- BabaNet
#baba#anya
Babanet - Vendég a Háznál  01.11.08
   Mûsorarchiv
   Mûsortörténelem
   Stáblista

Vendég a háznál
2001. november. 8.
Kossuth rádió, 13.05

Mv.: - Szerinted mennyit olvasnak a fiúk?

- Keveset. Én mikor gyerek voltam sokat olvastam. Bár mondjuk lehet, hogy nem alsós koromban. Mikor óvodások voltak és olvasgatták a könyveket, most mióta iskolába járnak ahhoz képest a plusz könyvolvasás az nagyon lecsökkent.

Mv.: - Szeretnéd, ha többet olvasnának?

- Igen.

Mv.: - És hogy lehet rávenni õket, hogy olvassanak?

- Nem tudom. Ha tudnám, akkor többet olvasnának.

Mv.: - Szeretnek olvasni?

- Peti jobban. Ha nem is éppen könyvet, hanem valamilyen újságot, de azért olvas. A lányom az kevesebbet.

Mv.: - Mit csinál helyette?

- Játszik a nintendóval.

Mv.: - Miért kell az, hogy a gyerekek olvassanak?

- Olvasni jó.

Mv.: - Te is szoktál?

- Most már én is kevesebbet, mint régebben. Nincs már arra idõ, hogy én végigböngésszem a boltokat vagy hogyha találok egy könyvet, akkor olyan vagyok, hogy akkor szeretném egybõl kiolvasni. Azt hiszem, valahogy így maradt el.

Mv.: - Mekkora könyvtáratok van itthon?

- Nem tudom. Van az a pár, ami még lánykoromból volt, a fõiskola alatt amit veszegettem meg olvastam. Még a gyerekek elõtt, azok vannak meg.

Mv.: - És ezekbõl választanak a fiúk?

- Ezek még nem nekik valók. Bár a Durell könyveket már megpróbáltam Petinek. Elkezdtem belõle olvasni, de még nem érdekli.

Mv.: - Nem szoktatok könyvesbolta járni és együtt könyvet vásárolni?

- Jártunk már könyvesboltba, de általában olyankor mentünk könyvesboltba, ha valakinek kellett szerintem ajándékot venni és akkor nézegettük, hogy azt is jó lenne meg azt is jó lenne megvenni, de hát az árak azok olyanok, hogy azt csak ajándéknak vesz az ember. Szívesen vennék most, hogy Petikém elkezdte tanulni a verseket és akkor az íróknak a versesköteteit, válogatásokat, meg õ is mondja, hogy vegyünk már. Lexikonokat, olyan szépek azok a lexikonok, de hát ilyen sorozatot megvenni az nem két fillér.

Mv.: - Könyvtárba vitted már õket?

- Könyvtárba járunk rendszeresen.

Mv.: - Maguk választanak a könyvtárban könyvet vagy te hívod föl a könyvekre a figyelmüket?

- Õk maguk választanak. Elõször mindig odamennek a polchoz, ahol ezek a természettel kapcsolatos, tudományos könyvek vannak, azokat szokták kihozni, azt megnézegetik, én pedig való igaz, hogy van egy-két amit tudom, hogy gyerekeknek való, ezt a Lázár Ervin könyvet azt kihoztuk. Nagyon imádták, esténként azt olvastuk mesének, akkor ami neki volt abból hoztunk ki többet, tehát végül is van amit én is mutattam, hangkazettát, esti mesének.

Mv.: - Szoktál még nekik esténként olvasni?

- Tavaly még olvastam ezt a Lázár Ervin meséket, majd most meglátjuk, hogy találunk-e valamit megint a könyvtárban, mert szeretik végül is.

Mv.: - Ezt az esti mese olvasást meddig lehet csinálni szerinted?

- Akármeddig, felnõtt korukig is szívesen olvas az ember mesét.

Mv.: - Ha volna rá több idõd te magad is többet olvasnál?

- Igen. Elvileg azért hagytam most abba az olvasást, mert ha én olvasok én annyira beleélem magam, hogy akkor én kiröppenek az itteni valóságból és teljesen átmegyek oda, amit olvasok. Abba a hangulatba, ha szomorú szomorúba, abba légkörbe és akkor annyira kizökkenek, hogy olyan nehéz visszaváltani, hogy most ezt kell csinálni vagy azt kell csinálni vagy amazt kell csinálni.

