- Három és félhónapos kislányomról szeretnék érdeklõdni,
illetve az lenne a problémám, hogy három tízzel született, de
már a kórházból úgy hoztuk haza, hogy 30 grammot hízott. És
azóta is nagyon sokat hízik. Most már hét kiló, három és
félhónaposan. És azt mondta a gyermekorvosunk, hogy próbáljam
diétáztatni, illetve, hogy evés elõtt adjak neki teát, meg
széthúzni az evések között idõpontokat. És azt szeretném
kérdezni, hogy most az nagy baj, hogy õ sokat hízik vagy ez
miért probléma? A védõnõtõl kérdeztem, mert végül is õ
mondta ezeket konkrétan és õ azt mondta, hogy ez így marad,
akkor túl kövér lesz késõbb.
R.: - Csak anyatejet eszik a gyerek ?
- Igen, csak.
R.: - És mennyit szopik?
- Hát olyan 160-150 grammot.
R.: - És hányszor egy nap?
- Hatszor. És a védõnõ most kijött és mondta, hogy az orvos
mondta neki, mikor voltunk oltáson, hogy kövér a gyerek és
hogy õ, tehát a védõnõ mondta el ezeket a dolgokat, hogy mit
csináljak. Hát hogy evés elõtt adjak neki teát és akkor
kevesebbet szopik, vagy húzzam szét az étkezéseket, mert ugye
három óránként eszik úgy általában. Igaz, hogy van, amikor sûrûbben
etetem, hogyha úgy látom, hogy éhes vagy kéri.
R.: - Hogy tûri az idõeltolást?
- Nem igazán, már csak ami, hogy nem issza a teát,
egyáltalán nem issza a teát, se cumisüvegbõl, se kiskanállal,
próbáltam már cukorral, cukor nélkül, egyszerûen nem.
R.: - Csak az anyatejet fogadja el?
- Mindig nagyon nehéz helyzetben vagyunk, hogyha egy orvos
álláspontjával kell vitatkoznunk, annak az orvosnak az
álláspontjával adott esetben, akivel ez az édesanya napi
kapcsolatban van. De ebben a helyzetben talán mégis ez az
indokolt, nem?
-Szõdy Judit szoptatási tanácsadó: Hát igen, én is
így érzem, hogy itt csináltak egy problémát. Tehát igazából
nincs probléma, ez a gyerek ilyen típusú, ilyen ritmusban fejlõdik
és valószínû, amit persze még nagyon sokan nem tudnak, hogy a
csak anyatejjel táplált gyerekeknél úgy mûködik a súlyfejlõdés,
hogy öt-hat hónapos korban lesz egy ilyen plató, tehát nem
folytatja ezt a vehemens növekedést. Mert végül is, amit
elmondott adatot az anyuka, az nem is sok. Tehát az, hogy 160
körül szopik egy gyerek hatszor, ez nem sok összességében,
tehát ilyen alkatú gyerek, nagyon jól föl tudja használni, amit
megkapott és hát nem lesz bolond még teát is inni. Szóval azt
hiszem, hogy õ teljesen jól visszajelez, hogy õ köszöni szépen
teljesen jól érzi magát így is.
- És annak tényleg nem lenne értelme, hogyha egy kicsit
széttolnánk az idõpontokat, szóval ugye valamikor azt mondták,
hogy úgy négy kiló fölött azért már át lehet térni a
négyóránkénti etetésre.
Sz.J.: - Ennek két kimenetele lehet. Az egyik az, hogy a gyerek
mondjuk 160 helyett 200-at fog enni, vagy még többet. A másik meg
az, hogy a tej elkezd, a tej mennyiség elkezd csökkenni, tehát az
anyuka ugye mivel ritkábban szoptat, kevesebb teje lesz és a
gyerek viszont nyugtalanabb lesz. Tehát én hagynám, hogy hadd
egyen, amennyit szeretne és féléves kor körül ott már viszont
lehet szabályozni azt, hogyha egy dundi gyerekem van, akkor inkább
megpróbálok olyan kiegészítõ táplálékokat adni, ami nem hizlal.
