- Keveset. Én mikor gyerek voltam sokat olvastam. Bár mondjuk
lehet, hogy nem alsós koromban. Mikor óvodások voltak és
olvasgatták a könyveket, most mióta iskolába járnak ahhoz
képest a plusz könyvolvasás az nagyon lecsökkent.
Mv.: - Szeretnéd, ha többet olvasnának?
- Igen.
Mv.: - És hogy lehet rávenni õket, hogy olvassanak?
- Nem tudom. Ha tudnám, akkor többet olvasnának.
Mv.: - Szeretnek olvasni?
- Peti jobban. Ha nem is éppen könyvet, hanem valamilyen
újságot, de azért olvas. A lányom az kevesebbet.
Mv.: - Mit csinál helyette?
- Játszik a nintendóval.
Mv.: - Miért kell az, hogy a gyerekek olvassanak?
- Olvasni jó.
Mv.: - Te is szoktál?
- Most már én is kevesebbet, mint régebben. Nincs már arra idõ,
hogy én végigböngésszem a boltokat vagy hogyha találok egy
könyvet, akkor olyan vagyok, hogy akkor szeretném egybõl
kiolvasni. Azt hiszem, valahogy így maradt el.
Mv.: - Mekkora könyvtáratok van itthon?
- Nem tudom. Van az a pár, ami még lánykoromból volt, a fõiskola
alatt amit veszegettem meg olvastam. Még a gyerekek elõtt, azok
vannak meg.
Mv.: - És ezekbõl választanak a fiúk?
- Ezek még nem nekik valók. Bár a Durell könyveket már
megpróbáltam Petinek. Elkezdtem belõle olvasni, de még nem
érdekli.
Mv.: - Nem szoktatok könyvesbolta járni és együtt könyvet
vásárolni?
- Jártunk már könyvesboltba, de általában olyankor mentünk
könyvesboltba, ha valakinek kellett szerintem ajándékot venni és
akkor nézegettük, hogy azt is jó lenne meg azt is jó lenne
megvenni, de hát az árak azok olyanok, hogy azt csak ajándéknak
vesz az ember. Szívesen vennék most, hogy Petikém elkezdte
tanulni a verseket és akkor az íróknak a versesköteteit,
válogatásokat, meg õ is mondja, hogy vegyünk már. Lexikonokat,
olyan szépek azok a lexikonok, de hát ilyen sorozatot megvenni az
nem két fillér.
Mv.: - Könyvtárba vitted már õket?
- Könyvtárba járunk rendszeresen.
Mv.: - Maguk választanak a könyvtárban könyvet vagy te hívod
föl a könyvekre a figyelmüket?
- Õk maguk választanak. Elõször mindig odamennek a polchoz,
ahol ezek a természettel kapcsolatos, tudományos könyvek vannak,
azokat szokták kihozni, azt megnézegetik, én pedig való igaz,
hogy van egy-két amit tudom, hogy gyerekeknek való, ezt a
Lázár Ervin könyvet azt kihoztuk. Nagyon imádták, esténként
azt olvastuk mesének, akkor ami neki volt abból hoztunk ki
többet, tehát végül is van amit én is mutattam, hangkazettát,
esti mesének.
Mv.: - Szoktál még nekik esténként olvasni?
- Tavaly még olvastam ezt a Lázár Ervin meséket, majd most
meglátjuk, hogy találunk-e valamit megint a könyvtárban, mert
szeretik végül is.
Mv.: - Ezt az esti mese olvasást meddig lehet csinálni
szerinted?
- Akármeddig, felnõtt korukig is szívesen olvas az ember
mesét.
Mv.: - Ha volna rá több idõd te magad is többet olvasnál?
- Igen. Elvileg azért hagytam most abba az olvasást, mert ha
én olvasok én annyira beleélem magam, hogy akkor én kiröppenek
az itteni valóságból és teljesen átmegyek oda, amit olvasok.
Abba a hangulatba, ha szomorú szomorúba, abba légkörbe és akkor
annyira kizökkenek, hogy olyan nehéz visszaváltani, hogy most ezt
kell csinálni vagy azt kell csinálni vagy amazt kell csinálni.
- Én 10 éves koromban kaptam Fekete István Hajnal Badányban
címû könyvét, ezt akkor elolvastam, nagyon tetszett, megfogott,
megragadott. Mai napig elõveszem ezt a könyvet, hogyha idõm van
és valami problémám van és én elolvasom mai napig is.
