


Nagy Attila olvasáskutató: - Hogyha ez
a sokat vagy keveset beszélõ édesanya idõnként még hallgat és
kérdez, hogy na és mit szólsz hozzá?, a gyerek válaszolni
fog. Négy hónaposan, hat hónaposan, nyolc hónaposan vissza fog
gügyögni, mert érzi, hogy ez egy kölcsön kapcsolat. Nem tud
szavakat használni még, de hangokat ad és kiköveteli
rikkantásokkal, nyögésekkel, nyöszörgéssel, hogy folytasd,
mondd tovább, meséld, mert örömet okozol. Tehát ez az elsõ
lépés, hogy higgyünk a szavak mágikus erejében. Nem tudjuk
pontosan, hogy azzal, hogy ó te kis büdös disznó, már megint
összecsináltad magad, ilyen durva szavakat, hogyha teli szájjal,
meleg hangon mondunk, a gyerek ennek a metakommunikatív
üzenetét milyen mélyen, milyen átélten és milyen nagy
felszabadultsággal fogja alkalmazni és késõbb öt év múlva,
tíz év múlva kialakul benne az az irónia, hogy lehet a
szavakat több jelentésükben is használni. Ez egy huszonéves
történet, ilyen októberi, késõ alkonyatban hoztam ki két
fiamat az óvodából és éppen köd ereszkedett le. És
mellettünk ellépdelt egy apuka, hasonlóképpen négy-öt éves
fiacskájával és a gyerek meglátva a ködöt megszólalt és
azt mondta, hogy papa én füstszagot látok. És erre egy pici
dermedt csend lett, majd a papa megszólalt, hogy de jó füled
van. És ettõl kezdve ketten elkezdtek hangosan rötyögni, mert
egész egyszerûen kialakult már azzal a négy-öt éves gyerekkel
az a kontaktus, hogy lehet a szavakat ilyen furcsán használni.
Ebben a családban nyilvánvalóan cigarettázott valaki, de
ködöt még a gyerek nem látott, vagy nem emlékezett rá, a
ködrõl neki az jutott eszébe, hogy ez füst. A papa pedig
megfordította és utána remekül mulattak rajta. Na most ez a
késõbbiekben hihetetlenül fontos lesz, hiszen a konfliktusainkat
megoldani azt nemcsak úgy lehet, hogy nekimegyek a másiknak és
mindenáron bebizonyítom, hogy nekem van igazam. Idõnként egy
feszült helyzetet egy tréfás közbevetéssel, ironikus
közbevetéssel meg lehet oldani, derülten ki lehet kerülni, és
már mind a ketten túlemelkedtünk rajta. Na most ebben a mesék,
a versek, a mondókák megint segítenek, mert nagyon soknak ott
van a háta mögött elrejtve a második, a harmadik jelentés.
Hiszen az alma, a virág, a róka, a sárkány ezek mind-mind
nemcsak azokat a szavakat jelentik, amelyeket elsõdlegesen
értünk alattuk.



R.: - Tulajdonképpen vannak a gyereknyelvnek bizonyos
meghatározható, leírható sajátosságai? Más ez, mint a felnõtt
ember nyelve?
- Zajdó Krisztina nyelvész: Fõleg az elsõ három év
folyamán a gyerek egyénileg közelít a nyelvhez. Vannak
gyerekek, akik elõször semmi mást nem mondanak, csak fõneveket.
Se összekötni nem tudják a fõneveket, csak egy szigorú
felsorolásra hagyatkoznak. Más gyerekek elõször az igéket
támadják meg idézõjelben és csak az igéket használják,
vagy legalábbis nagy részt igéket használnak. Van olyan gyerek
is, akinél körülbelül egyazon idõszakban tapasztalhatjuk,
hogy az elsajátítás elindul, de itt megint és még egyszer és
még egyszer és ha kell még százszor azt hangsúlyoznám, hogy
minden gyerek egyénileg közelít a nyelvhez.
