- Hát nem tudom, szerintem nem annyira jó biztos, mert nagyon
sokat kell tanulni és az fárasztó lehet.
Mv.: - Tényleg, fárasztó a tanulás szerinted?
- Szerintem fárasztó, Julcsi se szeret. Otthon mindig az anyu
ráfogja, hogy tanuljon.
Mv.: - Muszáj neki tanulni akkor is, hogyha nem akar?
- Akkor is.
Mv.: - Na és te ettõl tartasz, hogy majd veled is ez lesz?
- Hát én igen.
Mv.: - Miért, mit szeretsz csinálni?
- Nintendózni szeretek.
Mv.: - Gondoltál-e arra, hogy tovább fogsz tanulni, mi a
terved, ha érettségizel?
- A mi iskolánkban lehet ötödévre menni, elõször azt
szeretném elvégezni és akkor ezáltal lesz egy középfokú
végzettségem és aztán megpróbálom majd a külker fõiskolát.
Rengeteg hasznos dolgot tanulunk és engem érdekel is ez a szakma
amit tanulok, de hiányzik a humán oktatás szerintem, ének meg
tánc. Ebben az évben indult el, hogy heti egy órában tanulnak az
elsõsök éneket, de az se sok szerintem.
Mv.: - Táncórátok van?
- Nincs táncóránk és a testnevelés is nagyon alacsony
óraszámban van, nem igazán elég szerintem ahhoz, hogy az ember
fitt legyen és amúgy meg fölöslegesnek tartom, hogy
átöltözzünk és egy órát semmit nem csináljunk, mert nem
veszik komolyan az egészet.
Mv.: - Nem tornáztok torna órán?
- Tornázunk, csak ez ilyen látszólagos. Nem igazán mozgat meg
minket. Inkább ellébecoljuk. Nagyon nagy a követelmény, sok
óránk van és mellette kellene több aktív kikapcsolódás, hogy
mozogjon az ember és sok embernek nincs ideje az iskola mellett
elmenni, akkor az iskolai tesi órák igazán lehetnének erõsebbek.
Mv.: - És énekórára miért van szükség?
- Ez mondjuk az én egyéni igényem, mert én szeretek énekelni
meg a zenét is szeretem, de sok ember szerintem örülne neki, ha
lenne, mert hát a sok kemény matek, közgazdaságtan és az ilyen
gondolkodós, számolós tantárgyak mellett kellenek ezek a
kikapcsoló órák.
Mv.: - És milyen kreatív tárgyra gondoltál még?
- Kommunikáció az nem lenne rossz, mert sok ember izgul a
feleléseknél és ezáltal könnyebb lenne neki kiállni és csak
elmondani azt, amit tud, vagy ha nem tud, akkor azt adná elõ jól.
Mv.: - Miért nincs ilyen órátok?
- Mert meg van határozva néhány tantárgyból, hogy ennyi
óraszám meg annyi és már az ember kapacitása sem lenne elég
arra, hogy még pluszba más tantárgyakat felvegyen.
Mv.: - És miért kell ez a sok óraszám más tárgyból? Erre
valóban szükség van?
- Szerintem sok tárgy fölösleges. Például a filozófia. Most
fogok érettségizni és halálosan komolyan kell vennünk ezt a
tárgyat, pedig én nem érzem úgy, hogy ennek bármi köze lenne a
további tanulmányaimhoz, bár lehet, hogy az alapmûveltséghez
kellene, de azért kell. A statisztika, például az se. Az se
fontos annyira, igaz a közgazdaságtanhoz tartozik, de itt meg a mi
iskolánkban levõ tanítási módszerrel nem értek egyet.
Mv.: - Mert hogy tanítják?
- Olyasmiket csinált a tanár, hogy vigyük haza a dolgozatot,
töltsük ki, vagy használhatjuk hozzá a füzetet. Hát ennek
szerintem semmi értelme nincs és most se tudok semmit a
statisztikából, maximum annyit amennyit általánosban
megtanultam, hogy az átlagot kiszámolom a jegyek alapján. Ilyen
egyszerû dolgokat, de semmi nem maradt meg. Szóval értelmetlen
volt az a sok óra, amit erre rászántunk.
