Vendég a háznál
2001. november. 16.
Kossuth rádió, 13.05
- Te, mint gyakorló pedagógus biztos látod azt, hogy a
gyerekek mennyit olvasnak újságot. Milyen újságokat látsz a
kezükben?
-Gyenesse Györgyi tanár: Azokat a színes magazinokat,
amik nekik szólnak elsõsorban, ezeket látom a kezükben, ezeket
egymásnak is adogatják. Mást, folyóiratot vagy napi sajtót nem
olvasnak az én tapasztalataim szerint.
R.: - Milyenek ezek az újságok, te milyennek látod õket?
Nagyon egyformák?
- Gyenesse Györgyi tanár: - Szóval néhány ilyen lapot
megnéztem és ezek szinte ugyanazokat a témákat, ugyanolyan
módon tálalják. Van egy képük ezeknek az újságoknak arról,
hogy milyen is ez az átlag tinédzser és ennek az úgynevezett
célközönségnek próbálnak megfelelni. Nagyon kevés szöveggel,
nagyon sok képpel, divattal, párválasztási praktikákkal, könnyûzenei
ajánlásokkal foglalkoznak inkább és teszik ezt a hihetetlenül
sekélyes verbális közlések szintjén, a képanyagukat tekintve
pedig leginkább azokat a testképeket és divatképeket közlik a
gyerekekkel, amelyek egyébként a televízióban is olyan erõteljesen
jelen vannak és hát amitõl nagyon sok gyerek szenved, hogy õ nem
olyan, miközben olyanná szeretne válni.
R.: - Ha jól értem, neked nem tetszenek ezek az újságok és
leginkább azért nem, mert olyan idealizált képet sugallnak, amit
a gyerekek nem tudnak elérni. Ez valójában a probléma ezekkel az
újságokkal?
Gy.Gy.: - Ez az egyik probléma, másfelõl pedig hát ezeknek az
esztétikai színvonala sem túl magas. Tehát hogyha csak azt
nézném, hogy ez milyen esztétikai minõségeket képvisel, akkor
megint csak azt kell mondanom, hogy egy hihetetlenül alacsony
színvonalon fogalmazzák meg ezek magukat. Ezek nem alkalmasak
arra, hogy a gyerekek ebben elmélyüljenek. Egyébként nem is ez a
céljuk. Hát ezeknek a magazinoknak ugyanaz a céljuk, mint a
klippeknek, hogy meg kell nézni és el kell dobni. Semmi olyasmi
nincs benne, ami maradandó lenne, fontos lenne.
R.: - Milyennek kellene lenni egy ilyen újságnak?
Gy.Gy.: - Olyan témákról kellene írniuk, amelyek valójában
foglalkoztatják a gyerekeket. Csak ezeknek az újságoknak a
szerkesztõi el sem tudják képzelni, hogy ezek a gyerekek milyen
alaposan gondolnak át bizonyos dolgokat. Bármilyen meglepõ is,
egy új tapasztalat ugye itt a World Trade Center elleni
terrortámadás kapcsán például nagyon erõsen tapasztaltam, hogy
a gyerekeket nagyon is foglalkoztatja a háború kérdése. Tehát
nem mennek el ezek mellett a témák mellett, csak utána nem tudnak
errõl olvasni, nem tudnak errõl gondolkodni, nincsen ez a dolog
semmiféle összefüggésbe ágyazva az õ szintjükön. Tehát azon
a nyelvezeten, arra az ismeretanyagra építve, amit ok 14-18 éves
korukban tudnak. El nem tudom képzelni, hogy egy ilyen magazin
egyáltalán bármilyen szinten is foglalkozna ezzel a témával.
R.: - Mirõl kellene szólnia akkor konkrétan ezeknek az
újságoknak?
