- Jó napot kívánok! A Vendég a háznál címû mûsort
keresem.
- Jó napot kívánok! Vendég a háznál
- R. E. vagyok Hódmezõvásárhelyrõl.
- Köszöntöm.
R.E.: - És nekem egy olyan problémám lenne, hogy az
iskolafogászattal kapcsolatosan van egy ilyen jogi kérdés, aminek
én nem tudok a végére járni, hogyha önök tudnának nekem ebben
segíteni.
- Mi a gond?
R.E.: - Hát az lenne a gond, hogy a legutóbbi szülõi
értekezleten a tanító néni által úgymond azt üzenték az
iskolafogászatról, hogy a legközelebbi iskolafogászaton nem
fogják elfogadni a szülõ által írt nyilatkozatot, miszerint én
nem szeretném, hogyha ott kezelnék a gyerekem fogát. És
én ezt, mint laikus úgy gondolom, hogy nem jogos, tehát hogy
jogilag sincs ez rendben, mert én úgy gondolom, hogy ez egy orvosi
beavatkozás és ha jól tudom, ahhoz kell az illetõ beleegyezése.
Ha pedig kiskorú, akkor a szülõ beleegyezése.
- Én gondolom, hogy talán magával a tanítónõvel vagy a
tanító úrral meg lehetne beszélni ezt, hogy ne is vigyék eleve
el a gyereket egy ilyen gyerekfogászati kezelésre, mert saját
fogásznál akarják a gyerek fogát rendben tartani.
R.E.: - Igen, ez logikus csak hogy mondjam, ez nem mindig derül
ki a szülõ számára, hogy volt már olyan, hogy aznap reggel
tudtuk meg, hogy iskolafogászat lesz. És azért az sem megoldás,
hogy én nap, mint nap hívogassam az iskolát mondjuk, hogy aznap
mennek-e fogorvoshoz. Tehát én úgy eleve ezt a hozzáállást,
hogy azt üzenték az iskolafogászatról, s szóval én föl vagyok
egy kicsit háborodva, egy nagyon rossz tapasztalatunk volt.
Elmentem a kislánnyal együtt az iskolafogászatra és ott azt
mondta az illetõ doktor úr, hogy hát ott van egy luk a fogán és
hogy azt ki fogja most fúrni. Mondtam, hogy köszönöm szépen,
akkor majd mi elmennénk egy magánrendelésre. És ott
körülbelül egy hét múlva meg is jelentünk egy másik
orvosnál, aki azt mondta, hogy õ nem lát lukat. Na most azért
azt hiszem, hogy ezek után talán érthetõ is, hogy az én
bizalmam miért rendült meg az egész dologban. De mondom
egyáltalán, tehát szerintem ez jogilag nincs rendben, csak nem
nagyon tudom ezt, hogy mire is hivatkozzak, mert sajnos meg kell,
hogy mondjam, hogy addig, amíg az ember nem tud egy paragrafust
így bemondani, hogy ez és ez a törvény, addig elég nehéz. Úgy
szólt a dolog, hogy csak abban az esetben fogadják el, ha egy
másik fogorvos ad egy igazolást, miszerint o kezeli.
- Miközben nagyon örülünk annak, hogy a gyerekeket elviszik
az iskolából szûrõvizsgálatra, mert nem minden szülõ nagyon
gondos, azonközben azt gondolom, hogy a mamának igaza van.
-dr.Cukor József gyermekfogorvos: Igen. A megoldás
nagyon egyszerû. A megoldás nagyon egyszerû, természetesen
amennyiben a szülõ nem kívánja az iskolafogászati kezelést,
akkor nyilatkozik, nem kell ezt minden nap vagy vagy pont akkor,
hanem egyszerûen arra a tanévre ad az osztályfõnöknek egy
nyilatkozatot, hogy én a kisfiam, kislányom kezelését nem
kérem. Na most azért itt van egy másik oldala a dolognak, hogy a
vizsgálatot azért el kell végezni.
