- Nagyon tetszik és az tetszik benne a legjobban, hogy a
gyerekekre külön gondoltak olyan szempontból, hogy mindig
csinálhatnak valamit a gyerekek. Mert egy pici gyereket igazán nem
nagyon érdekel így a könyv egy boltban, fönn a polc tetején. De
hogyha a mama nézegeti a könyveket és o pedig addig itt valamivel
játszhat, akkor biztos, hogy hosszú távon meg fogja szeretni a
könyvesboltot, mint olyan és ez nekünk biztos, hogy nagyon jó
felnõtteknek, szerintem ezért nagyon klassz, hogy így együtt van
a játszási lehetõség meg a sok új könyv.
R.: - Látom itt egy csomó kazetta is van és ezt az önnél
lévõ kislány is nagyon nézegette ezeket a kazettákat, mit
szeretne megvenni ebbõl?
- Hát nekem a Magyar népmesék és az ilyen, a Pom-pon és a
szép régi magyar mesék tetszenek a legjobban. És szomorú
vagyok, hogy a Pokémont is látom közöttük.
R.: - Miért szomorú?
- Azért, mert nagyon utálom az ilyen új meséket, fõleg az
ilyen értelmetlen se füle, se farka meséket. De nagyon szép és
széles a választék, úgyhogy lehet mást is venni.
- Hát ez alatt a rövid idõ alatt, amíg itt együtt voltunk
ezen a megnyitón, ön azt látja, hogy azért a klasszikus irodalom
és a klasszikus mûvészeti értékek is teret fognak kapni.
- Így van, így látom és úgy látom, hogy az van többségben
és nagyon örülök neki.
R.: - Megnyílt a Pozsonyi Pagony Elsõ Gyermekkönyvesbolt.
Miért Pagony?
-Gáspár Máté: A mi gyerekkori emlékeink alapján egy
olyan világ, elsõsorban persze a Micimackó ötletébõl, de maga
a szónak is van egy olyan hangulata, ami egy ilyen tisztás ebben a
dzsungelben, amiben mindennap már felnõtté nõvé mi magunk is
rohangálunk és ez a többesszám, ez a tulajdonos-társaimra, két
baráti házaspárra és a feleségemre vonatkozik és már nekünk
is vannak kicsi gyerekeink, szóval hogy vágytunk egy olyan helyet
csinálni, nekik, a saját gyerekeinknek elsõsorban, ahol jókedv
van, könyv van, kultúra van és ahol jól érezzük magunkat. Mert
mi kerestük ezt a helyet, kerestünk egy pagonyt magunknak a
városban, ahol egyrészt mindent megtalálunk, amire vágyunk, a
kínálatot, azt a több ezer könyvet, ami azért ennek a
korosztálynak itt ugye nullától 14 éves korosztályról van
szó, teljesen megtalálhatjuk, ahol hangulatos körülmények
között lehet válogatni. Le lehet ülni egy kicsit, nézelõdni,
olvasgatni és nem találtuk. És így gondoltuk azt, hogy jó,
akkor csináljuk meg.
R.: - A Micimackó pagonyja az százholdas, ez hány
négyzetméter körülbelül?
G.M.: - Ez 65 négyzetméteres pagony, hát a bejárata azt
hiszem, hogy rögtön az a bizonyos égig érõ fa, aminek ezek a
sajátos lilából, sárgába játszó színei és ez az ágasbogas,
illetve az a hatalmas barátságos odva, amit a gyerekek rögtön
fölfedeznek, ez mind szimbolizálja ezt a helyet. Kintrõl látszik
az utcáról, a gyerekek bejönnek, kipróbálják, fölmásznak
rá, simogatják, tehát ez nekünk egy nagyon fontos központi
része. És hogyha körbemegyünk ezen a nem túl nagy körön,
akkor egy ilyen kis pihenõs, pihenõ részhez érkezünk, ahol a
szülõk leülhetnek, olvasgathatnak. Vannak ilyen szabadpolcos
kiadványaink is, ez egy jó lehetõség arra, hogy itt a szülõk
is leüljenek addig, amíg a gyerekek a szemközt lévõ
játszókuckóban mulatják az idõt.
R.: - Tehát akkor ez könyvesbolt, játszóház, pihenõhely,
szülõi találkozó, ilyen multifunkcionális pagony.