- Nemrégiben javasoltuk éppen egy hasonló esetben, hogy talán
nem banánt kéne mellé adni, hanem almát ugye? Én még egyre
gondolok, volt a mamának egy fél mondata, amikor azt mondta, hogy
hát úgy háromóránként eteti és akkor nem teljesen kimondva,
de mintha arra utalt volna, hogy hát néha sûrûbben is. Nem
állhat fönn mégis az az eset, hogy esetleg a mama nem értelmezi
pontosan a gyereknek a jelzéseit és talán minden nyikkanásnál
azt gondolja, hogy a gyerek éhes és etetni kell?
Sz.J.: - Elõfordulhat, de azt tudni kell, hogyha nagyon gyakran
eszik egy gyerek, akkor nem jut hozzá az anyatejnek pont a hizlaló
részéhez. Tehát pontosan a túl gyakran szoptatott gyerekeknek a
súlyfejlõdésével szokott probléma lenni, mert az anyatej, az
olyan, hogy amikor elkezd szopni a kisbaba, akkor egy kalóriában
szegényebb anyatej ürül a mellbõl és hogyha hagyjuk, hogy jó
sokáig szopjon, amíg õ szeretne, akkor a szoptatás másik
felében kezd el egy sûrûbb, zsírdúsabb, fehérjedúsabb anyatej
ürülni. És hogyha egy gyereket nagyon gyakran tesznek mellre,
akkor lehet, hogy rettentõ sokat szokat szopik, de mindig az
elejébõl és ebbõl lesz az, hogy nagyon hasfájós, nagyon-nagyon
híg a széklete, tehát a szokásos anyatejes székletnél is
sokkal hígabb a széklete, nyüglõdik, egész nap csak enne. Hát
közben az a helyzet, hogy mindig csak kapja ezt a jó kis híg
levest és sose jut el szegény a fõzelékig. A megoldás ilyenkor
azt, hogy szét kell tolni egy kicsit a két evés közötti idõt
és akkor csodák csodája, akkor szokott rendezõdni és a súlya
is jobban fejlõdik a babának.
- Kérdéseiket a 328-8972-es számon várjuk.



- Jó napot kívánok! J. Sz. A vagyok és lenne egy kérdésem.
Van egy nyolc hónapos lányom és õ tápszert eszik. Na most
délelõtt eszik almát olyan tíz óra körül, aztán fõzeléket,
délután vagy fõzeléket vagy gyümölcsöt, attól függ, hogy
délben hogy evett. Este olyan tíz óra körül eszik tápszert, de
éhes tõle.
R.: - Utána, vagy hogyan?
- Igen, akkor éjszaka fölkel és még enne. Már próbáltam
azt, hogy adtam neki ezt a tejpépeket, amit bele lehet rakni,
tehát amit írnak, hogy tejbe vagy tápszerbe belerakja az ember.
R.: - Milyen súlyban van a kislány?
- Nyolc kiló hetven deka.
R.: - Nyolc kiló hetven deka, tehát ahogy a nagykönyvben meg
van írva. Egészen biztos benne, hogy éjjel õ éhes és azért
ébred föl?
- Hát amikor nem éhes, akkor tudom, hogy nem éhes, mert akkor
nem kell neki semmi, tehát mindent kipróbálok, hogy nem adok neki
enni, de hallom, ahogy korog a hasa. Nem mindig arra ébred föl,
én nem azt mondom. Tehát vannak rossz éjszakái, meg a cumi
hiányzik, meg ilyesmi, akkor eszébe se jut enni.
R.: - És egyébként pedig honnan tudja, hogy eszébe jutott
enni?
- Hát mikor már semmit nem tudok vele csinálni, tehát már
nem kell neki se a tea, se a cumi, nem tudom megnyugtatni, vissza
altatni, meg hallom, hogy korog a hasa, akkor adok neki még enni
és akkor viszont befalja. Ha meg viszont nem kell neki és arra
gondoltam, hogy eszik, akkor nem kéri, tehát akkor kilöki, akkor
egy az egyben a nyelvével kirakja a cumit.