Gy.Gy.: - Talán megkérdezni a gyerekeket, hogy mirõl
szóljanak ezek az újságok, mert hogy az kellene, hogy legyen a
kiindulópont. Egyfelõl tehát az õ érdeklõdésükre építve,
azokra gondolok, amelyek õket foglalkoztatják, másfelõl pedig
át kellene gondolnia a felnõtteknek azt, hogy mi az, amit viszont
õk szeretnének, hogy a gyerekek találkozzanak vele. És
ne csak az a gyerekképük legyen, vagy fiatal képük, hogy ez egy
olyan korosztály, akit semmi nem érdekel, hanem ez a korosztály
nagyon színes, nagyon sokféle foglalkoztatja õt, nagyon sok olyan
minden, ami a felnõtt társadalmat is foglalkoztatja, csak õket
másképpen. Mondok egy példát. Ez a korosztály nagyon is
foglalkozik azzal, hogy mi lesz vele az iskola után? Érzi a
versenyhelyzetet, van tapasztalása arról, hogy õ mit tud
teljesíteni vagy valamiféle tudása errõl és nagyon nehezen
tudja átgondolni azt, hogy mi lesz vele például az érettségi
után? Vagy például, hogy milyennek tartja önmagát. Merthogy a
gyerekekben nagyom sok szorongás van azzal kapcsolatosan, hogy
milyenek õk vagy milyennek látják õt. Ezek is olyan témák,
amelyekrõl nagyon okosan sok mindent lehetne, kellene írni, de
ennek csak egy aspektusa jelenik meg, egy nagyon sekélyes szinten,
például ezeknek az újságban. Foglalkoztatja a gyerekeket a
párkapcsolati probléma, de az nem olyan szinten, ahogy a
színészek mindenféle kapcsolatairól tudósítanak ezek az
újságok, hanem azon a szinten, ahogy õ átéli. Hogy mennyire
szorong egy elsõ randevú kapcsán, mi is az, amitõl õ
valójában szorong? Ezekrõl lehetne okos, értelmes, hozzáértõ
felnõttekkel készített beszélgetéseken, riportokon keresztül
valamilyen módon velük kommunikálni.
R.: - Ezzel szemben milyen képet sugároznak a fiataloknak
önmagukról ezek az újságok?
Gy.Gy.: - Egy olyan tinikép jön le errõl, ami hát eléggé
egyoldalú, egy olyan gyereket ismerünk meg ebbõl, aki rajong
valamilyen zenekarért, valamilyen klubba jár, igazándiból nem
tanul, mert az nem olyan nagyon fontos, szinte nem is tudjuk, hogy
iskolába jár-e vagy sem, hogy érdekli-e valami vagy sem. Mintha
folyamatosan egy multiplex világban lévõ gyerekrõl beszélnénk,
miközben hát ezek a gyerekek nem csak ilyenek, ilyenek is, de nem
csak ilyenek. És az életük egy szelete, egy szegmense ez a
világ, amit én ilyen multiplex világnak hívok és az összes
többirõl meg szinte szó sem esik. Például a szülõ - gyerek
kapcsolatról. Hogy azt õk hogyan, hányféle módon élik meg.
Hogy érzik õk magukat a családban, mitõl érzik jól, mitõl
kevésbé. Vagy például elképzelhetõnek tartanám, hogy
beszéljenek arról, hogy hogyan élünk meg egy veszteséget.
Nagyon könnyen elõfordulhat, hogy pont ebben az életszakaszban
veszíti el egy nagyszülõjét, esetleg a szülõ veszíti el vagy
valami gyógyíthatatlan betegség van jelen a családban. Ezek
nagyon komornak tûnõ témák, mintha féltenénk attól, hogy a
gyerekek ezzel foglalkozzanak, de foglalkoznak. És magukra
maradnak.
R.: - Nemrég egy fogadó órán voltál, ahol valami fontos
dolog derült ki az iskolában.