Mv.: - És hogy kellene tanítani szerinted a statisztikát?
- Az életbe át kéne rakni a példákat, mert teljesen száraz
a tankönyv szövege és egy laikus számára teljesen érthetetlen,
úgyhogy én például nem értem azt és azok a tantárgyak, ahol
átrakják az életbe a tárgyat és elmondják, hogy ez az életben
hogyan mûködik, ott azt megértem és csak eszembe jut az a példa
és tudom.
Mv.: - Sokat kell tanulnotok?
- Igen. Én úgy tanulok, mondjuk naponta két órát és így
vagyok 3-4-es tanuló. Akik kitûnõ tanulók azok napi 4 órát
tanulnak. Ez azért eléggé kemény dolog, hogy 7 óra után vagy
8, most már nekünk olyan is van, hazajön az ember és pihen egy
órát, tanul négy órát, aztán már mehet is aludni,
körülbelül ennyi. De én egy átlagos képességû gyereknek tartom
magam és így is azért meg kell dolgoznom és nem mindenki
átlagon felüli azért.
Mv.: - De miért ilyen magas a követelmény? Mihez kell ez a
rengeteg minden, az élethez?
- Nem, szerintem az élethez nem kellene ennyi minden, mert az
mindig is bebizonyosodott, hogy az ember sokkal jobban tudja
használni azt, amiben mondjuk egy-két dologban nagyon jó, sokkal
jobban beválik, mint hogyha ezer dologban is kevésbé jó. Akik
hozzák a parlamentben ezeket a törvényeket, hogy ennyi óraszám,
és ennyi óraszám, nem gondolnak bele, hogy azért az mennyi idõ
meg hogy ezt hogy képes egy gyerek megtanulni. És nem is beszélve
arról, hogy akinek még gyengébbek a képességei azok meg, nekik
kész rémálom az iskola.



- A másik még ami egy témalehetõség, hogy miért nem azt
tanítjuk a gyerekeknek, ami nekik való? Szóval most már itt
évek óta NAT-tal meg búbánatos mindenfélét írtunk meg
átfogalmaztunk. Tulajdonképpen évek óta mondjuk, hogy nem jó a
tananyag és mégis ugyanazt a sokat és nehezet nyomatjuk. Én most
nézem, nyolcadikban a hatványozás, gyökvonás. Mit akarunk? Hát
nem kéne egy kicsit lejjebb szállni és alaposabban, jobban
megtanítani azt, ami van és hagyni gyereknek lenni és élni?
Mv.: - De miért nem azt tanítjuk - én is azt kérdezem, mert
azért senki nem mondja nekem, hogy a pedagógusnak nem áll
szabadságában nagyon-nagyon sok minden?
- Hát ez a pedagógus szabadság ez egy kicsit olyan, mint a
ketrecbe zárt oroszlán, szóval igaz, hogy elsõben nem kell
megtanítanom minden betût, mert megengedi a tanterv, és mi van
akkor, ha õ elmegy egy másik iskolába, mi van akkor, hogyha a
második osztályt amiatt nem tudja elvégezni, mert lemarad, mert
ezek a tananyagok úgy vannak még a minimumok is megszabva, hogy
igazándiból nem nagyon lehet átvinni egyik évrõl a másik
évre. Hogy mondjam, ez a szabadság egy olyan szabadság, hogy nem
januárban tanítom meg, hanem februárban. De azt én nem merem
felvállalni, hogy nem tanítom meg abban a tanévben.
Mv.: - Miért nem meri felvállalni?