R.: - Segíti a gyerek beszédfejlõdését, hogyha én
megpróbálok egy rám egyébként nem jellemzõ egyszerû
beszédstílusban beszélni?
Z.K:: - A kutatás azt mutatja, hogy a gyermekekhez mindenki
vagy a legtöbb ember gyakorlatilag egy gyermeknyelv szerû
egyszerûsítést alkalmaz. Tehát nyilván nem fogunk pázmányi
körmondatokat alkalmazni, amikor a gyereknek azt akarjuk
elmagyarázni, hogy hozza ide a maciját. Nemcsak a nyelv, hanem a
beszéd területén is megmutatható, hogy például a beszéd
alapfrekvenciáját megemeljük, amikor egy gyerekkel beszélünk.
R.: - Magasabb hangon beszélünk?
Z.K.: - Magasabb hangon beszélünk. Például ha egy felnõttnek
azt mondom, hogy legyen szíves adja ide a sót, az egy felnõtt
nyelvnek megfelelõ szerkezet. A gyereknek azt mondom, hogy
figyelj csak János, add ide légy szíves nekem azt a sótartót.
Tehát megváltozik nemcsak a mondat szerkezete, például
lehetett hallani, hogy lassabban beszéltem, hogy magasabb
hangfekvésben beszéltem a gyerekez, de meg is változtattam, a
mondat nyelvtanát. Egyszerûsítettem. Nagyon sok szinten lehet a
gyermek számára egyszerûsíteni a szavakat. A kutatás most
már, - illetve a mondatokat is - a kutatás most már arra is
fényt vetetett, hogy az édesanya vagy az édesapa vagy a gyerek
nevelõi követik a gyermek fejlõdését. Tehát ahogy a gyermek
képes összetettebb szerkezetû mondatokat megérteni, egyre
összetettebb, bonyolultabb és bonyolultabb nyelven, illetve
beszéddel beszélnek a gyermekhez.
R.: - De kell erre törekedni?
Z.K.: - Általában hogyha megnézzük, hogy egy anyuka hogy
beszél a gyerekéhez, az anyuka nagyon jól tudja, hogy a
gyerekhez való beszédben mi az, ami mûködik, mi az, amit
megért a gyerek. Nem szeretnék pszichologizálni és azt
mondani, hogy ezt az emberek tudattalanul csinálják, de
elmondanám, hogy például Amerikában nemrégen egy kísérletet
végeztek, ahol 17-18 éves fiú tanulókat hívtak be egy
szobába és a kezükbe adtak egy élõ babát.
R.: - Egy csecsemõt.
Z.K.: - Egy csecsemõt. A kísérlet vezetõje kiment a terembõl
és azt kérte ezektõl a fiúktól, akiknek hadd hangsúlyozzam
se testvére, se gyermek rokona soha nem volt, hogy vigyázzanak a
babára. Az ajtó becsukódott, a kísérletvezetõ kiment és
megkezdõdött a felvétel. Természetesen a fiú nem tudta, hogy
felveszik az õ beszédét és a fiú gyakorlatilag tudattalanul
egy gyermek nyelven beszélt a babához. Jaj te kisbaba, jaj de
helyes vagy. Nyisd ki a szádat. Visszajött a kísérletvezetõ
három perc múlva, ugyanaz a fiú azt mondta, Igen, vigyáztam a
gyerekre. Tehát vannak olyan jelek, amik azt mutatják, hogy ez a
viselkedés valahol beléjük van kódolva, majdnem, hogy
önmagától keletkezik. Ugyanakkor a gyakorlat azt is mutatja,
hogy vannak olyan szülõk, hála istennek kis számban, akik
valamiért nem jönnek rá arra, hogy ez a dolog mûködik. Itt a
logopédus, a gyerekpszichológus vagy az óvoda pedagógus
látja, hogy a gyerek-szülõ kommunikáció sérült, illetve nem
történik olyan szinten, ahogy az a gyerek fejlõdését elõsegítené
a legnagyobb mértékben. Ilyenkor logopédus lép be a képbe elõbb-utóbb
és segíti azt, hogy a szülõ rátaláljon azokra a
kommunikációs módokra, amellyel a gyereket boldoggá tudja
tenni és kommunikáló felnõtté tudja nevelni.
