


Mv.: - Jó napot kívánok Vendég a háznál.
- Jó napot kívánok én Cs. J vagyok. Egy olyan kérdésem
lenne, hogy van egy 6 éves nagyobbik fiam és nagyon szépen
rajzol. Én beszéltem az óvónõjével, hogy ne csak az én
elképzelésem, ugyanis õ is azt mondta, hogy kimondottan
tehetséges a gyerek és most hát nem is nagyon foglalkoztam
volna vele, hadd rajzoljon, ahogy akar, csak valamelyik nap itt
egy cirkusz volt és sírt mert nem tudta eltalálni az
arányokat. Mi csak itt pislogtunk a férjemmel, hogy mi van, egy
hatéves gyerek? És most azon töprengek és nem tudom, hogy mi
lenne a helyes, hagyjam õt úgy rajzolni, vagy vigyem el
valakihez aki jobban ért hozzá. Vagy tanuljon az a gyerek
rajzolni, ha már annyira szeret. Mert én nem tudok meg a férjem
sem, viszont láthatóan kiemelkedõen jobban és szebben mint a
korosztálya.
Mv.: - Talán azt a kifejezést, hogy tanuljon rajzolni nem
használnám.
- Igen nem jó, én is érzem, hogy ez nem jó és hagytam is
volna, nem is akartam, csakhogy volt ez a sírás itthon és hát
mondom, innentõl megállt a tudományom, mert ha õ többek
kíván, akkor én nem tudok ebben neki segíteni. Még óvodás,
még egy évet maradt az oviban.
Mv.: - Értem. Miért maradt?
- Azért mert sokat fog õ utazni, mert falun lakunk és
városra fog kerülni, ez volt az egyik ok, meg hát május
végén született.
Mv.: - El is fognak költözni?
- Nem, nem tudunk elköltözni, úgyhogy a férjem fogja vinni
minden reggel, viszont úgy gondolom, hogy talán mégis jó lesz,
mert hogy Valdorfba megy.
Mv.: - Értem. Nem bízik a falusi iskolában?7
- Nem. Semmiképpen nem jó. Oda akkor se vinném. Szóval
egyszerûen, ha nem lenne a Valdorf itt a közelünkben akkor sem
vinném oda.
Mv.: - Elõször az alapkérdéshez térjünk vissza. Tanítani
rajzolni.
Vekerdy Tamás pszichológus: - Azt gondolom hogy én is
még egy kicsit hagynám. Persze én el tudok olyat is képzelni,
hogy olyan igény ébred egy kisgyerekben, hogy és akkor
elviszlek ahhoz a faluban lakó nem tudom festõ bácsihoz vagy
jól rajzoló ácsmesterhez vagy nem tudom, de nem ilyen kis
korban. Tehát hogy valaki valamit megmutasson neki, amire
õ kíváncsi, a szülõk azt nem tudják megmutatni, lehet,
hogy valahogy kerítenék erre alkalmat.
Mv.: - De egyszer-egyszer, nem azzal a fajta rendszerességgel,
hogy az ember néhány évvel késõbb a gyereket mondjuk nyelvre
vagy zongorázni vagy valamilyen hangszeren játszani tanítja.
Szóval nem tartja túl korainak?
Vekerdy Tamás: - Inkább csak azt tudnám mondani, kicsit
félek, mert én elfogult vagyok atekintetben, hogy én nem vagyok
híve a tehetséggondozásnak, ahogy ezt mondani szokták és
vannak akik azt mondanák és bizonyára nekik is megvan a maguk
igaza, hogy hát figyeljünk erre fel, keressük a fejlesztés
módját. Én ha az én gyerekem volna ezt nem tenném. Itt
hallottam, hogy talán Valdorf iskolába megy a gyerek, bár
sajnos messzebb, nem szerencsés. Jók, sokszor nagyon jók,
melegek a falusi iskolák. Nem mindig persze, de sokszor igen, de
mindenképpen a Valdorfban ott nagyon sok mûvészettel
találkozik a gyerek. Rajzolással, festéssel, úgyhogy ez ott
majd ápolva lesz, hogy úgy mondjam.
Mv.: - Nem létezik, hogy az óvodában többet várnak tõle,
mint amit õ meg tud valósítani mint amit õ le tud
rajzolni és egyszerûen azért szeretne tanulni, azért kér
segítséget és ebben a szülõk nem tudják támogatni, mert
úgy gondolja, hogy õ kevesebbet produkál mint amennyit
elvárnak?
