igen, nem szoktam kiakasztani
magamra a táblát, hogy öt gyerek van. És elbeszélgettünk,
aztán elbúcsúztunk és utána én azt éreztem, hogy bár nagyon
helyes volt az a kislány és biztos, hogy nagyon kitölti a
napját, de sokkal, szóval annyira gazdagabbnak éreztem, hogy
nekem itt hamarosan még befut három gyerekem és hogy sokkal
többet adnak. Szóval úgy éreztem, hogy nagyon jó, ahogy az a
szituáció, amiben vagyok. Nem mondom azt, hogy csak probléma van,
ugyanolyan arányban nõ az öröm.
- Most már ketten vannak a kis törpéink és igazából a
testvér konfliktusokat sokszor úgy érzem, hogy nem tudom megfelelõen
kezelni, tehát hogy tud-e valamit ajánlani, illetve, hogy esetleg
több szó is esethetne szerintem a mûsorban errõl, mert nem
tudom, nekem ez ilyen teljesen homályos terület, mivel nincs is
testvérem, meg nem is látok jó példákat magam körül.
R.: - A nagy féltékenységérõl van itt szó?
- Hát igen, tehát õ szereti is a kicsit, meg féltékeny is
és igazából tehát én eddig úgy éreztem vannak idõszakok,
amikor úgy érzem, hogy tök jól megy a dolog és akkor egyszer
csak jön egy ilyen, amikor egyszerûen nem bírja a nagyobb
elviselni, hogyha a kicsihez fordulunk és hozzá szólunk, vagy
netán szoptatom vagy tisztába teszem és akkor tehát
szándékosan olyan dolgokat csinál, amit tudja, hogy nem szabad.
R.: - Ez természetes.
- Azt én értem, hogy természetes, de ennek ellenére nem tudom
kezelni ezt a problémát. Én nagyon igyekszem, tehát itt
igazából nekem az volt a problémám és tehát itt az õ
számára elfogadhatatlan az, hogy én a kicsivel annyit
foglalkozom, amennyit és én meg nem tudok vele kevesebbet. Tehát
ez ilyen patthelyzet.
R.: - És a naggyal mennyit tud foglalkozni?
- Hát ez úgy néz ki, tehát én egész nap itthon vagyok,
semmi mást nem csinálok, csak a gyerekeket, meg a házi munkát
és a kicsi, az fölkel, korábban, mint a nagy, úgy másfél
órával, akkor tudok csak a kicsivel foglalkozni, plusz amíg õ
így el tesz-vesz. Akkor utána fölkel a nagyobb, akkor legalább
egy órát úgy foglalkozom a gyerekekkel, hogy kicsit énekelünk,
meg babusgatom, akkor a nagy van ölben, a kicsi az csak ott
statisztál körülöttünk és esetleg könyvet nézünk, verseket
olvasunk, meg képeket nézünk. És akkor utána megreggelizünk
együtt és elmegyünk sétálni. Akkor amíg sétálunk, addig
gyakorlatilag csak a naggyal foglalkozom annyit, amennyit õ
igényel, ugye õ azért a külvilággal foglalkozik elsõsorban,
nem velem.
R.: - Mindig hárman vannak ugye?
- Hát mindig hárman vagyunk, igen.
R.: - Olyan soha nem tud lenni, hogy a nagyobbal legyen
kettesben?
- Hát nem.
R.: - Délután együtt alszanak?
- Nem. Hogyha a kicsi alszik délután, akkor tudok a naggyal
lenni kettesben, de akkor is csak szerintem olyan fél óra, amit
tudok úgy, hogy direktben vele. Tehát az, hogy építünk együtt
kockákból például vagy labdázunk vagy ilyesmi, mert hát elég
sok dolgom van itthon és tehát azt is csinálnom kell.
R.: - És hogy van az este, a kicsivel egyidõben alszik el a
nagy?
- Este igen. Este együtt fekszenek le, szóval megvárják
egymást, úgyhogy az nem jött be, hogy megpróbáltuk külön
úgy, hogy a kicsit hamarabb letenni. Mert akármilyen fáradt nem
alszik el.
R.: - Mesélés az hogy van?