R.: - Igen, hát ez már egy következõ lépés, mert azt
hiszem, az elsõ az, hogy beszéljünk egyáltalában a gyerekkel
és beszéljünk egyáltalában a gyerekhez, akkor is, ha õ még
nem tud beszélni.
Z.K.: - Alapszabály lenne, hogy ne tévét nézessünk a
gyerekkel, ne passzív beszédet hallgattassunk vele, hanem mi
segítsük azzal, hogy számára élõ beszédet közvetítünk.
Mindegy, hogy mirõl beszél egy felnõtt. Gondoljunk arra, hogy
egy csecsemõ füle, illetve a hallása a terhesség ötödik
hónapjától kezdve valamilyen szinten jelen van. A terhesség
utolsó négy hónapjában az édesanya beszédét a test igen
jól közvetíti, tehát a gyerek hallja. Abban a pillanatban,
amikor megszületik, annak a nyelvnek az intonációjával, a
dallamával, a hangmintájával tökéletesen tisztában van már.
Tehát nem lényeges, hogy nem érti a beszédet, ami lényeges,
hogy hallja ezt a dallamot, ami egyébként bizonyíthatóan,
megnyugtatóan hat rá.



- Jó napot kívánok! Én V. M. vagyok és a tanácsukat
szeretném kérni. Van énnekem egy 3 éves kisfiam és ez a
gyerek nem beszél. Következõ a gondom: több helyen is voltam
már a gyerekkel, a gyerekorvos elõször azt tanácsolta, hogy
vigyük gégészhez.
Z.K.: - Mióta viszi a gyereket?
V.M.: - Tavaly szeptemberben két és félévesen bölcsõdébe
került és akkor decemberig köhögött szinte folyamatosan,
utána kerültünk végül is a gégészhez. Mondta, hogy nagyon
gyakran van a gyereknek középfülgyulladása és ennek a
megoldása az lenne, hogyha kivennénk az orrmanduláját. Jó,
kiderült, hogy az állandó középfülgyulladások itt az
üregeket pangásban tartják és jobb lesz a hallása is a
gyereknek.
R.: - Ja, mert hogy azt feltételezte a gégész, hogy azért
nem beszél, mert nem hall.
V.M.: - Igen, igen.
R.: - Mert a hangszalagját megnézte és úgy találta, hogy
azzal nincs probléma.
V.M.: - Azt mondta, hogy ott minden rendben van.
R.: - Gyereknek vagy kicsinek gõgicsélt, tehát akkor adott
ki hangokat?
V.M.: - Igen igazán, szóval az egy extra gyerek, õ úgy
indított, hogy 5 kilóval született és 60 centivel. Úgyhogy õ
mindent szörnyû késõn csinált. 1 éves volt, mire úgy
stabilan felült, aztán 19 hónapos volt, mikor elindult. Tehát
mindent szörnyû késõn csinált. Én nem aggódom emiatt a
beszéd dolog miatt, csak aztán nem szeretném, hogy azt
mondják, hogy anyuka, miért nem hozta idõben? Úgyhogy azóta
már ott tartunk, hogy a nevelési tanácsadóban egy logopédus
foglalkozik vele. Na most egy 20-25 szó van, ami a sztenderd és
megy és én mindent megértek és mindent meg tud értetni,
tehát én biztos vagyok benne, hogy az intellektusával a
gyereknek semmi gond nincsen.
R.: - Mert az is fölmerült, hogy esetleg valamilyen enyhe
fogyatékossága van?