- Megmondom miért. Mert a fõnökömmel is szemben állok, a
szülõkkel. A szülõk nem azt várják el tõlem, hogy én most
itt lazábban haladjak, fõleg az, akinek a gyermeke ügyesebb és
tehetségesebb. Tehát itt nagyon nehéz megtalálni azt a kis
helyet, ahol lehet lavírozni. Ez nem igazi szabadság, na.
Mv.: - Igen, ebben igaza van, csak azt gondolom, a szülõk egy
olyan rossz pályán vannak pillanatnyilag, hogy mindent meg kellene
tenni talán a pedagógusnak, hogy errõl a rossz pályáról
leszedje õket, már úgy értem, hogy a szülõk azt a tanulságot
szûrik le ebbõl a világból, hogy a gyereknek minél hamarabb,
minél többet, minél több ismeretet belenyomni, nyelvet,
számítástechnikát.
- Na de ekkor tud továbbtanulni.
Mv.: - Hát de nem biztos, hogy azért hat éves korban kell ezt
belenyomni. Nem meggyõzhetõek a szülõk?
- Én azt gondolom, hogy a szülõk csak akkor meggyõzhetõek,
ha az egész, ha ez valóban így mûködne, tehát hogyha a
társadalom is ezt írná alá, de sajnos ezt ma csak én mondanám
így és én is tudom és érzem és nem követem ezt, tehát azért
én nem vagyok egy elvetemült, aki mindent, csak azt próbálom
érzékeltetni, hogy nagyon nehéz ezekben a szûk határokban
mocorogni. Egyik oldalról várják tõlem a teljesítményt, a fõnököm,
a szülõ, versenyen, felvegyék - nem akarom sorolni tovább, a
másik oldalon meg húzom magam után azt a 4-5 kis késõn érõt,
nem azt mondom buta, mert nem, nincs jogom azt mondani, lehet, hogy
nagyon okos lesz, aki nem megfelelõ idõben került iskolába,
családi körülményei, stb. stb. és akkor ezek között úgy
próbáljam megtalálni. Szóval nagyon nehéz.
Mv.: - Én ezt elhiszem, különösen ha az osztálylétszám sem
egészen ideális, akkor ez a differenciálás nagyon nehezen megy.
- Hát hogy lehetne ideális, mikor a polgármesteri hivatalok -
gondolom nemcsak a mi városunkban - megszabják, hogy 25 fõ alatt
nem is indulhat osztály. Hát akkor mit lehet csinálni.
Mv.: - Hát az sok. 25 darab 6 éves.
- A fiam 32-es létszámba jár. Itt van a probléma, hogy
inkább lenne 15 és fogadnánk el azt, hogy ma rohan a világ, de
legalább türelmesebben, a tanító néni nyugodtabban mellé
ülhetne.
Mv.: - Csak tudja, abban bízom, hogy azért azt is látom, hogy
egyre több olyan szülõ van és egyre több olyan szülõ keres
meg, aki azt kérdezi, hogy na akkor hol vannak azok az iskolák,
ahol nem kell ezt hajtást csinálni és többszörös
túljelentkezés van ezekbe az iskolákba.
- Igen, értem.
Mv.: - Szóval van azért egy olyan nyomás a szülõtársadalom
egy bizonyos részérõl, aki azt mondja, hogy nyugi, ráérünk,
hogy ez a nyomás talán egy idõ után ki fogja kényszeríteni,
hogy az iskolák kénytelenek legyenek váltani, mert nem maradnak
életben.
- Igen. Az lenne a normális, ha tényleg ez átformálódna.



- Nagylányom 16 éves másodikos gimnazista.
Mv.: - Hova jár?
- Kéttannyelvû gimnáziumba. Nagyon örültünk, hogy ide
sikerült bejutnia. Sokszoros túljelentkezéssel, ez egy nagyon
jóhírû úgynevezett erõs gimnázium. Hát a folytatás már nem
volt ennyire felhõtlen, a bajok már az elsõ hónapokban megkezdõdtek.
Azt vettem észre, hogy az én amúgy állandóan vidám,
felszabadult kislányom depressziós és folyton stresszben van.
