- Imádok meséket kitalálni, verseket is írok meg dalokat.
Egyszer csak összejön a fejembe, hoppá, ez pont jó ötlet, le is
íratom a mamával, gyorsan siessünk.
Mv.: - Megvannak ezek a versek valahol?
- Igen, mindegyik megvan. Van éppen itt is egy darab.
Mv.: - Megmutatsz nekem egy ilyen verset?
- Igen, nagyon szívesen. Tessék itt van.
Mv.: - Felolvasod?
- Nem tudom.
Mv.: - És akkor ki írta le?
- A mamám.
Mv.: - Felolvashatom?
- Igen.
Mv.: - "Ki tudja, ki nem tudja, hogy a szél mit fúj,
Aranyat lesõ madárnak énekét fújja.
A szél csak annyit fúj, hogy az állat mit súg,
Ki gondolja, ki nem gondolja,
A lepke mit tud és mit gondol, mikor a virágra száll.
Így ér véget az õsi mondás,
Ért az állatok nyelvén. "
2001. nyár. Barabás Bori
Sok ilyen mûved van?
- Hát eléggé sok.
Mv.: - Hogy van az, hogy a fejedbõl egyszer csak kipattan egy
vers?
- Úgy hogy tanulok, tanulok, tanulok, utána megunom, hogy mit
tanultam és akkor egy ilyen verset hozok belõle.
Mv.: - Azt mondtad, hogy dalokat is írsz. Azok hogyan
születnek?
- Kitalálok egy dalt és utána néhányszor eldalolom.
Mv.: - Minden gyerek ír verseket?
- Hát akinek van elég esze csak az tud.
Mv.: - Szerinted te azért írsz verseket, mert nagyon okos vagy?
- Nem, hanem úgy gondoltam, hogy akinek van elég esze hozzá,
hogy kitalálja meg minden. Én szeretek verseket írni. Nem
mindenki gondol róluk jókat, de szeretem, hogyha megdicsérnek
érte.
Mv.: - Kirõl nem gondolnak jókat az emberek, a többiek, mit
mondtál?
- Az én verseimrõl néhány gyerek azt mondja, hogy ez
nem stílusos, ez rossz, ne is hallgassuk.
Mv.: - Komolyan a csoporttársaid az óvodában azt mondták,
hogy ez nem stílusos, nem tetszik nekik?
- Csak egyetlen egy fiú, aki már nálam nagyobb.
Mv.: - Szerinted az emberek szeretik a verseket?
- Van aki szereti, van aki nem.
Mv.: - Akik szeretik, miért szeretik?
- Hát a versek néha feldühösítenek, néha megnyugtatnak.
Mv.: - És miért nem szeretik sokan a verseket?
- Hát azért, mert úgy gondolják, hogy idegesítõk és
csúnyák és fujj.
Mv.: - Miért tud egy vers idegesítõ lenni?
- Vannak olyan egészen csúnya versek is.
Mv.: - Amikor megszületik benned egy vers, akkor csak úgy jön,
csak úgy megszületik vagy szeretnéd, hogy ezt sokan lássák,
sokan hallgassák, olvassák.
- Megszületik, csak úgy jön.



Mv.: - Mit tegyen a szülõ, hogy egy olvasó, egy olvasást
szeretõ ember váljon a gyermekébõl?