Vekerdy Tamás: - Hogy úgy gondolja, hogy õtõle várnak
külön többet, mert már rájöttek, hogy milyen ügyesen
rajzol? Hát ez lehetséges, ezt nem tudjuk. Az elbeszélésbõl
egy kicsit úgy tûnt inkább, hogy az óvónõ csak elfogadólag
tudomásul veszi ezt, ami helyes egyébként. Szóval van magyar
tehetséggondozó társaság, a Fõvárosi Pedagógiai Intézetben
mûködik ez. Én egyelõre nem fordulnék oda, de figyelemmel
kísérném tényleg a gyereknek a képességeinek a
kibontakozását és gondolkoznék rajta, hogy hol van olyan ember
vagy kör vagy intézmény akihez esetleg, volt már erre példa,
hogy viszonylag kisgyereket beadtak egy mesterhez vagy néha
eljárt hozzá és az nem volt haszontalan. Szerintem még lehetne
várni egy-két-három másfél évig.
Mv.: - Legalábbis a iskola visszajelzését várni és ott
már a tanító néni például biztos, hogy valami
megbízhatóbbat tud mondani.
Vekerdy Tamás: - Igen.



Spiró György: Perspektíva
"Csakhamar rájöttem, hogy ceruzával vonalakat lehet
húzni. És ezekbõl mindig összeáll valami. Sõt az ember elõre
is elhatározhatja, mire hasonlítson majd a valami, amit rajzolni
fog. Egy darabig titokzatosan hallgattam, valahányszor a
megrajzolandó mû címe iránt érdeklõdtek, de pár hét múlva
már vállaltam, hogy a képnek ne utólag adjak címet. A boldog
pacsmagolásnak az sem vetett véget, hogy kevesebb idom maradt,
mert beírattak az elsõ általánosba. Szorongva és bõgve
mentem az elsõ órára. Az osztályba anyám, nyilván
megrettenve attól ami engem vár, már nem mert belépni. De
hamar kiderült, hogy hasonlóan járok, mint hajdan a
tornaiskolában. Az elsõ órán a tanító néni húzott egy
vonalat krétával felülrõl lefelé. Majd arra kért minket,
hogy a táskánkba csomagolt írólapra mi is húzzunk egy ilyen
vonalat. Meghúztam és vártam. A többiek viszont girbe-gurba
vonalakat húztak. A tanító néni akkor azt javasolta, hogy
sokáig kapirgáljuk a papírt a ceruzával felülrõl lefelé,
majd csak egyenes lesz az a vonal. A többiek kapirgáltak, a
tanító néni a táblán szintén húzta, húzta a vonalat
felülrõl lefelé, amíg az egyetlen szép vékony vonal ronda
kövérré nem vált. Láttam a vonalat el kell rontani. Hát
elrontottam én is. Könnyebben, mint vártam volna, mert a
tanító néni a padok között sétált és nekem folyton
átrakta a ceruzát a jobb kezembe. Az elsõ osztály aztán
hasonló kompromisszumokkal telt el. Sokat rajzoltunk, de nekem
valahogy nem tetszett az a mód ahogy kellett. Mindenekelõtt az
éggel gyûlt meg a bajon. Korábban egy-két vízszintes kék
vonallal is megelégedtem, de aztán beláttam, hogy az ég nagyon
nagy valami. Nem lehet elintézni egy-két henye vonallal. Komoly
lelki tusák után otthon olyan eget rajzoltam, amely a papír
vízszintes felezõvonaláig ér és már-már belelógott a
házak tetejébe a fák koronájába és az emberek meg a kutyák
fejébe. Ez már jobb volt, de nem az igazi. Fehér csík maradt
az ég és föld között és ez engem igen bosszantott. Amikor elõször
mertem befesteni az egész lapot éggel, amikor az ég alsó
határa a föld felsõ határával esett egybe boldogan, borzongva
bámultam a papírra. Megvan. Akkor a házakkal lettem
elégedetlen. Sok házat rajzoltam korábban, de sose tudtam
zöldágra vergõdni azzal, hogy mint a tapasztalatból tudtam, a
háznak eleje is meg oldala is van. Ha mind a kettõt odarajzoltam
csáléra állt az egész. Az osztályban mindenki így rajzolta
és nem vették észre, hogy nagyon nagy a baj. Nem értették
miért tépem össze dühödten a rajaimat. Otthon is így
rajzoltam rosszkedvûen, de egy délután váratlanul oda sem
figyelve, csak a kezem önkéntelen mozgásából a papírra
sikeredett egy sarokház, amely kétfelé folytatódott. Jobbra,
és balra. De úgy, hogy a járda meg a tetõ nem párhuzamos
volt, nem ám, hanem közeledtek egymás felé. Ahogy a rajzra
néztem tudtam, hogy óriási felfedezés született.
