


- Az olvasás éve a gyerekeké is.
R.. - Felnõtt fejjel, hogyhogy elolvasta a Harry Pottert, ami
igazából gyerekkönyv?
- Ez nemcsak gyerekeknek szánt iromány, ezt felnõtteknek
is szánta az író.
R.: - Ezt mibõl lehet tudni?
- Például abból, hogy a végén megjegyzi a lektora a
könyvnek.
R.: - Egy felnõtt ugyanolyan izgalommal tudja elolvasni ezt a
könyvet, mint egy gyerek?
- Még tán nagyobb izgalommal.
R.: - Miért, mi ebben az izgalmas, mi ebben a jó?
- Gyermekkori álmaink jönnek vissza igazából felnõtt
fejjel. Jó dolog átérezni õket. Olyan, mintha az álmainkban
járnánk és az álmaink valósulnának meg.
R.: - Családjába hogy robban be ez a könyv?
- A feleségem hozta a hírt róla, hogy van ez a könyv.
Éppen mentünk nyaralni, akkor szoktunk vásárolni könyvet, ha
olyan esténk van, akkor olvasgatunk. Aztán elolvasta a
feleségem, akkor gyorsan meg kellett vásárolni a második
részt is és ez mintegy három-négy napon belül történt. És
aztán én is rákaptam a könyvre.
R.: - És a gyerekeik is elolvasták?
- Nagyobbik lányom olvasta el.
R.: - Hogyhogy az egész családra ilyen nagy hatást gyakorolt
ezt a könyv?
- Valószínûleg az is kell, legalábbis gyerekeknél, hogy
amit olvas, azt filmszerûen lássa maga elõtt, tehát
átélhesse az egész történetet. Nekünk ez meg volt már felnõtteknek,
mi ezért jobban tudtuk mindjárt élvezni ezt a könyvet. A
nagyobbik lányom is úgy volt vele, hogy õ már nagyon jól
olvas könyveket, úgyhogy szintén nagyon élvezte. És már
többször is elolvastuk mindannyian.
R.: - Többször is elolvasták, hogy lehet ez?
- Nem tudom megmondani, a hangulatát és az érzéseit, ezt
nem tudom közvetíteni, átélni szeretem.
R.: - Nagyobbik lánya hány éves?
- Tizennégy éves.
R.: - Õ elõtte olvasott más könyveket is?
- Természetesen, minden kötelezõ olvasmányt sikerült neki
elolvasnia és nagyon élvezte azokat is, amik eddig voltak.
R.: - És most, hogy ezt a könyvet elolvasta nem érzi úgy,
hogy a többi könyv az unalmas ehhez képest?
- Olvasott azóta is más könyvet is és azok is tetszettek
neki, de alig várja, hogy újra elkezdhesse a Harry Pottert
elölrõl.
R.: - Hányszor olvasta már õ el?
- Legalább négyszer, nem látok benne semmi olyat, ami
kivetnivaló lenne és tudtommal vannak iskolák, ahol már
kötelezõ olvasmányként is elfogadták.
R.: - Miért lett kötelezõ olvasmány egy-egy iskolában?
- Bizonyára azért, mert ez a gyerekeket is érdekelte,
nagyon jól szórakoztak, olvasmányos dolog és én azt hiszem,
hogy aki olvasmányai elején áll, annak nagyon-nagy segítséget
ad, hogy szintén filmszerûen tudja átélni a könyveket.
Szerintem a fiatal gyerekeknek az a legnagyobb bajuk, hogy a
tévé elõtt nõnek föl és nagyon sokan nem tanulnak meg
olvasni, tehát elolvassák a szöveget, úgy értem, hogy olvasni
tud, de csak gépiesen és nem tudja elképzelni olvasás közben
maga elõtt a történetet. Nem látja a szereplõket, nem látja
a helyszíneket, ez nagyon fontos, és így nem érzi át az
egész történetet.
R.: - A kalandon, izgalmakon kívül miért fontos a Harry
Potter, miért szerették meg annyian?