- Én 10 éves koromban kaptam Fekete István Hajnal Badányban címû könyvét, ezt akkor elolvastam, nagyon tetszett, megfogott, megragadott. Mai napig elõveszem ezt a könyvet, hogyha idõm van és valami problémám van és én elolvasom mai napig is.

Mv.: - És mi az, ami olyan nagyon tetszik Önnek ebben?

- Hát az, hogy két gyermek hogy tud fölnõni együtt, hogy szeretnek egymásba és min kell együtt keresztülmenniük, hogy õnekik jó legyen az életük a végén.

Mv.: - És hogyha az ember sokszor olvas egy könyvet, akkor a történetet, a sztorit akkor ugye már nagyon jól tudja. Mi az, ami újra és újra megragadja ebben a könyvben, amiért érdemes elölrõl kezdeni?

- Hát a természeti leírások. Nagyon sok olyan természeti leírás van, hogy ha azt nem olvasom el, akkor nem biztos, hogy el tudom képzelni, hogy mégis hogy mi módon, mert ugye az alappárbeszédek megmaradnak az emberben, de ezek a természeti szép leírások ezek nem.

Mv.: - Milyen lelkiállapotban, milyen élethelyzetben nyúl különösen a Fekete István könyv után?

- Hát ha bánatom van vagy nem sikerül úgy ahogy én szeretném a dolgaimat, akkor veszem elõ ezt a könyvet. Minden szempontból hat, szeretetet, mindent kihoz nekem ez a könyv.

Mv.: - Tehát a bánatában megvigasztalja, nyugtalanságában megnyugtatja?

- Igen.

Mv.: - Akkor az olvasás az lehet ilyen jó gyógyszer is az ember életében?

- Igen, ha talál egy olyan könyvet, akkor igen. Nálunk mindenki olvasott a családban és nagyon sok könyvünk volt, mert ugye édesanyám gyûjtögette a könyveket. Mai napig is fenntartjuk ezt a hagyományt.

Mv.: - Tehát Ön akkor a szüleitõl gyerekként már látta azt, hogy az olvasás az egy természetes jó?

- Igen, nálunk minden vacsora után este villanyoltásnál mindig olvasás volt.

Mv.: - Önnek elsõs kisgyereke van. Vajon hogy áll az olvasás gondolatához, hogy õ ezt most meg fogja tanulni?

- Õ nagyon szeretne megtanulni olvasni, mert ugye mikor kicsi volt rengeteget olvastam neki és azt beszéltük meg, hogy ha õ megtanul olvasni minden este nekem fog õ mesélni.

Mv.: - És akkor most erre készül.

- Igen, nagyon várja. Mert ha magamnak veszek egy könyvet, akkor neki is kell valami mesekönyvet vagy kifestõt vagy bármit, de az könyv legyen.

Mv.: - Egy múltkori alkalommal beszélgettünk Csilla mi már arról, hogy arra vállalkoztak néhányan, magával az élükön, hogy egy olyan lapot jelentessenek meg, amely Csodaceruza címmel próbálja eligazítani a szülõket abban, hogy ha a gyerekeknek könyvet szeretnének vásárolni, akkor mi legyen az, ami igazán értékes és ami igazán jó. Mi volt a személyes indítéka abban, hogy itt a gyerekirodalom környékén kezdett el bábáskodni?

Sándor Csilla szerkesztõ: - Gyerekkönyvekkel nekem nagyon régi kapcsolatom van. Nagyon sok embernek már gyerekkorától már kapcsolata van a gyerekkönyvekkel, de nekem talán annyiban érdekesebb az én helyzetem, hogy az én szüleim könyvesboltban dolgoztak és én az iskolából sosem haza, hanem a könyvesboltba mentem ahol, nagyon sok könyvet elolvastam. Volt egy raktárhelyiség, ahol föl voltak halmozva a könyvek, én mindig befészkeltem magam ide és addig, amíg édesanyám bezárta a könyvesboltot addig nagyon sok könyvet elolvastam. És hát otthon is nagyon sok könyvet megvásároltunk, úgyhogy a késõbbiekben is mindig volt egy olyan készlet, amihez hozzányúlhattam.

Mv.: - Jól emlékszem Csilla, a Végtelen történetben van egy ilyen kisfiú, aki szinte ott lakik egy könyvesboltban.

Sándor Csilla: - Igen, hát ez egy hasonló helyzet lehetett igen.

