


Mv.: - Hogyan kerültek kapcsolatba a Salva Vita
Alapítvánnyal?
- Ez számunkra óriási gond volt, hogy a fiúnkkal mit
kezdjünk. Fontos volt, hogy dolgozzon, mert hiszen alkalmas arra,
hogy dolgozzon és ezt õ fontosnak is érezte, hogy dolgozzon és
tegyen valamit. Miután befejezte a szakmunkástanuló iskolát
megpróbáltunk mindent, amit lehetett és a világon sehol,
semmiféle lehetõségünk nem volt. A kollegáim ezt tudták,
hogy én kétségbeesetten keresek helyet a fiam számára és az
egyik kerületi újságban hirdetést olvasott a kolleganõm. Volt
egy tájékoztató errõl az egyesületrõl. Oda természetesen
elmentem és abban a pillanatban, hogy meghallottam a vezetõjüket,
tudtam, hogy õk a mi megmentõink. Mi rögtön utána kapcsolatba
léptünk és akkor elkezdõdött az a számukra teljesen
hétköznapi dolog, hogy kapcsolatot vettek föl elõször a
gyerekkel, aztán a családdal. Helyszínen megjelentek,
tulajdonképpen egy felmérést csináltak a gyerekkel, hogy
milyen foglalkozásra tartják alkalmasnak és egy többszöri
ilyen beszélgetés meg vizsgálódás után kezdték el keresni a
helyet számára. Nagyon hamar, viszonylag hamar, két hónapon
belül találtak egy helyet, ami sajnos csak ideiglenesnek
számított, aztán egy másik helyet ami ugyancsak ideiglenes
volt és végül a harmadik hely egy iskola volt, ahol mindmáig
dolgozik, immáron egy éve, több mint egy éve. A gazdasági
vezetõ mellett dolgozik és tulajdonképpen mindenféle ilyen
gondnoksegéd munkát végez. Néha bevásárolni megy a
gazdasági igazgatóval, segít a kémia szertárban a tanárnõnek
tisztára mosni az edényeket, segít dekorálni az osztályt,
segít a kertben, tehát mindenféle olyan munkára, amit rá
lehet bízni.
Mv.: - Nem féltették attól, hogy hogy fog Ferkó egy
munkahelyen helytállni?
- Jaj nagyon, rettenetesen féltettük, mert o a súlyos
koraszülöttségébõl eredõen nyilván ugye egy védett
környezetben nõtt, egy védett családban. Mindent tanítani
kellett neki, semmiféle kész reflexszel, ösztönnel nem
született, ezek még nem voltak készek. 6 hónapra született
és így aztán teljesen természetes volt a védettség amiben
föl kellett, hogy nõjön. Nehéz volt elszakítani, most már
nagyon önálló és hát ebben az önállósodásban
kulcsfontosságú volt a munkahely, hogy tõlünk és rajtunk
kívül is érintkezzen emberekkel.
Mv.: - Derültek-e ki Ferkónak olyan képességei, amirõl
esetleg a szülõi ház sem tudott addig?
- Hát soha nem mertünk volna rábízni például
ajtómázolást vagy kerítésmázolást, ilyesmit és szépen
megcsinálta. Nagyon kitartó, rendkívül szorgalmas. Tízszer
annyi akaratereje van, mint az egészséges klassz nõvérének.
Mindannyiunkat megszégyenít egyébként a kitartásával és az
akaraterejével, ha olyasvalamit talál amit szeretne elérni.
Mv.: - A szülõi háznak van-e valamilyen kapcsolata a Salva Víta
Alapítvány munkatársaival?
- Ilyen problémás gyerekeknek az élete az nem történhet
szülõk és a velük foglalkozó intézmények kapcsolata
nélkül. A mi kapcsolatunk az intézménnyel abszolút élõ,
telefonon sokszor szoktunk beszélni és hogyha bármi gondunk van
kölcsönösen vagy kérdésünk, akkor azt mindig megbeszéljük.
Arra, hogy a szülõnek valami kapaszkodója legyen a gyerek
egész élete során rettenetesen nagy szükségem lett volna. Én
szülõként, anyaként csak azt tudom mondani, hogy egész
életünk során soha semmiféle plusz támpontot vagy
segítséget vagy jó szót sehonnan nem kaptunk. Általában
legyintéssel intézték el, hogy ó, hát koraszülött, majd
lesz, vagy örüljek neki, hogy ilyen amilyen és ne akarjam én,
hogy több legyen. Ez az elsõ olyan intézményes hely, ahol
olyan komoly segítséget, emberi segítséget kapott nemcsak a
gyerekem ami most már az õ korában a legfontosabb, hanem mi az
egész család, hogy szeretném hogyha ilyen intézménybõl több
lenne és jó lenne, ha odafigyelnének azokra a szülõkre, akik
kétségbeesetten szeretnék a hátrányos helyzetû gyereküket
jobb körülmények közé hozni és nem tudják, mert azt se
tudjuk, mert azt se tudjuk, hova fordulhatunk.