Gy.Gy.: - Bizony történt ott egy kisebb úgymond lebukás,
amikor is egy fiatal 15 éves gyermeknél találtak marihuánát. Ez
csak azért ijesztett meg engem, mert a 15 éves leánygyermekem is
ebbe az osztályba jár és hát ugyan ismerem az osztálytársakat,
ismerem a gyermekem baráti körét, õt is nagyon jól ismerem, de
hogy ez ilyen közel van hozzánk, azért ettõl picit megijedtem
és meglepõdtem.
R.: - Félsz attól, hogy a gyereked is kábítószeres lesz?
Gy.Gy.: - Hát ez a veszély jelen van sajnos a társadalmunkban.
Én bizalommal vagyok a gyermekem, õ is énfelém, nagyon jó a
kapcsolatunk, beszélgettünk is már ezekrõl a dolgokról, és
hát mint minden kíváncsi gyerek, õ már bizony ki is próbálta.
Ez a cigaretta, amit fûnek neveznek, én igazából még nem tudtam
jó ideig, hogy ez micsoda és mit jelent. De én úgy tudom, hogy
ez a marihuána, az egy picit erõsebb drog, tehát azt már még ha
cigarettába keverik, akkor is egy picikét az erõsebb, mint a
másik fajta. Csak attól féltem ezt az egész korosztályt, hogy
ugye kíváncsiságból bizonyára nagyon sokan kipróbálják, mert
a csordaszellem ebben az idõszakban nagyon komolyan jelen van. Hogy
mi állítja meg õket abban, hogy továbblépjenek, hogy oké,
egy-egy szálat mondjuk elszívunk, mert kipróbáljuk, megnézzük
milyen a hatása, esetleg jól érzik tõle magukat, esetleg
fölszabadítja õket valamifajta gátlások alól vagy esetleg
kikapcsolja õket a jelen életük problémáiból és aztán egyre
többet, többet nyúlnak ehhez a módszerhez ahelyett, hogy megerõsítenék
a saját fizikumukat, szellemüket, értelmi szintjüket, hogy ne
legyen szükség egyáltalán erre az úgymond lazításra. Hogy hol
van az a határ, amikor egyszer csak átcsúszik a másik oldalra
és ez, amitõl félek, hogy lehet, hogy most éppen õszinte
hozzám a gyerekem, vagy õszinték a barátai, de mikor válik egy
picit bizonytalanná ez az õszinteség? És én esetleg elhiszem
neki, mert hiszen bízom benne és elfogadom, amit õ mond és
közben esetleg mondjuk engem is átver, mert õ már régen túl
van rajta, csak azért adagol nekem apró információkat, hogy ne
nagyon aggódjak.
R.: - Hát itt tulajdonképpen arról van szó, hogy te
elmesélted, hogy bízol a gyerekedben, de mégsem bízol.
Gy.Gy.: - Bízom a gyerekemben és féltem. És valószínû ebbõl
fakad az, hogy azt nem mondanám, hogy mégsem bízom, csak ilyesmi
helyzet már elõfordult így a közvetlen környezetében. Egyik
ismerõse elhitette a szüleivel, hogy hát õ már régen nem, meg
már régen túl van rajta, meg dehogyis, hát egyszer-kétszer
kipróbálta, de hát soha többet és hát bizony tudják, hogy
igenis használja, rendszeresen használja a füvet. Ennek a
korosztálynak nagyon-nagyon fontos az és itt most a kiskamasz
korra, vagy hát a kamaszkor kezdetére gondolok, 15-16 éves korra,
amikor ugye elindul a felnõtté válás, megváltozik a testük
kívülrõl, belülrõl elindulnak a hormonok és hirtelen nem
tudnak igazán mit kezdeni maguktól. Hát a kamaszkori
lázadásról ugye mindenki tud. Tehát lehet egyfajta majd én
megmutatom a világnak hozzáállás, lehet depressziós idõszakában
vagy rossz felelet után esetleg fölvidítja magát egy-egy ilyen
slukkal. Vagy, amikor buliznak és együtt vannak, akkor az egy
olyan kellemes közös élményt ad. Én nem tudom, hogy mi minden
lehet még. Azt tudom, hogy az én gyermekem mondjuk eléggé le van
kötve, tehát õ nagyon sokféle elfoglaltsággal tölti az
idejét, jól is tanul, énekel, gitározik, sportolni jár, nagyon
jó a családunk hangulata is, tehát mondjuk a családi hétvégi
családi programokat is szívesen látogatja. Tehát igazából én
nem látom azt, hogy õ emiatt nyúlna esetleg ezekhez a lazító
szerekhez. Én nagyon jóban vagyok a barátaival is, tehát õk
mesélnek nekem és õk õszinték hozzám és erre büszke is
vagyok, hogy õ kiskamasz létükre ilyen szinten megnyílnak egy
felnõtt elõtt. Ennek a hangulata, az valami egészen fantasztikus
közös élmény. Én nem tudom, hogy ki kerüli ki és ki nem
kerüli ki.