Mv.: - Igen, csak õ egy nagyon kövér, duci kisfiú volt, ha jól emlékszem. Ez magáról nem mondható el. Mondja, és hogy választotta ki ott a szülõk könyvesboltjában a könyveket, találomra vagy mi vezette?

Sándor Csilla: - Amikor még nagyon kicsi voltam, akkor a képek és az illusztrációk voltak azok, amiket nézegettem, aztán szinte mindent elolvastam, tehát válogatás nélkül olvastam azt mondhatnám. Tehát nem voltak szempontjaim, inkább azt mondanám, hogy faltam a könyveket.

Mv.: - A szülei engedték? Bármit elolvashatott, tényleg?

Sándor Csilla: - Igen. Jó tanuló voltam az iskolában, a tanulmányaimon nem látszott meg az, hogy nem a leckét készítem és ezért nem is nagyon törõdtek azzal, hogy én mit olvasok.

Mv.: - Pedig a szülei nyilván könyvszeretõ, meg szintén könyvfaló emberek voltak, gondolom nem véletlenül dolgoztak könyvesboltban. Nem voltak olyan szempontjaik, hogy ez nem való még a gyereknek, ezt még ne adjuk a Csilla kezébe?

Sándor Csilla: - Hát nem.

Mv.: - És magának? Magának lennének ilyen szempontjai vagy nagyon egyetért a szülei döntésével?

Sándor Csilla: - Hát hogyha visszaemlékszem azokra a könyvekre, amiket akkor olvastam, szinte nincs olyan az emlékeztemben, amit most nem olvasnék el újból, tehát nem voltak azok rossz könyvek. Lehet, hogy az õ ízlésük annyira jó volt, hogy csak jó könyveket rendeltek a könyvesboltnak. Nem tudom.

Mv.: - Ajánlottak könyvet?

Sándor Csilla: - A szüleim? Nem. Magamra maradtam ezekkel a könyvekkel.

Mv.: - Pedig azt gyakran lehet tapasztalni, hogy a szülõk a saját gyerekkori könyvélményeiket szívesen megosztanák a gyerekeikkel.

Sándor Csilla: - A szüleimmel nem volt ilyen konfliktusom, viszont a nagynénémmel igen. Neki voltak kedvenc könyvei és hogyha ellátogattunk hozzájuk, akkor mindig meglepetésszerûen adott valamit, amire azt mondta, hogy én ezt olvassam el feltétlenül, mert ez neki annyira tetszett. Általában nekem nem tetszettek ezek a könyvek, úgyhogy így erõs konfliktusba keveredtem, mert nem mertem ellent mondani neki, a könyvet nem akartam végigolvasni, úgyhogy nagyon nehezen derült ki az, hogy énnekem ez nem tetszik, nem mertem bevallani. A Fekete István Bogáncs címû könyvét azt nem bírtam elolvasni. Nem. Azóta se tudja, nem mertem bevallani.

Mv.: - Summa summárum, akkor ennek a beszélgetésnek az végül is a tanulsága, hogy hagyjuk a gyereket magára a könyvespolc elõtt?

Sándor Csilla: - Nem mondanám ezt ennek ellenére, hogy én magamra maradtam, mivel azóta sokkal több olyan könyvet látok, amit most nem javasolnék a gyerekeknek. Lehet, hogy megváltozott a könyvkiadás ilyen szempontból, most már nem engedném a gyerekeket úgy a könyvek közelébe, hogy bármit olvassanak. Vannak átírt mesék, rossz mesék, erõszakos mesék, értelmetlen mesék, sokféle olyan mese van, ami nem való a gyereknek.

Mv.: - Professzor asszony, a gyermekirodalom kutatója. Volt egy nagyon kemény mondata egy tanulmányában, méghozzá nyitó, felütõ mondata, hogy nincs még egy ország a földön, amely olyan keveset törõdne a gyermekirodalommal, mint a mi hazánk. Miben lenne a gyerekeknek jobb, a mai gyerekeknek, hogyha többet törõdnénk a gyermekirodalommal?

