- Nekem van egy problémám. Van két gyermekem és az egyik
Waldorf óvodába és iskolába jár, de közben vidékre
költöztünk, nem messze Pesttõl, tehát onnan bejár Pestre és
most lenne lehetõség, hogy a kisebbik is járjon, 4 éves lett,
viszont õ még nagyon alszik. Nem tudom, hogy mi lenne jobb
neki, ha ott járna egy óvodába még egy évig, hát ahol pihenni
tud, de nem Waldorf óvoda és a mi nézeteinkkel nem egyezik
nagyon. Vagy pedig járjanak ide.
R.: - Csak akkor reggel fel kell ébreszteni. Mikor kellene
reggel elindulniuk?
- Reggel olyan fél nyolc körül. Mondjuk õ korán kelõ,
tehát azzal úgy igazán nincs gond, csak délután viszont akkor
nem tudna aludni és buszozni kéne egy órát, másfél órát
alvásidõben. Nem tudom, hogy mi ártana neki jobban, hogyha egy
évet olyan helyen van, ami nem igazán megfelelõ szerintünk.
R.: - És miért gondolják, hogy ez nem megfelelõ, ismerik az
az óvodát, ami ott helyben van?
- Igen, igen.
És mi a baj vele?
- Hát a Waldorf óvodával szemben nagyon sok hátránya van és
nagyon sok olyan dolog van benne, ami ott nincs meg.
R.: - Mondana azért egy-két példát?
- Igen, nagyon le van kötve a gyerek és olyan dolgokkal
van lekötve, ami a korosztályának nem felel meg. Tehát annyira
le van az energiája felesleges parancsokkal kötve, ami úgy
érezzük, hogy azért hosszabb idõ után azért a
személyiségére is hat és a fejlõdésére is hat.
R.: - Tehát olyan foglalkozások vannak szinte egész nap.
- Hát van némi foglalkozás igen, egy csomó olyan szabály és
olyan kötöttség, amit nem érzünk indokoltnak. Semmivel se
másabb, mint egy hagyományos állami óvoda, viszont
meghatározott idõben pisilünk, meghatározott idõben játszunk.
Ha én bele vagyok merülve a játékba, azt másodpercre pontosan
abba kell hagyni. A tejbegrízben nem lehet összekeverve a kakaót.
R.: - Ilyen szigorú szabályok vannak? Ezt komolyan mondja?
- Igen. Igen. Szóval teljesen nem veszik figyelembe a gyerek,
hát azt, hogy egyéni adottságait, azt nem is várom tõlük, mert
ez nem egy ilyen hely, de hogy még a korosztályának való
megkülönböztetést sem, tehát, hogy amikor a nagyoknak ugye
kevesebb idényük van a játékra, de a kicsiknek is akkor kell
dolgokat befejezni. Hát ott a szülõk is tájékoztattak arról,
hogy mi a helyzet.
R.: - A többi szülõ is elégedetlen, jól értem?
- Nem. Õk nem elégedetlenek, mert õk ezt várják. Hát
mi mindig Waldorf óvodába jártunk. Ez annyit tesz, hogy a gyerek
úgy fejlõdik, ahogy a korának a legjobb. Tehát ott nem fontos
tanterv, meg évterv, vegyes a csoport, de úgy van az egész
kialakítva, mivelhogy nincsenek kötelezõ foglalkozások, hogy
minden gyerek megtalálja benne a megfelelõ idõben való
játékot, a megfelelõ dologgal való foglalkozást, az óvónõ
jelen van úgy, ahogy egy családban a saját tevékenységével, a
személyiségével hat a gyerekekre.
R.: - És a nagyobbik gyerekének ez nagyon jól bevált.
- Nagyon. Hát iskolába is oda jár, igen.