G.M.: - Teljesen. Mert azt gondoljuk, hogy többrõl van itt
szó, minthogy egyszerûen megpróbáljuk eladni amit csak lehet.
Kedvet szeretnénk adni a vásárláshoz és azt szeretnénk, hogy
minél többször visszajöjjenek hozzánk. És aki nem vesz minden
alkalommal, az is találja meg a saját számítását és
jóérzését.
R.: - Vajon itt megtalálhatók lesznek a gyerekirodalomnak a
régi nagy klasszikus mûvei?
G.M.: - Mi elõször azt gondoltuk, amikor ebbe belevágtunk,
hogy nincs igazi választék és nincs igazi színvonal. És ahogy
beleástuk magunkat és körbejártuk, kiderült, hogy hatalmas
választék van és egyre színvonalasabb könyvek is vannak. Mi
megengedhetjük azt a luxust, mivel több, mint 1500 címet tartunk
már jelenleg is, hogy egy bizonyos szint alá ne menjünk, de
ugyanakkor igyekszünk teljes választékot adni.
R.: - Zenekönyv, tudod mi az, hogy video?
- Kazetta.
R.: - Melyik ez a kazetta, ismered?
- Ühm. (Süsü) eddig tudok énekelni belõle.
R.: - Tetszik neked ez a könyvesbolt, ami most nyílt egy pár
perce?
- Igen, nekem nagyon tetszik. Szerintem nagyon sokféle könyv
van itt, tehát mindenféle fajtából, nagyon sok.
R.: - Téged melyik érdekel különösebben, milyen
könyvtípust szeretsz?
- Hát fõleg a sportos könyvek, meg az ilyen ifjúsági
izgalmas regények, de az állatvilág is nagyon érdekel.
R.: - Hogy tetszik neked az a fa ott elõl?
- Szerintem nagyon jó.
R.: - Szia. Miért vagy itt bent?
- Bejöttem ide beülni, pihentem, egész ünnepség alatt
hajtogattam. Aztán most, hogy ne kelljen hazamenni.
R.: - Bebújtál ide ebbe a faodúba, ez egy hatalmas fának az
odva. És itt most nem fognak téged megtalálni?
- De már megtaláltak, de úgy látszik mégse kell hazamenni.
Azért maradok.



R.: - Mi a kedvenc meséd?
- Az a bõbugyogós.
R.: - Van egy ilyen mese, aminek az a címe, hogy bo bugyogó?
- Igen.
R.: - És mirõl szól ez a mese?
- Arról, hogy a kakas kukurikú! Törökcsászár add vissza a
gyémánt félkrajcárom.
R.: - Visszaadja?
- Nem, hanem beleteszi a bõ bugyogójába és ajaj, ezt a kis
kakast vigyétek be a kincseskamrába, hadd keresse meg az o
dolgát.
R.: - Ki szokta ezt mesélni neked?
- Anya meg apa.
R.: - Sokszor mesélik neked ezt a mesét?
- Igen.
R.: - Te szoktad kérni vagy mindig azt mondják, hogy
kislányom, ma is ez a mese lesz, holnap is ez a mese lesz.
- Én mondom azt.
R.: - Miért szeretsz egy mesét többször hallgatni?
- Mert jó mese.
R.: - Nem szoktad megunni, hogy mindig ugyanazt hallgasd?
- Nem.
R.: - Ez a mese miért jó?
- Mert tetszik. Jó vicces.
R.: - Milyen viccek vannak benne?
- Hát az, hogy bõ bugyogója van, beleteszi.
R.: - Mire gondolsz közben, ahogy hallgatod?
- Hát alszok, bebújok a papámhoz.



- Az anya akkor is kommunikál a magzatával, ha nem akar. Errõl
döbbenetes adatok vannak, hogy az anya, aki valamilyen szorong,
fél, a majdani bekövetkezõ szüléstõl, annak a magzata sokkal
kevesebbet mozog, lassabban gyarapszik, mármint súlyával
növekszik, behúzódik a méh egyik sarkába és ott rettegve
várja a fejleményeket.
Nagy Attila olvasáskutató: - Ezeket a szavak elõtti
érzelmeket és gondolatokat énekkel, szép szóval,
beszélgetéssel, mesével, zenehallgatással, dúdolással igenis
lehet oldani. Na most ugyanez történik a születés utáni idõszakban
is. Nem lehet megmondani, hogy mely gyerek miért nyûgösebb,
sírósabb, mint a másik. Mi is három gyereket neveltünk föl
és az egyik gyerekünk, bármit csináltunk vele minden
délutáni alvás után felébredve minimum fél órát bõgött.