Hajnali 2-ig tanul, gyakran sír, nem érzi jól magát, betegségbe
menekül.
Mv.: - Mit csináltál, elhoztad ebbõl az iskolából?
- Az elsõ hónapoktól kezdve gondolkodtunk ezen és végül is
arra a megállapodásra jutottunk a kislányommal együtt, hogy
kivárjuk az évvégét. Közben az osztálytársaival megismerték,
megszerették egymást, megtudtuk, hogy más gyereknek is hasonló
problémáik vannak. Ezek a gyerekek napi 7-8 órát vannak az
iskolában. Ezek után az lenne a követelmény tõlük, hogy 4-5
órát tanuljanak. Akkor tudnának esetleg megfelelni az állandó
számonkéréseknek, ugyanis az órák nagy része abból áll, hogy
az elsõ 30 percben írásban feladat teszt formájában számon
kérik õket, a maradék 10-15 percben pedig megbeszélik, mi az
amibõl a következõ órán lesz a számonkérés. Nekem az egész
elsõ évem arra ment rá, hogy arra törekedtem, hogy ép lélekkel
túlélje és aztán majd meglátjuk, hogy mi lesz, nem adjuk fel
olyan hamar, de semmiképp nem fog itt maradni, ha õ ezáltal
károsodik.
Mv.: - Beszéltél az osztályfõnökkel errõl?
- Igen beszéltem vele. Én mondtam neki azt, hogy amennyiben a
kislányom amiatt szeretne otthon maradni, mert stresszes, nem érzi
jól magát, idegileg kivan, én igazolni fogom ezt neki és otthon
is fog maradni. Ez legalább olyan komoly probléma, mint hogyha a
torka fájna és hogyha mi ezt a kezdeti idõszakot vagy nem tudom
meddig fog ez tartani így fogjuk tudni átvészelni, akkor ez így
is lesz.
Mv.: - Tehát a mai napig tart, most már másodikos, még mindig
ebbe az iskolába jár és még mindig stresszel?
- Most már annyira nem rossz a helyzet, egyrészt ezt saját
eredményemnek tulajdonítom, ugyanis megbeszéltem vele, hogy
azokból a tárgyakból, amelyek õt egyáltalán nem érdeklik
egyszerûen ne készüljön ezekbõl a tárgyakból úgy, mint
amelyek érdeklik, hiszen akkor azokban sem tud elmerülni,
elmélyülni.
Mv.: - Mik ezek a tárgyak? Mi az, ami nem érdekli a lányodat?
- Kémia egyáltalán nem érdekli. A fizika, aztán a matematika
elvileg érdekelné, de én ezt másoktól is hallom, hogy egy elsõs
gimnazistának már olyan nagy a követelmény, amivel pár évvel
ezelõtt még csak egy matematika szakos fõiskolás vagy
egyetemista találkozott. Közben megtudtam, hogy a gyerekek nagy
része külön tanárhoz jár, tehát a 7-8 óra után jön a
külön tanár, a 4-5 óra tanulás és ezek után a 4-5 óra
alvás, majd újból a reggeli felkelés és kezdõdik elõröl az
iskola.
Mv.: - Tényleg kell ennyi mindent tanulni szerinted?
- Nem. Én nem ilyen korai szakosodásra szeretnék biztatni
bárkit, hiszen még 18 éves korban is azt mondanám, hogy korai a
pályaválasztás. Csak azt szeretném, hogyha az anyagmennyiség
lecsökkenne. Tehát egy ilyen iszonyatos anyagmennyiség semmire
nem jó, csak arra, hogy néhány év múlva elfelejtsük. Tehát
mélyebben kellene ezt tanulni, mert mi például ettõl az
iskolától, amit mondtam egy kéttannyelvû gimnázium azt láttuk,
hogy humán beállítottságú lesz, erre egy kõkemény
reálbeállítottságú gimnáziumot kaptunk, aminek nem nagyon
örülünk és ugyanakkor pedig megtörtént az az eset, hogy az elsõ
osztályban a nyelvoktatás angol tagozaton teljesen megoldatlan
volt. Három tanár váltotta egymást gyors egymásutánban, közte
hetekig nem volt a gyerekeknek órája. Gyakorlatilag az elsõ évet
kitörölhetjük így a nyelvtanulás szempontjából. Ezt szülõi
értekezleten meg is beszéltük, az osztályfõnök szerint ez
azért van, mert a nyelvtanárok elmennek nyelviskolákba tanítani,
nem tudja az iskola még egy ilyen kéttannyelvû sem megfizetni õket,
ezért nincs angoltanár egy angol tagozatos gimnáziumban.