Mv.: - És mi az, ami olyan nagyon tetszik Önnek ebben?
- Hát az, hogy két gyermek hogy tud fölnõni együtt, hogy
szeretnek egymásba és min kell együtt keresztülmenniük, hogy õnekik
jó legyen az életük a végén.
Mv.: - És hogyha az ember sokszor olvas egy könyvet, akkor a
történetet, a sztorit akkor ugye már nagyon jól tudja. Mi az,
ami újra és újra megragadja ebben a könyvben, amiért érdemes
elölrõl kezdeni?
- Hát a természeti leírások. Nagyon sok olyan természeti
leírás van, hogy ha azt nem olvasom el, akkor nem biztos, hogy el
tudom képzelni, hogy mégis hogy mi módon, mert ugye az
alappárbeszédek megmaradnak az emberben, de ezek a természeti
szép leírások ezek nem.
Mv.: - Milyen lelkiállapotban, milyen élethelyzetben nyúl
különösen a Fekete István könyv után?
- Hát ha bánatom van vagy nem sikerül úgy ahogy én
szeretném a dolgaimat, akkor veszem elõ ezt a könyvet. Minden
szempontból hat, szeretetet, mindent kihoz nekem ez a könyv.
Mv.: - Tehát a bánatában megvigasztalja, nyugtalanságában
megnyugtatja?
- Igen.
Mv.: - Akkor az olvasás az lehet ilyen jó gyógyszer is az
ember életében?
- Igen, ha talál egy olyan könyvet, akkor igen. Nálunk
mindenki olvasott a családban és nagyon sok könyvünk volt, mert
ugye édesanyám gyûjtögette a könyveket. Mai napig is
fenntartjuk ezt a hagyományt.
Mv.: - Tehát Ön akkor a szüleitõl gyerekként már látta
azt, hogy az olvasás az egy természetes jó?
- Igen, nálunk minden vacsora után este villanyoltásnál
mindig olvasás volt.
Mv.: - Önnek elsõs kisgyereke van. Vajon hogy áll az olvasás
gondolatához, hogy õ ezt most meg fogja tanulni?
- Õ nagyon szeretne megtanulni olvasni, mert ugye mikor kicsi
volt rengeteget olvastam neki és azt beszéltük meg, hogy ha õ
megtanul olvasni minden este nekem fog õ mesélni.
Mv.: - És akkor most erre készül.
- Igen, nagyon várja. Mert ha magamnak veszek egy könyvet,
akkor neki is kell valami mesekönyvet vagy kifestõt vagy bármit,
de az könyv legyen.



Mv.: - Egy múltkori alkalommal beszélgettünk Csilla mi már
arról, hogy arra vállalkoztak néhányan, magával az élükön,
hogy egy olyan lapot jelentessenek meg, amely Csodaceruza címmel
próbálja eligazítani a szülõket abban, hogy ha a gyerekeknek
könyvet szeretnének vásárolni, akkor mi legyen az, ami igazán
értékes és ami igazán jó. Mi volt a személyes indítéka
abban, hogy itt a gyerekirodalom környékén kezdett el
bábáskodni?
Sándor Csilla szerkesztõ: - Gyerekkönyvekkel nekem
nagyon régi kapcsolatom van. Nagyon sok embernek már
gyerekkorától már kapcsolata van a gyerekkönyvekkel, de
nekem talán annyiban érdekesebb az én helyzetem, hogy az én
szüleim könyvesboltban dolgoztak és én az iskolából sosem
haza, hanem a könyvesboltba mentem ahol, nagyon sok könyvet
elolvastam. Volt egy raktárhelyiség, ahol föl voltak halmozva a
könyvek, én mindig befészkeltem magam ide és addig, amíg
édesanyám bezárta a könyvesboltot addig nagyon sok könyvet
elolvastam. És hát otthon is nagyon sok könyvet
megvásároltunk, úgyhogy a késõbbiekben is mindig volt egy
olyan készlet, amihez hozzányúlhattam.
Mv.: - Jól emlékszem Csilla, a Végtelen történetben van
egy ilyen kisfiú, aki szinte ott lakik egy könyvesboltban.
Sándor Csilla: - Igen, hát ez egy hasonló helyzet lehetett
igen.
Mv.: - Igen, csak õ egy nagyon kövér, duci kisfiú volt, ha
jól emlékszem. Ez magáról nem mondható el. Mondja, és hogy
választotta ki ott a szülõk könyvesboltjában a könyveket,
találomra vagy mi vezette?