R.: - És amikor beszélgettek otthon a gyerekekkel vagy nem
tudom családilag merült-e föl ez a dilemma, hogy akkor hova
járjon, tehát hogy utazzon naponta több órát azért, hogy jó
helyen legyen, ami önök számára is abszolút biztonságot
jelent, vagy maradjon ott helyben és az viszont számára
kényelmesebb lesz, akkor a gyerekek mit mondtak? Vagy a férje mit
mondott?
- Hát a férjem is ilyen várakozó állásponton van, mert
egyszerûen az utazás az õ számára biztos, hogy megterhelõ
lenne, még a nagyobb is elfárad, mire hazaér, viszont azt is
tudjuk, hogy hosszú távon, meg hát még rövid távon is ez a
Waldorf óvoda, csak ez a megfelelõ környezet a számára.
R.: - És azt nem tudja megtenni, hogy helyben marad a kicsi,
hogy ne kelljen utaznia, viszont nincs ott csak délig, tehát ebéd
után hazaviszi? Vagy reggel is késõbb viszi? Hát ugye az óvoda
nem kötelezõ, tehát egy kicsit legyen közösségben, hátha a
gyerekeket megkedveli.
- Igen, ezzel viszont csak az a gond, hogy a nagyobbikért
viszont jönnöm kell.
R.: - Értem. Tehát ha ott helyben járna, akkor a kicsinek
addig kellene óvodában maradni, amíg a naggyal nem érnek haza.
- Igen, mondjuk nem minden nap a héten.
R.: - Mert hát az utazás biztos, hogy nagyon megterhelõ.
- Igen és még nagyon alszik, tehát még alszik délben
két-három órát.
Vekerdy Tamás pszichológus: - Szomorúan hallottam, hogy
milyen nehéz helyzet alakult ki például azért, mert ebben a
Waldorf óvodában, amirõl hallottunk, nincs napközi, nem lehet
ott maradni délután. Sajnos, amennyire én tudom a magyar Waldorf
óvodákban, kivéve bizonyos csoportokat, amik önkormányzati óvodában
mûködnek, nincs napközi, el kell vinni a gyereket. Ez egy
tévedés, az szinte dogmatikusan beette magát itt Magyarországon
ez a tévedés, hogy a Waldorf óvodában nincs napközi. Bemegyünk
a világ elsõ elõször alapított Waldorf óvodájába, elsõ
épület a napközi. Minden normálisan mûködõ külföldi Waldorf
óvodában van napközi. Össze van tévesztve az, hogy mi tudjuk,
hogy egy ilyen kisgyereknek jó lenne délig lenni, de ez nem azt
jelenti, hogy ha ez a szülõknek nem megoldható, ne kérnék,
kérhetnék és ne kellene, ne volna hogy úgy mondjam kötelezõ a
szülõ kérésére létrehozni ezt a napközit. Itt tehát azt kell
mondanom, a Waldorf óvoda a hibás. Persze ez szörnyen hangzik,
pláne tõlem,
R.: - Öntõl, mint magyarországi megalapítótól igen.
V.T.: - Tehát baj, hogy ott nincs napközi. Egy. Kettõ: Ha
volna persze, igen, még akkor is elgondolkodnánk, hogy kell-e
ennyit utazni egy ilyen kisgyereknek és ahogy a kolléganõ is
nagyon helyesen mondta, lehetõleg nem. Azt viszont megint csak
elborzadva hallom és ez a másik oldala a dolognak, hogy az
egyébként jó magyar óvodák között vannak olyan óvodák, ezt
én tudom egyébként és érdekes módon vannak ilyen területek az
országban, ahol megmondják, hogy mikor kell kimenni pisilni, ahol
a tejbegrízbe nem szabad belekeverni a kakaót és ezer más, mint
mama nagyon pontosan mondta, parancs van kiadva. Nyilván akkor a
kiscsoportosnak még esetleg nincs kötelezõ foglalkozás, de
parancsok irányítják az életét. Tehát ha egy normális magyar
óvoda, önkormányzati óvoda lenne itt, ahol õk laknak, a
mamáék, én azt javasolnám, hogy akkor adja inkább oda a
gyereket, de itt ez egy valódi dilemma. És ilyenek jutnak
csak eszembe, hogy nincs véletlenül a szomszéd községben
mondjuk egy normálisabb óvoda?