Adamikné Dr. Jászó Anna az ELTE Tanárképzõ Fõiskolai Karának tanára: - Nem tanítják minden tanárnak a gyermekirodalmat. Sokszor azt tapasztalom, hogy tanítók, tanárok nem ismerik eléggé a gyermekirodalmat. Mindenféleképpen kézbe kellene vennie az országnak a gyermekirodalom ügyét, mégpedig azért, hogy jó könyvek kerüljenek a gyerekek kezébe és nem árasszák el a könyvpiacot, ezek a Walt Disneys ócskaságok, amelyek a rajzi világukkal, sztereotípiáikkal rombolják a gyereknek nemcsak az ízlését, hanem egyszerûen a gyereknek a gondolkodását is. Magyarországon kialakult a gyermekirodalomnak egyfajta megvetése. Például a tudományegyetemeken, a nagy egyetemeken nem tanítanak gyermekirodalmat, pedig ez világszerte mindenütt úgy van. Egyetemeken tanítják és doktorálni lehet belõle. Magyarországon nem lehet doktorálni gyerekirodalomból. Na most mivel kialakul valamiféle lenézõ szemlélet, következésképpen vannak olyan gyerekirodalom tanárok, akik a gyerekirodalom helyett csak folklórt tanítanak, mert csak azt tartják értékesnek. De hát a folklóron kívül nagyon-nagyon szép gyermekirodalmi termés van, ha szabad így mondani, világszerte.

Mv.: - Vajon miért alakult ki ez a lenézés?

Adamikné Dr. Jászó Anna: - Ennek megvan az oka. Erre van nekem egy nagyon jó példám, hát mindenki ismeri vagy legalábbis sokan ismerik Szolzsenyicinnek a Rákkórház címû mûvét. Ott van egy nagyon érdekes jelenet, a funkcionárius ugye beteg és meglátogatja a lánya két hosszú nagy copffal és a lány kifejti ugye, hogy õneki nincsenek sikerei a nagy irodalomban, tehát következésképpen majd a gyermekirodalomban fog landolni. És valóban elõfordul és ez jelenség, hogy elég sok tehetségtelen író írt gyermekirodalmi mûveket és ezek bizony rossz hírbe hozzák a gyermekirodalmat. Vannak a gyermekirodalomban értéktelen mûvek, de nem ezekbõl szabad kiindulni.

Mv.: - Tehát azt gondolja egy-egy író, hogy a kisebb tehetsége a gyermekirodalomnak, a gyermekeknek pont jó, tehát ez a "nekik az is jó lesz" kategória?

Adamikné Dr. Jászó Anna: - Pontosan errõl van szó, pedig a nagy írók azt mondják, hogy a gyermek, hát Móra Ferenc ugye, a gyermeknek csakis a legjobban szabad adni és Móra Ferenc nagyon-nagyon sok idõt áldozott a olvasókönyvei és a gyermek történetei megírására. És ez valóban így van, hogy csak a legjobbat, mert a hatéves gyerek, ugye 6-7 éves gyerekben nagyon nagyon sok változás alakul ki, ekkor alakul ki a nyelve, ekkor hogy úgy mondjuk, szocializálódik, illeszkedik bele a társadalomban és ennek egyik jele az is, hogy ekkoriban alakul ki a nemzeti azonosságtudata. Ekkor fedezi fel, hogy õ magyar vagy német vagy francia vagy esetleg ekkor fedezi fel azt, hogy õ kétnyelvû. Nekem az unokáim hatéves korukban jöttek rá, hogy õk németek is és magyarok is, tehát két nyelven tudnak. Következésképpen ekkor gondozni kell a nemzeti azonosságtudatuk kialakítását és ez kétféleképpen történhet. Egyrészt nagyon jó olvasmányokkal, tehát úgynevezett multikulturális nagyon jó egyrészt Magyarországot bemutató, másrészt más népeket bemutató nagyon jó történeti és realista regényekkel, másrészt pedig nagyon jó nyelvezetû könyvekkel, mert a nemzeti azonosságtudat kialakulása nagyon szorosan kötõdik az anyanyelvhez. Tehát az anyanyelvi nevelés szempontjából is nagyon-nagyon fontos a jó gyermekirodalom. Ha én miniszter volnék most, akkor kiírnék egy pályázatot jó realista gyermekregényre, történeti regényre, multikulturális regényre, tehát olyan regényre, amelyek nemcsak a magyarokat, hanem más népeket is bemutatnak. Mert az azonosságtudat ebben az összehasonlításban sokkal jobban, sokkal okosabban fejlõdik.