Sándor Csilla: - Amikor még nagyon kicsi voltam, akkor a
képek és az illusztrációk voltak azok, amiket nézegettem,
aztán szinte mindent elolvastam, tehát válogatás nélkül
olvastam azt mondhatnám. Tehát nem voltak szempontjaim, inkább
azt mondanám, hogy faltam a könyveket.
Mv.: - A szülei engedték? Bármit elolvashatott, tényleg?
Sándor Csilla: - Igen. Jó tanuló voltam az iskolában, a
tanulmányaimon nem látszott meg az, hogy nem a leckét
készítem és ezért nem is nagyon törõdtek azzal, hogy én mit
olvasok.
Mv.: - Pedig a szülei nyilván könyvszeretõ, meg szintén
könyvfaló emberek voltak, gondolom nem véletlenül dolgoztak
könyvesboltban. Nem voltak olyan szempontjaik, hogy ez nem való
még a gyereknek, ezt még ne adjuk a Csilla kezébe?
Sándor Csilla: - Hát nem.
Mv.: - És magának? Magának lennének ilyen szempontjai vagy
nagyon egyetért a szülei döntésével?
Sándor Csilla: - Hát hogyha visszaemlékszem azokra a
könyvekre, amiket akkor olvastam, szinte nincs olyan az
emlékeztemben, amit most nem olvasnék el újból, tehát nem
voltak azok rossz könyvek. Lehet, hogy az õ ízlésük annyira
jó volt, hogy csak jó könyveket rendeltek a könyvesboltnak.
Nem tudom.
Mv.: - Ajánlottak könyvet?
Sándor Csilla: - A szüleim? Nem. Magamra maradtam ezekkel a
könyvekkel.
Mv.: - Pedig azt gyakran lehet tapasztalni, hogy a szülõk a
saját gyerekkori könyvélményeiket szívesen megosztanák a
gyerekeikkel.
Sándor Csilla: - A szüleimmel nem volt ilyen konfliktusom,
viszont a nagynénémmel igen. Neki voltak kedvenc könyvei és
hogyha ellátogattunk hozzájuk, akkor mindig meglepetésszerûen
adott valamit, amire azt mondta, hogy én ezt olvassam el
feltétlenül, mert ez neki annyira tetszett. Általában nekem
nem tetszettek ezek a könyvek, úgyhogy így erõs konfliktusba
keveredtem, mert nem mertem ellent mondani neki, a könyvet nem
akartam végigolvasni, úgyhogy nagyon nehezen derült ki az, hogy
énnekem ez nem tetszik, nem mertem bevallani. A Fekete István
Bogáncs címû könyvét azt nem bírtam elolvasni. Nem. Azóta
se tudja, nem mertem bevallani.
Mv.: - Summa summárum, akkor ennek a beszélgetésnek az
végül is a tanulsága, hogy hagyjuk a gyereket magára a
könyvespolc elõtt?
Sándor Csilla: - Nem mondanám ezt ennek ellenére, hogy én
magamra maradtam, mivel azóta sokkal több olyan könyvet látok,
amit most nem javasolnék a gyerekeknek. Lehet, hogy megváltozott
a könyvkiadás ilyen szempontból, most már nem engedném a
gyerekeket úgy a könyvek közelébe, hogy bármit olvassanak.
Vannak átírt mesék, rossz mesék, erõszakos mesék,
értelmetlen mesék, sokféle olyan mese van, ami nem való a
gyereknek.



Mv.: - Professzor asszony, a gyermekirodalom kutatója. Volt
egy nagyon kemény mondata egy tanulmányában, méghozzá nyitó,
felütõ mondata, hogy nincs még egy ország a földön, amely
olyan keveset törõdne a gyermekirodalommal, mint a mi hazánk.
Miben lenne a gyerekeknek jobb, a mai gyerekeknek, hogyha többet
törõdnénk a gyermekirodalommal?
Adamikné Dr. Jászó Anna az ELTE Tanárképzõ Fõiskolai
Karának tanára: - Nem tanítják minden tanárnak a
gyermekirodalmat. Sokszor azt tapasztalom, hogy tanítók,
tanárok nem ismerik eléggé a gyermekirodalmat.