R.: - De akkor az az utazás.
V.T.: - Nem olyan sok, mintha Pestre hozom be, útközben leadom
vagy hogy fejezzem ki magam, amikor a nagy gyerek megy be, ez az
utazás, ez egy nehéz kérdés. A dolog lényege, hogy a mama
dilemmája egy igazi dilemma, amirõl tehet ez az óvoda, amelyiknek
fogalma nincs arról, hogy milyen egy kisgyerek és hogy ahol az
érvényben lévõ óvodai alap program szerint hogy kell egy
óvodát megszervezni. Ez az önkormányzati oldalára vonatkozik.
És a másik ahonnan ugye beszorították a mamát, a Waldorf
óvoda, amelyik azt a szuggeszciót kelti benne, hogyha egy jó
waldorfos szülõ, akkor õ nem is kéri, hogy legyen délutáni
lehetõség ottalvásra, holott szerintem ezt kérnie, kérniük
kellene és az óvodának ezt a kérést teljesítenie kellene.
R.: - Most elvonatkoztatva ettõl a konkrét nagyon életszerû
dilemmától, döntéshelyzettõl, általában ön inkább egy
gyengébb óvodát vagy iskolát választana a gyereknek, ahol
tudja, hogy a dolgok nem úgy történnek, ahogy az a gyereknek jó,
de az van közelebb, vagy inkább hosszú utazással nagyobb
utazással, korábbi felkeléssel, de a jobb óvodát, a jobb
iskolát.
V.T.: - Elsõ nekifutásban és itt nem is csak a korábbi
felkelésrõl van szó, hanem a délutáni alvásról, amitõl ugye
a gyerek meg lenne fosztva, mert pont akkor utazna haza a buszon,
tehát elsõ nekifutásban én mindenképpen a közeli intézményt
javasolnám, minél kisebb a gyerek, annál inkább. Ha erre van
mód. Persze mérlegelnék, ha egy nekem nagyon tetszõ óvoda van 5
kilométerre, 8-ra, akkor lehet, hogy ezt még megspendíroznám, de
nem tudom, szóval alapelvszerûen kisgyereknek és ez még az elsõ,
másodikosra is vonatkozik, az a jó, hogy az intézmény közel
van. Persze az a jó, hogy ha lehet, hogy hazajön délben, de ha
egy olyan helyre kerül be ezáltal, ahol õ rosszul érzi
magát, ahol szorong, ahol újra bepisil, bár már szobatiszta
volt. És így tovább, akkor azonnal kivenném természetesen.
- Mûsorunk telefonszáma: 328-8972 hívjanak bennünket.



- Énnekem van egy két és féléves kislány unokám és nem
beszél még, de borzasztó agresszív. Megért mindent, nem tudom
mit lehetne vele csinálni. Ha valamit nem akarok, hogy elvegyen,
mondjuk egy porcelánt, akkor is elkapja és földhöz csapja.
R.: - Tehát a beszéd helyett õ általában cselekszik?
- Igen. Nem mond csak azt a kimondott gyerekbeszédeket, mint
a picikék, hogy mama, papa, meg ilyesmit.
R.: - Egyedüli gyerek?
- Nem, kettõ van. A nagyobbik egy évvel idõsebb kislány.
Õ szépen beszél.
- És a mama otthon van velük?
- Hát most ment el dolgozni, talán két-három hónapja. Hát
az egyik óvodában van, a másik bölcsõdében. De nagyon
akaratos, durcás, leszegi a fejét, hogyha valami nem tetszik neki.
Azt lehet mondani, hogy úgy sutyiban kap el valamit és tör, zúz.