R.: - Tíz órakor ad neki vacsorát ugye, és reggel hánykor
kapja a reggelit?
- Hát olyan hatkor, hétkor, nyolckor, attól függ, hogy mikor
ébred.
- Lehetett hallani, hogy némileg itt tamáskodtam a mamát
hallgatva, mert nehezen tudtam elképzelni, hogy a gyerek éhes
éjjel, rosszul gondoltam doktor úr?
- Dr.Szamosfalvi Imre gyermekorvos: Nem feltétlenül.
Ugyanis az a helyzet, hogy amit elmondott az anyuka, azt mutatta,
hogy ez a gyerek reggel meg este kap kalóriát. Tehát ugye délelõtt
a gyümölcsben, meg lehet nézni a kalóriatáblázatokat, hogy
nagyon kevés kivételtõl alig van kalória. Délben a fõzelék
megint csak nagyon szûkösen tartalmaz kalóriát és délután is
ugye azt mondta az anyuka, hogy vagy gyümölcsöt, vagy fõzeléket
kap. Tehát napközben ez a gyerek telítve van, hogy így fejezzem
ki magamat, tehát a gyomrában van ennivaló, lehet, hogy tele is
van a gyomra vele, de kalóriát gyakorlatilag nem kap. És ezért
elképzelhetõ, hogy egy kicsikét kevesebb kalóriát kap a nap
folyamán ez a gyerek, mint amit õ szívesen elfogyasztana. Nekem
egyetlenegy kérdés maradt nyitva ebben a beszélgetésben, hogy mi
van akkor, amikor nem éhes a gyerek? Tehát mitõl nem éhes akkor,
amikor nem éhes?
- Talán fáradtabb.
dr.Sz.I.: - Lehetséges, de érdekes lett volna, hogy akkor
délután nem kap-e esetleg valami más tartalmasabb, fogósabb
ennivalót és akkor már nincs szüksége a gyereknek este vagy
éjszaka pótlásra. Hát meg kellene nézni ennek a gyerekeknek a
heti súlygyarapodását.
R.: - Tehát önmagában az nem sokat mond, hogy a mama azt
mondja hány kiló.
dr.Sz.I.: - Nem feltétlenül, mert a hosszát nem tudjuk, tehát
lehet ez egy magas termetû szülõktõl származó akár karcsúnak
talán nem nevezhetõ, de semmiféle súlyfelesleggel nem rendelkezõ,
esetleg egy kis súlyhiánnyal rendelkezõ gyerek is a nyolc
kilója, vagy a nyolc kiló hetven dekája mellett, mert ezt mindig
a hosszhoz viszonyítva kell megállapítani az embernek, hogy most
akkor végül is a tápláltsága az õ igényeinek, meg az õ
alkatának megfelelõ-e? Esetleg hogyha napközben, ha ez
megengedhetõ, akkor egy kicsikét több kalóriát biztosítani a
gyerek számára.
R.: - Mit adna neki napközben?
dr.Sz.I.: - Hát esetleg, még egyszer mondom, annak az
értékelésével, hogyha nem túlzottan kövér a gyerek, akkor
esetleg valami kalóriadúsabb és hát
R.: - tápszert, akkor is?
dr.Sz.I.: - Tápszert lehetne adni. Ennyi idõs gyereknek a
sztenderd étkeztetése az nyugodtan nézhetne úgy ki, hogy három
tápszer, egy fõzelék és egy gyümölcs. És akkor talán nem
kerülne sor az éjszakai hát éhezési ébredésekre.
R.: - Világos, tehát akkor nem este kéne jobban tömni a
gyereket, többet adni neki, hanem napközben kellene megpróbálni.
dr.Sz.I.: - Napközben, legalább még egyszer kalóriában
dúsabb étkezést biztosítani a számára.