Gyávaságból még bevonalkáztam a házat, ablakokat és kaput
is jelöltem, de hát anélkül is ház volt. Igazi, amely le
akart mászni a papírról. Annyira ház volt. Én pedig bele is
mehettem volna a képbe, az igazi utcába, mind a kettõbe. Úgy
éreztem titokzatos hatalmakat cseleztem ki. Kuncogva rajzoltam
tele lapok százait ilyen házakkal és közben arra is fény
derült, hogy a hátullevõ fák kisebbek, mint elöl és ki hitte
volna, ez az emberekre is vonatkozik. Kicsit olyan érzés fogott
el, mint az elsõ tornaórákon, de mégis mélyebb annál, mert
bukfencezni lehet, szaltózni is tud, aki nincs elhízva, de hogy
igazi utca legyen ott a lapos papíron, az csoda. Az iskolában is
kezdtem ilyen utcákat rajzolni, de nem kaptam rájuk ötöst. Meg
is szidtak érte. Így aztán kénytelen voltam régimódi
utcákat rajzolni, amelyek nem jöttek le a papírról. A dolog
felháborított, de otthon tovább kísérleteztem. Rájöttem,
hogy futó embert nemcsak oldalról lehet rajzolni, hanem szembõl
is. Hogy csak az egyik lába éri a földet, a másikból csak a
combja látszik, mert az eltakarja a lábszárát meg a lábfejét
és egy kicsit hosszabb is, mint a földet érõ lábcombja. Ezt
már nem mutattam meg az iskolában senkinek. Otthon sem
értették a koncepciómat, azt kérdezgették miért van
mostanában mindenkinek fél lába? Aztán áttértem a fejekre,
de csak otthon, mert az iskolában nem volt szabad fejeket
rajzolni. Pár év múlva kiderült, hogy nekem volt igazam, de
akkor már nem volt kedvem az egészhez. Mert nagyon unalmasan
kellett csinálni. Húzni kellett vonalzóval egy vízszintes
vonalat, a horizontot, a párhuzamosoknak azon kellett
összefutniuk. Ezt hosszasan, bonyolultan magyarázták és
pontokat vétettek föl velünk a vízszintesen. Semmi öröm nem
volt benne. Közben egyszer volt egy szünet. Nemzedékem
leghosszabb szénszünete. És lelkem mélyén azt reméltem,
hátha utána megváltozik valami. Talán észbe kapnak a tanár
bácsik és tanár nénik. De nem. Úgy rajzoltunk továbbra is,
mint elõtte. Unalmasan, elõírás szerint egyformán."
Sinkó István a GYIK Mûhely vezetõje: - Éli 27 éve
megszokott életét, gyerekekkel foglalkozik az óvodáskortól
egészen a 18 éves érettségizõ korosztályok. Ugye hát azért
is Gyermek és Ifjúsági Képzõmûvészeti Mûhely. Szerencsére
hál Istennek az alapítvány túlélt minden olyan gazdasági
válságot, amely sújtotta és sújthatta az ilyen nonprofit
jellegû vállalkozásokat, alapítványokat. Támogatóink,
miniszteriális és magántámogatóink úgy gondolják, hogy
szükség van erre a mûhelyre ott a Nemzeti Galériában és mi
is úgy gondoljuk, hogy szükség van ránk és a gyerekekre meg a
szülõkre is úgy hat ez a jelenlét, hogy õk is úgy
gondolják, hogy szükség van arra, hogy odajárjanak a gyerekek.
Úgyhogy ha nem is mondom, hogy emelkedõ, de viszonylag jó
létszámmal ebben az évben is elkezdtük a munkát.
Mv.: - Ezek kézmûves foglalkozások a Nemzeti Galériában?
