- Hát az egy olyan tigrisszállító gép. Kihozzam?
Mv.: - Igen.
- Egy gép. Ûrhajó lehet meg még másféle. Elõbb ezt a
gépet építettem utána meg a hangárt, de elõször az ajtókat
nem tudtam, hogy mire használjam fel.
Mv.: - Azért mondod az ajtókat, mert ennek a hangárnak az
oldala ilyen 10x15 centis dupló lapokból áll és hány darab van
ezekbõl az ajtófallapokból?
- Nem lehet tudni, de ha megszámolom lehet. Számoljam meg?
Mv.: - Igen.
- 14.
Mv.: - Mit szeretnétek játszani ebbe az óriási hangárban?
- Mondjuk betenni a repülõket, hogyha kifogyott a benzin és a
kocsi szállít benzint.
Mv.: - Most a kezedben van két dupló emberke.
- Nekünk van egy épületünk és ezeké az állat és azért
építettem ilyen magasra mert az nem jönne ki soha egy ilyen
géppel, hogy beférjen ide a hangárba és így is jó lesz és
akkor az Emil is tud játszani.
Mv.: - Mi lesz a sorsa ennek a hangárnak?
- Hát majd amikor már kezd omolni akkor gyorsan még holnap
vagy holnapután átépítjük másra.
Dr. Takács Bernadett a Gyermekjáték terápia címû könyv
szerzõje: - A játék nemcsak a gyerek életében fontos, hanem
az ember életében. Tehát végig meghatározó és jóval nagyobb
a jelentõsége, mint gondolnánk, tehát jóval komolyabban kellene
venni, mint ahogy most a komolyság ellentéteként minõsítjük.
Mert igazából az a felnõtt boldog, érzi teljesnek az életét,
aki alkotó munkát végezhet. Ennek az ismérvei pedig a játékkal
azonosak. Tehát a játékban is a lehetõ legfontosabb az, hogy
aktív legyen, változatos legyen. A játék mindig egy
feszültségekkel, izgalmakkal teli folyamat, ami az ember egész
életére jellemzõ vagy jellemzõ kell, hogy legyen és ez a
feszültségkeresés buzdít bennünket arra, hogy jobban
megismerjük a világot és jobban megtaláljuk a helyünket benne.
Szinte kínálja magát a játék örömébõl adódó többlet
miatt, hogy saját magunk is gazdagodjunk általa, tehát
ismereteink és képességeink is fejlõdjenek. Mindezt nem kell erõszakolni,
hanem szinte saját magától megy a dolog, illetve hogy társas
kapcsolataink alakuljanak, ezért nagyon fontos a játék és azért
nagyon fontos az, hogy sokat játsszon és jó játékokkal
játsszon kisgyerek korában az ember, mert ekkor alapozódnak meg
azok a képességek meg a személyiség, az egyéni életstílus is
már ebben az elsõ öt-hat évben alapjaiban kialakul, amire aztán
majd épül az összes többi. Már egyébként megváltoztatható
dolog.
- Jó napot kívánok, szeretnék tanácsot kérni. Van egy 16
hónapos kislányom és több könyvben is azt olvastam, hogy minél
többet foglalkozzunk vele itthon, annál több ötletet tudunk adni
neki az önálló játékra. Nagyon sokat foglalkozom vele, itthon
vagyok, most éppen 4 hónapos terhes vagyok a második babámmal
és építõkockáink vannak, rajzolni is szoktunk. Hogyha rajzol
akkor is egy kis vonal, akkor is megdicsérem, hogy mennyire ügyes
és próbálom otthagyni hogy folytassa. Az építõkockákban, ha
õ épít két-három kockával akkor mindig, ha apja is itthon van
akkor mindig nagy taps, siker, nevetés, hogy biztassuk. Két-három
kockát nagyon ügyesen egymásra tesz és utána fogja és
összerombolja. Ezért nem is hibáztatom, mert tényleg a
rombolás, csak egy ebédet nem tudok megfõzni mert a nadrágomnál
áll és rángatja és minél többfélét próbálok vele
játszani, de önállóan nem hajlandó.
- Érdeklõdni szeretnék, hároméves kislányom van.