- Hát este mióta megvan a kicsi, azóta nem mesélek, elõtte
meséltem neki, de mióta megvan a kicsi, azóta úgy fekszünk le,
hogy a kicsi szopizik, a nagy meg odabújik és akkor így alszunk
el. Tehát csak egy rövid mondókát mondok el neki.
R.: - Nem lehet este a kicsi szoptatása után a nagynak még
külön mesélni? Szóval
- Elalszik. Õ alszik el leghamarabb. Az az igazság, hogy
próbálkoztam többször is, amikor a kicsi aludt, hogy a nagynak
meséljek, és azt mondta, hogy ne mondjam.
R.: - Mert miért?
- Hát nem tudom.
R.: - Tehát minden ilyen mesélését elhárította?
- Igen, igen, sõt a közös éneklést is. Elõtte nagyon
szerette hogy együtt énekelünk és egyre többször, tehát
mondhatni, hogy kivételes eset, hogy örül az éneklésnek,
elhárítja. Azt mondja, hogy ne. És akkor eleinte még õ énekelt
egyedül és nekem nem volt szabad, de most már elkezdtem, akkor
azt mondja, hogy nem és kész. Õ sem énekel.
R.: - De játszani délután hajlandó magával kettesben?
- Igen. Igen.
R.: - Mesélni nem? Csak azt próbálom keresni, hogy ennek vajon
mi lehet az oka, hogy ez valamiféle büntetés-e, egy magának
szóló büntetés vagy micsoda?
- Hát az az igazság, hogy közben itt persze eltelt a nyár és
történt egy csomó minden. Tehát voltunk lenn egy hónapot
Balatonon, amikor nem volt, az összes problémánk megszûnt,
egész nap lenn voltunk a parton és ott egy ilyen játszótér
mellett telepedtünk le és hát kicsit változó, de végül is
azért viszonylag állandó gyerekközösségben volt, tehát ugye
mindenki odajárt mondjuk legalább egy hétig. És szinte nem is
láttuk az Esztert és nem is volt semmilyen testvér konfliktus.
Ahogy hazajöttünk, akkor még egy hétig jó volt és utána
megint kezdõdött az egész elölrõl és akkor azt mondta a
párom, hogy õ úgy látja, hogy egyszerûen az Eszternek
nagyon kell a gyerekközösség és hogy látja, hogy aznap, amikor,
hogyha elviszem valami olyan helyre, ahol találkozik gyerekekkel,
akkor sokkal oldottabb az Eszter és sokkal kevésbé agresszív és
amikor nem találkozunk gyerekekkel, akkor viszont szörnyû. Na
ezen felbuzdulva most beadtuk egy óvodába, egy hete jár és
fantasztikusan boldog az óvodától. Nekem iszonyú macera, mert
nagyon messzire kell vinni, a kistestvérének szintén, mert hát
õt kénytelen vagyok magammal hurcolni állandóan. De az Eszter az
nagyon boldog, hogyha azt mondom, hogy ne menjünk, tegnap ugye
esett az esõ és el is aludtak és csak nagyon késõn értünk oda
és mondtam, hogy ne menjünk már ilyen késõn és teljesen
kétségbe esett, hogy úristen, õ nagy szeretne óvodába menni.
Õ kérte, hogy hadd legyen ott ebédre, utána õ kérte,
hadd legyen ott délután, így egymást követõ napokon. Nem
bánta meg, újra kérte, szóval nagyon boldog az ovitól, de
viszont lehet, hogy talán azért, mert nagyon fáradt nem tudom, de
most teljesen igyekszik levakarni magáról a kistestvért
R.:- Most teljesen? nem értettem a második
- Szóval eddig úgy játszottak együtt, de most az utóbbi két
napban egyszerûen megõrül, hogyha már elindul felé a kicsi és
csapkod és sikít.
R.: - Igen. A kicsi meg menne hozzá?
- Menne. Hát õneki rettenetesen hiányzik a nõvére, és ahogy
meglátja rögtön boldog és rohan oda. És hát a nagy meg utálja
az egészet.
R.: - Aki mennyi idõs?
- Egy éves.
R.:- Egy éves és az Eszter pontosan.
- Õ május elején volt három, harmadikán született.
R.: - Igen, tehát õ három és féléves.