Jasper Éva: - Az elsõ beszélgetés után következik a
felmérés, amelynek több része van. Egyrészt kérdõíves
felmérést készítünk a szülõkkel is, ami egy kicsit arról
szól, hogy a múltját jobban megismerjük a hozzánk jelentkezõ
embernek. Aztán készítünk az értelmi sérült emberrel is egy
interjút, amiben pedig azt próbáljuk megtudni, hogy mit
szeretne csinálni, tényleg akar-e dolgozni, fontos ez számára,
milyen erõfeszítéseket tesz meg ezért és aztán készül egy
gyógypedagógiai felmérés is, ami pálya és munkaalkalmassági
felmérés és intelligencia szintet is mérünk és ez alapján a
gyógypedagógus instruálja, segít a szociális munkásoknak,
hogy hogyan lépjenek tovább. Aztán része még a
családlátogatás is, mindig kimegyünk minden családhoz, hogy
megnézzük azt, hogy milyen helyre fog járni dolgozni a
kliensünk, illetve, hogy ha szükség van rá, akkor
fölajánljuk a családnak, hogy a családi problémák
rendezésében is segítünk, segítjük felnõni, felnõtté
válni a gyereküket és megtanítjuk õket arra, hogy
hogyan lehet felnõttként tovább segíteni õket, hiszen mindig
segítségre szorulnak majd. És akkor a felmérés bezárása
tulajdonképpen együtt beszéljük meg és így alakul ki egy
egyéni stratégia. Tehát itt ez egy nagyon fontos része és ezt
mindenkinél szoktuk alkalmazni, a munkapróba. Ez azért fontos,
mert az értelmi sérült emberek nem mindig tudják maguk
elmondani maguk mit szeretnének csinálni, nem is nagyon ismerik
a lehetõségeiket és ezért különbözõ típusú munkahelyekre
el szoktuk õket vinni egy-két órát dolgozunk velük és akkor
ott ok is választhatnak, hogy mi az, amit szeretnek csinálni, mi
is meglátjuk, hogy mi az, amihez készségük is van, ez is
nagyon fontos és akkor így együtt dolgozva kialakul egy kép,
hogy milyen típusú munkahelyet keresünk nekik.
Mv.: - Például milyen helyekre viszik el õket
munkapróbára?
Jasper Éva: - Például postára szoktuk vinni
levélszétválogatásra, aztán van konyhai munkapróbánk is,
aztán az Édesipari Rt-be vagy pedig szalagmunkát lehet
kipróbálni, aztán van ahol kézbesítõi feladatokat, a
jobbaknak ügyintézõi feladatokat lehet kipróbálni. Az a
lényeg, hogy különbözõ típusú munkák legyenek, mert abból
lehet leszûrni, hogy mi az, ami neki való. A szociális munkás
ilyenkor azt is figyeli, hogy tulajdonképpen milyen problémái
lesznek, tehát ha magatartásproblémák vannak, hogy tud
beilleszkedni, miben kell majd a betanításkor segíteni és erre
a szociális munkás mit tud kidolgozni, hogy kezeli ezeket a
problémákat. Ez fontos, mert ezt kell majd a munkatársaknak
átadni a munkahelyen.
Mv.: - És a szociális munkás is együtt dolgozik az értelmi
sérült fiatallal?
Jasper Éva: - Igen, az nagyon fontos, hogy nemcsak oktatjuk,
megmondjuk neki, hogy mit csináljon, hanem együtt csináljuk
vele hiszen így adunk mintát. Nekik a legjobban ezzel lehet
mintát adni, hogy együtt csináljuk velük és akkor hogyha
megvan a munkahely, hogyha sikerül ezt megtalálni, akkor ismét
a szociális munkással együtt a munkahely feltáró kimegy erre
a munkahelyre és ott vagyunk a szerzõdéskötéskor is, tehát
mindenre odafigyelünk, hogy ne sérüljenek az értelmi sérült
embereknek a jogai és a munkáltatókat is tájékoztatjuk a
lehetõségekrõl, hiszen ha regisztrált munkanélküli az
ügyfelünk, akkor a munkaügyi központ támogatásában is fel
tudja õket venni. És ezért szeretik a mi klienseinket, mert mi
egyrészt felmérjük õket, valamennyire garanciát vállalunk
rá, hogy ezt megfelelõen el tudják látni ezt a munkát, és ok
ha megszereznek egy munkahelyet, akkor ott nagyon hûségesen ott
maradnak és ez egy nagy vonzerõ szokott lenni a munkáltatók
számára.



