Vendég a háznál
2001. november. 26.
Kossuth rádió, 13.05
Sallai Éva, a Magyar Videotréning Egyesület tagja: -
Eredetileg ezt a módszert azért dolgozták ki, hogy azokat a
gyerekeket, akiket nevelõotthonokba akartak vinni és nem volt
elég hely a családokban meg tudják tartani. Ezért úgy
gondolták, hogy olyan módszert kell keresni amivel a szülõk
alkalmassá tehetõk arra, hogy a gyerekeiket nevelni tudják. A
Videotréning tulajdonképpen egy nagyon rövid ideig tartó segítõ,
fejlesztõ módszer. Akár a családok, akár a pedagógusok
természetes környezetében egy 10-15 perces felvétel készül,
amit a videótréner elemez. Különbözõ munkapontokat jelölnek
ki, majd megismétlik a felvételeket és tulajdonképpen a képek
ereje az, ami stimulálja a benne résztvevõket vagy a rajtalévõket
a fejlõdésben. Ez nem egy terápiás módszer, ez egy fejlesztõ
módszer. A képek ereje, más benne lenni egy helyzetben és más
kívülrõl nézni egy helyzetet. Tehát ennyit jelent az, hogy
valamit nem verbálisan fogalmazunk meg, amit. Tudjuk másként
értheti a szülõ, másként értheti a pedagógus amit én mondok
vagy amilyen tanácsot esetleg adnék. Nem kell félni, nem kell
szorongani, nem a hibákat akarják megmutatni. Tehát aki szerepel
a felvételeken az õ önértékelését is képes emelni.
Képes magát úgy láttatni, hogy tulajdonképpen én annyi mindent
jól tudok és emellett majd meglátja azokat a pontokat, ahol azt
mondja, hogy talán itt lehetne jobb megoldás, vagy milyen fura,
hogy ezt én így csináltam és itt már lehet ezeket a nem igazán
hatékony mintákat korrigálni.
- Jártunk fel a gyerekkel a Vadaskert Kórházba és ott mondta
a doktornõ, hogy hiperaktív a gyerek.
Mv.: - Mekkora gyerekrõl van szó?
- Hét és fél éves most már.
Mv.: - Mi történt ezen a tréningen?
- Kijött a Léna, valamit csináltunk, vacsoráztunk,
játszottunk, tanultunk, valamit, azt fölvette aztán utána
visszajött és elemeztük. Elõször õ kielemezte, aztán mi is
elemeztük, hogy abban az adott helyzetben mi az amit másképp
lehetne csinálni ahhoz, hogy jobban mûködjön a kapcsolat.
Mv.: - Mert konfliktusok vannak a kisfiú és Ön között?
- Rengeteg. Nagyon nehéz kezelni. Nincs olyan dolog, amivel
hosszasan le tudja magát kötni. Azért annyi idom nincs, hogy most
hazajöjjünk és akkor addig, amíg el nem megy fürdeni vele
foglalkozzak.
Mv.: - Egyedül neveli?
- Igen.
Szilvási Léna, a Magyar Videotréning Egyesület munkatársa: -
Minden szülõ szeretné, ha a gyerekével való kapcsolata jobb
lenne és minden gyerek nagyon szeretné, hogy ha szülõjével jobb
lenne a kapcsolata. Tehát nem hibáztatjuk, nem azt mondjuk, hogy
hogy kell másképpen csinálni, nem azt mondjuk, hogy maga hány
hibát követett el, mit rontott el. Nem ez a lényeg. Õk
együtt élnek, õk a legfontosabb emberek egymás számára
és ezt mi kiindulópontként vesszük és ezt építjük tovább.
Mv.: - Amikor végignézték ezeket a videókat, akkor nagyon
furcsa dolgokra jött rá?
- Nem idegesített, nem is nyugtatott meg, amit láttam.
Szembesültem a problémákkal.
Mv.: - Mi az, ami megmaradt magában leginkább, hogyha
kérdezhetek.
- A vacsora. Hát az a tipikus, a vacsora. Ugye az, hogy
megtanítják az embernek kiskorában, magyar ember eszik, nem
beszél. Na most így visszanéz egy olyan vacsorát, ahol csöndben
próbálunk ülni és enni, komikus na. Nevetséges. És akkor ugye
próbálkoztunk beszélgettünk, megbeszéljük a nap eseményeit,
esetleg ami a gyereknek eszébe jut, nekem is, teljesen más
hangulatban folynak ezek a vacsorák tényleg, hogyha beszélgetünk
is közben.