Nem lehetett megvigasztalni, máig nem tudjuk, hogy mi volt az
oka. De a dolog lényege az, hogy minden gyerekhez másként
szólva és nem parancsszavakkal, hogy hallgass el, kiraklak az
ajtón, hanem ölbevevõ, vigasztaló, simogató szakkal,
ritmussal, rímmel, énekkel, verssel meg lehet õket nyugtatni,
el lehet õket csitítani és a mély, nyugtató, pihentetõ
boldogító álomhoz el lehet juttatni. Errõl egy gyönyörû
mondat olvasható, az Ezeregyéjszakai meséinek kezdetén, ahol a
király ugye összegyûjteti a háremébe a város, Bagdad minden
hölgyét és ott sír az egyik hölgy. És megkérdezi, hogy
miért sírsz? Azt mondja Seherezád, hogy sír a húgom, mert ma
még nem meséltem neki, mert minden este mesélek és a mese oly
poharnyóvá teszi a lelket, hogy az álom magvai könnyebben
kicsíráznak benne. Na most ezt a porhanyóvá tett lelket
kellene tulajdonképpen minden este megteremteni minden
édesanyának, édesapának, nagymamának, nagynéninek, akire
éppen a gyerek rá van bízva. Szóval, hogy a legelején
kezdjük, amit még szinte a gyerekek nem is értenek, csak a
ritmus, a rím varázsa, a hóchóc katona, a cinicini muzsika, az
ákombákom berkenye ezek mind-mind, amelyekbõl csak két
versszakot, három versszakot, egy fél oldalt elolvasni a
gyerekeknek olyan elemi, fizikai örömet okoz nekik.
Nem is biztos, hogy a 2-3 éves, 4 éves gyerek megérti, bár
persze, ha harmadszor elolvasom, akkor már megérti. De a ritmus,
a zene elviszi õket és okoz valami olyan elemi fiziológiai
szintû bizsergést, örömteli ringatódzó, hullámzó és belsõ
mozgást, amitõl maga az élmény újra meg újra az ismétlés
igényét hívja elõ.



R.: - Mikor szoktad mondani, ezt a mondókát?
- Az anyukámnak is elmondtam már.
R.: - Hogyan tanultad meg?
- Itt az oviban énekeltük.
R.: - Mi tetszik neked ebben a mondókában?
- Hogy lementem a pincébe
R.: - Nem voltál még sosem pincében?
- Egyszer a nagypapámmal voltam, de csak egyszer.
R.: - És te is szeretnél lemenni a pincébe?
- Igen.
R.: - És ott mit csinálnál?
- Ott leszedném a söprûvel a pókhálókat, levinnék
valamilyen bútort, ami nem kell a lakásban.
R.: - És megpróbálnál te is vajat csipegetni, mint a
mondókában?
- Hát igen.
R.: - A pincében miért van vaj?
- Azért, mert ott van egy ilyen kannácska és abba belemegy
vagy belerakják.
R.: - Ahol te laksz, ott van pince?
- Ott nincs. Nagymamáéknál sincs, csak régen volt.
R.: - Miért nincsenek most pincék?
- Azért, mert az már nagyon régen szokott lenni.
R.: - És akkor te hova tudsz lemenni vajat csipegetni?
- Mondjuk néha otthon benyúlok, néha este benyúlok
igaziból a hûtõszekrénybe és kiveszek egy kicsit.
R.: - És az olyan, mint a pince?
- Nem, mert a pincében is egy kicsit hideg van, viszont ott kõbõl
van minden, a hûtõszekrényben meg minden mûanyag van és ott a
pincében nem olyan hideg van, mint a hûtõben.
-Barabásné Morgács Kinga óvodavezetõ: Sok-sok
évvel ezelõtt, amikor fõiskolára jártam a gyerekirodalom
tanárunk bejött az elsõ órára és megkérdezte, hogy mit
gondolunk mi az, hogy irodalom, mire való? És akkor mondtunk
olyan okosakat, hogy tanít, meg nevel. Kinyittatta velünk a
füzetünket és azt mondta, hogy írjuk be az elejére, hogy az
irodalom nem nevel, nem tanít, nem oktat, hanem esztétikai
élményt nyújt. És ezen az elsõ órán semmi mással nem
foglalkoztunk, csak azzal, hogy Csanádi egyik versét elemeztük.