Elmondanám, hogy mit játszik és hogy milyen gondom van. Kedvenc
játékai vannak ezek a kirakós, puzzle. Ezekbõl a 70-80, sõt
már van ilyen 90 darabosat is kirakja. Gyorsan kirakja aztán két
hét alatt megtanulja mesekocka hat oldalát kirakni és utána meg
unatkozik. Építõi vannak, azt is unja. Mondjuk játszik egy
negyedórát, félórát és akkor megunja. Nekem kell
kezdeményezni, hogy akkor most ezt csináljuk. Az ami leköti, hogy
ilyen kopogós magas sarkú cipõmbe jár meg felveszi a ruháinkat.
Maximum még rajzol, színes ceruzával, zsírkrétával. Babás
játékokat, úgymond babázni ezeket nem, egyáltalán. Ezt
szerettem volna hogy milyen olyan játék van, ami úgy lekötné
mondjuk nem egy egész délután, de hát hosszabb idõre.
Takács Bernadett: - Az elsõ néhány évben nem lehet, de
nem is szabad elvárni a gyerektõl, hogy képes legyen úgymond
egyedül elfoglalni magát, foglalatoskodni valamivel. Ebbõl is
látszik, hogy nem igazán vesszük komolyan a játékot, mert hogy
komolytalannak tekintjük, hogy valamit motoszkál, játszogat és
akkor majd valahogyan ellesz magában és ezt egészen kicsi
gyerekektõl is el szokták várni a szülõk. A jó játék a
véleményem szerint mindig nemcsak azt határozza meg, hogy mivel
játszunk, hanem hogy kivel. Tehát a társsal együtt játszott
játék a jó játék. Ez nem csak azt jelenti, hogy akkor azt
mondjuk, hogy ne játsszon egyedül a gyerek. Ez egy tipikus
probléma is egyébként is szülõk részérõl. A magányos
játék is lehet pozitív, társasjáték. Most a
fantáziajátékokra gondolok, amikor is a gyerek a fejében
lejátszhat egész történeteket meg szituációkat meg
színdarabokat meg harci stratégiákat is akár és látszólag
egyedül játszik és magányos, viszont a fantáziájában
benépesíti ezt a játékot. Viszont ehhez azért megfelelõ alapok
szükségesek, hogy egy gyerek ilyen jól ki tudja használni a
tudatában lévõ élményeket. A gyerek akkor lesz képes az
idejét értelmesen, tartalmasan strukturálni, tagolni, hogyha -
nem igazán jól mondom - megtanították, de végül is ha tág
értelemben nézzük a tanulást akkor ez egy tanulási folyamat.
Azokból a helyzetekbõl tanul a gyerek szinte észrevétlenül,
amit a szülõ biztosított a számára. Tehát ha az elsõ néhány
meghatározó évben együtt vagyunk a gyerekkel, komolyan vesszük
a játékát, megtanítjuk a játékban rejlõ örömöknek a
felfedezésére, illetve bátorítjuk arra, hogy õ saját maga
találjon ki játékokat és a felfedezés öröme legyen biztató
számára nem a külsõ dicséret. A játéknak van egy sajátos
mesei hangulata, ami nem teljesen a valóságos világ, de nem
teljesen a mese, hanem a kettõ között valahol egy köztes tér,
ahol megfejtheti a titkokat, feldolgozhatja az élményeit, azokat
amiket végül is nem igazán lehet megfogalmazni szavakkal, hanem
csak valahol mélyen legbelül motoszkál valami csoda, aminek
felszínre kellene, hogy kerüljön ahhoz, hogy fel is tudja
dolgozni. Ez lehet pozitív is meg negatív is és erre alkalmas
nagyon a játék, hogy ezeket a belsõ kavargó érzéseket,
gondolatokat meg tudja fogalmazni és kifejezni a játék
nyelvezetében.



Mv.: - Nemrég mi történt anya kocsijával?
- Az, hogy kormányzárazta, kivette a magnót, beriasztózta
és amikor apa jött az edzésrõl még megvolt, de reggel már a
közért álltunk, de reggel már nem találtuk.
Mv.: - És hova lett anya kocsija?
- A büdös rablók ellopták. Nincs ott a közért elõtt.
Mv.: - És mit szólt anya?