Mv.: - Mert elõtte arra törekedtek, hogy csöndben legyenek?
- Igen.
Mv.: - És ezt Ön szerette volna, hogyha így folyik?
- Végül is igen. Õ meg csinálta a maga dolgait, tehát
próbálkozott ezzel, azzal, amazzal.
Szilvási Léna: - És ugye pont az ilyen túlmozgékony
gyerekeknél az nagyon gyakran probléma, hogy annyit
kezdeményeznek és attól, hogy nagyon aktívak, sokat
kezdeményeznek, gyakrabban csinálnak bajt vagy csinálnak olyat,
amire a szülõ nemet kell, hogy mondjon és pont az ilyen
hiperaktív gyerekek szülei tapasztalják azt, hogy a gyerek 5-6
éves kora körül már csak nemet tudnak mondani, mert ugye nem
tudnak minden viselkedésre reagálni, tehát a nagy gondokra
reagálnak elsõsorban. És az ember tényleg úgy érzi magát
ilyen szülõként, mint egy rendõr, hogy csak akkor szól, amikor
már a gyerek az asztal tetején van vagy már felborult valami vagy
már elõre fél, hogyha elindul rossz irányba, akkor abból csak
baj lehet. És itt az Évával azt igyekeztünk megtalálni, hogy
nézzük meg, hogy a Viktor azért nemcsak rosszat akar csinálni,
tehát nemcsak nemeket kell neki mondani, hanem itt a szülõnek egy
kicsit újra kell hangolnia magát, hogy észrevegye azokat a
konstruktív kezdeményezéseket, amik sokkal nagyobb számban
vannak, mint azt az ember észrevenné, csak olyan kisebb jelzések,
amit már az ember észre sem vesz, amikor ennyi gyötrelmen túl
van. Mert ugye egy ilyen szülõ azt is tapasztalja, hogy
állandóan panaszkodnak a gyerekre az óvodában, állandóan
panaszkodnak a játszótéren a többi szülõ, tehát már az ember
szülõi énképe is nagyon megroggyant erre az idõszakra, tehát
nem egy magabiztos szülõvel állunk szemben, hanem olyan, akinek
hát a gyerekére nem lehet büszke, mert több vele a gond, mint a
büszkeség vagy a dicséret. És azért ez nehéz, tehát ebbõl
kell, hogy kimozdítsuk vagy kell, hogy segítsük kimozdítani a
szülõt, hogy új lehetõséget, új eszközöket találjon a
saját gyerekéhez.
Mv.: - Hány alkalom után érezte, hogy valami változás
történt?
- Az attól függ, a változás, hogy én mennyire tudom
alkalmazni azokat a dolgokat, amiket végül is megbeszéltünk.
Hogyha sikerült, akkor láttam a változás, ha nem, akkor mintha
semmi sem történt volna.
Mv.: - Miben más ez a videotréning, mint mondjuk egy
családterápiás kezelés?
Szilvási Léna: - Egyrészt a vizualitás. Tehát hogy
látni lehet, hogy mirõl beszélünk. Ugye a legtöbb terápiás
segítség az verbális, tehát a kép ereje nagyon fontos, tehát
amikor a szülõ meglátja a gyereke mosolyát egy reakcióra vagy
egyáltalán meg tudjuk állítani azt a pillanatot, ami egyébként
ugye nem ismétlõdik meg soha. Tehát ennek a képnek az ereje
nagyon nagy, tehát vizuális és ettõl fölsokszorosodik az ereje.