R.: - De ha napközben lenne éhes, akkor miért nem napközben
jelzi ezt a gyerek?
dr.Sz.I.: - Napközben elképzelhetõ, hogy jóval jobban tele
van programokkal és a másik pedig az az, hogy végül is a fõzelék,
meg a gyümölcs a gyomorban teltségérzetet létrehozhat a gyerek
számára, tehát lehet az magyarázat, hogy attól nem érez
éhségérzetet, holott esetleg kalóriadeficitben van, merthogy a
gyomra megtelt, vagy legalábbis a teltségnek az érzetét
tükrözi.
- Emlékeztetõül a telefonszámunk: 328-8972



- Abban szeretném a segítségüket kérni, az 5 éves
lányomnak itt a nyakredõjénél, tehát az álla alatt egy fél
évvel ezelõtt egyszer csak egy-két ilyen kis pupli jött ki,
aztán most már vagy négy-öt van a nyaka alatt, most már a
hasán is van kettõ. Voltunk már borgyógyásznál a Madarász
kórházban, aki azt mondta, hogy ez ilyen faggyú kinövése és
adott rá egy ilyen rázókeveréket és mondta, hogy erõsen meg
kell dörzsölni fürdéskor, ezzel a rázókeverékkel bekenni és
akkor majd elmúlik. Hát nem múlt el. Akkor azt mondta, hogy egy
steril tûvel nyissam meg a tetejét és nyomja ki belõle ezt a
faggyút.
R.: - Maga?
- Igen. És akkor az egyiknek, a legnagyobbnak, annak mert hogy
ettõl a kenegetéstõl, hát ennek a göbnek a tetején lett egy
kis fekete pont és akkor mondta, hogy azt a fekete pontot, ha én
lebirizgálom, akkor . Na mindegy, hát a legnagyobbat, azt
kibirizgáltam, ugyan kinyomtam belõle a faggyút, kijött belõle,
de ahogy visszazáródott ez az egész szerintem ugyanúgy feltöltõdött.
R.: - Ez olyan, mint egy mitesszer?
- Annál azért nagyobb, tehát egy ilyen színes gombostûfejnyiek
ezek a bigyók. És akkor azt mondta a doktornõ, hogy õ most
elmegy egy konferenciára, aztán két hét múlva, ha visszajön,
akkor majd lehûtjük ilyen fagyasztott féle és akkor õ majd
kikapirgálja ezeket az izéket belõle. Hát én ennél valami
modernebb megoldást keresnék, mondjuk, hogy lézerrel.
- Hát akkor ne a végén kezdjük, vagy kezdjük a végén? A
lézerre fölkapta a fejét.
-dr. Nagy Éva borgyógyász: Fölkaptam a fejem. 5 éves
a gyerek, természetes, hiszen egy olyan egyszerû dologról
van szó, ezeket a mi gördülõ szemölcsöknek hívjuk. Borzasztó
egyszerû kis vírus, azt hiszem, hogy uszodában szokták a
gyerekek összeszedni vagy egymástól vagy pedig játszótéren,
vagy közös kis pancsolódban. Na most 5 éves a gyerek, hát
ezért mondtam, hogy lézerrel nem, hát felesleges. Idézõjelben
ugye azt mondta az anyuka, hogy modernebb eljárás. Ez egy olyan
egyszerû elváltozás, amihez nem kell modernebb annál, mintsem
egy ...kanállal az egészet egy pillanat alatt kigördítem, ezért
is hívjuk gördülõnek, mert ahogy ráteszem a kanalat abban a
pillanatban kigördül az az egész tokostól, mindenestõl. Tehát
valóban van benne egy ilyen törmelékes faggyúra emlékeztetõ
anyag. Tehát ezt gyönyörûen le lehet szedni, pillanatokon belül
az egészet el lehet tüntetni. Na most miután vírus okozza,
természetes, hogy az egy, kettõ után szaporodik. Mint ahogy õ
mondta is, hogy az állán kezdõdött és a hasán folyatódott a
gyereknek, tehát bárhova mehetett.