- Apát felhívta, hogy jöjjön. Egy perc alatt ott volt.
Mv.: - Milyen volt anya amikor megtudta, hogy ellopták a
kocsiját?
- Mérges.
Mv.: - Most összehúzod a szemedet és vicsorítasz. És te
milyen voltál?
- Én is ilyen.
Mv.: - Szerinted hogy néznek ki a rablók, milyenek lehetnek?
- Felvesznek egy sapkát mint egy zsák csak a szemük van kint
és ilyen fekete ruhában vannak.
Mv.: - Hogy ha megtalálnátok a kocsitokat és megtalálnátok
a rablókat mit csinálnátok a rablókkal.
- Én szétverném õket.
Mv.: - És az megoldás, hogy ha megverjük a rablókat?
- Nem, szerintem nem. Inkább feljelentjük, de voltunk, a fõnöknél
is voltunk.
Mv.: - Amikor anya hazavisz az óvodából otthon mit szoktál
játszani?
- Amikor felkeltem játszottam egy olyat, egy szuper autó volt
egy rabló meg egy roncsautó és volt két rendõrautóm, de csak
az egyik és úgy volt, hogy voltak ilyen rendõrök. Olyan kocsit
loptak el, amibõl csak egyet gyártottak és kitették a
múzeumba és eztán a másikat meg betették a börtönbe, de a
másik autót meg visszaszállították a gazdájának. Így
játszottam.
Mv.: - Mivel játszottad le ezt az autós játékot. Milyen
játékokkal?
- Autókkal.
Mv.: - És a rendõrlovak azok mik voltak?
- Azok bent voltak az istállóba.
Mv.: - És mi volt a szalma?
- A szalma? Van nekem az autós szõnyegem és azon van szalma.
Mv.: - Odarajzolva?
- Nem, hanem ilyen szálak.
Mv.: - Ki találta ki ezt a játékot?
- Én magam. Nekem van egy olyan az hozta a szalmát, mindenki
felkel tõle, apu nem tud olyan mélyen aludni, mindenki felkel, a
hátsó kereke az itt kicsi és van nagyobb is.
Mv.: - A játékterápia mi mindenre alkalmas? Itt a Mikkamakka
Játéktárban is mindig külön hangsúlyozzák, hogy
egészséges és sérült gyerekek közös játékára van lehetõség,
sõt ezt tartják fontosnak.
Takács Bernadett: - A játék összességében egy
öngyógyító eszköz. Minden egyes gyereknek ugyanazt a
funkciót tölti be, hogy segítségével felszínre kerülhetnek
a problémák, nehézségek, sérülések, elmaradások, amit
aztán korrigálni is lehet. Vagy a gyerek saját maga tudja
korrigálni. Nagyon sok esetben ez történik, úgyhogy észre sem
vesszük, hogy valamit miért is játszik a gyerek és aztán az
mivé fejlõdik és hogyan alakul aztán, legvégére már le is
zajlik és a gyerek saját maga megoldja. A másik esetben pedig
jó, hogyha be-besegít ebbe a folyamatba vagy a szülõ vagy
pedig szakember. Nagyon-nagyon sok mindent a játék megfigyelés
alkalmával megtudhatunk a gyerekrõl, illetve a szülõ-gyerek
kapcsolatról és éppen az a jó benne, ellentétben a kötött
vizsgálómódszerekkel és tettekkel szemben, hogy sokkal
átfogóbb képet tud nyújtani egy gyerekrõl és sokkal
valóságosabb képet, mert a teszthelyzet az mindig valamilyen
szempontból és valamilyen értelemben egy mûvi helyzet, amihez
alkalmazkodik egy gyerek, tehát nem önmagát mutatja. Viszont ha
igazán bele tud feledkezni egy játékhelyzetbe, akkor elengedte
magát, tehát teljesen önmagát tudja mutatni.
Mv.: - És mik derülhetnek ki ilyenkor?