Ebbõl fakad az, hogy gyors, igyekszünk sûrûn járni, tehát
kéthetente, tehát egyik héten felvétel, másik héten
visszajelzés és általában három hónap után, tehát hogyha
sikerül intenzíven is jól beállítani a munkát, akkor három
hónap után már a szülõ érzi, hogy változás van. Úgyhogy ha
ezután még egy kicsit fókuszálva még három hónapot dolgozunk,
akkor általában hat hónapnál tovább nem is tart a módszer,
tehát nem két-három, négy-ötéves terminusokban dolgozunk. Az
is fontos, hogy nem a gyereket tesszük a központba, hanem a
gyereken keresztül mégis a szülõt, tehát a szülõvel
dolgozunk. És itt a módszernek a nagy erénye vagy fontossága,
ami szerintem nagyon megkülönbözteti dolgoktól, hogy próbáljuk
a szülõt megerõsíteni és õt aktivizálni. Tehát itt a
szakember nagyon háttérbe húzódik és mindenféleképpen a szülõ
probléma megfogalmazását, a szülõ kérdéseit tekintjük
legfontosabbnak. A módszer az erõsségeket keresi, tehát nem a
hibákra próbálunk mi rámutatni. Ezt a szülõ megteszi saját
maga, hogy észreveszi a hibákat. A mi dolgunk inkább az, hogy
megtaláljuk azt, ami jól mûködik és ami erõsség.
Mv.: - Viktor is jelen volt amikor az a vidofelvételeket
elemezték?
- Nem mert képtelenség beszélgetni mellette.
Szilvási Léna: - Egy szülõ-gyerek kapcsolatban nagyon
fontos, hogy partnerek legyenek, de hogy az irányító szerep a
szülõé. Tehát nem is a szakemberé, hanem kifejezetten a szülõé.
Viktor esetében megpróbált õ irányítani ebben a
kapcsolatban és az volt nagyon fontos, hogy az Éva visszavegye az
irányító szerepet, ami nem azt jelenti, hogy csak irányítom és
semmi más, hanem hogy pont hogy tudja észrevenni azt, hogy a
gyerek merre halad és hogy tud arra úgy rákapcsolódni, hogy azt
jó irányba terelgesse.
- Éppen tegnap néztük egyébként az utolsó felvételeket és
érdekes volt, mert mi beszélgettünk, a Viktor meg kíváncsi
lett volna, hogy mi mit beszélgetünk, de mondta, hogy Viktor
maradj már csöndben. Saját maga is felismerte, hogy most egy
szót nem lehet hallani. Azért mert õ ott végig dumál.
Szilvási Léna: - És az utolsó visszanézés nekem nagyon
jó volt, amikor a Viktor részt vett és mondta, hogy szereti
õ is, tehát hogy valahogy nagyon szívesen részt vett ebben
a folyamatban és örült a mamájának.
  
Sallai Éva a veszprémi egyetem Pedagógia és Pszichológia
Tanszékének adjunktusa: - A családterápia kapcsán
elhangzott, hogy egy édesanya, amikor kívülrõl, a videó mint
külsõ szem segítségével szemlélhette magát, akkor nagyon
hamar, egyik percrõl a másikra õ maga rájött olyan
apró hibákra, amelyekre eddig éveken keresztül nem jött rá.
Mv.: - Az általános iskolában dolgozó pedagógusoknak
mennyiben segíthet ez a módszer, egyáltalán véleményük
szerint elfogadják-e ezt, hogy valaki beüljön az
osztályterembe és bekapcsolja a videót és rögzítse azt ami
ott zajlik. Hozzákapcsolható egy pedagógus továbbképzési
programhoz?
Sallai Éva: - Ez egy módszer a sok-sok fejlesztõ módszer
közül. Nagyon meghatározó, hogy azt érzik-e, hogy valaki
kontrollálni akarja a munkájukat vagy azt érzik-e hogy valaki
fölajánl egy lehetõséget, ami segítség lehet abban, hogy a
munkájukat professzionálisabban végezzék. Természetesen nagy
az ellenállás, megint a képek erejéhez kell visszatérni, hogy
bizony nagyon erõsen konfrontál egy videofelvétel, ahol
láthatóvá válik az, hogy milyen stílusban beszélek, kövér
vagyok-e, ránézek-e a gyerekekre, tehát kívülrõl láthatok
olyan jeleket amikkel én nagyon elégedetlen lehetek. Nem
megfelelõen bánok azzal a gyerekkel, akivel éppen problémáim
vannak és itt lesz a leleplezõdés. Ez az ellenállás ez
oldható. Egyik záloga, hogy ez egy egyéni módszer. Tehát
akkor, amikor mi megnézzük a felvételt akkor õ ott egyedül
van. Nem a kollegáival, nincsenek mások és miután a pozitív
dolgokra koncentrálnak, ettõl nem alakul ki rossz kép. Tehát
nem azt látja, mert nem is látja vissza, mert én nem mutatom
meg azt a részt, ami mondjuk nem sikerült az órában.