- Mert én pont arra gondoltam, hogy kevesebbet viszem óvodába,
hogy egy kicsit legyen, forduljon a Lõrinc felé is, mert szóval
ez így a kicsinek borzasztó, hogy eddig sülve, fõve együtt
voltak és most egyszercsak eltûnik és amikor itt van, akkor is
csak elutasítja. Egy kicsit el vagyok keseredve, hogy ez az egész
kistestvér dolog ez azért... Én mindig is nagyon bizonytalan
voltam és végül is én azt gondoltam, hogy nekem azért mindig
egy fájdalom volt, hogy nincs testvérem és hogy azért az
Eszternek jobb lesz, hogyha lesz testvére és végül is úgy
látom, hogy ez elég jelentõsen eltávolított minket egymástól.
És még azt a végén, hogy õ mondta is, meg is fogalmazta, hogy
kérdeztem, hogy szeret-e lenni az óvodában és hát mondjuk
látszott rajta, hogy szeret és akkor mondta, hogy igen, mert ott
sosincs egyedül. És akkor kérdeztem, hogy miért, itthon egyedül
érzi magát, amikor nekem a Lõrincet szoptatnom meg tisztában
tennem kell és mondta, hogy igen.
R.: - Hát kezdjük a végén. Ugye érthetõ a mama problémája
és azt hiszem, hogy érthetõ az Eszteré is, sõt a Lõrincié is,
mindenki érthetõ. Van-e ebbõl kiút?
Vekerdy Tamás pszichológus: - Igen, hát elõször is azt
nagyon pontosan elmondta a mama az egész helyzetet, kezdve onnan,
hogy Eszter szereti is meg féltékeny is, meg van, hogy tök jól
megy az egész. Van, hogy nem bírják egymást elviselni. Egy
dologgal nem értene talán az ember egyet, ezzel a vággyal, hogy
most ne menjen Eszter annyit óvodába és legyen ott Lõrinc
számára is. Ne. Röviden. Tessék felmenteni, tessék örülni
neki, hogy neki jó az óvodában. Lehet, hogy nem volt közelebb
óvoda, de akkor ezt sajnos vállalni kell. Érezze végre az Eszter
egy év után, hogy most õ kerekedett fölül. Egy kisgyereknek a
kistestvérnek sokkal kevesebbet árt az, hogy
R.: - Napközben,
hiszen délután aztán úgy is ott van
V.T.: - Igen, hisz amennyit Eszternek ártott az, hogy hát
egyedül volt, mint ezt õ megfogalmazta, persze tudjuk, hogy
nem volt egyedül, ilyeneket lehetne erre mondani, hogy tisztába
tevés, szoptatás és akkor Eszter ott cselleng és nem tud mit
csinálni és rosszul érzi magát. Nem lehetne hogy neki is legyen
olyan babája például, amely szopik egy cumisüvegbõl és õ is
szoptat ez alatt? Vannak olyan érdekes cumisüvegek, nem is
drágák, amibõl kifogy látszólag a tej. Mondjuk. Vagy nem
lehetne, hogy Eszter hozza oda a törlõkendõt, a pelenkát, a
krémet, a nem tudom mit és akkor esetleg azt mondom, hogy jaj, de
jó, jaj de ügyes vagy, jaj hát Lõrincke, megint összekakálta
magát, rémes! Nem is tudom, már hol áll a fejem, de jó, hogy
segítesz és így tovább. És ezer ilyen dolog. Persze ez akkor
jó, ha ez õszinte. És tényleg úgy érzem, hogy Eszter segít.
Még egy dolog, amit tudni kell. Azt mondja a mama, hogy valami
ilyesmit mondott, hogy nekem semmi mást nem kell csinálnom, csak a
gyerekeket meg a házimunkát. Nem tudom, hogy tudja-e, hogy ez
iszonytató. Egyedül két gyerek és a házimunka, ezt kell
mondanom, tudom sokan csinálják, kibírhatatlan ép ésszel és
természetes, hogy Eszter úgy érzi, hogy õ egyedül marad.
Mert a kicsivel van, amit muszáj megcsinálni világos, Eszter
marad ki inkább a dologból.
R.: - Mert a tej kifut. Mert az már leég, tehát rohanni,
muszáj menni a konyhába is.
V.T.: - Az merül fel azonnal, hogy nincs véletlenül valami
segítség? Valami olyan nagymama, olyan nagynéni, az apa korábban
jön haza, anyagilag esetleg elképzelhetõ volna, egyszer egy
héten egy pár órára valaki, egy fiatal lány, aki vigyáz a
gyerekre netán vagy éppen segít? Szóval nagyon sok.