Sinkó István: - Kreatív képzõmûvészeti foglalkozásoknak
nevezném, habár tulajdonképpen nehéz meghatározni ezt az
egész mûfajt. Kézmûves, mert ugye kézzel mûveljük és olyan
típusúak a feladatok, amelyek anyagok használatát igénylik,
másrészt viszont ma már a képzõmûvészet fogalomkörébe
olyan anyaghasználatok, olyan tematikák, olyan formák is
megjelennek, amelyek távol állnak a hagyományos festés,
szobrászkodás, grafikázás mûfajától. A GYIK Mûhely
tulajdonképpen a 27 évvel ezelõtti megalakulásakor is már ezt
a célt tûzte ki és Szabados Árpád, az alapító atya úgy
gondolta, hogy a kortárs képzõmûvészet összes törekvése,
anyagai és szemléletmódja kerüljön bele a vizuális nevelés
legalapfokúbb képzési formáiba is, tehát az óvodáskorban is
ismerkedjenek meg a gyerekek azokkal az eszközökkel és
anyagokkal, amelyekkel a felnõtt képzõmûvészek mûködnek,
természetesen az õ koruknak megfelelõ módon.
Mv.: - Most végignéztem, ahogy Önök itt foglalkoznak a
gyerekekkel, amúgy a világért sem mûvészképzést folytatnak.
Mi a céljuk egy-egy foglalkozással.
Sinkó István: - A GYIK Mûhely szeptemberi alakuló ülésein
most már a megalakulásunk óta minden alkalommal elmondjuk a
szülõknek meg hát a nagyobb gyermekeknek is, hogy mi kis mûvészeket
nem képzünk. Mi nem tanítunk, nem egy tanító jellegû, nem
egy kiképzõ jellegû. Ezt most nem feltétlen pejoratív
értelemben használom, nem egy jellegzetes anyaghasználatot
elsajátító szakkör képe kell, hogy megjelenjen annak a
számára, aki megpróbálja a GYIK Mûhely módszereit
elképzelni. Mi kreatív, gondolkodó foglalkozásokkal,
foglalkozássorozatokkal akarunk a gyerekek számára segíteni
abban, hogy beszéljenek egy másik nyelvet is, a vizuális
nyelvet is.
Mv.: - Ebben az agyontechnicizált világban, amiben élünk
vajon a gyerekeknek milyen a kapcsolata alapvetõen és aztán a
foglalkozások közben vagy után például az anyagokkal, tehát
hogy hol, milyen anyagokkal kerülnek kapcsolatba, mit kell
megmunkálniuk. Idegenek azok számukra vagy könnyen nyúlnak
hozzájuk, hiszen voltaképpen fém építõjátékokon meg lövõ
gombokon növünk föl.
Sinkó István: - Tényleg nagyon érdekes gondolat. Errõl mi
a GYIK Mûhelyben a tanári kar nagyon sokat beszélgetünk. Van
egy korosztály, úgy valahogy az általános iskola alsó
tagozata vége felé, tehát harmadik-negyedik táján, tehát ez
a mostani ugye 9-10 éves gyerekek és aztán a 11-12 éveseknél
az az érzésem, hogy fogalmuk nincs róla, hogy egy-egy anyag
mire használható, mire képes. Az egyik textil az gyûrhetõ, a
másik az rugalmas. Hogy az agyag az mit bír még el, mi az a
legvékonyabb vagy az a legvastagabb, hogyan lehet lábra
állítani például egy figurát. Ezt egy kisgyerek ösztönösen
megérzi két próbálkozás után aztán el is felejti. És
biztos, hogy ez a része a dolognak ez tanítható, a mi
számunkra ez azt jelenti, hogy mi nem akarjuk megtanítani õket,
hanem nagyon sokat, nagyon sokféle módon bemutatható, tehát
demonstrálható. Másrészt pedig az, hogy az anyagokkal való
bánásmódnak vannak bizonyos határai, meg törvényei. A
nagyból nem vágok kicsit fölöslegesen ki mert a nagyot föl
lehet vágni kicsire és és aztán abból lehet még kisebbet
vágni, de ha rögtön a nagyba vágom bele azt a lyukat, akkor a
nagyot már dobhatom félre. Tehát hogy egyfajta ökonomikus
anyaghasználatot elsajátíthatnak. Biztos, hogy ez évek óta
romlik. Ez a fajta nem ismerése, meg nem ismerése az anyagoknak,