R.: - Tehát akkor is, ha van egy ilyen nyilatkozat?
dr.C.J.: - Azért el kell végezni a vizsgálatot, semmi más,
hát abban semmiféle károsodása nem lesz a gyereknek,
megvizsgálja és legfeljebb azt mondja, hogy kedves anyuka, kedves
apuka, én úgy láttam, hogy ilyen és ilyen probléma van, tessék
szíves lenni akkor a saját fogorvoshoz elfáradni és akkor ezzel
rövidre lett zárva a kérdés. Na most azért hadd említsem meg,
hogy van itt más probléma is. Ez teljesen egyértelmû, ahogy
mondta az anyuka, ez egyértelmû. De megjegyzésképpen sokszor elõfordul,
hogy a gyerek hát fél a fogorvostól, fél a fogászattól,
esetleg nincs is rossz tapasztalata neki, de valahogy nem kívánja
azt, hogy most az õ fogával foglalkozzanak és akkor reggel
odanyomja az ellenörzõjét az anyukának, apukának, aki már
lóhalálában menne a munkahelyre, mert meg van késve, hogy
gyorsan írjál pár sort, mert ez olyan, ez a doktor néni, doktor
bácsi, hogy evvel nem engedem kezeltetni magamat. A szülõ nem is
tudja, hogy mit csináljon, gyorsan ír egy pár sort, elõfordult
már, hogy komolyan mondom újság, letépett újságnak a sarkára
írt egy pár sort a szülõ, szóval azért vannak ilyen túlzások
is. De visszatérve az eredeti problémára, itt teljesen egyértelmû,
a szülõ azt mondja, hogy nem kívánja a kezelését, akkor ezt
leírja, osztályfõnöknek oda adja, nem feltétlenül szükséges
másik fogorvosnak az igazolása. Természetesen aztán azért azt
elvárja mondjuk az ember, hogy ez meg is történjen, hogy más
fogorvossal a kezelést valóban elvégeztessék.
R.: - Igen, egyébként én ezzel a gyakorlattal találkoztam
számos alkalommal, hogy a gyerekem hozott haza egy ilyen papírt,
melyben a szûrõvizsgálatot végzõ különbözõ iskolaorvos
javasolta a gyereknek valamiféle kezelését és akkor az ember
megoldotta úgy, ahogy jónak látta, aztán vagy kellett a kezelés
vagy nem.
dr.C.J.: - Vagy kellett, vagy nem, ezt már ugye döntse el az a
szakorvos, ahová a kerül a gyermek. Ez teljesen egyértelmû így.
- 328-8972 mûsorunk ezen a telefonszámon hívható minden
szerdán 13 és 14 óra között.



- Jó napot kívánok! A gyerekeknek a cipõ viselésével
kapcsolatban lenne egy-két gondolatom, hogy rettenetes állapot,
mert egy gyereknek három-négy cipõre is szüksége van. Nyilván
magas szárúra, sportcipõre, lakkcipõre ugye attól függ, hogy
éppen milyen célra veszi föl. Ennyiféle betétet eleve nem lehet
csináltatni. Másik dolog, hiába van meg a betétes cipõ, elmegy
a gyerek az óvodába, az iskolába, váltócipõ van. Könyörgöm,
én, mint pedagógus tudom és a saját gyerekemmel is ezt
szenvedtük végig, tehát ott van a betétes cipõ, szépen a kis
polcokon, a gyerek pedig a benti mamuszban tölti az egész napot.
Tehát fölveszi a cipõt, amiben a betét van a szünetekben. Na
most. Még abban is, a cipõben is lehetõleg olyan cipõt vásárol
az ember, hogy ne fûzõs legyen, pedig az tartaná legjobban a
lábat, mert ugye akkor a gyereknek a tíz perc alatt sokáig kell fûzögetni,
eltelik vele az idõ, tehát inkább csak ezeket a bebújós és
tépõzárasokat részesítik a szülõk elõnyben. Szóval a mi
gyerekkorunkban ez nem így mûködött. Voltak általában bõrbõl
készült fûzõs cipõink, abban voltunk, abban benne volt a betét
például és ugye ráhúztuk ezeket a gumi is kalocsniszerûségeket.
