- Minden nap eljönnek, de van úgy, hogy nem is egyszer. Én meg
ugye persze mindig megkérdem tõlük, hogy mit szeretnétek, hogy a
mama mit fõzzön, a mama mit süssön? És akkor az egyik szereti az
almás pitét, a másik a túrós rétest, a harmadik a mákos rétest.
És persze igyekszem mindenben kedvükben járni, úgyhogy ez nekem
igazi örömöt ad, hogy van hozzá erõm, energiám és nagy
akaratom, hogy jót tegyek velük. Na és aztán a mesélésre
vonatkozóan ugye nagyon szeretik ha mesélek nekik, de nemcsak a
könyvekbõl, hanem megtörtént eseményekrõl, ami velem
gyermekkoromban megtörtént. Ezt fõleg a Julika nagyon szereti
hallani, akár a faluról, akár a patak vizérõl, ugye akkor
gyermekkorunkban ott fürödtünk, nem volt, mint most ilyen, hogy
mennek az Adriai tengerpartra. Tehát ez mind szép, hogy õ ilyen igényes, hogy ezeket hallani akarja és ismerni akarja, rám
vonatkozó múlt dolgokat. Azon kívül nagyon szeretnek itt aludni.
Van egy nagy, több szobám van, ahol több fekhely van és mind
külön-külön egyenként.
R.: - Este telefonálnak vagy délután, amikor eldöntik, hogy
- Délután már telefonálnak, hogy mama jöhetünk aludni? És
mindig az a válaszom, persze, gyertek nyugodtan aludni.
R.: - Pedig hát azért az nem kis dolog a mamának már
estefelé négy gyereket gondolom megfürdetni, megetetni. Inkább a
kettõ jön?
- Inkább a kettõ, sõt a harmadik, aki 4 éves lesz novemberben,
õ is jön és fél tízkor azt mondja, hogy mama mégis haza
karok menni és akkor nincs más, mint haza kell kísérjem.
Szerencse, hogy itt laknak a közelben.
R.: - A másik kettõ az most már itt alszik. Hány éves is a
két nagyobbik?
- 7 éves lesz a Zsoltika, Julika pedig harmadik osztályba megy,
aki márciusban volt 8 éves.
Én úgy látom, hogy a négy gyerek közül, hát nem akarom én,
hogy kivételt tessék tenni, de talán a legnagyobb, a Julika áll
igazán közel a nagymamához. Mindegyiket szereti, de talán a
Julika itt a szíve csücske, ha jól látom.
- Hát igen, mert valahogy õ olyan érzelmû, olyan
érzésû, mint az apukája és az apuka szintén rám hasonlít,
úgyhogy ebben van valami igazság, bár én ezt nem nyilvánítom
ki és nem is adom a tudtukra. Nem. Ilyesmit nem szabad. Ez csak egy
olyan adottság természetesen, istenadta adottság, hogy no így
ment át a generáción keresztül a fiamnak a tulajdonságai a
kislányára is.
R.: - Miért? Mit lát a gyerekben, ami az apjában benne van?
- Hát az, hogy szépen beszél, az, hogy türelmes, a
testvéreihez úgyszintén és nagyon jó észbeli adottsága van,
nagyon-nagy értelmes.
R.: - Szerettek a mamához járni?
- Igen. Azért, mert jókat fõz, meg jókat süt.
R.: - Mi a kedvenced, mit szokott neked megcsinálni?
- Túrós sütit, meg rétest.
R.: - És neked, te már nagyon mosolyogsz itt a rétes szóra?
- Almás pitét, pudingot és almás rétest, én a krémest, azt
nagyon szeretem.
R.: - Tud krémest is csinálni a mama?
- Ahá, nagyon finom, ilyen krémes süti.
R.: - Hallom Julcsi, hogy te meg nagyon szereted, hogyha a mama
mesél neked olyan dolgokat, amely õvele történt fiatal korában:
- Azt én is szeretem.