R.: - Mondjuk ezt a törölközõvel is lehet, hogy saját
magának
dr.N.É.: - továbbviszi, persze
R.: - Akkor a testvérek is megkaphatják.
dr.N.É.: - Természetesen. Tehát gyakorlatilag azt kellene
csinálni, hogy minél gyorsabban eltávolíttatni ezeket a kis
boluscumokat és abban az esetben, ha még jönnek újak, mindig azt
szoktam mondani, hogy ezek, mint a gombostûnek a feje olyan
nagyságban kezdõdnek. A gyakorlott mama ezt már rögtön
észreveszi és azonnal megy a borgyógyászhoz és rögtön le kell
szedni és akkor szép lassan az egész folyamat megnyugszik, idõvel
aztán nem fog jönni egy se.
R.: - De ha jól értem, akkor helyesebb, hogyha borgyógyászhoz
megy a mama és nem otthon nyomkodja ezzel a kicsit barkács
módszerrel.
dr.N.É.: - Hát persze, hát van olyan anyuka, vállalkozó
anyuka, nekem volt olyan, akinek vizipólós volt a gyereke és azt
mondta, hogy már beleunt abba, hogy állandóan cipeli a gyereket a
borgyógyászhoz és amint egyet meglátott, abban a pillanatban a
gyerek hagyta, vagány kisfiú volt és tûrte azt, hogy az anyuka a
tûvel kipiszkálta. Tehát van ilyen mama, de azért én azt
mondom, hogyha lehet, pláne 5 éves gyereknél feltétlenül
szakemberhez vigye.
R.: - És hogyha ügyesen idõben elkapják és az elején van
türelme a családnak, hogy állandóan mennek, ha egyet
észrevettek a gyerek borén, akkor ettõl akár meg is lehet
szabadulni.
dr.N.É.: - Természetesen, természetesen. Én azt szoktam
mondani, hogy eggyel nem is muszáj, hanem három, négyet
összevár és akkor. De nagyon érdekes, mert ha egy van, akkor
abban a pillanatban jön a másik három, négy is. Tehát bizonyos
területekhez szinte ragaszkodó. Van, akinek csak a hónalja alatt
van, van, akinek csak a popsiján jön vagy a combján, tehát ez
borzasztó egyszerû, nagyon könnyen megoldható ártatlan kis
borbetegség.
- 14 óráig hívhatnak kérdéseikkel, de tapasztalatikat,
tanácsaikat is várjuk. 328-8972



- Jó napot kívánok! V. A. vagyok Budapestrõl. És olyan
problémám adódott, amit szeretnék felvetni, hogy beszereztünk
egy csomó taneszközt az iskolaév elején és kiderült, hogy ezek
tulajdonképpen nem megfelelõek. Most kifejezetten ilyen rajz
dolgok, festék, zsírkréta, hasonlók, hogy egyszerûen nem
megfelelõek ahhoz, hogy felhasználják ezt a gyerekek.
R.: - Már hogy a tanító néninek nem jó?
V.A.: - Igen, a tanító néni jelezte, de az az igazság, hogy
megnéztem a festéket és valóban. Most történetesen ilyen
színkört kellett festeni a gyerekeknek, ahol nem piros a piros,
és nem sárga a sárga, és pláne keverni nem lehet. Tehát én
azt nem tudom igazából, hogy az, amit én megveszek a boltban, az
alkalmas-e erre az oktatási célra.
R.: - Világos.
- Tehát én igazat adtam a tanítónõnek, mert igaza van, ezzel
nem lehet kihozni azt, amit meg akar tanítani a gyereknek, hogy a
piros meg a sárga keverésébõl narancs lesz.
R.: - És ugye nem kínai piacon, fillérekért vette azt a
- Nem, én ezt megmondom, én ezt megmondom, a TESCO-ban. Én nem
azt mondom, hogy drága termék volt, de hát két gyerekem
iskolás, egy óvódás és az óvodában is meg kell vásárolni,
ez tehát elég költséges dolog. Én azt nem értem a dologban, az
lenne az én javaslatom, hogy ugye a tankönyveket engedélyeztetni
kell, stb. hogy valahogy a taneszközöket is engedélyeztetni
kellene, hogy ez a taneszköz oktatási célra alkalmas.