- Azt hiszem, hogy egy példamutató személyiség, aki
jószívû, bátor, igazi hõs.
R.: - Van-e hasonlóság a mai világ és a Harry Potter-i
világ között?
- Én azt gondolom, hogy ez az egész történet a mai
világunknak egy torzított tükörképe is akarna lenni. Mintha
megpróbálnának rávilágítani azokra a hiányosságokra, fõleg
amikor az embercsaládnál van nyáron, nyári szünetben, hogy
milyenek az igazi emberek. Érzelemmentesek, sivárak, hidegek.
R.: - Ezt egy felnõtt mondja, ezt a felnõttek fogják így
fel a Harry Potterbol. A gyerekek is ezt megsejthetik?
- A gyerekek nagyon érzékenyek még épp azért, mert
nagyon kicsik és még nyitottak. Biztos, hogy ez így szerintem
nagyon fontos, a jellemformálásukhoz rendkívül fontos. Nagyon
is követendõ dolgok vannak benne, ha valaki figyelmesen olvassa,
akkor rájön arra, hogy a varázslás és egyéb dolgok csak egy
kerítés, egy máz ezen a könyvön, a történeten, ez az
emberekrõl szól embereknek.
-- Nagy Attila olvasáskutató: Azt hiszem
kivédhetetlenül elérkeztünk a Harry Potterhez. Ez az a tipikus
eset, amikor, Boldizsár Ildikó kiváló kollegina hívta erre a
figyelmünket, hogy körülbelül a Harry Potter nem csinált
mást, mint leképezte a rajzfilmeknek azt a technikáját, hogy
hat másodpercenként történik valami. Tehát villámgyorsan
kell egyik helyszínrõl a másikra, egyik szituációból a
másikba kerülni és akkor sikerül a gyerekek figyelmét ébren
tartani. Na most ezen lehet szörnyülködni és nagy valószínûséggel
az õ diagnózisa is helyes, aki azt mondta, hogy az elsõ
akcióregény. Gyerekeknek szóló akcióregény, és ez egy
súlyos nagy vita és én a világért sem gondolom, hogy a
bölcsek kövét hordom a zsebemben, de azért két megjegyzést
hadd tegyek ennek kapcsán. Egyrészt tudomásul kell venni, hogy
ez egy óriási siker világszerte és Magyarországon is és ez a
siker többek között azt is jelenti, hogy egy 7 éves gyerek
képes végigolvasni négyszáz oldalt. Azt is jelenti, hogy egy
12-13 éves gyerek, aki eddig egyetlen könyvet nem volt hajlandó
végigolvasni, az most egymás után 300-400 oldalas második,
harmadik, negyedik kötetet is elolvasott. Na most ha csak ideáig
jutok el, hogy elolvasok három kötetet, négy kötetet, nem is
vékonyakat ezekbõl a könyvekbõl, akkor legalább két dologban
biztos fejlõdött. Az az elemi technika, hogy hogy kell betûkbõl
értelmes szavakat csinálni, mondatokat, tehát az olvasás
technikáját csiszolta. Másrészt pedig akaratlanul is
kifejlesztette azt a technikáját, hogy a betûkbõl képek,
történés egészek, szituációk, arcok, indulatok is
összerakhatók a fejünkben. Tudniillik a nem olvasó gyereknek
az egyik legnagyobb problémája, hogy ez a belsõ
képkészítõ képessége nem alakul ki. Márpedig az embernek
ahhoz, hogy a belsõ párbeszéd, amirõl már esett szó, ez a
belsõ elrendezõ folyamat beindulhasson, ahhoz meg kell
jelenítenie azt, hogy mi történt velem tegnap? Hogy fogom én
holnap elrendezni? Mit mondok majd neki? Ezt szimbólumokká,
álomképekké, nappali álmodozássá kell alakítani.



- Egy hallgatónk küldte el számunkra egy olyan általa meg
nem nevezett lapban megjelent cikknek a fénymásolatát, amely a
Harry Potter kultusz veszélyeirõl szól.