- Igen, azt nagyon szeretem, hát mikor mentek, ültek a vonaton
és ilyen fapadok voltak.
R.: - A faluról is szokott mesélni?
- Igen, szokott, hogy ott a pataknál gátat építettek és ott
fürödtek, beszélgettünk, meg segítek neki. Mondjuk egyszer is,
nem tudom már mit csinált a mama és befõttes üvegeket kellett
elmosnom, szoktam törölgetni, meg habot verni, mákot darálni.
R.: - És hogy van megelégedve a mama a gyerekekkel, a
neveltetésükkel?



- Én nem akarom nagyon megzavarni a hallgatókat, de tény,
két olyan, az asszonyokért dolgozó egyesület, program van ma
Magyarországon, mely a Fõnix nevet választotta magának. Az
egyik a Fõnix Újrakezdõ Nõk Egyesülete, a másik a Fõnix
program. És csodák csodája, ez a két Fõnix egymásra talált
és közös vállalkozásba kezdenek.
- Dr.Bottáné Gajdon Nárcisz a Fõnix Újrakezdõ Nõk
Egyesülete elnöke: Egy olyan programot gondoltunk ki,
amelyben a fiatal nõk és az érett felnõtt nõk családi
együttmûködési gondjait próbáljuk kézbe venni, átgondolni,
megismerni. És ha megismertük, akkor megpróbálunk segítséget
nyújtani, hogy azok a csomópontok, ahol igazán nem jó az
együttmûködés, bánatok, fájdalmak, sérülések merültek
föl családon belül. Itt most konkrétan az anya-lány kapcsolat
és a meny és anyós kapcsolatra gondoltunk. Ezek a kapcsolatok
kulcskérdések egy család együtt maradása szempontjából és
talán hangsúlyozni lehet, hogy leginkább, mint fiús mama
tapasztalom a fiúk családban tartása szempontjából, mert
szerencsére olyan bölcs az élet, hogy a fiúk azért tudják
mindig, hogy a családhoz tartozóan ott kell lenniük a feleség
és az anya mellett és ilyen módon, hogyha nem jó ez az anyós
és a meny kapcsolat, akkor kicsúszik az alapcsaládból a fiú.
Nagyon sok nagymama nem jól látja azt, hogy neki mi a
tennivalója és mikor avatkozhat bele. És amikor beavatkozik
nagy elánnal, nagy nagymamai akarattal, valamifajta tanult
szereppel, akkor megsérül, mert visszautasítják. Például
úgy tûnik, hogy anyuka ne avatkozzon ebbe, ez nem az ön dolga.
És miért nem bízik bennem az anyám? Hát engem nevelt, miért
nem bízik bennem, hogy én jól fogom a gyerekemet nevelni, hát
én azt láttam, amit õ csinált. Na most ilyeneket lehet
hallani, miközben ellenségeskedések lesznek és mi azt láttuk,
hogy valahol próbáljuk meg azokat a kulcspontokat megfogni és
akkor azokkal elkezdeni foglalkozni. Kinyilatkoztatni és
elmondani, hogy mi változott ma a világban, mit kell hozzátenni
az anya szerephez, mit kell a nagymama szerephez, mit kell elvenni
és mit kell másképp csinálni. Azt látjuk, hogy ezzel senki
nem foglalkozik. Vannak szlogenjeink, hogy anyának kell lenni,
meg nagymamának kell lenni, de hogy az milyen legyen, az új
feltételek, az új életkörülmények, az új
munkakörülmények, az új gazdasági körülmények, az új jogi
lehetõségek között, arra most még nemigen tudunk igazán
útmutatókat.
R.: - Az akkor számomra világos, hogy a cél tehát az, hogy
két generáció, a két nõi generáció együttmûködése
oldottabbá, zökkenõ mentesebbé, hatékonyabbá váljon. Mi az
eszköz?