R.: - Vagy legalábbis bizonyos taneszközökre rá kellene tenni
egy ilyen
- Én azt gondolom, hogy a gyártó ugye folyamodhatna a megfelelõ
szervhez, minisztérium, fogyasztóvédelem, meg mit tudom én, aki
ráütné a pecsétet, hogy ez alkalmas oktatási célra. És tõlem
bárki, bármit forgalmazhat még ezen felül, igaz?
R.: - Világos.
- De tudjam, hogy az, amit én megveszek, az meg fog felelni az
iskolában.
R.: - Magyar gyártmány, amit megvett?
- Van, ami magyar gyártmány. Van, ami valóban kínai
gyártmány, azt rögtön félredobtuk, mert kinyitottuk ugye a
dobozt és kiderül, hogy a 10 milliméter vastag festékbõl a
dobozban egy milliméter van és egy alkalommal el lehet használni.
R.: - Igen és ezt ott az üzletben nem tudta kibontani.
- Hát nem tudom kibontani igaz, mert le van ragasztva. Tempera
hasonlóképpen. Tehát nem jön ki vele az, amit a szegény
tanítónõ szeretne megtanítani.
R.: - Hát nézze én azt gondolom, hogy ez elég bajos lenne azt
elvárni az Oktatási Minisztériumból, hogy minden taneszközt,
adott esetben minden festéket pecsétezzen, és engedélyezze
- Nem, én azt mondom, hogy ez a gyártó feladata lenne, saját
nyilván költségén minõsíttethetné, hogy ez megfelel oktatási
célra. Hát én kidobok egy csomó pénzt és igaza van a tanítónõnek,
hogy nem az, hát az, hogy hullik az ecset, meg stb. tehát ilyenek.
Öt ilyen van, a zsírkréta nem használható, az ecset szétesik,
az festéket már mondtam, a tempera. Nahát aztán a ceruzák a
másik, hogy hiába van ráírva, hogy B-s, ha egyszer olyan
kemény, mint a kõ. Tehát nem felel meg tulajdonképpen, a minõsége
már alapvetõen nem felel meg, de oktatási célra pláne nem felel
meg. És én ezt nem tudom, amikor megveszem.
Hámori Miklósné a Fogyasztóvédelmi Fõfelügyelõség fõtanácsosa:
- A fogyasztóvédelem a minõséget igazából nem ellenõrzi, csak
olyan tekintetben, hogy a rendeltetésének a termék megfeleljen.
Ha tehát például a panaszosra gondolva, avval a festékkel lehet
festeni, akkor az, hogy ezen belül a színintenzitása erõs vagy
gyenge, ez már nem igazán minõségi kérdés, hanem választási
lehetõség, hogy mégis mit szeretne a fogyasztó. Az olcsó
termékek általában ugye jellemzõ rájuk, hogy nyilván gyengébb
minõségû az áruk is tükrözi. A drágább termékekben, ahol
már minõségi színezõanyagot használnak, azt már esetleg festõk
vagy profik is. A színintenzitás egy festékben mindig attól
függ, hogy milyen minõségû színezõanyagot használnak, illetve
ennek a színezõanyagnak milyen a mennyisége, milyen a koncentrációja
a festékben. Az, hogy az iskola egy erõsebb intenzitású
festéket kíván, ezt én meg tudom érteni, de akkor meg kéne
mondaniuk, hogy milyen márkájú festéket vásároljanak a kedves
szülõk, amit az iskola el is fogad.
R.: - Az iskolai taneszközöknek van egy speciális vizsgálata.
Hol van az a határ, ahol egy terméknek a minõségét
meghatározzák, hogy a fogyasztók elé kerüljön vagy nem?
H.Mné.: - Az iskolai taneszközöknek speciális vizsgálata
nincsen, a gyártó tanúsítja a termékének a megfelelõségét.