(Kicsi kutya c.vers)
Ennek a versnek a kapcsán ismertük meg az egész
gyerekirodalmat, a költészetet és meséket és nekem akkor ez
olyan meghatározó élmény volt, hogy többek között ennek
alapján, meg persze egyéb irodalmi tanulmányaimból adódóan
is azt gondolom, hogy egy versrõl el tudom dönteni, hogy
esztétikai élményt nyújt-e a gyerekeknek vagy nem. És ha nem
nyújt azt, akkor igazándiból nincsen helye az óvodai
nevelésben.
R.: - Miért fontos a gyerekeknek a vers?
Bné.M.K.: - Azt hiszem, hogy a vers, az szépért van. Az óvodákban
elég sokszor várják el tõlünk, hogy program verseket, ünnepi
verseke tanítsunk, ilyenkor vannak nagyon-nagy bajban a
kollégák, hiszen egy-egy ünnepre harminc-negyven versbõl kell
választani és bizony ezeknek az irodalmi értéke elég
alacsony. Gondoljunk itt az anyák napi versekre, az évzáró,
óvoda búcsúztató és egyéb gügyeségekre, amit nagyon-nagyon
elvárnak tõlünk az anyukák, a nagymamák, valamilyen módon be
kell zárni a tanévet és meg kell nyitni az újabbat.
Nagyon-nagyon nehéz ilyenkor felvállalni, hogy nem valami erre
szóló célzott rímes szöveget mondjunk, hanem valódi
élményt nyújtó szép költészetet.
R.: - De ha csak szép egy vers, azt nem biztos, hogy el lehet
játszani, azt nem biztos, hogy érti a gyerek.
B.M.K.: - Nem hiszem, hogy a gyereknek dolga érteni a verset,
a vers az játék, az szépség, víziói legyenek, ritmusa
legyen, játszani tudjon ezzel a szöveggel, ne meséljen el
valamit és ne ilyen bugyutácska szöveg legyen rímekbe szedve,
ami sajnos mostanában legtöbb gyermek könyvtára van.
R.: - Ma nem születnek szép gyerekversek?
Bné.M.K.: - Nem tudom, hogy születnek-e újak és szépek,
nem nagyon találkozunk velük.
R.: - Ma a XXI. század elején az óvodákban ki a sláger
költõ?
Bné.M.K.: - Weöres Sándor költészete kimeríthetetlen,
Tamkó Sirató Károly versei kiváló ritmusúak a gyerekek
számára és Kányádi Sándor verseit nagyon szeretik.
R.: - Ugyanúgy befogadják a Weöres Sándor verseket a
gyerekek?
Bné.M.K.: - Én azt hiszem, hogyha a verset játéknak
tekintjük mondókának, ritmusnak, akkor a gyerekek erre nagyon
vevõk. Talán még jobban, mint a hosszabb mesékre, ami
elfárasztja õket. Tehát ha a verstanulás nem egy direkt
folyamat, hanem beépül a gyerekek napjába, tevékenységekhez
kötõdik, természetes része a szövegüknek, akkor nagycsoport
végére a gyerekek közül elég sokan maguk is jópofa verseket
mondogatnak, rátalálnak szó és rímpárokra és kis
képeskönyveket, mesekönyveket csinálnak köréjük.
R.: - Hát te nagyon szépen elmondtad ezt a hosszú verset,
hogyan tanultad ezt meg?
- Egyszer még csak félig tudtam, utána pedig azt az egészet
elmondtam Kati néninek és Kati néni tanított meg. Így
rájöttem, hogy hogy van ez, bejött a fejembe, hogy most mit
kell mondani.
R.: - Miért tetszik neked ez a vers?
- Azért tetszik mert ez egy olyan aranyos vers, hogy cinege
van benne, meg ilyen mindenfélék állatok.
R.: - Mi történik ezzel a cinegével?
- Az, hogy nem lesz cipõkéje.