- Keveházi Katalin a Fõnix program képviselõje: - Az
eszköz ebben egy személyiségvizsgálat. Mindkét fél részére
elvégzünk egy személyiségvizsgálatot.
R.: - Tehát mind a nagyszülõ, mind a szülõ számára.
K.K.: - Mind az édesanya és a nagymama számára elvégezzük
ezt a személyiségvizsgálatot, amelybõl felmerülnek már azok a
gócpontok, amik konfliktusforrásként megjelennek már a két
személy együttmûködésében. Nem kellenek ehhez körülmények,
csapások, egyszerûen a két személyiségben rejlik az, hogy
miért is nem tudnak esetleg együttmûködni egymással és hogy
mik azok a módszerek, amelyekkel ezek a konfliktusok oldhatók
lehetnek.
- Az elsõ vizsgálatról Zádor Erzsébet grafológus: -
Két vállalkozó hölgy kézírását vizsgáltuk ilyen
tekintetben. A 26 éves lány és a 49 éves mama nyitott volt
erre a lehetõségre. A mamától három éve elköltözött a
lány, párkapcsolatban él, a mama pedig egy újabb házasságban
él. Öt személyiség területet próbáltunk vizsgálni. A
gondolkodásmódját, a mentális képességeket tulajdonképpen.
A dominancia igényt, a problémamegoldó képességet, az
értelmek kezelését, önértékelésüket, az önmagukhoz való
viszonyukat. Leírtuk és oda adtuk a két hölgynek a
szakvéleményt. Elolvasták, majd megcserélték a két
szakvéleményt, azaz a mama a lányáét, a lánya az édesanyja
személyiségjellemzõit olvasta el. Elõször is meglepõdtek és
aztán azt mondták, hogy valóban ez így van.
R.: - Magukra ismertek.
Z.E.: - Magukra ismertek és kezdtük boncolgatni, hogy vajon
melyik az a terület, ahol nem értették meg egymást. A
konfliktusok alapját az képezte, hogy legalábbis a mama
szerint, hogy a leánya teljesen más személyiség, mint
õ. Ez alapvetõen ki is jött a kézírásából. A lány
viszont abban fogalmazta meg a konfliktusokat, hogy a szülõk
elváltak és nem kapta meg azt az oldott családi légkört, azt
a természetes szeretetet, amit várt volna.
R.: - A mama részérõl azt, hogy a lányom más, mint én
vagyok azt is jelentette, hogy nem tudom elfogadni ezt a másfajta
embert? Bántotta õt a lányának ez a mássága?
Z.E.: - Egy darabig igen. Fel kellett ahhoz nõnie a lányának,
hogy õ elfogadja, hogy a lánya teljesen más ember, mint õ és bizonyos tekintetben nem tudja már befolyásolni. De
még mindig vannak olyan területek, amiben nem tudnak
egyetértést találni. A lány, aki egy rendszeretõbb, egy
következetes, egy analitikus gondolkodású, szabálykövetõ
ember, a mama egy könnyedebb, rugalmasabb, tapasztalataira
építõ ember. Ugyanakkor mindenképpen kitûnt a beszélgetésbõl
és a kézírásból is, hogy a lánynak szüksége van a mamára.
R.: - Értékelték õk valamiképpen õk ezt a
beszélgetést, megfogalmazták, mikor úgy elmenõben voltak, hogy
mi a véleményük?
Z.E.: - Igen, a mama megfogalmazta, az egész elemzés
lényegét és az egész kísérletnek a lényegét, hogy
próbáljunk egymás fele nyitni. Próbálják az érzelmeiket
jobban kifejezni. Többször mondják el egymásnak azt, hogy mit
éreznek, fõként pozitív irányban, de negatív irányba is.
Tehát beszéljék meg a problémát, ezzel oldottabb légkört
teremtsenek és ez viszi talán az õ kapcsolatukat a
pozitív irány felé.