Olyan vizsgálatokat végez a Fogyasztóvédelem, ami a tanulóknak,
vagy akármilyen felhasználónak az egészségét, a biztonságát
szolgálja, tehát olyan anyagokat ne tartalmazzon például egy
festék, ami mondjuk mérgezõ. Gondolok itt például olyan
festékekre, amelyek nem is ecsettel, hanem netán ujjal szoktak
kenegetni van ilyen festési technika iskolákban is, amikor ujjal
mázolnak a gyerekek különbözõ képeket, ilyenkor ugye a
bõrrel érintkezve még az is elõfordulhat, hogyha valamilyen
mérgezõ fémiont tartalmaz a festék, akkor az a bõrön át
felszívódva esetleges veszélyt jelenthet a felhasználóra.
R.: - Arra is panaszkodott, hogy az ecsetekbõl kihullik a szõr.
H.Mné.: - Ilyen panaszt még eddig nem hallottunk, de ez viszont
már minõségi kérdés, nyilvánvalóan egy jó minõségû ecsettõl
elvárható, hogy ne idõ elõtt essen szét, legalább egy iskolai
tanévet kibírjon. Ebben az esetben a reklamációját meg kellene
tennie és a Fogyasztóvédelem akkor kivizsgálja.
R.: - Változott-e a termékek minõségének vizsgálata az
évek során?
H.Mné.: - Korábban a termékek minõségét többnyire termék
szabványokban rögzítették, ami meghatározta, hogy egy
terméknek pontosan mit kell tudnia, milyen paramétereknek kell
megfelelnie. Ez valamilyen szinten a fejlõdés gátjává vált,
hiszen a technológiai fejlõdéssel együtt változhatott a
termékek minõsége is. A szabványok viszont ezt a változást
nemigen követték, ezért akadályozta a továbbfejlõdést. A mai
tendencia az, az európai irányoknak is megfelelõen, hogy a
termékek minõségét a gyártó szavatolja, a gyártó mondja meg,
hogy az õ terméke mit tud és azt, amit a gyártó mond a
termékérõl, az el is várható a terméktõl. Ha annak a
gyártói tanúsításnak nem felel meg a termék, akkor a gyártó
felelõsségre vonható. Ezt vizsgálja a Fogyasztóvédelem, hogy
megfelel-e a termék egyrészt a biztonsági elõírásoknak,
másrészt a gyártó tanusításának.
R.: - Érkeztek-e már hasonló bejelentések a festékekkel
kapcsolatban vagy taneszközökkel kapcsolatban?
H.Mné.: - A festék tekintetében összesen kettõ
bejelentésünk volt, kínai festék, vízfestékre vonatkozott. Ott
arra irányult a bejelentés lényege, hogy nagyon hamar elfogyott a
festék, tehát a gyerek igen gyorsan, egy-két nap alatt kifestette
a kis tálkákban, mélyedésekben lévõ festéket. Nem is felelt
meg a követelményeknek, hiszen nem töltötték színig ezeket a
kis festék tartó tálkákat. A másik esetben felmerült az a
gondolat, hogy esetleg mérgezõ anyagokat tartalmaz az adott
készítmény. Sok-sok festéket találtak egy piacon mindenféle
tanusítás nélkül, tehát itt meg kellett néznünk, hogy
egyáltalán biztonsági szempontból megfelelõen, szerencsére
mérgezõ anyagot a festékben, de betiltottuk a forgalmazását,
mivelhogy semmiféle tanúsítással nem rendelkezett.
R.: - Volt egy olyan ötlet, hogy milyen jó lenne, hogyha az
összes taneszközt valaki felügyelné.
H.Mné.: - Ez egy nagyon nehéz kérdés, végül is a
Fogyasztóvédelem arra hivatott, hogy lehetõség szerint minden
területen próbáljon odafigyelni és a megfelelõséget
biztosítani, de nem elvárható, hogy mindenhol, mindig készen és
ott legyünk. Nagyon szívesen vesszük azokat a bejelentéseket,
amik arra irányulnak, hogy valamilyen területen probléma van,
hiszen mi gyakorlatilag a panasz ügyek révén állapítjuk meg
azt, hogy mi az, amit kifejezetten ellenõrzünk, mibõl több a
panasz nyilvánvalóan oda súlyozottabban figyelünk.