Ólomkristály már odavan, ha nem figyelik oda. Eddig elraktam elõlük,
de ha hirtelen betoppannak nem tudnak elrakodni mindent.
R.: - Jellemzõ az, hogy a gyerekek az elõtti idõszakban, mielõtt
elkezdenének beszélni, hirtelen agresszívvé válnak?
-- Csabay Katalin logopédus, a Beszédvizsgáló Országos
Szakértõi Bizottság vezetõje: Nem. Inkább az jellemzõ,
hogy akkor válik egy gyerek agresszívvé, ha nem értik, hogy mit
mond. Tehát hogyha õ valamit szeretne mondani a saját
kisgyermek nyelvén, ami még a környezet számára nem mindig
érthetõ, akkor nagyon gyakran elõfordul, hogy a gyerekbõl
dühöt vált ki az, hogy nem értik és akkor vagy olyan
agresszióba torkollik, hogy ez ellen fordul, aki nem akarja õt
megérteni, vagy pedig önmaga ellen. Nem egyszer elõfordul, hogy
elkezdi a körmét rágni, elkezd toporzékolni, harapdálni a
kezét, stb. De azt, hogy minden indok nélkül a gyerekben ilyen
agressziót váltson ki, hogy már elõre el kell menteni a
törékeny dolgokat, én nem hinném, hogy ez a megkésett
beszédfejlõdéssel van összefüggésben. Azt hiszem, hogy a két
és féléves gyerek még nem beszél, ebbõl önmagában véve
tragédia nincs. Az, hogy mondja, hogy papa, mama, stb. ez
elfogadható, ami a gyerek aktív szókincsét illeti. Na
most a passzív szókincsét, tehát ami azt jelenti, hogy amit neki
mondanak, azt megérti-e, ez kérdéses. Az, hogy õneki ez a
felfokozott agresszivitás két és féléves korára és kislány
létére mibõl adódik, én azt gondolnám, hogy ezt elsõsorban
egy gyermekpszichológussal kéne megbeszélnie a nagymamának,
illetve elsõsorban az édesanyának.
R.: - Hát talán elég ennyit mondani, hogy most került
bölcsödébe.
Cs.K.: - Most azt nem tudom, hogy például ez az agresszív
magatartás ugye mióta tart? Mert ha ezt netántán az váltotta
ki, hogy az édesanya elment dolgozni és a gyerek bölcsõdébe
került és õ nehezebben szocializálódik, nehezebben szokja
meg a közösséget, attól is lehet neki. De mondom ilyen mérvû
agresszivitás, hogy ami a kezeügyébe kerül azt földhöz vágja,
tehát minden ok nélkül, ez nem a beszéddel függ össze. Ez egy
olyan magatartási probléma, aminek valószínû, hogy valami
egyéb pszichés háttere van, tehát én ezért gondolnám azt,
hogy ezt elõbb beszéljék meg, mert lehet, hogy ennek a
kisgyereknek egy meleg anyai szeretetre van még szüksége egy-
másfél évig és akkor talán ez az agresszió megszûnik.
- Véleményüket, tapasztalatikat a közhasznú információkat
is várjuk a 328-8972-es számon.



- Jó napot kívánok! Az a kérdésem, nem probléma
tulajdonképpen, csak a kislányom 14 hónapos lesz nemsokára és
mindig szopik és szeretném valahogy leszoktatni és szeretném
valahogy leszoktatni. Most már mennék vissza dolgozni, meg bölcsõdébe
szoktatnám és nem megy. Már ott vagyunk, hogy este a
lefekvésnél, mert nem feltétlenül úgy alszik el, hogy szopizik,
de éjszaka még fölébred kétszer, háromszor, ez a fárasztó
inkább nekem.
- Jó napot kívánok! A következõ kérdésem van. Kislányom 2
éves és mindig szopik és minél jobban próbálom ettõl
eltávolítani, annál inkább ragaszkodik a dologhoz. Számára ez
egyfajta szertartás, én azt gondolom, hogy lassan véget kellene
vetni ennek, de õ nem igazán szeretné ezt. Mit tehetnék?