R.: - És akkor most ott tartunk, hogy éppenséggel arra vár
a két Fõnix, hogy jelentkezzenek ilyen mamák, ilyen nagymamák,
nagyszülõk, anyósok, menyek?
- Igen, ezt nagyon-nagyon ajánljuk, hogy gondolja meg
mindenki, akár az egyik fél, akár a fiatalabb, akár az idõsebb
és ajánlja meg a másiknak, bár pillanatnyilag túl sok ilyen
vizsgálatot nem tudunk csinálni. Azt gondoltuk, hogy egyelõre a
jelentkezõk közül kisorsoljuk, hogy néhányat, amire most
esélyünk van, ehhez nekünk most pillanatnyilag segítséget
nyújtott az a lehetõség, hogy a Szociális és Családügyi
Minisztériumnál a Két generáció együttélése,
együttmûködése címmel pályázatot nyújtottunk be és kaptunk
egy pici pénzt arra, hogy ezt finanszírozni tudjuk. És ez
nagyszerû dolog volna, hogyha egy ilyen Fõnix program, mint
módszer, mint segítõ igazán mint egy objektivizálható segítõ
módszer állna a rendelkezésünkre. Mindenki tapasztalhatja,
hogy vannak feszültségek a két generáció között, tehát ez
úgy érzem, hogy nagyon sokan kellene jelentkezni, hogy
beletegyék a saját élettörténetüket, a saját dolgaikat,
hogy mi valóban tudjunk egy segítõ, egy igazi együttmûködésre
alkalmas, a két, a fiatal nõ és az idõsebb nõ
sikeresebb tovább mûködése, családi együttmûködése vagy
akár közhasznú együttmuködése érdekében tenni. Tehát
kérjük a nõket, hogy jelentkezzenek erre, hogy az új korban, az
új korszakban azokat a dolgokat, amiket eddig nem fogalmaztunk
meg, segítsenek megfogalmazni, hogy okosabbak legyünk és jobban
tudjunk élni a jövõben.
R.: - Hát én nagyon remélem, hogy fognak jelentkezni. És
hol?
- 201-5568 és 201-5569



- Van nekem egy 7 éves kislány unokám. Két problémánk van
vele. Elsõsorban állandóan dörzsölgeti a kis kezét, mint aki
örül valaminek, de ez minden szituációban van, nemcsak amikor
valaminek örül vagy meglepetés éri vagy mit tudom én. Még
leckeírás közben is, összecsukja a kis kezét és állandóan
mozog, állandóan mozgatja a kezét.
R.: - És ön mire gyanakszik, hogy ennek mi lehet az oka, vagy
mi lehet emögött? Szoronghat és ezzel próbálja lefedni?
- Igen, igen, nincsen testvére és szóval én látom rajta,
hogy szorongás, elhárítják mindig azzal, hogy hát örül. No
de hát nem mindig örül egy gyerek így, hogy leckeírás
közben is még a ceruzát is úgy teszi a kis ujjai közé és
úgy dörzsölgeti. Én olyankor meg szoktam fogni a kis kezét,
vagy néz egy filmet például, hát szinte állandóan a film
alatt csinálja. Mondom, hát ne izguljál kicsim. Azt mondja nem
izgulok nagyi és tudom, hogy ez mese és ez nem igaz és ez nem
történik itt semmi. Ez az egyik dolog. A másik meg az, hogy
körülbelül másfél év óta abszolút nem hajlandó húst
enni. Bármit csinálunk vele, bármit ígérünk neki, bármit
teszünk, bármit fõzünk, sütünk, nem hajlandó elfogadni a
húst.
R.: - És volt valami konkrét rossz élménye?
- Nem tudok róla.
R.: - Kérdezték, hogy ennek mi az oka, akkor mit válaszol?
- Hát kérdeztük, de napközben se eszi meg, óvodában se
ette meg a húst.
R.: - Valami akkor csak történt, ha addig megette.