R.: - De te azt szeretnéd, hogyha a te gyereked kikerülné.
Gy.Gy.: - Hát az én gyerekem már nem kerüli ki, mert már
mesélt róla, hogy történt vele ilyen élmény.
R.: - Mit szóltál ehhez amikor elmesélte, hogy kipróbálta.
Gy.Gy.: - Azt hittem elájulok.
R.: - És aztán mit mondtál neki?
Gy.Gy.: - Hát kérdeztem az élményeirõl és kíváncsi
voltam, hogy ebben mi a jó? Azt mondta, hogy elõször egy nagy jó
élménye volt, valami virágokat látott a mezon és elképzelt egy
csodálatos élményt, de hogy nem is tartott sokáig és egy ilyen
kábult kellemes érzés volt, ennyi.
R.: - És mit mondtál neki?
Gy.Gy.: - Hát elmeséltem neki, hogy hova vezet ez az út. Hogy
ez az elsõ lépés olyan visszafordíthatatlan folyamat felé,
aminek a vége, az nagyon-nagyon tragikus. És hát meg is mutattam,
hogy hogyan néznek ki emberek drogfogyasztás után.
R.: - Mi szólt a lányod ezekhez a képekhez?
Gy.Gy.: - Megdöbbent és szerintem ugyanazt, mint minden kamasz,
ah! ugyan ez vele nem fordulhat elõ. Attól félek, hogy az õ
korosztályukban benne van az a gondolat, hogy hát ugyan már egy
kicsit most még egy-egy bulin ezt úgy elszívjuk, aztán még
iszogatunk egy kicsit most még egy-egy bulin ezt úgy elszívjuk,
aztán meg iszogatunk egy kicsit és aztán onnantól kezdve megyünk
tovább, hogy egyszer csak majd nem fognak tudni továbbmenni
enélkül. Tehát bennem ez a félelem van, mert bármennyire is jó
a kapcsolat, bármennyire is jó a viszony, ez az amitõl igazából
tartok, hogy egyszer csak mégsem tudják azt mondani, hogy itt a
vége.
R.: - Szerinted mit kellene tenni ahhoz, hogy a gyerekeid ne
nyúljanak a droghoz?
Gy.Gy.: - Hát továbbra is fenntartani a jó kapcsolatot és
megismertetni õket más olyan élethelyzetekkel, ahol hasonló
élményeket élhetnek meg, tehát ahol ugyanúgy jól érezhetik
magukat, ugyanúgy felszabadultak lehetnek. Egy jó színházi elõadás
vagy egy klassz beszélgetés vagy egy jó fellépés, vagy egy
sikeres vizsga, azt hiszem a siker. Tehát az önmagában, ami nekik
nagyon fontos, a visszajelzés arról, hogy õk jók.
R.: - Hogy tudsz te, mint anya nekik sikerélményt adni?