R.: - Hányszor szopik egy nap?
- Most már csak kétszer, reggel és este.
R.: - Eszik rendesen minden mást ugye?
- Hogyne persze, igen.
R.: - Elsõ gyerek?
- Nem, második. A nagyfiam 13 éves és hát vele soha nem
voltak ilyen problémák, õ 9 hónaposan azt mondta, hogy
neki elég a szopásból és ez már egy olyan dolog, hogy szerintem
egészen minimális már az anyatej mennyisége, tehát inkább a
folyamat az, ami az õ számára megnyugtató nem is inkább a
tej mennyiség szerintem. Próbáltam neki már megmagyarázni, úgy
tûnik, hogy azért valamit ért ebbõl a magyarázatból, három
éjszaka, illetve három este ez nagyon ragyogóan megoldódott,
hogy rögtön a kiságyába tettem, de a harmadik éjszaka után
még inkább ragaszkodik a dologhoz, tehát egyszerûen nem volt
hajlandó továbbiakban így tenni. Már a fürdetési
szertartáskor úgymond bebiztosítja magát, hogy igen, cicit
õ kap.
R.: - Most csak két anyuka panaszát hallottuk. Hogy mást
ne mondjak tegnap hívott egy nagymama azzal a panasszal, hogy a 3
éves unokája, akinél ugyanez a helyzet még mindig és mindig
szopni akar. Ezek a mamák eldöntötték, hogy szeretnék befejezni
a szoptatást, de valahogy nem megy. Miért nem megy?
Szõdy Judit pszichológus, szoptatási tanácsadó: Hát az
egyik az, hogy mennyire komolyan döntötték el. Hát ennek egy
kicsit mélyebb okai is lehetnek, hogy nem sikerül az
elválasztása a gyermeknek. Ilyenkor hát praktikus tanácsként
azt tudom mondani, hogy a szopás idõszakára talán egy hétig,
vagy valamennyivel több ideig meg kéne hívni a nagymamát vagy az
apukát megkérni arra, hogy õ foglalkozzon például a
fürdetésnél a gyerekkel és az anyuka egyszerûen ne
legyen jelen.
R.: - Ugyanez vonatkozik az éjszakára is ugye?
Sz.J.: - Igen, és itt az a lényeg az egészben, hogy nagyon
elszánt és kitartónak kell lenni, tehát teljes mély meggyõzõdéssel
kell amellett kiállni, hogy most már én ezt nem szeretném.
R.: - Azt mondtad, hogy mélyebb okai is lehetnek, mármint
annak, hogy nem sikerül elválasztás, mire gondolsz?
Sz.J.: - Hát az, hogy legbelül az anyának is ez egy nagyon jó
szoros kapcsolat a gyerekkel, tehát egy olyan mély érzelmi kötõdés
alakult ki közöttük, amirõl hiába a felszínen úgy érzi, hogy
most már meg kéne válni, de nagyon nehéz. És ennek persze
folyamánya az, hogy nem tökéletesen tisztán kommunikálja azt a
gyerek felé, hogy én már nem akarlak szoptatni, hanem valahol
azért benne van, hogy hát ez mégiscsak egy jó dolog.
R.: - Hogy kell tökéletesen kommunikálni a gyerek felé, hogy
nem akarom?
Sz.J.: - Hát ezt nem lehet elhatározni, mert ez egy belsõ
munka és fel kell dolgozni ezt, hogy most már vége ennek a
korszaknak.
R.: - Mert arra gondolok, hogy a tökéletes kommunikáció azt
is jelenti, hogy meg kell mondani, talán bármennyire úgy
gondolják a mamák, hogy nem érti.
Sz.J.: - Ühm. Hát én úgy vettem ki a telefonokból, hogy
õk már megmondták, vagy legalábbis én ezt feltételezem.