V.M.: - Hát nem tudom, szóval én most már annyi mindent
hallok és annyira rosszul esik, hogy nem tudom, hogy ki, mire
gondol most már. Úgyhogy hallásvizsgálaton voltunk a Bethesda
kórházban, ami egy ilyen szubjektív vizsgálat volt végül is.
Ültünk a leszigetelt szobában és akkor mutogatta, hogy melyik
fülén mikor hallja, de hát ez nem volt igazán értékelhetõ,
mert kicsi még ehhez, meg hamar elfáradt, meg ilyesmi.
R.: - De végül is hallott?
V.M.: - Igen, igen. És én biztos vagyok, hát én csecsemõ
korában csináltam azt, hogy tapsoltunk a feje fölött,
összerezzent, tehát én ezt leteszteltem már pár hetes
korában, ez fel se merült bennem.
R.: - És a logopédus mit mond, hogy miért nem szólalt meg
eddig?
V.M.: - Hát a logopédus azt mondja, hogy ez egy lusta fiú,
hogy egy hosszú folyamat lesz, csak hát számoljak utána, hogy
ez a gyerek 3 éves, hogy neki már mondókákat, meg verseket
kellene mondania és hogy mi lesz vele az iskolában, mert az
ilyen gyerekekbõl lesz aztán a kisegítõ iskolás.
R.: - Maga most akkor nagyon meg van ijedve.
V.M.: - Nagyon. Nagyon. Szóval most már úgy érzem, szóval
ez nem egy ilyen hátrányos helyzetû gyerek, a
bábszínházba járunk, mesét hall, állandóan zene szól, azt
is tanácsolta egy logopédus, hogy Halász Jutka, Gryllus Vilmos
menjen, ritmusérzéke van, az apja fuvolázik, furulyázik,
gitározik.
R.: - Mesélnek is gondolom.
V.M.: - Mesélünk, minden este mesélünk, mesekönyvbõl
mutogat, tudja, hogy mi után mi következik. Van egy nagyobb
testvére, õ is beszél hozzá, tehát abszolút egy értelmes,
aranyos, kedves gyerek. Most már elvittem gyerekfogászhoz is,
eléggé elõreálló fogai vannak, nekem is, nem zár az egyik
fogsor a másikra. De annyira, hogy a kis ujja beférne. A t
gyerekfogász is leszúrt, hogy anyuka, ez a cumitól van, ezt
maga szúrta el, a cumi eldeformálta a felsõ fogait. Na most
elmondanám, hogy ez a gyerek kanállal evett elsõ pillanattól
kezdve. Ez soha nem mászkált szájában cumisüveggel.
R.: - Hát gyakorlatilag nem volt orvos, aki magát
megnyugtatta volna?
V.M.: - Nem igazán. Nem. Nem, illetve az a gégész, aki
kivette az orrmanduláját, õ mondta, hogy nyugi, minden rendben
lesz, majd fog beszélni, ne törõdjön vele. De közben
állandóan más helyekrõl, állandóan hallom, hogy juj-juj!
Hogy az a sok apró dolog, hogy késõn indult, hogy késõn
csinált mindent, akár valami súlyos kórképre is utalhat. Most
szemészetre küldtek minket, 3 órát ültünk a Tömõ utcában
hétfõn, ott rendben találták, szemfenék vizsgálat volt,
teljesen jól látott, rendben találtak mindent. Akkor azt mondta
valaki, hogy túl nagy a a feje, 55 centi a feje és ez nem fér
bele és ez nem fér bele az átlagba.
R.: - De az milyen betegségre utal?
V.M.: - Nem tudom, hát gondolom, hogy vízfejû vagy én nem
tudom, hogy mire gondolt ez az orvos. Nem tudom.
R.: - És akkor most kellene még ideggyógyászhoz is elvinni?