Gy.Gy.: - Pozitív szavakkal nevelek, ha szabad így mondani,
tehát én mindig észreveszem, hogyha õ valamit jól elvégzett
vagy ügyesen tanult, beszélgetünk a tanulmányairól, hogy de
jó, hogy ezt is észrevetted, meg azt is meglátod, vagy milyen
klasszul megtanultad ezt a verset. Vagy de jólesik, hogy beraktad a
mosogatóba a mosatlant, ha nem rakta be, még akkor is elmondom,
hogy vegye már észre, hogy akkor most be kéne rakni. Szóval én
igyekszem õket úgy nevelni, hogy õk jól érezzék magukat otthon
és jól érezzék magukat a bõrükben. Persze, hogy ez a
korosztály tele van különbözõ komplexusokkal, hogy most hosszú
a karom, rövid a lábam, kicsi a fenekem, nagy a fenekem,
folyamatosan ezzel foglalkoznak, fõleg lányok. Én pedig
folyamatosan mondom, hogy de hát nézd meg, nézz a tükörbe
milyen csinos vagy mennyire jól áll, milyen jól érzed magad a bõrödben,
akkor, hát igazából nem tudom, hogy még mivel lehetne.
  
R.: - Könnyû lázadni egy olyan család ellen, ahol van mi
ellen lázadni, - mondom, kicsit talán furcsa a megfogalmazás,
de manapság, mintha azt tapasztalnám, hogy egyre több
családban lennének demokratikus viszonyok. Nem könnyû az
élete egy gyereknek egy ilyen családban sem, ha serdül. Mintha
nem lenne mi ellen lázadni. Küzd a gyerek azért, hogy a saját
autonómiáját és a saját személyiségét kialakítsa, ami
adott esetben könnyebb akkor, hogyha van mivel konfrontálódni.
De ha nincs mivel konfrontálódni, akkor a gyerek belekerül egy
olyan helyzetbe, hogy miközben nem akar azonosulni a szülõjével,
mégis nincs mivel nem azonosulni.
-dr.Csorba János pszichiáter: Ez egy igen érdekes
probléma, hogy az azonosulás vagy serdülõkorban az
ellenazonosulás milyen értékek mentén zajlik, de igen ritka,
hogy ennyire kikristályosodnának a gyerek értékválasztásai.
Én azt hiszem, hogy családon belül a konkrét megoldásmódok a
lényegesek, tehát nem az a lényeges amit anyu, vagy apu
képvisel értéket, hanem ahogyan képvisel értéket, hanem
ahogyan képviseli és hogy azt menyire rugalmasan képviseli vagy
milyen nevelésfilozófián belül érvényesíti. Amirõl szó
van itt, az elsõsorban az, hogy a liberális nevelési elvek
újabban igen sokszor átcsúsznak engedékenységbe, illetve
úgynevezett elkényeztetésbe, mert elkényeztetésnél nemcsak
arról van szó, hogy nincsenek világos határok vagy
követelmények a gyerekkel szemben, hanem hogy az
összekapcsolódik egyfajta érzelmi zsarolással is és sokszor
elõsegíti, hogy a serdülõ éppenséggel egy gyermeki érzelmi
függésben maradjon. Nagyon nehéz a szülõnek úgy kijelölni
határokat, hogy ugyanakkor azokat rugalmasan képviselje, adott
esetben kellõ humorral is, de ugyanakkor következetesen. Tehát
a legfontosabb probléma itt a következetesség, mert vannak
alapvetõ nevelési hibák, például túlzott perfekcionizmus
vagy máskor túlzott
R.: - Mi az, hogy perfekcionizmus?