Igen. Tehát egy rövid határozott mondattal ezt le lehet zárni,
hogy például, aki éjszaka szopik, annak 2 éves kor körül már
el lehet mondani, hogy amikor sötét van, akkor alszik a cici,
nincs cici és akkor nem ilyen egyszerû, ahogy én itt elmondom
persze, de hogyha következetes az ember, akkor meg lehet ezt
oldani.
R.: - Lehet valamit nyújtani a gyereknek helyette,
kárpótlásként, vagy erre nincsen szükség?
Sz.J.: - Hát feltétlenül kell, egyrészt nem szabad magára
hagyni a bánatával, azt semmiképpen nem. A legjobb az, hogyha
valaki más, tehát nem az anyuka megy oda hozzá, hanem valaki más
és ölelgeti simogatja, beszél hozzá, mesél neki, eltereli a
figyelmet. Ami nagy hiba tud lenni, az az, hogy a szoptatás helyett
cumisüveget adnak, mert ez gyakorlatilag egy ugyanolyan csapda,
tehát akkor innentõl kezdve még évekig a cumisüveggel kell
küzdeni. Tehát ez nagyon rossz. Az az igazán mûködõképes
dolog, hogyha simogatástól, ölelgetést és éneklést kap, de
nagyon következetesen. Tehát az nagyon rossz, ha két-három nap
múlva azt mondja az ember, hogy én ezt nem már bírom, megint
megszoptatja és akkor teljesen összezavarodik az egész helyzet
és a gyerek meg ráadásul nem találja a határokat. Tehát
õ sem tudja, hogy most akkor szabad vagy nem.
R.: - A mamák most túl azon, amirõl beszéltünk, hogy az õ
számukra fontos az, hogy szoptassanak még attól is szoktak
félni, hogy a gyereknek ez valami óriási lelki törést jelent.
Sz.J.: - Hát attól függ, hogy ez mennyire van elrendezve az
anyában és a gyerekben. Tehát úgy, hogyha abbahagyom a
szoptatást, de úgy, hogy rázárom az ajtót és ott bömböl
egész éjszaka, az valóban jelenthet lelki törést, mert az a
gyerek nem az anyuka bosszantása miatt akar szopni, hanem van egy
ilyen érzelmi igénye, sõt én azt is mondanám, hogy a nagyon erõs
szopó reflexszel rendelkezõ gyerekek szoktak ilyen kitartóak
lenni, úgyhogy lehet, hogy nem is csak érzelmi, hanem biológiai
igénye is van. De ha kap helyette mást és érzi maga körül a
biztonságot, amit a szülei árasztanak, akkor nagyon sok mindent
kibír egy gyerek. Szóval sokkal nagyobb traumákon is át lehet
esni úgy, hogy ne sérüljön.
- 14 óráig hívható mûsorunk a 328-8972-es telefonszámon.



- Jó napot kívánok! Olyan gondban vagyok, van egy 2 éves
kisunokám és én, mikor megszületett, bementem a kórházba, már
akkor mondtam, hogy tündéri aranyos kislány, egészséges
különben, de már akkor olyan szörcsögõsen lélegzett. És hát
õk azért vitték orvoshoz közben-közben, de azt mondják,
hogy nincs semmi baja, de azóta is ilyen szörcsögve lélegzik.
R.: - Kivétel nélkül minden alkalommal?
- Hát én amikor találkozom vele, mindig hallom. Most itt volt
és meg volt fázva és folyton folyt szegénynek az orra, de
kifújni nem tudja.
R.: - Hát még kicsi.
- Igen. Csak törölgettem, mikor nem náthás különben, akkor
is azért szívni kéne?
R.: - Szörcsögve veszi állandóan a levegõt. Lehet, hogy
állandóan telítve van esetleg az orra?