Mv.: - Zoli mit csinálsz most éppen?
Zoli: - Most éppen fóliázni próbálok, csak éppen beakadt
a fólia.
Mv.: - Fóliázáson kívül mit dolgozol még itt, mit
szoktál még csinálni?
Zoli: - Pántolni szoktam, fóliázok, csomagolok, meg hordom
föl a raktárba.
Mv.: - Nehéz munka ez, amit itt végzel?
Zoli: - Megy.
Mv.: - Testileg nem nehéz munka, nem szoktál elfáradni?
Zoli: - Hát a végére már el szoktam fáradni amikor sokat
vagyok és túlórázom.
Mv.: - Hány órát dolgozol egy nap?
Zoli: - Egy nap elvileg 6 órát dolgozok, de valamikor 8-at.
Mv.: - És miért pont idejöttél dolgozni?
Zoli: - Nekem ezt a munkahelyet ajánlották, mert voltam ilyen
próbamunkán és ott mondta a Tárnok György, hogy van egy ilyen
nyomdai munka, amit szeretnék-e csinálni, mondtam, hogy igen és
ott erre a munkahelyre eljöttem, próbamunkán voltam, aztán
azóta is itt dolgozom.
Mv.: - Tehát a próbamunka az azt jelenti, hogy eljöttél
megnézted, dolgoztál itt valamennyit és megtetszett?
Zoli: - Igen és aztán megtetszett a munka.
Mv.: - Van barátod itt a munkahelyen?
Zoli: - Sok barátom van.
Farkas József a nyomda igazgatója: - A nyomdaipar,
egyáltalán a szakma arról nevezetes, hogy elég sok vagy elég
magas a képzetlen vagy betanított munkaerõigény. Tehát
mindenképpen érdemesnek látszott megpróbálni, hogy egy
értelmileg sérült segédmunkásként egyszerûbb fizikai
munkára miként válik be. Azt tapasztaljuk a néhány hónap
alatt, hogy ennek a fiatalembernek, illetõleg két másik fiatal
is dolgozik nálunk, akik nem az alapítvány révén kerültek
ide, de itt dolgoznak, nagyon nagy a monotonitás tûrõképességük
és ez a monotonitás a nyomdaipari expediálásban,
csomagolásban megkerülhetetlen. Õk ezt úgy látszik, hogy jól
viselik, jól tûrik.
Mv.: - És a munkatársak hogy fogadták ezt a gondolatot?
Farkas József: - A munkatársaknak vagy mondjuk a kollega
közvetlen fõnökének egyetlen érdeke van, az hogy határidõre
precízen, pontosan meglegyen a munka. Az két nap után látszik
egy új dolgozóról, hogy képes-e határidõre, pontosan
dolgozni. Mikor ezt látta, hogy ez a fiatalember képes erre,
innentõl kezdve nem volt ellenérdeke, hogy bármi más gondolat
megforduljon a fejébe.
Mv.: - Mennyi bér kap itt Zoli Önöknél?
Farkas József: - A kollegák között a bérezésben nincsenek
különbségek. Tehát o ugyanazt a munkát végzi el, mint a
másik gépen mellette csomagoló kollega, aki nem értelmileg
sérült, tehát az o bére pontosan ennyi.
Mv.: - Nem éri Önöket olyan vád, hogy a mai munkanélküli
világban sérülteket alkalmaznak, hiszen azt gondolhatnánk
sokan, hogy nekik ott a szociális foglalkoztató, ezeket a
munkahelyeket a nem sérült embereknek kéne fenntartani.
Farkas József: - Ha érne ilyen vád ezt a vádat mi azt
gondolom visszautasítanánk. Egyszerûen amiatt, hogy attól,
hogy valaki értelmileg sérült, attól õ nem alacsonyabb rendû
tagja a társadalomnak, legföljebb kisebb értékû munkát tud
végezni, de ha bizonyos feladatot jól ellát, akkor ugyanúgy
kell kezelni, mintha nem volna sérült. Nekünk az
alapítvánnyal van egy együttmûködési megállapodásunk és
nemrégiben épp arról beszéltünk, ha újabb olyan kollegát
találnak, aki alkalmas lehet a nyomdaiparba, akkor mi szeretettel
várjuk.