- Mesekönyvek, rajzfilmek, mesefilmek által két évtizede
folyik minden idõk legerõteljesebb manipulációja a gyermekek
felé. A felnõttek horrorfilmjeitõl nem sokban különböznek e
mesék. Bizarr, torz, démoni figuráikkal, amelyek manapság
betöltik a gyermekszobát és a gyermek szívébe lopóznak a
szellemtörténetek. E mûvek tudatosan arra törekszenek, hogy
összekeverjék az eddigi helyükön lévõ értékeket. Hogy
felcserélhetõ legyen a jó és a rossz. A legnagyobb veszélyt e
történetekben egészen szokatlan túlsúlyra jutó mágikus
elemek jelentik. A gyermekeket e termékek, köztük a Potter
könyvek játszva ismertetik meg az okkult erõk birodalmával mulatságosnak
beállítva a varázslás, az átkok, a spiritizmus, a démonok
világát. Ezzel egy nyitást hoznak létre ahhoz, hogy majd a
valóságban könnyen be is vezethessék a gyermekeket olyan
technikák használatába, amelyek titkos erõket idéznek.
Nagy Attilát olvasáskutató .: - Tudok róla, magam is
olvastam ilyen kritikákat, bizonyos, különösen egyházi
körökben mélységes aggodalom hangján is megszólalt néhány
szakértõ és azt mondta, hogy bizony ezekben a könyvekben
például le van írva olyan mondat is, hogy nincs többé jó és
rossz, csak az a kérdés, hogy ki szerzi meg elõbb a hatalmat.
Na most ha ezt a mondatot a gyerek komolyan venné, akkor ez az
erkölcsi értékrend tagadását jelentené. Abban bizakodhatunk,
hogy a gyerekeket sokkal jobban foglalkoztatja a történet, a
kaland, az izgalom, az átváltozás, a jó és rossz küzdelme
és nem veszi észre talán vagy nem ragad meg benne nagyon
mélyen az a néhány bizony mélységesen aggodalmat ébresztõ
mondat, ami bennünket felnõtteket egy kicsit riadttá tesz ezzel
a könyvvel kapcsolatban. Summa summarum: A Harry Potter nagy
divat és nyilván most még egy darabig az is lesz, majd ha
megjelenik a film, akkor még többen fogják olvasni, megjelenik
majd az ötödik kötet is magyarul, akkor megint többen fogják
olvasni, el fog múlni ez a divat. Ha pedagógus és szülõ,
klerikus személyiség, egyházhoz közeli ember, papok, aggódnak
ez ügyben, akkor az aggodalmukat én részben osztom, de
ugyanakkor hadd mondjam, hogy reménykedjünk abban, amit
többé-kevésbé mindnyájan átéltünk, kiskamaszként mi is
elolvastunk tiltott könyveket, ócska szemét ponyvákat. És itt
természetesen nem Rejtõ Jenõre gondolok, aki nagyszerû
verbális humorával mindnyájunk - mindnyájunk? - sokunk
kamaszkorának felejthetetlen élménye volt és még jó szívvel
ajánljuk gyerekeinknek is, meg magunk is elõvesszük, de igazi
vacak, undorító könyvek is voltak a kezünkben és a harmadik
kötet után azt mondtuk, hogy nekünk ez többet nem kell. Mert
valami jobbat akarunk Bízzunk abban, hogy a gyerekek többsége
és errõl pedagógusok, könyvtárosok, szülõk beszámolnak,
hogy a Harry Pottert kinövik, fél évig, egy évig azt
olvassák, aztán jön a következõ és visszatalálhatnak a
klasszikus értékekhez is. Tehát egyelõre a hétköznapi
gyakorlat, a pedagógusi, szociológusi megfigyelések inkább a
derûlátásra adnak alapot, azaz ne ördögként próbáljuk kiûzni,
kitiltani a gyerekeink világából ezt a könyvet, hanem
próbáljunk beszélgetni róla, próbáljuk az értelmezést
segíteni és talán akkor próbáljunk elõször közbelépni,
amikor azt látjuk, hogy a gyerek még mindig csak a Harry Pottert
olvassa, pedig már tavaly januárban is azt olvasta.