-Szamosfalvi Imre gyermekorvos: Ez elõfordulhat. Ilyenkor
szoktunk orrmandula túltengésrõl beszélni, hát amennyire ezt
így meg lehet ítélni az elmondás alapján. Én azt gondolom,
hogyha ez ilyen hosszú ideje tart, akkor megérdemelne egy alapos
gégészeti vizsgálatot. Egy gyerek gégész beletekintve esetleg
még az orrjáratokba is, meg tudja állapítani, hogy nincs-e
valami eredendõ szûkülete a gyereknek a légutak ezen
területén, illetve, hogy milyen nagyságú az orrmandula. Hogy nem
tart-e az fönn folyamatosan egy nagyon enyhe kis gyulladást. Na
most hogyha a gégész azt mondja, hogy itt bizony talált valamit,
akkor pedig az õ utasításai mentén kell megpróbálni
megszüntetni ezt a szörcsögést. Na most azért óva int
bennünket a nagyon radikális beavatkozásoktól, hogy a nagymama
ezen az egy náthán kívül semmiféle betegségrõl nem számolt
be.
R.: - Nem, csak azt mondja állandóan szörcsög.
Sz.I.: - Tehát nagy mértékû beavatkozásnak azért lehetõség
szerint ne tegyük ki ezt a gyereket, ha csak nem derül ki
valami eltérés nála, legyünk türelmesek és akkor abban is
reménykedhetünk, hogy ez a bizonyos orrmandula ez egy idõ utána
elkezd sorvadni és akkor mondhatni magától megszûnik a
szörcsögés.
R.: - Beszéltünk mi már errõl többször ugye orrszívó
porszívó, orrleszívás, stb. de kifújni az orrát azt mennyi idõs
korában tudja egy gyerek?
Sz.I.: - Nagyon változó, mert ugye a gyerek az utánoz. Hogyha
nem ragaszkodunk ahhoz, hogy zsebkendõbe fújja az orrát, lehet
játszani és mint ilyen cicafújást mutatni neki, hogy hogyan
ráfúj az ember, mint egy játékból és akkor õ is fúj
egyet. És a második, harmadik, ötödik kísérletre akár a már
egyesztendõs korban is sikerülhet és utána hát le lehet
törölni a esetleg elõjövõ váladékot.
R.: - Mesélt nekem már mama ilyen történetet, amikor így
próbáltak például gyertyát elfújni, úgy tanultak orrot
fújni.
Sz.I.: - Ez is egy lehetõség. Mutatni kell a gyereknek, hogy
mirõl is van szó és akkor talán elég kis korában el tudja
kezdeni az orrfújást. Általában én azt látom, hogy valahol a
két és hároméves kor között van azért ennek az ideje, amikor
tudatosan, egyértelmûen orrfújásra alkalmas a szerek. Az
orrszívással kapcsolatban nagyon jó dolog. Tehát nagyon hasznos,
pláne összekötve olyan szerrel alkalmazzák, ami tán nem
nevezhetõ gyógyszernek, inkább ilyen természetes, tehát
kamillafõzet, vagy ilyen sós vizet tartalmazó oldatot, vagy ha
alkalmazzák elõtte becsöpögtetnek egy néhány csöppet a
gyereknek az orrába és utána szívják meg, nagyon hasznos lehet.
De a túlzásoktól azért óvnám a szülõket.
R.: - Tehát a túl sokszori alkalmazásától.
Sz.I.: - Hallottam olyat, hogy tízszer, tizenötször szívják
meg naponta a gyereknek az orrát. Ezt semmi esetre se csinálnám,
szóval ez már megint egy másik kategóriába kerül át, amikor a
gyerek és a szülõ kapcsolata valamilyen torzulásnak
következményeként, ez lesz az egyik eleme a kapcsolatnak, a
gyerek szörcsög, az anyuka meg szívja az orrát. Úgyhogy ne ez
legyen a játék, vagy ne ez legyen a kapcsolatnak az egyik
meghatározó eleme, ezt én borzasztónak tartom.