Mv.: - Az idõsek nappali klubja hogy került kapcsolatba a
Salva Vita Alapítvánnyal?
- Megkeresett minket jó pár évvel ezelõtt, ajánlva, hogy
van náluk egy-két olyan kliens, akit el tudnának képzelni,
hogy itt a mi munkánkat segítsék.
Mv.: - Jelenleg hányan dolgoznak itt az alapítvány ügyfelei
közül?
- Ketten dolgoznak itt. Egyikõjük a konyhában segít be, a
másikójuk pedig a házat takarítja. Próbával indult ez a
dolog. Az alapítvány is besegített annak idején amikor az
újabb klienst fogadtuk, hogy õk vezették be a munkatársat,
megnézték, hogy mit tud csinálni, tehát õk maguk is tisztába
kerültek azzal, hogy ez egy olyan munkahely, amit el tud látni a
kliens vagy sem.
Mv.: - Te mióta dolgozol itt Móni?
Móni: - Már négy éve.
Mv.: - És te Erika?
Erika: - Én február 5-én kezdtem.
Mv.: - Mit dolgozol?
Móni: - Én konyhán dolgozok és segítek az Erzsi néninek.
Erika: - Én takarítok meg a Móninak segítek mosogatni meg
néha fönt az emeletet takarítani.
Mv.: - Ezelõtt dolgoztál máshol, Móni?
Móni: - Nem.
Erika: - Én varrodában dolgoztam. Azért nem tudtam ott
elhelyezkedni, mert hogy nehezen ment a varrás meg túl lassú
vagyok meg igaz, hogy segítséggel lehet tudok dolgozni csak ott
kell mellettem lenni.
Mv.: - És itt most megkapod ezt a segítséget, van valaki
melletted?
Erika: - Igen.
Mv.: - Ki segít itt neked?
Erika: - Néha az Éva bejön, megnéz. Meg a Tamás is ott van
meg az Eszti is, úgyhogy van mellettem.
Mv.: - És akkor így biztonságba érzed magad a munkában?
Erika: - Igen.
Mv.: - Az idõsekkel van valami kapcsolatod Móni?
Móni: - Van, eléggé sok. Nagyon szeretnek engem, én is
szeretem õket. Ki szoktam nekik vinni az ebédet meg minden.
Mv.: - Házhoz viszed az ebédet?
Móni: - Igen.
Mv.: - Neked vannak problémáid itt ezen a munkahelyen Erika?
Erika: - Eleinte volt. De most már az Évával
megbeszélgettük.
Mv.: - És az segít, ha az Évával megbeszéled?
Erika: - Igen.
Mv.: - A fizetéseddel mit csinálsz?
Móni: - A fizetésemmel adok anyunak egy 5 ezret, többi meg
az enyém lehet. Én meg berakok a bankba is, van nekem a bankban
pénzem. A többit meg elkölthetem.



Jasper Éva: - Nagyon gyakran nekem az a tapasztalatom,
hogy a szociális munkásnak ilyen biztonságot nyújtó szerepe
van és az az egyik fõ feladatunk, hogy segítsük kommunikálni,
beszélni az egészséges munkatársakat és az értelmi
sérülteket. Mert eleinte rajtunk keresztül érintkeznek
egymással tehát nekünk mondják, hogy mondjuk meg és a
sérült is nekünk mondja, mondjuk meg a munkatársainak és
aztán egy idõ után már elkezdenek egymással beszélni, hogy
jobban megismerjék egymást és akkor már viszont zavar a
szociális munkás, akkor ki kell lépni ebbõl a helyzetbõl.
Mv.: - A sérült fiatalok személyiségfejlõdésében vajon
mit jelent ez, hogy a nyílt munkaerõpiacon egészségesek
között helytállnak fizetõképes munkában.
Jasper Éva: - Hát az önállóságukat nagyon megerõsíti.