Takács Bernadett: - Elég sok minden kiderülhet. Kezdve
attól, hogy ahogyan belép egy gyerek egyáltalán. Általában a
gyerekek többsége szívesen bejön, de vannak gyerekek, akik
bár még nem látták, hogy milyen környezet várja õket, már
ellenállnak és nagyon nehéz õket rávenni. Ebbõl is nagyon
sok mindent le lehet olvasni. Viszonylag sok olyan esetet is
láttunk, amikor az anya nagyon görcsösen igyekszik jó anya
lenni és arra gondol, hogy nagyon jót tesz a gyerekének, ha egy
ilyen helyre eljön ahol együtt játszik vele, tehát tényleg
figyel rá és szeretne ennek az õ fejében megjelenõ
elvárának megfelelni. De ugyanakkor ez igazából nem belsõ
indíttatás. Nagyon sokan küzdenek azzal, hogy az egyéb saját
céljaikat is szeretnék megvalósítani. Tehát nemcsak mint
anyák, hanem a munkában szeretnék megvalósítani magukat vagy
más szerepeikben és akkor ezek ütközõdnek és ezek néhány
perc után a figyelmes szem számára szintén észrevehetõek,
hogy nem képes teljes odaadással odafigyelni a gyerekre, mert
valami saját problémával, feszültséggel van elfoglalva és
ezzel iszonyatosan megzavarja a gyereket, mert a kívülrõl jövõ
információ a gyerek számára az, hogy együtt vagyunk, de az,
ami alatta jön, metakommunikatíve, az pedig azt jelzi, hogy
valahogy mégse szeretne ennyi idõt ezzel tölteni az a mama.
Ezzel ugyanakkor taszítja is a gyereket és a gyerek ezt nagyon
nehezen érti meg, hogy mi ez a vonzás is meg taszítás is és
ebbõl borzasztó nehéz kilépni.
Mv.: - És mit tudnak Önök ilyenkor, ilyen esetben tenni, ha
ezt észreveszik.
Takács Bernadett: - A szülõvel kezdünk el beszélgetni. Ez
az esetek többségében nem tudatosodik a mamákban, tehát õk
maguktól nem igazán fordulnak szakemberhez. A mi módszerünk
egyébként, amit alkalmazunk, hogy megközelítés, az
integratív játék szemlélete, ami egy ilyen megelõzõ
stratégiát is jelenthet, egy ilyen korai beavatkozást a
történésekbe és mi igazából elsõsorban a szülõkre
koncentrálunk. Tehát ezért is vetjük el a gyerek
fejlesztésének meg a képességek fejlesztésének a
dominanciáját ebben az életkorban, mert azt gondoljuk, hogy
igazából a szülõkkel kell ebben az életkorban foglalkozni.
Hogy ha õk megtalálják a saját belsõ harmóniájukat,
megelégedettségüket, hogyha pszichés energiájukat pozitív
dolgokra tudják koncentrálni akkor már nyitottabban tudnak
figyelni a gyerekre is és képesek lesznek oldottan, lazán
együttjátszani.
- Oda kell tenni.
Mv.: - És mi történik vele?
- Föl tudnak rajta mászni.
Mv.: - Ez egy létra, megmutatod, hogy hogy kell, hova kell
tenni? Ez egy ház, egy babaház ugye?
- Igen.
Mv.: - Kivel jöttél te ide játszani?
- Mamával.
- Kristófot nagyon érdekli azért jöttünk most. Olyan 40
kilométerre lakunk Pesttõl, ez egy kicsit nekünk messze van, de
nagyon szeret jönni.
Mv.: - Õ mennyi idõs?
- Két és féléves. Most fedezte fel a legót. Azzal
eljátszott egy darabig. Nagyon szereti a kisházat az az egyik
kedvence és ami a szerepjátékokhoz kell, az edények, a konyhai
felszerelés.
Mv.: - Miért jobb itt játszani, mint mondjuk otthon?
- Kiválaszthatja azt, ami tetszik neki és ez nekünk is jobb.
Ajándékokhoz ötleteket tudtam már innen meríteni. Az eszembe
nem jutott volna például, hogy neki konyhai eszközöket venni,
nem gondoltam, hogy érdekli. Az igaziakkal otthon nem
foglalkozik. A játékedények tetszenek neki.
Mv.: - Ön melyik kisgyereknek az apukája?
- Ennek a két rosszcsontnak. A nagyobbik a Juli, a kisebbik a
Panka. A nagyobbik nemsokára 4 éves lesz, a pici meg másfél.