dr.Cs.J.: - A család rendkívül magasra helyezi a mércét,
aminek szinte egyfajta belsõ megegyezés szerint a serdülõ nem
tud eleget tenni, tehát nemcsak tanulmányi, hanem egyéb
vonatkozásban is. Ez nem ritka olyan családokban, ahol a szülõk
a legújabb idõkben egyfajta sikertörténetet könyvelhetnek el
vagy sikeres vállalkozásokon is elég magasra helyezik a
mércét, hogy a gyerek is legyen képes arra, amire a szülõk
képesek voltak. Ehhez képest a gyerek azt érzékeli, hogy az õ
sajátosságait kevésbé veszik észre vagy kevésbé érzékelik
a szülõk ebben a folyamatban és ez eredményez egy fokozottabb
elfordulást a szülõktõl és igen sokszor a drog vagy alkohol,
vagy akár a depressziós problémakör az nem ritka ilyesfajta
családok gyerekeinél. Nagyon lényeges szempont viszont, hogy
együtt marad-e a család, mert a legnehezebb helyzetben azok a
családok vannak, ahol ugye egy szülõ, általában egyedül
maradt anyuka neveli a gyereket, akik közül ugye a gyerekek
lassan belépdelnek a serdülõ korba és az anyának sem
érzelmi, sem fizikális támasza nincsen ahhoz, hogy megbirkózzon
a gyerekei problémáival. Azt hiszem az egyik leggyakoribb
probléma, hogy a házasságok körülbelül tíz év után,
amikor a gyerek már úgy 15 év körül kezd lenni, akkor igen
sok apuka úgy érzi, hogy a megromlott házasságból most már
egy új kapcsolattal ideje, hogy kilépjen, mert hogy a gyerekek
már kinõttek a gyermekkorból. Miközben pontosan a serdülõkor
az a hangsúlyos életkor, amikor a legérzékenyebben érinti fõleg
a serdülõkorú lányokat az, hogy apuka kilép a család
életébõl vagy csak látszat kapcsolat marad meg a gyerekekkel.
Ebben az esetben a rosszabb szituáció, amikor az elvált férj
nem segíti a volt feleségét az ilyen problémáknak a
megoldásában, hanem éppenséggel elzárkózik vagy pedig
egyfajta bûnbak képzési tendencia indul el. Ez amúgy is nagyon
jelentõs, amirõl még nem beszéltünk, a bûntudat kérdése,
hiszen rengeteg szülõben van bûntudat azzal kapcsolatban, hogy
részben milyen hibákat követtek el, részben, hogy õk felelõsek-e
vagy okai-e a gyerek állapotának és a mai pszichológiai
felfogás és egyben a serdülõpszichiátriai gyakorlat és az,
hogy hibákat vagy problémákat nem címezünk bizonyos
családtagoknak, hanem a kapcsolati rendszer zavarain próbálunk
segíteni vagy a kapcsolati rendszer zavarait próbáljuk
felderíteni és a kölcsönös belátást vagy toleranciát
segíteni. Tehát sokszor a serdülõ figyelmét is fel kell arra
hívnunk az egyedül maradt szülõ milyen nehéz körülmények
közé került azzal, hogy egyedül maradt a gyerek problémáinak
a megoldásában.
  
-A fiatalok nem azt látják, hogy jaj, ez milyen rossz, hanem
hogy az milyen jó.
- Te drogoztál már?
- Egyszer. Nekem nem volt olyan nagy szám, mint ahogy
hallottam. Elálmosodtam tõle és lebegtem, de teljesen magamnál
voltam közben. Semmi extra. Állítólag többször kell
kipróbálni ahhoz, hogy az ember érezze ezt az igazi hatását.
R.: - És te akarod többször kipróbálni?
- Hát én nem, mert szerencsére ebben még így gondolkodom,
hogy vagy régimódi vagyok, vagy nem tudom, de nem szeretném.
Meg a függõséget nem szeretem. Sok embert ismerek, aki ilyenben
ment tönkre, láttam sok riportot is, meg dokumentumfilmeket,
ezekrõl volt nálunk drog oktatás az iskolában, az rettentõen
nagy hatással volt rám.
R.: - Találkoztál már valakivel, aki ebben ment tönkre?