Mindenféleképpen kézbe kellene vennie az országnak a
gyermekirodalom ügyét, mégpedig azért, hogy jó könyvek
kerüljenek a gyerekek kezébe és nem árasszák el a
könyvpiacot, ezek a Walt Disneys ócskaságok, amelyek a rajzi
világukkal, sztereotípiáikkal rombolják a gyereknek nemcsak az
ízlését, hanem egyszerûen a gyereknek a gondolkodását is.
Magyarországon kialakult a gyermekirodalomnak egyfajta
megvetése. Például a tudományegyetemeken, a nagy egyetemeken
nem tanítanak gyermekirodalmat, pedig ez világszerte mindenütt
úgy van. Egyetemeken tanítják és doktorálni lehet belõle.
Magyarországon nem lehet doktorálni gyerekirodalomból. Na most
mivel kialakul valamiféle lenézõ szemlélet,
következésképpen vannak olyan gyerekirodalom tanárok, akik a
gyerekirodalom helyett csak folklórt tanítanak, mert csak azt
tartják értékesnek. De hát a folklóron kívül nagyon-nagyon
szép gyermekirodalmi termés van, ha szabad így mondani,
világszerte.
Mv.: - Vajon miért alakult ki ez a lenézés?
Adamikné Dr. Jászó Anna: - Ennek megvan az oka. Erre van
nekem egy nagyon jó példám, hát mindenki ismeri vagy
legalábbis sokan ismerik Szolzsenyicinnek a Rákkórház címû mûvét.
Ott van egy nagyon érdekes jelenet, a funkcionárius ugye beteg
és meglátogatja a lánya két hosszú nagy copffal és a lány
kifejti ugye, hogy õneki nincsenek sikerei a nagy irodalomban,
tehát következésképpen majd a gyermekirodalomban fog landolni.
És valóban elõfordul és ez jelenség, hogy elég sok
tehetségtelen író írt gyermekirodalmi mûveket és ezek bizony
rossz hírbe hozzák a gyermekirodalmat. Vannak a
gyermekirodalomban értéktelen mûvek, de nem ezekbõl szabad
kiindulni.
Mv.: - Tehát azt gondolja egy-egy író, hogy a kisebb
tehetsége a gyermekirodalomnak, a gyermekeknek pont jó, tehát
ez a "nekik az is jó lesz" kategória?
Adamikné Dr. Jászó Anna: - Pontosan errõl van szó, pedig a
nagy írók azt mondják, hogy a gyermek, hát Móra Ferenc ugye,
a gyermeknek csakis a legjobban szabad adni és Móra Ferenc
nagyon-nagyon sok idõt áldozott a olvasókönyvei és a gyermek
történetei megírására. És ez valóban így van, hogy csak a
legjobbat, mert a hatéves gyerek, ugye 6-7 éves gyerekben nagyon
nagyon sok változás alakul ki, ekkor alakul ki a nyelve, ekkor
hogy úgy mondjuk, szocializálódik, illeszkedik bele a
társadalomban és ennek egyik jele az is, hogy ekkoriban alakul
ki a nemzeti azonosságtudata. Ekkor fedezi fel, hogy õ magyar
vagy német vagy francia vagy esetleg ekkor fedezi fel azt, hogy
õ kétnyelvû. Nekem az unokáim hatéves korukban jöttek rá,
hogy õk németek is és magyarok is, tehát két nyelven tudnak.
Következésképpen ekkor gondozni kell a nemzeti
azonosságtudatuk kialakítását és ez kétféleképpen
történhet. Egyrészt nagyon jó olvasmányokkal, tehát
úgynevezett multikulturális nagyon jó egyrészt Magyarországot
bemutató, másrészt más népeket bemutató nagyon jó
történeti és realista regényekkel, másrészt pedig nagyon jó
nyelvezetû könyvekkel, mert a nemzeti azonosságtudat
kialakulása nagyon szorosan kötõdik az anyanyelvhez. Tehát az
anyanyelvi nevelés szempontjából is nagyon-nagyon fontos a jó
gyermekirodalom. Ha én miniszter volnék most, akkor kiírnék
egy pályázatot jó realista gyermekregényre, történeti
regényre, multikulturális regényre, tehát olyan regényre,
amelyek nemcsak a magyarokat, hanem más népeket is bemutatnak.
Mert az azonosságtudat ebben az összehasonlításban sokkal
jobban, sokkal okosabban fejlõdik.