R.: - Az óvódában?
H.Fné.: - Hát annak idején igen, igen. De ma váltócipõ
miatt hiába van egy gyereknek tehát betétes cipõje, ha a váltó
cipõt kénytelen, mert mindenhol óvodában, iskolában, kötelezõ
a váltó cipõ. A megoldás az lenne, mint annak idején mi, hogy
nem kötelezõ volt a cipõinket levetni, hanem takarítottak
utánunk az iskolában és mindenhol. Hát én tudom, mondom, hát
én alsó tagozatos pedagógus vagyok, saját gyerekemmel is
végigjártuk ugyanezt, hogy akkora gágogó lúdtalpa van, hiába
adtam lehetõség szerint minden arra, hogy siesta cipõ, meg ez,
meg az, ha a gyereknek a lábán bent mamusz van.
dr.Balla Mária ortopéd orvos: - Úgy szoktuk mondani, hogy
tartós viseletre a gyereknek csak olyan cipõt, illetve lábbelit
adjunk, amelyiknek hátul kemény a kérge, tehát a sarkat
támasztja. Ebbõl következik minden olyan lábbelinek a tartós
viselete, mint a tornacipõ, a vászoncipõ, a papucs, a mamusz, a
pántos szandál nem tanácsolt. Elsõsorban a gyerekeknek olyan cipõre
van szükségük, amelyiknek kemény a kérge, és hajlékony a
talpa. Ez lehet bármilyen jellegû cipõ és nem feltétlenül a
legdrágább fajta cipõ testesíti meg ezeket a kívánalmakat. A
lúdtalp betétnek a viselését csak nagyon indokolt esetben
tanácsoljuk. Ami viszont feltétlenül szükséges volna a
rendszeres lábtorna, amelyikkel a lábnak az izmait erõsíteni meg
úgy, hogy a boltozat folyamatosan kialakuljon.
R.: - Például a testnevelési órákon ezeket lehetne
tanítani.
dr.B.M.: - Csinálják is, óvodában is szokták a gyerekek
csinálni, iskolában is csinálják, csak az nagyon kevés. Szoktam
tanácsolni a szülõknek, hogy a gyerekek rendszerint otthon nem
hajlandók cipõt fölvenni a lakásban, akkor rá kell õket venni,
hogy csak lábujjhegyen járjanak, máris megvan a legegyszerûbb
lábtorna.
- Várjuk kérdéseiket, tapasztalataikat, véleményüket
328-8972



- Jó napot kívánok! Én érdeklõdni szeretnék, hogy ugye
arról van mindig szó, hogy a pici gyerekeknek nem jó, hogyha a
tévéznek, meg filmet néznek, hogy ez rossz, mert hogy a belsõ
képteremtõ tevékenységét leblokkolja, hogy mennyi ideig van ez,
körülbelül hány éves korig van, hogy nem szabad engedni? És
másrészt, hogy mondjuk például bábszínházzal, meg az ilyen
gyerekszínházzal akkor hogy állunk?
- Mekkora a gyermeke?
- Hát az enyém már 6 éves és eddig egész jól megcsináltuk
azt, hogy sose tévéztünk,
R.: - Soha? Egészen 6 éves koráig?
- Hát nem az, hogy soha az életben, az túlzás, de mondjuk mit
tudom én öt-hat filmet látott eddig életében ilyen mesefilmet.
R.: - De akkor ezek szerint maga sem szokott tévét nézni.
- Hát én se szoktam, igen, emiatt nem szoktam, mert
R.: - De õmiatta vagy egyébként is ez egy ilyen tudatos
döntés?
- Hát az az igazság, hogy mondjuk én nézném, de hát
mivelhogy õ eleve olyan gyerek, hogy tízig, fél tizenegyig ébren
van, mert ilyen típus, hát úgy, hogy én ébren vagyok vele és
játszom vele inkább, úgyhogy hát úgy általában én mindig
inkább meséltem, mert mindig eltereltem a dolgot és õ nem is
annyira igényli. És most kezdte el igényelni, hogy valahogy
nagyobbak és az óvodában a többi gyerek ezt is nézi meg azt is
nézi.