R.: - Miért van ekkora hatással lányaira, a gyerekekre a
Harry Potter?
- Hát talán a kalandossága, a cselekménye, a meseszövése
és egyáltalán a mese jellege miatt. Úgy néz ki az egész,
mint egy mese, úgy fogják föl igazából és szeretik a
meséket.
R.: - Csak a gyerekek olvasták ezt a könyvet?
- Nem, mindannyian kiolvastuk, a feleségem is, meg jómagam
is.
R.: - Máskor is szokott mesekönyveket olvasni, vagy ez
másféle mesekönyv?
- Mesekönyveket utoljára akkor olvastam, amikor a gyerekeknek
olvastam föl, akkor még óvodások voltak. Igazából
mesekönyvet én nem olvasok. Ez volt az elsõ, amit ilyen
meseszerû dolgot a kezembe vettem és olvastam.
R.: - Miért olvasta el, mi tetszett benne?
- Elõször is kíváncsi voltam mi az a könyv, amit a Blanka,
legnagyobb lányom éjjel a paplan alatt zseblámpa fényénél
olvas. Aztán elkezdtem és utána már kíváncsi voltam a
végére is.
R.: - Magának felnõttnek mit ad ez a könyv, mit lehet belõle
profitálni, mi benne a jó?
- Igazából engem csak lekötött és érdekelt és
szórakozásként olvastam, nem azért, hogy valamit is adjon,
tehát nem vártam tõle világrengetõ dolgokat, nagy katarzist,
hogy mikor elolvastam. De nagyon kellemes olvasmány volt és
értékeltem benne azt, hogy a gyerekeimet végül is odaszögezte
a padhoz és elkezdték nyugodtan olvasni, és nyugodtan
olvashatták.
R.: - Akkor bármilyen könyv jó, ami odaszögezi a gyerekeit
az asztalhoz?
- Bármilyen nem, de az az igazság, hogy ami a lakásban van
könyv, azt gyakorlatilag mind egytõl-egyig elolvashatnák, ha
megértenék és fölfognák ésszel, de õk már maguk
nagyjából ki tudják válogatni, hogy mit olvashatnak el és mit
nem. Amit a könyvesboltban megjelennek általában azt meg
megkérdezik, hogy ezt megvegyük, vagy nem, kikérik a
véleményünket.
R.: - Ez a könyv, ez ponyva vagy szépirodalom?
- Én egyértelmûen szépirodalomnak tartom. Az egész a
varázslatról szól, maga a könyv egy varázslatról szóló
könyv, de amikor az ember olvassa, akkor õ maga is úgy érzik,
hogy kicsit elvarázsolódik, érzi azt, hogy milyen kellemes
lehet egy olyan helyen, ahol nemcsak pusztán materiális dolgok
léteznek, hanem attól egy kicsit el lehet szakadni, át lehet
menni a falon, egyik tûzhelybõl a másikba lehet jutni, a fél
világon keresztül és úgy elvarázsolja az embert.
R.: - Miért fontos ma elvarázsolódni?
- Szerintem nagyon hétköznapi és földhözragadt a mai
világunk, ami nem biztos, hogy baj, mert ahhoz, hogy itten
biztonsággal és szilárdan két lábbal tudjunk a földön
állni kell ez a materiális gondolkodás, de az embernek
szüksége van arra, hogy ettõl egy kicsit kikapcsolódjon és
mást is tudjon elképzelni, nemcsak ezt a mindennapi valóságot.
R.: - Sokan mégis bírálják, támadják ezt a könyvet.
Egyesek azt mondják, hogy sátánista gondolatok vannak benne,
mások nem mennek ilyen messzire, hanem azt mondják, hogy olyan
rossz gondolatok vannak ebben a könyvben, amik megfertõzik a gyerekeket.
Ez igaz?