Mv.: - Most az jutott eszembe, hogy például a
gyermekirodalomnak ilyen klasszikus mûvei, mint a Kincskeresõ
kisködmön meg A Pál utcai fiúk, amik a mai napig jórészt
kötelezõk az iskolában, vajon a mai számítógép mellett
fölnövõ gyermekhez valóban közel áll-e, szól-e a grundnak a
világa, szól-e az a mórai nyomorúság és az a szeretet, ahogy
azt megéli. Közel hozható-e a mai gyerek ezekhez a mûvekhez,
hogy valóban akár azáltal a nemzeti identitása is
formálódjon, mi a tapasztalata professzor asszonynak?
Adamikné Dr. Jászó Anna: - A kisgyerekkel mindent el lehet
fogadtatni. Mindent. Minden a tanáron múlik. Manapság van egy
furcsa, fanyalgó szemlélet, hogy ami kötelezõ, á hát az ugye
gyerekek hát ezt csak úgy kötelezõ, ezt nem is nagyon
kell elolvasni. Sajnos ezt a tanárok terjesztik ezt a
szemléletet, pedig ez egy furcsa, szélsõséges önzõ
szemlélet. Egyszerûen a társadalomban élõ embernek tudnia
kell azt, hogy kötelességei is vannak. Tehát ami kötelesség,
az egyszerûen az emberi mivoltunkhoz tartozó tulajdonság. De
most mindezen kívül és mindezen fölül a tanár kelthet
hangulatot egy mû körül. Most másik szempontból is szoktak
fanyalogni a tanárok, mégpedig azt mondják, hogy olyan messze
van ez a gyerekektõl meg a szókincse nagyon régies. A gyerekektõl
már a Kemény kalap és Krumpliorr is messze van, mert a
Bagamérit is meg kell magyarázni, tehát nem lehet ebbe a
zsákutcába bemenni, hogy elavulnak a szavak, kiavulnak az
szavak, a 10 évvel ezelõtti könyvbõl is kiavulhatnak a szavak,
lehetnek ismeretlen szavak. Tehát ez nem szempont. Itt egészen
egyszerûen közel kell vinni a gyerekekhez a mûvet, el kell
fogadtatni és a kicsi gyerek, a 6-7-8 éves unokáimtól tudom,
az iskolákban tudom, amiket látogatok egymás után, igenis
akarnak olvasni és igénylik is az olvasást. Nagyon sok
kisgyereket fáraszt a televízió és otthagyja. Számtalanszor
tapasztaltam kisebbnél is, nagyobbnál is. Tehát meg lehet
nyerni a gyerekeket az olvasásnak.



- Nekem nagyon tetszik az Emil és a detektívek és a Harry
Potter. A 4. részét még nem olvastam kétszer, de a többit
már elolvastam.
Mv.: - Van más olyan könyv is, amit kétszer olvastál már?
- Még többször is olvastam az Emilt, csak ezt a kettõt
szoktam mostanában olvasni.
Mv.: - Miért, nem találsz másik könyvet?
- De van sok könyvünk, csak nekem nagyon tetszenek.
Mv.: - Emlékszel arra, hogy mikor tanultál meg olvasni?
- Emlékszem, mert úgy mentem iskolába, hogy már akadozósan
tudtam olvasni. Úgy volt, hogy érdekelt ez az olvasás dolog,
mert a Peti már elsõs volt.
Mv.: - Peti a testvéred?
- Igen. Bátyám.
Mv.: - És te mekkora voltál akkor?
- 6 éves vagy 5, nem tudom. Nagycsoportos voltam. Úgy volt,
hogy nekem megtetszett ez az olvasás dolog és akkor
kérdezgettem az anyutól betûket, hogy jaj ez milyen betû, az
milyen betû és egyszer csak megtanultam olvasni.
Mv.: - És azóta rendszeresen olvasol könyvet, vagy mikor
olvastad el az elsõ könyvet, arra emlékszel?
- Nem, de sok könyvet olvastam már, nagyon-nagyon sokat.
Mindig ami tetszik, a címe azt kiolvasom. Ha tetszik, akkor meg
még egyszer.
Mv.: - És honnan veszed a könyveket, a polcról vagy jártok
könyvtárba vagy könyvesboltba kinézel egy könyvet és
megkéred anyut, hogy vegye meg, vagy hogy választasz könyvet?
- Hát mikor hogy, mert mondjuk sokszor kapok a
születésnapomra a gyerekektõl könyveket, és azokat még nem
olvastam.
Mv.: - Milyen gyerekektõl kapsz könyveket?
- A zsúromra mindig meghívom az osztálytársaimat. Nem az
összeset, mert elég sok van belõolük és legtöbbször
könyveket hoznak.