fel nem ismerése az anyagoknak ez nyilván abból adódik, hogy a
nagyon sok minden, ami körülveszi õket csak felszínesen
érkezik meg hozzájuk, pedig hát ennél több anyag, mint
amennyi mostanában körülvesz gyereket hát nem is volt
még soha. Fém, mûanyag, papír, speciális anyagok. Ezeket mind
használjuk, nagyon sokszor keverve, néha brutálisan durván,
majdnem úgy mondanám, hogy szabálytalanul is, néha
ellenszenvesek is ezek az anyagok a szülõk számára, miért
kell ilyet használni. Talán épp azért, hogy megismerjék,
esetleg le is mondunk majd késõbb róla, de megjelenítjük és
aztán valamilyen módon értelmezzük, hogy az most jó-e vagy
nem. Idõtálló vagy nem. Használható ez erre vagy nem. Célunk
és szándékunk az, hogy mindazt amit az iskola nem tud megadni,
nem tud nyújtani azt valamilyen módon pótoljuk. Természetesen
nekünk is vannak korlátaink. Hál Istennek nem a tér, mert az
elég nagy, nem is az anyagok használata, mert azzal is meglehetõsen
jól állunk, hanem inkább talán azok a korlátok, hogy az idõ
és a gyerekekkel való foglalkozás lehetõségei korlátozottak.
Mv.: - Arra gondoltam, hogy szaporodnak ezek a kézmûves
szakkörök, népi kismesterség mûhelyek szerte az országban.
Ezek talán nemcsak arra jók, hogy a vizuális fantáziát, a
kreativitást fejlesztik a gyermekben, anyagokat ismertetnek meg,
hanem talán arra is, hogy visszahozzák azt a régi kategóriát,
hogy egymásnak csináljunk, készítsünk ajándékot, hogy
nemcsak megvenni lehet nagyon drága pénzért, esetleg technikai
ajándékokat, hanem valóban készíthetünk szívbõl egymásnak
dolgokat. Vajon Ön mit gondol errõl, tényleg van ennek egy
ilyen szerepe?
Sinkó István: - Most hogy így mondja azt hiszem igen. Azért
mondom, hogy most hogy így mondja, mert nem szándékkal.
Például a GYIK mûhelynek vannak olyan kézmûves szakkörök, fõleg
ezek a népi kismesterséget, amelyek kvázi ilyen
ajándékgyártó szakkörökként jelennek meg. Kis
gyöngyözés. Aminek különben megint csak megvan a maga
szépsége. Én fenntartással vagyok ezek iránt. Számomra
sokkal vonzóbb egy nekihevüléssel összeragasztott háromféle
anyag vagy egy kis agyagszobor, amit úgy hirtelenjében a gyerek
otthon a talált anyagokból hoz létre és nem feltétlenül
abból a néhány speciális anyagból, amit egy szakkör kínál
számára. Én a gyerekeimen figyelem ezt meg. A családi
ajándékozásnak ez egy formája. Nem mondom, hogy rendkívüli
ajándékokat kapunk a gyerekektõl. Egy kis agyagszobrot egy kis
valamire valamit fölhozunk, aminek néha éppen az
anyagidegensége miatt lehet, hogy nem is olyan hihetetlenül
esztétikus tárgy, de mégiscsak a saját tárgya. Egy gesztus,
hogy a nagymama megérkezik repülõvel haza Budapestre és ezért
én gyorsan rajzolok neki egy vers mellé egy illusztrációt, az
nekem megfelelõ ajándéknak tûnik és az, amit kérdezett
tulajdonképpen ezért csináljuk. Hát a legnagyobb része a
gyerekeknek ugye nem lesz képzõmûvész. Mondtuk ugye, sem iparmûvész,
de lesz benne egy elszántság, egy bátorság arra, hogy ez ilyen
gesztusait megtegye. Aztán késõbb majd más anyagokkal meg más
eszközökkel, de mégiscsak a sajátjával. Tehát, hogy
személyessé tud tenni egy születésnapot, egy érkezést, egy
indulást, egy bármi mást és nem feltétlenül az jut az elsõ
gondolatként az eszébe, hogy vegyünk valami ajándékot a
mamának, ami szintén nagyon szép dolog, de kétségtelen, hogy
a melegsége a dolognak az a saját maga által készített
tárgyban van.