Nekik is szükség van rá meg minden embernek, hogy leváljanak a
szüleikrõl és hogy önálló életet éljenek. És azzal, hogy
elkezdenek dolgozni megerõsödik ez nagyon bennünk, hogy õk
már felnõtt emberek és már egyedül tudnak dönteni. Sokszor
vissza kell õket fogni, hogy miben tudnak dönteni egyedül és
hogy azért fogadják el a tanácsot. Azt hiszem, hogy ez a
legfontosabb és nagyon megnõ az önértékelésük is. Nagyon
sokszor van az, hogy hozzánk jön egy fiatal, szinte már
depressziós állapotban, nem néz ránk és akkor elkezdünk vele
dolgozni és munkába áll, akkor utána nagyon megerõsödik és
akkor már a szemünkbe néz és mosolyog és mesél a
munkájáról. Neki is most már helye van, szükség van rá.
Mint mindenkinek, ez nekik is nagyon fontos. Az a nehéz, hogy a
szülõkkel együtt valahogy ki kell találnunk, velük és a
szülõkkel együtt egy olyan utat, amiben úgy tudnak
továbbélni, hogy valamennyire önállóak is legyenek, de
elfogadják a saját korlátaikat is és a szülõk is el tudják
fogadni, hogy valamennyire már önállóak, de azért mégis
segíteni kell õket. Egy ilyen megfelelõ középutat kell
kitalálni.
Mv.: - Azért ez a szülõi háznak is egy igen nagy segítség
lehet.
Jasper Éva: - Igen, sokszor nagy változás is lehet. Elõfordul
az, hogy jönnek hozzánk a szülõk és akkor kérik, hogy a
gyerekük dolgozzon és aztán mikor elhelyezzük, akkor mindent
megtesznek, hogy mégse mert megijednek ettõl. Teljesen érthetõ,
hiszen õk arra rendezkedtek be, hogy az értelmi sérült embert
segítsék, mindent megtettek eddig érte, fejlesztették,
foglalkozásokra jártak velük és hát ugye most az jönne, hogy
munkába álljon. Most viszont az van, hogyha munkába áll, akkor
nem lesz otthon, nem lesz kirõl gondoskodni, az anyának elveszik
a szerepe. Ebben is próbálunk segíteni a szülõknek, hogy a
saját életük értelmét is definiálják át és próbáljanak
valamit találni erre, vagy így tudják csak elengedni a
gyereküket.
Mv.: - Lehetséges olyan is, hogy egy túl féltés lép föl,
hogy az én gyerekem erre nem képes?
Jasper Éva: - Igen, ezt nem nagyon szokták kimondani, de azt
hiszem azért ez is megjelenik. Nagyon félnek attól, hogy újabb
csalódás és kudarc éri a gyereküket. Azért biztatni kell õket
meg megmutatni azt, hogy mi hogy tudunk velük. Tehát nekik adni
egy mintát, hogy hogyan lehet úgy közlekedni esetleg vele, hogy
nem kell fogni a kezét mikor a mozgólépcsõre lép, mert
egyedül is fel tud lépni.
Mv.: - Olyan esettel találkoztak, hogy a szülõk úgy
gondolják, hogy akkor már nem is fogyatékos a gyerekünk,
hiszen értelmes emberek között, ép emberek között dolgozik,
normál fizetést kap, hát akkor nincs is vele semmi gond.
Jasper Éva: - Azt hiszem, hogy ez állandóan kísérti a
szülõket ez a dolog, mert azok, akikkel foglalkozunk nagyrészt
huszonévesek. Akkor még Magyarországon nem volt korai
fejlesztés, nem voltak olyan szolgáltatások, hogy a szülõket
segítették volna abban, hogy elfogadják a gyermekük
sérültségét és ezért az egész életük egy harc
tulajdonképpen, hogy normál iskolába bekerül-e vagy nem, el
tud-e utána esetleg végezni egy középiskolát vagy nem. És
hát azzal, hogy mi elhelyezzük normál munkahelyre ezért ez
gyakran elõfordul, hogy úgy gondolják, hogy most már ez a
gyerek egészséges és képes nagyobb dolgokra is. Ebben
segíteni kell a szülõket, hogy most dolgozzák ezt fel és
fogadják el, mert eddig sokszor, gondolom azt hallhatták, hogy
kinövi majd a gyerek és hát itt viszont már tényleg az a
pont, hogy el kell fogadni, hogy nem növi ki, õ ilyen.
Mv.: - Hol lehet Önöket elérni?
Jasper Éva: - Mondanék két telefonszámot, ahol be lehet
hozzánk jelentkezni, az egyik az egy vezetékes telefon az 210-8991.
A másik pedig az én mobiltelefonszámom, az pedig 06-20-9808103.
Mv.: - Mûsorunkban a fogyatékos fiatalok munkába állását
segítõ Salva Vita Alapítványt mutattuk be.