Mv.: - Mi a megoldás?
- Mi szülõk felvetettük azt, hogy esetleg összedobjuk a
pénzt, hogy a gyerekeink egy nyelvtagozatos iskolában
megtanuljanak angolul. De mint kiderült ez nem véghezvihetõ.
Ezért mint mondtam angolból is különórára járnak a gyerekek.
Valahogy úgy érzem, hogy a kevesebb több lenne, egy anyagban
elmélyülni, élményszerûbben, jobban megmagyarázva, hiszen
valahogy úgy veszem észre, hogy a tanárok nem igazán
magyaráznak. Az elsõ szülõi értekezleten megtudtuk, hogy az
összes gyereknek problémája volt a reáltárgyakkal,
matematikából, kémiából, fizikából majdnem az egész osztály
1-eseket írt. És akkor ezt problémaként felvetettük, az
osztályfonöktõl megtudtuk, hogy ez bizony nem egy olyan iskola
ahol magyarázatokra van idõ, itt egy feladattípus legfeljebb
egyszer fordulhat elõ. Vagy megérti a gyerek vagy nem, ha nem
érti meg, akkor a korrepetítorával, magántanárával rendezze a
dolgot. Mi megszeppenten ültünk. Egy pedagógus anyuka jegyezte
meg, hogy õ úgy tudja, hogy az iskola nem errõl szól? Hát
mirõl szól? Arról, hogy a gyerekek jól érezzék magukat. Ez egy
olyan nyitott, érdeklõdõ kor, ez egy olyan csodálatos kor, ebbe
annyi mindennek bele kellene, hogy férjen. Az élményszerû
tanulásnak, a sikerélményeknek. Az örömöknek, annak, hogy egy
verset órákon keresztül beszéljenek meg, annak, hogy szerelmesek
legyenek, hogy szórakozzanak, sportoljanak. Ezek a gyerekek
sportolni sem érnek rá. Nem jár velünk a lányunk már a közös
hétvégi kirándulásainkra, mert nem ér rá, tanul és amit még
csinál hétvégén, hogy alszik.
Mv.: - Ez úgy tûnik, mint hogy ha mi könyörtelen szülõk
belekényszerítenénk a gyerekünket egy ilyen
könyörtelen fiatalságba ahol még arra sincs ideje, hogy
szerelmes legyen.
- Kétségtelen, hogy ezt mi szülõk is gerjesztjük. Tehát egy
hatéves gyereket nem adunk be olyan általános iskolába, ahol
legalább három tárgyból nem felvételiztetik meg. És ahol két
idegen nyelvet nem oktatnak elsõ osztálytól kezdve, aminek semmi
értelme nincs.
Mv.: - De miért csináljuk mi ezt, szülõk? Te például miért
csinálod? Most már második éve itt van ebben az iskolában, amirõl
csak panaszkodsz, ahelyett, hogy elvinnéd egy másik iskolába.
- Én voltam a leginkább mellette, hogy menjünk át egy másik
iskolába. És a kislányom döntötte el végül is azt, hogy most
már annyira megszerették egymást a társaival és hogy õk is
hasonló problémával küzdenek, ezt megbeszélik, így sokkal
könnyebb és mivel sikerült benne azt a görcsöt feloldanom, hogy
nem muszáj minden tárgyból egyformán teljesíteni. Ha kettes,
akkor kettes abból a tárgyból, ami nem érdekli, ha megbukik,
akkor majd ráérünk gondolkodni és átmenni egy másik iskolába.