Elõször vagyunk itt, minden új volt nekik, mindent megnéztek,
mindent kipróbáltak. Okos dolognak tartom, mert ez nem egy olyan
játékbolt, ahol az ember megnézheti a dolgokat és nem nyúlhat
hozzá, hanem tényleg olyan dolog, hogy mindenki mindent
megnézhet, levehet, kipróbálhat, nem tetszik, visszateheti.
Mv.: - Önök otthon a családban miket szoktak játszani?
- Társasjátékot, olvasunk nagyon sokat. Azt itt nem.
Labdázunk, kártyázunk, ami éppen jön. Amit gurigázni lehet,
labdát, autót akármit. Annak ellenére, hogy lányok.
Mv.: - Mi tetszett neked itt, mivel szerettél játszani.
- Házikóval.
Mv.: - De a kisház tetszett neked ugye, ahol a babák laktak,
a fõzõcskézés az neked nagyon tetszik.
- Igen.
Mv.: - És a babakocsi?
- Az is. Belõle kivette a kisfiú a babát.
Mv.: - Kisfiú is szeret babázni?
- Nem gondolta, hogy az nem az övé?
Mv.: - Itt ezekkel a játékokkal mindenki játszhat. Mindenki
kipróbálhat bármit. Neked mi tetszett Fanni, a kacsa vagy liba?
- Liba.
Mv.: - Mivel játszol itt?
- Helikopterrel.
Mv.: - Gyakran járnak ide?
- Igen. Két kisfiúval. 3 és féléves a nagyobbik, a
kisebbik 16 és félhónapos.
Mv.: - Miket játszanak itt a gyerekek?
- Hát a kicsi az még gyakorlatilag mindent, amit kezébe vesz
és kipróbálja és játszik vele. A nagyobbik az inkább, van
egy nagyon jó kis favonat, sok elembõl áll ami egyébként
megfizethetetlen megvételre és akkor itt azzal nagyon szeret
játszani. Úgyhogy leginkább az, de õ is szereti a többi
játékot és fõleg ezeket a zenélõsöket.
Mv.: - És együtt is szoktak játszani mondjuk hármasban vagy
csak, tehát Ön is bekapcsolódik?
- Persze, õk igénylik is, úgyhogy nélkülem nem is nagyon mûködik,
illetve nagyon rövid ideig. Õk igénylik hogy együtt
játsszunk, bekapcsolódjak, vagy legalábbis figyeljek és
mondjam, hogy igen, meg jó, válaszoljak a kérdésre a
nagyobbiknak. Otthon is van sok játék, de változatosság
kedvéért kell más jellegû játék a gyerekeknek, az
hogy a társaságot szokják. Végül is emiatt ide is meg még
két másik játszóházba szoktunk menni.
Mv.: - Otthon is együtt szoktak általában játszani?
- Többnyire igen. Persze azért vannak egyéb munkák, amiket
el kell végezni, de azért akkor is eléggé igénylik õk
azt, hogy saját játékukba kommunikációt, tehát nem is a
játékot, hanem a kommunikációt, hogy állandóan kommunikál
játék közben, tehát kell válaszolni a kérdésére.
Eljátszik egyedül, csak közben odaszól, válaszolni kell,
tehát figyelni kell.
Mv.: - És az apukát mennyire tudják ebbe bevonni?
- Amikor otthon van akkor be tudjuk, pláne most a nagyobbik
nagyon igényli, úgyhogy amikor van akkor csak az apjával és
akkor játsszák a fiús játékokat.
Mv.: - Az mit jelent?
- Nem durva játék, õ abszolút semmi ilyet nem
játszik. Vonatozás, építés ilyen legókkal és azt a két
férfi nagyon komolyan összeül és építenek.



Mv.: - Leginkább pici gyerekekkel jönnek ide, tehát ilyen
frissen megszületett kisgyerekekkel?
Takács Bernadett: - Igen, elsõsorban és ennek nagyon
örülünk, mert amikor a gyerek születik, akkor születik
egy anya is meg egy apa is és hál Istennek egy játéktár arra
is jó, hogy az apukák is bejöjjenek.