- Nem tudom, pici korában állandóan fõztünk neki minden
étkezéshez más fõzeléket, más feltéttel és mindent megevett
és most nem hajlandó húst ennek.
R.: - És emlékszik arra, hogy mi volt az a pont, amikortól
kezdve õ azt mondta, hogy nem kéri?
- Hát nem emlékszem pontosan, csak egyszer feltûnt, hogy nem
fogadja el. A párizsit például nagyon szerette, még úgy
üresen is, képes volt tíz dekát is egy ültõ helyében
megenni, mikor még ette.
R.: - A szülõk esznek továbbra is húst? Tehát nem arról
van szó, hogy a család döntött így.
- Nem, nem. Mindenki fogyaszt húst, csak õ nem. Még a
legkisebb ficnit is kiszedi megkeresi és félreteszi és nem eszi
meg. Õ nem kéri. És én aggódom miatta, hogy
vérszegény lesz.
R.: - És próbálnak helyette valami mást adni?
- Hát próbálunk halat, egy falat sajtot azt hajlandó idõnként megenni, vagy
idõnként egy fõtt tojást.
R.: - Tejet, joghurtot?
- Tejet azt majdnem mindennap eszik, de joghurtot nagyon
ritkán.
R.: - És azokkal a növényekkel próbálkoztak, amelyekben
ugyancsak van fehérje? Tehát itt gondolok a szárazbabra, a
lencsére, sárgaborsóra.
- Nem eszik ilyesmit. Az anyja nem is fõz, csak tetszik tudni
én nagymama vagyok. És a szülõk másként látják ezt a
dolgot. Beleszólni nem lehet, mert ez így jól van, a gyerek
tudja, hogy neki mire van szüksége. És nem lehet erõltetni,
már nem merem, mert már rám lett szólva, hogy õk a
szülei és õk tudják, hogy ezt hogy kell.
R.: - A szeretettel aggódó nagymama tulajdonképpen két
kérdésben fordul hozzánk. Izgul vagy vagy örül ez a gyerek,
vagy valami más? Egyszerûen csak mondjuk egy rossz szokás, hogy
dörzsölgeti, állandóan dörzsölgeti, állandóan dörzsöli a
kezét?
-dr.Barna Mária gyermekgyógyász: Tulajdonképpen mind
a három lehetõség felmerül. Meg kellene nézni, hogy van-e
valamilyen borelváltozás a kezén? Az is lehet, lehet, hogy most
ment iskolába és esetleg ez egy olyan terhet jelent neki, hogy
azért vette föl ezt a rossz szokást, hogyha korábban nem volt.
Persze az is lehet, hogyha a nagymama nem lakik állandóan a
családdal, hogy ez amikor õ látja dörzsöli és akkor
féltõ gondból túlértékeli. Rászólni semmiképpen se jó,
inkább lefoglalni, elterelni a figyelmét, de úgy, hogy ne vegye
észre, hogy most arról van szó, hogy azért tereljük el a
figyelmét, azért játszunk valami mást vele, hogy ne
dörzsölje. Valószínû, ha azt mondja a nagymama, hogy ne izgulj, akkor
olyan filmet néznek, amin izgulni lehet. Tehát azt is meg
kellene nézni, hogy jól, helyesen válogatják-e össze a
filmeket, amit a kisgyerek megnézhet.
R.: - A gyermekgyógyász mit ajánlana a szülõknek,
természetesen, ha megfogadják a szülõk, hova forduljanak, kihez
forduljanak elõször?
dr.B.M.: - Hát elõször is csak az édesanya vagy az édesapa
forduljon. Nagyon nehéz nagymamának lenni, én is nagymama
vagyok, mint gyerekgyógyász, de tudom, hogy nehéz valami olyat
mondani akarni, ami nem találkozik a szülõknek is az
akaratával. Tehát a partról belebeszélni, ez nem megfelelõ. De
hogyha úgy ítélik meg a szülõk is, hogy ez már kóros, akkor
a gyerekgyógyász legyen az elsõ lépcsõ.