- Igen, találkoztam. Annyit láttam csak, hogy nagyon
lefogyott, nagyobb rúgástól eltörtek a csontjai és hogy
fizikailag nagyon leépült és amúgy az életben semmi hasznosat
nem csinált, pedig csak füvezett, de még ez is így betett
neki.
R.: - Az iskolában drogoznak sokan?
- Az iskolában szerintem inkább a fiúk között jellemzõ
ez, a lányoknál szerintem hogyha a társaságban olyan ember
van, akkor biztos belevihetõek, de a lányokra nem annyira
jellemzõ, inkább a fiúk és a mi iskolánkban kevés fiú van.
Elég kevés olyan buli van, ahol nem füveznek.
R.: - Mik ezek a bulik, házibulik, vagy diszkók? Vagy mire
gondoltál?
- Hát fõleg házibuli, de akár most már diszkóban is
hallottam ilyesmit.
R.: - És te jársz ilyen bulikba?
- Voltam már egy-kettõben. Igen, azért tudom ezt mondani,
hogy jellemzõ a bulikra, mert hogy sok helyen voltam és láttam,
hogy ott sodorgatják a füves cigit.
R.: - Nem drága mulatság egy diáknak?
- Ismerek olyan jómódú köröket, ahol simán megengedik
maguknak, ez annyi nekik, mintha elmennek moziba. Végül is
drága mindenféle szempontból, ha az ember ezt sokat csinálja.
De a szegényebbek pedig összeszednek rá valahogy mindenképpen.
Ez olyan divat lett manapság, olyan, mint az ital, mint az
alkohol.
R.: - Azt, aki nem füvezik, azt lenézik?
- Hát furcsán néznek rá. Meg a dohányzás meg már olyan,
mint a kólázás.
R.: - Te dohányzol?
- Inkább potyán, potyadohányos vagyok.
R.: - Szüleid mit szólnak ehhez?
- Nem tudják.
R.: - És a drogtól féltenek?
- Sose mondták azt, hogy ugye nem csinálod ezt, meg azt?
Szerintem tartanak annyira józan eszûnek, hogy nem próbálom
ki, vagy hogy nem leszek a rabja, hogy nekem nincs is okom, mert
õk mindent megadnak nekem, amit én szeretnék és hogy nincs is
okom arra, hogy én ezt tegyem.
R.: - Aki drogozik, az azért drogozik, mert valami oka van
rá?
- Legtöbben szerintem azért, mert van okuk, mert a
problémákat nehezebben bírják és azt gondolják, hogy ez
megoldja. Úgy, mint akik alkoholba ölték a bánatukat, de sok
ember csak úgy heccbõl, mint ezek a bulizó fiatalok, õk is
heccbõl kipróbálják, aztán bejön nekik egyre többet és
akkor végén már a rabjuk lesz.
R.: - Milyen problémáik vannak a fiataloknak, amitõl a
drogba menekülnek?
- Manapság már eléggé kevés az az igazán boldog családi
légkör. Énnekem mondjuk tíz barátnõmbõl háromnak van
normális családi élete, ahol szeretet övezi az egészet és
hát ez is egy ok lehet. Valaki a szerelemben keresi a szeretet,
nem a családban, de még abban is csalódik, akkor meg még
inkább az iskola nem megy neki és így tovább.
R.: - Ki lehet egyáltalán drogot kerülni?
- Ki lehet, ez attól függ, hogy az ember mennyire öntudatos
abban, hogy õ nem. Nehéz. Meg ez attól is függ, mert ha nekem
mondjuk lenne egy társaságom, ahol van tíz fiatal és mindegyik
droghasználó lenne, akkor énnekem nehéz lenne azt
kikerülnöm, de nekem szerencsém van, mert énnekem olyan
gondolkodású barátaim vannak, mint én és ezért nehéz. De
például a dohányzásból kiindulva, azt is a társaság miatt
kezdi el az ember és akkor a drog az ugyanilyen lehet.
  
|