Nagy Attila: - És ez az olvasást szeretõ gyerek ez ne
egyszerûen egy könyvmoly legyen, hanem egyúttal attól, hogy
olvasni szeret, ettõl nagy valószínûséggel az
iskolarendszeren belül sikeres lesz, jó tanuló lesz, érdeklõdõ,
csillogó szemû, a tanító nénivel együttmûködõ és a
tanár úrral majd együttmûködõ tanítvány lesz és
ráadásul, errõl szoktunk leginkább megfeledkezni, hogy az
olvasó ember az egyúttal töprenkedõ belsõ párbeszédeket
folytató gyerekké, kamasszá, fiatalemberré, érett
személyiséggé válik és az, aki képes erre a belsõ
töprengésre, belsõ párbeszédre, belsõ béke
megteremtésére, azok az emberek sokkal konfliktustûrõbb,
sokkal inkább tudják az élet megpróbáltatásait elviselni,
mert képesek beleilleszkedni kétévesen, négyévesen,
hatévesen abba, hogy milyen szembeszállni a nehézségekkel,
milyen bemenni a sûrû erdõbe, milyen a sárkánnyal megvívni,
bármennyire is életveszélyes, bármennyire is megsebesülünk,
de gyõztesen kikerülhetünk. No vissza a kérdéshez. Mit tegyen
a szülõ. Legelõször is a legfontosabb annak tudatosítása,
hogy a nevelés az nem parancsszavak, diktátumok, óhajok,
követelmények gyûjteménye. Az is lehet persze,
kényszeríthetjük is a gyerekünket, hogy most legyél kedves,
edd meg ezt a fõzeléket, hallgasd végig ezt a mesét, de ennél
sokkal fontosabb az, amit a szaknyelv úgy hív, hogy
modellkövetés. Önkéntelen utánzás, vagyis a szeretet
kapcsolat mentén, ha a gyerek rátanul arra, hogy jaj, de
csodálatos dolog a papa, a mama ölében, a nagypapa, a nagymama,
nagynéni ölébe ülve mesét hallgatni, meg látom hogy az
öregek, az õsök folyóiratot, könyvet, újságot vesznek a
kezükbe és idõnként még beszélgetnek is róla, akkor
kialakul ez az önkéntelen másolási motívum, amit szaknyelven
szociális tanulásnak hívunk, azaz a nevelés az elsõrenden
önnevelés. Azt tudom átadni felnõttként, szülõként,
pedagógusként hatékonyan, ami az én számomra is fontos,
tehát ha én szeretek olvasni akkor könnyû dolgom van. Ha a
szülõ azt szeretné, hogy a gyereke olvasson, akkor elõször
neki is olvasni kell. Például mesekönyveket, például a
tanító néninek olvasni kell gyerekkönyveket, például a
tanár úrnak a tanárnõnek kell olvasni a kortárs irodalmat és
akkor lehet hatékony.
Mv.: - Hogy ha a szülõktõl azt látja otthon a gyermek, hogy
minden estét olvasással fejeznek be, az ágyban való olvasás
egészen addig tart amíg le nem kapcsoljuk a villanyt, akkor
valahogy erre a gyerekre is valószínûleg rá fog ragadni az,
hogy õ is olvasson és akkor bár lehet még nem tud olvasni, de
bevonul a kis szobájába és azt mondja, hogy most hagyjatok,
mert én is olvasok. És akkor végiglapozza a mesekönyveit.
Nagy Attila: - Úgy van, még az is elõfordulhat, hogy
abszolút nem ismeri a betûket, de az ujjaival vezeti a sorokat
végig és mondja kívülrõl a mesét, mert egy két-három éves
gyerek kétszer, háromszor hallott mesét betûhíven képes
visszamondani. Elképesztõ memóriájuk van a piciknek és
elképesztõ figyelmük és kijavítják az este fáradtan
szavakat tévesztõ szülõket, hogy nem az van odaírva és a
szülõ nem érti. Pedig nagyon egyszerû, a gyerekbe mint a
szivacs ívódik be az a történet, ami neki gyönyörûség és
belsõ varázs, mert elindultak azok a fantáziaképek, amelyeknek
a segítségével õ a saját napi feszültségeit, félelmeit,
szorongásait meg tudja jeleníteni a farkas formájában, a róka
formájában, a vasorrú bába formájában és ettõl kezdve már
egy olyan csodálatos belsõ film megy, ami kiemeli abból, ami
megnyomorította délelõtt, délután vagy este. De azért hadd
tegyük hozzá, hogy a mai magyar családoknak talán az
egyharmada olyan, ahol a gyerekeket ezzel a varázslattal, ezzel a
gyönyörûséggel megajándékozzák és imígyen ezek a gyerekek
5-6 éves korukban ezzel a kívánsággal mennek óvodába,
iskolába, hogy mesét halljanak, illetve mielõbb
megtanulhassák.
Mv.: - Ki szokott nálatok otthon mesélni?
- Legtöbbször az anyukám, de amikor elmegy az anyukám a
nagymamához, akkor az apukám szokta mesélni.
Mv.: - Mikor szoktak mesélni?
- Este, meg néha reggel is.
Mv.: - Nálatok reggel is van mese?
- Igen.
Mv.: - Kinek van arra ideje, ereje, hogy még meséljen?
- Az anyukámnak, de az apukám legtöbbször nézi a tévét.
Mv.: - Miket szokott anya mesélni?
- Néha a Csipkerózsikát, a Hófehérkét.
Mv.: - Te szoktad kérni a meséket vagy õ választja a
meséket?
- Hogyha a fürdésben a testvérem az elsõ, akkor õ választ
mesét és hogyha én, akkor én. De hogyha nagyon rosszak
vagyunk, akkor az anyuka választ.
Mv.: - A Csipkerózsikában meg a Hófehérkében neked mi
tetszik?
- A Hófehérkében nekem az tetszik, hogy ott olyan a haja
mint az ég, olyan sötét amikor esik az esõ, meg az tetszik,
hogy olyan fehér a bõre, mint a felhõk, meg az, hogy olyan
szép a ruhája.