Mv.: - Meg sem mutatják?
Sallai Éva: - Miért mutassa meg? Mondok egy példát. Ha
több gyereknek egyénileg segít a pedagógus és olyan módon
teszi ezt a segítséget, hogy az egyik gyerekhez odamegy és azt
mondja, látod, ha figyeltél volna akkor most tudnád, hogy hol
járunk. Vagy a másik gyereknél mondjuk azt mondja, hogy mit
gondolsz a két megoldás közül melyik áll közelebb a
valósághoz amit õ leírt a füzetébe. Azt gondolom, hogy
a két mondat között óriási különbség van és ha én arról
akarok vele beszélni, hogy õ hogyan segít egyénileg a
gyerekeknek, akkor nem fogom neki az elsõ felvételt megmutatni.
A másikon keresztül tudok eljutni oda, hogy esetleg õ
felismeri, hogy lehet hogy én ezt máskor csinálom, azért
nemcsak ezen a módon és akkor ezt tud segíteni.
Mv.: - Az osztály dolgozik a pedagógussal és valaki
elkészíti közben ezt a videofelvételt. Ezt így nagyon egyszerû
kimondva, de hogyha ezt elképzelem a gyakorlatban, az a pillanat,
amikor a videokészüléket tartó kollegájuk belép az
osztályterembe a valósában ez biztos, hogy valamit változtat a
helyzeten. Onnantól kezdve senki sem viselkedik úgy, ahogy eddig
viselkedett.
Sallai Éva: - Úgy van, de ez nem baj. A videótréning az nem
azzal a pillanattal kezdõdik, amikor én a kamerával bemegyek az
osztályba. A videótréning elsõ lépése az az a találkozás
akár a szülõvel, akár a pedagógussal, amikor elkezdünk
beszélni errõl a módszerrõl, amikor én meg tudom õt nyerni
annak, hogy én segíteni akarok és õ igényelje ezt a
segítséget. A másik dolog, hogy megváltozik a bent lévõknek
a viselkedése. Én azt gondolom, hogy egy emberbõl más nem tud
kijönni, mint ami benne van. Tehát nagyon jó, hogy láthatjuk
azokra, amikre képesek, mert akkor képesek voltak, amikor én a
kamerával dolgoztam, akkor ez megismételhetõ. Nagyon szeretem
azokat a képeket, amikor a tipikus tanári magatartásoktól
eltérõ magatartást tapasztalok, például nem tud válaszolni
egy gyerek és egy darabig várunk, általában ez mondjuk
10 másodperc és akkor szólítják a következõt és az a
tanító, aki mondjuk 25 másodpercet várt egy válaszra és az a
válasz megszületik, akkor én ezt szeretném megerõsíteni. És
azt a pillanatot mutatom meg, amikor ragyog az arca, hogy õ
ezt a feladatot megoldotta. Ezzel a tanári segítséggel, mert ha
õrá nem figyelnek, ha õt nem jól segítik akkor õ
elakad a felénél és nincs sikere.
  
Mv.: - Ti milyen viszonyban vagytok a szüleitekkel?
- Nálam ez változó, mert én elég hirtelen haragú vagyok
és van, amikor én igazságtalanul, van amikor ok
igazságtalanul, de hát többnyire azért jóban vagyunk
egymással.
- Veszekedés minden családban van.
Mv.: - Mi szokta kiváltani a veszekedést?
- Mondjuk nálunk a rendrakás, mert anyukán rendmániás.
Szóval az ilyen kis apró dolgok, de nagy veszekedések nagyon
nagyon ritkán vannak.
- Nálunk anya nem szokott annyit veszekedni, csak hogyha
valaki rossz jegyet hoz. Miért nem néztük át együtt, hát
mondtam, hogy csináljuk meg.
Mv.: - És milyen sûrûn szoktatok beszélgetni?
- Nálunk úgy szokott lenni, hogy elõször eszek, utána
pedig megkérdezi, hogy mi volt az iskolában.
Mv.: - Ez az elsõ kérdés.
- Igen. Utána meg rátér, hogy hozzam az ellenõrzõt, mert
megnézi.