Megmondom õszintén, hogy többször elõfordult, hogy én írtam
meg magyar dolgozatát, mert nem volt hozzá lelkiereje és
energiája, hogy X órai tanulás után még alkotó tevékenységet
folytasson, holott szerintem ez lenne a humán beállítottságú
gimnázium lényege meg a reálé is valószínûleg.
Mv.: - Hányast kaptál?
- Ötöst kaptam, megmondom õszintén.



- A fiam 10 éves és a kislányom pedig 7. Mindkettejük
esetében tapasztalom azt, hogy visszavágynak a pici korukba és
én úgy emlékszem, hogy annak idején az én korosztályom mindig
inkább felnõtt akart lenni meg nagy akart lenni, hogy ennek
érezték inkább az elõnyeit és úgy vagy elégedettek voltunk az
életkorunkkal vagy inkább mindig nagyobbak akartunk lenni. És az
én két gyerekem pedig visszatérõen megfogalmazza és
látszik ilyen érzékelhetõ szomorúsággal a hangjukban
fogalmazzák meg, hogy nem jól esik nekik az, hogy megnõttek,
félnek attól, hogy telik-múlik az idõ, hogy még nagyobbak
lesznek és hogy én közben megöregszem, meg akiket õk szeretnek
azok megöregszenek és hogy már meghalt az õ nagypapájuk és õk
visszavágynak a pici korukba, meg a pocakomba, szóval folyamatosan
elõkerül újra és újra ez a kérdés részükrõl az esti
altatások során vagy akár napközben is. És ez engem egy picit
elkezdett aggasztani, hogy hátha én csinálok valamit rosszul,
hogy õk a jelenben nem érzik már olyan jól magukat és
visszavágynak valami múltbéli idillbe.
Mv.: - Hát kérdés, hogy nem kezeljük-e túlságosan felnõttként
a gyerekeinket vagy nem kényszerítünk-e rájuk egy olyan életet,
ami talán megterhelõbb annál, mint amit élni szeretnének.
- Beszél errõl a fiam és egy nagyon nehéz iskolaváltáson
vagyunk túl, ahol borzasztó kemény követelmények elé
állították a gyerekeket és pontosan ezt elégeltem meg.
Sajnos csak két és félév után.
Mv.: - Értem, tehát akkor hozta el, mikor látta, hogy itt
túlzott követelményeket állítanak a gyerekekkel szemben.
- Egy kicsit késõn. Szóval ez már rögtön látszott az
elején, de próbáltuk gyûrni a dolgot, ki tudja, hogy a másik
iskolában mi lesz, hogy lesz. De hát aztán nem bírtuk tovább
és valóban ezt az iskolaváltás ezt megtettük és most egy
jóval nyugodtabb közegbe került mindkét gyerekem, de hát
átéltük ezt a 2 és félévet és nagyon megküszködtünk vele.
Úgyhogy sok apróbb, nagyobb problémánkat ennek a számlájára
írok, többek között ezt a jelenséget is, de hát szerettem
volna ebben egy megerõsítést kapni, úgyhogy ezért is hívtam
fel Önöket.
Mv.: - És miben van a két iskola között a legnagyobb
különbség?