Mv.: - Szomorú ez a mese vagy vidám ez a mese?
- Egy kicsit szomorú, mert a Hófehérkének van egy gonosz
anyója és az mindig megmérgezi.
Mv.: - És miért lesz aztán vidám a mese?
- Azért lesz utána, mert amikor a vadász elindul amikor föl
akarja venni a Hófehérkének a szívét, akkor útra engedje és
akkor rátalál egy házikóra, de amikor már rátalált, akkor
nagyon sok átkot, hogy megmérgezett egy almát és azt odaadta
neki és õ megmérgezte és a legmérgezettebb felét adta oda,
meg volt nála egy selyemöv, azzal elkötötte a derekát.
Mv.: - Amikor a Hófehérkét el akarják pusztítani, akkor te
mit érzel vagy mire gondolsz?
- Én arra gondolok, mert mindig amikor alszom úgy hallom a
mesét és akkor rendes élõbe érzem, mert alszom és akkor azt
álmodom.
Mv.: - Élõben érzed. Hogy van ez?
- Ez úgy van, hogy amikor alszol, akkor ilyen álom megy a
fejedbe.
Mv.: - Amikor neked mesél anya, akkor mindig elalszol közben?
- Mert nagyon hosszú a mese.
Mv.: - Amikor még nem alszol el és így élõben van a mese
ez azt jelenti, hogy te látod magad elõtt?
- Igen.
Mv.: - Ha bele lehetne menni ebbe a mesébe, te belemennél?
- Igen.
Mv.: - Mi lennél benne?
- A Hófehérke.
Mv.: - És amikor jönne a gonosz mostoha nem félnél?
- De, mert néha bebújnák a bokrok mögé és akkor azt
hiszi, hogy otthon vagyok, pedig csak a törpék vannak otthon.
Mv.: - És miért lenne jó, hogyha bemennél ebbe a mesébe?
- Azért, mert benne van sok érdekesség. Mondjuk jön a
gonosz anyó és akkor nem tudom, hogy mit csináljak vele és
amikor hazajönnek a törpék akkor néha ott látnak engem a
földön és akkor az a jó benne, hogy segítenek nekem.
Mv.: - Mindig le lehet gyõzni a gonoszt?
- Mindig. De nem olyan sokszor.
Mv.: - Mikor nem lehet legyõzni?
- Amikor az ember nem olyan nagyon nagy erõvel van.
Mv.: - Hogy lehetne annyi erõt összegyûjteni, hogy mindig
legyõzzük a gonoszt?
- Úgy hogy sokat eszel és akkor erõs leszel.
Mv.: - Itt a földön is vannak gonoszságok?
- Nem.
Mv.: - Hol vannak akkor ezek?
- Ezek a mesében.
Mv.: - A mesében nemcsak jó dolgok vannak?
- Nem.
Mv.: - Miért vannak benne ezek a rossz dolgok?
- Azért mert úgy írják a meseírók.
Nagy Attila: - Nehéz itt megmondani, hogy mi a komoly mese
és még ma is van olyan kolléga, szakértõ, aki azt mondja,
hogy jaj Istenem Grimm mesét nehogy meséljünk. Nem merném
ilyen határozottam mondani, hogy mit ne meséljünk. Azt egészen
biztosan merem mondani, hogy 3-4, de már 2 éves korban is miért
ne lehetne az Illyés Gyula féle 77 magyar népmesében, Benedek
Elek, Móra Ferenc meséit mondani, Csukás Süsüjét, Kormos
Vackorját. Ezeket el lehet kezdeni bõven óvodáskor elõtt és
az óvodáskort is végig kíséri, hiszen a gyerekek évekig
tudnak ugyanannak a mesének örülni. Sokszor a szülõt már õrületbe
kergetik, amikor huszadszor is mindig ugyanazt a mesét kell
mesélni és hadd mondjam azt, hogy bármennyire is felnõttként
irritál már bennünket, hogy hát mi unjuk a legjobban,
engedjünk a gyerek kívánságának. Oka van annak, hogy õ
miért ezt a mesét követeli. Nem az az oka, hogy õ el se tudja
képzelni, mert hiába mutatjuk nézd, még mennyi mesekönyvünk
van és engedd meg. Nem. Elolvassuk neki és alkudozhatunk. Igen.
Ma este is elmondjuk a farkast, máskor is elmondjuk a Kiskakas
gyémánt félkrajcárját, ha megengeded, hogy utána még egy
mesét mondjak. És akkor a gyerek meg fogja engedni, de elõbb a
Kiskakas gyémánt félkrajcárját, mert az rettenetesen tetszik
neki, hogy darázs mind megcsípi a török basa fenekét és
ezzel világgá fut. Valami miatt a gyereknek ez a saját belsõ
konfliktusát, feszültségét feloldja és adjuk meg neki ezt a
feloldást, ha õ ezt kéri.