R.: - Többnyire nincsen erre vagy lehetõség vagy pénz vagy a
kettõ együtt és én azt hiszem, hogy a mai édesanyák egyik
alapproblémája az is, hogy magukat okolják. Arra gondolnak, hogy
úristen! Hát a nagyanyám, a dédnagyanyám, hat gyereket volt
képes egyedül fölnevelni én meg itt már kettõvel ennyire
kínlódom?
V.T.: - Nem így volt. Nagy családok éltek együtt, ahol
rengeteg nõ, férfi nyüzsgött, sorházak voltak és szomszédok
voltak és nagy tágas terek és udvarok és kertek és mezõk és
teljesen más volt az élet. Nem ilyen izolált, az úgynevezett
úri házakban pedig cselédek, dadák, nevelõnõk. Ezt az
óceániai népeknél, ha egy anya valamilyen okból egyedül
szült, tehát nem nagycsaládban él, csak a férje van, stb. akkor
két segítõt ad mellé a törzs. Ott nem gondolja senki, hogy ezt
egyedül fogja lejsztolni, ezt mi találtuk ki. Ez egy téves
gondolat. Tehát Eszter valamit jól érez. Énnekem kicsit
elfacsarodott a szívem, hogy a mese megszûnt, de utána
megértettem, nagyon jól kérdezte a kolléganõ is, hogy hát ez
talán valami büntetés, nem is szabad, ez egy fájó emlék
Eszternek, egy csodálatos idõbõl, mikor még csak õk ketten
voltak minden idõ és a teljes mama az övé volt és amit nagyon
szeretett, együtt énekeltek és amit nagyon szeretett, mesélt
neki a mama. Rá fog újra szokni a mesére az óvodában és akkor
már majd lehet neki mesélni. Most ezekre a segítõkre én azért
is gondolok, bár ezt is kérdezte a kolléganõ, hogy nem volna
arra mód, hogy egyszer õ Eszterrel menjen el ketten sétálni, a
cukrászdába, a másik szobába, csak mesélni, csak Eszternek,
szóval minden ilyen dolog, amit valamit családtag szomszéd,
barátnõ, bárki lehetõvé tenne, rendkívül hasznos lenne. De a
fõ kérdés, igaza van Eszternek, hogy igyekszik levakarni,
nagyszerû, hogy ki tudja mutatni elutasítását és utálatát e
percben Lõrinccel szemben, akit egyébként kedvel és igenis
menjen az óvodába. Még Lõrinc kárával is, nem lesz az olyan
nagy kár neki.
R.: - Mindezt tetézve azzal a nagyon személyes megjegyzésével,
tudniillik ugye az édesanya mondta, hogy neki nem volt testvére
és azt gondolta, hogy ez mekkora ajándék, hogy majd az õ
gyerekeinek lesz. Nekem volt testvérem, hála istennek van
testvérem, én azt tudom mondani, hogy biztos, hogy ez a helyzet
megoldódik, de ne vigasztalja magát a mama, hogy ezeknek a
konfliktusoknak valaha is vége lesz. Valamilyen módon egy kicsit
mindig marad valami a két testvér rivalizációjából. De mégis
így jó, hogy van testvér.
V.T.: - Pontosan, így van. Tehát két testvér, három
testvér, több testvér igen, mindig jön, megy, a rosszbanlét, a
jóbanlét és amikor nagyobbak lesznek és a dolog egyébként
rendben van, akkor a dolog egyre könnyebb és egyre jobban lesznek
egymással, de igaza van, valami mindig marad az újra és újra
esetleg felcsattanó rivalizálásból is, de ez abszolút nem baj.
R.: - Az lehet, hogyha három lenne, akkor az már valamivel
egyszerûbb lenne.
V.T.: - Igen, ott azt az érdekességet tapasztalná a mama, hogy
kettõ összefog a harmadik ellen, jóllehet ez idõnként
változik, hogy melyik kettõ melyik harmadik ellen.