- Nem hiszem, hogy igaz. Biztos lehet benne olyan részleteket
találni, amik egyeseknek a mondanivalóit alátámasztják, de
kiragadva néhány sort bármibõl, bármibõl ki lehet olyan
sorokat ragadni, ami az én mondanivalómat alátámasztják. El
kell olvasni az egész könyvet, az egész könyvnek a hangulata,
a szellemisége arról szól, hogy igenis a jónak és a rossznak
harcolnia kell egymással és lehetõleg a jónak kell gyõzedelmeskednie.
R.: - Még azzal is bírálják ezt a könyvet, hogy rajzfilm
mintákra készült, akcióregény, minden pillanatban egy
impulzus éri a gyerekeket és azért olvassák ezt szívesen. Nem
unalmas.
- Az tény és való, hogy nem unalmas, de nem igaz, hogy
minden másodpercben történik valami, elég sok szép
tájleírás van benne, eseményleírás, emberábrázolás,
tehát az, amit a klasszikus szépirodalomban megszoktunk és amitõl
a szépirodalmat szépirodalomnak tartjuk. Az, hogy cselekménye
van, nézzünk meg egy Jókai mûvet, annak is van cselekménye,
mégsem tartjuk ponyvaregénynek.
R.: - Miért vált mégis ilyen divattá, ilyen slágerré ez a
könyv?
- Szerintem a szokatlan témaválasztással és témaköre
miatt, nem szoktunk hozzá ahhoz, hogy varázslatokról,
boszorkányokról olvasunk és azt oda is adjuk a gyereknek egy
könyv keretében.
R.: - Valójában a Harry Potter szeretette meg a lányaival az
olvasást, vagy elõtte is már olvastak?
- Mindegyik lányom olvasott már elõtte is, szerettek is
olvasni, de ez egy olyan könyv volt, amit nem kötelezõként
olvastak, nem úgy olvastak, hogy most olvasok belõle egy
néhány oldalt, aztán leteszem, majd holnapután újból kézbe
veszem, ez egy olyan olvasmány volt, amit addig olvastak, amíg
engedtük nekik, tehát gyakorlatilag amikor le kellett nekik
feküdni és mihelyt lehetett rögtön iskola után kezükbe
vették és folytatták tovább.
R.: - Elõtte is olvastak nagyobb lélegzetû mûveket?
- Igen, olvastak könyveket már elõtte is különbözõ
mesekönyveket olvastak, de nem volt az, hogy ennyire lelkesen és
egyfolytában kitartóan olvassanak.
R.: - És ez miért van?
- Szerintem az érdekessége az, hogy vajon mi fog következni
a következõ oldalon, mi történik a fõhõssel legközelebb?
Velük egykorú, hasonló életkorú fiúról szól és hasonló
iskolai dolgokról, amit õk átélnek. Tehát hozzájuk közel
áll az egész cselekmény. Az, hogy most ez egy varázsló
iskolában történik, az egy szerintem majdnem hogy mellékes
körülmény.



- Én mindent szeretek a Harry Potterben, mert szerintem ez egy
fantasztikus regény és csak jót tudok mondani róla.
R.: - Mi benne a fantasztikus, neked mi tetszik?
- Ez a varázslatos világ, ahogy ezt leírja az író, mert
szerintem a fordítás is nagyon jó, mert a tesóm olvasta az
angol változatát és azt mondta, hogy ez nem olyan jó, mint a
magyar. Tehát az Tóth Tamás Boldizsár aki fordította, az
nagyon jól fordított ezek szerint.
R.: - Nehéz volt olvasni ezt a könyvet?
- Nem volt olyan nehéz, de most már, most már másfél óra
este olvasom bármelyik részét.
R.: - És amikor nincsenek könyvek, mert várni kell még a
következõ kiadásig, akkor te mit csinálsz?
- Én már vagy ötször elolvastam mindegyiket, de még most
sem unom, mert vannak ezek az új ifjúsági regények és azok is
nagyon tetszenek.
R.: - Te a Harry Potter elõtt is olvastál könyveket?