Mv.: - Ki is használják ezt például az apukák?
Takács Bernadett: - Rengeteg apuka jön, nagyon figyelmesek
általában az apukák, de néha belefeledkeznek a játékba, egy
kicsit megfeledkeznek a gyerekrõl is. Azt hiszem egy kicsit a
gyerekkorukat újra élik, tehát ezek nagyon-nagyon jó dolgok
és sokat segít egy gyereknek ha ezt látja, hogy az apja
például maga is élvezi a játékot, tehát nem nézi le mint
tevékenységet. Ettõl a gyerekben is megerõsödik az, hogy
lám-lám akkor nekem is érdemes és én is tudok jól
teljesíteni a játékban is, hogy egyáltalán játszom, alkotok
valamit, megcsinálok valamit. Ez a példa is megerõsíti a
gyerekeket.
Mv.: - A Mikkamakka Játéktár és Játékmódszertani
Központ telefonszáma 331-4942.
Ludvig Ascenasi: Hogyan oltottunk tüzet
Pénteken tûzoltósági napunk volt. Én telefonáltam, hogy
hol ütött ki tûz. Õ felvette a jelentést, mert ügyeletes
volt, aztán riadót fujt, feltette a sisakot és fülsiketítõ
tülköléssel kihajtott az állomáshelyrõl. Hosszú játék
volt, nem akart véget érni.
Tûzoltóság - kérdem én. Igen - feleli õ, mit
óhajt.
Pardoviceben ég az édességüzem - mondom - vége a
jelentésnek. Elrobogott Pardovicebe én meg vártam. Pardovicebol
jelentette, hogy végrehajtotta a feladatot, aztán
haladéktalanul visszatért. A játék elõlrõl kezdõdött én
jelentettem, hogy Hrudinban ég a gyümölcslégyár, õ riadót
fújt, és egész kocsiparkjával a gyümölcslégyár
segítségére robogott. Kezdett egyhangú lenni a dolog. Minden
várost eloltottunk már. Hrudinban háromszor volt tûzvész
egymás után. Pardoviceben hatszor, de a tûzoltóság
fáradhatatlan volt. Egy kis élénkség kell ide. Ezt nem lehet
így hagyni, utóvégre játszunk vagy mi, ne legyünk ilyen
komolyak. Az ügyeletes azonnal jelentkezik. Halló, itt Tûzoltóság.
Mit óhajt. Kutyafodrászat? Nem - mondja, Tûzoltóság.
Megnyírhatnák a foximat - kérdeztem. Az ügyelet felháborodik.
Itt Tûzoltóság - mondja, ha tûz ütött ki maguknál akkor
jelentse, ha nem akkor ne zavarjon. Hát akkor köszönöm
szépen, hogy elfárad hozzánk - feleltem, de a hasa körül
óvatosan kell nyírni, mert csiklandós. Aztán nálunk
vacsorázhat. Tejbegríz lesz. A hang a telefon túlsó végén
nagyon felizgult. Uram, maga nem tudja, hogy a tûzoltóügyelet
nem eszik tejbegrízt. Aztán egy kis remény csillant meg a
hangjában és csaknem könyörögve folytatta, itt tûzoltóállomás,
nincs maguknál véletlenül tûz, mert ha volna akkor még
megmenthetjük magukat? De a hívó fél ujjongani kezdett a vonal
másik végén. Jaj, annyira örülök, hogy végre sikerült
megtalálnom Önt, remélem személyesen nyír. Az ügyelet egy
pillanatig tétovázott, aztán határozott hangon befejezte a
beszélgetést. Uram, csak akkor hívjon, ha tûz van maguknál,
vége a jelentésnek. Letette a láthatatlan hallgatót és
felháborodva mesélte. Apu, képzeld, az elõbb felhívott valami
hülye és azt akarta, hogy nyírjam meg a kutyáját, mintha nem
tudná, hogy mi tüzet oltunk. Ki lehetett az - kérdeztem. No de
akárki volt is igazad van. Ilyeneket tényleg csak egy hülye
akarhat. A játék barátaim, komoly dolog. Ha véletlenül tûzvészt
játszanak, ne csináljanak belõle kutyafodrászatot soha.
Vegyék komolyan a játékot.