Mv.: - Természetszerûleg a saját kisfiam jut eszembe.
Megkérdeztem tõle egyszer, hogy miért kell mindig ugyanezt a
mesét, miért olvassuk már mindig ugyanezt? Egy fekete kisgida
van benne, aki állandóan szökdécsel, ugrándozik, mindenkit
meg akar öklelni, rohangál. Talán egyszer ráéreztem és
mondtam neki, hogy azért olvassuk ilyen sokszor mert úgy
gondolod, hogy te vagy a kisgida? És hát csillogó szemmel
kibökte, hogy persze, persze, hát én vagyok a giduci.
Nagy Attila: - A gyerekek többsége nem tudja megfogalmazni,
hogy miért is kell és mi inkább csak érezzünk rá és hagyjuk
a gyerekre, hogy ha neki erre van szüksége. Tudniillik a
mesének pont az a fantasztikuma, hogy képekké alakítva teszi
kezelhetõvé azokat a konfliktusokat amire a gyereknek még
nincsenek meg a szavai. Itt az apai kérdés segítette a
megfogalmazást.
Mv.: - Szinte lehetett érezni azt, hogy a mesében
megfogalmazódik az õ rohangálós természete.
Nagy Attila: - Két dolog adódik. Az egyik az, hogy a mesék
legnagyobb részében a gyerekek megszólalnak. Közbevetett
kérdésekkel megszakítják, egy kicsit kifejezik, hogy mégse
történik baj. Egy kicsit megpróbálják elterelni, érthetetlen
szavak jelennek meg a mesében és ez a fantasztikus, amit sem a
televízió, se a magnetofon, se a lemez nem tud, hogy
visszabeszéljen a gyereknek. Ezért van szükség a személyes
mesére, hogy párbeszéd alakulhasson ki, közelebb
kerülhessünk egymáshoz, hiszen milyen nagyszerû volt ez a
példa, hogy apa és fia ezzel a kis fekete gida segítségével
közelebb kerültek egymáshoz. És van még egy dolog, amibe a
szülõk egy része beleszokott botlani, nevezetesen én
gratuláltam egy ismerõs szülõnek amikor kiderült, hogy milyen
nagyszerûen érettségizett a gyerek és erre a szülõ kihúzta
magát és azt mondta, hogy igen, mi már hároméves korától
kezdve minden este meséltünk a gyereknek és minden este
visszakérdeztük a tartalmát. Na most ez lehet, hogy bizonyos
intellektuális tréningnek megfelelt. Azaz memóriagyakorlat,
szókincsfejlesztésnek jó volt, de a meséknek nem az a
lényege, hogy a gyerek egy az egybe visszamondja a tartalmát,
hanem amit elindít a gyerekben, amit felold, amit elrendez, azt
nem fogja tudni a gyerek szavakba önteni, ergo, tehát azt akarom
nagyon röviden mondani, hogy elégedjünk meg azzal, hogy a
gyerek a mesehallgatás közben kipirul, netán gyöngyözik a
homloka, netán hozzánk bújik, belénk karol és aztán a mese
végére kisimul, megsimogat, elenged, és azt mondja, hogy most
már jó, menj aludni. Megnyugtatta, elringatta. Talán hétéves
lehetettem amikor Pinokkiot olvastam és a Pinokkioban szerepel a
kékhajú tündér. És én most néhány hónappal ezelõtt a
televízióban véletlenül láttam ennek egy színpadi
adaptációját és döbbenten látom, hogy a kékhajú tündér
fekete hajú. Na most számomra egész eddig, meg gyerekkoromból
ugye, mert hát azóta nem olvastam a Pinokkiót, de hétéves
koromban nekem a kékhajú tündér az szõke volt, mert nyilván
volt ötéves koromban, hatéves koromban egy gyönyörûséges szõke
hölgy, aki egyszer s mindenkorra a kékhajú tündér lett.
Megmagyarázhatatlan, de õ csak az én tündérem volt. Senki
másé és ez valójában minden olvasmányélménynek az egyik
nagy kulcsa, hogy nemcsak a színeket varázsoljuk át, hanem az
arcokat, a jellemeket, a szituációkat is saját emlékeink
saját belsõ tapasztalataink, élményeink és vágyfantáziánk
szerint átrendezzük, a történéseknek bizony sokszor még a
jelentését is, sorrendjét is.
Lázár Ervin: Mese Julinak