Mv.: - És ez neked nem rossz, hogy így kezdõdik egy
beszélgetés, vagy így kezdõdik egy este?
- Nem, mert már megszoktam.
Mv.: - Van olyan, hogy hazamentek és nem is beszéltek a
szüleitekkel vagy csak ilyen nagyon felületi szinten, hogy jól
vagy, meg vagy, minden rendben van?
- Anyukámmal akkor szoktam beszélni, amikor õ bejön a
szobámba és akkor beszélni akar velem, de egyébként nem
nagyon gyakran szoktunk beszélgetni.
Mv.: - Csak akkor beszélgettek, hogy ha õ bemegy a szobádba
és azt mondja, hogy akkor most azért jöttem, hogy
beszélgessünk?
- Hát igen, olyan dolgokról amelyeket ha felnõtt leszel
akkor tudnod kell és elmagyarázza, hogy mit miért és hogy
kell. Amikor szüleim dolgoznak, akkor van amikor úgy csinálok,
hogy jó sziasztok, sziasztok, megvagyok, bemegyek tanulok, de
este mindig ráérnek és akkor van, amikor komolyabban is
leülünk beszélgetni.
Mv.: - És ez milyen rendszerességgel van?
- Nem olyan rendszeres, mert nincs nagy probléma.
- Mindennap együtt vacsorázunk és egymás között
megbeszéljük a dolgokat és a szüleim mindent elõttem
csinálnak, nem titkolnak elõlem semmit. Tehát ha problémájuk
van azt én is tudom.
Mv.: - És ez jó neked?
- Igen. Így legalább megkóstolom az igazi életet.
- A szülõ állandóan kérdezget, hogy milyen, de én nem
akarom, hogy kérdezgessen a magánéletemrõl, az csak rám
tartozik.
Mv.: - Nem lenne jó néha elmondani neki?
- Jó igen, de hát ha elmondom neki akkor õ elkezd
arról beszélgetni és hosszasan, hogy ezt hogy csináld és ne
úgy csináld és az már nagyon idegesítõ, hogy állandóan
dirigálni akar nekem és én azt nem szeretem.
- Van amikor egy kis dolgot, csak meg akarok óvatosan valamit
kérdezni és úgy felfújják, mint hogyha az lenne a világ
legnagyobb problémája.
Mv.: - Micsoda, legutóbb mi volt a kis dolog?
- Az, hogy mondjuk hoztam egy hármast és mondom, de már ki
fogom javítani, mert tudom, hogy a következõ órán én felelek
és akkor mi az, hogy hármas, hát nem jó, megmondtam, hogy
jobban tanuljál, ne tévézz, ne számítógépezz, csináld ezt
és ez olyan, hát mindig az iskola szinte. Azt szokták a
legjobban felfújni.
Mv.: - Van valami, amit másképp csinálnátok a szüleitek
helyében, vagy ha lehetne akkor megkérnétek, hogy másképp
viselkedjen veletek?
- Ne az legyen mindig a fõ téma, hogy az iskola, másról is
tudjunk beszélni, nem csak az, hogy na rögtön elsõ kérdés,
mikor hazamegyek, hogy na mi volt az iskolában, hanem szóval,
hogy felszabadultabb legyen úgy a kapcsolatunk. Más is legyen
köztünk. Szóval egy belsõbb kapcsolat. Szóval éretten kezel,
hogy elmondja, hogy õneki milyen volt és hogy mi van, mit kell
csinálni meg ilyesmik. Szeretném, ha többet lennénk együtt
és elmennénk együtt szórakozni vagy étterembe vagy moziba, de
nagyon ritkán fordul elõ, hogy együtt leszünk valahová. Én
azt szeretném, hogyha, mert én is tudom, hogyha van valami gond,
anyagi gond, vagy valami, de hogy jobban avassanak bele az
õ titkaikba, mert én elmondom, akkor õk azt
tudják, de én miért nem tudom azt róluk, hogy ez a gondjuk,
vagy az a gondjuk.
Mv.: - Van olyan, amikor te azt érzékeled, hogy õk egy
kicsit idegesebbek és biztos, hogy nem miattad van, de nem tudod
eldönteni, hogy mi miatt van és ezért sokszor azt érzed, hogy
lehet, hogy ennek te vagy az oka?
- Igen.