- Hát az az igazság, hogy nem nagyon keltette fel az érdeklõdésemet
a könyv, tehát az olvasás. És nem szoktam olvasni, de amióta
elolvastam ezt a könyvet, hát azóta már nagyon sok könyvet
olvastam.
R.: - És amikor nem lehet új Harry Pottert olvasni, akkor te
hogyan kutatsz utána, vagy hogyan érdeklõdsz utána?
- Most voltam ezen a versenyen és
R.: - Milyen versenyen voltál?
- Ilyen Harry Potteres versenyen, DMK-ban a XI. kerületben és
ott olvastam egy plakáton, újságban egy kivágást és ott is
szeretnék majd érdeklõdni, meg hát nagyon sok helyen.
Például interneten is megkértem anyukámat, újságokban is,
szóval most is olvastam egy cikket a Blikkben, hogy mikor lesz
forgatás és minden ilyen dolgot nagyon megérdeklõdök,
mindenkitõl bármit hallok. Szóval képes vagyok kérdezni és
engem ez nagyon érdekel.
R.: - Miért érdekel téged a Harry Potter, azért, mert divat
lett? Azért, mert mindenki szereti vagy más okból?
- Nem tudom, én ezt úgy olvastam el, ezt a könyvet, hogy a
testvérem olvasta, azt hittem, hogy vicces regény, vagy valami
nem tudom, hülyeség és akkor a kezembe akadt. Úgy volt, hogy
nagyon érdekelt már ez a dolog, felkeltette az érdeklõdésemet,
hogy mindenki ezt olvassa és akkor ezt kértem a
születésnapomra és meg is kaptam.
R.: - Most hány éves vagy?
- Tizenegy, most voltam októberben és tavaly meg is kaptam a
nagynénéméktõl a harmadik részt rögtön és úgy olvastam,
hogy három, kettõ, egy, négy.
R.: - Mi történik veled, amikor a Harry Pottert olvasod, mit
érzel vagy hogyan változol át?
- Elképzelem ezt a varázslatos világot és szerintem nem
olyan jó, hogy filmet készítenek, mert jó is, csak lerombolja
azt a világot, amit mi elképzelünk errõl és szerintem jó
lenne megnézni, de akkor már nem ugyanaz az egész. És ilyenkor
azt érzem, hogy körülöttem minden megváltozik és amikor ezt
olvasom, akkor nem érdekel semmi, szóval a leckét is
elhanyagolom, meg minden, engem az annyira érdekel.
R.: - Találtál benne félelmetes dolgokat is?
- Mondjuk a második részt, hogyha este olvasom, akkor egy
kicsit megrémülök, mert nagyon ijedõs vagyok, sötétben nem
merek egyedül lenni. És például a negyedik részben is az
elejét nem nagyon merem olvasni, mert olyan félelmetes.
R.: - És ez rossz?
- Nem tudom, olyan izgalmas is. És hallottam, hogy
Ausztriában be is tiltották, hogy az iskolába bevigyék,
merthogy a negyedik részben nyolc haláleset is történik, már
a könyvben.
R.: - És az neked nem rossz, hogy vannak benne félelmetes
dolgok és nem tudsz vele mit kezdeni?
- Ez is olyan az izgalomhoz hozzájárul meg a sikerhez, hogy
ez ilyen kicsit félelmetes.
R.: - És te mit kezdesz utána ezekkel a félelmekkel?
- Vagy nem sötétben olvasom vagy társaságban, vagy inkább
kihagyom és a többit olvasom.
R.: - És valakivel nem beszéled meg?
- Hát nem, nem.
R.: - És akkor ott lesz benned ez a rossz, ez a félelem?
- Hát igen.
R.: - És akkor ezt hogyan lehet feldolgozni?
- Hát nem tudom.
R.: - De te nagyon mosolyogsz, én nem érzem, hogy benned ez
ilyen rosszat keltene.
- Hát nem kelt rosszat, mert ez hozzájárul az izgalomhoz,
tehát amit úgy átérzek, hogy varázslatos az egész és ezt
olyan jó olvasni, nem is jó, hanem olyan fantasztikus.