Mv.: - Most az jutott eszembe, hogy például a gyermekirodalomnak ilyen klasszikus mûvei, mint a Kincskeresõ kisködmön meg A Pál utcai fiúk, amik a mai napig jórészt kötelezõk az iskolában, vajon a mai számítógép mellett fölnövõ gyermekhez valóban közel áll-e, szól-e a grundnak a világa, szól-e az a mórai nyomorúság és az a szeretet, ahogy azt megéli. Közel hozható-e a mai gyerek ezekhez a mûvekhez, hogy valóban akár azáltal a nemzeti identitása is formálódjon, mi a tapasztalata professzor asszonynak?

Adamikné Dr. Jászó Anna: - A kisgyerekkel mindent el lehet fogadtatni. Mindent. Minden a tanáron múlik. Manapság van egy furcsa, fanyalgó szemlélet, hogy ami kötelezõ, á hát az ugye gyerekek hát ezt csak úgy kötelezõ, ezt nem is nagyon kell elolvasni. Sajnos ezt a tanárok terjesztik ezt a szemléletet, pedig ez egy furcsa, szélsõséges önzõ szemlélet. Egyszerûen a társadalomban élõ embernek tudnia kell azt, hogy kötelességei is vannak. Tehát ami kötelesség, az egyszerûen az emberi mivoltunkhoz tartozó tulajdonság. De most mindezen kívül és mindezen fölül a tanár kelthet hangulatot egy mû körül. Most másik szempontból is szoktak fanyalogni a tanárok, mégpedig azt mondják, hogy olyan messze van ez a gyerekektõl meg a szókincse nagyon régies. A gyerekektõl már a Kemény kalap és Krumpliorr is messze van, mert a Bagamérit is meg kell magyarázni, tehát nem lehet ebbe a zsákutcába bemenni, hogy elavulnak a szavak, kiavulnak az szavak, a 10 évvel ezelõtti könyvbõl is kiavulhatnak a szavak, lehetnek ismeretlen szavak. Tehát ez nem szempont. Itt egészen egyszerûen közel kell vinni a gyerekekhez a mûvet, el kell fogadtatni és a kicsi gyerek, a 6-7-8 éves unokáimtól tudom, az iskolákban tudom, amiket látogatok egymás után, igenis akarnak olvasni és igénylik is az olvasást. Nagyon sok kisgyereket fáraszt a televízió és otthagyja. Számtalanszor tapasztaltam kisebbnél is, nagyobbnál is. Tehát meg lehet nyerni a gyerekeket az olvasásnak.

- Nekem nagyon tetszik az Emil és a detektívek és a Harry Potter. A 4. részét még nem olvastam kétszer, de a többit már elolvastam.

Mv.: - Van más olyan könyv is, amit kétszer olvastál már?

- Még többször is olvastam az Emilt, csak ezt a kettõt szoktam mostanában olvasni.

Mv.: - Miért, nem találsz másik könyvet?

- De van sok könyvünk, csak nekem nagyon tetszenek.

Mv.: - Emlékszel arra, hogy mikor tanultál meg olvasni?

- Emlékszem, mert úgy mentem iskolába, hogy már akadozósan tudtam olvasni. Úgy volt, hogy érdekelt ez az olvasás dolog, mert a Peti már elsõs volt.

Mv.: - Peti a testvéred?

- Igen. Bátyám.

Mv.: - És te mekkora voltál akkor?

- 6 éves vagy 5, nem tudom. Nagycsoportos voltam. Úgy volt, hogy nekem megtetszett ez az olvasás dolog és akkor kérdezgettem az anyutól betûket, hogy jaj ez milyen betû, az milyen betû és egyszer csak megtanultam olvasni.

Mv.: - És azóta rendszeresen olvasol könyvet, vagy mikor olvastad el az elsõ könyvet, arra emlékszel?

- Nem, de sok könyvet olvastam már, nagyon-nagyon sokat. Mindig ami tetszik, a címe azt kiolvasom. Ha tetszik, akkor meg még egyszer.

Mv.: - És honnan veszed a könyveket, a polcról vagy jártok könyvtárba vagy könyvesboltba kinézel egy könyvet és megkéred anyut, hogy vegye meg, vagy hogy választasz könyvet?

- Hát mikor hogy, mert mondjuk sokszor kapok a születésnapomra a gyerekektõl könyveket, és azokat még nem olvastam.

Mv.: - Milyen gyerekektõl kapsz könyveket?

- A zsúromra mindig meghívom az osztálytársaimat. Nem az összeset, mert elég sok van belõolük és legtöbbször könyveket hoznak.