- Faggatózom, hogy miattam? Nem miattad és akkor valld be
legalább, hogy miattam és akkor nem tudom kideríteni, hogy most
miattam, mert nem mondják el.
Mv.: - Egy rossz kör.
- Igen, és akkor például ülünk a kocsiban és anyu meg se
szólal. Hirtelen elkezd százzal menni az úton, és akkor mit
csináltam otthon, mi történt, hogy így megy. Meg se szólal,
semmi.
Mv.: - Ezekrõl a problémákról, ami benneteket zavar vagy
amit ti másképp csinálnátok az õ helyükben, errõl
szoktatok beszélgetni úgy, hogy ti ezt fölvetitek és azt
mondjátok, hogy engem ez zavar?
- Nem igazán.
- Látszik a szülõn, hogy valami baja van és akkor nem
mondja el. És akkor mondjuk, hogy elmondhatná, mert végül is
mi is a családhoz tartozunk meg egy család vagyunk és nyugodtan
megbeszélhetjük a problémákat. Hogy ha õk elvárják,
hogy én elmondjam, hogy nekem mi bajom van, meg elmeséljem nekik
a fél életemet meg ami történik velem, akkor azért azt én is
elvárnám egy kicsit, õk is meséljenek magukról, hogy
mégis hát a szüleim és jobban ismerjem õket.
  
Dr. Hajdúska Mariann pszichiáter: - Háromfajta család
létezik a konfliktusmegoldások szempontjából. Van egyfajta
konfliktuskerülõ. Ott ugye otthon úgy tûnik, hogy senkinek
semmi baja a másikkal, csak éppen ez a nyomasztó csönd és
üresség és kapcsolatnélküliség van. Akkor vannak olyan
családok, amelyekre a permanens konfliktus jellemzõ. Ez azért
ugyanolyan destruktív, mint az elõzõ, mert azt jelenti, hogy a
vita, kiabálás a veszekedés, a soha meg nem oldódó és föl
nem dolgozó ellentétek jellemzik a családot, ahol senki nem
számíthat támaszra és mondjuk az ideális az lenne, ahol
kompromisszumok születnek, tehát a konfliktus nem baj.
Haragudhat egy szülõ a gyerekre a rossz jegyért, hogyha utána
mikor lehiggad le tud ülni, tud vele beszélgetni, mellé tud
állni meg tudja azt nézni, hogy õ miben segíthet annak a
gyereknek, hogy legközelebb ez ne így sikerüljön, mert abból
egy újabb rossz jegy lesz, hogyha õ megint csak az
elvárásait és az indulatait kommunikálja a másiknál. Ha
valaki mindig elzavar, amikor a gyerek állandóan azt érzi, hogy
most hagyj békét, akkor az egy idõ után nem fog jönni és be
fog zárulni önmagába és utána olyan kamaszoknál szoktak a
szülõk rácsodálkozni, hogy semmit nem tudok, meg semmit nem
oszt meg velem, mert csak jó hangosan becsukja a szobaajtót, de
ennek mindig van elõzménye. Tehát hogy az elõzõ években a
kisebb gyerek még ugye nyíltabb, érdemes megnézni, hogy vajon
mindig meghallgattam, amikor õ jött és engem zavart a
számítógép elõtt, a fõzés közben, a tévénézésben, az
újságolvasásban. Áruló jel az is a gyerekek oldaláról
nézve, ha a szülõ nem osztja meg szintén a problémáit a
gyerekkel. Egy igazi, valódi emberi kapcsolat mindig valamennyire
törekszik a szimmetriára, tehát a szülõrõl semmit nem tud a
gyerek, tehát nem kell minden problémát megosztani, nem avatja
bele az életébe, nem lát bele a napjaiba, akkor nem lesz ebbõl
barátság majd a késõbbiek során. Tehát én hazamegyek és
feszültebb vagyok és azt mondom a gyerekeimnek, hogy nézzétek
egy nehéz napom volt, most engedjetek nekem egy negyedórát és
után mindent megbeszélünk, akkor meg fogják érteni, mert azt
fogják mondani, hogy nem róluk van szó, nem rájuk haragszom,
hanem most egy kis idõt kérek magamnak amíg átállok az
otthoni rendre, de ha ezt nem mondom csak durcásan hazamegyek,
rosszkedvûen, elutasítóan viselkedem, akkor õk azt
fogják gondolni, velük van baj.