R.: - És talán a nagymamának kéne elõször megpróbálni az
õ szeretõ aggodalmát nyíltan vállalva fölhívni a
gyerekei figyelmét, hogy jó lenne megnézni. Mit szólnátok ha.
Én nagyon izgulok, ha más nem, miattam vigyük már el a
gyereket. Valami ilyesmire gondoltam.
dr.B.M.: - Igen, ezt feltétlenül megteheti, de mindenképpen
csak a szülõkkel egyetértésben, összhangban, mert egy kicsit
úgy éreztem, mintha a szülõk ellenállnának már a nagymama
aggódásának. Tehát õk nem érzik át ezt annyira, de
mindenképpen csak a szülõkkel együtt lehet ezen a dolgon
segíteni.
R.: - Bizonyos szempontból a másik aggodalom egyértelmûbb
dolog, a gyerek mindent eszik, húst nem.
dr.B.M.: - Ahhoz, hogy egészségesen táplálkozzunk, ahhoz
húst is - az én elképzelésem szerint - húst is kell
fogyasztani. De természetesen itt sem szabad erõltetni, hogyha
egy idõre visszautasítja a húsnak a fogyasztását, akkor ettõl
ne aggódjunk, hogyha állati eredetû, egyéb állati eredetû
termékeket, tehát tejet, tojást, sajtot fogyaszt, akkor ez
lehet helyénvaló. Azonban jogos az az aggodalom, hogy a vas
ellátottsága a szervezetének esetleg nem lesz megfelelõ hosszú
távon. De hát meg lehet próbálni kezdetben talán egy
húspuding formájában vagy valahogy egyéb módon becsempészni
a fõzelékjeibe hogy esetleg kezdetben észre se vegye, vagy
megbeszélni vele, hogy miért is nem akarja megenni. Lehet, hogy
valami oka van rá és akkor
R.: - Igen, erre gondoltam, hogy mit tud elképzelni, mi
történhetett egy ilyen viszonylag kisgyerek életében, hogy
õ önállóan egyedül így eldönti szemben a családi
szokásokkal?
dr.B.M.: - Az is lehet, hogy egyszerûen csak arról van szó,
hogy észreveszi, hogy nekünk gondot okoz, hogy õ nem
fogyaszt húst. És esetleg bizonyos törekvéseit így igyekszik
érvényre juttatni, ez a gyerekeknél nagyon gyakran elõfordul.
R.: - Már ilyen kiskorban?
dr.B.M.: - Sõt, egészen pici korban 1-3 éves kor között
leginkább. 2 éves, 3 éves gyermek, ha észreveszi, hogy nem
vagyunk elégedettek azzal a mennyiséggel, amit õ
elfogyaszt, akkor esetleg már így bünteti is a szülõt, hogy
nem fogyasztja el azt a mennyiséget, amit a szülõ elégnek
tartana vagy pedig az ízlése napról-napra változik, amit ma
elfogad és örömmel eszik meg, azt a következõ napokban
elutasítja. El kell fogadjuk a gyereknek a döntését egy
bizonyos határokon belül. Ezt nagyon nehéz megállni, mert
tulajdonképpen azt szeretnénk és arra vagyunk büszkék, annak
örülünk, ha a gyerekünk, jó étvágyú, jól fejlõdik
és nehéz eltitkolni, hogy igazán befolyásolja a hangulatunkat
és rossz kedvûek leszünk attól, hogyha õ nem fogyasztja
el, nem eszi meg azt, ami mi szeretnénk. Csak azt semmiképpen se
tegye, hogy valamit ígér érte, valamit jutalmaz, tudniillik az
étkezés, az az éhség csillapítására való és nem jár
érte se dicséret, se büntetés.
R.: - Tehát, hogy ne üzleteljünk.
dr.B.M.: - Ne üzleteljünk, semmiképpen sem.