R.: - És úgy érzi, hogy lemaradt.
- Most már õ is mondja, hogy hát most nézzük már meg ezt,
meg azt, szóval most már elkezdi mondogatni és azért kérdezem,
hogy ez hogy jó? Mennyire lehet engedni már egy ilyen nagy
gyereknek, vagy egy ilyen 6 évesnek?
Vekerdy Tamás pszichológus: - Hát úgy gondolom, hogy meg
kell keresni itt is a kompromisszumokat. Hegedüs Géza mondta annak
idején, hogy tíz éves korig ne tévézzen a gyerek, akkor
olvasó lesz. És én azt hiszem, ebben igaza volt.
R.: - De ez nem egy más világ volt?
V.T.: - Az már nem volt más világ, akkor már mindenki
tévézett 3 éves korától, éppen azért mondta ezt a
meghökkentés szándékával. De én nem vagyok, õ se volt merev,
én sem vagyok merev, tehát én azt igen, van tévé, elõfordul,
belenéz, megnézi. Azt kell tudni sajnos nekünk, szülõknek
sajnos a tévérõl, hogy kiválasztott mûsort volna jó röviden
megnézni, velünk együtt. De ugye, akkor mit ér az egész, hiszen
az értelme pont az, hogy oda lököm és akkor órákig ott ez
elektromos bébiszitter vigyáz a gyerekre. De erre nem jó a
tévé, így használva valóban káros. De például
R.: - Hány éves korig, mert ugye ezt fontosnak tartotta
V.T.: - Én azt gondolom, hogy az iskolába lépéskor jelentõs
változások történnek a gyerekben, 6 és 8 között és hogy 6
és 8 között ez után is még együttes tévézést javasolnék
kiválasztott mûsorokban. Amikor a gyerek maga veszi ezt a kezébe,
az a kamaszkor. Addig nekem erre figyelnem kell és minél kisebb a
gyerek, annál kevesebbet ebbõl a mama által elmondott okokból
is. A külsõ kép leállítja a belsõ képkészítést, a belsõ
képben dolgozza fel a gyerek, amit megtudott a világról és
önmagáról és félelmeit, düheit szorongásait, játékban és
mesehallgatásban és a külsõ kép ezt lehetetlenné teszi. Hát a
tévézés önmagában is agresszívvé tesz, mint azt sokan,
sokszor elmondták, akkor is, ha a legszelídebb angol
természetfilmeket nézi csak a gyerek. A rajzfilm sok okból tesz
legagresszívebbé, ez egy nagy amerikai kutatás eredménye
egyébként.
R.: - Pont ezt nem gondolnák egyébként a szülõk.
V.T.: - Ezt nem gondolnák, tehát hogy õ csak Mini Maxot nézi
vagy õ csak a Cartoon Networkot, csak azt nézi, amitõl a
legagresszívebb lesz.
R.: - Mert? Miért attól?
V.T.: - A vizsgálat hosszú volt és nagyon drága. Az volt a
lényege, hogy a valóságban látott agressziót nagyon pontosan
tudja a gyerek utánozni, de csekély mértékben emelkedik az
agressziós szintje például szorongás is visszafogja. Valódi
agresszió a valóságban, amit átélt, szorongást is kelt. A
filmen látott agressziót kicsit kevésbé tudja utánozni és
tetemesen no az általános agressziós szint, a rajzfilmen látott
agressziót tudja a legkevésbé utánozni, például azért is,
mert a rajzfilm dramaturgiája elnyeli, hogy ellapul az egér, de
máris fut tovább. Hogyhogy? Ez nagy baj, de viszont az általános
agressziós szint, tehát egy olyan agresszió zajlik, aminek semmi
következménye nincs. És ez az agressziós szintet ez ugrásszerûen
emeli. Ez volt a kísérlet tapasztalata. Na most visszatérve a
mama kérdésére, hogy bábszínház és színház, ott hogy van
ez? Obraszcovot idézem, bár régen nem idézték már, ez egy
zseniális orosz bábmûvész volt, aki a semmivel, két ujjával,
amire esetleg két fagömböt húzott, fantasztikus dolgokat tudott
produkálni. Óriási bábszínháza volt, nagy állami
támogatással. Õ mondta azt, hogy szerinte öt éves kora elõtt
ne vigyük bábszínházba a gyereket, mert a gyerek teljesen
átadja magát az illúziónak és olyan hatásokat is válthat ki,
nem feltétlenül, amire nem is gondolunk. Súlyos szorongásokat,
nem mindig, ritkán, de mindenesetre õ ezt mondta, hogy öt, holott
a saját üzletét rontotta ezzel, 5 éves kora elõtt ne vigyük.