(részlet Márai Sándor: Egy polgár vallomásai címû mûvébõl)
  
-Dávid Bea szociológus: Most az utóbbi hónapokban
került a kezembe Diósi Pál könyve, a Tarisznyaleltár, ami
számomra is nagyon meglepõ és döbbenetes volt és pozitív. Pont
egy része errõl szólt, a Budapesten élõ fiataloknál a
testvéreknek a szerepének a fontosságára, hogy mennyire nagy
különbséget tapasztalt és mutattak az adatok a tekintetben, hogy
azok a gyerekek népszerûbbek a társaik körében például,
akinek van testvére, mint akinek nincs. Nincs rájuk írva ezekre a
gyerekekre, hogy nekem hány testvérem van, hanem másképp
viselkednek, esetleg önzetlenebbek, barátságosabbak, segítõkészebbek,
jobban alkalmazkodnak, tehát csupa olyan pozitív tulajdonságuk
van, amit otthon kénytelen-kelletlen, de megszoknak azért, mert
meg kell osztani a testvérrel. A anyukát, apukát, idõt,
ugyanakkor van kivel játszani, tud együtt társasjátékozni, tud
veszíteni, esetleg tud nyerni, csupa olyan készségük van, ami
esetleg azoknak a gyerekeknek nincs meg, akik egyedül nõnek fel.
R.: - Van erre vonatkozólag egy nagyon érdekes emlékem még
tanár koromból. Hát biztos a hallgatók is hallották egy ilyen
szocio felmérést készítettem a saját osztályomban azt
vizsgálva, hogy kinek, kivel van kapcsolata, ki kivel van jóban,
kikre számíthat. És amikor elkezdtem nézegetni a rajzot, volt
egy érthetetlen csoport a számomra, négy-öt olyan fiúnak a
csoportja, akik az én több éves tapasztalatom szerint nem voltak
igazán barátságban egymással. Különbözõek voltak nagyon. Nem
vettem észre, hogy együtt lennének, mégis nagyon-nagyon sok
kérdésben választották egymást és kialakítottak egy
csoportot. Nagyon hosszas gondolkodás után jöttem rá, hogy az
olyan fiúk csoportja volt, akik egykék voltak, emellett még
egyszülõs családban is éltek. Láthatatlanul volt közöttük
valami kapcsolat és óhatatlanul választották egymást. Az
egyforma élethelyzet miatt? kérdezem még ma is megerosítendõ az
akkori érzéseimet.
D.V.: - Biztos. És nekem rögtön egy kicsit olyan
bandagyanússá válik ez a dolog. Mindegyikük otthonról esetleg
hoz egy ilyen kicsit agresszívebb, kicsit keményebb, ugyanakkor
magányos érzést. Na most hogyha ez egy csoportban csak együtt
vannak és felerõsödik, hát az adott esetben még veszélyes is
lehet, még a többiekre nézve is, mert ugye egymást úgy
felhergelik, egymással szemben is sokkal kevésbé tudnak esetleg
abban a csoportban alkalmazkodni, tehát egy állandó rivalizálás
folyik például közöttük, tehát ilyen szempontból még ezek
egymást föl is erõsítik adott esetben. Igen, biztos, hogy így
van.
R.: - És ez, amit Diósi Pál féle vizsgálat mutatott, ez azt
jelenti, hogy ezek a gyerekek is tulajdonképpen öntudatlanul
választották rokonszenvesebbnek, segítõkészebbnek azt, aki
testvérhelyzetben él? Tehát õk nem tudták egymásról
ugye?
D.B.: - Valószínûleg mélyfúrásokat kell most majd csinálni
azt hiszem, tehát a testvérkutatás az nagyon izgalmas és
érdekes tényleg ezek után.
R.: - És az számított például, hogy hány testvére van egy
gyereknek, vagy önmagában az, hogy én testvér vagyok?
D.B.: - Nem, önmagában az, hogy testvér van. És az se nagyon
számított az adatok alapján, hogy az most édestestvér-e vagy
az, hogy együttélõ testvérek legyenek, tehát hogy adott esetben
ez nem a féltestvére volt, együtt éltek, az már ebben az
esetben jó volt. A választóvonal ott volt, hogy van testvér,
nincs testvér.
R.: - Szóval akkor végül is igaz az a megállapítás, amit
szoktak mondani, hogy az ember nem adhat nagyobb ajándékot a
gyerekének, minthogy testvért ad neki?
D.B.: - Abszolút, abszolút igaz.
  
|