V.M.: - Most már egy orvos, akinél voltunk, azt is mondta,
hogy kellene csinálni, egy MRI vizsgálatot nem tudom, hát az
agyát vizsgálja, altatásban, meg le kéne menni Pécsre, meg
korrekciós mûtét a fogai miatt, meg ilyeneket mondanak. Most
már úgy érzem, hogy úgy megbolondulok. Csak mindenki mond
valamit, és tényleg nem szeretném, hogyha valami késõbben
történne, mint ahogy kellene, hogyha tényleg valamire szükség
van, akkor valami beavatkozásra, vagy bármire, akkor nehogy az
legyen, hogy anyuka késõn hozta.
R.: - Hát magának van egy lelkiismeretfurdalása.
V.M.: - Hát most már van. Most már van.
R.: - És o jár óvodába?
V.M.: - Bölcsõdébe jártunk eddig, de most már nem megy,
megoldottuk, itthon vagyunk, nagymama besegíti, kifejezetten
szeret bölcsibe járni.
R.: - És ott nem volt probléma ez, hogy o nem tudott a többi
gyerekkel beszélni?
V.M.: - Nem, hát azt mindenki elfogadta, hogy nem beszél,
tényleg egy nagyon barátságos, aranyos kis kölök, egész nap
el van, berreg, motorozik, ahogy egy kisfiúnak kell.
R.: - De azért játszik a többi gyerekkel?
V.M.: - Igen, hát mondjuk nyilván van ilyen szocializációs
problémája, merthogy nem tudja magát megértetni, tehát
eléggé magányos, de azt mondták, hogy tankönyvbe illõ, ahogy
ez a gyerek eljátszik egyedül. Tehát ez két
gesztenyével eljátszik.
R.: - Szóval a két kezemen alig tudnám megszámolni, hány
szakembernél és hány orvosnál volt ez az édesanya és
ilyenkor valahogy feltámad bennem a vágy az iránt a doktor
bácsi iránt, aki állítólag régen volt. Aki egységben látta
a gyereket, szóval néha van egy olyan érzésem, hogy az egyik
látja a fülét, a másik látja a manduláját, a harmadik
látja nem tudom melyik részét. Egy olyan orvost, egy olyan
szakembert szeretnék, aki egy az egyben látja Józsikát, meg
Mancikát, a gyereket, esetleg a mamájával együtt. Nincs ilyen?
-Csabay Katalin a beszédvizsgáló szakértõ bizottság
igazgatója: Hát ebbe nehéz beleszólni, mert ez tényleg
orvosi kérdés és nem is szeretnék. Mint ahogy azt sem
szeretem, ha az orvosok beleszólnak a mi területünkbe. Szegény
édesanya borzalmasan szorong. És jogos a szorongása, hisz annyi
mindent mondtak neki, annyifelé küldték, vitték és azt
hiszem, hogy nem volt mindig meghatározó és megfelelõ az a
tájékoztatás, amit õ kapott. Azt, hogy 3 éves és még nem
beszél vagy nagyon kevés szót mond, de úgy veszik észre, hogy
mindent megért, azt mondom, hogy miután ennél a kisgyereknél
van valóban, ugye kisfiúról van szó, van egy ilyen
meglassúbbodott pszichomotoros fejlõdés. Tehát a mozgásfejlõdés
késõbb alakult ki, ami számomra tisztázatlan és ezért
tényleg neurológus és kifejezetten ezen a területen
foglalkozó neurológusra lenne szükség, az õ nagy súlya,
amivel õ született, a hossza és hogyha a koponya méretnél
valóban, ahogy az orvos ezt diagnosztizálta eltérés van. Abban
igaza volt annak a doktor bácsinak vagy doktor néninek, aki
elküldte õt gégészetre, hogy az orrmandulát távolítsák el,
nem azt jelenti, hogy a gyerek hallássérült, csak egy kicsikét
szûrve hallja a beszédhangokat. Nem tudom, hogy például a
mozgásfejlõdésében a kúszás, mászás hová esett? Volt-e
egyáltalán kúszás, mászás? A gagyogás is hogy alakult ki,
mikor, mennyi ideig tartott?