R.: - Maga is ezzel egyébként egyetért?
V.T.: - Én is egyetértek ezzel. Idézem így például a
Waldorf óvódákat, ahol van bábozás, de úgy hangsúlyozottan,
hogy az óvónõ látszik. Tehát egy asztalon vezetgeti a bábokat,
avagy marionett bábokat úgy, hogy o nincs elrejtve. És ez egy
nagyon fontos dolog a kisgyereknek, hogy tudja, hogy ezt az óvó
néni csinálja. Késõbb ez változik, ez ötödik, hatodik
életév táján és akkor még mindig azért jó a báb a
gyereknek, mert sok csodát tud, amit a rendes színpad esetleg nem,
átváltozást és nagyon jól lehet rá proiciálni, kívetíteni.
Tehát a meg sem moccanó bábfejen a gyerek tényleg látja, hogy
pislog, kinyitja a száját, ásít, eszik, stb, mert nagy erõvel
tudja belsõ képeit a kivetíteni. A rendes színház az kicsit
késõbb jön, de mind a bábszínháznál, mind a rendes
színháznál hihetetlenül fontos, hogy egy élõ ember vagy élõ
emberek vannak ott, a színészek, akikrõl minden nagy színészeti
könyv, legyen az keleti vagy nyugati leírja, hogy a színészben
belsõ kép keletkezik. És a legfontosabb pillanata az elõadásnak,
amikor a színész belsõ képe átáramlik a nézõ szívébe,
vagyis belsõ látásának mezejére. Tehát teljesen más dologról
van szó egy élõ ember jelenlétében, mint egy film esetében.
És ez egyébként a koncertekkel is így van. A gourmand-ok
tudják, hogy miért hallgatnak élõ zenét, de le is mérték
például mennyivel több felhang van egy koncerten, mint a
legeslegjobb hifivel, a legeslegjobb CD-rõl hallgatott zenében.
328-8972. Televízió ügyben azt hiszem, hogy sok kérdésére
választ kapott az édesanya. De azt hiszem, hogy manapság egyre
nagyobb gondot okoz a szülõk számára, vagy sok kérdést vet
föl, hogy és mi van a számítógéppel? Hiszen az is egy képernyõ,
az is egyfajta függõséget alakíthat ki és a mai gyerekeket
szinte még inkább vonzza, mint általában a televízió.
V.T.: - Igen, a számítógéppel az a helyzet, hogy ha van
otthon számítógép és én vagy családtagjaim ezen dolgozunk és
van egy kisgyerek és most két és féléves mondjuk vagy három,
vagy ki tudja mennyi és fel akar mászni az ölembe, miután én
befejeztem a szövegszerkesztõn és pötyögtetni akar õ is és
nézi, hogy mi jelenik ott meg, semmi baj, persze, õ engem utánoz,
én is csináltam, õ is csinálja, elképesztõ sebességgel fogja
kiismerni magát nálam sokkal gyorsabban, ha én kiismerném, õ
sokkal gyorsabban tanulná meg, mint ahogy én meg tudnám tanulni.
A probléma ott kezdõdik, amikor a gyereknek számítógépes
játékokat veszek, veszünk, nem tudom mi mindent, ami kell ahhoz
R.: - Amiket maga nem vett meg a gyerekeknek ?