Mv.: - És amikor te ilyen zsúrra mész te is könyveket viszel ajándékba?

- Az anyu kérdezi, hogy mit szeret legjobban és akkor ha mondjuk szereti az egyik meséket meg ilyeneket akkor veszünk neki ilyen kis képes kártyákat meg valami kis könyvet.

Mv.: - Te is szoktál még meséket olvasni?

- Igen. Ami nem olyan bárgyú, azokat sokszor olvasom.

Mv.: - Mik ezek?

- Mondjuk Grimm mesék.

Mv.: - És mik a bárgyú mesék?

- Pokemon meg ilyenek, ezeket nem nagyon szeretem.

Mv.: - És az osztálytársaid is szeretnek olvasni?

- A legtöbb szeret. Nagyon szeret olvasni - mondjuk úgy. Aki mellett ülök most újév óta az nagyon szeret olvasni, csomó könyve is van otthon, már ki van olvasva az összes.

Mv.: - És szoktatok egymásnak könyveket ajánlani?

- Szoktunk, mondjuk olvasás órán vagy amikor elbúcsúzunk akkor mindig a Mariann néni mondja, az osztályfõnökünk hogy mi legyen olvasónaplónak és akkor ajánl könyveket, hogy ezeket olvassátok el nyáron, mert biztos lesz rá idõ.

Mv.: - És te hány könyvet olvastál el nyáron?

- Elolvastam az Emilt, mert az volt feladva.

Mv.: - Azt mint hallottuk, háromszor is.

- Igen, többször is, és nem tudom. Mást nem is nagyon, meg a Pál utcait, mert az meg a testvéremnek volt feladva.

Mv.: - És tetszett?

- Igen, mindkettõ, de az Emil egy kicsit jobban, abban jobb dolgok voltak.

Mv.: - És hogyha van egy kis szabadidõd, akkor legszívesebben mit csinálsz?

- Vagy olvasok vagy itt van nekünk videojátékunk és azzal játszok.

Mv.: - Foci?

- Igen azt sportolok, nekem nagyon tetszik. Volt, hogy négy gólt rúgtam az ötbõl, az nagyon szép volt. Úgy egyszerre kettõt, hogy belõttem egy gól és utána kilõtte az ellenfél kapus és a lábamról pedig megint bepattant, így lett a gól.

Mv.: - Mikor olvasol?

- Hát napközben, ha van idom rá. Iskolában nem nagyon van idõ, mert ilyen 15 perces szünetek vannak.

Mv.: - Most éppen mit olvasol?

- Most, hát elkezdtem az Emil és a detektíveket még egyszer és ezt befejeztem akkor a Harry Pottert próbálom elkezdeni, mert megvan mind a négy rész.

Mv.: - Mi jó ebben a Harry Potterben?

- Jó képek vannak, jó kitalált dolog. Nekem nagyon tetszik.

Mv.: - Várod már a Harry Potternek a következõ könyvét?

- Igen, de azt tudom, hogy hosszú lesz, nehéz lesz kiolvasni.

Mv.: - Miért, a hosszú könyvet nehéz kiolvasni?

- Igen, de ki is lehet, ha valaki csak arra gondol, hogy hadd olvassam már ki ezt a könyvet.

Mv.: - Voltál már könyvtárban?

- Nagyon sokszor.

Mv.: - És választottál már könyvet könyvtárból?

- Igen, ilyen kis búvár zsebkönyveket szoktam, azok jók és lehet belõlük tanulni és jó képek vannak rajta. Az ásványokat mondjuk azt kivettem többször is, mert egyre több ásványunk gyûlt össze és azokat meg akartam nézni, hogy hátha benne van és ha benne van tudjam a nevét.

Mv.: - Érdekelnek az ásványok?

- Igen, szerintem nagyon szép. Ott van fölötte mindig, hogyha meg akarom nézni egy ásványomat mindig az anyu jut eszembe, mert ott vannak az anyu epekövei. Fekete, olyan mintha grafit lenne lecsiszolva.

Mv.: - Esténként az ágyban nem szoktál olvasni?

- Hát én nem nagyon.

Mv.: - Miért, mit csinálsz este elalvás elõtt?

- Anyu esti puszit ad és kész. Megpróbálok elaludni valahogy.

Mv.: - És akkor ehhez nem is kell olvasás?

- Nem, ehhez már nem kell.

 

 

 


 

Szakértõink
  e-mail

 

X
EZT MÁR OLVASTAD?