- Ennek az az új iskolának abszolút gyerekcentrikus vezetése
van. Gyerek és családcentrikus vezetése. Itt van egy
kommunikáció a szülõk és az iskola között és a problémákat
meghallgatják és igyekeznek orvosolni is. Én azt hiszem ebben az
iskolában a pedagógusoknak van igazán nehéz dolga, mert nekik
kell alkalmazkodni a szülõi igényekhez. Ugyanakkor ez egy angol
tagozatos általános iskola, úgyhogy nem mondhatnám, hogy
alacsony az oktatás színvonala, épp ellenkezõleg. Szóval ezt a
kettõt mégiscsak valahogy össze tudják egyeztetni. A másik
iskola ott iszonyú sok házi feladat volt, elsõs gyerekem kapott
egyik napról a másikra egy, aztán két oldalas írnivaló házi
feladatokat, ami szinte teljesíthetetlen volt és hiába kértük
újra és újra, hogy ne csinálják ezt, mert sírnak a gyerekek
szó szerint a füzeteik fölött és egyszerûen hajlíthatatlan
volt a tanítónõ. Aztán bejött az osztályzás és amikor már
harmadikos gyerekeket egy matematika órán három röpdolgozattal
fogadták, ahol egy hibára egyest adtak, az végképp az
érzékenyebb gyerekek teljesítményét elkezdte rombolni. Mert
olyan stresszt jelentett ez nap mint nap, hogy egyszerûen már azon
izgultak a gyerekek, hogy mi lesz, hogyha megint kapnak egy egyest.
A legjobb képességû gyerekeknek is ez visszafogta a
teljesítményét.
Mv.: - És akkor egy olyan másfél éve hozta el ugye a fiút?
- Egy fél éve, mikor már étvágytalanná vált meg
magatartási problémák jelentkeztek, mert korábban ilyen soha nem
volt és megléptük és hát sokkal jobb helyzetbe kerültünk
abszolút módon, viszont a mai napig küszködünk ezzel a
kialakult magatartási problémával. Nyugtalanul viselkedik az
órákon a fiam. Megkockáztatnám, hogy kissé izgága. Úgy
látom, hogy idõbe telik ez nekünk, hogy úgy megnyugodjon.
Mv.: - Olyan furcsa volt, hogy azt mondta, hogy ebben az
iskolában a tanároknak van nehéz dolguk, mert a szülõkhöz kell
alkalmazkodniuk, miközben teljesen természetes lenne, hogy az
iskola a megrendelõ a szülõ igényeihez igazodjon.
- Igen, hát én is ezt hittem. Szóval az elõzõ iskolában
engem teljesen megdöbbentett, mikor mindig elnézõ mosollyal
fogadott a tanító néni egy-egy fogadó órán és én elmondtam,
hogy mit tapasztalok otthon és õ mindig azt mondta, hogy neki van
egy kialakult módszere és hát fogadjuk el, egy jó képességû
gyerek esetében a középszerûséget, ezt sugallták az õ
szavai. Hogy nyugodjunk bele, hogy adott esetben a mi kis 7-8 éves,
második, harmadik osztályos kisgyerekünk adott esetben egyeseket
kapjon meg ketteseket, ami erõsen frusztrálják nyilván a
gyereket is, a család is ilyenkor kétségbeesik és ezt nagyon
helyeslem, hogy a mostani oktatási vezetés központilag
indítványozza, hogy ne is legyen osztályzás alsó tagozatban.
Mv.: - Én is nagyon egyetértek, sõt 6. osztályig nem kellene
osztályozni. Értékelni kellene, az fontos lenne, de hát hol
vagyunk még ettõl. Én nagyon remélem, hogy abból az iskolából
nemcsak maguk jöttek el, és egy idõ után a tanító néninek rá
kell döbbennie, hogy az õ csodamódszerét otthon egyedül a
szobában majd alkalmazhatja, de talán a szülõk nem kérnek belõle.
Csak ebben bízzon.
- Ez volt a záloga annak, hogy ez egy jóhírû iskola, ahol
nagyon kemény követelményeket támasztanak és éppen ezért ez
egy szelekciót alakít ki. Ez az iskola ez volt olyan év, hogy 8
gyereket tanácsolt el egy osztályból. Mert hogy nem ütik meg a
szintet, de hát ez egy nagyon kegyetlen dolog volt persze
gyerekekkel és családokkal ezt megtenni. Hát mi önként
jöttünk.
Mv.: - Maguk jártak jól.