Mv.: - És amikor te ilyen zsúrra mész te is könyveket
viszel ajándékba?
- Az anyu kérdezi, hogy mit szeret legjobban és akkor ha
mondjuk szereti az egyik meséket meg ilyeneket akkor veszünk
neki ilyen kis képes kártyákat meg valami kis könyvet.
Mv.: - Te is szoktál még meséket olvasni?
- Igen. Ami nem olyan bárgyú, azokat sokszor olvasom.
Mv.: - Mik ezek?
- Mondjuk Grimm mesék.
Mv.: - És mik a bárgyú mesék?
- Pokemon meg ilyenek, ezeket nem nagyon szeretem.
Mv.: - És az osztálytársaid is szeretnek olvasni?
- A legtöbb szeret. Nagyon szeret olvasni - mondjuk úgy. Aki
mellett ülök most újév óta az nagyon szeret olvasni, csomó
könyve is van otthon, már ki van olvasva az összes.
Mv.: - És szoktatok egymásnak könyveket ajánlani?
- Szoktunk, mondjuk olvasás órán vagy amikor elbúcsúzunk
akkor mindig a Mariann néni mondja, az osztályfõnökünk hogy
mi legyen olvasónaplónak és akkor ajánl könyveket, hogy
ezeket olvassátok el nyáron, mert biztos lesz rá idõ.
Mv.: - És te hány könyvet olvastál el nyáron?
- Elolvastam az Emilt, mert az volt feladva.
Mv.: - Azt mint hallottuk, háromszor is.
- Igen, többször is, és nem tudom. Mást nem is nagyon, meg
a Pál utcait, mert az meg a testvéremnek volt feladva.
Mv.: - És tetszett?
- Igen, mindkettõ, de az Emil egy kicsit jobban, abban jobb
dolgok voltak.
Mv.: - És hogyha van egy kis szabadidõd, akkor
legszívesebben mit csinálsz?
- Vagy olvasok vagy itt van nekünk videojátékunk és azzal
játszok.
Mv.: - Foci?
- Igen azt sportolok, nekem nagyon tetszik. Volt, hogy négy
gólt rúgtam az ötbõl, az nagyon szép volt. Úgy egyszerre
kettõt, hogy belõttem egy gól és utána kilõtte az ellenfél
kapus és a lábamról pedig megint bepattant, így lett a gól.
Mv.: - Mikor olvasol?
- Hát napközben, ha van idom rá. Iskolában nem nagyon van
idõ, mert ilyen 15 perces szünetek vannak.
Mv.: - Most éppen mit olvasol?
- Most, hát elkezdtem az Emil és a detektíveket még egyszer
és ezt befejeztem akkor a Harry Pottert próbálom elkezdeni,
mert megvan mind a négy rész.
Mv.: - Mi jó ebben a Harry Potterben?
- Jó képek vannak, jó kitalált dolog. Nekem nagyon tetszik.
Mv.: - Várod már a Harry Potternek a következõ könyvét?
- Igen, de azt tudom, hogy hosszú lesz, nehéz lesz kiolvasni.
Mv.: - Miért, a hosszú könyvet nehéz kiolvasni?
- Igen, de ki is lehet, ha valaki csak arra gondol, hogy hadd
olvassam már ki ezt a könyvet.
Mv.: - Voltál már könyvtárban?
- Nagyon sokszor.
Mv.: - És választottál már könyvet könyvtárból?
- Igen, ilyen kis búvár zsebkönyveket szoktam, azok jók és
lehet belõlük tanulni és jó képek vannak rajta. Az
ásványokat mondjuk azt kivettem többször is, mert egyre több
ásványunk gyûlt össze és azokat meg akartam nézni, hogy
hátha benne van és ha benne van tudjam a nevét.
Mv.: - Érdekelnek az ásványok?
- Igen, szerintem nagyon szép. Ott van fölötte mindig,
hogyha meg akarom nézni egy ásványomat mindig az anyu jut
eszembe, mert ott vannak az anyu epekövei. Fekete, olyan mintha
grafit lenne lecsiszolva.
Mv.: - Esténként az ágyban nem szoktál olvasni?
- Hát én nem nagyon.
Mv.: - Miért, mit csinálsz este elalvás elõtt?
- Anyu esti puszit ad és kész. Megpróbálok elaludni
valahogy.
Mv.: - És akkor ehhez nem is kell olvasás?
- Nem, ehhez már nem kell.