V.T.: - Nálunk is egyszer megjelent egy emlékezetem szerint, de
nagyon rövid életû volt és a számítógépes játékok az én
gyermekeim kamasz korában léptek be a számítógépre és nagyon
gyorsan
R.: - Talán azért akkor ezt könnyebb volt betartani és ma
már nehezebb.
V.T.: - Letörlésre vagy visszaadásra kerültek. Nem, ma is van
nálunk még kisebb gyerek, aki nem játszik számítógépes
játékot, holott a bátyjai idõnként játszanak. A
számítógépes játékok nálunk rövidéletûek, talán épp
ezért nem szocializálódtak rá a gyerekek kiskorukban, tehát egy
ideig ott vannak, marháskodnak vele, aztán vissza adják,
letörlik, kiirtják, stb. De visszatérve ide, tehát, hogy én
ezt, amikor pici gyerekek számítógépes játékokkal játszanak,
azt nagyon rossznak tartom, ha lehet még a televíziónál vagy a
videónál is rosszabbnak.
R.: - Miért?
V.T.: - Hát ugyancsak a képernyõ effektusról van szó, amely
egyrészt, a megjelenõ külsõ kép blokkolja a belsõ
képkészítést, a valódi feldolgozást, a gyerek ül, testileg
sem mozog, holott nagyon jól tudjuk sok kutatótól, hogy ennek a
kisgyereknek azért is van még olyan sok mozgásra szüksége, mert
mozgás közben dolgozza fel, amit tud a világról és mozgásos
játékban. Tehát mind a testi, mind a lelki mozgást leállítja,
ez a dolog lényege. És teljesen rossz idegen tartalmakkal tömi
meg a gyereknek a nagyon nyitott, mondhatnám félájult központi
idegrendszerét.
R.: - Csak sok szülõ azt gondolja, hogy összehasonlítva a
televízióval, ugyanazt teszi a televízió is, csak ez legalább
aktivizálja a gyereket, ez legalább valamifajta ügyességet
fejleszt, szóval mintha ennek több fejlesztõ hatása is lenne.
V.T.: - Igen ismerjük ezeket az illúziókat. Röviden
válaszolva, hivatkozom a Zürichi Számítástechnikai Fõiskola
egyik professzorának tudományos cikkére, aki mindig is híve volt
annak, hogy már az óvódás is számítógépezzen és ezek az
így bekerült gyerekek hihetetlenül rutinosak az elsõ években.
Õ azért írja a cikket, mert most már évek óta azt a
tapasztalatot tette, hogy azok a gyerekek és én innen ismerem a
cikket, hogy azok a Waldorf iskolások, akik csak a kamaszkor után
kezdenek tanulni komputertechnikát, hogy ezek sokkal kisebb
rutinnal lépnek be a fõiskolára és ezért kezdetben vért
izzadnak a nagy rutinúakhoz képest. Idáig rendben is lenne, de a
cikk azért született meg, mert a harmadik szemesztertõl, amikor
új anyagok jönnek, amit egyik se ismert, amikor vállalkozó kedv
és kreativitás kell, a waldorfosok hirtelen az élre törnek. És
ezért írja a kétségbeesett szerzõ a cikket, hogy Úristen! itt
valami van, amire eddig nem gondoltunk.
Mv.: - Ok valami helyett ültek kicsi gyerekkorukban a
számítógép elott.
V.T.: - Úgy van, igen. Tehát megmaradt valamiféle
kreativitás, valami vállalkozó kedv, valami önállóság, ami a
rutiniékben nem maradt meg. De azt újra hangsúlyozom, hogy én
nem tiltanám el a gyerekemet attól, hogy ott pötyögjön, és
akkor is o nagyon gyorsan bele fog ebbe jönni, de nem vennék
hozzá játékot. Tehát azt érti a szülõ, jó használja,
utánozzon engem, persze nem limit nélkül. Megmondanám, még a 10
éves gyereknek is megmondanám, hogy számítógépezhetek,
rajzolhatok? Jó 15 percet, 20 percet, de nem úgy, hogy a délelõtt,
ott van a szombat délelõtt vagy netán az egész hétvége, így
nem.