-Bognár Tass irodalomtörténész: Weöres Sándortól
szeretnék egy idézetet olvasni, azt feszegeti, hogy minden
gyerek költõ tulajdonképpen, voltaképpen. Ez talán megdöbbentõnek
hat, én azt hiszem nagyon sok gyerek azért fordul el azon
versektõl, amelyek nevelgetni akarják õt, irányítgatni
akarják õt, valamilyen utat akarnak neki megszabni. A gyerek azt
hiszem az ilyesmitõl irtózik és énnekem hát meggyõzõdésem
és nemcsak nekem, idézek egy XX. századi amerikai irodalmárt,
a modern irodalom tanításáról: Tudom, hogy valamelyest is
érzékeny emberek számára a pedagógia lehangoló téma. Na
most, hát ez ellentmondásnak látszik, én azt hiszem, hogy egy
vers akkor jó, ha megragadja valamiféleképpen a gyereket. Az
iskolai irodalmi tanításunk azért rossz, mert egy kalap alá
vesz minden gyereket. Elsõben meg kell tanulni ezt, másodikban
azt, ötödikben a János vitézt, eszi, nem eszi, nem kap mást.
Hatodikban a Toldit. Nem veszi figyelembe azt, hogy van olyan
gyerek, aki három, négy, ötévesen már érzékeny a versre,
zenére, beszél, ír, olvas, van 16 éves gyerek, a Szeptember
végén vagy egy Chopin zenemû meg se érinti. Szóval a mi
pedagógiánk általánosít, egy kalap alá vesz mindenkit, nem
tud különbséget tenni gyerek és gyerek között. Pedig én
állítom minden gyerekben megbújik valahol, ahogy Weöres
Sándor mondta, a költõ. Ezt sajnos a pedagógia lefaragja
róla.
- Az is egy tapasztalat, hogy egy bizonyos életkorig a
gyerekek sokszor, sok gyerek szereti a verset, mondja, él benne.
És aztán egy idõ után eltûnik az életébõl, úgy kikopik.
Vajon ez egy életkori sajátosság, hogy kikopik a vers, vagy mi
felnõttek koptatjuk ki?
B.T.: - Én azt hiszem kis korban a gyerek valójában nem éli
át a verset, csak annak külsõ formáját. Táncol, tapsol,
énekel, Koncz Zsuzsa, Halász Judit, stb. tetszik neki a ritmus,
nem baj. Természetesen nem baj. Aztán elkövetkezik egy bizonyos
korszak, amikor távol esik a vers. Én tanultam zongorázni, -
elnézést, hogy személyes élményekkel hozakodom elõ - azt
mondta nekem a zongoratanárnõm, ide figyelj fiam, ezt a mûvet
akkor fogod igazán jól eljátszani, ha szerelmes leszel. Nos én
azt hiszem, hogy amikor a kamasz, Szerb Antal mondta, egyik
lábával a szakadék egyik szélén áll, másik lábával a
másik szélén, és alatta a szakadék és nem tudja mikor fog
belezuhanni, óriási indulatok, erõk feszülnek benne, akkor
lesz megint figyelmes arra, Jesszus Mária, hiszen ez a versekben
meg van írva. Szóval ugyanezek az érzések, indulatok,
komorság, bánat, ború, szerelem, nagyszerûség, felemelkedés,
ez mind ott van. És egyszer csak újra felfedezi, hogy lám
ezeket versben meg lehet írni.
R.: - Hallottam egy elõadását, ahol arról beszélt, hogy
egy valódi jó gyerekvers kiváltja a megrendülés csöndjét.
Mi váltja ki a megrendülés csöndjét, mikor jó az a
gyerekvers?
B.T.: - Én azt hiszem, hogy minden vers, így a jó gyerekvers
is a csöndbõl születik. Amikor íródik, akkor is a csönd
munkál és végeredményben nem a kimondott szó az, ami mindig
megrendít, hanem ami mögötte van. Ha jól emlékszem Bella
István nyilatkozott nemrég arról, hogy a vers a
legmélységesebb csönd. Na most egy mélységes csönd után, ha
csönd marad képzeljük el az micsoda mélységes lehet. Tehát
én azt hiszem, ha egy gyereket megragad egy vers, akkor ott
tényleg álljunk meg, ne kezdjünk el fölösleges kérdéseket
feltenni, ilyen kérdést, olyan kérdést, maradjunk csöndben.
Hagyjuk, hogy az a vers ott megtegye a maga megrendítõ
hatását. Weöres Sándornak egyik legsikerültebb verse egy
illusztráció gyerekrajzhoz, az a címe, hogy Papa, mama, gyerek,
a család összedugja három haját.
R.: - És csönd.