Mv.: - Akkor a szülõk felé is egy-két tanácsot
produkáljunk, hogyha lehet. Mik azok a kulcsmondatok vagy
viselkedési formák, amik ilyenkor elhangzanak, megjelennek?
Hajdúska Mariann: - Jó kérdéseket kell föltenni. Ez a mi
volt az ebéd, mi történt az iskolában, ezek olyan kérdések,
amire azt lehet válaszolni, hogy semmi meg nem tudom, nem
emlékszem rá. Tehát ez nem elutasítást jelent. A gyerekekkel
ahhoz, hogy õk megnyíljanak kell egy kis ráhangolódási
idõ. Tehát azonnal az õt kinyitogató kérdésemre nem biztos,
hogy válaszolni fog ez a na hogy is volt és miért sikerült
rosszul a matematika dolgozat? Ez olyan elijesztõen hangzik, de
ha én ezt egy kicsit bevezetem, újra fölépítem egy kicsit a
bizalmat a kapcsolatunkban, ez kettõ, három perc, egy
ráhangolódó beszélgetés.
Mv.: - Mit lehet mondani ilyenkor, hogy lehet ezt építgetni?
Hajdúska Mariann: - Például az ember megkérdezi, hogy
milyen napod volt ma, mit csináltál, tehát nem rögtön ez a
számonkérés, teljesítmény, eredmények. Hogy én sok gyerektõl
hallom, hogy otthon csak az számít, hogy én hányast hozok,
tehát másról nem is beszélgetünk. Ha a gyerek azt szeretné
elmondani, hogy miket mondott a barátnõje a szünetben az nem
érdekes, az felesleges, az locsifecsi. Ezeket is meg kell
hallgatni és az ember ezt is meghallgatja vagy be is kapcsolódik
akár akkor mindjárt ki lehet bontani, hogy egy matematika
dolgozatnak mi is a valós története. Ezekben a kapcsolatokban fõleg
a kamaszoknál érdekes, hogy a kapcsolatot a gyerek szabályozza.
Bármily nehezen elfogadható a felnõttnek, hogy ha õ
jön, hogy ha õ akar kezdeményezni, ezt tiszteletben kell
tartani. Lehet, hogy az ember ne érjen rá, de úgy ne érjen
rá, hogy most egy picit várjál, majd egy félóra múlva és ne
úgy ne érjen rá, hogy menjél, most hagyj békén, zavarsz. Az
üzleti életben soha nem mondjuk azt, hogy tessék engem békén
hagyni, meg zavar. Ha nem érünk rá, akkor nagyon finoman
igyekszünk valami másfajta idõpontot megbeszélni. Én ismerek
olyan pedagógust aki középiskolában tanít és a gyerekeknek
van fogadóórája, nemcsak a szülõnek. A szülõknek is be kell
vezetni, hogy ha jobb nincs, hogy legyen fogadóórája a saját
gyerekeknek. Mivel az idõvel szabadon lehet gazdálkodni, hogy ez
egy ilyen beszélgetési idõ. Nyilván a jól mûködõ
családokban ez minden este megvan és nem kell kitûzni, hogy
6-tól 7-ig vagy 8-tól -9-ig. Ha rosszul mûködik egy család
lehet, hogy ezen el kell gondolkodni, hogy legyen egy olyan
tudatos idõ, amikor én biztos, hogy a gyerekeimmel beszélgetek,
hogy beülök az õ szobájukba, velük, rájuk figyelek,
nem a saját dolgaim vannak elõtérben. A gyerekek nagyon erõs
jeleket adnak, ha nem figyelnek rájuk. Néha a problematikusság
mögött nincs semmi más, mint egy felkiáltójeles mondat, hogy
én is itt vagyok, tessék rám odafigyelni, de hát ebben a
társadalomban ugye a problémára reagálunk. Rossz jegyet hoz,
odafigyelek rá ugye, mert problematikus. Jó tanulónak lenni idõnként
nagyon hálátlan, mert hogyha egy nagyon elfoglalt családban jó
tanuló valaki, lehet, hogy senki nem törõdik vele, minden
rendben van, jók a jegyei, nincs vele gond, pedig attól még
ezer probléma és gond lehet a gyerekkel.
|