R.: - Nem nagyon mondta a mama.
Cs.K.: - Arra is kíváncsi lennék, hogy például a
családban a férfi tagok mikor kezdtek el beszélni. Sok minden
összetevõje lehet. Tehát ezt így diagnosztizálni nem lehet.
Aztán az, hogy gótikus a szájpadlása, ezt is meg kéne nézni.
Tehát itt annyi összetevõ van. Elsõsorban egy teljesen
objektív hallásvizsgálatot tartanék szükségesnek, egy
neurológiai kivizsgálást tartanék szükségesnek és ha már
az orvosi vélemények együtt vannak, akkor én javasolnám az
édesanyának, hogy a Beszédvizsgáló Országos Szakértõi
Bizottsághoz forduljon a 203-8497-es telefonszámon és akkor mi
is megnéznénk a gyermeket esetleg, hogy miért nem beszél.
R.: - Igen, mert tulajdonképpen a mamának semmi más
problémája ezzel a gyerekkel nem volt, mint az, hogy nem
beszél. Tehát o nem indult volna el ezt a kanosszát megjárni,
hogyha az nem nyugtalanította volna, hogy a kisfiú 3 évesen nem
szólal meg. De ugye vannak 3 évesek, akiknél semmi nincs a
mögött, hogy még nem beszélnek?
Cs.K.: - Természetesen, tehát késõbb alakul ki a beszéd.
Na most itt ez egy nagyon érdekes dolog, mert a legújabb
felmérések szerint, hogyha nincsen objektív nehézség, tehát
a hallás ép, intellektusa ép, mozgásfejlõdés, stb. de a
gyereknél az ingerfelvétel, amit úgy hívunk, hogy
beszéd észlelés, ott egy kicsit elmaradás mutatkozik.
Lassabban...
R.: - Tehát manapság ez jellemzõ?
Cs.K.: - Sajnos egyre több ilyen gyerek van.
R.: - De miért?
Cs.K.: - Nagyon sok a veszélyeztetett terhességbõl
született kisgyerek, nincs meg az az úgynevezett resztibuláris
területeknek az ingerlése ugye, mert az édesanya, egy állandó
pihenésre utalt, tehát nem mozog annyit, nem kapja meg a
mozgásközpont a magzati állapotban azt az ingeregyüttest, ami
folytán, amikor egy kisbaba, a csecsemõ világra jön, ezt
feldolgozni tudja. Tehát õneki akkor a már kinn a külvilágon
kell valamit behoznia, pótolnia.
R.: - Jól értem-e, hogyha az édesanya mondjuk a terhesség
alatt feküdni kénytelen, akkor ugye nem mozog annyit a baba,
hogy ez a bizonyos érzékenysége kialakulhasson.
Cs.K.: - Igen. Hát aztán van olyan probléma is, nem erre az
esetre mondom, de általában ez a megkésett beszédfejlõdés,
hogy nem eleget beszélnek a gyerekhez. Tehát a pici
csecsemõhöz is ugye az édesanya fölveszi, szoptatáshoz vagy
etetéshez állandóan beszélni kell. Hiszen elõször a
szemünkkel tanulunk beszélni. Akkor figyeli az édesanyának a
szájmozgását, aztán majd a késõbbiek során jutnak el a
hangingerek, hisz milyen érdekes, hogy például a siketen
született kisbaba féléves koráig ugyanarra a gagyogás szintre
jut el, tehát ugyanúgy beszél idézõjelben, a beszédfejlõdésnek
ugyanaddig a szintjéig jut el, mint a halló kisbaba. Miért,
mert elõször valóban a szemünkkel tanulunk beszélni.
Összefoglalnám itt ennek az édesanyának a problémáját.
Tehát egy konkrét helyrõl a neurológiai vizsgálat és minden
így együtt megvan, akkor megnézzük, hogy mi lehet az oka, hogy
miért nem beszél a 3 éves gyermek.